Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

EetuX

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.05.21 - klo:16:42
Maalitolppia voidaan aina siirrellä, jos halutaan viisastella. Selvennetään siis. Otetaan kaksi samanlaista autoa, jotka eroavat vain moottorin vääntömomentin ja välityssuhteen osalta. Kun sähkäreistä on kyse, niin vaihteista ei tarvitse välittää, niitä on yksi. Näistä kahdesta nopeammin kiihtyy se, jonka vetävien pyörien vääntömomentti on suurempi. Sen taas määrittävät moottorin vääntömomentti ja välityssuhde, ja näiden tekijöiden yhteisvaikutusta mittaava suure on nimeltään teho. Siis lyhyesti: suurempitehoinen kiihtyy nopeammin.

Sähkäreissä asia jopa on noin yksinkertaista, koska niissä moottorin vääntömomentti on tapissaan nollasta kierroksesta lähtien. Ja sääntö pätee niin kauan, kunnes saavutetaan kierrosluku, jossa moottorin vääntö alkaa pienentyä.

Ok. Nyt selvisi. Et puhunutkaan moottorin tehosta.

tet

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 14.05.21 - klo:16:52
Ok. Nyt selvisi. Et puhunutkaan moottorin tehosta.

Itse asiassa puhuin. Moottorin teho ilmaisee sen, millainen vääntömomentti sinne vetäviin pyöriin vaikuttaa. Moottorin tehohan on yhtä kuin moottorin vääntömomentti kertaa moottorin kierrosluku. Tietyssä nopeudessa X vetävillä pyörillä on tietty kierrosluku Y, ja se määrää millä kierrosluvulla moottori siinä tilanteessa pyörii, kun meillä on vain se yksi välitys käytössä. Jos näissä kahdessa autossa on tuossa nopeudessa sama vääntö Z vetävillä pyörillä, mutta eri välitys, niin jakamalla vääntö Z välityssuhteella, saadaan moottorin vääntö. Siinä autossa, jossa on suurempi välityssuhde, jakaja on silloin suurempi, jolloin jakolaskun tulos eli moottorin vääntö on pienempi. Moottorin kierrosluku on tällä autolla kuitenkin suurempi, suuremmasta välityksestä johtuen. Kun näiden autojen moottorien kierrosluku kerrotaan vääntömomentilla tuossa tilanteessa, huomataan, että molempien laskutoimitusten tulos (siis moottorin teho) on sama.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

EetuX

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.05.21 - klo:17:12
Itse asiassa puhuin. Moottorin teho ilmaisee sen, millainen vääntömomentti sinne vetäviin pyöriin vaikuttaa. Moottorin tehohan on yhtä kuin moottorin vääntömomentti kertaa moottorin kierrosluku. Tietyssä nopeudessa X vetävillä pyörillä on tietty kierrosluku Y, ja se määrää millä kierrosluvulla moottori siinä tilanteessa pyörii, kun meillä on vain se yksi välitys käytössä. Jos näissä kahdessa autossa on tuossa nopeudessa sama vääntö Z vetävillä pyörillä, mutta eri välitys, niin jakamalla vääntö Z välityssuhteella, saadaan moottorin vääntö. Siinä autossa, jossa on suurempi välityssuhde, jakaja on silloin suurempi, jolloin jakolaskun tulos eli moottorin vääntö on pienempi. Moottorin kierrosluku on tällä autolla kuitenkin suurempi, suuremmasta välityksestä johtuen. Kun näiden autojen moottorien kierrosluku kerrotaan vääntömomentilla tuossa tilanteessa, huomataan, että molempien laskutoimitusten tulos (siis moottorin teho) on sama.

Kyllähän minä tämän tiedän, mutta ymmärsin väitteesi niin, että jos on kaksi ajoneuvoa (autoja tai moottoripyöriä) niin niistä se, jossa on suurempi teho moottorin kampiakselilta mitattuna, kiihtyisi nopeammin. Tämähän riippuu niistä välityksistä.

tet

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 14.05.21 - klo:17:56
Kyllähän minä tämän tiedän, mutta ymmärsin väitteesi niin, että jos on kaksi ajoneuvoa (autoja tai moottoripyöriä) niin niistä se, jossa on suurempi teho moottorin kampiakselilta mitattuna, kiihtyisi nopeammin.

Ymmärsit väitteeni aivan oikein, noin se asia juuri on. Kampiakselilta mitattu teho kertoo, kuinka nopeasti se vempele kiihtyy. Koska se kertoo suoraan sen, paljonko on vääntöä vetävillä pyörillä, riippumatta välityksistä.

Otetaan vielä yksinkertaistettu esimerkki, ei missään tapauksessa realistinen, mutta yksinkertainen. Kutsutaan näitä kahta esimerkkisähkäriä vaikka nimillä A ja B. Auton A vääntömomentti on kaksinkertainen autoon B verrattuna, ja sen välityssuhde on vain puolet auton B välityssuhteesta. Tarkastellaan jotain tiettyä hetkeä täyskaasukiihdytyksestä, vaikkapa nopeutta 30 km/h (tai mikä vain jossa molemmat ovat täyden väännön kierroslukualueella). Vaikka auton B vääntömomentti on vain puolet auton A lukemasta, sen vetävillä pyörillä on sama määrä vääntöä kuin autolla A, koska sen välityssuhde on kaksinkertainen. Kaksinkertaisesta välityksestä johtuen auton B moottori pyörii tässä tarkastelutilanteessa kaksinkertaisella kierrosluvulla auton A moottoriin verrattuna. Moottoritehohan oli siis vääntö kertaa kierrosluku. Kun verrataan autoa B autoon A, niin kerrottaessa puolet pienempi vääntö kaksinkertaisella kierrosluvulla, saadaan kertolaskun tulokseksi täsmälleen sama teho kuin autolla A.

Tätä matematiikkaa ei mikään mahti maailmassa voi muuttaa, sama pätee missä tahansa tarkastelutilanteessa. Siksi moottorin akselilta mitattu teho kertoo suoraan, paljonko vääntöä on vetävillä pyörillä, välityksistä riippumatta. On tärkeää huomata, että emme voi valita tarkasteluun tilannetta, jossa moottorit pyörisivät samalla kierrosluvulla, koska silloin autot liikkuvat eri nopeutta. Tämä "edestakainen" riippuvuus sitoo moottorin tehon ja vetävien pyörien väännön toisiinsa. Jos suurennamme välityssuhdetta, moottorin kierrosluku tietyssä ajonopeudessa nousee, mutta samalla vääntömomentin tarve vastaavasti laskee. Mikään välityssuhteen muutos ei tätä suureiden keskinäistä riippuvuutta pysty poistamaan. Kun kertolaskun toinen tekijä suurenee, toinen pienenee, joten kertolaskun tulos pysyy samana.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

EetuX

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.05.21 - klo:22:05
Ymmärsit väitteeni aivan oikein, noin se asia juuri on. Kampiakselilta mitattu teho kertoo, kuinka nopeasti se vempele kiihtyy. Koska se kertoo suoraan sen, paljonko on vääntöä vetävillä pyörillä, riippumatta välityksistä.

Otetaan vielä yksinkertaistettu esimerkki, ei missään tapauksessa realistinen, mutta yksinkertainen. Kutsutaan näitä kahta esimerkkisähkäriä vaikka nimillä A ja B. Auton A vääntömomentti on kaksinkertainen autoon B verrattuna, ja sen välityssuhde on vain puolet auton B välityssuhteesta. Tarkastellaan jotain tiettyä hetkeä täyskaasukiihdytyksestä, vaikkapa nopeutta 30 km/h (tai mikä vain jossa molemmat ovat täyden väännön kierroslukualueella). Vaikka auton B vääntömomentti on vain puolet auton A lukemasta, sen vetävillä pyörillä on sama määrä vääntöä kuin autolla A, koska sen välityssuhde on kaksinkertainen. Kaksinkertaisesta välityksestä johtuen auton B moottori pyörii tässä tarkastelutilanteessa kaksinkertaisella kierrosluvulla auton A moottoriin verrattuna. Moottoritehohan oli siis vääntö kertaa kierrosluku. Kun verrataan autoa B autoon A, niin kerrottaessa puolet pienempi vääntö kaksinkertaisella kierrosluvulla, saadaan kertolaskun tulokseksi täsmälleen sama teho kuin autolla A.

Tätä matematiikkaa ei mikään mahti maailmassa voi muuttaa, sama pätee missä tahansa tarkastelutilanteessa. Siksi moottorin akselilta mitattu teho kertoo suoraan, paljonko vääntöä on vetävillä pyörillä, välityksistä riippumatta. On tärkeää huomata, että emme voi valita tarkasteluun tilannetta, jossa moottorit pyörisivät samalla kierrosluvulla, koska silloin autot liikkuvat eri nopeutta. Tämä "edestakainen" riippuvuus sitoo moottorin tehon ja vetävien pyörien väännön toisiinsa. Jos suurennamme välityssuhdetta, moottorin kierrosluku tietyssä ajonopeudessa nousee, mutta samalla vääntömomentin tarve vastaavasti laskee. Mikään välityssuhteen muutos ei tätä suureiden keskinäistä riippuvuutta pysty poistamaan. Kun kertolaskun toinen tekijä suurenee, toinen pienenee, joten kertolaskun tulos pysyy samana.

Myönnän aivopieruni. En huomannut, että kyseessä on sähkömoottori, jossa ei ole vaihdelaatikkoa, vaan on vain yksi välitys.

willew

Vaikka tällä käydään aktiivista keskustelua sähköautoista yleisesti,  uskallan nyt kysyä on Leonista ;)

Ajettu pari viikkoa xcellencellä ja tähän asti ladattu vain sukolla. Sähkömies tulossa ensi viikolla asentamaan tehokkaampaa latausmahdollisuutta.

Monikäyttöisyyden takia ajattelin asentaa vakion voimavirtapistorasian (CEE), jota voisi sitten käyttää muidenkin laitteiden kanssa. Kun kerran Leon lataa vain yhdellä vaiheella, niin eikös yksivaihe CEE 16 A pistorasia riitä, jossa käyttäisi esim tätä https://evchargeplus.com/fi/shop/sahkoauton-latauskaapeli-tyyppi-2-schuko-ohjauskoteloon-32a-saadettava/?

willew

https://webastolataus.fi/autot/ väittää, että tämä auto tukee 2x16A latausta. Onko varmaa, että tukee vain yhtä vaihetta?

0db

Vastaan kumpaankiin kysymykseen...Leon tukee vain 1X16A. Jos sulakkeesi on 3x25A niin voit saada 3x16A voimavirran ilman sulakekoon muuttamista. 3x16A voit saada sopivalla laturilla max 11KW lataustehoa. Investoi laturiin jossa on A ja B vikavirta ja 11KW lataus...pari sataa enemmän maksaa kuin 3,6KW laturi. Toisaalta jos auto on pitkään ajossa niin ei välttämättä maksa itseänsä, jos taloyhtiö tai tekniikka kehittyy ja uuden osto edessä. Itse en päässyt sinuiksi tuon sinisen Caravan liittimen kanssa. Ostin itse punaisella päällä olevan, jotta ei tarvitse adaptereita. Jos vierailupaikoissa on schuko niin käytän auton mukana tulevaa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: willew - 18.05.21 - klo:07:30
https://webastolataus.fi/autot/ väittää, että tämä auto tukee 2x16A latausta. Onko varmaa, että tukee vain yhtä vaihetta?
On varmaa. Vaiheiden 2 ja 3 pinnejä ei ole edes kytketty autossa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: willew - 17.05.21 - klo:23:14
Monikäyttöisyyden takia ajattelin asentaa vakion voimavirtapistorasian (CEE), jota voisi sitten käyttää muidenkin laitteiden kanssa. Kun kerran Leon lataa vain yhdellä vaiheella, niin eikös yksivaihe CEE 16 A pistorasia riitä, jossa käyttäisi esim tätä

Jos monikäyttöisyyttä haet, niin laita ihmeessä kolmivaiherasia. Ei tuosta karavaanarirasiasta taida paljon iloa olla monikäyttöisyyttä ajatellen. Tuo termi "voimavirta" on maallikkotermi, joka viittaa kolmivaihevirtaan. Yhdestä vaiheesta kun sitä "voimaa" ei löydy normaalia enempää, vaikka siinä olisi kuinka hieno sininen pistorasia. Siinä on aivan sama 230V jännite kuin tavallisessa sukorasiassa. Toki se kestää korkeampaa jatkuvaa virtaa kuin normaali suko, siinä mielessä se on parempi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

willew

#850
Lainaus käyttäjältä: tet - 18.05.21 - klo:10:28
Jos monikäyttöisyyttä haet, niin laita ihmeessä kolmivaiherasia. Ei tuosta karavaanarirasiasta taida paljon iloa olla monikäyttöisyyttä ajatellen. Tuo termi "voimavirta" on maallikkotermi, joka viittaa kolmivaihevirtaan. Yhdestä vaiheesta kun sitä "voimaa" ei löydy normaalia enempää, vaikka siinä olisi kuinka hieno sininen pistorasia. Siinä on aivan sama 230V jännite kuin tavallisessa sukorasiassa. Toki se kestää korkeampaa jatkuvaa virtaa kuin normaali suko, siinä mielessä se on parempi.

Tätäkin https://www.kotilaturi.fi/tuote/zencar-latausjohto-37kw-type2-cee-16a-red/ myös katselin tuo mielessä. Ja tuota kenties voisi käyttää jos seuraava auto tukee monivaihevirtaa. Mutta ymmärtääkseni tuolla halvemmallakin saisi aikaan 3kW lataustehon kun takana on 16 A sulake. Ja eikös yli 10A virta vaadi tuon CEE-töpselin? Pääsulake on 25A, autotallin piuhoille 3x16A.

No, taitaa olla pihistelyä väärässä paikassa ja paree laittaa 3-vaihetöpseli. Dedikoitu autotolppa type 2 en lähtisi asentaa.



willew

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.05.21 - klo:10:08
On varmaa. Vaiheiden 2 ja 3 pinnejä ei ole edes kytketty autossa.

Kiitos, laitan palautetta heille.

Pihistelijä

Minä olen ihmetellyt miksi oman auton polttomoottori on käynnistynyt muutaman kerran D-tilassa vaikka akussa on ollut reilusti varausta enkä ole painanut paljon kaasua. Kertoja on ollut neljä ja vielä niin, että kaksi ihan samassa paikassa ja toiset kaksi samassa. Yhteistä niille on ollut, että olen ajanut tiellä olevat montun yli niin että auto on hieman tärähtänyt.

Onko muut huomanneet vastaavaa? Onko vika vai ominaisuus?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.06.21 - klo:07:24
Minä olen ihmetellyt miksi oman auton polttomoottori on käynnistynyt muutaman kerran D-tilassa vaikka akussa on ollut reilusti varausta enkä ole painanut paljon kaasua. Kertoja on ollut neljä ja vielä niin, että kaksi ihan samassa paikassa ja toiset kaksi samassa. Yhteistä niille on ollut, että olen ajanut tiellä olevat montun yli niin että auto on hieman tärähtänyt.

Onko muut huomanneet vastaavaa? Onko vika vai ominaisuus?
Ei tuollaista, mutta reilusti alle 500km mittarissa ja jo muutaman kerran heti lähdössä pakottanut bensalle vaikka akku täynnä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.06.21 - klo:07:24
Onko muut huomanneet vastaavaa? Onko vika vai ominaisuus?

Noita kaikkia syitä ei tiedä kuin valmistaja, jokaisella on omansa. Pikkuhiljaa noihin pääsee sisään, ja oppii välttämään, jos ei halua polttista käyntiin. Fordilla noita syitä voivat olla esim. vakionopeussäätimen tai alamäkiavustimen käyttö täydellä ja/tai kylmällä akulla, tai "L-vaihteen" (low range, eli käytännössä voimakas regenerointi) käyttäminen. Samoin kylmänä aikana lämmityslaitteen asetukset vaikuttavat asiaan, jne. jne. Varmasti VAG-plugareissa löytyy yhtälailla koko joukko näennäisesti asiaan liittymättömiä tilanteita, joissa polttis lähtee tulille.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.06.21 - klo:07:24
Minä olen ihmetellyt miksi oman auton polttomoottori on käynnistynyt muutaman kerran D-tilassa vaikka akussa on ollut reilusti varausta enkä ole painanut paljon kaasua. Kertoja on ollut neljä ja vielä niin, että kaksi ihan samassa paikassa ja toiset kaksi samassa. Yhteistä niille on ollut, että olen ajanut tiellä olevat montun yli niin että auto on hieman tärähtänyt.

Onko muut huomanneet vastaavaa? Onko vika vai ominaisuus?

Tässä omassa BMW:ssä huomannut samaa joskus, kun menee vauhdikkaammin hidastetöyssyn yli. Useimmiten näissä kohdissa luistoneston valo välähtää ja sitten moottori hörähtää käyntiin.
Ei nyt tosin ole kesäpyörillä tapahtunut, johtuisikohan niiden keveydestä verrattuna talvisisaruksiinsa vai mistä

Yaffa0

Hyvä vaan, että bensakone käy. Seatin Hybridi on kuitenkin pääosin bensa-auto, jossa on pienempitehoinen sähkömoottori apumoottorina (niin teho- kuin range-mielessä). Pysyy bensakone notkeana eikä pääse karstoittumaan. Täysveriset sähkövatkaimet on sitten erikseen.

Jos se uusi auto (alle 500 km ajettu) käyttää nyt konetta startista, niin voiko olla, että tietokone haluaa tehdä (ohjelmoitua) sisäänajoa koneelle? Se kun joutuu (DSG:n hölmöstä toiminnasta johtuen) ensimmäisessä runsaammassa kaasunkäytössä ampumaan heti sinne 4000+ kierrokselle.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Olaz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 02.06.21 - klo:12:00
Jos se uusi auto (alle 500 km ajettu) käyttää nyt konetta startista, niin voiko olla, että tietokone haluaa tehdä (ohjelmoitua) sisäänajoa koneelle? Se kun joutuu (DSG:n hölmöstä toiminnasta johtuen) ensimmäisessä runsaammassa kaasunkäytössä ampumaan heti sinne 4000+ kierrokselle.

Oma kokemus ainakin tukisi tätä, ensimmäiset pari sataa kilsaa tuntui että bensamoottori oli käynnissä tosi usein, ilman mitään selkeää logiikkaa. Sen jälkeen melkeinpä vain sähköllä, tosin nyt vasta 650km mittarissa.

Itsekin ajattelen niin että aina jos bensakone käynnistyy niin autolla on siihen jokin syy, eikä ole syytä "vältellä" sen käynnistymistä. Toki sitten voi olla jotain ihan vikaakin, mutta ne sitten erikseen.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.06.21 - klo:07:24
Minä olen ihmetellyt miksi oman auton polttomoottori on käynnistynyt muutaman kerran D-tilassa vaikka akussa on ollut reilusti varausta enkä ole painanut paljon kaasua. Kertoja on ollut neljä ja vielä niin, että kaksi ihan samassa paikassa ja toiset kaksi samassa. Yhteistä niille on ollut, että olen ajanut tiellä olevat montun yli niin että auto on hieman tärähtänyt.

Onko muut huomanneet vastaavaa? Onko vika vai ominaisuus?

Muutaman kerran on käynnistänyt polttomoottori odottamattomasti. Yhden kerran lähdettäessä liikkeelle ja akku melkein täynnä. Toiset kerrat
virtaa akussa on ollut riittävästi, eikä ollut mitään kiihdytykseen tai vastaavaan liittyvää tarvetta. Kummallakin kerralla tuli joku ilmoitus että älä sammuta moottoria heti tai aja riittävän pitkään. Kummallakin kerralla olin ajanut melko pitkää ilman että polttomoottoria oli käytetty. Oletan että pyrkii käyttämään moottoria tietyllä syklillä, ettei paikat jämähdä kiinni ja että käytetään riittävän pitkään jotta moottori, öljyt ja muut lämpenevät riittävästi.

Tähän mennessä on ajettu noin 5300 km ja neljäs tankillinen menossa, josta kulutettu neljännes. Ensimmäinen tankillinen noin 560 km meni ilman akun latauksia kun latauspaikka ei kotona ollut vielä valmiina. Kahdella seuraavalla tankillisella ajettu hiukan yli 2000 km. Näiden kahden tankillinen aikana nuo käynnistymiset ovat tapahtuneet.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Toi on tosiaan hiukan hölmö ja turhan tuntuinen ominaisuus että e-modesta kaasulla hybriditilaan siirryttäessä nykäisee kierrokset aika korkealle. Tämä esiintyy yleensä jos tulee tarve enemmällä voimalle ja sitä poljinta painetaan nopeasti syvälle.
Luulisi että kick-Downia lukuunottamatta hiukan alempana oleva teho ja vääntö riittäisi.

Tuota voi koittaa välttää laittamalla auton hybridimoodiin (tai s-moodiin joka on myös hybriditila ja on nopeasti laitettavissa päälle) ja antamalla sen verran kaasua että  menee just sähkötehon rajan yli. Tällöin ei mene kierrokset heti niin korkealle ja kone on käynnissä kun sitä tehoa tarvitsee, jos siis on mahdollista ennakoida.

Aina tuo ei tietty ole mahdollista jos tehon tarve tulee yllättäen.
Kun autoon on tottunut, niin noita vahinko-bensastartteja tulee onneksi aika harvoin, kaasulla pystyy melko hyvin säätelemään niin että pysyy sähkön varassa jos bensalle ei ole tarvetta.

Näissä on varmasti noita eri perusteisia pakotettuja bensastartteja, myös aikaperusteisia ymmärtääkseni.
Itse olen antanut suosiolla mennä sillointällöin bensalla jonkun lyhyemmän kehätien siirtymän tms ellei ole hetkeen ollut maantieajoa bensalla. Pysyy pikat kunnossa ja nesteet liikkeellä säännöllisesti.

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ToAkPa

#861
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 02.06.21 - klo:12:00
Hyvä vaan, että bensakone käy. Seatin Hybridi on kuitenkin pääosin bensa-auto, jossa on pienempitehoinen sähkömoottori apumoottorina (niin teho- kuin range-mielessä). Pysyy bensakone notkeana eikä pääse karstoittumaan. Täysveriset sähkövatkaimet on sitten erikseen.

Tuon sähkömoottorin apumoottorina olemisesta voi olla montaa mieltä. Tehoa on kuitenkin jo 116 hp,  joka on yli tuplat mitä ensimmäisessä autossani Citroën Visassa 50 hp. Kahdessa seuraavassa BX:ssä oli noin 60 ja 70 hp. Niillä tuli ihan kohtuullisesti toimeen, sillä olihan nuo autot painoltaan paljon kevyempiä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 02.06.21 - klo:12:00
Jos se uusi auto (alle 500 km ajettu) käyttää nyt konetta startista, niin voiko olla, että tietokone haluaa tehdä (ohjelmoitua) sisäänajoa koneelle? Se kun joutuu (DSG:n hölmöstä toiminnasta johtuen) ensimmäisessä runsaammassa kaasunkäytössä ampumaan heti sinne 4000+ kierrokselle.

Tuo sisäänajo on varmaan totta, sillä automyyjä väitti että uusien autojen ajotietokone antaa täydet tehot ja kierrokset vasta sen jälkeen kun sen laskemien mukaan sisäänajo on tehty.

Olisikohan tuo suurien kierrosten käyttö ajotietokoneesta eikä DSG:stä johtuvaa? Olikohan tarkoituksena saada nesteet ja öljyt kiertämään ennenkuin kytkee moottorin voimansiirtoon mukaan.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Jani933

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.06.21 - klo:09:10
Leonit ovat kesätarjouksessa
https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/663cf9f9-7dd6-40df-ae1d-8fe30eaae9ba

Esim. eHybrid farkkut molemmat alle 32 tâ,¬.

Totahan tekisi jo mieli ihan uusi auto tilata ;) Milloinkohan leoneissa vaihtuu mallivuosi?, olisihan se kiva saada sitten jo my22 auto 8)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Jani933 - 03.06.21 - klo:12:09
Totahan tekisi jo mieli ihan uusi auto tilata ;) Milloinkohan leoneissa vaihtuu mallivuosi?, olisihan se kiva saada sitten jo my22 auto 8)
Myyvät eHybridiä hyvällä hinnalla.

Esim. FR varusteilla:
- 1.5 TSI (110 kW) 30 502 â,¬
- 1.5 TGI (96 kW) 31 192 â,¬
- 1.4 PHEV (150 kW) 31 991 â,¬

PHEV:sä vuotuiset verot vain 101 â,¬. Edulliset vakuutukset (minulla 451 â,¬/v). Tarvittaessa energiakulut todella pienet (minulla alle 2 â,¬/100 km ensimmäiset 5000 km). Ei paljon kannata ostaa TSI:tä tai TGI:tä. Tuossa ylhäällä ovh. hinnat. Jos ottaa lisävarusteita, saa ne PHEV:iin edullisemmin. Erot kapenevat entisestään.

PS. Jos nyt tilaa, saa kyllä melko varmasti my 2022
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 03.06.21 - klo:10:50
Tuon sähkömoottorin apumoottorina olemisesta voi olla montaa mieltä. Tehoa on kuitenkin jo 116 hp,  joka on yli tuplat mitä ensimmäisessä autossani Citroën Visassa 50 hp. Kahdessa seuraavassa BX:ssä oli noin 60 ja 70 hp. Niillä tuli ihan kohtuullisesti toimeen, sillä olihan nuo autot painoltaan paljon kevyempiä.

On muuten ihan totta. Bx mallistossa näköjään 19 GT malli meni kiihtyvyydeltään suunnilleen samoihin kuin Leon sähköllä, nuo pienitehoiset sitten vähän verkkaisemmin, ja niilläkin pääsi perille.

Mulla oli kans joskus Visa kesäautona, kyllä oli muuten karsea vehje 😀

Sorry off topicista..

mipefin

#866
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.06.21 - klo:12:31
Myyvät eHybridiä hyvällä hinnalla.

Esim. FR varusteilla:
- 1.5 TSI (110 kW) 30 502 â,¬
- 1.5 TGI (96 kW) 31 192 â,¬
- 1.4 PHEV (150 kW) 31 991 â,¬

PHEV:sä vuotuiset verot vain 101 â,¬. Edulliset vakuutukset (minulla 451 â,¬/v). Tarvittaessa energiakulut todella pienet (minulla alle 2 â,¬/100 km ensimmäiset 5000 km). Ei paljon kannata ostaa TSI:tä tai TGI:tä. Tuossa ylhäällä ovh. hinnat. Jos ottaa lisävarusteita, saa ne PHEV:iin edullisemmin. Erot kapenevat entisestään.

PS. Jos nyt tilaa, saa kyllä melko varmasti my 2022

Minkälainen vakuutus ja mistä? Itsellä paljon kalliimpi vuosimaksu kun laskee liikennevakuutus+täyskasko, vai oliko tuo sinun summa vain toinen niistä?

E: Jaa, ehkä tää mun hinta on vaan jotain nuorehkon kuljettajan lisää ja ei ole ehtinyt liikennevakuutukseen kertyä täydet bonukset vielä... Työkaverin tiedoilla pääsee tuohon hintaasi samasta vakuutusfirmasta missä mulla on jo nykyinen  :D
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Jani933 - 03.06.21 - klo:12:09
Totahan tekisi jo mieli ihan uusi auto tilata ;) Milloinkohan leoneissa vaihtuu mallivuosi?, olisihan se kiva saada sitten jo my22 auto 8)

Kyllä se nyt jo MY2022 on. Mun viime vuoden marraskuussa tilaamani eHybrid muuttui jo mallivuoden 2022 autoksi. Eli varmuudella, jos nyt tilaa niin on MY2022. Eri asia on sitten milloin niitä tilattuja autoja saa. Jos nyt tilaa, niin ehkä ensi tammi-helmikuussa?  ::)

Saa nähdä onko MY2022:ssa mitään muutoksia muuta kuin päivitetyt softat. Valaistut volyymi ja lämpötilasäätimet kosketusnäytössä olisi esim. kiva ylläri.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 03.06.21 - klo:13:24
Minkälainen vakuutus ja mistä? Itsellä paljon kalliimpi vuosimaksu kun laskee liikennevakuutus+täyskasko, vai oliko tuo sinun summa vain toinen niistä?
Turvassa
- liikennevakuutus 136,45 â,¬
- kasko 315,54 â,¬
yhteensä 451,99 â,¬

Kaskossa mm. lasi-, lunastusetu- ja pysäköintivakuutus. Eli kaikki muut, mutta ei keskeytysvakuutusta. Omavastuu 200 â,¬. Bonukset tapissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

veski

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.06.21 - klo:15:16
Turvassa
- liikennevakuutus 136,45 â,¬
- kasko 315,54 â,¬
yhteensä 451,99 â,¬

Kaskossa mm. lasi-, lunastusetu- ja pysäköintivakuutus. Eli kaikki muut, mutta ei keskeytysvakuutusta. Omavastuu 200 â,¬. Bonukset tapissa.

Ettei olisi lasku kahdessa osassa  ;D tai hyvät alennukset sulla. Itsellä myös vastaava vakuutuspaketti noin 750 euroa täysillä bonareilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy