Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 22.04.21 - klo:18:48
Riittäisikö se litrainen yksinään kun akku tyhjä? 🤔
Kyllähän se litrainen vähän puhditon on kiihdyttämään raskasta hybridiä, jos kylmyyden ja/tai varaustilan vuoksi tule paljoa apuja sähkömoottorista. Akun kasvattaminen toki usein auttaa tähän, eikä sitä akkua niin kuiviin voi ajaa, etteikö sieltä jotain apuja tulisi

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.05.21 - klo:16:03
Kyllähän se litrainen vähän puhditon on kiihdyttämään raskasta hybridiä, jos kylmyyden ja/tai varaustilan vuoksi tule paljoa apuja sähkömoottorista. Akun kasvattaminen toki usein auttaa tähän, eikä sitä akkua niin kuiviin voi ajaa, etteikö sieltä jotain apuja tulisi

,,lä hauku sitä raskaaksi. Ihmiset vetää muuten herneen nenään täällä.  ::)
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mikama83

Sain aamulla sijaisautoksi tämmöisen Leonin PHEVin. Hyvin on potkua verrattuna 1.5eTsi malliin joka itselläni on  :)

Pihistelijä

Lämmin keli näkyy heti kulutuksessa. Kaupunkiajoa ja maantietä 80 km/h. Tällä pääsisi jo 90 km latauksella. Kesän tavoite on päästä 100 km.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

^ Hyviä lukemia, mikä ei hirveästi yllätä. :) Itse olen päässyt Kugalla reilut 70 km yhdellä latauksella, mutta se reissu oli ihan silkkaa suorittamista. En tule moiseen normaaliajossa yltämään, enkä edes yritä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

miz

Ihan kivan pienellä menee pidemmätkin matkat, 5,5l + 3kWh matka-ajossa telineet ja 2 pyörää katolla. Samalla reitillä ja nopeudella 5f 1.8tsi vei lähemmäs 8 l / 100km fillarit katolla.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.05.21 - klo:14:40
Lämmin keli näkyy heti kulutuksessa. Kaupunkiajoa ja maantietä 80 km/h. Tällä pääsisi jo 90 km latauksella. Kesän tavoite on päästä 100 km.


Kunnioitettavaa pihistelyä. Mutta kysymys kuuluu, miksi raahaat mukana polttomoottoria :)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Antore - 12.05.21 - klo:23:35
Kunnioitettavaa pihistelyä. Mutta kysymys kuuluu, miksi raahaat mukana polttomoottoria :)
Minulla on aina ollut perinteinen farmariauto. Pitää vielä odottaa, että sellaisen saa sähköautona ja että niiden hinnat laskevat.

Raahaaminen on suhteellista. Edellinen Leon 1.0 TSI painoi reilut 1200 kg. Tämä PHEV 400 kg enemmän. Siihen nähden on raahammista ja massa tuntuu. Toisaalta lähinnä haluamaani farkkua olisi ID.4 ja Enyaq, jotka taas painavat 400 kg enemmän kuin Leon PHEV :)

Mutta seuraava on sähköauto:
- 75 kWh akku
- 150 kW DC pikalataus
- 11 kW AC 3-vaihelaturi
- 150 kW moottori
- WLTP 15 kWh/100 km
- farmari
- vetomassat 1500/750 kg
- hinta 35 t,

Muutaman vuoden päästä saanee
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Ladattava hybridi osuu hyvin ajoprofiilini. Ajan pääasiassa sähköllä. Bensalla vain sen verran, että kerran viikossa ajan moottorin lämpimäksi. Saan yhtä pienen autoveron kuin sähköauto.  Vuosittaiset verot jopa edullisemmat (101 ,/v). Vakuutukset edullisemmat. Vuotuisissa veroissa ja vakuutuksissa säästää sen mitä huolloissa menettää. Rengaskoko edullinen 17-tuumaa. Talvirengassetti Nokian kitkoilla ja kevytmetallivanteilla alle 1000 ,. Saa ladata työnantajan piikkiin verovapaasti.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 12.05.21 - klo:23:26
Ihan kivan pienellä menee pidemmätkin matkat, 5,5l + 3kWh matka-ajossa telineet ja 2 pyörää katolla. Samalla reitillä ja nopeudella 5f 1.8tsi vei lähemmäs 8 l / 100km fillarit katolla.

Mulla menee 5F (facelift) 1.4 TSI ACT 5,4 l. sadalla suksiboksi katolla ja auto täynnä. Sähköä ei kulu watin wattia ;D
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Antore - 12.05.21 - klo:23:35
Kunnioitettavaa pihistelyä. Mutta kysymys kuuluu, miksi raahaat mukana polttomoottoria :)

Polttomoottorin ”raahaaminen” mukana tuo vapautta. Ei tarvitse suunnitella ajoreittejä. Voi poiketa huoletta pitemmillekin sivuteille tai paahtaa motaria pidempään. Talvella voi huoletta pitää lämppäriä kunnolla päällä ja kesällä viilentää niin paljon kuin haluaa. Autoa voi käyttää, vaikka sähköä ei olisi pitempään saatavilla. Korpeen ajaessa sieltä pääsee pois tarvitsematta miettiä mistä saan töpselin. Lisäksi voi vetää kuormaa, mikä ei kaikilla sähkövehkeillä ole itsestään selvyys.

Tällä hetkellä täyssähkössä on minulle vaan liikaa kompromisseja. Jos Seat joskus pystyy tilatun hybridin toimittamaan, niin ajan sillä siihen asti, kunnes tulee sähköauto, joka:

- omaa 800 km toimintasäteen (talvella vähintään 600 km)
- painaa max 1700 kg
- tarjoaa 600 litran tavaratilan ja hyvät sisätilat viidelle, kantavuus väh. 400 kg
- on etuvetoinen tai nelivetoinen (mutta ei takavetoinen)
- omaa 1500 kg / 750 kg vetokyvyn
- hinta max 40 KEUR
- huippunopeus 220 km/h ja kiihtyvyys 7-8 s 0-100 km/h
- vääntöä väh 350 nm
- lataaminen täyteen tien päällä 30 min max

Sitä odotellessa. Siihen asti ajellaan bensalla tai bensa(lataus)hybridillä, koska niissä nuo ominaisuudet pääsääntöisesti löytyy jo vähemmällä hinnalla.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.05.21 - klo:00:34
Mulla menee 5F (facelift) 1.4 TSI ACT 5,4 l. sadalla suksiboksi katolla ja auto täynnä. Sähköä ei kulu watin wattia ;D

Onneksi olkoon, älä vaan luovu siitä.
Kaikki tulee olemaan alamäkeä jatkossa.

QUICK64

Saatu vihdoin ja viimein juhannuksena tilattu leon phev ja ajettu 700 km. Muuten ok, mutta lataus sukopistokkeen pätkii, aloittaa normaalisti mutta lopettaa vähän ajan kuluttua eikä anna aloittaa uudelleen connectin kautta vaan pitää mennä autolla, ottaa pistoke irti autosta ja laittaa takas paikalleen pari kolme kertaa illassa. Onko kokemuksia vai vienkö huoltoon?

miz

Lainaus käyttäjältä: QUICK64 - 14.05.21 - klo:08:03
Saatu vihdoin ja viimein juhannuksena tilattu leon phev ja ajettu 700 km. Muuten ok, mutta lataus sukopistokkeen pätkii, aloittaa normaalisti mutta lopettaa vähän ajan kuluttua eikä anna aloittaa uudelleen connectin kautta vaan pitää mennä autolla, ottaa pistoke irti autosta ja laittaa takas paikalleen pari kolme kertaa illassa. Onko kokemuksia vai vienkö huoltoon?

Ei ole normaalia, ei ole mulla kertaakaan jättänyt latausta tekemättä valmiiksi, paitsi oman ajastusmokan jälkeen.
Muutokset myös onnistuu connectin kautta.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: QUICK64 - 14.05.21 - klo:08:03
Saatu vihdoin ja viimein juhannuksena tilattu leon phev ja ajettu 700 km. Muuten ok, mutta lataus sukopistokkeen pätkii, aloittaa normaalisti mutta lopettaa vähän ajan kuluttua eikä anna aloittaa uudelleen connectin kautta vaan pitää mennä autolla, ottaa pistoke irti autosta ja laittaa takas paikalleen pari kolme kertaa illassa. Onko kokemuksia vai vienkö huoltoon?

Oletko tarkistanut että on pätkinyt auton päästä? Minulla tuo sovellus on näyttänyt viime aikoina puuta heinää. Auton päässä asiat on ollut kuitenkin kunnossa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.05.21 - klo:00:34
Mulla menee 5F (facelift) 1.4 TSI ACT 5,4 l. sadalla suksiboksi katolla ja auto täynnä. Sähköä ei kulu watin wattia ;D

Sulla varmaan upea yksilö, tai sitten vaan huippukuski jota en ollenkaan epäile.
,,lä kuitenkaan yleistä meihin tavallisiin ihmisiin ja autoihin.

Sprintmonitorista on mulla olleista autoista löytynyt hyvin lähelle osuvat keskiarvokulutukset, joita ovat:
5f 150hv kaikki voimansiirtotyypit: 6,6 (6,9 DSG)
5f 180hv kaikki voimansiirtotyypit: 7,8 /100
Phevistä ei vielä valitettavasti löytynyt.

Pointtini tuossa oli että 70% motariajoa sisältävä 300km siirtymällä fillarisetti katolla nostaa keskikulutusta oman kokemuksen mukaan 1,5 litraa satasella.
1.8 menee tuon matkan suunnilleen 6,5 keskikulutuksella ilman pyöriä, pyörien kanssa vajaa lasi.
Uusi Leon meni talvella 4,5 litran paikkeilla ilman fillareita.

Että onhan tuon karsean malmikasan kuskaaminen aivan hirvittävän epätaloudellista Yaffalle, peru nopeasti se tilaus, et tule pitämään autosta muutenkaan.

Pahoittelut kahdesta vastauksesta, ei löydy muokkaa- nappia puhelimella.

miz

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 14.05.21 - klo:08:17
Oletko tarkistanut että on pätkinyt auton päästä? Minulla tuo sovellus on näyttänyt viime aikoina puuta heinää. Auton päässä asiat on ollut kuitenkin kunnossa.

Hyvä pointti, ja vielä kysymys että tekeekö tuota pätkimistä latauspaikasta / töpselistä riippumatta?

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.05.21 - klo:00:54
- vääntöä väh 350 nm

Tämä lienee sähköautossa aika merkityksetön kriteeri.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

#828
Lainaus käyttäjältä: miz - 14.05.21 - klo:08:34
Sulla varmaan upea yksilö, tai sitten vaan huippukuski jota en ollenkaan epäile.
,,lä kuitenkaan yleistä meihin tavallisiin ihmisiin ja autoihin.

Sprintmonitorista on mulla olleista autoista löytynyt hyvin lähelle osuvat keskiarvokulutukset, joita ovat:
5f 150hv kaikki voimansiirtotyypit: 6,6 (6,9 DSG)
5f 180hv kaikki voimansiirtotyypit: 7,8 /100
Phevistä ei vielä valitettavasti löytynyt.

Pointtini tuossa oli että 70% motariajoa sisältävä 300km siirtymällä fillarisetti katolla nostaa keskikulutusta oman kokemuksen mukaan 1,5 litraa satasella.
1.8 menee tuon matkan suunnilleen 6,5 keskikulutuksella ilman pyöriä, pyörien kanssa vajaa lasi.
Uusi Leon meni talvella 4,5 litran paikkeilla ilman fillareita.

Että onhan tuon karsean malmikasan kuskaaminen aivan hirvittävän epätaloudellista Yaffalle, peru nopeasti se tilaus, et tule pitämään autosta muutenkaan.

Pahoittelut kahdesta vastauksesta, ei löydy muokkaa- nappia puhelimella.

1.4 TSI ACT:n yhdistetty kulutus on TRAFI:n mukaan:

Kaupunki   6,00
Maantie   4,40
Yhdistetty   4,90

Ja kokemukseni mukaan se menee maantiellä raskaasti kuormattuna tuolla 5,4 litran lukemalla. Kyseisellä matkalla ei ole moottoritietä kuin ehkä viidesosa koko matkasta, joka on n. 500 km. Porista Helsinkiin olen päässyt talvirajoituksilla, n. 90 km/h nopeudella 4,2 l./100 km.

Odotan innolla hybridin tehoja (ja peräkoukkua). Painostaan huolimatta siinä on kuitenkin enemmän tehoa ja vääntöä per kilogramma kuin nykyisessä autossani, ei paljoa, mutta vähän on. Kulutus saa olla mitä on ja ei haittaa, vaikka maantiellä viekin enemmän kuin nykyinen autoni. Pystyn siirtämään kaupunkiajoa sähkölle.

On kuitenkin jotenkin outoa, että mitään arvostelua uutta Leonia kohtaan ei saa tehdä ilman, että saa palautteeksi outoa vittuilua? Kyllähän tuo paino on todettu täällä muidenkin suusta ongelmaksi ja myös autolehtiä myöden. Samoin on paljon uusia, lähinnä EU-syntyisiä, sääntöjä, jotka ovat tuoneet autoon paskoja pakollisia ominaisuuksia, kuten aina päällä olevat kaistavahdit ja napsuvat e-Call järjestelmät. Olen tilannut uuden auton, koska nykyinen on 4 v vanha ja halusin uuden tehokkaamman ja olen pitänyt kovasti kahdesta edellisestä 5f Leonista. Silti minua ottaa päähän nykyautojen suuntaus: pakkosähköistyminen ja lisääntyneet holhousjärjestelmät. Sinä saat toki pitää niistä ja puolustaa niiden erinomaisuutta. Pidän itselläni oikeuden kritisoida niitä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.05.21 - klo:10:06
Tämä lienee sähköautossa aika merkityksetön kriteeri.

On sähköautoja joissa on vähemmän vääntöä, mm. Renaultilla ja Nissanilla. Ei auta, että vääntö on kierrolsella 0, jos sitä on liian vähän.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

QUICK64

Lainaus käyttäjältä: miz - 14.05.21 - klo:08:35
Hyvä pointti, ja vielä kysymys että tekeekö tuota pätkimistä latauspaikasta / töpselistä riippumatta?

Tarkistettu eri pistorasioista jopa eri talojen pistorasioista. Lainattu kaverilta skodan suko laturi ja testaan sen .  On toiminut moitteettomasti kiinteästä laturista viimeksi eilen. Tod näk suko laturissa jotain, täytyy vielä testata alennetulla latausvirralla

QUICK64

Lainaus käyttäjältä: QUICK64 - 14.05.21 - klo:12:11
Tarkistettu eri pistorasioista jopa eri talojen pistorasioista. Lainattu kaverilta skodan suko laturi ja testaan sen .  On toiminut moitteettomasti
kiinteästä laturista viimeksi eilen. Tod näk suko laturissa jotain, täytyy vielä testata alennetulla latausvirralla

Ja pätkiminen/keskeytyminen  todettu autosta , app toiminta taitaa perustua sattumaan

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.05.21 - klo:11:01
On sähköautoja joissa on vähemmän vääntöä, mm. Renaultilla ja Nissanilla. Ei auta, että vääntö on kierrolsella 0, jos sitä on liian vähän.

No lähinnä ajattelin sitä, että sähkäreissä yleisesti ei ole vaihdettavia vaihteita. Joissain on kaksi vaihdetta, mutta aika harvassa. Jos autossa on kiinteä välitys, niin tehokäyrä kertoo kaiken tarvittavan auton suorituskyvystä, koska tehollahan se auto kiihtyy. Moottorin vääntömomentti ei ole kovin olennainen asia kiinteävälityksisessä autossa. Perinteisessäkin autossa se lähinnä kertoo vain sen, miten eri vaihteita joutuu käyttämään suorituskyvyn ulosmittaamiseksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.05.21 - klo:12:47
Jos autossa on kiinteä välitys, niin tehokäyrä kertoo kaiken tarvittavan auton suorituskyvystä, koska tehollahan se auto kiihtyy.
Minun silmään juuri vääntökäyrä on sähköauton tapauksessa havainnollisempi. Se kertoo suoraan auton kiihtyvyyden nopeuden funktiona. Kun vääntö on alussa vakio, on kiihtyvyys vakio ja samalla maksimi. Kun saavutetaan maksimiteho, alkaa kiihtyvyys hiipumaan vääntökäyrän tahdissa. Vääntökäyrä kertoo auton kiihtyvyyden 1:1 suhteessa läpi koko kierrosalueen.

PS. sähköautoa kiihdyttäessä huomaan hyvin pisteen, jossa huipputeho alkaa ja kiihtyvyys rupeaa hiipumaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.05.21 - klo:14:40
Minun silmään juuri vääntökäyrä on sähköauton tapauksessa havainnollisempi. Se kertoo suoraan auton kiihtyvyyden nopeuden funktiona.

Miten vertailet kahta sähköautoa pelkän vääntökäyrän perusteella? Kahdessa eri autossa voi olla aivan erilaiset välitykset, jolloin pyörille tuleva teho voi olla pienemmän väännön omaavalla jopa isompi samassa nopeudessa. Toki tällöin sillä lienee myös pienempi huippunopeus.

Puhe oli kuitenkin alunperin huippuväännöstä. Yaffa0 esitti tietyn raja-arvon, jonka yli auton tulee yltää, jotta se kelpaa hänelle. Kuitenkin joku toinen auto voi kiihtyä nopeammin, vaikka siinä olisi pienempi vääntö. Se riippuu välityksistä. Sen sijaan pienempitehoinen ei voi kiihtyä nopeammin kuin suurempitehoinen (noin yksinkertaistettuna, toki se tehokäyrä kertoo sitten tarkemmin).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

EetuX

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.05.21 - klo:15:19
Miten vertailet kahta sähköautoa pelkän vääntökäyrän perusteella? Kahdessa eri autossa voi olla aivan erilaiset välitykset, jolloin pyörille tuleva teho voi olla pienemmän väännön omaavalla jopa isompi samassa nopeudessa. Toki tällöin sillä lienee myös pienempi huippunopeus.

Puhe oli kuitenkin alunperin huippuväännöstä. Yaffa0 esitti tietyn raja-arvon, jonka yli auton tulee yltää, jotta se kelpaa hänelle. Kuitenkin joku toinen auto voi kiihtyä nopeammin, vaikka siinä olisi pienempi vääntö. Se riippuu välityksistä. Sen sijaan pienempitehoinen ei voi kiihtyä nopeammin kuin suurempitehoinen (noin yksinkertaistettuna, toki se tehokäyrä kertoo sitten tarkemmin).

Kuitenkin joku toinen auto voi kiihtyä nopeammin, vaikka siinä olisi pienempi teho. Se riippuu välityksistä.

tet

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 14.05.21 - klo:16:07
Kuitenkin joku toinen auto voi kiihtyä nopeammin, vaikka siinä olisi pienempi teho. Se riippuu välityksistä.

Ei voi, koska teho on se joka autoa liikuttaa. Siinä on jo välitykset huomioitu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Seamaster

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 14.05.21 - klo:16:07
Kuitenkin joku toinen auto voi kiihtyä nopeammin, vaikka siinä olisi pienempi teho. Se riippuu välityksistä.

Ja painosta

EetuX

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.05.21 - klo:16:21
Ei voi, koska teho on se joka autoa liikuttaa. Siinä on jo välitykset huomioitu.

Minulla on autotallissa kaksi moottoripyörää. Vertailu tietysti ontuu siinä mielessä että eivät ole autoja. Toisessa pyörässä on vajaa 200 hv ja toisessa noin 150 hv. Mittausten perusteella pienempitehoinen pyörä kiihtyy 0-100 km/h nopeammin. Tehokkaampi on taasen varttimailin kiihdytyksessä nopeampi. Pyörien massassa ei ole merkittävää eroa.

Ei sitä tehoa ole ilman vääntömomenttia, sillä teho on vääntömomentin ja kierrosluvun tulo.

tet

#839
Lainaus käyttäjältä: Seamaster - 14.05.21 - klo:16:29
Ja painosta

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 14.05.21 - klo:16:39
Minulla on autotallissa kaksi moottoripyörää.

Maalitolppia voidaan aina siirrellä, jos halutaan viisastella. Selvennetään siis. Otetaan kaksi samanlaista autoa, jotka eroavat vain moottorin vääntömomentin ja välityssuhteen osalta. Kun sähkäreistä on kyse, niin vaihteista ei tarvitse välittää, niitä on yksi. Näistä kahdesta nopeammin kiihtyy se, jonka vetävien pyörien vääntömomentti on suurempi. Sen taas määrittävät moottorin vääntömomentti ja välityssuhde, ja näiden tekijöiden yhteisvaikutusta mittaava suure on nimeltään teho. Siis lyhyesti: suurempitehoinen kiihtyy nopeammin.

Sähkäreissä asia jopa on noin yksinkertaista, koska niissä moottorin vääntömomentti on tapissaan nollasta kierroksesta lähtien. Ja sääntö pätee niin kauan, kunnes saavutetaan kierrosluku, jossa moottorin vääntö alkaa pienentyä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy