Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

pasi

Lainaus käyttäjältä: micsa - 13.04.21 - klo:14:14
Täällä ollaan katseltu uutta Leon farkku -plugaria nyt pari päivää faktoja tutkien. Muutama havainto/kysymys, ehkä joku osaa. selittää:

1. Leon Sportstourer PHEV Xcellence -varustetasolla näyttäisi olevan varsin kattavasti varusteltu ja näyttäisi jossain määrin vastaavan Octavia iV Style -varustelutasoa, hinnassa kuitenkin eroa 4k Seatin ostajan hyväksi. Onko kyseessä aivan eri autot vai vain hinnoittelupolitiikkaa?

2. Seattiin  saisi 5v/100tkm takuun, Volkkarissa ja Skodassa vain 2v. Onko tuossa pidemmässä takuussa jotain erikoisehtoja mitä kannattaisi tutkia tarkkaan? Epäluottamukseni kohdistuu edelleen DSG-vaihteistoihin ja jossain määrin TSI moottoreihin (edellinen perheessä ollut vm. 2007 1.4 TSI hajosi 60tkm ajon jälkeen).

3. Onko 50tkm sähköajoa realismia kevät/kesäkeleillä ja PK-seudun kehäteillä 80-rajoituksilla?

4. Mitä oleellisia vikoja auton jo saaneet ovat siitä löytäneet? Ainakin ilmeisesti mobiiliappi toimii vähän niin ja näin, jos aiempia viestejä luin oikein.

Aivan samoja mietin viime syksynä. Nyt alla 4pv vanha leon.

1. Itse tulin tulokseen n 3500 euroa kun varusteet on mahdollisimman samat. Leoniin ei saa webastoa tai matriisivaloja eikä skodaan ainakaan silloin saanut esiintaittuvaa vetokoukkua. Tosin vertasin Octavian liftbackia ja Leonin farkkua, niissä on suunnilleen vastaava tavaratila.
2. Takuu on ihan normaali takuu. 300 eurolla kilometrirajaa saa vielä nostettua.
3. On.
4. Rengasjyrinä on isompi kiin octaviassa. Etäohjaukset tuntuu toimivan toistaiseksi ihan hyvin, ja eiköhän niidenkin perustekniikka ole samaa skodassa, vw:ssä ja seatissa.





Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: pasi - 13.04.21 - klo:14:27
2. Takuu on ihan normaali takuu. 300 eurolla kilometrirajaa saa vielä nostettua.

Mikäs juttu tämä on? Seatin sivuilta en löytänyt takuukohdasta ainakaan mitään?

Kuulolla ollaan!

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 13.04.21 - klo:14:46
Mikäs juttu tämä on? Seatin sivuilta en löytänyt takuukohdasta ainakaan mitään?

Kuulolla ollaan!

Lisävarustehinnastosta löytyy.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

mikama83

Itse ostin tuon lisätakuun vähän aikaa sitten vaikka mittarissa on 24tkm. Kätevää ja nyt 150tkm asti tehdastakuu  :)

Sam123

#784
Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 13.04.21 - klo:15:45
Itse ostin tuon lisätakuun vähän aikaa sitten vaikka mittarissa on 24tkm. Kätevää ja nyt 150tkm asti tehdastakuu  :)

Miten ostit tuon? Minulle sanottiin, että tuon saa vain uusiin tilauksiin, eikä minun tapauksessani sitä elää saa (ajettu 3000km)?

mikama83

En tienny tuosta mitään kun autoa tilasin ni suostuivat lisäämään sen nyt jälkeenpäin. Olisin sen tilatessa ottanu jo jos vaan olisi myyjä siitä maininnu jotain.

Sam123

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 13.04.21 - klo:16:58
En tienny tuosta mitään kun autoa tilasin ni suostuivat lisäämään sen nyt jälkeenpäin. Olisin sen tilatessa ottanu jo jos vaan olisi myyjä siitä maininnu jotain.

Joo kyselin tuota uudestaan, niin saisin itsekin tuon. Pitää vain miettiä kannattaako? Onko mitään vaikutusta jälleenmyyntiin yms. Kilsoja tulee normaalina aikana n. 20tkm ja autoa pidän 3-4 vuotta.

micsa

Lainaus käyttäjältä: pasi - 13.04.21 - klo:14:27
Aivan samoja mietin viime syksynä. Nyt alla 4pv vanha leon.

1. Itse tulin tulokseen n 3500 euroa kun varusteet on mahdollisimman samat. Leoniin ei saa webastoa tai matriisivaloja eikä skodaan ainakaan silloin saanut esiintaittuvaa vetokoukkua. Tosin vertasin Octavian liftbackia ja Leonin farkkua, niissä on suunnilleen vastaava tavaratila.
2. Takuu on ihan normaali takuu. 300 eurolla kilometrirajaa saa vielä nostettua.
3. On.
4. Rengasjyrinä on isompi kiin octaviassa. Etäohjaukset tuntuu toimivan toistaiseksi ihan hyvin, ja eiköhän niidenkin perustekniikka ole samaa skodassa, vw:ssä ja seatissa.

Kiitos hyvistä kommenteista.

1. Onko todella niin että Ocun iV plugariversiossa farkkuna isompi tavaratila kuin Leonin vastaavassa. Eikös Ocussakin akku ole tavaratilan pohjan alla syöden litroja?

micsa

Lainaus käyttäjältä: micsa - 13.04.21 - klo:17:27
Kiitos hyvistä kommenteista.

1. Onko todella niin että Ocun iV plugariversiossa farkkuna isompi tavaratila kuin Leonin vastaavassa. Eikös Ocussakin akku ole tavaratilan pohjan alla syöden litroja?

Vastaan omaan kysymykseeni: Virallisten esitteiden mukaan Seatin plugarin tavaratila on 470l, Ocu Combi iV:n 490l. Ero ei ole suurin suuri.

Tässäkin ketjussa mainittu täyssähkö Hyundai Kona Electric 39kWh -versiona menee karkeasti samaan hintaluokkaan, mutta siinä kontti vain 332l normiasenossa (jos oikein tulkitsin). Muista vaihtoehdoista Enyaq ja ID.4 menee kooltaan ja tiloiltaan samaan luokkaan tai ylikin vs. Leon/Ocu, mutta hintaa kertyy jo aivan toisella tavalla.

pasi

Lainaus käyttäjältä: micsa - 13.04.21 - klo:17:27
Kiitos hyvistä kommenteista.

1. Onko todella niin että Ocun iV plugariversiossa farkkuna isompi tavaratila kuin Leonin vastaavassa. Eikös Ocussakin akku ole tavaratilan pohjan alla syöden litroja?

Farkkujen välillä ei kovin suurta eroa ole, mutta 5-ovisten välillä on valtava ero. Itselle olisi Ocun liftbackin tilat riittäneet mutta 5-ovisen Leonin plugarin takakontti on pikkuautoluokkaa. Siksi vertasin Ocun liftbackia ja Leonin farkkua. Omaan silmään Ocun liftback on farkkua nätimpi mutta Leonissa toisinpäin.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: micsa - 13.04.21 - klo:18:13

Tässäkin ketjussa mainittu täyssähkö Hyundai Kona Electric 39kWh -versiona menee karkeasti samaan hintaluokkaan, mutta siinä kontti vain 332l normiasenossa (jos oikein tulkitsin).

Minusta Kona on sisältä niin ruma, halpa ja epälooginen, että jo ainostaan sen perusteella en koskaan osta sitä. :)

Hego

Lainaus käyttäjältä: micsa - 13.04.21 - klo:17:27
Kiitos hyvistä kommenteista.

1. Onko todella niin että Ocun iV plugariversiossa farkkuna isompi tavaratila kuin Leonin vastaavassa. Eikös Ocussakin akku ole tavaratilan pohjan alla syöden litroja?

Joo, takakontissa on Ocussa enemmän senttejä, Leonissa nämä sentit on takamatkustajien hyödyksi. Eli takatilat on Leonissa vähän Ocua isommat.

Akku on pohjassa takajalkatilan/penkin alla. Takakontista tilaa vie polttoainetankki ja 12v akku.

Seat León ST PHEV Xcellence

micsa

Menen torstaina hakemaan K-Caarasta Leonin koeajoon illaksi. Sitten tiedetään paremmin onko omiin tarpeisiin osuva.

Pihistelijä

Olen ihan tyytyväinen eHybridiin, mutta hyvää voisi aina parantaa. Tässä muutama seikka, joita muuttaisin/parantaisin.

- sähkömoottorin teho 85 -> 100 kW
- akun koko 13 -> 15 kWh
- polttomoottori 1.4 -> 1.0 TSI
- 11 kW kolmivaihelaturi

Massa ja kokonaisteho pysyisivät samana, mutta sähköajon rahkeet paranisivat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.04.21 - klo:11:15

Massa ja kokonaisteho pysyisivät samana, mutta sähköajon rahkeet paranisivat.

Polttomoottorin poistaminen lienee se seuraava vaihe 😄

tgotj

Riittäisikö se litrainen yksinään kun akku tyhjä? 🤔

mipefin

Kaivoin tuossa jokunen päivä sitten pulttien momentteja ohjekirjasta (120Nm), niin ohjekirjaa ottaessa huomasin takuulappusen siinä kotelossa.

Kattokaas joku joka ainakaan ei ole ostanut 100tkm --> 150tkm takuulaajennosta, onko teillä 100tkm vai 150tkm tuossa lapussa?

Itse en ainakaan sellaista ottanut kun en edes tiennyt sen olemassaolosta, mutta niinpä vaan näkyy olevan pyytämättä ja yllättäen 5v 150tkm takuulappu autossa myyjäliikkeen leimalla :D


-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

v6e

Tiedustelin myyjältä tuota jatkotakuuta,
Mulla myyjän mukaan 5v/100tkm ja on mahdollisuus jatkaa takuuta 150tkm asti lisähinnasta mutta ehdot ja hinta vielä selvityksessä.  :o

Jontigga

Kyselin myös lisätakuun ostamista jälkikäteen. Ainakin Käyttöauto Seinäjoki antaisi ostaa joulukuussa luovutettuun autoon pidennetyn takuun 300, hintaan.

Itsellä tulee noin 15-20 000km/v joten ehkä turha ottaa pidennetty takuu 5v/150 000km.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Magnificent 13

Morjensta kaikille :)

Itsellä kokemusta volkkareiden, seatin ja audin myynnistä ja 4 vuotta. Lopetin hommat ja vaihdoin toisiin hommiin. Toi lisätakuu on hieman turha, jos sinulla on esimerkiksi se huolenpitosopimus. Siitä on oikeasti enemmän hyötyä ku tuosta takuusta.

Mutta mulla olisi kyssäriä.

Miten teillä pelaa connectilla auton lämmityksen yhteydessä penkinlämmitys? Mulla ei ainakaan kuskin penkki lämpene mihinkään ja huomaan, että hanttarin puolen penkki olisi ainakin näytön mukaan päällä.. Onko muilla ollu millaisia kokemuksia tästä?

Ja aikaisemmin oli puhetta niistä takavaloista, et saisi kokoajaksi päälle. Mulla se onnistui, kun tuttu korjaamolla koodasi ne silleen. Maahantuojalta saa koodin jolla se onnistuu. Ei kuulemma ole mikään yleisesti jaettava ohje.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Magnificent 13 - 28.04.21 - klo:22:32
Miten teillä pelaa connectilla auton lämmityksen yhteydessä penkinlämmitys? Mulla ei ainakaan kuskin penkki lämpene mihinkään ja huomaan, että hanttarin puolen penkki olisi ainakin näytön mukaan päällä.. Onko muilla ollu millaisia kokemuksia tästä?

Jos ja kun jakkaran esilämmityksessä on sama logiikka kuin konsernin sähkövehkeissä (ID.3) niin penkki lämpiää esilämmityksen yhteydessä ainoastaan jos lämpötila on pakkasella.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Magnificent 13 - 28.04.21 - klo:22:32
Miten teillä pelaa connectilla auton lämmityksen yhteydessä penkinlämmitys? Mulla ei ainakaan kuskin penkki lämpene mihinkään ja huomaan, että hanttarin puolen penkki olisi ainakin näytön mukaan päällä.. Onko muilla ollu millaisia kokemuksia tästä?
Muistaakseni itsekin tuota talvella ihmettelin, että aika vaisu on jos edes lämmittää. Tai sitten se oli niin että ajastettuna lämmitti, mutta jos klikkaa "heti" päälle eli ilmastoinnin lämmittämään ja lasit lämpiämään niin silloin ei.

Lainaus käyttäjältä: Magnificent 13 - 28.04.21 - klo:22:32
Ja aikaisemmin oli puhetta niistä takavaloista, et saisi kokoajaksi päälle. Mulla se onnistui, kun tuttu korjaamolla koodasi ne silleen. Maahantuojalta saa koodin jolla se onnistuu. Ei kuulemma ole mikään yleisesti jaettava ohje.

Laittaisin heti jos ois tekijä tiedossa... :D
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Antore - 28.04.21 - klo:23:10
Jos ja kun jakkaran esilämmityksessä on sama logiikka kuin konsernin sähkövehkeissä (ID.3) niin penkki lämpiää esilämmityksen yhteydessä ainoastaan jos lämpötila on pakkasella.

Minulla ei ole toiminut penkinlämmitys pakkasella, ei kummankaan istuimen osalta, vaikka valittuna on ollut että käyttää tarpeen mukaan suurjänniteakkua.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Magnificent 13

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 29.04.21 - klo:07:14
Minulla ei ole toiminut penkinlämmitys pakkasella, ei kummankaan istuimen osalta, vaikka valittuna on ollut että käyttää tarpeen mukaan suurjänniteakkua.


Mulla näytössä on hanttarin penkinlämmitin punaisella, kun istun autoon ja laitan auton päälle. Siis silloin jos auto on töpselissä ja esilämmityksessä..

jamo75

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 29.04.21 - klo:07:14
Minulla ei ole toiminut penkinlämmitys pakkasella, ei kummankaan istuimen osalta, vaikka valittuna on ollut että käyttää tarpeen mukaan suurjänniteakkua.

ainakin omassa id.3:ssa toi pakkasilla toimi moitteettomasti (pidän autoa aina johdossa 11kw tai granny laturissa), sitä en ole pannut merkille onko siinä joku pakkas raja milloin se aktivoi ja milloin ei.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

zepor

Pitäisi vaihtaa kesärenkaat. Onko tälle PHEVILLE, jotain rajoituksia tunkin käyttämisesta? Tuli vaan mieleen, kun ite oon vaihtanut 2000kg tunkilla edellisiin autoihin itse renkaat.

SEAT Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG


EX : Jetta 2008, Seat Leon 2014 1.4tsi FR, Golf 1,4tsi Highline

BMF

#806
Lainaus käyttäjältä: zepor - 29.04.21 - klo:13:55
Pitäisi vaihtaa kesärenkaat. Onko tälle PHEVILLE, jotain rajoituksia tunkin käyttämisesta? Tuli vaan mieleen, kun ite oon vaihtanut 2000kg tunkilla edellisiin autoihin itse renkaat.

Jos et koko autoa meinaa ilmaan kerralla nostaa niin tuskinpa mitään sen erikoisempaa rajoitusta on.

https://media.seat.fi/kayttoohje/Leon_01-21.html?_ga=2.209351314.1837672637.1619701750-983494306.1616494929&_gac=1.255520506.1616570003.CjwKCAjwxuuCBhATEiwAIIIz0YmOPN5iIXNcNwWCGMdKp23BUUeNofbNiwp7MrqhLNV6NOVp8N1xEBoClWYQAvD_BwE

sivulla 50 huomio että "nosta autoa vain sen omalla tunkilla (muut tunkin myös SEAT-mallehin tarkoitetut) voivat luistaa paikaltaan ja vaarana loukkaantuminen"

En sitten tiedä onko pheville vielä omat ohjeensa, kun en kyseistä autoa omista.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: zepor - 29.04.21 - klo:13:55
Pitäisi vaihtaa kesärenkaat. Onko tälle PHEVILLE, jotain rajoituksia tunkin käyttämisesta? Tuli vaan mieleen, kun ite oon vaihtanut 2000kg tunkilla edellisiin autoihin itse renkaat.

Ainakaan PHEV:n ohjekirjan mukaan ei ole mitään estettä tunkin käytölle. Itse aion myös vaihtaa 2tkg hallitunkilla kesärenkaat kunhan yöpakkaset loppuvat. Työstin jo jääkiekosta välikappaleen nostokohdan hallitunkin nostopään väliin suojaksi.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

DBMan

Näin PHEV:llä ajelijana on ollut mukava seurata rangen pitenemistä eModella ajellessa sitä mukaa, kun ilmat on lämmenneet. Voi olla, että kesällä pääsee jo lähelle myyttistä 60 kilsaa  :)
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 11.05.21 - klo:12:24
Näin PHEV:llä ajelijana on ollut mukava seurata rangen pitenemistä eModella ajellessa sitä mukaa, kun ilmat on lämmenneet. Voi olla, että kesällä pääsee jo lähelle myyttistä 60 kilsaa  :)

Itselläni onnistui sähköllä tasan 60 km ajo 19.4. reitillä Itäkeskus - Kilo - Tikkurila - Itäkeskus. Pääosa Kehä ykköstä 80 km/h ja pätkä Lahden motari 100 km/h. Ilma lämpötila oli 15 asteen tietämillä ja alla kitkarenkaat.  Appin mukaan keskinopeus 50 km/h ja 15,5 kWh/100km. En yrittänyt mitään ennätystä vaan normaalia ajoa, pois luettuna Lahden motarila Itäkeskuksen, kun ruperi näyttämään siltä että voisi päästä perille pelkällä sähköllä. Virtaa oli perille päästyä 1% ja todennäköisesti poltis olisi käynnistynyt pian jos matkaa olisi vielä jatkanut.
Kesällä saattaa olla vaikea päästä maksi tulokseen, koska ilmastointi haukkaa osan sähköstä. Optimi ajankohta silloin kun ei tarvitse lämmittää tai jäähdyttää auton matkustamoa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy