Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Turvallisuuden takia se akku siellä on ja sitä käytetään myös kuten kerroit. Vikojahan voi tulla korkeajännitepuolelle tai dc/dc. Eikä noi sähköautot toimi turvallisuussyistä ilman ehjää 12V akkua.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.04.21 - klo:12:45
Turvallisuuden takia se akku siellä on ja sitä käytetään myös kuten kerroit. Vikojahan voi tulla korkeajännitepuolelle tai dc/dc. Eikä noi sähköautot toimi turvallisuussyistä ilman ehjää 12V akkua.

Edelleen, se 12 voltin järjestelmä on turvallisuuden takia, ei akku. Mikään sähköauto ei tosiaan toimi ilman toimivaa 12V akkua, kuten sanoit. Se johtuu siitä, että kun auton virrat kääntää pois päältä, se "kuolee", jos 12V akku on kömö. Sitä ei saa enää käyntiin ilman 12V akkua, koska auton ohjausjärjestelmille ei tule mistään sähköä korkeajännitepuolen ollessa jännitteetön. Tämä, sekä sähköinen keskuslukitus ja mahdollinen varashälytytin, ovat ainoat asiat autossa jotka sitä 12V akkua välttämättä vaativat. Muille järjestelmille se on "nice to have".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

0db

Oman Leon PHEV luovutus lähenee, joten olen nyt alkanut tutkimaan latausvaihtoehtoja. Tässäkin keskustelussa tätä aihetta on sivuutettu osittain, mutta laumaälystä voisi olla hyötyä, kun haen päätökselle tukea. Uskon, että moni on samassa tilanteessa ja miettii vastaavia toteutuksia.

Asun pientaloyhtiössä ja latausmahdollisuuden saan asentamalla oman sähkömittarin talliini. Taloyhtiön sähköpääkeskus on suoraan tallini vieressä. Oletuksena luvassa suhteellisen yksinkertainen asennus "seinän läpi". Caruna ottaa uudesta mittarista 150e + asentajankustannukset, minkä sitten tilaan mistä haluan.

Se mitä tässä eniten mietin on valmius tulevaisuuteen (riskinä, että jossain vaiheessa kuitenkin taloyhtiö asentaa latauspaikat/Laturit. Ei kuitenkaan seuraavalla 5. vuotiskaudella), kustannukset ja käytettävyys. Vähän pros/cons tyyppisesti tätä voisi kommentoida...

Mietinnän tulosta:

1. Asentaa Schuko 16A -rasian ja käyttää mukana tulevaa "tilapäislaturia". Tosin vakiojohto ei tue 16A muutenkaan? Saavutetaanko tuolla 16A rasialla kuin paloturvallisuutta? Tosin kustannus vs normi pistorasia on "olematon"

2. Asentaa voimavirta 16A + uusi latausjohto. esim. https://chargingshop.eu/fi/tuote/16a-n-latausadapteri-duosida-36-kw-type-2-cee-pistokkeeseen/ Rasian asennuskustannus sama kuin kohta 1. mutta uusi latausjohto tarpeellinen.

3. Asentaa laturi.  esim. https://autonlataus.com/products/outlet-tuote-duosida-2080-ses-wallbox-7-2kw-3-7kw (Tässä on vain A tyyppinen vikavirta, eli "miina" tässä 299e hinnassa on tuo mahdollinen tarve B vikavirtakytkimelle?

Onko tuo vaihtoehto 2. "paras"? saadaan "täysi" 16A lataus, tarvittava kaapeli on edullisempi kuin vaihtoehto 3., mutta vaihtoehdossa 2. käytettävyys kärsii.

Pihistelijä

^Minä suosittelen kohtaa 2, koska auton mukana tuleva matkajohdon max latausvirta on 8 A. Joutuisit kuitenkin hankkimaan uuden latausjohdon, jos haluat ladata sukosta 16 A.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

^^ Kun ei tuossa vaihtoehdon 3 latausasemassakaan ole B-tyypin vikavirtasuojaa (eikä halvempaa 6mA DC-vikavirtasuojausta), niin mahtaako tuossa vaihtoehdon 2 halpispiuhassa myöskään sellaista olla?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pasi

Itse päädyin hankkimaan Elli Chargerin jonka sain vielä tilattua hintaan 399.  Jonkin aikaa puntaroin sukon ja latausaseman hyviä ja huonoja puolia. Lopulta latausasema vei voiton sukosta kahdesta pääsyystä:

  • Helppous. Parkkiin ajettua ei tarvitse kuin tarttua latauspistooliin, avata latausluukku ja tökätä pistooli kiinni. Pois jää piuhan kaivelu takakontista tai takajalkatilasta ja suko-pistokkeen käyttö. Ja lähtiessä tietysti sama operaatio toisinpäin. Ei tarvitse mahdollisesti likaista kaapelia kerätä ja pussittaa mihinkään.
  • Lämmitys. Talvella 16A riittää paremmin lämmitykseen kuin 8A.
Lisäbonuksena sitten latausaseman parempi turvallisuus.
Käytännön kokemusta ei vielä ole, asema asennettiin toissapäivänä ja auto tulee ensi viikolla.

Lionman

Tänään ei Connect toiminut aamulla ja nyt päivällä hävisi kaikki tiedot ja ilmoitti että on aktivoitava infotainmentistä. Siellä teksti että olet ollut pitkään käyttämättä tiliäsi tmv. Sähköpostilla ja salasanalla piti kirjautua että pääsi pääkäyttäjäksi. Sitten heräsi Connectkin eloon. Kiirastorstain iltapäivän ajelut n. 90km eivät näy ajotietojen "Lähdöstä" valinnalla, kokonaiskilometrit on kyllä pitkäaikaiseen tullut.

Miten tuota tiliä pitäisi käyttää että tältä välttyy jatkossa, vai onko tämäkin ominaisuus?
Jossakin täällä tästä on ollut juttua mutta enpä jaksanut kaivella.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Hego

Vaikuttaa siltä että ovat jotakin tehneet koska foorumia kun lukee niin sekä VW, Skoda että Seat käyttäjillä ollut haasteita connectin kanssa ainakin eilen. Mulla heitti kesken ajon pari kertaa pääkäyttäjän ulos. Eilen oli myös haasteita saada autoon yhteyttä jne. Toivottavasti ovat päivittäneet jotakin joka vaikuttaisi positiivisesti käyttökokemukseen. Tosin mulla toiminut connect yllättävän hyvin tähän asti.
Seat León ST PHEV Xcellence

Pihistelijä

Sama homma minulla. Piti kirjautua uudelleen. Ei ainakaan pääse käyttäjätunnus ja salasana unohtumaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Simbe

Lainaus käyttäjältä: Hego - 03.04.21 - klo:14:05
Vaikuttaa siltä että ovat jotakin tehneet koska foorumia kun lukee niin sekä VW, Skoda että Seat käyttäjillä ollut haasteita connectin kanssa ainakin eilen. Mulla heitti kesken ajon pari kertaa pääkäyttäjän ulos. Eilen oli myös haasteita saada autoon yhteyttä jne. Toivottavasti ovat päivittäneet jotakin joka vaikuttaisi positiivisesti käyttökokemukseen. Tosin mulla toiminut connect yllättävän hyvin tähän asti.
Aivan samoja kokemuksia eiliseltä. Jostain syystä heitti kahdesti yksityisyysasetukset suurimmalle itsekseen. Ei tosin pitänyt kirjautumistietoja laittaa uusiksi, riitti että valitsi pääkäyttäjän aktiiviseksi.

Pihistelijä

Kyllä tämä eHybrid on taloudellinen 100 km/h nopeudessa. Tänään on lämmin päivä ja kulutus oli vain 18 kWh/100 km. Rauhallisemmassa ajossa hätyytellään jo 80 km sähkörangea. Muutenkin hyvä auto. Tyytyväinen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ToAkPa

#761
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.04.21 - klo:15:40
Kyllä tämä eHybrid on taloudellinen 100 km/h nopeudessa. Tänään on lämmin päivä ja kulutus oli vain 18 kWh/100 km. Rauhallisemmassa ajossa hätyytellään jo 80 km sähkörangea. Muutenkin hyvä auto. Tyytyväinen.

Tuo 80 km näyttää mahdolliselta tämän päiväisen ajoni perusteella, sillä Espoon Kilosta kehä I:stä pitkin liikennevirran mukana klo 15 aikoihin max 80 km/h Itäkeskukseen ajettaessa kulutus oli 15 kWh/100 km. Lämpötila oli noin 13 astetta. Appin mukaan ajomatka 24 km ja keskinopeus 45 km/h  Jos em. kulutuksella pystyisi ajamaan ja käyttämään koko akun 12,8 kWh varauksen niin 85 km olisi mahdollista saavuttaa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.04.21 - klo:23:33
Jokainen meistä ajelee tyylillään ja hyvä kun sinä olet kuitenkin nauttinut "tehoista" ;D Villi veikkaus, että harva ihan peruspolttiksellakaan ajava ulosmittaa niitä autonsa maksimitehoja. Kerro myös ihmessä, että mikä olisi se pienemmän teholuokan auto alle 30 kâ,¬ hintaluokassa, jolla voisi tuon Pihistelijän kulutuksen toistaa/alittaa? Tietysti jos sulle hinta=kW niin sitten ymmärrän tämän avautumisen.

Huyndai Kona Electric menee suht. samaan hintaluokkaan täyssähköisenä (35 390 EUR) ja onhan sitten noita 20+ KEUR sähköautoja muutama (ainakin Seat Mii, VW e-UP), joilla on pidempi sähkörange kuin Leonilla. Matka-autoina ne ovat tietysti vähän karuja, mutta jos haluaa pelkällä sähköllä ajaa ja maailmaa pelastaa (unohtaen Kongon akkukaivokset, 70% maailman koboltista tulee sieltä ja puolet PKS-alueen sähköstä tehdään vielä kivihiilellä), niin tuollaiset toki löytyy ja onhan ID.3:n hinnat alkaen mallia on väläytelty 30 KEUR pintaan.

Olen henk.koht. moimerkkimiehen kanssa samaa mieltä. Leon hybridin ideahan on juuri siinä, että on vääntöä ja voimaa. Kaupunkiajossa voi toki hissutella ja säästää vuositasolla. Maantieajossa en säästöön usko, ennen kuin pääsen itse ajaamaan autolla 500 km:n siivua. Jos menee siinä alle 4,5 jatkuvasti, niin sitten on OK.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mipefin

#763
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 12.04.21 - klo:18:31
Huyndai Kona Electric menee suht. samaan hintaluokkaan täyssähköisenä (35 390 EUR) ja onhan sitten noita 20+ KEUR sähköautoja muutama (ainakin Seat Mii, VW e-UP), joilla on pidempi sähkörange kuin Leonilla. Matka-autoina ne ovat tietysti vähän karuja, mutta jos haluaa pelkällä sähköllä ajaa ja maailmaa pelastaa (unohtaen Kongon akkukaivokset, 70% maailman koboltista tulee sieltä ja puolet PKS-alueen sähköstä tehdään vielä kivihiilellä), niin tuollaiset toki löytyy ja onhan ID.3:n hinnat alkaen mallia on väläytelty 30 KEUR pintaan.

Olen henk.koht. moimerkkimiehen kanssa samaa mieltä. Leon hybridin ideahan on juuri siinä, että on vääntöä ja voimaa. Kaupunkiajossa voi toki hissutella ja säästää vuositasolla. Maantieajossa en säästöön usko, ennen kuin pääsen itse ajaamaan autolla 500 km:n siivua. Jos menee siinä alle 4,5 jatkuvasti, niin sitten on OK.

Itsellä täytyy taas olla hieman eri mieltä. Jos sun käyttö autolle on päästä sitä 500km ajamaan mahdollisimman pienellä kulutuksella, niin silloin tää voi olla väärä auto. Ja silloin on myös turha verrata Konaan, Miihin, e-Uppiin yms. koska niillähän ei sitä 500km edes ajeta yhdellä, ehkä ei edes kahdella akullisella.

Sitten taas jos ajaa muutakin kuin pitkää matkaa, niin kulutus on kyllä alhainen. Itsellä toi spritmonitor sanoo nyt kolmelle ekalle tankilliselle 3.49L/100km kun jokaisella niistä on ollut hieman pidempää maantieajoakin. Nyt kun on ollut vähemmän kauemmas menoa niin tällä tankillisella speksit on 2.4l/100km, 1124km ajettuna ja vielä pääsisi pelkällä bensallakin 210km. Ja tuossa on ihan "huvikseen" ajelua bensalla bensalla myös, koska itsehän en tätä autoa pelkän sähkömoottorin tehojen takia ostanut ;) Mitenkään pihistelijää vähättelemättä, kova suoritus se on nuo nollalla alkavat keskikulutuksetkin. Jokainen käyttäköön ostamaansa autoa miten haluaa :) Itse hämmästelen edelleen sitä, että saman kokoisella tankilla kuin aiemmassa Polossani pääsee tuplaten pidemmälle, vaikka tehoja löytyy merkittävästi enemmän. Ja ihan tuolla sähkömoottorillakin on monet polttikset jääneet valoihin, se lähtee kyllä vikkelämmin paikaltaan kuin teholukemasta perinteisiin polttiksiin verratessa uskoisi ;) Ei polttomoottorisillakaan se kaasu ole 0% tai 100% (ainakaan useimmilla meistä), joten en ymmärrä miksi jossain kaupungin keskusta-ajossa pitäisi olla ne täydet 204hv käytössä. Eihän ne ole polttomoottoreissakaan, kukaan ei aja keskustassa lappu lattiassa.

Akkujen kaivoksia yms. on ihan turha tuoda keskusteluun mukaan jos samalla unohtaa öljyntuotannon keskustelusta kokonaan.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 12.04.21 - klo:19:50
Itsellä täytyy taas olla hieman eri mieltä. Jos sun käyttö autolle on päästä sitä 500km ajamaan mahdollisimman pienellä kulutuksella, niin silloin tää voi olla väärä auto. Ja silloin on myös turha verrata Konaan, Miihin, e-Uppiin yms. koska niillähän ei sitä 500km edes ajeta yhdellä, ehkä ei edes kahdella akullisella.

Sitten taas jos ajaa muutakin kuin pitkää matkaa, niin kulutus on kyllä alhainen. Itsellä toi spritmonitor sanoo nyt kolmelle ekalle tankilliselle 3.49L/100km kun jokaisella niistä on ollut hieman pidempää maantieajoakin. Nyt kun on ollut vähemmän kauemmas menoa niin tällä tankillisella speksit on 2.4l/100km, 1124km ajettuna ja vielä pääsisi pelkällä bensallakin 210km. Ja tuossa on ihan "huvikseen" ajelua bensalla bensalla myös, koska itsehän en tätä autoa pelkän sähkömoottorin tehojen takia ostanut ;) Mitenkään pihistelijää vähättelemättä, kova suoritus se on nuo nollalla alkavat keskikulutuksetkin. Jokainen käyttäköön ostamaansa autoa miten haluaa :) Itse hämmästelen edelleen sitä, että saman kokoisella tankilla kuin aiemmassa Polossani pääsee tuplaten pidemmälle, vaikka tehoja löytyy merkittävästi enemmän. Ja ihan tuolla sähkömoottorillakin on monet polttikset jääneet valoihin, se lähtee kyllä vikkelämmin paikaltaan kuin teholukemasta perinteisiin polttiksiin verratessa uskoisi ;)

Akkujen kaivoksia yms. on ihan turha tuoda keskusteluun mukaan jos samalla unohtaa öljyntuotannon keskustelusta kokonaan.

Ja jälleen kerran ymmärsit väärin (ilmeisesti tahallaan?). Minä en ajaisi Mii:llä, e-Upilla enkä Konalla, mutta toin ne vaihtoehdoksi esille, lähinnä Pihistelijän tyyppiseen lähiajoon siksi, kun joku sanoi, ettei n. 30 tonnin autoista löydy kw/euro muuta sähkövaihtoehtoa. Pidemmälle niillä pääsee sähköllä kuin Leonilla ja sitä kait tuossa aiemmassa keskustelussa penättiin?

Kaivosteollisuus taas sen takia, että sähköautoilu jotenkin täysin viherpestään, ikäänkuin siinä ei olisi mitään ympäristöhaittoja. Siellä lapsityövoima kaivaa Kongossa Teslamiehille akkuja. Kai sitäkin saa kritisoida? Öljyteollisuus voi olla huonosti hoidettua kuten esim. Shellin tuhot Nigeriassa tai BP:n vuodot Meksikonlahdella. Mutta se voi olla myös hyvin ja vastuullisesti tehtyä, kuten Nesteen toiminta yleensä. Neste on myös Suomen suurin veronmaksaja. Yhteisöveroina viime vuonna yli 200 miljoonaa. Seuraavaksi suurin firma jäi yli 60 miljoonan päähän.

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 12.04.21 - klo:20:05Öljyteollisuus voi olla huonosti hoidettua kuten esim. Shellin tuhot Nigeriassa tai BP:n vuodot Meksikonlahdella. Mutta se voi olla myös hyvin ja vastuullisesti tehtyä, kuten Nesteen toiminta yleensä. Neste on myös Suomen suurin veronmaksaja. Yhteisöveroina viime vuonna yli 200 miljoonaa. Seuraavaksi suurin firma jäi yli 60 miljoonan päähän.
Nyt valitettavasti tuohon täytyy kyllä vähän korjata Nesteen toiminta on ihan sitä samaa, mistä syytät akkuteollisuutta: ulkoistetaan ongelma ja väitetään olevansa jotsin mitä ei olla: esim paljonkehuttu biodiesel sisältää edelleen valtavan osuuden öljypalmupohjaisia komponentteja ja Neste lobannut aktiivisesti kaikissa pohjoismaissa, että se silti luokiteltaisiin vähäpäästöiseksi polttoaineeksi. Ympäristöjärjestöjen mukaan Nesteen biodieselin kokonaispäästöt ovat jopa suuremmat kuin fossiilisen dieselin. Että silleen se sun Nesteesi ja oikein toimiminen. Siksihän se uusi biojalostamo pystytetään Rotterdamiin: pääsee isolla tankkerilla suoraan laituriin tuomaan palmuöljytislettä.

Lionman

Käsittääkseni tämä käyttää täydestä sähkövarauksesta tyhjään (eli 100%:sta 0%:iin) n. 10kWh ja loput akun kapasiteetista jää akkuun. Kulutuksella 16,4kWh/100km pääsee siihen luvattuun 61km. Hyvä vaan jos enemmänkin pääsee, silloin on kyllä osattava ajaa nätisti tasaisella ja ilman isompia lämmitys- tai jäähdytystarpeita.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

#767
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 12.04.21 - klo:22:08
Nyt valitettavasti tuohon täytyy kyllä vähän korjata Nesteen toiminta on ihan sitä samaa, mistä syytät akkuteollisuutta: ulkoistetaan ongelma ja väitetään olevansa jotsin mitä ei olla: esim paljonkehuttu biodiesel sisältää edelleen valtavan osuuden öljypalmupohjaisia komponentteja ja Neste lobannut aktiivisesti kaikissa pohjoismaissa, että se silti luokiteltaisiin vähäpäästöiseksi polttoaineeksi. Ympäristöjärjestöjen mukaan Nesteen biodieselin kokonaispäästöt ovat jopa suuremmat kuin fossiilisen dieselin. Että silleen se sun Nesteesi ja oikein toimiminen. Siksihän se uusi biojalostamo pystytetään Rotterdamiin: pääsee isolla tankkerilla suoraan laituriin tuomaan palmuöljytislettä.

Tämä ei kyllä taas liity mitenkään hybridiautoihin, joihin liittyvään kysymykseen vastasin alunperin, mutta voidaan me toki tästäkin puhua. Tunnen nimittäin Nesteen todella hyvin. Neste ei ole ikinä tuhonnut Nigerian suistoa öljypäästöillä kuten Shell. Neste ei ole pumpannut öljyä mistään pitkään aikaan, ei vuotanut öljyä Meksinkonlahteen tai ajanut tankkereitaan karille Exxonin tyyliin. Viimeiset öljykenttäomistukset Nesteellä myytiin Liliuksen aikana parikymmentä vuotta sitten.

Nesteen uusiutuvaan dieseliin käytetään raaka-aineena 85% jätettä. Singaporen laitokselle tuodaan kalanperkuujätettä ja teurasjätettä mm. Australiasta ja Uudesta Seelannista. Lisäksi Neste kerää koko Aasian alueelta ravintoloiden paistorasvajätettä usean firman avulla. Viimeksi Neste avasi Kiinan Shanghaihin jätteitä ostavan tytäryrityksen. Öljypalmuteollisuuden tislejätettä käytetään myös ja siihen varmaan viittaat, mutta suoraa palmyöljyä käytetään vain 10-15%. Ruokateollisuuden jätit käyttävät palmuöljyä moninkertaisen määrän Nesteesen verrattuna. Neste kuuluu ainoana öljyteollisuuden firmana maailman top5 vastuullisimpien firmojen joukkoon. Googleta asiaa, niin löydät linkit.

Olen tehnyt firmasta teknistä osakeanalyysiä ja tutustunut sen vuosikertomuksiin pitkältä ajalta.

https://www.corporateknights.com/reports/2020-global-100/2020-global-100-ranking-15795648/
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Pitkä melkein tunnin video ST hybridistä:

https://youtu.be/ROIkNnvX4Rc

Näitä ei ole kauheasti vielä englanniksi ST:stä ollut, yleensä vain HB-mallista. Vähän yli-innostunut on kaveri aiheesta, mutta ihan hyvää kuvausta kuitenkin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 12.04.21 - klo:23:41Nesteen uusiutuvaan dieseliin käytetään raaka-aineena 85% jätettä. Singaporen laitokselle tuodaan kalanperkuujätettä ja teurasjätettä mm. Australiasta ja Uudesta Seelannista. Lisäksi Neste kerää koko Aasian alueelta ravintoloiden paistorasvajätettä usean firman avulla. Viimeksi Neste avasi Kiinan Shanghaihin jätteitä ostavan tytäryrityksen. Öljypalmuteollisuuden tislejätettä käytetään myös ja siihen varmaan viittaat, mutta suoraa palmyöljyä käytetään vain 10-15%. Ruokateollisuuden jätit käyttävät palmuöljyä moninkertaisen määrän Nesteesen verrattuna. Neste kuuluu ainoana öljyteollisuuden firmana maailman top5 vastuullisimpien firmojen joukkoon. Googleta asiaa, niin löydät linkit.

Olen tehnyt firmasta teknistä osakeanalyysiä ja tutustunut sen vuosikertomuksiin pitkältä ajalta.

https://www.corporateknights.com/reports/2020-global-100/2020-global-100-ranking-15795648/
En ole väittänyt, että Neste olisi öljypäästöillä maailmaa tuhoamassa. Mutta öljypalmusta saatavat tuotteet ovat ympäristön kannalta pahempia kuin fossiiliset. Myös ne "tislejätteet". Googleta asiaa, niin löydät kyllä ne ympäristöjärjestöjen raportit, joihin viittaan. Joten summa summarum, vaikka Neste mielestäsi toimii vastuullisesti, niin se ei ole koko totuus asiasta. Se, että ruokateollisuus käyttää palmuöljyä ei mitenkään vähennä Nesteen vastuuta asiasta.

Pihistelijä

Leonissa on kolme asetusta rekuperaatiolle (=regenerointi):
- voimakas
- automaattinen
- heikko

Auto oli oletusarvoisesti automaattisessa tilassa. Se toimii pääasiassa hyvin, mutta monesti regeneroi liian voimakkaasti. Regeneraatiota kuin tulisi välttää niin paljon kuin mahdollista. Eli ennakoida ja antaa rullata vapaalla (varjella kalliisti hankittua liike-energiaa). Joskus sitä kuitenkin pitää käyttää kuten jyrkät alamäet ja kaupunkiajossa. Noissa tilanteissa automaattinen regeneraatio ei osannut valita optimaalista regerointia. Oli joko liian heikko tai voimakas.

Kokeilin voimakasta asetusta, mutta hylkäsin sen pian. Ajosta tuli liian töksähtelevään ja kulutus nousi. Lopuksi kokeilin heikkoa. Se tuntui parhaimmalta ja nyt kun olen sillä ajanut muutaman viikon, tuntuu se oppineen minun ajotavoille ja regeneroi vieläkin heikommin. Tarvittaessa laitan sitten tosi voimakkaan regeneraation päälle vetämällä ratin + läpyskästä. Näillä säädöillä olen saanut kulutuksen selvästi pienimmäksi.

Millä säädöillä muut ajavat?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Olen ajanut rekuperaation automaattiasetuksella. Kokeilin minäkin voimakasta, ja en tykännyt. Pääosin auto rullailee mukavasti. Pitääpä kokeillakin tuota heikkoa. Siis onko tuo ratin +läpyskän käyttö juuri rekuperaatiota säätävä? Pysyykö voimakkaampi rekuperaatio sitten koko ajan päällä vai onko vain ohimenevä?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Läpysköistä saa manuaalimoodin päälle (vaihteiden vaihdot manuaalisesti siis), jossa on päällä tuo voimakas rekuperaatio, kuten S-moodissakin. Saman toiminnon saa tietty kevyesti jarruttamallakin, mutta se tietty sitten sytyttää turhaan niitä jarruvaloja takana tulevien iloksi.

Muissa kuin S-moodissa tuo manuaali hyppää hetken päästä takaisin D- moodiin ja niihin omiin asetuksiin.

Itse tykkään siitä automaattisesta, hidastaa näppärästi rullaamisesta vauhtia alas jos liikenne hidastuu edessä, rajoitus muuttuu tai tullaan risteykseen.
Varmaan olisi taloudellisempaa keskittyä noihin toimiin aina itse, ainakin jos on taloudellinen ajo hyvin hallussa, mutta tuo on varsinkin vilkkaammassa liikenteessä pääosin hienosti ja helposti toimiva toiminto.


Lionman

Olen käyttänyt jarrupolkimen rekuperaatiotoimintoa koska se on jotenkin luonteva itselle liikennetilanteissa. Jo ensi koeajolla ihmettelin jarrupolkimen alkumatkaa kun tuntui ettei oikein jarrut pure. Nyt kun tuohon on tottunut niin tuntuu ihan toimivalta. Ajan myös paljon vakionopeussäätimellä, ja sen ennakoiva poispudotus antaa auton joskus rullata liiankin hyvin niin ettei esim. alemman nopeuden rajoitukselle ennätä nopeus laskea. Tähän on toki eri tapoja joita käytän olosuhteiden mukaan. Mutta nyt kelien lämmettyä on ajokokemukset yhä mukavampia. Kesärenkaiden huminaankiin jo alkaa tottua.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.04.21 - klo:09:47
Leonissa on kolme asetusta rekuperaatiolle (=regenerointi):
- voimakas
- automaattinen
- heikko

Auto oli oletusarvoisesti automaattisessa tilassa. Se toimii pääasiassa hyvin, mutta monesti regeneroi liian voimakkaasti. Regeneraatiota kuin tulisi välttää niin paljon kuin mahdollista. Eli ennakoida ja antaa rullata vapaalla (varjella kalliisti hankittua liike-energiaa). Joskus sitä kuitenkin pitää käyttää kuten jyrkät alamäet ja kaupunkiajossa. Noissa tilanteissa automaattinen regeneraatio ei osannut valita optimaalista regerointia. Oli joko liian heikko tai voimakas.

Kokeilin voimakasta asetusta, mutta hylkäsin sen pian. Ajosta tuli liian töksähtelevään ja kulutus nousi. Lopuksi kokeilin heikkoa. Se tuntui parhaimmalta ja nyt kun olen sillä ajanut muutaman viikon, tuntuu se oppineen minun ajotavoille ja regeneroi vieläkin heikommin. Tarvittaessa laitan sitten tosi voimakkaan regeneraation päälle vetämällä ratin + läpyskästä. Näillä säädöillä olen saanut kulutuksen selvästi pienimmäksi.

Millä säädöillä muut ajavat?
Olisi hienoa jos tuolta löytyisi vielä neljäs vaihtoehto joka olisi ei-regenerointia, löytyykö Leonista tuollaista?. Sillä voisi rullailla pitkät pätkät vapaalla ja läpysköistä/jarrulla kevyesti hilliten käyttää generaattoria kun tarve ilmenee.  Itse tykkäisin eniten tuosta toimintatavasta kun ei tarvitsisi tasapainoilla kaasupolkimella regeneroinnin ja "kaasun" välimaastossa mikäli haluaisi vapaalla rullailla. Luulen että kuulun mieltymyksineni tässä asiassa vähemmistöön...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

miz

Rullaa ilman rekuperaatiota D- ja eco ajotiloissa kun nostaa jalan kaasulta ja tie on vapaa (ilman edessä olevaa hitaampaa autoa) ainakin tuolla automaattimoodilla, ilmeisesti myös sillä heikolla rekuperaatiolla.

Pihistelijä

Joo, rullaa myös heikolla. Se jarruttaa vain jyrkemmissä alamäissä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Täytynee testata tuokin asetus vielä uudelleen, josko olisi kuitenkin parempi kuin automaatti.

micsa

#778
Täällä ollaan katseltu uutta Leon farkku -plugaria nyt pari päivää faktoja tutkien. Muutama havainto/kysymys, ehkä joku osaa. selittää:

1. Leon Sportstourer PHEV Xcellence -varustetasolla näyttäisi olevan varsin kattavasti varusteltu ja näyttäisi jossain määrin vastaavan Octavia iV Style -varustelutasoa, hinnassa kuitenkin eroa 4k Seatin ostajan hyväksi. Onko kyseessä aivan eri autot vai vain hinnoittelupolitiikkaa?

2. Seattiin  saisi 5v/100tkm takuun, Volkkarissa ja Skodassa vain 2v. Onko tuossa pidemmässä takuussa jotain erikoisehtoja mitä kannattaisi tutkia tarkkaan? Epäluottamukseni kohdistuu edelleen DSG-vaihteistoihin ja jossain määrin TSI moottoreihin (edellinen perheessä ollut vm. 2007 1.4 TSI hajosi 60tkm ajon jälkeen).

3. Onko 50tkm sähköajoa realismia kevät/kesäkeleillä ja PK-seudun kehäteillä 80-rajoituksilla?

4. Mitä oleellisia vikoja auton jo saaneet ovat siitä löytäneet? Ainakin ilmeisesti mobiiliappi toimii vähän niin ja näin, jos aiempia viestejä luin oikein.

5. Lisätty. kysymys: Miten hyvin Xcellense -varustelun kuskin penkki ja ajo-ergonomia toimii 190cm pitkälle kuskille? Tämä on minulle ongelma monissa autoissa. Mahtuuko taakse sen jälkeen vielä 165cm teini?


Lionman

3. On realismia. Uskon että pääsee optimiolosuhteissa myös luvatun n. 60km.
4. Etäohjelma ajoittain tökkii. Itsellä Kessy on nyt 4kk oireillut, välillä toimii pitkään ja välillä on huonoja päiviä. Juuri istun K-Caaralla odottamassa, josko nyt 3. yrittämällä saavat Kessyn softapäivityksen uppoamaan autoon. Kaksi epäonnistunutta yritystä tehty. Muita vikoja ei minulla ole ollut.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy