Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Jorie

Itsellä siis tilanne, että tolppa ja sähkö tulee maksaa itse, kyselin millaista tolppaa siihen kannattaisi laittaa ja sain yhdestä tällaisen vastauksen.
https://www.harjuelekter.fi/Lataus-ja-lammitysasema-Lat/ekauppa/p8MMO466/

Miten tuo lataus rajoitetaan 8A?
Kauan tuolla siis kestää ladata tämän auton akku?

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Jorie - 23.03.21 - klo:10:42
Miten tuo lataus rajoitetaan 8A?
Kauan tuolla siis kestää ladata tämän auton akku?
Käytät sitä auton mukana tulevaa schukolaturia, se on max 8A.
Kestää n. 6-7h aivan nollista täyteen. Viimeiset 20% eli 80-100 on se hitain osuus, 0-80% menee ehkä 4-5h?
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Antore

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 23.03.21 - klo:11:08
Käytät sitä auton mukana tulevaa schukolaturia, se on max 8A.
Kestää n. 6-7h aivan nollista täyteen. Viimeiset 20% eli 80-100 on se hitain osuus, 0-80% menee ehkä 4-5h?

Eikö se latauskäyrä ole aika suora viiva tuollaksella 1,8 kWh teholla? Ihmettelen jos tuosta vielä tiputetaan kun yli 80% menee.

miz

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 23.03.21 - klo:09:28
Lasinlämmitystoiminnosta kysymys. Voi olla että on jo käsiteltykin. Toimiiko Connectista päälle kytkettävä lasinlämmitys myös tuulilasin osalta sähköllä? Ja jos niin millä sähköllä? Latauspiuhan vai ajoakun sähköllä. Kokeilin toimintoa tänä aamuna, auto oli piuhassa, ajoakku latautunut täyteen. Takalasilla näkyi vesipisaroita kun siellä yleensä lunta ja jäätä on. Ulkona -2 astetta. Tuulilasi oli puhdas, heitin siihen ohutta lunta joka siihen suli. Avasin auton oven eikä siellä mikään puhallus tuulilasille käynyt. Eli onko siis kalvolla toimiva sähkölämmitys. Ja se pitää ilmeisesti itse katkaista pois kun näytti aika pitkään pysyvän päällä. Vai onko tälle joku toiminta-aika? Vaiko pilviharson läpikö oli aurinko tuulilasia jo lämmittänyt.

Ei kai Leonissa mitään lämmitystä tuulilasille ole?
Olit siis ajastanut pelkästään latauksen ja takalasin? Eli ilmastointi pois?

Vai oliko mennyt jo lähtöajan ohi eli lämmitys tehty ja sammunut lähtöajan mentyä / haluttu lämpötila saavutettu?

Erkka

Leoniassa voi olla lasinlämmitys, mutta takalasille. Omassa Tiguan eHybridissä saa takalasin lämmitettyä We Connectit kautta
latauskaapelilla tai jopa etänä ilman latauskaapelia. Tiguaniin ei saanut tilattua tuulilasinlämmitystä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Hego

Itsellä jotenkin sellanen mielikuva että takalasi läpenee vastuksilla mutta tuulilasille puhallettaisiin lämmintä ilmaa.
Mutta kun Seat Connectsita katsoo tarkemmin noita lasilämmityksen ikoneita/logoja niin saa sellasen kuvan että sähkövastuksella lämpenisi kumpikin, mikä lienee sitten totuus. Eikös Octaviassa PHEV:ssä ole myös lämmitettävä tuulilasi?

Seat León ST PHEV Xcellence

Lionman

Ei ollut minulla mitään esilämmitystä, vaan ainoastaan Connect ohjelmasta komensin tuon kuvassa näkyvän lasinlämmityksen päälle. Siksi kysyin, kun en käyttöohjekirjasta tälle löytänyt selitystä. Takalasi toki lämpiää sähköllä se on selvä.


MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Ranget piteneet, kun kelit lämpenivät. Tuli ensimmäisen kerran >60 km latauksen jälkeen. Hyvin pitää tuo ajotietokoneen rangelaskuri paikkansa. Autokin on herkistynyt. Huomaa, että rullaa paremmin kuin ihan uutena. Nyt metsästämään 70 km rangea, sitten 80 km, ....
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

livejungle

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.03.21 - klo:08:32
Ranget piteneet, kun kelit lämpenivät. Tuli ensimmäisen kerran >60 km latauksen jälkeen. Hyvin pitää tuo ajotietokoneen rangelaskuri paikkansa. Autokin on herkistynyt. Huomaa, että rullaa paremmin kuin ihan uutena. Nyt metsästämään 70 km rangea, sitten 80 km, ....

ja sitten täyssähköauto.. niin siinä käy  ;)  ;D

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Hego - 23.03.21 - klo:12:44
Itsellä jotenkin sellanen mielikuva että takalasi läpenee vastuksilla mutta tuulilasille puhallettaisiin lämmintä ilmaa.
Mutta kun Seat Connectsita katsoo tarkemmin noita lasilämmityksen ikoneita/logoja niin saa sellasen kuvan että sähkövastuksella lämpenisi kumpikin, mikä lienee sitten totuus. Eikös Octaviassa PHEV:ssä ole myös lämmitettävä tuulilasi?

Voip olla, mutta Leijona-autossa ei ole, eikä vastuksella tai kalvolla lämpiävää tuulilasia ole lisävarusteluettelossakaan. Kyllä tuo Connectissa oleva lasinlämmitys toimii Leonissa niin, että takalasi lämpiää vastuksella ja tuulilasi puhaltimella. Se käyttää tuulilasin jäänpoistotoimintoa suurjänniteakun virralla, ja tuntuu toimivan melko vikkelästi. Yhtenä aamuna laitoin viime viikolla lasin lämmityksen päälle apista ja sillä aikaa kun polttelin tupakin, paksu kuurakerros suli ja tuulilasi lämpeni ihan kuivaksi asti. Siitä yläreunasta kameroiden kohdalta piti vähän skrapaa näyttää.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

tet

Lainaus käyttäjältä: Antore - 23.03.21 - klo:11:17
Eikö se latauskäyrä ole aika suora viiva tuollaksella 1,8 kWh teholla? Ihmettelen jos tuosta vielä tiputetaan kun yli 80% menee.

Kyllä se 1,8 kW tehollakin hieman himmaa lopussa, mutta ei se hidastuminen mikään niin dramaattinen ole, kuin jossain DC-pikalatauksessa. Litiumioniakkua ladataan yleensä alussa vakiovirralla, lopussa tietyn varaustason jälkeen vakiojännitteellä. Vakiojännitevaiheessa latausvirran lasku tietyn rajan alle katkaisee latauksen. Tai jossain sovelluksissa ei vahdita virtaa lainkaan, vaan vakiojännitevaihe kestää aina saman ajan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

atapi

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 24.03.21 - klo:08:46
ja sitten täyssähköauto.. niin siinä käy  ;)  ;D

Olisikohan tylsä vaihtoehto pihistelijän kannalta kun range olisi ruhtinaallinen? Toki ei sinänsä sen tylsempi kuin bensankulutuksen seuranta, mutta bensan kohdalla säästö sentään jättää vähän euroja sinne viivan alle, mutta sähköllä ei niin väliä.
Plugarilla jokainen päivä on seikkailu, kun ajetaan sähkörangen äärirajoilla  ;)

Sokka

Ei kai sentään. Soppariksi pörssisähkö ja yrittää siinä sitten nuukailla latailuja halvimmille tunneille. Talvella ajelut pilkkihaalareissa ilman sähkölämmittimiä, kesällä shortseissa a/c off. Varmaa säästöä, pl. arvonalenema  :)

Lionman

Tietääkö joku alla olevassa kuvassa nopeusmittarin 20 ja 40 lukujen välissä olevan valkoisen merkkivalon merkityksen? Liittyykö jarruihin? Tähti ja tiimalasi?


MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Antore

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 24.03.21 - klo:21:23
Tietääkö joku alla olevassa kuvassa nopeusmittarin 20 ja 40 lukujen välissä olevan valkoisen merkkivalon merkityksen? Liittyykö jarruihin? Tähti ja tiimalasi?



Eikös tuo ole ilmoitus siitä, että tutkan kautta tapahtuvat hätäjarrutukset, acc:n toiminta ja muut 'turvatoiminnot' ei vielä ole käytössä. Tuo valo varmaankin katoaa kun hetken on autolla ajanut?

Lionman

Joo löyty käyttöohjekirjasta s. 240. Liittyy juuri Front Assist-järjestelmään ja sen itsekalibrointiin.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: atapi - 24.03.21 - klo:13:57
Olisikohan tylsä vaihtoehto pihistelijän kannalta kun range olisi ruhtinaallinen? Plugarilla jokainen päivä on seikkailu, kun ajetaan sähkörangen äärirajoilla  ;)
Juuri näin. Enpä olisi arvannut, että pluggarilla on näin hauska ajaa. Saa joka aamu uuden ”tankillisen”.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Minulla on nyt kolme kertaa bensamoottori käynnistynyt vaikka akussa on ollut reilusti latausta enkä ole vaatinut tehoja. Yhteistä niille on ollut etten ole käyttänyt hybriditilaa useaan päivään ja ajanut pelkästään sähköllä noin 150 km ennen tuota yllätyskäynnistystä. Onko autossa sellainen logiikka, että se käyttää bensamoottoria, jos sitä ei ole vähään aikaan käytetty (on ajettu pitkään vain sähköllä)?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.03.21 - klo:18:22
Minulla on nyt kolme kertaa bensamoottori käynnistynyt vaikka akussa on ollut reilusti latausta enkä ole vaatinut tehoja. Yhteistä niille on ollut etten ole käyttänyt hybriditilaa useaan päivään ja ajanut pelkästään sähköllä noin 150 km ennen tuota yllätyskäynnistystä. Onko autossa sellainen logiikka, että se käyttää bensamoottoria, jos sitä ei ole vähään aikaan käytetty (on ajettu pitkään vain sähköllä)?

Epäilisin että on, mutta en tietysti varmaksi osaa sanoa. About kerran viikkoon on ainakin kylmemmilllä keleillä käynnistynyt itsellä, vaikka akku ei melko varmasti ole ollut alle -10C.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

DBMan

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 26.03.21 - klo:23:47
Epäilisin että on, mutta en tietysti varmaksi osaa sanoa. About kerran viikkoon on ainakin kylmemmilllä keleillä käynnistynyt itsellä, vaikka akku ei melko varmasti ole ollut alle -10C.

Saattaa olla, että auto haluaa latailla käynnistysakkua pitääkseen senkin ikään kuin iskussa. Mulla ei ole bensakone käynnistynyt itsekseen kuin kerran toissa viikolla, kun täällä etelärannikolla oli yhtenä aamuna -15 C. Lähdin sähköllä mutta väkisin käynnisti bensakoneenkin. Sen aamun jälkeen on kiltisti antanut ajella sähköllä.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Everkistus

Olikos auton jo saaneilla mitään ongelmaa talvikäytössä? Onko kukaan vaihtanut 18" vanteilta 17" melun vuoksi? Kovasti kiinnostaa tämä auto, mutta moottorilämmityksen puute huolestuttaa pakkasilla.

tet

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 27.03.21 - klo:00:12
Saattaa olla, että auto haluaa latailla käynnistysakkua pitääkseen senkin ikään kuin iskussa.

Eihän näissä mitään käynnistysakkua ole, kun ei ole starttimoottoriakaan. Jossain Volvon "maan kautta"-hybrideissä (eli takaveto sähköllä) taitaa olla. Hybridin sähkökonehan se polttomoottorin pyöräyttää käyntiin, ja se saa sähkönsä korkeajänniteakusta. Pieni 12V akku on vain sitä varten, että elektroniikka pysyy tolpillaan auton seistessä. Sitä taas ladataan DC/DC-konvertterilla ajoakusta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

12V järjestelmä on sitä varten, että tyypillisesti kaikki toimii autossa 12 voltilla, jolloin samoja palikoita voi käyttää sähköautossa ja polttisautossa. Lisäksi 12V on turvallinen jännite, toisin kuin sähköauton korkeajännite.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Reilu 1000 km takana. On ollut mukava ajaa. Bensaa on palanut vasta kolme litraa. Tankin koko on 40 litraa, joten toinen tankkaus Spritmonitoriin saa odottaa vielä tovin aikaa. Sähköön on mennyt rahaa 18 euroa ja bensaan vajaa viisi euroa. Energiakulut 2,30 ,/100 km. Kesällä tulee kyllä pidempää matkaa ja syksyllä jos korona hellittää, tulee työreissuja, mutta uskon, että bensan kulutus tulee pysymään alle litrassa.


Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.04.21 - klo:21:23
Reilu 1000 km takana. On ollut mukava ajaa. Bensaa on palanut vasta kolme litraa. Tankin koko on 40 litraa, joten toinen tankkaus Spritmonitoriin saa odottaa vielä tovin aikaa. Sähköön on mennyt rahaa 18 euroa ja bensaan vajaa viisi euroa. Energiakulut 2,30 ,/100 km. Kesällä tulee kyllä pidempää matkaa ja syksyllä jos korona hellittää, tulee työreissuja, mutta uskon, että bensan kulutus tulee pysymään alle litrassa.

Hyvin istuu sinunkin ajosuoritteisiin tämä sähkökapasiteetti mutta totuuden nimissä hieman hölmöä maksaa reippaasti yli 30ke autosta jossa mukavat +200hv hybrid tehot ja niistä et ikinä oikein nauti vaan ajelet 120hv sähköautolla all time. Omakin keskikulutus nyt 7000km jälkeen todella alhainen 2.2L/100km mutta sentään nauttinut auton suorituskyvystäkin ja tod nök kesäkeleillä tulee kulutus hieman nousemaan.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 01.04.21 - klo:23:23
Hyvin istuu sinunkin ajosuoritteisiin tämä sähkökapasiteetti mutta totuuden nimissä hieman hölmöä maksaa reippaasti yli 30ke autosta jossa mukavat +200hv hybrid tehot ja niistä et ikinä oikein nauti vaan ajelet 120hv sähköautolla all time. Omakin keskikulutus nyt 7000km jälkeen todella alhainen 2.2L/100km mutta sentään nauttinut auton suorituskyvystäkin ja tod nök kesäkeleillä tulee kulutus hieman nousemaan.

Jokainen meistä ajelee tyylillään ja hyvä kun sinä olet kuitenkin nauttinut "tehoista" ;D Villi veikkaus, että harva ihan peruspolttiksellakaan ajava ulosmittaa niitä autonsa maksimitehoja. Kerro myös ihmessä, että mikä olisi se pienemmän teholuokan auto alle 30 k, hintaluokassa, jolla voisi tuon Pihistelijän kulutuksen toistaa/alittaa? Tietysti jos sulle hinta=kW niin sitten ymmärrän tämän avautumisen.

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.04.21 - klo:23:33
Jokainen meistä ajelee tyylillään ja hyvä kun sinä olet kuitenkin nauttinut "tehoista" ;D Villi veikkaus, että harva ihan peruspolttiksellakaan ajava ulosmittaa niitä autonsa maksimitehoja. Kerro myös ihmessä, että mikä olisi se pienemmän teholuokan auto alle 30 k, hintaluokassa, jolla voisi tuon Pihistelijän kulutuksen toistaa/alittaa? Tietysti jos sulle hinta=kW niin sitten ymmärrän tämän avautumisen.

Niinkuin sanoin hienosti istuu pihistelijän ajosuoritteeseen tämä auto, eli loistovalinta tuon kulutuksen suhteen ja itsekkin olen kyllä erittäin tyytyväinen tuohon kulutukseen. Mukavasti menee omakin työmatka hyvin pitkälti sillä. En tiedä mitä ulosmittauksella tarkoitat, mutta onhan tämä aivan vääntävän ja tehokkaan oloinen auto vaikka ei ihan lappu lattiassa menisikään ja aivan toista luokkaa kuin pelkällä sähköllä. ,,lä suotta kärjistä tai halua ymmärtää väärin että kw/hinta suhde olisi minulle isoin asia.

Vai avautuminen 🤣..

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.04.21 - klo:20:14
12V järjestelmä on sitä varten, että tyypillisesti kaikki toimii autossa 12 voltilla, jolloin samoja palikoita voi käyttää sähköautossa ja polttisautossa. Lisäksi 12V on turvallinen jännite, toisin kuin sähköauton korkeajännite.

Koko järjestelmän osalta näin. Akkua ei kuitenkaan suurimmalle osalle 12V laitteista tarvita, koska aina kun autossa on virrat päällä, 12V järjestelmää syötetään DC/DC-konvertterilla korkeajännitepuolelta. Akku on vain auton seistessä päällä olevia järjestelmiä varten.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.04.21 - klo:09:11
Koko järjestelmän osalta näin. Akkua ei kuitenkaan suurimmalle osalle 12V laitteista tarvita, koska aina kun autossa on virrat päällä, 12V järjestelmää syötetään DC/DC-konvertterilla korkeajännitepuolelta. Akku on vain auton seistessä päällä olevia järjestelmiä varten.
Sen 12V akun varassa on kaikki auton järjestelmät. Näin, vaikka ajoakun virta pääsisi jostain syystä loppumaan. Eli auto on turvallisempi tuon akun takia, ei pelkästään seistessään. Teslakin luopui 12V litium akusta sen huonon kestävyyden takia ja lyijyyn luotetaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.04.21 - klo:09:23
Sen 12V akun varassa on kaikki auton järjestelmät. Näin, vaikka ajoakun virta pääsisi jostain syystä loppumaan. Eli auto on turvallisempi tuon akun takia, ei pelkästään seistessään. Teslakin luopui 12V litium akusta sen huonon kestävyyden takia ja lyijyyn luotetaan.

No jos näin haluat asian käsittää, niin siitä vaan. :) En usko hetkeäkään, että akkua sinne järjestelmään suunniteltaessa olisi pelätty, että DC/DC-konvertteri hajoaa kesken ajon yöpimeällä ja valot sammuvat. Kyllä sen akun lisäämiseen 12V puolelle on yksi tarkoitus, ja se on auton pitäminen "hengissä" kun korkeajännitepuolen kontaktorit ovat auki.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy