Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

[muumigan]

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 10.03.21 - klo:07:54
Onko kokemuksia kertynyt vielä Itä- ja Pohjois-Suomen talvisissa lämpötiloissa pärjäämisestä eli noin - 20 - 40 asteen pakkasissa?

-40 on vielä kokematta, mutta -30 lähtöjä on ollut useita.
Bensamoottorilla on startannut noilla keleillä, ja nöyrästi on startannut ilman lohkolämppäriä. Useimmiten on antanut kääntää sähkölle lämmettyään, vaikkakin mieluummin ajan tuossa tilanteessa perille asti bensalla niin pysyy koppi varmemmin lämpösenä.

-20 pakkasilla, ja välillä jopa -25 antaa lähteä sähköllä, jos lähtee ajastettuna laturista kuten itellä käytännössä aina on. Ja kun sähköllä lähtee, niin vältän bensamoottorin käyttöä loppuun asti minimoidakseni kylmäkäynnistykset. Noilla keleillä puolen tunnin esilämmitys on vähän niin ja näin, mutta jos herkuttelee pari esilämmitystä niin alkaa vetää vertoja jo webastolle.

Cupra Leon PHEV
Toyota Carina TA12 24V tbo

miz

Bensamoottorin käytön välttämisestä tulikin mieleen, että onko mitään keinoa lisätä sähkömoottorin käytön ja regenin palkkinäyttöjä mittariston ”black panel” moodiin?

Kyseessä siis mittarimoodi jossa mittaristossa minimaaliset näytöt ja keskellä nopeus numeroilla. Siihen olisi tarpeen saada palkit jotta näkisi paljonko on käytettävissä / käytössä sähkötehoja.
Muuten tuo näyttömoodi olisi ok, mutta ainakin talvella tuota sähkötehoa olisi kiva seurata ettei lipsahda tahattomasti kylmäkäynnistystä.

Pihistelijä

Kyllä tämän eHybridin vakuutukset ovat edulliset. Tänään tuli lasku. Sai vielä 3,5% lisäalennuksen, jos maksaa yhdessä erässä. Liikenne ja laajin kasko Turvassa 200 , omavastuulla 453 ,/v. Kaskon lähtöhinta ennen bonuksia ja muita alennuksia on 1050 ,. Se on pienempi kuin edellisen 1.0 TSI, jonka oli 1140 ,. Vuotuinen ajoneuvoverokin on vain 101 , (1.0 TSI 128 ,).
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tgotj

Lainaus käyttäjältä: [muumigan] - 10.03.21 - klo:18:09
-40 on vielä kokematta, mutta -30 lähtöjä on ollut useita.
Bensamoottorilla on startannut noilla keleillä, ja nöyrästi on startannut ilman lohkolämppäriä. Useimmiten on antanut kääntää sähkölle lämmettyään, vaikkakin mieluummin ajan tuossa tilanteessa perille asti bensalla niin pysyy koppi varmemmin lämpösenä.

-20 pakkasilla, ja välillä jopa -25 antaa lähteä sähköllä, jos lähtee ajastettuna laturista kuten itellä käytännössä aina on. Ja kun sähköllä lähtee, niin vältän bensamoottorin käyttöä loppuun asti minimoidakseni kylmäkäynnistykset. Noilla keleillä puolen tunnin esilämmitys on vähän niin ja näin, mutta jos herkuttelee pari esilämmitystä niin alkaa vetää vertoja jo webastolle.
-40 vaatinee jo aika tukevan esilämmityksen kun auton ei pitäisi liikahtaa lainkaan, jos akuston lämpötila alle -27...

Sam123

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.03.21 - klo:20:29
Kyllä tämän eHybridin vakuutukset ovat edulliset. Tänään tuli lasku. Sai vielä 3,5% lisäalennuksen, jos maksaa yhdessä erässä. Liikenne ja laajin kasko Turvassa 200 , omavastuulla 453 ,/v. Kaskon lähtöhinta ennen bonuksia ja muita alennuksia on 1050 ,. Se on pienempi kuin edellisen 1.0 TSI, jonka oli 1140 ,. Vuotuinen ajoneuvoverokin on vain 101 , (1.0 TSI 128 ,).

Mistä sait näin halvalla? Itsellä täydet bonukset ja n.850,/vuosi sis kaikki mitä löytyy. Pohjola.

Hego

Noniin. Eilen haettu pitkän odotuksen jälkeen auto kotiin. 174km ehtinyt ajaa ja hyvät fiilikset. Hyvä ja vakaa ajaa ja mielestäni hiljaisempi kuin entinen Volvo V60 CrossContry. Kyllähän tuo liikkuu sähkölla mukavasti just nuo nurkka pyöritykset jota itsellä on aika paljon. Voimalinja toimii kyllä hienosti. Ongelmiakin on, samat mistä täällä on jo puhuttu: Kessy ei aukaise (sulkee kyllä joka kerta), takavalot syttyy latauksessa (tehnyt kerran tämän kun satuin olemaan vieressä). Muuten kaikki toimii niinkuin pitääkin.
Seat León ST PHEV Xcellence

Pihistelijä

Nyt on viikko ja reilut 200 km takana. Takana on selvästi enemmän polvitilaa kuin vanhassa. Tavaratila on hieman pienempi (matalampi), mutta hyvän muotoinen. Riittää hyvin minulle. Diginäytönkin kanssa olet sinut. Jos jotain pitää kritisoida, niin rengasmelua saisi olla vähemmän. Sitä kun vaimennettaisiin, olisi auto aika täydellinen.

Bensan keskikulutus on 0,3 l/100 km, sähkön 19 kWh. Minun käytössä WLTP 1,1 litraa tulee alittumaan selvästi. Että sellainen veronkiertoauto! Positiivista on kuinka vähän kulutus kasvaa nopeuden noustessa. Vanhakin on vähäruokainen 100 km/h nopeudessa, mutta tämä suhteessa vielä etevämpi. Rekuperaatioasetukset ovat vielä hieman valinnan alla. Ensimmäinen tankkaus saa odottaa kesään asti.

Olen tyytyväinen. DSG:n kanssakin olen jo sinut.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pertsaperustyyppi

Aika samoilla linjoilla.

Ensimmäinen tankkaus edessä ja bensan kulutus 1,6 l/100km. Ajanjaksoon kuului koko pki seudun kovemman pakkasen jakso. Matkamittarissa vähän yli 2200 km. Tähän ajoon kuului pari reissua n. 100 km päähän ja joitain lyhyempiä jossa polttis käynnistyi. 2l ja alle ka. Kulutukseen saa ajo olla kyllä hyvin nurkkapainotteista. Saas nähdä kun on Tahkon- ja Lapin reissut tehty minne keskiarvo tulee asettumaan. Jos on vaikka 7000 km vuodessa pitkää ajoa per 6 l/100 km ja 13 000 km nurkkaa per 1 l/100 km, siitähän se voi laskea.



Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.03.21 - klo:16:54
Nyt on viikko ja reilut 200 km takana. Takana on selvästi enemmän polvitilaa kuin vanhassa. Tavaratila on hieman pienempi (matalampi), mutta hyvän muotoinen. Riittää hyvin minulle. Diginäytönkin kanssa olet sinut. Jos jotain pitää kritisoida, niin rengasmelua saisi olla vähemmän. Sitä kun vaimennettaisiin, olisi auto aika täydellinen.

Bensan keskikulutus on 0,3 l/100 km, sähkön 19 kWh. Minun käytössä WLTP 1,1 litraa tulee alittumaan selvästi. Että sellainen veronkiertoauto! Positiivista on kuinka vähän kulutus kasvaa nopeuden noustessa. Vanhakin on vähäruokainen 100 km/h nopeudessa, mutta tämä suhteessa vielä etevämpi. Rekuperaatioasetukset ovat vielä hieman valinnan alla. Ensimmäinen tankkaus saa odottaa kesään asti.

Olen tyytyväinen. DSG:n kanssakin olen jo sinut.

Polouni

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.03.21 - klo:16:54
Nyt on viikko ja reilut 200 km takana. Takana on selvästi enemmän polvitilaa kuin vanhassa. Tavaratila on hieman pienempi (matalampi), mutta hyvän muotoinen. Riittää hyvin minulle. Diginäytönkin kanssa olet sinut. Jos jotain pitää kritisoida, niin rengasmelua saisi olla vähemmän. Sitä kun vaimennettaisiin, olisi auto aika täydellinen.

Bensan keskikulutus on 0,3 l/100 km, sähkön 19 kWh. Minun käytössä WLTP 1,1 litraa tulee alittumaan selvästi. Että sellainen veronkiertoauto! Positiivista on kuinka vähän kulutus kasvaa nopeuden noustessa. Vanhakin on vähäruokainen 100 km/h nopeudessa, mutta tämä suhteessa vielä etevämpi. Rekuperaatioasetukset ovat vielä hieman valinnan alla. Ensimmäinen tankkaus saa odottaa kesään asti.

Olen tyytyväinen. DSG:n kanssakin olen jo sinut.

Tämä siis sopii sinun profiiliisi melkoisen hyvin. Itsellekin yllätys tuo pienempi kulutus 100 nopeudessa sinulla.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 14.03.21 - klo:06:37
Tämä siis sopii sinun profiiliisi melkoisen hyvin. Itsellekin yllätys tuo pienempi kulutus 100 nopeudessa sinulla.
Sanoin sen hieman epäselvästi. eHybrid ei varmaan kuluta hybridimoodissa vähempää 100 km/h nopeudessa kuin vanha 1.0 TSI. En vielä tiedä koska en ole ajanut sillä bensaalla noin kovaa. Sensijaan olen ajanut sähköllä tuttuja reittejäni 80 ja 100 km/h nopeudella. Verrattuna 80 km/h kulutukseen sähkönkulutus 100 km/h oli yllättävän pientä. Uuden Leonin ilmanvastus on parantunut vanhaan verrattuna.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Polouni

Mutta siis vähän kuitenkin. No mielenkiintoista kuitenkin seurata miten homma etenee kohdallasi.

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: Hego - 13.03.21 - klo:16:49
Ongelmiakin on, samat mistä täällä on jo puhuttu: Kessy ei aukaise (sulkee kyllä joka kerta)
Tämä on kyllä jännä, kun nyt pari viikkoa autolla ajellut ja Kessy on toiminut täydellisesti ilman mitään vikaa. On ollut paljain käsin tai hanskat kädessä ja eri keleissä, kuivaa, vesisadetta, lumisadetta, räntää, pakkasta ja plussaa. Ja nyt vielä auto kuran peitossa ja silti kahvat toimivat. Eikä ole ollut vaikutusta työntääkö yhden sormen vai koko käden kahvaan, niin hyvin aukeaa.

ACC sen sijaan lakkasi eilen ekaa kertaa toimimasta kuran takia, mutta pyyhkäisemällä sensorialueet heräsi se takaisin henkiin parin sadan metrin ajon jälkeen. Hetken jo pelästyi heräisikö.

Hego

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 14.03.21 - klo:22:44
Tämä on kyllä jännä, kun nyt pari viikkoa autolla ajellut ja Kessy on toiminut täydellisesti ilman mitään vikaa. On ollut paljain käsin tai hanskat kädessä ja eri keleissä, kuivaa, vesisadetta, lumisadetta, räntää, pakkasta ja plussaa. Ja nyt vielä auto kuran peitossa ja silti kahvat toimivat. Eikä ole ollut vaikutusta työntääkö yhden sormen vai koko käden kahvaan, niin hyvin aukeaa.

ACC sen sijaan lakkasi eilen ekaa kertaa toimimasta kuran takia, mutta pyyhkäisemällä sensorialueet heräsi se takaisin henkiin parin sadan metrin ajon jälkeen. Hetken jo pelästyi heräisikö.

Joo, kessy toimi luovutuspäivänä perjantaina hyvin. ;D  Lauantaina ei toiminut aukaisu kertaakaan, tänään sunnuntaina aamulla ei toiminut, mut nyt illalla suostui aukaisemaan. Outoa, keli on ollut tasaisen surkea ja kostea koko viikonlopun. ACC temppuili tänään räntäsateessa, kovin on herkkä kyllä kun vertaa aikaisempien autojen vastaaviin samanlaisessa kelissä. Nooo, ehkäpä näitä saadaan päivityksillä fiksattua. Muuten kyllä tosi hyvä auto, tuo voimalinja on kyllä kiva.
Seat León ST PHEV Xcellence

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pertsaperustyyppi - 14.03.21 - klo:00:05
Aika samoilla linjoilla.

Ensimmäinen tankkaus edessä ja bensan kulutus 1,6 l/100km. Ajanjaksoon kuului koko pki seudun kovemman pakkasen jakso. Matkamittarissa vähän yli 2200 km. Tähän ajoon kuului pari reissua n. 100 km päähän ja joitain lyhyempiä jossa polttis käynnistyi. 2l ja alle ka. Kulutukseen saa ajo olla kyllä hyvin nurkkapainotteista. Saas nähdä kun on Tahkon- ja Lapin reissut tehty minne keskiarvo tulee asettumaan. Jos on vaikka 7000 km vuodessa pitkää ajoa per 6 l/100 km ja 13 000 km nurkkaa per 1 l/100 km, siitähän se voi laskea.

Aika laimeaa on auton suorituskyky, jos meinaa pelkällä sähkömoottorilla ajaa noin niinkuin pääsääntöisesti. Kiihtyvyys putoaa pappa-auto -luokkaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 17.03.21 - klo:11:16
Aika laimeaa on auton suorituskyky, jos meinaa pelkällä sähkömoottorilla ajaa noin niinkuin pääsääntöisesti. Kiihtyvyys putoaa pappa-auto -luokkaan.
Eipä sen pitäisi kenellekään mikään yllätys olla, ettei tuo pelkällä sähköllä mikään raketti ole. Mutta kun se täysi vääntö on nollakierroksista lähtien, niin kyllä tuo koeajolla ainakin oli pelkällä sähkölläkin kulkiessaan riittävän ripeä. Mikä sitten tietty kullekin meistä on riittävän ripeä...

Hego

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 17.03.21 - klo:11:16
Aika laimeaa on auton suorituskyky, jos meinaa pelkällä sähkömoottorilla ajaa noin niinkuin pääsääntöisesti. Kiihtyvyys putoaa pappa-auto -luokkaan.

Rippuu tietysti miten asian ottaa. Jos meinaa kiihdytellä 0-100km/h pelkällä sähköllä niin on se on laimeeta. Mutta itse taas koen että kiihtyvyys 0-60km/h on yllättävänkin ripeää pelkällä sähköllä. Kun se vääntö tulee sähkömoottorista välittömästi niin tuollaisessa kaupunki pyörityksessä tuo kiihtyvyys pelkällä sähköllä on just riittävä, pääsee valoista rivakasti liikkeelle ja tavoite nopeuteen.
Seat León ST PHEV Xcellence

Lionman

Minun kokemus on myös että sähköllä on mukavan ripeä juuri todetuissa pienemmissä nopeuksissa. Verrokkina ex Volvo XC60 T8, jolla oli tietysti massaakin paljon. Ja se oli kovin herkkä siihen jos vähänkään liikaa pyysi tehoa niin hyppäsi polttis päälke. Ja sehän ei sitten itsestään viileimmillä keleillä sammunut ennen kuin oli riittävän lämmin. Volvo oli kaiken lisäksi sähköllä takaveto ja hyvällä väännöllä piti liukkailla annostella tehoa maltilla.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Ei kans ole ollut ongelmia suorituskyvyn kanssa.
Toki sen huomaa että varsinkin vajaalla latauksella ja kylmällä akulla ei ole täysiä sähkötehoja käytössä. Ei liene yllätys kenellekkään.

Jo hieman plussan puolella kaupunkinopeuksissa voimaa ja kiihtyvyyttä taas on sähköllä saman verran kuin renkailla pitoa. Menee myös liittymät isoille teille jne ihan mallikkaasti.
Jos taas sähkövoimaa ei ole tarpeeksi tarjolla niin käynnistyy bensakone.

Jos ei tehot riitä omaan ajoon niin onhan niitä vaihtoehtoja muilla merkeillä tai sähköautoissa.
En tosin tiedä onko paljoakaan ripeämpiä hybridejä (sähköajolla) tarjolla lähelläkään tätä hintaluokkaa?

tgotj

Eiköhän näissä plugareissa ala tässä hintaluokassa kohta olemaan kilpailua ihan reilusti. Tai jopa sähköautoissa.

miz

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.03.21 - klo:12:45
Eiköhän näissä plugareissa ala tässä hintaluokassa kohta olemaan kilpailua ihan reilusti. Tai jopa sähköautoissa.

Kyselijä kaipasi lisää tehoja sähköllä ajamiseen.
Aikaisemmista kirjoituksista ymmärsin että range on kynnyskysymys.
Eli siis sähköllä Leonia ripeämmin kulkeva hybridi/sähkäri 35.000 hintaluokassa, range mallia riittävä?

Itsellä tarpeita oli farkku, talvenkin pätkäajot enimmäkseen sähköllä, itselle riittävä sähkörange ja sopiva suorituskyky alle 40.000.
Melu tuli kaupan päälle 😀

Yaffa0

Kaipasin oikeastaan lisää hevosvoimia/kilowatteja nykyiseen 150 hv / 110 kw verrattuna. Hinnastossa tämä eHybrid oli ainoa missä niitä tarjottiin (204hv/150 kw) pienellä hintaerolla 1.5 eTSI:iin ja siinä hintaluokassa mitä omalla rahalla olen uuteen velattomaan autoon sijoittamassa.

Sähköajolla ei ole mulle oikeastaan isoa merkitystä. Se ei pelasta maailmaa täällä Suomessa eikä anna mulle mitään egon pönkitystä. Säästönkin kanssa on vähän niin ja näin. Kiva plussahan se on. Mutta auto oli koeajonkin perusteella pelkällä sähköllä vähän laiskanpuoleinen. N. 12 s. sataseen jää meidän Fabiallekin. Mutta kait se riittää 2 km:n päässä K-kaupassa käyntiin ilman suurempia elämyksiä.

Kommentoin lähinnä sitä, että pari käyttäjää täällä antoivat omilla viesteillään ymmärtää, että seuraava tankkaus on sitten kesäkuussa ja sekin vain koska on pakko. Jos meinaa pelkästään sähköllä ajaa, niin varmaa fiksumpia autoja löytyy siihen kuin tämä Leon. Tämän auton etu lienee juuri moottoreiden yhteistoiminnassa (suorituskyky), toimintasäteessä ja kyvyssä ajaa talvella polttomoottorin "hyvillä" ominaisuuksilla eli runsaalla hukkalämmöllä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Juu, mitä enemmän tulee vauhtia niin sitä enemmän tuo sähköllä kiihtyvyys hidastuu.
Tuonne 80 saakka se sähköpuoli riittää melko hyvin myös isoille teille liityttäessä jne.

Kaupungissa kun sitä voimaa ei voi käyttää sen enempää, niin riittää hyvin ja  säästää energiaa bensaan verrattuna jos se paljon puhuttu ajoprofiili on lähellekkään hybridille sopiva, ja lataa autoa kotona.

Viimeinen tonni on mennyt 2,6 l ja 17 kWh / 100km ihan normi arkiajossa. Siinä on 350km moottoritietä mukana.
Edellinen saman suorituskyvyn omaava 1.8 dsg vei samalla ajolla kylmänä talvena kasin pintaan.

Ei tämä mitenkään täydellinen ole, mutta hinta ja laatu kohtaa aika kivasti. Toimii ok sähköllä ilman lämmintä hallipaikkaakin, ihan niitä kovimpia pakkasia lukuunottamatta.

Pertsaperustyyppi

Olen happy sähkötehojen kanssa, se riittää kaikkeen kulmapyöritykseen loistavasti, ja kehäteillä ja motareillakin lähiajoon riittävästi.

Mutta minulle on vieläkin epäselvää auton sielunelämä tehon käytön suhteen hybridimoodissa, millä logiikalla se puhaltaa maksimiväännön ja tehon ulos. Ja liittyykö tähän akun varausaste vai ei. Kokeilin tuossa äskettäin Turun mo.... Eikun motarilla Stuttgartista Karlsruheen päin tempaisua satasesta johonkin 160 - 180. Ensin tuntui kiihtyvän hiljempaa ja sitten boosti tuli mukaan ykäkierroksilla, jonkinlaisena hätäaupuna.

Joskus olen nähnyt että boosti tulee mukaan ilman kickdownia tai rajua kiihdytystä jo matalammilla kierroksilla. Ehkä akussa oli enemmän ytyä silloin? Pitääkö minimivarausta nostaa, olen laittanut sen minimiin. Pitääkö olla sportmode päällä?

Nyt autoa ei voi oikein kutsua sen tehoiseksi kun ilmoitetaan, kun normi ajossa hybridimoodilla on vain ne bensan tehot käytettävissä. Noin pers tuntumalla auto on näillä asetuksilla normi 1,4 ellei tee jotain kickdownia. Kun aikoinaan kokeilin Superbia samalla voimalinjalla niin siinä oli sähkö mukana antamassa lisävääntöä aina kiihdytyksissä. Haluaisin kokea saman tässäkin autossa.


Lainaus käyttäjältä: Hego - 17.03.21 - klo:12:09
Rippuu tietysti miten asian ottaa. Jos meinaa kiihdytellä 0-100km/h pelkällä sähköllä niin on se on laimeeta. Mutta itse taas koen että kiihtyvyys 0-60km/h on yllättävänkin ripeää pelkällä sähköllä. Kun se vääntö tulee sähkömoottorista välittömästi niin tuollaisessa kaupunki pyörityksessä tuo kiihtyvyys pelkällä sähköllä on just riittävä, pääsee valoista rivakasti liikkeelle ja tavoite nopeuteen.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Pertsaperustyyppi - 18.03.21 - klo:10:02
.... Eikun motarilla Stuttgartista Karlsruheen päin tempaisua satasesta johonkin 160 - 180. Ensin tuntui kiihtyvän hiljempaa ja sitten boosti tuli mukaan ykäkierroksilla, jonkinlaisena hätäaupuna.

Joskus olen nähnyt että boosti tulee mukaan ilman kickdownia tai rajua kiihdytystä jo matalammilla kierroksilla. Ehkä akussa oli enemmän ytyä silloin? Pitääkö minimivarausta nostaa, olen laittanut sen minimiin. Pitääkö olla sportmode päällä?

Oliko sporttimodella? Ainakin itsestä tuntuu että sähköä käytetään kiihdytyksessä useammin tai aiemmin, jos vaihteiston naputtelee D:ltä S:lle. Jos ei tuolla ole vaikutusta, niin sitten varmaan minivaraus tekee jotain asiaan liittyen. Maksimitehothan on molempien koneiden yhteisteho, ja jos sähkölle on liian vähän virtaa saatavilla niin kyllähän senkin luulisi vaikuttavan asiaan.

Itsekin olen kyllä tyytyväinen pelkällä sähkölläkin ajeluun kaupunkialueella. Kun puhutaan 60km/h rajoituksista ja alle, niin kyllä tuo pelkällä sähköllä liikahtaa valoista nopeammin kuin monet muut autot :) 80km/h jälkeen alkaa kiihtyvyys olemaan hitaan puoleista, mutta sitä vartenhan sitten voi käyttää myös polttista jos haluaa kiihtyvyyttä isommissakin nopeuksissa.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

miz

Siellä akussa on kyllä reserviä täyteen tehoon vaikka prosentit lähentelisi nollaa.
Vaikka Boost valot ei pala, niin tehoa annetaan myös sähköpuolelta hybridimoodissa. Laittakaa vaikka mittaristoon se hetkellinen kulutus niin näkee hyvin että virtaa kulkee kyllä.

Itselle on myös jäänyt se kuva, että S-moodilla sähköä käytetään selkeästi aikaisemmin ja enemmän myös ilman kick downia, D-mode pyrkii säästämään energiaa.

Josta tulikin mieleen että TM:n mittausten mukaan akun ollessa 0% Passat GTE:llä täyttä sähkötehoa ei tule kuin GTE moodissa, esim 0-100 kiihtyvyydessä oli sekunnin ero D ja GTE moosdien välillä.
Voisiko tässä olla sama homma, kuulostaisi kyllä hassulta että kick-downissa ei olisi kaikkia tehoja käytössä muutoin kuin S-moodissa..

Seat Leijona

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.03.21 - klo:16:10
No meillä Suomessa tuo latausmoodi onkin täysin hyödytön, kun meillä ei ole "viherkeskustoja" joihin ei saa ajaa kuin sähköllä. Taloudellisuusmielessä latausmoodia ei kannata käyttää ikinä, se on auton saastuttavin ja tuhlaavin ajomoodi.

On siinä se hyöty, että jos menet kohteeseen jossa ei ole sähköä, voit esilämmittää auton seuraavana aamuna, kun akuissa on virtaa.

Hego

Sellainen käsitys itsellä on ja tunteehan sen ajossakin että:

E-Mode = kaikki sähkömoottorin teho käytössä heti - siksi kiihtyvyys esim. 0-60km/h tuntuu suht ravakalta pelkällä E-modellakin
Hybrid Mode D:llä = Sähkömoottorin tehoa rajoitettu ei kaikki teho heti käytössä vaan tulee mukaan isommilla kierroksilla, vaatii kaasun polkemista syvemmälle jolloin sähköstä otetaan kaikki irti boost toiminnolla.

Hybrid Mode S:llä sähkömoottorista otetaan täydet tehot heti ulos ja boost tulee kyllä reilusti aikaisemmin kuin D:llä ajaessa. S:llä myös rekuperaatio on voimakkaampaa.



Seat León ST PHEV Xcellence

Pihistelijä

eHybrissä on kierroslukumittarin alapuolella mittari sähkötehon käyttöön. Se näyttää reaaliaikaisen sähkötehon kulutuksen sinisenä paksuna kaarevana viivana. Tuon paksun viivan lisäksi mittarissa on ohut sininen viiva, joka näyttää käytettävissä olevan maksimisähkötehon. Jos sen ylittää, siirtyy auto hybriditilaan eli polttomoottori käynnistyy. Tämän on erittäin hyödyllinen indikaattori, jos ajaa kylmällä autolla vaikka lyhyen 5 km reissun ja tietää, että sen voi ajaa kokonaan sähköllä. Annostelee kaasua kiihdytyksessä sen verran rauhallisesti, että pysyy sähköajossa. Tänään aamulla oli -10 C ja viiva oli aika lyhyt. Piti kiihdyttää melko verkkaisesti. Onneksi ei ollut ketään takana.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Noita palkkeja kaipailin tuossa ylempänä myös musta/valko näyttöön (ilman mittareita, ainoastaan nopeus ja reunojen infot), ei taida olla mitään keinoa räätälöidä siihen näkymään?

Lionman

Lasinlämmitystoiminnosta kysymys. Voi olla että on jo käsiteltykin. Toimiiko Connectista päälle kytkettävä lasinlämmitys myös tuulilasin osalta sähköllä? Ja jos niin millä sähköllä? Latauspiuhan vai ajoakun sähköllä. Kokeilin toimintoa tänä aamuna, auto oli piuhassa, ajoakku latautunut täyteen. Takalasilla näkyi vesipisaroita kun siellä yleensä lunta ja jäätä on. Ulkona -2 astetta. Tuulilasi oli puhdas, heitin siihen ohutta lunta joka siihen suli. Avasin auton oven eikä siellä mikään puhallus tuulilasille käynyt. Eli onko siis kalvolla toimiva sähkölämmitys. Ja se pitää ilmeisesti itse katkaista pois kun näytti aika pitkään pysyvän päällä. Vai onko tälle joku toiminta-aika? Vaiko pilviharson läpikö oli aurinko tuulilasia jo lämmittänyt.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy