Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 08.02.21 - klo:15:40
Auto on jo Suomessa, kun olet saanut rekisterinumeron. Ainakin Tigun tilauksessa myyjä kertoi auton olevan maassa, jos rekkari on ilmoitettu.
Kamiqin tilauksessa rekkari oli ainakin tiedossa jo kauan ennen auton maahantuloa. Periaatteessa rekkarin kai voi varata kun alustanumero on tiedossa.

JaTSi

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 09.02.21 - klo:09:00
Kamiqin tilauksessa rekkari oli ainakin tiedossa jo kauan ennen auton maahantuloa. Periaatteessa rekkarin kai voi varata kun alustanumero on tiedossa.

Mulle tuli rekkarinumero Omaseatiin kun auto tuli maahan. (VIN numero oli jo tiedossa aikaisemmin).
Liekö sattumaa. Voi olla myös varustelutilauksen määräpäivästä tms.
Auto tilattu 16.6. ja maahantulo 9.2. (vetokoukullinen FR HB). Luovutus ensi viikolla.
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

mipefin

Itsellä eHybridi sanoi tänään mittariston näytössä jotain että "Moottoria on käytettävä pitkään". Lieköhän joku karstanpoisto-ohjelma sitten ajossa? En melkein edes huomannut tuota ilmoitusta, se ei siis ollut mikään varoitusvalon kaltainen asia eikä kuulunut mitään merkkiääntäkään, teksti kävi vain joku 5-10sec näytössä pariin otteeseen. Huomasin myös että auto taisi ajaa vähän isommilla kierroksilla, tuntui pitävän kierrokset vähintään 2000:ssa. Esim. 80km/h tietä ajettiin sitten viitosvaihteella eikä kuutosella.

Eipä tuolla kyllä toisaalta olekkaan tullut mitään pidempiä ajoja tehtyä sitten joulukuun, ihan vaan tässä max. 15km säteellä kotoa tullut pyörittyä, ja kovilla pakkasilla on kuitenkin bensakonettakin käytetty suht lyhyillä matkoilla.

Onko muilla tullut tuollaisia ilmoituksia?
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Rakkaudestalajiin

Oiskoha se hiukkassuodattimen polttoa halunnut. Se selittää miks ois pitäny ajaa pitkää ja että huudattaa konetta normaalia pienemmällä vaihteella.

Pertsaperustyyppi

Kysymys hybridimoodilla ajamisesta: Onko muita keinoja saada täysi vääntö käyttöön (boost) kuin kytkeä vaihteisto S tilaan? Silloin järjestelmä kehottaa vaihtamaan D:lle energian säästämiseksi. Mikä on kummaa koska D tilassa latoo aiemmin pientä sisään ja käyttää sähkön lisävääntöä vasta kick down tilanteessa. Ajoprofiilissa sport valinta ei näytä auttavan asiaa vaan kiihdytyksessa ei tule sähköboostia ennen kuin ladotaan pienempää sisään. S tilassa rekuperaatio on vahvempi ja vapaalla rullailu ei onnistu. Miten auton saa tilaan jossa esim 2000 jengan tienoilla kiihdyttää boostilla ja väännöllä ensisijaisesti ja auto kuitenkin rullaa kaasun nostettua eikä heti rekuperoi?

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 12.02.21 - klo:21:52
Itsellä eHybridi sanoi tänään mittariston näytössä jotain että "Moottoria on käytettävä pitkään". Lieköhän joku karstanpoisto-ohjelma sitten ajossa? En melkein edes huomannut tuota ilmoitusta, se ei siis ollut mikään varoitusvalon kaltainen asia eikä kuulunut mitään merkkiääntäkään, teksti kävi vain joku 5-10sec näytössä pariin otteeseen. Huomasin myös että auto taisi ajaa vähän isommilla kierroksilla, tuntui pitävän kierrokset vähintään 2000:ssa. Esim. 80km/h tietä ajettiin sitten viitosvaihteella eikä kuutosella.

Eipä tuolla kyllä toisaalta olekkaan tullut mitään pidempiä ajoja tehtyä sitten joulukuun, ihan vaan tässä max. 15km säteellä kotoa tullut pyörittyä, ja kovilla pakkasilla on kuitenkin bensakonettakin käytetty suht lyhyillä matkoilla.

Onko muilla tullut tuollaisia ilmoituksia?

Minulla ilmoitti joka päivä tuota kun oli nämä kovemmat pakkaset, eikä antanut E-modea valita ollenkaan sen jälkeen ihan sama kuinka kauan ajoit. Kun auton taas sammutti ja käynnisti uudelleen, pystyi E-modellakin ajamaan.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pertsaperustyyppi - 14.02.21 - klo:00:17
Kysymys hybridimoodilla ajamisesta: Onko muita keinoja saada täysi vääntö käyttöön (boost) kuin kytkeä vaihteisto S tilaan? Silloin järjestelmä kehottaa vaihtamaan D:lle energian säästämiseksi. Mikä on kummaa koska D tilassa latoo aiemmin pientä sisään ja käyttää sähkön lisävääntöä vasta kick down tilanteessa. Ajoprofiilissa sport valinta ei näytä auttavan asiaa vaan kiihdytyksessa ei tule sähköboostia ennen kuin ladotaan pienempää sisään. S tilassa rekuperaatio on vahvempi ja vapaalla rullailu ei onnistu. Miten auton saa tilaan jossa esim 2000 jengan tienoilla kiihdyttää boostilla ja väännöllä ensisijaisesti ja auto kuitenkin rullaa kaasun nostettua eikä heti rekuperoi?

Kuulostaa, että manuaalivaihteille olisi käyttöä :D ...voi vedättää, huudattaa konetta, rullata vapaalla, hypätä vaihteiden yli, käyttää moottorijarrua... sitä kutsutaan ajamiseksi tai ajonautinnoksi, vain mielikuvitus ja omat ajotaidot ovat rajana. Ainoa mitä ei voi tehdä on, että vaihteet vaihtuisvat itsekseen. Siihen tietokoneen taidot jäävätkin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.02.21 - klo:10:43
Kuulostaa, että manuaalivaihteille olisi käyttöä :D ...voi vedättää, huudattaa konetta, rullata vapaalla, hypätä vaihteiden yli, käyttää moottorijarrua... sitä kutsutaan ajamiseksi tai ajonautinnoksi, vain mielikuvitus ja omat ajotaidot ovat rajana. Ainoa mitä ei voi tehdä on, että vaihteet vaihtuisvat itsekseen. Siihen tietokoneen taidot jäävätkin.

Niin, noita kaikkia voi harrastaa tälläkin, vaihteiden yli hyppimistä lukuunottamatta.
Jos on tarve vedättämiselle, huudattamiselle ja kytkimen polkemiselle, niin silloin tosiaan kannattaa varmaan mieluummin hankkia se manuaali bensamoottorilla ja unohtaa hybridit.

Tuosta vaihda d:lle kehotuksesta: onko ecovinkit kytketty pois päältä, vai tuleeko siitä huolimatta tuo huomautus?
Ymmärtääkseni käyttää kyllä sähköä taustalla hybridillä ajaessa esim 2000 kierroksella, mutta tosiaan se boost tulee vasta kovempaa polkiessa, eli tällöin olisi maksimi yhteisteho käytössä?

Saiko sen ajomoodin yhteydessä (individual) säädettyä myös rekuperaation, vai oliko se pelkästään auto valikosta?

Ajomoodia sport voi toki käyttää niin että vaihteisto on d-moodissa, mutta tämä ei tainnut olla ongelmana tässä kohtaa..

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.02.21 - klo:10:43
Kuulostaa, että manuaalivaihteille olisi käyttöä :D ...voi vedättää, huudattaa konetta, rullata vapaalla, hypätä vaihteiden yli, käyttää moottorijarrua... sitä kutsutaan ajamiseksi tai ajonautinnoksi, vain mielikuvitus ja omat ajotaidot ovat rajana. Ainoa mitä ei voi tehdä on, että vaihteet vaihtuisvat itsekseen. Siihen tietokoneen taidot jäävätkin.

FR versiossa vaihteita pääsee kyllä itse vaihtamaan ratin takana olevista "läpyköistä".
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

tet

Lainaus käyttäjältä: miz - 14.02.21 - klo:11:49
Niin, noita kaikkia voi harrastaa tälläkin, vaihteiden yli hyppimistä lukuunottamatta.
Jos on tarve vedättämiselle, huudattamiselle ja kytkimen polkemiselle, niin silloin tosiaan kannattaa varmaan mieluummin hankkia se manuaali bensamoottorilla ja unohtaa hybridit.

Toisella äärilaidalla voi sitten ostaa hybridin, jossa ei ole vaihteita, niin ei tarvitse välittää siitä mikä vaihde on käytössä. ;) Vaikuttavat nämä rinnakkaishybridit olevan sellaisia "loivia laskuja" hybridien maailmaan. Pääsee nauttimaan hybridien eduista, sekä perinteisen auton vaihteenvaihtojen nykimisistä. :D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pertsaperustyyppi

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 14.02.21 - klo:11:55
FR versiossa vaihteita pääsee kyllä itse vaihtamaan ratin takana olevista "läpyköistä".

Tosiaan toinen tapa s moodin lisäksi saada täydet väännöt käyttöön oli laittaa vaihdinläpyskästä m6 ja sitten murjoa kaasua, boosti toimii ja väännöllä kiihdytetään. Mulla on excellencessä myös nämä läpykät.

Ajoprofiilin individual asetuksissa ei tosiaan erikseen rekuperaation säätöä ole. Tai en osaa sitä löytää.

Hauska tämä S moodi kun edellisessä Ocussa 1,4 turbo S moodi löi pienempää sisään herkemmin, tässä on käänteinen eli pitää isompaa pykylää sisällä ja lisää vääntöä.

Maalaisjärjellä luulisi auton ecovinkin olevan persiillään, eiköhän kiihdytys mene pienemmällä energialla sähköavusteisesti ja isommalla väännöllä kuin bensakoneen jengoilla vinguttamalla

miz

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.02.21 - klo:12:36
Toisella äärilaidalla voi sitten ostaa hybridin, jossa ei ole vaihteita, niin ei tarvitse välittää siitä mikä vaihde on käytössä. ;) Vaikuttavat nämä rinnakkaishybridit olevan sellaisia "loivia laskuja" hybridien maailmaan. Pääsee nauttimaan hybridien eduista, sekä perinteisen auton vaihteenvaihtojen nykimisistä. :D

Jos yhtään lohduttaa niin ei tässäkään käyttäjälle kerrota mikä vaihde on käytössä S ja manuaalinoodia lukuunottamatta, eli ei tarvi välittää 😀
Nykimistä en vielä ole huomannut, edes kylmänä, vaan voimalinja toimii kyllä pehmeästi ja hyvin. Suurin osa ajosta jossa noita vaihteita vekslataan menee ladatulla sähköllä, varmaan senkin ansiosta menee pehmeästi.

Hego

Mites muuten te jotka PHEV:in olette saaneet, oletteko tehneet jotakin sisäänajoa koneelle, tyyliin ekat 1500km enemmän hybridi tilassa / polttomoottorilla ajoa. Vai oletteko vaan antaneet automatiikan hoitaa?
Seat León ST PHEV Xcellence

miz

Lainaus käyttäjältä: Hego - 14.02.21 - klo:15:51
Mites muuten te jotka PHEV:in olette saaneet, oletteko tehneet jotakin sisäänajoa koneelle, tyyliin ekat 1500km enemmän hybridi tilassa / polttomoottorilla ajoa. Vai oletteko vaan antaneet automatiikan hoitaa?

Ite oon koittanut ajaa sähköllä pätkäajot, ja bensalla jos lähtee niin moottori ajaen lämpimäksi jos mahdollista ja aikataulut sallii.
Eli lähinnä koittanut välttää kylmäkäynnistyksiä ja muutaman kilsan pätkiä kylmällä bensakoneella.

Ukko

Yhteenkään Seatin hybridiin ei näemmä saa parempaa Beats-äänentoistoa. :o Taitaa akku viedä kaiken tilan takana, joten wooferkaiutin ei mahdu.

Lionman

Kun näistä vaihdeläpysköistä oli puhe niin pitihän niitä omastakin taas tutkia. Alun kokeilun jälkeen en ole niitä tarvinnut. Mutta kun ajaa D:llä niin läpyskällä + painallus kertoo millä vaihteella mennään. Nimittäin varmaan mennään isoimmalla käypäisellä, eikä tuo pyyntö siihen lisää pustä. En ole kokeillut samaa S-asennolla.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 14.02.21 - klo:18:10
Yhteenkään Seatin hybridiin ei näemmä saa parempaa Beats-äänentoistoa. :o Taitaa akku viedä kaiken tilan takana, joten wooferkaiutin ei mahdu.

Ei saa ei, parhaana vaihtoehtona lienee viedä auto hifiliikkeeseen ja asennuttaa dsp vahvistin, uudet erillissarjat ja äänieristää ovet ainakin eteen.9
Ainakin edellisen mallin ns parempi audio subbareineen oli sitä tasoa että ei herättänyt omistushaluja. Silloinkin vaihtoehtona oli tuo yllämainittu, mutta jäi sitten tekemättä..

Lionman

Minun korva ei kaipaa autoni akustiseen ympäristöön lisää matalaa äänipäätä. Mutta tämä on toki "makuasia" ja kiinni kuunneltavan musiikin luonteesta ja musiikkimausta. Leonin äänensävynsäätö on minulle riittävä. Kotona on eri asia ja erilainen kuunteluympäristö. Minun mielestä subwooferin lisääminen auton soittovehkeisiin ei tee äänentoistosta parempaa.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

mikama83

Omassa on Beats-audio (1.5eTsi). Onhan tuossa toki myös paremmat kaiuttimet eikä vain subbaria lisätty. Oli ehdoton varuste kun joka autossa ollu parempi äänentoisto. Mutta näköjään ajat muuttuu, kun kuuntelen nykyjään enimmäkseen podcasteja jne ja musiikin huudatus jääny vähälle. Tulisi siis toimeen myös vakiokaiuttimilla  ::)

miz

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 14.02.21 - klo:18:43
Minun korva ei kaipaa autoni akustiseen ympäristöön lisää matalaa äänipäätä. Mutta tämä on toki "makuasia" ja kiinni kuunneltavan musiikin luonteesta ja musiikkimausta. Leonin äänensävynsäätö on minulle riittävä. Kotona on eri asia ja erilainen kuunteluympäristö. Minun mielestä subwooferin lisääminen auton soittovehkeisiin ei tee äänentoistosta parempaa.

Ei välttämättä enempää, mutta parempilaatuista ääntä ottaisin itse mielelläni.
Nykyisellään tuo ei ole mitenkään erityisen selkeä-ääninen, ja bassopää kokonaisuudessaan on melko pehmeä, epätarkka ja mumiseva.
Subbarin lisääminen ei välttämättä toisi mitään parannusta, siitä samaa mieltä.

Tässä pähkäillyt että viitsiikö siihen sijoittaa reilua tonnia, kun autossa tulee aikaa vietettyä, varsinkin  jotain kuunnellen, erittäin vähän.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Hego - 14.02.21 - klo:15:51
Mites muuten te jotka PHEV:in olette saaneet, oletteko tehneet jotakin sisäänajoa koneelle, tyyliin ekat 1500km enemmän hybridi tilassa / polttomoottorilla ajoa. Vai oletteko vaan antaneet automatiikan hoitaa?

Itsellä tulee olosuhteiden pakosta ajettua muutama kuukausi painottuen polttomoottoriin, koska taloyhtiön latausmahdollisuus parkipaikalleni valmistuu huhtikuussa. Siihen asti joutuu latailemaan sähköä ostosten yhteydessä ostoskeskuksista löytyvissä latauspaikoista. Näin ollen tulee polttomoottorille arviolta 3000 km "sisäänajo". Tämän jälkeen arvioin että 80-90% mennään sähköllä eli kaupunkiajot ja kun lähdetään mökille pohjoiseen 800 km, niin sitten mennään polttomoottorilla.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 14.02.21 - klo:11:49
Niin, noita kaikkia voi harrastaa tälläkin, vaihteiden yli hyppimistä lukuunottamatta.
Jos on tarve vedättämiselle, huudattamiselle ja kytkimen polkemiselle, niin silloin tosiaan kannattaa varmaan mieluummin hankkia se manuaali bensamoottorilla ja unohtaa hybridit.

Niin, osamaattomalle se polkemista ja jollekin toiselle ajonautintoa. Poljethan sinäkin sitä kaasupoljinta ja jarrua :D

On tollanen dsg paska hybridinä kyllä jo tilattu, mutta ei noita läpsyttimien vetelyitä pysty millään vertaamaan hyvin toimivaan vaihdelaatikkoon. Varsinkin näin liukkailla oma vaihtaminen voittaa dsg:n 6-0. Se ei nimenomaan osaa käyttää vääntöä vaan kick down huudattaa konetta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.02.21 - klo:23:16
Niin, osamaattomalle se polkemista ja jollekin toiselle ajonautintoa. Poljethan sinäkin sitä kaasupoljinta ja jarrua :D

On tollanen dsg paska hybridinä kyllä jo tilattu, mutta ei noita läpsyttimien vetelyitä pysty millään vertaamaan hyvin toimivaan vaihdelaatikkoon. Varsinkin näin liukkailla oma vaihtaminen voittaa dsg:n 6-0. Se ei nimenomaan osaa käyttää vääntöä vaan kick down huudattaa konetta.

Näinhän se on, me kaikki ei olla kovia ja osaavia rattimiehiä.
Ja kyllä, 20 vuoden manuaalien jälkeen niiden kahden polkimen polkeminen on ollut just sopivan riittävä.
Vinkkinä tulevaan pettymykseen että sitä kick downia ei ehkä kuitenkaan kauheasti hyödytä käyttää liukkailla. Eikö olisi paskan sijaan kannattunut hommata auto josta itse tykkää, kun se selkeästi on nautintoväline?
Läpsyttimistä olen kyllä samaa mieltä, ei paljon muuta virkaa kuin aktivoida kätevästi rekuperaatio rullauksesta.

Lionman

Tähän vaihteistoasiaan on minun kerrottava kaksi asiaa.

Ensinnäkin automaattivaihteisto ym. autom. apujärjestelmät abs, esp jne. ovat luontevia kehitysaskeleita auton kehityskulussa. Kun auto nimenä on tarkoittanut vaunua joka kulkee itsestään, ilman että sitä olisi tarvinnut hevosen vetää. Kaikki mitä on sen jälkeen kehityksessä tapahtunut on johdonmukaista "automaatiota". Jopa tämä itseohjautuvuus. Jonka kaistanvahtiominaisuuden deletoin aina, harmi kun ei saa pysyvästi deletoitua. Ei ole hyvä talvikelissä kapeilla urilla, jossa valkeat lumireunat lähellä. Ei vaan ole tiet ja väylät tähän automaatioon yhteensopivia talvella.

Toisekseen. Viikko sitten jäin kiinni uudella Leonillani mökkitiellä. Enkä irti päässyt. Ikävä tuli aikaa, jolloin tunsi renkaiden otteen alustaan kytkimen ja kaasun yhteispelillä, ja vaihteiden käytöllä. Pystyi nytkyttelemään edestakaisin tunnolla ja renkaita kääntelemällä (etuvedolla) pidon löytämiseksi. Tällä nykyisen automaatilla ja sen oudoilla viiveillä piti nostaa kädet pystyyn ja kävellä hakemaan lapiota. Mutta irti pääsin lopulta. Elektroninen tasauspyörästön lukko kuitenkin on ihan toimiva.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

^ Täytyy olla pääosin samaa mieltä.
Tosin viiveet tuntuu olevan paljon pienemmät ja loogisemmat kuin edellisessä omassa DSG seiskassa. Siinä oli ajoittain ärsyttävät, toki senkin kanssa oppi elämään ihan sovussa.

Automaatiosta: Travel assist pääosin ihan hyväntuntuinen varuste, mutta tuo kaistavahti/ohjaus on tosiaan melko hermostuttava kokemus jos talvisen tien kunto on kuitenkin niin hyvä että suostuu toimimaan.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 14.02.21 - klo:23:41
Elektroninen tasauspyörästön lukko kuitenkin on ihan toimiva.

Onko teillä käsitystä elektronisen tasauspyörästön lukon toiminnasta? Toimiiko samalla periaatteella kuin luistonesto eli jarruttaa luistavaa nopeammin pyörivää rengasta vai onko todellakin jokin joka lukitsee tasauspyörästön?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Jasca

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 15.02.21 - klo:07:40
Onko teillä käsitystä elektronisen tasauspyörästön lukon toiminnasta? Toimiiko samalla periaatteella kuin luistonesto eli jarruttaa luistavaa nopeammin pyörivää rengasta vai onko todellakin jokin joka lukitsee tasauspyörästön?
Eikös se juuri noin toimi, eli ei ole aito tasauspyörästönlukko.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 15.02.21 - klo:07:40
Onko teillä käsitystä elektronisen tasauspyörästön lukon toiminnasta? Toimiiko samalla periaatteella kuin luistonesto eli jarruttaa luistavaa nopeammin pyörivää rengasta vai onko todellakin jokin joka lukitsee tasauspyörästön?
Sutivaa pyörää jarrutetaan, jotta pitävämpi pyörä kiihdyttäisi autoa. Sutimisen esto on eri asia, jolloin moottorin tehoa rajoitetaan. Oikea lukko tasaa vetävien pyörien nopeudet lähelle samaa, joka on se parempi systeemi. Perinteisessä lukossa lämpöä syntyy siellä lukossa ja elektronisessa lukossa lämpöä syntyy jarruihin, joka kuluttaa jarrupaloja. Ei se elektroninen lukko huono ole, mutta hyöty on marginaalinen. Elektroninen lukko(xds volkkariautoissa) toimii kurviajossa.

Liikkeelle lähdettäessä taas vetoluistoja tasataan "elektronisesti" edl:n avulla. On siis eri asia kuin xds ja vanha juttu jo volkkareissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.02.21 - klo:08:42
Sutivaa pyörää jarrutetaan, jotta pitävämpi pyörä kiihdyttäisi autoa. Sutimisen esto on eri asia, jolloin moottorin tehoa rajoitetaan. Oikea lukko tasaa vetävien pyörien nopeudet lähelle samaa, joka on se parempi systeemi. Perinteisessä lukossa lämpöä syntyy siellä lukossa ja elektronisessa lukossa lämpöä syntyy jarruihin, joka kuluttaa jarrupaloja. Ei se elektroninen lukko huono ole, mutta hyöty on marginaalinen. Elektroninen lukko(xds volkkariautoissa) toimii kurviajossa.

Liikkeelle lähdettäessä taas vetoluistoja tasataan "elektronisesti" edl:n avulla. On siis eri asia kuin xds ja vanha juttu jo volkkareissa.

Niinhän tuossa ohjekirjassa näkyy olevan, että sutimisen estossa moottorin tehoa rajoitetaan. Muistelin että jossain edellisistä autoistani olisi tapahtunut jarruttamalla  sutivaa rengasta, jonka vuoksi jarrupalat ja -levyt joutui vaihtamaan alle sadan tonnin ajo jälkeen.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Yaffa0

#539
Lainaus käyttäjältä: miz - 14.02.21 - klo:23:30
Näinhän se on, me kaikki ei olla kovia ja osaavia rattimiehiä.
Ja kyllä, 20 vuoden manuaalien jälkeen niiden kahden polkimen polkeminen on ollut just sopivan riittävä.
Vinkkinä tulevaan pettymykseen että sitä kick downia ei ehkä kuitenkaan kauheasti hyödytä käyttää liukkailla. Eikö olisi paskan sijaan kannattunut hommata auto josta itse tykkää, kun se selkeästi on nautintoväline?
Läpsyttimistä olen kyllä samaa mieltä, ei paljon muuta virkaa kuin aktivoida kätevästi rekuperaatio rullauksesta.

Niin, kulkine on pakko vaihtaa aina joskus. Valtiovallan toimet ei oikein kannusta ostamaan enää täysbensa-autoa, vaikka mieli tekisi ja kehitys vie tuohon suuntaan, jossa vaihteita ei tulevaisuudessa ole ollenkaan (täyssähköauto, sähkömoottorit), joten siksi oli enemmän tai vähemmän pakko vaihtaa tällaiseen paska-DSG:hen.

Sähkömoottorissa ei tarvita vaihteita, mutta näissä väliajan autoissa (joita tämä hybridikin edustaa) vaihteita vielä tarvitaan. Hyväksyn kehityksen, mutta se ei silti vie pois sitä tosiasiaa, että automaatti on alunperin tehty mukavuussyistä ja ollut aina jonkinlainen kompromissi mitä tulee auton voimansiirtoon. Automaatilla ovat ajaneet ns. mummoautoilijat ja muut, joille vaihteiden vaihtaminen on ollut jotenkin vaikeaa. Nykyään siitä on tullut valtavirtaa, koska useimmille ihmisille riittää, että asiat toimivat vähän sinne päin. Mitäs niitä vaihtamaan itse, kun kyllähän tämä rakkine liikkuu paikasta toiseen ilman vaihtamistakin. Tuulilasinpyyhkimiä ei osata vaihtaa itse, puhumattakaan renkaiden vaihdosta. Kohta auto ajaakin itse, niin riittää, että kömmitään vaan sisälle. Unohdetaan se kaasu ja jarrukin.

Tuosta kick-downista, niin se on juuri hyvä esimerkki automaatin heikkoudesta. Liukkailla tullut ajeltua jo yli 30 vuotta. Manuaalilla voin tuupata kaasun pohjaan, eikä tartte huudattaa konetta, koska voin helposti sopivalla vaihteella hyödyntää maksimivääntöä. DSG:n läpsyttimillä voin yrittää läpsytellä jonnekin (kahlaamalla kaikki pykälät läpi), sen sijaan, että voisin heittää suoraan 6:ltä esim. 4:lle. Ymmärrät varmaan eron?

Auton heiluttaminen, kuten Lionman tuolla mainitsikin jo, on toinen hyvä esimerkki. Sekin onnistunee DSG:n lirputtimella (vekslaat sitä cromi-nänniä edes takas R:n ja D/S:n välillä), mutta on aika vaikeaa.

Kaistavahdit ja ACC toimivat hyvin jo nykyisen manuaali-Leoninkin kanssa (ne saa päälle ja pois pysyvästi, ei pelksästään seuraavan starttiin asti). Moottoritielle kun pääsee, niin paljon 6:lta ei tarvitse vaihtaa pois. Ainoa avustin mikä uudesta XL-paketista ei toimi manuaalin kanssa on Traffic Jam.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy