Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Lionman

Rekisteriotteessa on kahdetkin 16": 1) 6,5JX16 et46   ja 2) 7,0JX16 et43. Molempiin renkaat 205/55 R16 M+S. Rekisteriotteessa on myös kerrottu 15":sta, mutta en usko että sopivat pyörimään ainakaan edessä. Näin oli mm.ystäväni Kia Ceedissä. Vaikka rek.otteessa 15" niin eivät sopineet.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Hego - 02.02.21 - klo:12:44
Myyjä ainakin kuittasi minulle että 16" sopii ja sellaset mulle on tulossa.

OK. Onko Seatin vanteet vai jostakin muualta? Mietin vaan, että voiko niissä 16" olla eroja eli toinen malli mahtuu ja toinen ei... etujarruthan tuossa vissiin on se tekijä, joka voi tehdä tiukkaa, jos on tehdäkseen.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Olaz - 02.02.21 - klo:12:49
Lainaan tätä kun itselläkin talvirenkaiden ja vanteiden hankinta edessä, saa nähdä että joko keväällä vai vasta ensi talveksi. 16 tuumaisia kyllä näkynyt koeajoautoissa, eli kyllä PHEViinkin ilmeisesti 16" mahtuu. En sitten tiedä miten tiukalle menee, onko esim vanteen "paksuudella" väliä, jotkut tarvikevanteet voi olla käsittääkseni paksuja.

Minua itseä kiinnostaa lähinnä 17" tai 18" koot. Mutta minkälaisella ET:llä ja vanteen leveydellä on porukka 17" tai 18" alle laittaneet? Paljonko tuosta ET 46:sta uskaltaisi lähteä poikkeamaan? Kuten edellä mainittu niin valikoima aika rajallinen 7,5" leveissä ja n. 46 ET lukemalla. Ei ole oikein mitään omaa silmää miellyttävää mallia tullut vielä vastaan.

Itsellä 17" ET40, että ainakin vähäsen ulommaksikin tulevat renkaat näyttäisi toimivan. Tuskin ihan kauheasti kannattaa poiketa kuitenkaan.
Tuollaiset löytyy oman leonin alta: https://vianor.fi/vanteet/aez/aez-kaiman-dark/7-5x17-5x112-et40-cb57-1/?search_mode=manual&quantity=4
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 02.02.21 - klo:14:08
OK. Onko Seatin vanteet vai jostakin muualta? Mietin vaan, että voiko niissä 16" olla eroja eli toinen malli mahtuu ja toinen ei... etujarruthan tuossa vissiin on se tekijä, joka voi tehdä tiukkaa, jos on tehdäkseen.

Vanteesta kiinni. Edelliseen autoon ei mennyt 16” alle vaikka toisissa autoissa tätä kokoa oli mennyt alle. Etujarrut ahdistivat. Oli milleistä kiinni.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 01.02.21 - klo:15:35
Esilämmitys joko ajastaen tai Connectista kytkien heti päälle lataa myös akkuja. Sähkö kiertää ajoakkujen kautta lämmitysvastukselle. Usein on connectissa näkynyt esilämmityksen lisäksi latauksen valmistumiseen esim 20min. Tämä auttaa sähköllä lähtöön pakkasilla. Olen usein ajastanut kaksi peräkkäistä 30min lämmitystä kun enemmän pakkasta.
Tämä on nyt oma tulkintasi, joka ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Auton sisäinen latauslaite, joka muuntaa töpselisähkön kelpaavaksi akkuun syötettäväksi tai korkeajännitelämmittimelle on varustettu releen tyyppisellä ratkaisulla ja toimintaperiaate on joko tai. Samanaikaisesti vain lämmitys tai lataus on mahdollista, kun piuhasta esilämmitetään ei akkuun kosketa ollenkaan. Sama tilanne e-UP ja e-Golf -täyssähköpeleissä, hidaslatauksen aikana ei lämmitystä saa päälle mutta pikalatauksen aikana saa. Pikalatauksessa sähkö syötetään kuvaamallasi tavalla akun läpi.

Tästä johtuen esilämmitysteho on kaikissa näissä vanhemman sukupolven toteutuksissa nuhainen sukoa käytettäessä, koska töpselistä saatava teho on raja sille teholle millä autoa lämmitetään vaikka akussa olisi tarjolla apuja.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Matskasi

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 02.02.21 - klo:18:26
Vanteesta kiinni. Edelliseen autoon ei mennyt 16” alle vaikka toisissa autoissa tätä kokoa oli mennyt alle. Etujarrut ahdistivat. Oli milleistä kiinni.

Onkohan nyt niin, ettei nuo jo valtsemani vanteet sovikaan alle 16-tuumaisena: https://www.renkaatvaihtoon.fi/vanteet/csp/csp_13mattgunmetal  :-\ Tuon sivuston mukaan ei mahtuisi.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

miz

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.02.21 - klo:09:04
Samanaikaisesti vain lämmitys tai lataus on mahdollista, kun piuhasta esilämmitetään ei akkuun kosketa ollenkaan.

Näin ymmärsin kans ohjekirjasta, jossa mainitaan että ensin ladataan, sen jälkeen lämmitetään.
Onkohan osittain tätä varten jätetty ajastuksessa min 50% latauksen loppuun, että kerkiää lämpenemään ja on valmiimpi ajoon pakkasellakin? Muistaakseni esim Passatissa rajaksi voi asettaa max 80%?

Lionman

Toki olikin oma tulkintani ja hyvä kun löytyy tarkempaa tietoa. Tulkintaani johti yön yli latauksessa olleen auton esilämmitykseen laitto aamulla hetilämmityksellä. Kun se yllätyksekseni meni kerralla läpi parin minuutin odotuksen jälkeen, niin samalla sen aktivoitumisesta kertovan napin (ilmastointi, lämpötilaan) alle aktivoitui nappi "lataus, valmis 20min".

Onko tässä sitten kyse siitä, että järjestelmä havaitsi akkuun sopivan lisää latinkia? Esilämmitys oli toiminut sillä vajaamalla teholla kyllä, kun autoon menin. Rangelupaus oli mielestäni pienempi kuin connect kertoi. Tästäkin tuli käsitys että akun virtaa olisi esilämmitykseen huvennut. Mutta pitääpä tätä vielä seurata, ehkä olen tulkinnut lukemia väärin.

Teknisessä mielessä kiinnostaa myös tuo releratkaisu. Miksi 1,84kW:n (8A) teho ohjataan releellä suoraan korkeajännitevastukselle ja kiertovesipumpulle, mutta 3,68kW:n (16A) teho kiertäen korkeajänniteakun kautta? Korkeajänniteakuiltahan on virranohjaus em. lämmitysvermeille kun latauspiuhaa ei ole kytkettynä. Päättelin, että tätä reittiä käytettäisiin myös piuhan kanssa. Käyttöohjekirja on näissä teknisissä yksityiskohdissa aika huono apu.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 03.02.21 - klo:09:30
Onkohan nyt niin, ettei nuo jo valtsemani vanteet sovikaan alle 16-tuumaisena: https://www.renkaatvaihtoon.fi/vanteet/csp/csp_13mattgunmetal  :-\ Tuon sivuston mukaan ei mahtuisi.

Tuota on vaikea tietää, kun 16" renkaita ei teknisessä ohjeessa vahvisteta PHEV-mallille ollenkaan. Taitaa olla niin, että täydellisen sopimisen tietää vasta kun rengasta laittaa alle. Talvikäytössä pitäisi jäädä mielellään enemmän kuin pari milliä jarrusatulan ja vanteen väliin. Muuten ensimmäinen jääkokkare alkaa hiertämään.

Tämä Dezentin malli (Dezent TR) on hyvin lähellä ulkonäöllisesti tuota sinun linkkaamaa ja sen saa 17" täysin Seat OEM sertifikaatillakin (7,5J x 17 ET 46, 225/45).

https://www.alcar.fi/alumiinivanteet/dezent/tr-black/
https://www.alcar.fi/alumiinivanteet/dezent/tr-silver/

Sen saa vielä kolmannellakin värillä (hopea/musta, dark polished). Dezentin omilta sivuilta löytyy tuo Seatin sertifikaatti asiasta ja vieläpä maininta, että ko. vanteet ovat nimenomaan talvikäyttöön tehdyt SCR-maalausprosessilla. Taidan itse päätyä tuohon, mutta pitää toki pyytää siitä tarjoukset ensin. Noihin saa Seat logollisen keskiönkin, jos siitä välittää...

https://www.dezent-wheels.com/EN#!wheel=dezent-tr-dark
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 03.02.21 - klo:10:44

Teknisessä mielessä kiinnostaa myös tuo releratkaisu. Miksi 1,84kW:n (8A) teho ohjataan releellä suoraan korkeajännitevastukselle ja kiertovesipumpulle, mutta 3,68kW:n (16A) teho kiertäen korkeajänniteakun kautta? Korkeajänniteakuiltahan on virranohjaus em. lämmitysvermeille kun latauspiuhaa ei ole kytkettynä. Päättelin, että tätä reittiä käytettäisiin myös piuhan kanssa. Käyttöohjekirja on näissä teknisissä yksityiskohdissa aika huono apu.

Enhancer viittasi ilmeisesti sähköautoissa käytössä olevaan pikalataukseen, ei Leonin 16A lataukseen.
Tekniikasta sen enempää ymmärtämättä ihmettelen itsekin miksei sähköä kierrätetä akun kautta, ja otettaisiin sieltä lisäpotkua jos tarvii. Silloin lämmitys olisi tehokkaampaa sekä sisälle että akulle loppuun saakka.

Hazz

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 02.02.21 - klo:15:54
Itsellä 17" ET40, että ainakin vähäsen ulommaksikin tulevat renkaat näyttäisi toimivan. Tuskin ihan kauheasti kannattaa poiketa kuitenkaan.
Tuollaiset löytyy oman leonin alta: https://vianor.fi/vanteet/aez/aez-kaiman-dark/7-5x17-5x112-et40-cb57-1/?search_mode=manual&quantity=4

Itse olen miettinyt samaisia vanteita tulevaan Leoniin joten olisiko liikaa pyydetty kuva auto-vanne-yhdistelmästä? Näkisi kuin ulos nuo tulee ja miltä ne autossa näyttää :)

tet

Lainaus käyttäjältä: miz - 03.02.21 - klo:11:07
Enhancer viittasi ilmeisesti sähköautoissa käytössä olevaan pikalataukseen, ei Leonin 16A lataukseen.
Tekniikasta sen enempää ymmärtämättä ihmettelen itsekin miksei sähköä kierrätetä akun kautta, ja otettaisiin sieltä lisäpotkua jos tarvii. Silloin lämmitys olisi tehokkaampaa sekä sisälle että akulle loppuun saakka.

Minä en oikein purematta niele tuota releajatusta. Eihän tuossa olisi oikein mitään järkeä, turhia osia vain valmistuskustannuksia lisäämässä. Oma veikkaus on, että laturin sähkö menee samaan "kiskostoon", jonne on kytketty myös korkeajänniteakusto ja kaikki korkeajännitekuormat (voimalinja, ilmastointi, lämmitys...). Akustossa sinänsä ei ole mitään "läpivirtausta" mahdollista edes toteuttaa, yhdet navathan niissä akuissa vain on, ja nollasummapeliä pelataan. Kiskostoa syöttää laturi, ja akusto syöttää lisää, jos kuorma ylittää laturin tehon. Jos taas kuorma on pienempi kuin laturin teho, niin loppu menee akustoon, jos sinne mahtuu. Jos ei, niin laturin lähtöjännitteellä säädetään tuotto kuormaa vastaavaksi.

Jos lämmitys ei anna kuin sen 1,8 kW tehoa sukojohdolla, on tämä rajoitus luultavimmin toteutettu ihan softalla. Sukojohto kertoo autolle, että tarjolla on vain 8A, ja auton softa sitten rajoittaa lämmittimen tehoa niin, ettei se ylitä tuota latauskapasiteettia. Käsittääkseni tuossa omassa Fordissa on niin, että ajastettu lämmitys antaa sen mitä laturista tulee, mutta kännykästä startaten antaa täydet 5 kW tehot, ottaen loput akusta. Ehtona tietysti, että akussa on varausta. Kun auto on latauskiellossa, niin en ole päässyt tätä toteamaan varmuudella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hego

#462
Type 2:selta sähkö menee Charging Unit A11 nimiseen purkkiin josta suora lähtö lämmittimille:

ONBOARD CHARGING UNIT a11
The charger is located in the engine compartment, behind the left headlight and in front of the DC/AC converter for drive motor on front axle A49.
The charger assumes the following functions:
• Regulates the charge of the High-voltage battery AX1
• Supplies direct current for the High-voltage heater (PTC) Z115
• Supplies high-voltage direct current to the Electrical air conditioner compressor V454

Toki siellä on vielä välissä DC/AC muunnin A49:

The converter is mounted on the left side of the engine compartment.
The converter includes the Electric drive control unit J841, which cannot be replaced, and Fuse S355, which is supplied by Parts.
It basically assumes three functions:
• Convert the high-voltage battery's direct current into three-phase alternating current to supply the Electric drive motor for front axle V662
• Supply high-voltage current to the climate system’s compressor and heater through Fuse S355
• Supply 12V direct current to the onboard network and maintain the 12V battery’s charge level In the event of failure in the DC/AC converter for drive motor on front axle A49, the Electric drive motor for front axle V662 will be disabled and the engine will not start.

Tässäpä vielä itse lämmittimestä:

HIGH-VOLTAGE HEATER (PTC) Z115
The high-voltage heater is mounted on the front of the transmission tunnel.
Its function is to warm the coolant for the compartment.
Charger 1 for the onboard charging unit A11 feeds the heater with high-voltage direct current.
The operating principle is based on a PTC resistor fed with high voltage that is managed by an electronic control in the heater. The heater has two temperature sensors: one registers the temperature when the coolant enters and another when it exits. The internal electronics informs the Climatronic control unit J255, which determines the power required for the heater at every moment.
This communication is carried out via the HV Climate LIN-Bus
Seat León ST PHEV Xcellence

pasi

Lainaus käyttäjältä: miz - 03.02.21 - klo:11:07
Enhancer viittasi ilmeisesti sähköautoissa käytössä olevaan pikalataukseen, ei Leonin 16A lataukseen.
Tekniikasta sen enempää ymmärtämättä ihmettelen itsekin miksei sähköä kierrätetä akun kautta, ja otettaisiin sieltä lisäpotkua jos tarvii. Silloin lämmitys olisi tehokkaampaa sekä sisälle että akulle loppuun saakka.
Kaavioiden mukaan virta vastukselle tulee latausyksiköstä. Akku taas on kiinni moottorin dc/ac-konvertterissa.
Eli jos vastus ottaa kaiken tehon mitä piuhasta lähtee ei ko virta käy ajoakkua lähelläkään. En tiedä olisko latausyksikkö niinkään fiksu että osaisi ottaa piuhasta sen mikä lähtee ja lisäksi akusta loput samanaikaisesti. Tästä voi johtua tuo vuorottelun tarve.

passo_s

Onkos Leon plugarissa riittänyt pakkasilla ajastetun lämmityksen lämpöteho?

Lionman

Minulle on riittänyt kyllä. Latauspiuhan kiinni ollessa lämmitys on mieto vaikka pyyntö on Hi. Tästähän on täällä paljon ollut juttua. Juuri kävin lyömässä tunnin golfpalloa ja ajastin lämmityksen poislähtöhetkelle. Autossa oli hyvin lämpöä, ero on merkittävä kun lämmitys on tuplateholla. Ulkona -13.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Kiitti tarkennuksista kaikille asianosaisille!

Tuo lämpö on riittänyt itselle 8A laturilla -10 pakkasilla, nyt on tulossa tänne eteläänkin kylmempää niin nähdään miten riittää omiin tarpeisiin. Lähdön jälkeen auto kyllä lämpeää nopeasti, eli jos ei ihan kylmänä ole pakkasilla niin saa nähdä jaksaako investoida kiinteään laturiin. Päivisin ei yleensä ole tarvetta välilatauksille.

Aiemmin ollut autoja webastolla ja defa paketilla, en niilläkään ihan kuumaksi koskaan jaksanut tohottaa..

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Hego - 03.02.21 - klo:11:47
Type 2:selta sähkö menee Charging Unit A11 nimiseen purkkiin josta suora lähtö lämmittimille:

ONBOARD CHARGING UNIT a11
The charger is located in the engine compartment, behind the left headlight and in front of the DC/AC converter for drive motor on front axle A49.
The charger assumes the following functions:
• Regulates the charge of the High-voltage battery AX1
• Supplies direct current for the High-voltage heater (PTC) Z115
• Supplies high-voltage direct current to the Electrical air conditioner compressor V454

Toki siellä on vielä välissä DC/AC muunnin A49:

The converter is mounted on the left side of the engine compartment.
The converter includes the Electric drive control unit J841, which cannot be replaced, and Fuse S355, which is supplied by Parts.
It basically assumes three functions:
• Convert the high-voltage battery's direct current into three-phase alternating current to supply the Electric drive motor for front axle V662
• Supply high-voltage current to the climate system’s compressor and heater through Fuse S355
• Supply 12V direct current to the onboard network and maintain the 12V battery’s charge level In the event of failure in the DC/AC converter for drive motor on front axle A49, the Electric drive motor for front axle V662 will be disabled and the engine will not start.

Tässäpä vielä itse lämmittimestä:

HIGH-VOLTAGE HEATER (PTC) Z115
The high-voltage heater is mounted on the front of the transmission tunnel.
Its function is to warm the coolant for the compartment.
Charger 1 for the onboard charging unit A11 feeds the heater with high-voltage direct current.
The operating principle is based on a PTC resistor fed with high voltage that is managed by an electronic control in the heater. The heater has two temperature sensors: one registers the temperature when the coolant enters and another when it exits. The internal electronics informs the Climatronic control unit J255, which determines the power required for the heater at every moment.
This communication is carried out via the HV Climate LIN-Bus

Tässä tämä mainitsemani "releen tyyppinen ratkaisu" kun en viitsinyt alkaa korvakuulolta tätä kirjoittaa monimutkaisemmin auki. Sisäinen laturi aiheuttaa tuon rajoituksen, koska se ei pysty samaan aikaan ladattaessa toimimaan siltana akun ja PTC-vastuksen välillä muuntaen samaan aikaan sähköverkosta tulevaa vaihtovirtaa lämmittimelle tasavirraksi.

Plugareissa, missä sisäinen laturi on 3.6kW ja sähkövastus lienee sama 5-6kW mitä täyssähkäreissäkin, maksimi esilämmitystehon saa irti ilman piuhaa ja pyytämällä ilmastoinnilta HI.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lionman

Tämä alkaa vähitellen avautua. Korkeajänniteakun on kyllä oltava kiinni myös latausyksikössä lataamista varten. Latausyksikkökin on siis lataussäätelyn lisäksi konvertteri eli muunnin, kun muuntaa 230V vaihtovirran 352V (?) tasavirraksi. Jolla siis akustoa ladataan. Ja syötetään suoraan ptc-lämmitintä sekä ilmastoinnin kompuraa.

Ilmeisesti on niin, että lämmitysvastusta ei pystytä syöttämään yhtä aikaa sekä latausyksiköltä, että korkeajänniteakustolta. Kumpikin "reittihän" on erikseen käytössä. On jotenkin nurinkurista, että ollessaan piuhalla kiinni verkkovirtaenergiassa, sadaan pienempi esilämmitysteho kuin ilman piuhaa. Mutta tämän kun tietää, niin sen kanssa oppii pelaamaan.

Onko nyt sitten vielä niin, että 16A kotilatausasemasta tai yleiseltä latausasemalta saa kolmannen tehoisen (3,68kW) esilämmitystehon? Ja korkeajänniteakuista sen 5-6kW mikä on ptc:n teho?

Monimutkainen on näissä sähköjen kulku. Tuon lontoon tekstin mukaan on vielä muunto korkeajänniteakun tasavirrasta sähkömoottorin käyttämään kolmivaihevirtaan. Jännite pysynee samana.

MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Tässä on aika selkeä kuva johdotuksesta.



Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.02.21 - klo:16:46
Tässä on aika selkeä kuva johdotuksesta.

Kun olen automaatiotekniikan parissa työskennellessä tutustunut eri maalaisiin järjestelmiin, niin en kyllä yhtään yllättynyt tuosta kikottimesta. On se vaan niin saksalaisen näköinen, elikkä siis ylisuunniteltu hässäkkä. ;D No ehkäpä aika näyttää, onko jenkki päätynyt vastaavaan ratkaisuun tuon oman kulkineen kanssa, vai onko siinä otettu järki käteen. Ainakin sen pystyn testaamaan, käyttääkö lämmitys akkua ja verkkosähköä yhtä aikaa, kunhan saan ensin sen uuden ajoakuston. :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pertsaperustyyppi

Lähdin tänään esilämmitetyllä Autolla (suko), ja tuntui että normi sähkötehoja ei ollut tarjolla. Pidin 1,5 h taukoa 5 km ajon jälkeen ja lähdin taas liikkeelle. Nyt tehoja tuntui olevan tosi hintsusti, piti tosi varovasti kiihdyttää 100 alueelle ettei polttis pörähdä päälle. Johtuuko tämä kylmästä akusta? Mutta tehoja tuntui puuttuvan lämmitettynäkin. Tuntui että ajaessa tehoja ei matkan edetessä tullut yhtään lisää vaan kaasujalan kanssa sai olla pirun tarkkana. Nyt kun tulee -15 kelit niin loppuukohan sähköajot kokonaan.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pertsaperustyyppi - 03.02.21 - klo:22:02
Lähdin tänään esilämmitetyllä Autolla (suko), ja tuntui että normi sähkötehoja ei ollut tarjolla. Pidin 1,5 h taukoa 5 km ajon jälkeen ja lähdin taas liikkeelle. Nyt tehoja tuntui olevan tosi hintsusti, piti tosi varovasti kiihdyttää 100 alueelle ettei polttis pörähdä päälle. Johtuuko tämä kylmästä akusta? Mutta tehoja tuntui puuttuvan lämmitettynäkin. Tuntui että ajaessa tehoja ei matkan edetessä tullut yhtään lisää vaan kaasujalan kanssa sai olla pirun tarkkana. Nyt kun tulee -15 kelit niin loppuukohan sähköajot kokonaan.

Onko se niin kauhea juttu, jos talvikaudella on hetken aikaa jaksoja, jolloin bensaa palaa?  :D Maailma ei tuhoudu, vaikka vähän polttomoottoria käytätkin ja tuskin on rahastakaan kiinni,vaikka bensa vähän maksaakin. Asento hybridille ja akun pyynti 100%. Pysyy bensakone notkeana startista alkaen. On tehoja käytössä ja akutkin pysyvät parempana kun niitä ei kiusata kovalla pakkasella.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.02.21 - klo:18:12
Kun olen automaatiotekniikan parissa työskennellessä tutustunut eri maalaisiin järjestelmiin, niin en kyllä yhtään yllättynyt tuosta kikottimesta. On se vaan niin saksalaisen näköinen, elikkä siis ylisuunniteltu hässäkkä. ;D No ehkäpä aika näyttää, onko jenkki päätynyt vastaavaan ratkaisuun tuon oman kulkineen kanssa, vai onko siinä otettu järki käteen. Ainakin sen pystyn testaamaan, käyttääkö lämmitys akkua ja verkkosähköä yhtä aikaa, kunhan saan ensin sen uuden ajoakuston. :P

Saksalaista tekniikkaa on kiittäminen Suomen itsenäisyydestä. Yleisesti ottaen saksalainen tekniikka on hyvin suunniteltua, toimivaa ja kestävää. Autokin on keksitty Saksassa toisin kuin yli 80% amerikkalaisista luulee.

Yllä keskusteltu ongelma ratkeaa kotilatausasemalla, jota kait muutenkin suositellaan ja/tai lohkolämmittimellä (sisäpistokkeella, jossa sisälämppäri kiinni). Kummallakin tavalla sisätilan saa lämpimäksi.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 03.02.21 - klo:11:07
Itse olen miettinyt samaisia vanteita tulevaan Leoniin joten olisiko liikaa pyydetty kuva auto-vanne-yhdistelmästä? Näkisi kuin ulos nuo tulee ja miltä ne autossa näyttää :)

Tuossapa muutama kuva mitä puhelimesta sattui löytymään. Just sopivasti olen 200km päässä autosta niin ei sen parempia kuvia tähän hätään löydy sivulta otettuna. ET kun on 40 vs 46 alkuperäinen ja kaikki muut mitat ovat samoja, niin eihän nuo ole kuin 6mm ulompana kuin Seatin omat 17" vanteet. Tuskin edes huomaisi eroa kuvista tai edes livenä :)

https://i.ibb.co/YkdqHLm/IMAGE-2021-02-03-23-47-40.jpg

https://i.ibb.co/MhLpYMW/IMAGE-2021-02-03-23-47-50.jpg

https://i.ibb.co/1MqHv0s/IMAGE-2021-02-03-23-47-56.jpg

https://i.ibb.co/P4RMKzS/IMAGE-2021-02-03-23-48-00.jpg

https://i.ibb.co/c8WxBgV/IMAGE-2021-02-03-23-48-04.jpg
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Hazz

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 03.02.21 - klo:23:56
Tuossapa muutama kuva mitä puhelimesta sattui löytymään. Just sopivasti olen 200km päässä autosta niin ei sen parempia kuvia tähän hätään löydy sivulta otettuna. ET kun on 40 vs 46 alkuperäinen ja kaikki muut mitat ovat samoja, niin eihän nuo ole kuin 6mm ulompana kuin Seatin omat 17" vanteet. Tuskin edes huomaisi eroa kuvista tai edes livenä :)

Hienoa, kiitos! :) Hyvältä näyttää ja auton värikin on oikea ;) Renkaat on siis 225 leveät?

Pertsaperustyyppi

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 03.02.21 - klo:23:35
Onko se niin kauhea juttu, jos talvikaudella on hetken aikaa jaksoja, jolloin bensaa palaa?  :D Maailma ei tuhoudu, vaikka vähän polttomoottoria käytätkin ja tuskin on rahastakaan kiinni,vaikka bensa vähän maksaakin. Asento hybridille ja akun pyynti 100%. Pysyy bensakone notkeana startista alkaen. On tehoja käytössä ja akutkin pysyvät parempana kun niitä ei kiusata kovalla pakkasella.

Pointtini on lähinnä siis testausluntoinen ja haluan varmistaa että asetukset on oikein. Eli kuuluuko sähkötehon hyytyä jo alle - 10 asteessa ja jos ei niin pitääkö räplätä jotain säätöä. Miten akkua lämmitetään ja lämmitetäänkö ja miten asiaan voi vaikuttaa. Ja olin saamassa keskikulutuksen alle litraan ja nyt se ei ehkä onnistukaan ;)

Olaz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 03.02.21 - klo:23:35
Onko se niin kauhea juttu, jos talvikaudella on hetken aikaa jaksoja, jolloin bensaa palaa?  :D Maailma ei tuhoudu, vaikka vähän polttomoottoria käytätkin ja tuskin on rahastakaan kiinni,vaikka bensa vähän maksaakin. Asento hybridille ja akun pyynti 100%. Pysyy bensakone notkeana startista alkaen. On tehoja käytössä ja akutkin pysyvät parempana kun niitä ei kiusata kovalla pakkasella.

Samaa mieltä että ei pitäisi olla ongelma jos bensalla kylmimmillä keleillä ajaa jos kerran hybridin on ostanut. Mutta jos ajomatka on lyhyt, esim tuo 5km ja jos siitäkin on ollut jo osa ajettuna ennen sitä sataseen kiihdytystä niin itsekin kyllä "välttelisin" bensalle siirtymistä, kone ei kuitenkaan ehtisi lämpimäksi ennen kun on perillä. Pidemmällä matkalla sitten eri asia ja ei muuta kun kaasu pohjaan.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 03.02.21 - klo:23:45
Yleisesti ottaen saksalainen tekniikka on hyvin suunniteltua, toimivaa ja kestävää.

Saksalaisen tekniikan laadusta minulla ei ole pahaa sanottavaa, mutta saksalaisinsinööri ajattelee asioita aivan liian monimutkaisesti. Kuten nyt tuossa VAG-plugarien korkeajännitejärjestelmässä. Ei teidänkään taloon tuleva sähkösyöttö kulje paikallisen K-Marketin kautta. Kyllä se haarautuu sieltä samasta sähköverkosta, josta myös K-Marketille menevä kaapeli. Eikä etelä-pohjoissuuntaisen sähkölinjan pylväissä ole kahta linjaa siksi, että sähkö kulkisi toisessa etelään ja toisessa pohjoiseen. Kyllä se osaa kulkea ihan itse sinne, missä sitä tarvitaan, ilman että pitää joka kuluttajalle vetää voimalaitokselta asti omia kaapeleita. Kaikki tuottajat ja kuluttajat vain samaan verkkoon kiinni, myös plugarin korkeajännitejärjestelmän tapauksessa. Ei perinteisen auton 12V järjestelmässäkään laturilta vedetä omia kaapeleita joka kuluttajalle, ja akulta omia, ja relettä väliin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Olaz

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 03.02.21 - klo:23:56
Tuossapa muutama kuva mitä puhelimesta sattui löytymään. Just sopivasti olen 200km päässä autosta niin ei sen parempia kuvia tähän hätään löydy sivulta otettuna. ET kun on 40 vs 46 alkuperäinen ja kaikki muut mitat ovat samoja, niin eihän nuo ole kuin 6mm ulompana kuin Seatin omat 17" vanteet. Tuskin edes huomaisi eroa kuvista tai edes livenä :)

https://i.ibb.co/YkdqHLm/IMAGE-2021-02-03-23-47-40.jpg

https://i.ibb.co/MhLpYMW/IMAGE-2021-02-03-23-47-50.jpg

https://i.ibb.co/1MqHv0s/IMAGE-2021-02-03-23-47-56.jpg

https://i.ibb.co/P4RMKzS/IMAGE-2021-02-03-23-48-00.jpg

https://i.ibb.co/c8WxBgV/IMAGE-2021-02-03-23-48-04.jpg

Kiitokset munkin puolesta kuvista ja infosta! Hyvä tietää että ET40 menee vielä hyvin, tuo vähän lisää vaihtoehtoja vanteiden pohdintaan. Kaaret/pyöränkotelot taitaa käytännössä olla aika isot, sen verran pieneltä noi 17" omaan silmään näyttää. Pistää miettimään että täytyykö sitä alkaa 18" katsomaan talvirenkaisiinkin.

Tosin kun oman auton toimitusajasta ei ole vieläkään tietoa, niin taitaa olla koko kesä aikaa miettiä  :)

Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy