Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 15.01.21 - klo:18:51
Mistä olet löytänyt uuteen malliin sopivat maskisuojat?

Materiaalia irtomyynnissä monessa nettikaupassa ja itse löysin puuilosta. 100cm×44cm pala 10â,¬. Eli sakset käteen ja mustilla nippusiteillä kiinni. 
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 16.01.21 - klo:23:07
Materiaalia irtomyynnissä monessa nettikaupassa ja itse löysin puuilosta. 100cm×44cm pala 10â,¬. Eli sakset käteen ja mustilla nippusiteillä kiinni.

Ok. Ajattelin että jos olet löytänyt jostain valmiit mallikohtaiset maskit. Tammers'lla näkyy olevat noita, mutta ei vielä 2020 vuoden Seat Leoniin.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 16.01.21 - klo:23:07
Materiaalia irtomyynnissä monessa nettikaupassa ja itse löysin puuilosta. 100cm×44cm pala 10â,¬. Eli sakset käteen ja mustilla nippusiteillä kiinni.

Puuilossa näytti olevan myös maskiin sopivia kiinnikkeitä. Eri asia sitten onko tuollaiset maskista törröttävät "luomet" kovin tyylikkäitä, helpompia ehkä asentaa kuin nippusiteet.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Yaffa0

En ole yhdessäkään VAG:ineessa tarvinnut tähän päivään asti maskinsuojia. Lämmöt nousseet aina riittävästi kovallakin pakkasella (vesi 90 C/öljy 70-90 C). Asun kylläkin etelä-Suomessa, joten kova pakkanen täällä on siinä -20- -25 C ja se on harvinaista.

Maskinsuojat ovat vanhojen ranskalaisautojen juttu.

Asia on eri, jos asuisin Kainuussa/Lapissa ja olisi paljon lyhyttä pätkäajoa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 17.01.21 - klo:13:56
En ole yhdessäkään VAG:ineessa tarvinnut tähän päivään asti maskinsuojia. Lämmöt nousseet aina riittävästi kovallakin pakkasella (vesi 90 C/öljy 70-90 C). Asun kylläkin etelä-Suomessa, joten kova pakkanen täällä on siinä -20- -25 C ja se on harvinaista.

Maskinsuojat ovat vanhojen ranskalaisautojen juttu.

Asia on eri, jos asuisin Kainuussa/Lapissa ja olisi paljon lyhyttä pätkäajoa.

Montako noista on ollut PVEH  autoja, joissa ainakin osan matkasta voi mennä pelkällä sähköllä? Ajattelin että maskisuoja vähentää ainakin polttomoottorin jäähtymistä, kun se ei ole käynnissä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 17.01.21 - klo:16:05
Montako noista on ollut PVEH  autoja, joissa ainakin osan matkasta voi mennä pelkällä sähköllä? Ajattelin että maskisuoja vähentää ainakin polttomoottorin jäähtymistä, kun se ei ole käynnissä.

Ei yhtäkään, mutta silti tuo maskijuttu on tarpeeton. Sen bensakoneen voi (ja mielestäni tulee) pitää käynnissä kovalla pakkasella laittamalla auto hybridimoodiin ja akun pyynniksi 100%. Vain siten kone on käynnissä ja pysyy lämpimänä. Joku pahvilärpäke auton keulalla ei paljoa konetta lämmitä, jos se ei ole päällä. -25 C on kylmä, tuli autoon viimaa tai ei.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Erkka

^ Eikös pakkasen vaikutus moottorille kertaannu, mitä kovempaa ajat?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 17.01.21 - klo:19:08
Ei yhtäkään, mutta silti tuo maskijuttu on tarpeeton. Sen bensakoneen voi (ja mielestäni tulee) pitää käynnissä kovalla pakkasella laittamalla auto hybridimoodiin ja akun pyynniksi 100%. Vain siten kone on käynnissä ja pysyy lämpimänä. Joku pahvilärpäke auton keulalla ei paljoa konetta lämmitä, jos se ei ole päällä. -25 C on kylmä, tuli autoon viimaa tai ei.

Kuinka moni PVEH käyttäjistä pitää tai aikoo pitää moottorin käynnissä em. tavalla kovilla pakkasilla?
Mikä on teidän näkemys pakkasrajasta, jonka jälkeen aiotte pitää moottorin käynnissä?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 18.01.21 - klo:07:48
Kuinka moni PVEH käyttäjistä pitää tai aikoo pitää moottorin käynnissä em. tavalla kovilla pakkasilla?
Mikä on teidän näkemys pakkasrajasta, jonka jälkeen aiotte pitää moottorin käynnissä?
Kyllä minä ajatelin pitää aina kun pakkasta on -20 C tai enemmän ja on epävarma tuleeko sähkörange riittämään. Ei näitä kovia pakkasia on täällä etelässä niin paljoa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Minulle asentuu huomenna Defan säteilylämmitin. Kun en jaksa temppuilla lataustavan ja sitä kautta ajoakkujen lämpötilan kanssa, joka näyttäisi olevan se tärkein kriteeri pilttomoott. käynnistymiselle pakkasella sähköajomoodissa. On se tyhjää parempi, että ees on vähän lohkon kyljessä lämpöä kun kone käynnistyy.

Jos tässä Leon phev:ssä ei ole autom.sulkeutuvaa säleikköä keulalla (onko joku tutkinut), niin viimasuojan aion pakkasjaksoilla laittaa. Sehän ei mitään tietenkään lämmitä vaan estää karua viimajäähdytystä moottoritilassa. Viimasta saa osansa myös matkustamoon lämpöä tuovat eristämättömät vesiletkut. Ja sen säteilijän tuoma vähä lämpö häviää myös nopeasti.

Lisää piuhajumppaahan se tietää, mutta siihen olen pakkasessa autoilevana jo 80-luvulla itseni totuttanut.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

Ja vastauksena kysymyksiin. En aio pakottaa polttomoottoria kovillakaan pakkasilla käyntiin, vaan esilämmitän varalta moottoria. Jos lähtee sähköllä niin hyvä. Ellei, niin onpahan lämmitetty edes vähän. Pakkasella pääsee 20-30km kun matkustamon lämmitys lohkaisee sähköistä ison osan. Se on saman verran minuutteja minun ajoympäristössä. Esilämpö moottorissa viimasuojattuna pysyy kyllä jollakin tasolla tuon ajan. Pakkasrajoja en lähde arpomaan. Kuten aiemmassa viestissä kerroin, niin ajoakkujen lämmön säätämiseen lataamisella en jaksa ryhtyä.

Mutta jos tuo connectilla tapahtuva esilämmityksen ajastus toimisi hyvin, niin sen kautta tapahtuvaa esilämmityksen vaikutusta ajoakkujen lämpiämiseen voisin tutkia. Esilämmityshän käyttää ajoakun sähköä jota silloin myös sinne latautuu. Jolloin ajoakut myös lajinsa lämpiää vaikka olisivatkin täynnä ennen esilämmitystä.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 18.01.21 - klo:09:50
Esilämmityshän käyttää ajoakun sähköä jota silloin myös sinne latautuu. Jolloin ajoakut myös lajinsa lämpiää vaikka olisivatkin täynnä ennen esilämmitystä.

Ymmärtääkseni ajoakun sähköä ei käytetä mihinkään jos piuha on kiinni, mikä on kyllä hölmöä.

Lionman

Tämä onkin asia, joka olisi mielenkiintoista oikeasti tietää. Oma näkemykseni ei perustu mihinkään tietoon. Onko muuten kenelläkään vielä suomenkielistä käyttöohjekirjasta vai mikä sen nimi on. Onko käännös vielä vaiheessa? Tosin ei siellä varmaan näin syvällisiä teknisiä asoita edes ole valotettu.

Päättelisin, että jos auto irti piuhasta käyttää esilämmitykseen ajoakun virtaa, niin sama reitti tuntuisi loogiselta myös piuhan kanssa. Vettä lämmittää sähkövastus ja sähköpumppu sitä kierrättää matkustamon kennossa. Ne toimii tasavirralla, millä lie jännitteellä.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

passo_s

Oho, ei annettu auton mukana suomenkielistä käyttöohjekirjaa? Siinäpä ottaa maahantuoja lain puolesta riskiä kannettavakseen. Mitä Passat GTE:ssä köyttöohjekirjaa kaipaan , se liittyisi juuri lämmitysaika syklin pituuksiin, juu eikä mitään apua moiseen selvittelyyn suomenkielisestä eikä englanninkielisestäkään käyttöohjekirjasta tähän liittyen ole. Onko Leon plugarissa tosiaan vesitilassa vastus? Passatissa lämmitysvastus on ilmakanavassa, aivan tehoton kun pakkasta >= 10

Enhancer

Ã,,kkiseltään tuntuu, että täällä nyt suojellaan maskipeitoilla ja asetuksilla jotain mitä ei tarvitse suojella. Nykyvoiteluaineet toimivat -25 kelissä ihan hyvin, ja moottori kyllä kestää tuosta käynnistyksen jos sen käynnistyä tarvitsee.

Ei sillä, saahan sinne kaataa vaikka kuumavesipullosta lämmikettä jos haluaa mutta ei tuossa mitään järkeä ole.

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Kaikki kehittyy, mutta ei kai se ole vielä miksikään muuttunut, että ankkakylmän koneen käynnistys kuluttaa konetta aika lailla. Ja co2-päästöt on myös korkeat. Siitä olen täysin samaa mieltä, että kun se käynnistyy tai kun sen käynnistää pakkasilla, niin lämpimäksi kannattaa käyttää. Onneksi on sekä veden että öljyn lämpötilanäytöt.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

Muutaman kerran pakkasessa käynnistynyttä moottorin ääntä (todella hyvin on kyllä tulille hypännyt) kuunnelleena, niin aika raaka on ollut ääni. Noinkohan vennttiilien nostomekanismit ja venttiilinvarret saa kunnon voitelua. En oikein keski mistä muualtakaan tuo nakuttava ja rohiseva ääni olisi peräisin. Muutaman minuutin käyttö kyllä ääntä vaimentaa ja päättelen, että voitelu alkaa silloin toimia kuten pitää. Kun ääntä vertaa täysin lämminneeseen moottoriääneen, niin ero on melkoinen.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 18.01.21 - klo:12:04
Oho, ei annettu auton mukana suomenkielistä käyttöohjekirjaa? Siinäpä ottaa maahantuoja lain puolesta riskiä kannettavakseen. Mitä Passat GTE:ssä köyttöohjekirjaa kaipaan , se liittyisi juuri lämmitysaika syklin pituuksiin, juu eikä mitään apua moiseen selvittelyyn suomenkielisestä eikä englanninkielisestäkään käyttöohjekirjasta tähän liittyen ole. Onko Leon plugarissa tosiaan vesitilassa vastus? Passatissa lämmitysvastus on ilmakanavassa, aivan tehoton kun pakkasta >= 10

Näyttäisi Passat GTE:ssä olevan sähkövastus ihan vesikierrossa.


The high-temperature circuit handles the engine; the integrated gearbox oil cooler can be shut off on the water side, enabling the gearbox to be both heated and cooled. In electric driving mode the interior is heated by the high-voltage auxiliary heater (PTC). Heat sinks (cold gearbox, cold combustion engine) can be disabled in EV mode by means of bypass lines to provide rapid system response and high levels of air-conditioning comfort.

https://www.speakev.com/threads/heating-and-air-conditioning.126530/

passo_s

^Oho! Kiitokset tiedosta. Passat GTE-20 on sähkön avulla lämmitettynä kylmä pakkasilla, olen koittanut ilman johtoa ja johdon kanssa. Sisäilmapuhallin kyllä lämmityksen ajastuksen mukaan pyörii. Olen jopa ketjuttanut lämmitykisä, ei auta sekään, ei lämpiä. Webastollahan se siten lämpiääkin ja hyvin. Sähkölä kun lämmittää ja lämmityksen aikana menee autoon ja hentoa ilmavirtaa kädellä koittaa on siinä hitunen lämpöä mukana. Täysin turha kapistus on tuo kuvan sähkövastus ohjaamon lämmittämisen näkövinkkelistä. Täsäs kun oli yli 20 pakkasia, auto oli työpaikalla latauksessa ja olisi liikkunutkin sähköllä, laitoin työsuhdeauton GTE moodille ja johan lämpöä riitti kotimatkalle :) 

Le.ON

Kovin paljoa asiaa ei ole tullut tutkittua, mutta saako tässä pakotettua moottorin pysymään päällä vaikka koko ajan pakkaskeleillä? Tai miten tämä pakottaminen käytännössä toimii? Entä voiko valita siten, että ajaa polttomoottorilla samalla ladaten akustoa? Mietin, että onko kuitenkin järkevämpi pitää moottori talviajossa enemmän päällä, kuin ainoastaan niitä satunnaisia kiihdyttelyjä..

Ja tuota Defan säteilylämmitintä myös mietin, että pitäisikö sellainen kuitenkin asennuttaa.

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.01.21 - klo:12:11
Ã,,kkiseltään tuntuu, että täällä nyt suojellaan maskipeitoilla ja asetuksilla jotain mitä ei tarvitse suojella. Nykyvoiteluaineet toimivat -25 kelissä ihan hyvin, ja moottori kyllä kestää tuosta käynnistyksen jos sen käynnistyä tarvitsee.

Ei sillä, saahan sinne kaataa vaikka kuumavesipullosta lämmikettä jos haluaa mutta ei tuossa mitään järkeä ole.

Moni on nyt torpannut ettei maskisuojasta ole mitään hyötyä nykyautoissa. Olen tästä vähän eri mieltä ja plugareissa niistä varsinkin on hyötyä, toki jälleen riippuu myös ajoprofiilista. Mutta kaikki tekee niin kuin itse parhaaksi näkee, ei siinä.

Hybrid modella polttomoottori välillä aika pitkiäkin matkoja/aikoja täysin sammuksissa, jolloin lämmöt yli -15 pakkasilla tippuu melko nopeasti. Seurasin ensimmäisenä kovana pakkaspäivänä ajon aikana kuinka jo lämpimän koneen lämmöt tippui silmissä kehä nopeudessa. Nyt kun asensin perjantaina kevyet ohkaiset viimasuojat niin lämmöt pysyy paljon paremmin, ei laske silmissä.

Ideanahan viimasuojilla ei ole lämmittää moottoria vaan ylläpitää jo saavutettua lämpöä. Rumahan tuo on mutta talven lumessa, sohjossa, suolassa ja muussa paskassa ei itseä suuremmin häiritse.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Jontigga

Ylempänä oli pohdintaa ja kysymys ajaako muut hybrid modella, joka lataa samalla akustoa polttomoottorilla. Itse en aio käyttää tätä juuri koskaan. Menee vähän plugarin merkitys ja hyöty jos tuolla akuston lataus hybrid modella meinaa ajella. Kulutus nousee normaalista hybrid modesta noin 1,5-2l/100km. Näin ainakin itsellä kokemukset kun ajoin uuden auton Tampereelta-Vantaalle.

Mutta toki jos polttis hörähtää pakkasilla ajan sen aina lämpimäksi ennen kuin käytän e-modea tai sammutan auton  ;)
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 18.01.21 - klo:19:01
Ylempänä oli pohdintaa ja kysymys ajaako muut hybrid modella, joka lataa samalla akustoa polttomoottorilla. Itse en aio käyttää tätä juuri koskaan. Menee vähän plugarin merkitys ja hyöty jos tuolla akuston lataus hybrid modella meinaa ajella. Kulutus nousee normaalista hybrid modesta noin 1,5-2l/100km. Näin ainakin itsellä kokemukset kun ajoin uuden auton Tampereelta-Vantaalle.

Mutta toki jos polttis hörähtää pakkasilla ajan sen aina lämpimäksi ennen kuin käytän e-modea tai sammutan auton  ;)
Asun kerrostalossa ja taloyhtiön jääräpäistä johtuen latauspaikkoja ei vieläkään ole, tosin päätöksiä tehdään tänä vuonna vaikkei kukaan muu ole ilmaissut kiinnostusta ladattavia autoja kohtaan. Joten itse joudun toistaiseksi tyytymään hyvinkin satunnaiseen latailuun. Tämän vuoksi kysyin ylempänä latausmahdollisuutta polttomoottorilla ja polttomoottorilla ajamisesta ylipäätään pakkaskeleillä. Päädyin kuitenkin PHEV-malliin, koska vain reilun tonnin hintaero kevythybridimalliin ja tällainen 4-5 vuoden autoinvestointi on parempi tehdä myös hieman tulevaisuuteen katsoen.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 18.01.21 - klo:19:01
Ylempänä oli pohdintaa ja kysymys ajaako muut hybrid modella, joka lataa samalla akustoa polttomoottorilla. Itse en aio käyttää tätä juuri koskaan. Menee vähän plugarin merkitys ja hyöty jos tuolla akuston lataus hybrid modella meinaa ajella. Kulutus nousee normaalista hybrid modesta noin 1,5-2l/100km. Näin ainakin itsellä kokemukset kun ajoin uuden auton Tampereelta-Vantaalle.

Mutta toki jos polttis hörähtää pakkasilla ajan sen aina lämpimäksi ennen kuin käytän e-modea tai sammutan auton  ;)

Niin tässähän pohditaan nyt käytäntöjä näihin koviin pakkasiin. Ei varmaankaan kenenkään ekoluonne tai kukkaro kärsi, jos kovimmilla pakkasilla muutaman päivän tai parin viikon verran ajaa pääosin bensalla? Minun mielestäni hybridiauton idea ei katoa minnekään, sillä jäljelle jää kuitenkin yli 10 kk täyssähköajoa.

Minunkin on tarkoitus ajaa pääosin sähköllä kaikki lähiajot, kun vaan kelit antavat myöten. Mutta jos on -25 C muutaman päivän ajan, niin miksi ei ajaisi silloin bensalla? Lämpimällä koneella lähtee ja pitää sen lämpimänä. Jos laittaa akunvarauksen päälle, niin bensakonehan surraa ja pitää akut annetuissa prosenteissa. Polttomoottorissa on paljon hukkalämpöä. Talvella sitä kannattaa hyödyntää.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 18.01.21 - klo:23:38
Niin tässähän pohditaan nyt käytäntöjä näihin koviin pakkasiin. Ei varmaankaan kenenkään ekoluonne tai kukkaro kärsi, jos kovimmilla pakkasilla muutaman päivän tai parin viikon verran ajaa pääosin bensalla? Minun mielestäni hybridiauton idea ei katoa minnekään, sillä jäljelle jää kuitenkin yli 10 kk täyssähköajoa.

Minunkin on tarkoitus ajaa pääosin sähköllä kaikki lähiajot, kun vaan kelit antavat myöten. Mutta jos on -25 C muutaman päivän ajan, niin miksi ei ajaisi silloin bensalla? Lämpimällä koneella lähtee ja pitää sen lämpimänä. Jos laittaa akunvarauksen päälle, niin bensakonehan surraa ja pitää akut annetuissa prosenteissa. Polttomoottorissa on paljon hukkalämpöä. Talvella sitä kannattaa hyödyntää.

Kovilla pakkasilla ajan kyllä hybrid modella jos bensamoottori käynnistyy eli en käännä sitä heti emodelle kun auto antaa siihen mahdollisuuden.

Bensamoottori ei vaan koskaan ole lähtiessä/käynnistettäessä lämmin. PHEV:ssä ei ole esilämmitystä moottorille vai onko mulla täysin väärä käsitys?
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 18.01.21 - klo:23:59
Kovilla pakkasilla ajan kyllä hybrid modella jos bensamoottori käynnistyy eli en käännä sitä heti emodelle kun auto antaa siihen mahdollisuuden.

Bensamoottori ei vaan koskaan ole lähtiessä/käynnistettäessä lämmin. PHEV:ssä ei ole esilämmitystä moottorille vai onko mulla täysin väärä käsitys?

Yes, tämän takia se Defa (sisäpistokkeella) mielestäni tarvitaan. Eli bensakone ja kabiini lämpiää kovallakin pakkasella. Kun auto kerran muutenkin kytketään sähköön (auton akut), niin miksi ei laittaisi samalla vaivalla toista kaapelia keulaan (lohkolämmitin sisäpistokkeella).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 18.01.21 - klo:14:21
^Oho! Kiitokset tiedosta. Passat GTE-20 on sähkön avulla lämmitettynä kylmä pakkasilla, olen koittanut ilman johtoa ja johdon kanssa. Sisäilmapuhallin kyllä lämmityksen ajastuksen mukaan pyörii. Olen jopa ketjuttanut lämmitykisä, ei auta sekään, ei lämpiä. Webastollahan se siten lämpiääkin ja hyvin. Sähkölä kun lämmittää ja lämmityksen aikana menee autoon ja hentoa ilmavirtaa kädellä koittaa on siinä hitunen lämpöä mukana. Täysin turha kapistus on tuo kuvan sähkövastus ohjaamon lämmittämisen näkövinkkelistä. Täsäs kun oli yli 20 pakkasia, auto oli työpaikalla latauksessa ja olisi liikkunutkin sähköllä, laitoin työsuhdeauton GTE moodille ja johan lämpöä riitti kotimatkalle :)
Sähkövastus on teholtaan 6kW, teet jotain väärin jos tuolla ei lämpene. Ensinnäkin maksimitehon saamiseksi esilämmitykseltä pitää pyytää HI. Tuota pienempi pyynti rajoittaa maksimitehoa.

Toinen rajoitus on latausvirta. 3.6kW on maksimi mitä piuhalla saa sisään menemään, akusta ei lisävirtaa oteta eli sähkölämmityksen teho on se mitä piuhasta tulee tai sitten ilman piuhaa maksimi 6kW.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

pasi

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 19.01.21 - klo:10:55
Yes, tämän takia se Defa (sisäpistokkeella) mielestäni tarvitaan. Eli bensakone ja kabiini lämpiää kovallakin pakkasella. Kun auto kerran muutenkin kytketään sähköön (auton akut), niin miksi ei laittaisi samalla vaivalla toista kaapelia keulaan (lohkolämmitin sisäpistokkeella).

Edellyttää piuharumban lisäksi tietysti sitä että latausvirran lisäksi auton luona on toisesta sulakkeesta saatavilla sähköä sille defalle.

Lionman

Olen päätellyt, että esilämmityksen virta kiertää ajoakuston kautta silloin, kun latauskaapeli on kytkettynä. Päätelmäni perustuu siihen, että ajoakkujen virtaa voi käyttää esilämmitykseen silloin, kun latauspiuha ei ole kytkettynä. Miksi ei siis järjestelmä käyttäisi tätä reititystä myös silloin, kun latauskaapeli on kytkettynä.

Lataukseen käytettävä verkkovirta muunnetaan autossa ensin korkeajänniteakkujen lataamiseen käyvään jännitteeseen ja käsittääkseni myös tasavirraksi. Apulaitteita (kuten esilämmityksen sähkövastus ja kiertovesipumppu) varten korkeajännite on muunnettava niille käyväksi -veikkaan 12V- tasavirraksi. Jos verkkovirta suoraan käyttäisi 12V apulaitteita, tarvittaisiin tähän oma muuntajansa.

Haen tunnin päästä autoni Defan asennuksesta ja testaan samalla huollon tietämyksen asiassa. Voin hyvinkin olla myös väärässä tässä päätelmässäni.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy