Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 08.12.20 - klo:15:41
^Skoda Octavia plugariin saa koukun tai koukkuvalmiuden, poislukien RS plugari. Konfikuraattorissa on ollut sekaannusta.

Valmiuden Octavia-plugariin saa jälkeenpäin asennettavalle koukulle (eli kytkennät löytynevät silloin valmiina), mutta sähköisesti esiintaittuvaa "tehdaskoukkua" ei hybridiin saa. Näin myyjä vastasi kun kyselin Octaviaa aiemmin syksyllä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Hego

Lainaus käyttäjältä: Kuuki - 08.12.20 - klo:10:55
Ainakaan vielä ei ole tullut vastaan että aamulla olisi akku ollut liian kylmä, kun lähtenyt liikkeelle. Aina on päässyt pelkällä sähköllä ajamaan, johdon päästä lähtiessä siis. Ulkolämpötila ollut -2 - +4 astetta.

Lueskelin tuota SSP 537 dokumenttia ja yhtäkkiä vaikuttaisi siltä että polttomoottoria lämmitetään sähköllä. Nopeasti se ainakin ajonaikana lämpenee.

Ajastukset toimii ilman serveri yhteyttäkin, siihen ei tarvita puhelinta. Ja ilmastoinnin saa käyntiin kun avaa keskuslukituksen.

Edit. En näköjään lukenu ajatuksella edellistä viestiä. Tarkoititkin ilmastoinnin etäkäynnistystä etkä varsinaista ajastusta.

Näin minäkin sen tuosta SSP 537 päättelin että moottoria lämmitetään sähköllä, mutta se siitä ei selviä lämmitetäänkö sitä moottoria sähköllä vain ajossa vai myös piuhan päässä.
Seat León ST PHEV Xcellence

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Hego - 08.12.20 - klo:16:59
Näin minäkin sen tuosta SSP 537 päättelin että moottoria lämmitetään sähköllä, mutta se siitä ei selviä lämmitetäänkö sitä moottoria sähköllä vain ajossa vai myös piuhan päässä.

Linkatkaapas tuo tänne, niin luetaan yhdessä. Googlettamalla tuo SSP 537 viittaa Golf GTE:n ohjeisiin. Se tekniikkaa on alunperin vuodelta 2015, joten suoria johtopäätöksiä ei kannata tehdä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

passo_s

^ tympeää että myyjä ei yleensä tiedä, nykyisin vielä niinkin että huoltokaan ei tiedä kun myyjä marssii kysymään. Itselle kävi näin kun Leon plugarin lämmityksestä kysyin. Kysyin liikkeessä onko ilmalämpöpumpulla lämmitys vaiko vastuksella, mikäli on vastuksella onko vastus ilmakanavassa vai vesitilassa? Onko silloin kun ajoakustolla lämmittää lämmityksessä  tehoa tarpeeksi? Kysymykset olivat myyjälle liian vaikeita, huolto tunnusti heti ettei tiedä. Tuli ainakin fiilis että miksi tänne Seat / Cupra liikkeeseen ylipäätään  edes tulin. Kunhan työreissun ohikulkumatkalla poikkesin ja olihan siellä nätti Formentor esillä.

mipefin

#244
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.12.20 - klo:18:55
Linkatkaapas tuo tänne, niin luetaan yhdessä. Googlettamalla tuo SSP 537 viittaa Golf GTE:n ohjeisiin. Se tekniikkaa on alunperin vuodelta 2015, joten suoria johtopäätöksiä ei kannata tehdä.

Siitä GTE:n ohjeesta kai tässä puhutaan, kun polttomoottorikone on sama ja yhteistehokin on sama.

SSP537 https://procarmanuals.com/vag-ssp-537-golf-gte/

Lisäksi googlaamalla tuota PTC Z115 löytyi tämä: http://www.vwgolf.org/incorporation_of_high_voltage_heater_ptc_z115_into_coolant_circuit-1329.html

"Incorporation of heat exchanger for air conditioning system and high-voltage heater (PTC) - Z115- into coolant circuit of engine"
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Hego

#245
Niin, sama tekniikka näissä on kuin 2015 GTE golfissa, hieman päivitetty vaan. Toimintaperiaate kuitenkin sama.
Seat León ST PHEV Xcellence

tet

Lainaus käyttäjältä: Kuuki - 08.12.20 - klo:09:53
Ilmeisesti 8A latauskaapelissa on typerä ominaisuus joka katkaisee virran autolta, kun akku on latautunut täyteen, tällöin ilmastointi toimii vain akun varassa ja rajoitetun ajan. Kuhan latausasema saapuu niin näkee kuinka ilmastointi toimii sen kanssa.

Jotenkin luulen, että toimii täysin samoin kuin suko-johto. En usko, että se suko-johdon elektroniikka sitä sähköä itsenäisesti katkaisee, ei se tiedä koska autolla on akku täynnä ja koska se katkaisee latauksen jostain muusta syystä. Eiköhän se katkaise jännitteet vain, kun auto pudottaa latauspyynnön pois päältä CP-pinnistä. Ja latausasema toiminee samoin. Mutta auton käytöksestä ei voi olla varma, toimiiko se samoin eri tehoisten latauslaitteiden kanssa.

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 08.12.20 - klo:19:26
"Incorporation of heat exchanger for air conditioning system and high-voltage heater (PTC) - Z115- into coolant circuit of engine"

Toki se samassa nestekierrossa on kuin polttomoottori, koska sisälämppärin kenno on siellä myös. Mutta tuossa näyttää olevan samanlainen vaihtoventtiili, kuin Fordissakin. Sillä ohitetaan moottori pois nestekierrosta, kun halutaan lämmittää vain sisätiloja seisonnan aikana. Sitä en osaa sanoa vielä edes omastani, että tehdäänkö näin aina, vai lämmitetäänkö moottoriakin jossain vaiheessa sähköllä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tombba

Jonkin verran on ollut keskustelua tuosta lämmittämisestä, niin kirjailen tähän oman kokemuksen, kun minulla oli Leon FR PHEV hatchback koeajossa yli yön.

Päätin testata lämmityksen siten, että auto ei ole latauksessa. Ajastin lähdön aamulle, ja valitsin asetuksista, että saa käyttää akkua lämmitykseen, haluttu lämpötila 23 asetetta, lämmitetään kuskin penkki ja tuulilasi.
Menin autoon juuri ajastettuna lähtöaikana, ja sisätila oli sellainen mukavan lämmin. Ei todellakaan lähelläkään Webasto-tasoa mikä on nykyisessä autossa. Tuulilasi oli täysin sula ja vesi juoksi pinnalla, myös takalasi oli sula ja lämmitetty. Pakkasta oli 3 astetta. Eli sanoisin, että ei vastaa (tietenkään) Webastoa, mutta tuntuu kuitenkin riittävältä ainakin tuossa lämpötilassa. Sähköllä auto lähti liikenteeseen, ja 5km matkalla polttomoottori ei käynnistynyt kertaakaan.

Sitten pari ongelmaa: 100m ajon jälkeen auto sanoi, että Front Assistant käyttö on rajoitettu. Keltainen valo paloi koko 5km matkan. Liikkeen pihassa en huomannut mitään jäätä tms. siinä tutkan pinnalla. En tiedä sitten mistä tuo johtui. Toinen varoitus tuli liikennemerkkien tunnistuksesta, tai siis siitä että se on disabloitu, ja auto pyysi puhdistamaan tuulilasin. Liikkeen pihassa katsoin, että tuulilasin yläreunaan oli jäänyt kyllä jäätä siihen kohtaan missä sensorit ovat (taustapeilin kohdalla). Eli tuo varmaan pitäisi sitten skrabata aamuisin, jos haluaa välttyä tuolta herjalta.

Auto oli minulla vain yhden yön, joten en päässyt testaamaan miten tuo lämmitys toimii jos auto on samaan ainaan latauksessa.

Erkka

^ Paljonko oli pakkasta aamulla, kun lähdit liikkeelle sähköllä?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Aanaa

Saksan ja Espanjan leonistien palstoilta saatujen tietojen mukaan uuteen Leoniin on juuri valmistunut iso päivitys jonka pitäisi korjata monenlaisia vikoja, kuten Kessyn huono toiminta. Myös jotain avustajiin liittyviä sensoreita ja ohjelmia vaihdetaan/päivitetään. Jonkin sortin takaisinkutsukin jo Espanjassa käsittääkseni.

tet

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 09.12.20 - klo:10:38
Eli sanoisin, että ei vastaa (tietenkään) Webastoa, mutta tuntuu kuitenkin riittävältä ainakin tuossa lämpötilassa.

Minkä tehoinen tuo sähkölämmitys nimellisesti on, kun sanot ettei "tietenkään" vastaa Webastoa? Ilmeisesti reilusti alle Webaston tehon siis?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tombba

Erkka: 3 astetta oli pakkasta tänä aamuna.

tet: siis kommenttini ei perustunut mihinkään numeroihin eikä faktaan, vaan ihan siltä pohjalta arvioin, että teknologia toki on varsin erilainen, ja en usko, että PHEV haluaa uhrata akkua niin paljon tuohon lämmittämiseen, että päästäisiin Webaston tasoon. Sain vertailukohdan kun olin ajastanut oman auton liikkeen pihaan, johon siis hyppäsin, kun auton palautin, niin kyllä siinä sai taas takkia availla kun alkoi soijaa puskea. Webasto oli siellä sen puolisen tuntia paahtanut menemään.

Niin ja unohtui ekasta postauksesta mainita, akun varausta tuo lämmitys oli kuluttanut about 10 prosenttia.

Sam123

Lainaus käyttäjältä: Aanaa - 09.12.20 - klo:11:13
Saksan ja Espanjan leonistien palstoilta saatujen tietojen mukaan uuteen Leoniin on juuri valmistunut iso päivitys jonka pitäisi korjata monenlaisia vikoja, kuten Kessyn huono toiminta. Myös jotain avustajiin liittyviä sensoreita ja ohjelmia vaihdetaan/päivitetään. Jonkin sortin takaisinkutsukin jo Espanjassa käsittääkseni.

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta tuleekohan nää päivitykset autoon suoraan vai pitääkö viedä korjaamolle? Itsellä luovutus vuoden alussa. Pitäiskö pyytää liikettä tarkistamaan päivitykset tms?

tet

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 09.12.20 - klo:12:49
tet: siis kommenttini ei perustunut mihinkään numeroihin eikä faktaan, vaan ihan siltä pohjalta arvioin, että teknologia toki on varsin erilainen, ja en usko, että PHEV haluaa uhrata akkua niin paljon tuohon lämmittämiseen, että päästäisiin Webaston tasoon.

Minä taas kysyin siksi, etten tiedä Leonin sähkölämmityksen tehoa. Omassa Fordissa se on 5 kW, eli juuri tyypillisen Webaston verran. Ja kun vastus on nestekierrossa, niin periaatteessa se lämmittää juuri samalla nopeudella, kuin Webastokin. Tuskin sinne 5 kW vastusta olisi laitettu, jos sitä ei koskaan täydellä teholla käytettäisi. Vaikea keksiä, missä muussa tilaanteessa tarvittaisiin täyttä tehoa, jos ei esilämmityksessä. Fordissa tuo ei kyllä ajastuksella ilmeisesti käytä akkua, vaan on rajoitettu latausjohdosta saatavaan tehoon. Mutta kännykällä startaten uskoisin sen puskevan täysillä. Jos Leonissa on erikseen asetus akun käytölle esilämmityksessä, niin luulenpa sen tarkoittavan nimenomaan maksimitehoa silloin, kun tuo asetus on päällä. Mikä se maksimi on, selviää varmaan jostain auton teknisistä tiedoista. Itse en tähän hätään tuota tietoa löytänyt.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

passo_s

Päräytin kyselyn VAG plugarien lämmityksestä kyseisiä autoja maahantuovalle K Auton vastaavalle toimitusjohtaja Frimanille. Friman lupasi vastauksen järjestää. Viestissäni oli saate sanat " Eri kaupunkien myyjiltä saa samasta autosta erilaisia vastauksia"

Tombba

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.12.20 - klo:14:32
Minä taas kysyin siksi, etten tiedä Leonin sähkölämmityksen tehoa. Omassa Fordissa se on 5 kW, eli juuri tyypillisen Webaston verran. Ja kun vastus on nestekierrossa, niin periaatteessa se lämmittää juuri samalla nopeudella, kuin Webastokin. Tuskin sinne 5 kW vastusta olisi laitettu, jos sitä ei koskaan täydellä teholla käytettäisi. Vaikea keksiä, missä muussa tilaanteessa tarvittaisiin täyttä tehoa, jos ei esilämmityksessä. Fordissa tuo ei kyllä ajastuksella ilmeisesti käytä akkua, vaan on rajoitettu latausjohdosta saatavaan tehoon. Mutta kännykällä startaten uskoisin sen puskevan täysillä. Jos Leonissa on erikseen asetus akun käytölle esilämmityksessä, niin luulenpa sen tarkoittavan nimenomaan maksimitehoa silloin, kun tuo asetus on päällä. Mikä se maksimi on, selviää varmaan jostain auton teknisistä tiedoista. Itse en tähän hätään tuota tietoa löytänyt.

Joo voi olla näinkin. Ei tosiaan ole tarkkaa tietoa tehosta minullakaan. Taisi olla tuolla jossain aiemmin mainittu, että lämmitykseen käytettäisiin 10-15min. Tämä varmaan selittää sen, miksi oman auton Webasto tuntuu merkittävästi tehokkaammalta, kun se laulaa siellä kuitenkin sen puoli tuntia.

Joka tapauksessa tämän testin perusteella varmaan laitan kyllä farkku FR PHEV:stä tilauksen sisään. Eipä täällä Tampereella nyt niin kovin montaa päivää vuodessa ole niin kylmä, ettei tuo lämmitys riittäisi.

Lionman

Päivää kaikille! Rekisteröidyin juuri tänne, kun täällä on näköjään tietoa enemmän kuin Seat-automyyjillä tai huollolla.
Kiitos vaan kaikille hyvistä tiedoista ja interwebin kaivelusta ja linkeistä. Minulla on Leon ehybrid Sportstourer ollut viime perjantaista asti.
Kessyllä avaaminen ei pelaa ja Front Assist oireilee ajoittain. Ja minua eivät ole vielä saaneet sisään tehtaan porttaaliin eli Connect ei toimi. Alkaakin tuntua että tuliko ostettua tietokone vai auto.
Mutta muuten olen autoon erittäin tyytyväinen. Vastaa sitä mitä olin kuvitellutkin. Edellinen oli XC60 T8 työsuhdeauto ja sen jälkeen Leon tuntuu keveältä ja näppärältä, vaikka tilaa onkin hyvin.
Ja rangea on enemmän. Kessyn päivityshuolto on varattu ja samalla katsovat Front Assist-asetuksia. Siihen ei kuulemma ole päivitystä vielä avattu.

Jahas, tässä pitää näemmä noita kirjaimiakin taas tunnistaa ennen kuin viesti lähtee. Eikö se riittäis että kirjottaa että "en ou ropotti".

Talvea odotellessa!
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Inferno

Mitä tuohon "sähkö-webastoon" tulee niin tänään sain Oulun Pörhöllä käydessäni varmistuksen, että laite EI LÃ,,MMITÃ,, moottoria vaan vain pelkästään kabiinin. Tietoa eberin/webaston saamisesta ei tunnu olevan kellään.

Tuollakin oli Cupran versio sievästi sisällä esillä vaan ajamaan ei päässyt. Kaupat oltais voitu kyllä varmasti tehdä ja formentoriakin olisi päässyt kokeilemaan, kun ne on kuitenkin niin samanlaisia, mutta eri moottoreilla.

Kiitos mutta ei kiitos. Ja muutenkin tuntuu, että ei myyjiä vaan v%&tu kiinnosta yhtään oikeasti tuotteensa esittely, varsinainen myynti ja clousaus. Tähän asti ainoa kaupanteko yritys on tapahtunut Kuopiossa, jossa itse auton esitteleminen oli 0/5, ominaisuuksista puhuminen 1,5/5.
-14 Octavia 2,0tdi Elegance

Hego

Tässä Audi A3 e-tron manuaalissa tuo lämmityshomma on aika hyvin purettu auki:

https://procarmanuals.com/wp-content/uploads/pdfs/ssp/ssp-970253-the-2016-audi-a3-sportback-e-tron.pdf

Eiköhän toimintaperiaate ole sama näissä konsernin uusissa päivitetyissä PHEVeissä.
Seat León ST PHEV Xcellence

passo_s

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 09.12.20 - klo:10:38
Jonkin verran on ollut keskustelua tuosta lämmittämisestä, niin kirjailen tähän oman kokemuksen, kun minulla oli Leon FR PHEV hatchback koeajossa yli yön.

Päätin testata lämmityksen siten, että auto ei ole latauksessa. Ajastin lähdön aamulle, ja valitsin asetuksista, että saa käyttää akkua lämmitykseen, haluttu lämpötila 23 asetetta, lämmitetään kuskin penkki ja tuulilasi.
...
Kappas, Seat myyjältä penkin lämmittämisestä puhelimella käynnistettynä tenttasin ei hän sellaisesta mahdollisuudesta tiennyt. Ilmeisesti tuulilasin lämmitys on sisäilmapuhaltimilla, tuskin lämmitysvastuksia on?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 09.12.20 - klo:15:20
Joo voi olla näinkin. Ei tosiaan ole tarkkaa tietoa tehosta minullakaan. Taisi olla tuolla jossain aiemmin mainittu, että lämmitykseen käytettäisiin 10-15min. Tämä varmaan selittää sen, miksi oman auton Webasto tuntuu merkittävästi tehokkaammalta, kun se laulaa siellä kuitenkin sen puoli tuntia.

Joka tapauksessa tämän testin perusteella varmaan laitan kyllä farkku FR PHEV:stä tilauksen sisään. Eipä täällä Tampereella nyt niin kovin montaa päivää vuodessa ole niin kylmä, ettei tuo lämmitys riittäisi.

Aiemmin ketjussa kirjoitin nuo lämmitysajat. Niistä sanotaan siis Seatin manuaalissa näin:

"If the two air conditioning and charging functions are on at the same time, the high-voltage battery is charged first and then the vehicle is air conditioned. The departure time can only be enabled when one of the two functions has been enabled. If the charging connector is plugged in, the vehicle starts cooling down around 30 minutes before the scheduled departure time. If the vehicle is not ready to drive at the scheduled departure time, it will be cooled for a further 15 minutes. If the charging connector is not plugged in, the air conditioning operating time is reduced to 10 minutes. The operating time is extended by 5 minutes if the vehicle is not ready to drive.

The stationary air conditioning switches off automatically."

Eli ensin ladataan akku täyteen ja sitten lämmitetään. Kun auto on letkuissa kiinni, niin cooling (ja tarkoittaa myös lämmitystä) aloitetaan 30 min ennen starttia. Jos auto ei ole letkuissa, niin ilmastointi (tarkoittaa myös lämmitystä) on rajoitettu 10 minuuttiin. Tuossa ohjeessa sanottiin ylemäpänä, että "stationary air conditioning" kattaa jäähdytyksen, lämmityksen ja lasien sulattamisen.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Inferno - 09.12.20 - klo:18:25
Mitä tuohon "sähkö-webastoon" tulee niin tänään sain Oulun Pörhöllä käydessäni varmistuksen, että laite EI LÃ,,MMITÃ,, moottoria vaan vain pelkästään kabiinin. Tietoa eberin/webaston saamisesta ei tunnu olevan kellään.

Tuollakin oli Cupran versio sievästi sisällä esillä vaan ajamaan ei päässyt. Kaupat oltais voitu kyllä varmasti tehdä ja formentoriakin olisi päässyt kokeilemaan, kun ne on kuitenkin niin samanlaisia, mutta eri moottoreilla.

Kiitos mutta ei kiitos. Ja muutenkin tuntuu, että ei myyjiä vaan v%&tu kiinnosta yhtään oikeasti tuotteensa esittely, varsinainen myynti ja clousaus. Tähän asti ainoa kaupanteko yritys on tapahtunut Kuopiossa, jossa itse auton esitteleminen oli 0/5, ominaisuuksista puhuminen 1,5/5.

Kyllä Webaston saamisesta on tällä hetkellä SELKEÃ,, tieto. Webastoa EI SAA plugin-hybridiin. Muihin malleihin saa ja löytyy hinnastosta. Plugin-hybridiin saa kylläkin lohkolämmittimen (ainakin Defalla on myynnissä). Ja jos sen ottaa sisäpistokkeella, niin lämmitysepäselvyydet on ratkaistu (ainakin siellä missä sähköä on saatavilla). Sähkön ulottumattomissa voi sitten leikkiä tuolla ajastus-/korkeajännite (lue jännitys) lämmityksellä.  ::)
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Kuuki

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.12.20 - klo:19:45
Jotenkin luulen, että toimii täysin samoin kuin suko-johto. En usko, että se suko-johdon elektroniikka sitä sähköä itsenäisesti katkaisee, ei se tiedä koska autolla on akku täynnä ja koska se katkaisee latauksen jostain muusta syystä. Eiköhän se katkaise jännitteet vain, kun auto pudottaa latauspyynnön pois päältä CP-pinnistä. Ja latausasema toiminee samoin. Mutta auton käytöksestä ei voi olla varma, toimiiko se samoin eri tehoisten latauslaitteiden kanssa.

Toki se samassa nestekierrossa on kuin polttomoottori, koska sisälämppärin kenno on siellä myös. Mutta tuossa näyttää olevan samanlainen vaihtoventtiili, kuin Fordissakin. Sillä ohitetaan moottori pois nestekierrosta, kun halutaan lämmittää vain sisätiloja seisonnan aikana. Sitä en osaa sanoa vielä edes omastani, että tehdäänkö näin aina, vai lämmitetäänkö moottoriakin jossain vaiheessa sähköllä.

Juurikin tuota sukoon laitettavaa mode 2 latausjohtoa tarkoitin, myyjä kysyi asiaa maahantuojalta ja vastaus oli että mode 2 johto katkaisee virran syötön autolle kun akku on täynnä. Kuulemma jokin turvallisuus ominaisuus. Virran syöttö alkaa uudestaan kun johto kytketään autoon uudestaan. Latausaseman kanssa näin ei pitäisi tapahtua, vaan virtaa on saatavissa jatkuvasti.

Jos tulkitsin nestekiertokaaviota oikein niin näyttäisi että sähkömoottorin jäähdytysneste kiertäisi polttomoottorin kautta, eli moottorissa olisi edes jonkinlainen peruslämpö. Autohan lähtee aina liikkeelle pelkällä sähköllä. (olettaen että on akuissa varausta).

Leoniin on tullut päivitys viimeviikolla, ja ilmeisesti joihinkin autoihin myös jonkinlainen kampanja päivitykseen. Omaan autooni ei näy ainakaan vielä oma seatin kautta mitään parannuskamppanjaa. Itselläni tulee välillä turhia hälyjä oikeasta sumuvalosta. liikennemerkki tunnistus ja muut ei toimi jos taustapeilin kohta tuulilasista on likainen tai jäässä. kamera ei myöskään tahdo toimia jos ajaa pimellä tiellä ja vastaan tulee autoja joissa on todella kirkkaat valot.

Uusin versio ohjekirjasta on maahantuojan mukaan mennyt suomennettavaksi.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 09.12.20 - klo:23:31
Kappas, Seat myyjältä penkin lämmittämisestä puhelimella käynnistettynä tenttasin ei hän sellaisesta mahdollisuudesta tiennyt. Ilmeisesti tuulilasin lämmitys on sisäilmapuhaltimilla, tuskin lämmitysvastuksia on?

En tiedä puhelimella käynnistämisestä, mutta autosta ajastettuna sai kyllä penkin lämmitettyä. Tuulilasissa ei näkynyt vastuksia kun yritin tiirailla, mutta kyllä se varsin sula oli. Olikos näissäkin jotain uutta teknologiaa jo olemassa, jolla lasin saa lämmitettyä ilman vastuksia? Muistaisin tuollaisestakin lukeneeni jostain. Tosin autosta en kyllä löytänyt mistään sellaista nappia/menuvalintaa, josta saisi tuulilasin lämmityksen päälle. Takalasin lämmitykselle kyllä löytyy oma nappi (eli tietenkin hipaisukytkin) kojelaudan vasemmasta reunasta, jossa on myös valojen ohjaus.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: Inferno - 09.12.20 - klo:18:25
Tuollakin oli Cupran versio sievästi sisällä esillä vaan ajamaan ei päässyt. Kaupat oltais voitu kyllä varmasti tehdä ja formentoriakin olisi päässyt kokeilemaan, kun ne on kuitenkin niin samanlaisia, mutta eri moottoreilla.

Itse olen nyt tällä viikolla ajanut sekä Cupran että FR-version. Minulla oli ensisijaisesti tähtäimessä ostaa tuo Cupra-versio, koska sporttisempi ja enemmän tehoa. Olen kuitenkin päätymässä 204hv FR-versioon muutamasta syystä:

- Cupran +40hv/+50nm meni ainakin omalla koeajolenkillä aivan hukkaan. Voimaa ei vaan saanut siirrettyä tiehen. Luistonesto vilkkui vielä lähes satasen nopeudessa ja rajoitti auton kulkua. Koeajoautossa oli kitkat alla ja tie oli pääsääntöisesti sula. Tokihan tuossa 204hv versiossakin on kohtuullisesti tehoa ja vääntöä, mutta siitä jäi sellainen fiilis, että ne saa paremmin hyödynnettyä. Koeajettu FR oli hatchback ja Cupra oli farkku. En sitten tiedä onko farkku jotenkin enemmän takapainoinen ja vielä huonontaa tuota pitoa.
- Cupran penkit olivat ainakin itselle epämukavammat. Kuppia oli liikaa ja tuntui selälle ahtaalta. Lisäksi takajalkatila tuntui pienemmältä, kun nuo Cupran etupenkit on aika mohlot.
- Cupran muussa sisustassa ei ole juurikaan eroa FR:ään. Luulin että infotainment näyttö olisi suurempi, kuten on Formentorissakin, mutta eipä vaan ole Leonissa. Ratti toki vähän erilainen ja omaan silmään Cuprassa paremman näköinen.
- Etupäästä molemmat ovat aika samankaltaisia. Takapäässä on enemmän ulkonäöllistä eroa. Molemmissa toki naurettavat valepakoputket puskurissa.
- Cuprassa olisi hienompi boarding spot -valaistus peileissä. Piirtää maahan hienon Cupra-logon, kun taas Seatissa pirtää hola-tekstin. LOL. Se on ainakin omasta mielestä aivan hirveä.
- Cuprassa tulisi 19" vanteet, mutta omasta mielestä FR:n 18" perusvanteet on myös ihan hyvän näköiset.
- Cupran alusta tuntui vielä enemmän pintakovalta kuin FR. En tiedä onko niissä oikeasti mitään eroa. Ajokorkeus ainakin silmämääräisesti ihan samanlaista traktoritasoa. Ilmeisesti näitä PHEVejä ei vaan voi lyödä tonttiin. Uusi Octavia RS iV on vielä hirveämmän näköinen.
- Cupraan ei saa valkoista metalliväriä.
- Nämä kaikki seikat huomioiden en vaan pystynyt itselle perustelemaan miksi maksaisin Cuprasta noin 3500â,¬ enemmän kuin suurin piirtein vastaavilla varusteilla olevaan FR:ään.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 10.12.20 - klo:09:44
Itse olen nyt tällä viikolla ajanut sekä Cupran että FR-version. Minulla oli ensisijaisesti tähtäimessä ostaa tuo Cupra-versio, koska sporttisempi ja enemmän tehoa. Olen kuitenkin päätymässä 204hv FR-versioon muutamasta syystä:

- Cupran +40hv/+50nm meni ainakin omalla koeajolenkillä aivan hukkaan. Voimaa ei vaan saanut siirrettyä tiehen. Luistonesto vilkkui vielä lähes satasen nopeudessa ja rajoitti auton kulkua. Koeajoautossa oli kitkat alla ja tie oli pääsääntöisesti sula. Tokihan tuossa 204hv versiossakin on kohtuullisesti tehoa ja vääntöä, mutta siitä jäi sellainen fiilis, että ne saa paremmin hyödynnettyä. Koeajettu FR oli hatchback ja Cupra oli farkku. En sitten tiedä onko farkku jotenkin enemmän takapainoinen ja vielä huonontaa tuota pitoa.
- Cupran penkit olivat ainakin itselle epämukavammat. Kuppia oli liikaa ja tuntui selälle ahtaalta. Lisäksi takajalkatila tuntui pienemmältä, kun nuo Cupran etupenkit on aika mohlot.
- Cupran muussa sisustassa ei ole juurikaan eroa FR:ään. Luulin että infotainment näyttö olisi suurempi, kuten on Formentorissakin, mutta eipä vaan ole Leonissa. Ratti toki vähän erilainen ja omaan silmään Cuprassa paremman näköinen.
- Etupäästä molemmat ovat aika samankaltaisia. Takapäässä on enemmän ulkonäöllistä eroa. Molemmissa toki naurettavat valepakoputket puskurissa.
- Cuprassa olisi hienompi boarding spot -valaistus peileissä. Piirtää maahan hienon Cupra-logon, kun taas Seatissa pirtää hola-tekstin. LOL. Se on ainakin omasta mielestä aivan hirveä.
- Cuprassa tulisi 19" vanteet, mutta omasta mielestä FR:n 18" perusvanteet on myös ihan hyvän näköiset.
- Cupran alusta tuntui vielä enemmän pintakovalta kuin FR. En tiedä onko niissä oikeasti mitään eroa. Ajokorkeus ainakin silmämääräisesti ihan samanlaista traktoritasoa. Ilmeisesti näitä PHEVejä ei vaan voi lyödä tonttiin. Uusi Octavia RS iV on vielä hirveämmän näköinen.
- Cupraan ei saa valkoista metalliväriä.
- Nämä kaikki seikat huomioiden en vaan pystynyt itselle perustelemaan miksi maksaisin Cuprasta noin 3500â,¬ enemmän kuin suurin piirtein vastaavilla varusteilla olevaan FR:ään.

Tein samat päätelmät. Cupran listahinnalla sai tuon FR:n varusteltua kiireestä kantapäähän XL-paketilla, koukulla, DCC-aktiivijousituksella ja Alcantara-sähkösäätöpenkillä. Cupra vastaavasti (vaikka osa kuuluu perusvarustukseen) olisi jäänyt tosiaan n. +3 tonnin päähän. En nähnyt järkeä, kun renkaatkin olisi pitänyt vaihtaa 19" vanteista pienemmäksi.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 10.12.20 - klo:09:44
- Cupraan ei saa valkoista metalliväriä.
Ei ole konfiguraattorissa, mutta saa kyllä tilattua Nevada Whiten. Näin automyyjä minulle sanoi. Mietin myös aluksi Cupraa, mutta 19 tuuman vanteet olivat liikaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Tombba

Mulla lähtee huomenna tilaukseen:

SEAT LEON SPORTSTOURER 1,4 PHEV 204 eHybrid FR DSG

PDC Dynamic & Comfort Pack
PXX Full LED -ajovalot
Metalliväri
PCI Peruutuskamera
PDL Turvallisuuspaketti XL
PLH Ã,,lykäs ympärikiertävä Wrap Around -led-sisävalopaketti

TR01 Nokian kitka HKPL R3 Alu 225/45R17 Style

Arvoin sähkösäädettävän penkin ja Dinamica-mikrokuituverhoilun kanssa, mutta jätän nyt ottamatta sen. 880â,¬ on tuosta kyllä omasta mielestä liikaa, kun tuo vakio FR-verhoilukin tuntui ihan oklta. Joulukuun alussa etupyörien kuraläpät olivat ilmeisesti tulleet lisävarusteiseksi, niin ne myyjä heitti tuohon vielä mukaan veloituksetta.

Myyjä arvioi kolmen kuukauden toimitusaikaa.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 10.12.20 - klo:09:30
En tiedä puhelimella käynnistämisestä, mutta autosta ajastettuna sai kyllä penkin lämmitettyä. Tuulilasissa ei näkynyt vastuksia kun yritin tiirailla, mutta kyllä se varsin sula oli. Olikos näissäkin jotain uutta teknologiaa jo olemassa, jolla lasin saa lämmitettyä ilman vastuksia? Muistaisin tuollaisestakin lukeneeni jostain. Tosin autosta en kyllä löytänyt mistään sellaista nappia/menuvalintaa, josta saisi tuulilasin lämmityksen päälle. Takalasin lämmitykselle kyllä löytyy oma nappi (eli tietenkin hipaisukytkin) kojelaudan vasemmasta reunasta, jossa on myös valojen ohjaus.

Yläpalkista klikkaa AC niin sieltä saa tuulilasilämmityksen. Veikkaan että tuossa ei mitään vastuksia ole, vaan sähkölämmitin on vaan sen verran tehokas että sulattaa sen lasin aika äkkiä kun puhaltaa lasille. Ei ole mitenkään varmaa tietoa kyllä :D Tosi nopeaa tuo vaan lämpeää vaikka ihan autolle kävellessä vasta klikkaisi lämmityksen päälle.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

passo_s

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 10.12.20 - klo:09:30
En tiedä puhelimella käynnistämisestä, mutta autosta ajastettuna sai kyllä penkin lämmitettyä. Tuulilasissa ei näkynyt vastuksia kun yritin tiirailla, mutta kyllä se varsin sula oli. Olikos näissäkin jotain uutta teknologiaa jo olemassa, jolla lasin saa lämmitettyä ilman vastuksia? Muistaisin tuollaisestakin lukeneeni jostain. Tosin autosta en kyllä löytänyt mistään sellaista nappia/menuvalintaa, josta saisi tuulilasin lämmityksen päälle. Takalasin lämmitykselle kyllä löytyy oma nappi (eli tietenkin hipaisukytkin) kojelaudan vasemmasta reunasta, jossa on myös valojen ohjaus.
Volsussa ja skodassa on lisävarustelistalta tuulilasin lämmitys kalvo, ei näy lankoja,muttei ole saatavana plugariin. Seat plugariin ei tälläistä saa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy