Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

miz

Leonissa ei ole ilppiä, vaan sähkövastukella lämpenee sisätilat.
Moottoria ei lämmitetä.

Jos aikomus on lähteä kylmällä kelillä aina bensalla liikkeelle, niin säteilylämppäristä on varmaan hyötyä. Jos taas sähköllä niin se muutama öljylitra öljypohjassa kylmenee nopeasti ajoviimassa. Teho taitaa olla luokkaa 300w niin ei sillä ihmeitä tehdä.

1.8!tsi :ssä letkulämppärilläkin saa painaa kovalla pakkasella 2 tuntia ennenkuin tulee edes lämpöistä ilmaa liikkeelle lähtiessä.
Sisätilat sensijaan lämpenee nopeasti 1400w puhaltimella. Toivottavasti Leonin softalla annetaan käyttää tarpeeksi virtaa tuohon seisontalämmitykseen, vaikka sitten rangen kustannuksella.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 05.12.20 - klo:14:57
Leonissa ei ole ilppiä, vaan sähkövastukella lämpenee sisätilat.
Moottoria ei lämmitetä.

Jos aikomus on lähteä kylmällä kelillä aina bensalla liikkeelle, niin säteilylämppäristä on varmaan hyötyä. Jos taas sähköllä niin se muutama öljylitra öljypohjassa kylmenee nopeasti ajoviimassa. Teho taitaa olla luokkaa 300w niin ei sillä ihmeitä tehdä.

1.8!tsi :ssä letkulämppärilläkin saa painaa kovalla pakkasella 2 tuntia ennenkuin tulee edes lämpöistä ilmaa liikkeelle lähtiessä.
Sisätilat sensijaan lämpenee nopeasti 1400w puhaltimella. Toivottavasti Leonin softalla annetaan käyttää tarpeeksi virtaa tuohon seisontalämmitykseen, vaikka sitten rangen kustannuksella.

Säteilylämmitin on ainakin minulle nykyisessä 1.4 TSI:ssä auttanut pakkasilla huomattavasti. Öljyn- ja moottorilämpötiloja kun seuraa, niin lähtevät paljon nopeammin nousuun ja auto käynnistyy paremmin. Lisäksi tuon asentamalla saa sisäpistokkeen autoon helposti, jolloin pienelläkin sisälämppärillä saa kunnolla tehoa sisätilan lämmitykseen.

Myyjä sanoi myös, että jos autossa on latausjohto kiinni, niin range ei lyhene, mutta ilman sähköä tietenkin lyhenee. No eikös tämän auton idea ole kuitenkin, että aina tai useimmin lähdetään johdon päästä (kotipiha)? Silloin voi ihan hyvin pitää myös kahta johtoa kiinni (auto+lohko). Kovilla pakkasilla lienee järkevää lähteä aina bensalla, jotta ei käy niin, että tuo kone joutuu ampaisemaan kylmästä yhtäkkiä 4000 kierrokseen ohituksen alkaessa. Ei varmaan tee koneelle hyvää.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Varmaan on ihan hyvä tuo lisälämppäri jos säännöllisesti lähtee pidemmälle ja on oikeasti kylmää.
Itse Helsingissä asuvana harvemmin on kunnon pakkasia, ja selkeästi suurin osa omista lähdöistä menee kokonaan sähköllä. Myös talvella.
Oikeasti kylmää taisi olla viime helmikuussa viimeksi, ja seuraavaksi sitten heti tammikuussa. Ehkä.

Ne kerrat kun tarvitsee lämmittää autoa ilman piuhaa, niin mieluummin ottaisin tehokkaan ja lyhyemmän lämmityksen kuin jäisen auton. Vaikka sitten söisi virtaa ajokilsoilta.

Inferno

Lainaus käyttäjältä: miz - 05.12.20 - klo:14:57
Leonissa ei ole ilppiä, vaan sähkövastukella lämpenee sisätilat.
Moottoria ei lämmitetä.

Jos aikomus on lähteä kylmällä kelillä aina bensalla liikkeelle, niin säteilylämppäristä on varmaan hyötyä. Jos taas sähköllä niin se muutama öljylitra öljypohjassa kylmenee nopeasti ajoviimassa. Teho taitaa olla luokkaa 300w niin ei sillä ihmeitä tehdä.

1.8!tsi :ssä letkulämppärilläkin saa painaa kovalla pakkasella 2 tuntia ennenkuin tulee edes lämpöistä ilmaa liikkeelle lähtiessä.
Sisätilat sensijaan lämpenee nopeasti 1400w puhaltimella. Toivottavasti Leonin softalla annetaan käyttää tarpeeksi virtaa tuohon seisontalämmitykseen, vaikka sitten rangen kustannuksella.

No ompas varsin jännä, kun kahdesta eri merkkiliikkeestä ovat sanoneet, että näissä moinen ilppi on. Toisessa vaan tosiaan sanoi, että lämmittää kabiinin lisäksi moottorin ja toinen taas ei osannut sanoa että lämmittääkö moottoria 🤔

Ja en näe kovin käteväksi että kikkareessa on kaksi piuhaa, josta mun tuurilla se toinen jää joltakin varmasti joskus nykimättä irti. Mielummin sit vaikka eberin laitattaa.

Täällä pohjois-savossa välistä on kylmääkin niin pitää saada oikeasti toimiva ja helppo tapa lämmittää auto. Varsinkin, kun ei ole emännällä se auton lämmitttäminen töissä tolpastakaan aina varmaa.

Siksi ajattelinkin, että toi väitetty moottorinkin lämmittävä ilppi olisi "täydellinen" kampe, mutta ilmeisesti näin ei sitten olekaan. Ja jännä kun octaviaan tarjoavat polttoainekäyttöistä lämmitintä tehdasasennettuna, mutta näihin ei vielä ole ollut saatavilla ☹

Joo siis onhan tolla oculla ajettu jo löysät pois eli 341tkm on mittarissa. Omat työkuviot vaan muuttui ja omat ajot menee firman autolla ajellessa niin siksi emännälle hakusessa juurikin plugari.
-14 Octavia 2,0tdi Elegance

miz

Ei kai missään hybridissä ole ilma-vesi lämpöpumppua?
Osassa on lämpöpumppu jolla puhalletaan lämmintä sisälle, osassa sama toiminta lämpövastuksella, joka lämmittää silloin kun moottori ei tuota lämpöä?

passo_s

#215
^kumpi avaa nopeammin tuulilasin vaikkapa -15 pakkasella? Passat GTE:ssä on vastus ja sen toiminnasta on vaikea sanoa muuta kuin weconnect ajastimen jatkuva sekoilu estää sen testaamisen.Kerran viime kuussa sain autosta ajastettua sähkövastuksella lämmittäen auton lämpimäksi, piti olla pitkään johdossa ja ajastaa ensin ajoakuston lataus täyteen. Sitten erikseen ohjelmoida lämmitys. Kas seuraavana päivänä sama temppu ei toiminutkaan. Mulle riittäisi tuulilasin lämmitys jonka voi ohjata kännykällä päälle, sellaista ei saa Leoniin.Ilmalämpöpumppu on eli ilppi on audin A3 plugarissa.Lähinnä kait rakennuksiin voidaan asentaa ilma-vesi lämpöpumppuja eli VILP (”vilppi)”

miz

Niin, tuo kysymys oli edelliselle kommentoijalle jolle oli sanottu että moottori lämpenee ilpillä. Ei tietääkseni ole missään autossa käytetty moista?

Itse en niinkään ajastuksia kaipaa kun ei ole säännöllistä lähtöaikaa autolla, toki olisi toivottavaa että ne toimii..
Ennemmin olisi kätevä saada luotettavasti etänä napsautettua lämmitys (ja loppulataus/akun lämmitys jos piuhassa) päälle esim tuntia ennen lähtöä. Pelkkään sisätilan lämmitykseen Etelä-Suomessa riittänee yleensä reilusti vähempikin aika.

passo_s

#217
Webasto on ollut Passat GTEssä paras ratkaisu lämmittämiseen. Jopa weconnect osaa pikakäynnistää sen. Taukolämmitys matkalla hoituu näpsästi webastolla.  Sähkövastuksella tapahtuvan lämmityksen ajastaminen auton sisältä tai weconnectilla on mennyt useasti pieleen. Ilmeisesti weconnectin ajastus ja auton sisältä tehty ajastus menee jossain servereillä sekaisin. En osaa sanoa varmaksi. Voi olla sekin että sukolatauksessa 8A teho priorisoidaan akuston lataukselle ja se tekee sen että ei sitten lämpiä. Työpaikalla latausasemasta lämmitettynä oli lämminnyt todella hyvin, sähkölämmityksen ja lataus oli aktiivisena kummatkin.Odottelen pakkasia ja testaan itse Leon PHEV mallia vs Audi A3 PHEV jossa on ilppi. Työsuhdeauton tilaus osuisi sopivasti helmikuulle ellen kysele tälle nykyiselle webaston lämpöä tarjoavalle lisä aikaa.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 06.12.20 - klo:09:17
^kumpi avaa nopeammin tuulilasin vaikkapa -15 pakkasella? Passat GTE:ssä on vastus ja sen toiminnasta on vaikea sanoa muuta kuin weconnect ajastimen jatkuva sekoilu estää sen testaamisen.Kerran viime kuussa sain autosta ajastettua sähkövastuksella lämmittäen auton lämpimäksi, piti olla pitkään johdossa ja ajastaa ensin ajoakuston lataus täyteen. Sitten erikseen ohjelmoida lämmitys. Kas seuraavana päivänä sama temppu ei toiminutkaan. Mulle riittäisi tuulilasin lämmitys jonka voi ohjata kännykällä päälle, sellaista ei saa Leoniin.Ilmalämpöpumppu on eli ilppi on audin A3 plugarissa.Lähinnä kait rakennuksiin voidaan asentaa ilma-vesi lämpöpumppuja eli VILP (”vilppi)”

Kyllä tuon ohjaamon lämmityksen (tai ilmastoinnin/viilennyksen kesällä) voi ohjata etänä päälle Seat Connectin kautta. Tämä on sanottu manuaalissa sivulla 185. Käsittääkseni nyt on vatvottu vaan ongelmaa moottorin lämmittämiseksi. Siihen ei tunnu olevan muuta ratkaisua kuin perinteinen lohkolämmitin.

https://www.seat.com/datamanual-manual/leon/my21_w48/en-uk/LEON_11_20_EN.pdf
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

pasi

Onko jollain tietoa siitä miten Leon (tai Octavia tai Golf) hoitavat akun lämpötilaa esilämmityksessä?
Eli lämmitetäänkö / jäähdytetäänkö akkua aktiivisesti kun auto on piuhan nenässä?

Jos on vaikka kova pakkanen, käyttääkö auto verkkovirtaa pitääkseen akun käyttölämpöisenä?

passo_s

Yaffa0, epäilen että lämmityksen ajastus toimii huonosti -15 pakkasilla. Jään joutuu lasista itse poistamaan. Passat GTE kokemuksiini perustuen. Passatissa sähkövastus on sisäilmakanvassa, jos se on siten asennettu Leoniinkin niin ei se moottoria lämmitä. Sukolatauksessa ,8A virralla, teho menee alukustolle kun on yli kymmenen asteen pakkaset. jotta saa sisätilat saa lämpimäksi pitää käyttää latausasemaa.

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.12.20 - klo:12:01
Kyllä tuon ohjaamon lämmityksen (tai ilmastoinnin/viilennyksen kesällä) voi ohjata etänä päälle Seat Connectin kautta. Tämä on sanottu manuaalissa sivulla 185. Käsittääkseni nyt on vatvottu vaan ongelmaa moottorin lämmittämiseksi. Siihen ei tunnu olevan muuta ratkaisua kuin perinteinen lohkolämmitin.

https://www.seat.com/datamanual-manual/leon/my21_w48/en-uk/LEON_11_20_EN.pdf

Saa päälle, mutta on vatvottu myös sitä että riittääkö tehot, eli miten virran hallinta ja ohjaus on tehty. Piuhassa ilmeisesti priorisoidaan akustoa, eikä sieltä voi ”lainata” virtaa lämmitykseen, vaan tarvitaan se 16 A.
Ilman piuhaa lämmitettäessä on ainakin gte:ssä valitusta että ei riitä siinäkään tehot, eli siinäkään moodissa ei anneta riittävästi virtaa lämmitykseen.

Vastuksessa kyllä tehot riittää jos sille vaan annetaan tarpeeksi virtaa akusta. Jos samalla tavalla hallittu kuin gte:ssä niin ilmeisesti ei anneta.
Ilmeisesti ei ole vielä oikeaa tietoa että onko noissa yhteneväiset softat tältä osin?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 06.12.20 - klo:12:12
Yaffa0, epäilen että lämmityksen ajastus toimii huonosti -15 pakkasilla. Jään joutuu lasista itse poistamaan. Passat GTE kokemuksiini perustuen. Passatissa sähkövastus on sisäilmakanvassa, jos se on siten asennettu Leoniinkin niin ei se moottoria lämmitä. Sukolatauksessa ,8A virralla, teho menee alukustolle kun on yli kymmenen asteen pakkaset. jotta saa sisätilat saa lämpimäksi pitää käyttää latausasemaa.

Ratkaisuna tähänkin on se lohkolämmitin sisäpistokkeella. Defa ohjaamoon, niin varmana aukeaa fönsterit vaikka -30, kokemusta on.  ;)

Minulla on hyvä paikka autolle suoraan talon edessä. Sähköä riittää niin akuille, kuin lohkariin. Tämä kaikki vahvistaa, että todellakin asennan lohkarin sisäpistokkeella tähänkin autoon.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Hego

Googleen hakusana SSP 537 pitäis tulla Golf GTE manuaali josta voi vähän käydä kurkkkmassa tuota lämmitys järjestelmää. Eiköhän perusidea ole näissä uusissa ihan samanlainen. Ko. manuaalissa muutakin mielenkiintoista jos tekniikka kiinnostaa.

Sähkölämmitys tarvii virtaa joten suko latauksessa 8A:lla voi sisätilat jäädä kyllä kylmäksi. Kunnon latausasemalla ei pitäis olla ongelmaa sisätilojen lämmittämisen suhteen.
Seat León ST PHEV Xcellence

Pertsaperustyyppi

Jos illalla laitan sukoon latautumaan vaikka klo 20,akku on klo 04 täynnä ja klo 7:30 lämmitys lähtee päälle, niin kuinka virta ei riitä? Sitähän käytetään vain lämmitykseen kun akku ei virtaa enää ota? Olis syytä toimia näin  kun en sisätilahaaraa autoon tilannut. Tapa 2 olis sitten nakata oven raosta defa sisään, kai se enemmän lämmittää kuin mitä 8mm oven raosta ehtii poistua. Aika brutaalia lämmittämistä jos näin pitää toimia. Pitääköhän harkita nuotiota öljypohjan alle jätä ratkaisuna  ;D

passo_s

Saattaa Leon toimia. Mulla ei Passat GTE -20 sähkölämmitys toimi, ajoakusto on lataantunut ja auto on kylmä, vaikka autosta ajastaa. Siten sain toimimaan ,tasan kerran, että ajastin illalla seuraavaksi aamuksi klo 6 latauksen loppumaan ja klo 7 ajastin lämmityksen lähtövalmiiksi. Tämä toimi kerran ja en ole onnistunut toistamaan.Auto on kylmä sillä hetkellä kun olen sen lähtövalmiiksi ajastanut.

Erkka

Eli, ohjelmointivika, jos ajastinasetukset on kerran aiemmin onnistunut lämmityksen kanssa?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

passo_s

^Jokin ristiriita weconnectissa vastasi weconnect tuki ja ongelma on näemmä jatkuva.

Jontigga

Onko foorumilla e-hybrid kuskeja kellä on jo auto alla ja ovat kokeilleet säteilylämmitintä? Olisi mukava kuulla onko toiminut laisinkaan, kun tuntuu että ongelmia on kabiinin lämmityksessä koko konsernilla.

Oman Cupra Leonin luovutus pitäisi olla vielä ennen joulua.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Yaffa0

No, niin tietoa on kaivettu netin syövereistä:

https://www.seat.com/owners/my-seat/manuals/car-manual.html?id=104&hchap=0_2&chapter=ZUSATZHEIZUNG-HIBRID&module=X-WNMMJ02CTQB

Suorat lainaukset:

"With stationary air conditioning, the vehicle interior can be cooled, ventilated or heated while the vehicle is parked. It can also be used to demist and remove ice or a thin layer of snow from the windscreen. The stationary air conditioning is powered by the vehicle’s electrical socket or high-voltage battery.

Stationary air conditioning can be programmed and controlled in the Infotainment system in the Battery Manager menu, through the SEAT CONNECT mobile App and on the MySEAT website. Operating the stationary air conditioning while the charging cable is not connected reduces the vehicle’s range. In the case of extreme outside temperatures, the stationary air conditioning may not have sufficient heating or cooling capacity to reach the desired set temperature. 

If the two air conditioning and charging functions are on at the same time, the high-voltage battery is charged first and then the vehicle is air conditioned. The departure time can only be enabled when one of the two functions has been enabled. If the charging connector is plugged in, the vehicle starts cooling down around 30 minutes before the scheduled departure time. If the vehicle is not ready to drive at the scheduled departure time, it will be cooled for a further 15 minutes. If the charging connector is not plugged in, the air conditioning operating time is reduced to 10 minutes. The operating time is extended by 5 minutes if the vehicle is not ready to drive.

The stationary air conditioning switches off automatically."

Että semmosta. Noin siis luvataan, mutta käytäntö osoittaa miten toimii. Mielestäni ei voi vetää johtopäätöksiä nyt pari vuotta vanhasta Passatista tai sen systeemistä. Koko infotainment -järjestelmä on tässä erilainen, kehitys kehittyy jne.

Seatin manuaalit PDF:nä täältä: https://www.seat.com/datamanual-manual/leon/my21_w48/en-uk/LEON_11_20_EN.pdf
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

passo_s

^Tuulilasille kun olisi tullut ajastettava vastuslämmitys niin tuo ed main riittäisi mulle.

miz

Jos tosiaan ensin ladataan akku, ja sitten lämmitys, niin on se kumma ellei 1800W riitä edes pieneen lämpöön kun auto on piuhassa. Siinähän on tehoa silloin sama kuin defa sisälämppärissä.
Katon alla ei luulisi olevan suuria ongelmia, mutta jäisiä laseja kovalla pakkasella ei varmaankaan riitä sulattamaan. Varsinkaan tuo vartti ilman piuhaa, vaikka silloin saisikin tehoja enemmän kuin 1800W.

Kuuki

Nyt ollu uusi leoni kohta pari viikkoa.
Seat connectilla (silloin kun vagin serverit toimii) saa lasinlämmityksen sekä ilmastoinnin päälle erikseen, lisäksi ajastettuun ilmastointiin saa päälle automaattisen lasien sulatuksen. Ilmeisesti 8A latauskaapelissa on typerä ominaisuus joka katkaisee virran autolta, kun akku on latautunut täyteen, tällöin ilmastointi toimii vain akun varassa ja rajoitetun ajan. Kuhan latausasema saapuu niin näkee kuinka ilmastointi toimii sen kanssa. Pitänee testata asettaa lataus alkamaan vasta yöllä että akku ei ole kerennyt latautumaan kokonaan kun ilmastoinnin pitäisi lähteä käyntiin.

Olaz

#233
Lainaus käyttäjältä: Kuuki - 08.12.20 - klo:09:53
Ilmeisesti 8A latauskaapelissa on typerä ominaisuus joka katkaisee virran autolta, kun akku on latautunut täyteen, tällöin ilmastointi toimii vain akun varassa ja rajoitetun ajan. Kuhan latausasema saapuu niin näkee kuinka ilmastointi toimii sen kanssa. Pitänee testata asettaa lataus alkamaan vasta yöllä että akku ei ole kerennyt latautumaan kokonaan kun ilmastoinnin pitäisi lähteä käyntiin.

Tarkoittaako tämä että jos esim. tulen töistä illalla ja laitan auton lataukseen eli akku latautuu täyteen jo illan/alkuyön aikana niin myöskään akkua ei lämmitetä enää? Vai pitääkö se lämpöä miten?

Liittyen siis tähän alla olevaan ohjekirjasta löytyvään kohtaan, joka on vaatimus pelkälle E-modelle (pelkällä sähköllä ajo). Eli jo akku pääsee viilenemään alle 10 asteen niin kylmemmällä ilmalla olisi tämän mukaan mahdotonta ajaa pelkällä sähköllä. Ellei sitte kikkaile noiden ajastusten kanssa, jolloin taas riski että akku ei ehtisi täyteen.

E-MODE  (electric driving)1)
In the E-MODE electric driving mode, the vehicle basically drives in electric only mode. To
the extent possible, the vehicle's combustion
engine is not used.
All of the following conditions must be met for
E-MODE to be activated:
● The high voltage battery has a sufficient
charge level.
● The vehicle speed is lower than 130 km/h
(80 mph).
● The high voltage battery temperature is
above +10°C.
If, while driving in E-MODE mode, the necessary conditions are no longer met, the combustion engine starts and electric driving is
suspended. In this case, the display  lights
up on the instrument cluster display.

Seat Leon ST eHybrid Xcellence

passo_s

#234
Tuossa on se surkeus että se lämmityksen ajastaminen puhelimesta riippuu Seatin kohdalla paljon serverien toiminnasta, ellei sitten etukäteen osaa hiihtolenkkinsä lopetusta oikein ennustaa ja tekee sen pohjalta autoon lämmityksen ajastuksen. Serverit joilla auton kanssa kommunikoidaan toimii koko VAG konsernissa varsin hunosti. Mikäli pikaseen tarvii lämpöä tai luotettavasti tarvii lämpöä, webasto on ollut aina jees. Nythän webastoa ei plugari Seattiin saa. Silmä tykkää Seatista mutta muu kroppa haluaa hiihtolenkin jälkeen luotettavasti lämpöön, eli katse on kamalan näköisessä webastollisessa plugari Skodassa :)

Kuuki

#235
Ainakaan vielä ei ole tullut vastaan että aamulla olisi akku ollut liian kylmä, kun lähtenyt liikkeelle. Aina on päässyt pelkällä sähköllä ajamaan, johdon päästä lähtiessä siis. Ulkolämpötila ollut -2 - +4 astetta.

Lueskelin tuota SSP 537 dokumenttia ja yhtäkkiä vaikuttaisi siltä että polttomoottoria lämmitetään sähköllä. Nopeasti se ainakin ajonaikana lämpenee.

Ajastukset toimii ilman serveri yhteyttäkin, siihen ei tarvita puhelinta. Ja ilmastoinnin saa käyntiin kun avaa keskuslukituksen.

Edit. En näköjään lukenu ajatuksella edellistä viestiä. Tarkoititkin ilmastoinnin etäkäynnistystä etkä varsinaista ajastusta.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Olaz - 08.12.20 - klo:10:24
Tarkoittaako tämä että jos esim. tulen töistä illalla ja laitan auton lataukseen eli akku latautuu täyteen jo illan/alkuyön aikana niin myöskään akkua ei lämmitetä enää? Vai pitääkö se lämpöä miten?

Liittyen siis tähän alla olevaan ohjekirjasta löytyvään kohtaan, joka on vaatimus pelkälle E-modelle (pelkällä sähköllä ajo). Eli jo akku pääsee viilenemään alle 10 asteen niin kylmemmällä ilmalla olisi tämän mukaan mahdotonta ajaa pelkällä sähköllä. Ellei sitte kikkaile noiden ajastusten kanssa, jolloin taas riski että akku ei ehtisi täyteen.

E-MODE  (electric driving)1)
In the E-MODE electric driving mode, the vehicle basically drives in electric only mode. To
the extent possible, the vehicle's combustion
engine is not used.
All of the following conditions must be met for
E-MODE to be activated:
● The high voltage battery has a sufficient
charge level.
● The vehicle speed is lower than 130 km/h
(80 mph).
● The high voltage battery temperature is
above +10°C.
If, while driving in E-MODE mode, the necessary conditions are no longer met, the combustion engine starts and electric driving is
suspended. In this case, the display  lights
up on the instrument cluster display.


Tää +10C on muuten virheellinen, veikkaan että se on -10C. Ainakin just kävin yön pihalla seisoneella autolla lounaalla sähköllä ajaen, vaikka pihalla on -5C.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

mipefin

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 08.12.20 - klo:10:51
Tuossa on se surkeus että se lämmityksen ajastaminen puhelimesta riippuu Seatin kohdalla paljon serverien toiminnasta, ellei sitten etukäteen osaa hiihtolenkkinsä lopetusta oikein ennustaa ja tekee sen pohjalta autoon lämmityksen ajastuksen. Serverit joilla auton kanssa kommunikoidaan toimii koko VAG konsernissa varsin hunosti. Mikäli pikaseen tarvii lämpöä tai luotettavasti tarvii lämpöä, webasto on ollut aina jees. Nythän webastoa ei plugari Seattiin saa. Silmä tykkää Seatista mutta muu kroppa haluaa hiihtolenkin jälkeen luotettavasti lämpöön, eli katse on kamalan näköisessä webastollisessa plugari Skodassa :)

Voit ajastaa sähkölämmityksen kuten webastojakin yleensä (kai?) voi ajastaa. Tai sitten voit klikata lämmityksen päälle ihan vaikka autolle kävellessä tai autossa jo ollessa, tuohan lämpeää todella nopeaa kun lämpö tehdään sähköllä eikä polttomoottorin hukkalämmöllä. Itsellä riitti nyt päivällä joku 5-10min ennen autoon menoa lämmityksen klikkaaminen päälle niin lasit oli sulana -5C pakkasella, ja autossa ihan mukavan lämmin jo.

Yksi vaihtoehtohan vielä on klikata asetuksista päälle ilmastointi kun auton avaa, eli kun kävelet autolle ja painat ovet auki niin auto alkaa saman tien jo lämmittää autoa samalla kun pakkaat niitä hiihtolenkin kamppeitasi autoon :)
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Yaffa0

Akkujen käytöstä annetaan Seatin sivuilla kaikenlaisia ohjeita, mm.

Vehicle parking times
If there is a frost, do not park the vehicle for several hours with a charge level of lower than 40% .
If you plan to leave your vehicle stationary for prolonged periods of time, park with a charge level of at least 30%. This situation occurs, for example, when you leave your vehicle at the airport before a trip.
Do not expose the vehicle to outside temperatures below -30°C or above 60°C for over 24 hours.

Lisäksi siellä sanotaan, akkua ei saisi ladata heti, jos varausta on kulutettu vain vähäsen eli lataus vasta kun auto sitä pyytää tai kantama on pieni (muutama km). Saa nähdä miten näitä käytännössä saa toteutettua.

Joka tapauksessa vaikuttaa, että Suomen "nykytalvessa", ainakin täällä etelä-Suomessa, käytölle ei löydy pakkasten osalta isoa rajoitusta. Kelit ovat pääosin nyt 8 kk "syksyä", 2-3 kk kesää ja 1-2 kk talvea. Ja mikäs estää ajelemasta talvella bensalla, niinä harvoina päivinä, kun pakkasta on liikaa (ja jos on pakko ajaa). Ei varmaan rasita ympäristöä ja omaa egoa liikaa, jos joskus joutuu lähtemään bensalla matkaan. Kyse on kuitenkin bensa-autosta, jossa on sähköinen apumoottori ja pienet akut.

Skodaan saa joo webaston, mutta ei vetokoukkua. Mä en hiihdä, mutta tarvitsen satunnaisesti koukkua. :)
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

passo_s

#239
^Skoda Octavia plugariin saa koukun tai koukkuvalmiuden, poislukien RS plugari. Konfikuraattorissa on ollut sekaannusta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy