Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.11.20 - klo:01:41
Nyt voidaan vertailla sitten montako kilometriä pääset pidemmälle 17” renkailla vs. 18”  :D

Taidan tosin vaihtaa nuo 18” vanteet talven kitkarenkaille ja ostaa kesärenkaiksi 17”.


Olen aina tarkoituksella ostanut kaikki autot 16" vanteilla, koska en käsitä miksi ne pitäisi olla isommat. Isommat vanteet eivät antaa mitään hyötyä, päin vastoin, renkaat ovat kalliimpia, tiet ovat huonoja, ajomukavuus kärsii, ym. Jos asuisin Saksassa ja ajaisin joka päivä satoja kilometrejä täyttä kaasua maanteillä, mutta Suomessa? Ja vielä tuplavanteet kesä/talvea varten? Ei helvetissä.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.11.20 - klo:12:00
Olen aina tarkoituksella ostanut kaikki autot 16" vanteilla, koska en käsitä miksi ne pitäisi olla isommat. Isommat vanteet eivät antaa mitään hyötyä, päin vastoin, renkaat ovat kalliimpia, tiet ovat huonoja, ajomukavuus kärsii, ym. Jos asuisin Saksassa ja ajaisin joka päivä satoja kilometrejä täyttä kaasua maanteillä, mutta Suomessa? Ja vielä tuplavanteet kesä/talvea varten? Ei helvetissä.

Niin, ei mulla tuplavanteita ole, mutta yhdet kesärenkaille ja yhdet talvirenkaille. Aluvanteet pysyvät ruosteettomina ja ovat paremman näköiset. Jos on kovin pienet vanteet, niin renkaista tulee vähän sellaiset pullarenkaat. 16” on kyllä ihan ok, itselläkin nyt talvirenkaina sellaiset. Leon on aika urheilullisen näköinen ja oloinen (matala), joten ihan kaikkia traktorirenkaita ei tee mieli alle laittaa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Sam123

Olisin halunnut talvivaatteet 16”, mutta maksan 17” 500, vähemmän. En ymmärrä kyllä miten on mahdollista, mut näin on🤣

Yaffa0

Pläräsin Seatin manuaalia netissä ja siellä puhutaan seisontalämmityksestä ja jäähdytyksestä, jotka tehdään hybridin akuilla tai sen ollessa latauksessa kaapelisähköllä. Tuo on varmaan sisätilalle OK, mutta ei lämmittäne 1.4 TSI konetta, joka joutuu kylmänä heti tositoimiin. Myyjien tähän asti kertoman mukaan autoon ei saisi mitään lämmitintä asennettua. Webastoa ei saakaan, mutta perinteisen lohkolämmittimen näköjään saa. Ainakin Defa sellaista myy. Löytyy Defan sivuilta asennusohjeineen:

Täältä pääsee valitsemaan automerkille sopivan lämmittimen:
https://www.defa.com/fi/autolampo/moottorinlammittimet/etsi-moottorinlammitin-autoosi/

Sieltä löytyy kuin löytyy moottorinlämmitin Seat Hybridille (sama käy Octavian iV-mallin, Golfiin jne. eli vastaaviin 1.4+sähkö malleihin)
http://old.defa.com/vfp/eh/423802.pdf

Eli... ehkä tuo kannattaa asentaa kuitenkin. Kovalla pakkasella (jos niitä täällä etelä-Suomessa enää koskaan tulee), tuosta olisi varmasti hyötyä. Bensakone olisi heti lämmin. Ja jos oikein haluaa rokata, niin miksei asenna tuota sisäpistokkeella, niin saa sisälämppäriin potkua myös. Autoon pitää vaan kytkeä sitten kaksi sähköjohtoa, mutta kyllähän se onnistuu tarvittaessa.  :D
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Ja ennen kuin haukutte tuon säteilylämmittinen, niin joo ei ole yhtä hyvä kuin kunnon letkulämmitin (vesikiertoon), mutta nykyisessä autossani on ollut tuollainen säteilylämmitin ja kovallakin pakkasella, esim. viime talvena Kuusamossa siitä oli selkeästi apua. Auto lähti selvästi paremmin käyntiin, kun öljy oli lämmintä ja notkeaa. Samoin moottorilämpö nousi paljon nopeammin kuin ilman.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Minä asennan kanssa säteilylämmittimen ja samoista syistä. Sitä parjataan aivan turhaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Enhancer

Jos on tarvetta, täältä löytyy joutilaana 1kpl Defan PTC-letkulämmitin, kiertovesipumppu virtalähteineen ja tietty kaikki johdot ja systeemit. Asennus on erittäin helppo, käytännössä mikä tahansa vesiletku moottoritilassa käy.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 02.12.20 - klo:00:40
Pläräsin Seatin manuaalia netissä ja siellä puhutaan seisontalämmityksestä ja jäähdytyksestä, jotka tehdään hybridin akuilla tai sen ollessa latauksessa kaapelisähköllä. Tuo on varmaan sisätilalle OK, mutta ei lämmittäne 1.4 TSI konetta, joka joutuu kylmänä heti tositoimiin. Myyjien tähän asti kertoman mukaan autoon ei saisi mitään lämmitintä asennettua. Webastoa ei saakaan, mutta perinteisen lohkolämmittimen näköjään saa. Ainakin Defa sellaista myy. Löytyy Defan sivuilta asennusohjeineen:

Täältä pääsee valitsemaan automerkille sopivan lämmittimen:
https://www.defa.com/fi/autolampo/moottorinlammittimet/etsi-moottorinlammitin-autoosi/

Sieltä löytyy kuin löytyy moottorinlämmitin Seat Hybridille (sama käy Octavian iV-mallin, Golfiin jne. eli vastaaviin 1.4+sähkö malleihin)
http://old.defa.com/vfp/eh/423802.pdf

Eli... ehkä tuo kannattaa asentaa kuitenkin. Kovalla pakkasella (jos niitä täällä etelä-Suomessa enää koskaan tulee), tuosta olisi varmasti hyötyä. Bensakone olisi heti lämmin. Ja jos oikein haluaa rokata, niin miksei asenna tuota sisäpistokkeella, niin saa sisälämppäriin potkua myös. Autoon pitää vaan kytkeä sitten kaksi sähköjohtoa, mutta kyllähän se onnistuu tarvittaessa.  :D
En ihan ole kartalla tämän plugarin t oiminnan suhteen, mutta jos se toimii sähköajolla pakkasellakin, niin pikkuisen pistää mietityttämään tuo moottorin esilämmityksen tarve ja varsinkin hyöty.

bowtie81

säteilylämmitin on mielestäni kaikista paras ratkaisu kun siihen yhdistetään sisätilalämmitin. Öljyn lämmitys on moottorille kaikken tärkein juttu ja helpottaa käynnistymistä. Sisätilat saa tarpeeksi lämpimäksi kun ne on esilämmitetty.

Varsinkin näissä hybrideissä ilmeisesti tulee ongelmaa siitä, että öljyyn kertyvä kondenssivesi ei haihdu kun moottori on niin lyhyitä jaksoja käynnissä, jolloin kertyy "majoneesia" öljykorkkiin. Tuohonkin on eduksi esilämmitys öljylle.

Shell suosittelee yli 70 asteen lämpötilaa vähintään 30min ajoa jotta kondenssivesi haihtuisi öljyn seasta, ei taida oikein toteutua näillä hybrideillä. Aiheuttanee omat ongelmat sitten kun autot vähän vanhempia..

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 02.12.20 - klo:11:59
En ihan ole kartalla tämän plugarin t oiminnan suhteen, mutta jos se toimii sähköajolla pakkasellakin, niin pikkuisen pistää mietityttämään tuo moottorin esilämmityksen tarve ja varsinkin hyöty.

Juu toimiihan se sähköllä 1) jos akuissa on tarpeeksi virtaa, 2) jos käyttää pelkkää electric -ajotilaa, 3) jos ajomatka jää alle sen 40 km, mitä kovalla pakkasella nuo akut pystyy käytännössä toimittamaan ja 4) jos ei joudu survaisemaan kaasua yhtään syvemmälle. Sitten vielä 5) se bensa-kone saattaa käynnistyä pyytämättä ja olisi ehkä 6) kiva saada sieltä hukkalämpöä ohjaamoon ja akuista virtaa itse ajoon.

Tuntuu, että tuossa on niin paljon jos-vaihtoehtoja, että moottorinlämmitin on varmaan tarpeellinen. Pitää tilata tuo ennen auton toimitusta, jotta asentavat luovutushuollossa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Mitenkään väheksymättä lämmityksen tarvetta varsinkin ennen strarttia, niin täytyy kuitenkin vähän epäillä paljonko siitä lämmöstä on jäljellä moottorissa edes hetken jälkeen jos lähtö on sähköllä.
Jos taas on tarkoitus pakottaa bensakone päälle aina kylmällä, niin menee hybridin ajatus vähän harakoille.
Kyse kuitenkin 300 watin lämmitin joka lämmittää muutamaa öljylitraa. Vielä kun tuo öljy pari kertaa ajetaan läpi jääkylmistä kanavista niin mikä on öljyn lämpötila?

tet

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 02.12.20 - klo:12:03
Varsinkin näissä hybrideissä ilmeisesti tulee ongelmaa siitä, että öljyyn kertyvä kondenssivesi ei haihdu kun moottori on niin lyhyitä jaksoja käynnissä, jolloin kertyy "majoneesia" öljykorkkiin. Tuohonkin on eduksi esilämmitys öljylle.

En usko että yhdessäkään hybridissä konetta ei käytettäisi lämpimäksi, kun se kerran starttaa. Omassani, kuten netistä luetun mukaan monessa muussakin, kone käy kerran startattuaan itsensä lämpimäksi asti. Sitä en osaa sanoa, miten nopeasti se viilenee pakkasella sähköajossa, kun ei ole ollut vielä oikein pakkasta (eikä sähköajoa :P). Kuitenkin tuossa omassani on nestejäähdytys akustossa, joten luulisin akuston hukkalämmön lämmittävän moottoria (tietoa ei tosin ole, vain oletus). Lisäksi siinä on sähkötoiminen säleikkö syylärin edessä, joka sulkeutuu kun jäähdytystä ei tarvita.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-ruoska-

No ainakaan tässä BMW 225xe:ssä ei moottori käy montaa kymmentä sekuntia jos sattuu pörähtämään käyntiin näin viileämmillä keleillä. Yleensä sellainen 2s - 30s.
Tiedä sitten kuinka äkkiä lämpenee oikeasti, en ole OBD:n kautta seurannut.

tet

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 02.12.20 - klo:13:10
No ainakaan tässä BMW 225xe:ssä ei moottori käy montaa kymmentä sekuntia jos sattuu pörähtämään käyntiin näin viileämmillä keleillä. Yleensä sellainen 2s - 30s.
Tiedä sitten kuinka äkkiä lämpenee oikeasti, en ole OBD:n kautta seurannut.

Ok, eli poikkeuksiakin on. En osaa sanoa tarkkaa lämpötilaa, johon Ford koneen lämmittää, mutta useita minuutteja se käy ekalla startilla aina. Sen jälkeen voi käydä sitten vaikka vain sekunnin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.12.20 - klo:13:04
En usko että yhdessäkään hybridissä konetta ei käytettäisi lämpimäksi, kun se kerran starttaa. Omassani, kuten netistä luetun mukaan monessa muussakin, kone käy kerran startattuaan itsensä lämpimäksi asti. Sitä en osaa sanoa, miten nopeasti se viilenee pakkasella sähköajossa, kun ei ole ollut vielä oikein pakkasta (eikä sähköajoa :P). Kuitenkin tuossa omassani on nestejäähdytys akustossa, joten luulisin akuston hukkalämmön lämmittävän moottoria (tietoa ei tosin ole, vain oletus). Lisäksi siinä on sähkötoiminen säleikkö syylärin edessä, joka sulkeutuu kun jäähdytystä ei tarvita.

Hyundai puolella ainakin on valitelty majoneesista öljykorkissa. En todellakaan usko, että tuo mainitsemani Shellin suositus täyttyisi hybrideissä. Eihän ne täyty edes s&s bensa ja diesel autoissa, ne sammuu paljon ennen normi lämpötiloja. Kyllä tuo kondenssin poistuminen öljystä on taatusti ongelma suomen olosuhteissa ihan jokaisessa hybridissä. Siihen päälle voi vielä paljastua muita harmituksia, ovat senverran tuoreita ettei voi tietää jäätyykö huohotukset tms.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.12.20 - klo:12:57
Mitenkään väheksymättä lämmityksen tarvetta varsinkin ennen strarttia, niin täytyy kuitenkin vähän epäillä paljonko siitä lämmöstä on jäljellä moottorissa edes hetken jälkeen jos lähtö on sähköllä.
Tätä minäkin koitin kyseenalaistaa, mutten osannut olla ihan yhtä selväsanainen.

tet

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 02.12.20 - klo:13:36
Kyllä tuo kondenssin poistuminen öljystä on taatusti ongelma suomen olosuhteissa ihan jokaisessa hybridissä. Siihen päälle voi vielä paljastua muita harmituksia, ovat senverran tuoreita ettei voi tietää jäätyykö huohotukset tms.

Aika näyttää. Fordissa on joku erillinen "huoltokäyttö" tms. ajastettu käyttöjakso, jolla kone pakotetaan päälle pidemmäksi aikaa. Sen liipaisuehdoista en kyllä ole yhtään perillä. Noista muista harmituksista en ole kovin huolissani. Eiköhän tuo kone ole tapansa näyttänyt, kun se on ollut jo 8 vuotta lataushybridikäytössä jenkeissä, ja itse moottoriperhe on jo 20-vuotias.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

miz

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 02.12.20 - klo:13:36
Kyllä tuo kondenssin poistuminen öljystä on taatusti ongelma suomen olosuhteissa ihan jokaisessa hybridissä. Siihen päälle voi vielä paljastua muita harmituksia, ovat senverran tuoreita ettei voi tietää jäätyykö huohotukset tms.

Paljonko näitä ongelmia on ollut esim tätä palstaa koskevissa konsernin hybridi-autoissa?
Ne on kuitenkin olleet pitkään tuotannossa ja satoja tuhansia ajettuja yksilöitä on paljon, eli ongelmien luulisi olevan tiedossa.

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.12.20 - klo:15:08
Paljonko näitä ongelmia on ollut esim tätä palstaa koskevissa konsernin hybridi-autoissa?
Ne on kuitenkin olleet pitkään tuotannossa ja satoja tuhansia ajettuja yksilöitä on paljon, eli ongelmien luulisi olevan tiedossa.

Hienoa jos on luottoa konsernin tuotteisiin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.12.20 - klo:15:08
Paljonko näitä ongelmia on ollut esim tätä palstaa koskevissa konsernin hybridi-autoissa?
Ne on kuitenkin olleet pitkään tuotannossa ja satoja tuhansia ajettuja yksilöitä on paljon, eli ongelmien luulisi olevan tiedossa.

Aika lapsenkengissä vag-konsernin hybridit on ja aika vahva usko sinulla on...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

miz

Ok, sinulla siis on hybridissä huohotin jäätynyt, tai ollut muuten ongelmia kondenssin kanssa?
Oliko millaisilla kilsoilla ja löytyikö niihin joku korjaus?

Menossa on nyt toinen Leon, eikä ole ollut juurikaan täältä luettuja vikoja, ei tietysti tarkoita että muilla niitä ei olisi ollut.

Tulevan phevin osalta kiinnostaa saadaanko noita ilmeisiä softaongelmia kuntoon millä aikataululla. Tai saadaanko.
Tuttavapiirissä on mm. Hyundaista 5000 km kohdalla tuhoutunut moottori, ei sekään taida tarkoittaa että ne kaikki posahtaa?
Merkistä riippumatta on oma tuttavapiiri asioinut korjaamoilla, merkistä riippuen eri syistä. Sellaista se elämä on valintojen maailmassa.
5 vuoden takuu oli yksi syy miksi nytkin uuden Leonin tilasin.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.12.20 - klo:15:44
Menossa on nyt toinen Leon, eikä ole ollut juurikaan täältä luettuja vikoja, ei tietysti tarkoita että muilla niitä ei olisi ollut.
Minulla on vasta ensimmäinen Leon (1.0 TSI), mutta täytyy oikein hämmästellä sen luotettavuutta ja viattomuutta. Vajaan neljän vuoden aikana ei ole ollut ensimmäistätään vikaa/ongelmaa. Ei edes jonkun paneelin repsottamista. Moottorissa en ole havainnut kertaamaan mitään poikkeavaa toimintaa. Ei syö öljyä. 30 tkm öljynvaihtovälillä ei tarvi lisätä öljyä. Itseasissa minun on ollut vaikea sanoa, onko tikun pinta edes laskenut sillä välillä. Polttoaineen kulutus on laskenut tasaisesti. Näin auton tulee toimia. Pisteet Seatille.

Päälle takuu 5 v/100 km, joka tuo mielenrauhaa vaikka sille ei ole ollut tarvetta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.12.20 - klo:07:32
Minulla on vasta ensimmäinen Leon (1.0 TSI), mutta täytyy oikein hämmästellä sen luotettavuutta ja viattomuutta. Vajaan neljän vuoden aikana ei ole ollut ensimmäistätään vikaa/ongelmaa. Ei edes jonkun paneelin repsottamista. Moottorissa en ole havainnut kertaamaan mitään poikkeavaa toimintaa. Ei syö öljyä. 30 tkm öljynvaihtovälillä ei tarvi lisätä öljyä. Itseasissa minun on ollut vaikea sanoa, onko tikun pinta edes laskenut sillä välillä. Polttoaineen kulutus on laskenut tasaisesti. Näin auton tulee toimia. Pisteet Seatille.

Päälle takuu 5 v/100 km, joka tuo mielenrauhaa vaikka sille ei ole ollut tarvetta.

Säestän tässä muita. Kaksi Leonia ollut nyt peräkkäin (Mk3/5F mallia, ST) vuodesta 2014. Ovat olleet vähävikaisimmat autot, mitä minulla on koskaan ollut, vaikka olen omistanut autoja 90-luvun alkupuolelta ja ensimmäiset olivat Japanilaisia.

Molemmissa Leoneissa on ollut 1.4 TSI kone, nyt tässä jälkimmäisessa ACT-versio. Öljyä ei ole syönyt kumpainenkaan, eikä mitään muitakaan vikoja ole ollut. Siksi minulla on jonkinlainen luotto myös tämän uuden hybridin mekaaniseen toimintaan. Uskon, että tuo sähkömoottorin kaverina oleva 1.4 TSI on kestävä ja luotettava konstruktio (jakoketjuongelmatkin jäivät 2010-luvun alkuvuosiin). Samaa yhdistelmää on ehditty myös ajamaan kentällä asiakkailla jo vuodesta 2015 (Golf GTE/Passa GTE), joten minkään täysin uuden äärellä tässä ei olla. Lisäksi tässä on DSG:sta märin kytkimin oleva robustimpi 6-vaihteinen versio (kolmella kytkimellä DQ400e). Se mikä yhtälössä voi aiheuttaa vikaa ovat ohjelmistot (esilämmitys/jäähdytys, ajastukset, etäyhteys) ja muut ohjelmistovirheet (esim. DSG:n ohjelmointi, infotainment järjestelmän virheet, jne.). Mutta nämä kaikki pitäisi voida korjata päivityksin.

Ja onhan tosiaan turvana se 5 vuoden takuu, johon tuollaiset suorat valmistusvirheet osuvat.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lisäyksenä vielä tuohon takuuseen, että ainakin mulla on toiminut takuuasiat hyvin näissä kahdessa.
Rikkoutunut soittimen näyttö, vaihdekepin asentotunnistin ja patteria syövät avaimet on kaikki uusittu ilman taistelua. Edellisessä vielä takuuajan jälkeen korjattiin penkin alla olevia liittimiä tyyppivikana.
Lisäksi huollon mokaama jälkikäteen teetetty full link asennus hoidettiin mallikkaasti maaliin kun olivat unohtaneet vaihtaa liittimet keskikonsolista. Nämä hoidettiin ilmaiseksi toisella käynnillä ja vain aktivoinnista laskutettiin, eikä tarvinnut erikseen pyytää mitään.

Näillä kokemuksilla uskalsin tilata uudenkin, vaikka täältä luetun perusteella saattaa olla huoltokäyntejä tiedossa.

Ikävää jos jollain on päinvastaisia kokemuksia, mutta ei nyt kannattaisi kuitenkaan yleistää että kaikki on paskaa paitsi kusi.

Hego

Aika samoja päätelmiä ja järkeilyjä kuin minullakin. Itsekin ajattelin että tuo PHEV tekniikka itsessään on jo koeponnistettu useamman vuoden ajan joten sen osalta suurimmat haasteet on varmasti jo selätetty. Softavikoja varmasti uudessa automallissa on ja 5v takuu painoi kyllä paljon päätöksessä siirtyä Seatin omistajaksi. Toki taloudesta löytyy perheen kakkosautona 2010 Ibiza ST pahamaineisella 1.2 7DSG yhdistelmällä, sekin toiminut 10v moitteettomasti.

Tuntuu että  VAG:it jota itsellä on olleet aikaisemmin ovat ollet kaikki VW:tä ja ne on kaikki jättäneet tielle syystä tai toisesta.
Seatteja (Ibizoja) 2-autona on nyt ollut 13v aikana 2kpl ja molemmat toimineet täydellisesti.

Seat León ST PHEV Xcellence

zepor

Automyyjä laitteli viestiä, että tilattu PHEV olisi luovutettavissa parin viikon sisällä.  :P

Onko joku tilaillut tavaratilan suojaa? En oiken löytänyt muuta kuin tämän orginaaliosan?
https://www.seataccesoriescatalogue.net/xx/product/product/49/2049/4493

SEAT Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG


EX : Jetta 2008, Seat Leon 2014 1.4tsi FR, Golf 1,4tsi Highline

Hego

Otin lisävarusteena farkkumalliin liikkeestä kaukalomaton, 75,



Seat León ST PHEV Xcellence

Inferno

Hei!

Olen jo syyskuusta asti miettinyt nykyisen mk3 dieseli octavian vaihtoa uuteen plugari leoniin (joko FR:nä tai Cupran tekeleenä) ja muutama asia on jäänyt askarruttamaan. Siksi käännynkin teidän puoleen ja toivoisinkin vastausta muutamaan kysymykseen ILMAN mutuilua tai "olen ollut siinä uskossa" ajatuksella. MHEV:tä ja PHEV:tä olenkin jo käynyt kopasemassa ja vielä olisi Cupra mikä pitäisi tyypittää, että onko se sen pienen lisän väärti.

Auton käyttö meillä (tai siis emännällä) on 80% päivittäistä työmatkaajoa. Edestakainen matka on 36km, josta vajaa 27km on moottoritietä ja loput taajamaa. Sit loput 20% pitempiä matkoja ja kauppavippastelua. Lähinnä siksi toin tuon esille, että onko TODELLISUUDESSA mahdollista taittaa tuo edestakainen matka pelkän sähkön turvin vai meneekö polttiskurvailuksi väkisinkin?

Jos sillä on mitään merkitystä niin autoa meillä säilytetään +5c tallissa ja emännän työpaikalla autoa ei saa normaalia 2h kerrallaan lämmitystolppaa topakampaan syöttöön kiinni ja aina ei sellaisenkaan eli siihen liittyykin seuraava.

Eli tuosta "ilmalämpöpumpusta" kyssäri. Yhdessä liikkeessä sanotaan, että toimii ns. sähköisenä webastona ja esilämmittää myös moottorin, toisessa liikkeessä taas ei osanut sanoa ja uskoi, että ei lämmitä kuin kabiinin. Kumpiko nyt pitää paikkansa? Ja painotan mahdollisesssa vastauksessa nyt oikeaa kokemuspohjaa asiasta enkä "olen kuullu juttua"-tyylisiä vastauksia. Laitteeseen kun ei tunnu vielä mitään polttoaine käyttöistä esilämmitintä saavan, näin ainakin tähän asti minulle on liikkeissä sanottu.

Sit jännä ollu kattoa muutaman liikkeen hyvityshintaa vanhasta autosta. Huonoin tarjous ollut liike josta tuon nykyisen ostinkin 4000, josta sitten "kynsinhampain" nosti sen 5000,. Seuraava oli K-caara 6000, joka nousi kamppiksessa siihen 7000,. Paras oli taas 8500, ilman mitään kamppiksia tai kyseenalaistamisia myyjän esitystä.

Varmasti tulee vielä muitakin kyssäreitä jahka niitä tulee mieleen.

Kiitoksia jo etukäteen =)

-14 Octavia 2,0tdi Elegance

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Inferno - 05.12.20 - klo:12:52
Sit jännä ollu kattoa muutaman liikkeen hyvityshintaa vanhasta autosta. Huonoin tarjous ollut liike josta tuon nykyisen ostinkin 4000, josta sitten "kynsinhampain" nosti sen 5000,. Seuraava oli K-caara 6000, joka nousi kamppiksessa siihen 7000,. Paras oli taas 8500, ilman mitään kamppiksia tai kyseenalaistamisia myyjän esitystä.

Varmasti tulee vielä muitakin kyssäreitä jahka niitä tulee mieleen.

Kiitoksia jo etukäteen =)


En osaa vastata noihin aiempiin mutta tuosta hyvityshinnasta mutta -14 mallinen 2.0 TDI Elegance Octavia ja hyvityshintana 4-8.5k, uuteen autoon vaihdossa?
Siis täh? Onko ajettu kuinka paljon?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Inferno - 05.12.20 - klo:12:52
Hei!

Olen jo syyskuusta asti miettinyt nykyisen mk3 dieseli octavian vaihtoa uuteen plugari leoniin (joko FR:nä tai Cupran tekeleenä) ja muutama asia on jäänyt askarruttamaan. Siksi käännynkin teidän puoleen ja toivoisinkin vastausta muutamaan kysymykseen ILMAN mutuilua tai "olen ollut siinä uskossa" ajatuksella. MHEV:tä ja PHEV:tä olenkin jo käynyt kopasemassa ja vielä olisi Cupra mikä pitäisi tyypittää, että onko se sen pienen lisän väärti.

Auton käyttö meillä (tai siis emännällä) on 80% päivittäistä työmatkaajoa. Edestakainen matka on 36km, josta vajaa 27km on moottoritietä ja loput taajamaa. Sit loput 20% pitempiä matkoja ja kauppavippastelua. Lähinnä siksi toin tuon esille, että onko TODELLISUUDESSA mahdollista taittaa tuo edestakainen matka pelkän sähkön turvin vai meneekö polttiskurvailuksi väkisinkin?

Jos sillä on mitään merkitystä niin autoa meillä säilytetään +5c tallissa ja emännän työpaikalla autoa ei saa normaalia 2h kerrallaan lämmitystolppaa topakampaan syöttöön kiinni ja aina ei sellaisenkaan eli siihen liittyykin seuraava.

Eli tuosta "ilmalämpöpumpusta" kyssäri. Yhdessä liikkeessä sanotaan, että toimii ns. sähköisenä webastona ja esilämmittää myös moottorin, toisessa liikkeessä taas ei osanut sanoa ja uskoi, että ei lämmitä kuin kabiinin. Kumpiko nyt pitää paikkansa? Ja painotan mahdollisesssa vastauksessa nyt oikeaa kokemuspohjaa asiasta enkä "olen kuullu juttua"-tyylisiä vastauksia. Laitteeseen kun ei tunnu vielä mitään polttoaine käyttöistä esilämmitintä saavan, näin ainakin tähän asti minulle on liikkeissä sanottu.

Sit jännä ollu kattoa muutaman liikkeen hyvityshintaa vanhasta autosta. Huonoin tarjous ollut liike josta tuon nykyisen ostinkin 4000, josta sitten "kynsinhampain" nosti sen 5000,. Seuraava oli K-caara 6000, joka nousi kamppiksessa siihen 7000,. Paras oli taas 8500, ilman mitään kamppiksia tai kyseenalaistamisia myyjän esitystä.

Varmasti tulee vielä muitakin kyssäreitä jahka niitä tulee mieleen.

Kiitoksia jo etukäteen =)

Minullekin tuo Hybrid on vasta tulossa, joten vastaan siltä pohjalta mitä olen saanut tietoa. Kyllä vaimosi työmatkan pitäisi sähköllä mennä, kun ilmoitettu toimintäsäde on 62-67 km WLTP syklillä. Jos tuosta vähentää sen 10-15 km, kun tavallinen tossunkuluttaja ajaa kuitenkin huonommin, niin jää 50 km. Jos motarilla ajetaan yli 130 km/h, niin bensakone lähtee käyntiin, mutta ei tuolla matkalla pitäisi litraa enempää lorahtaa.

Moottorinlämmittimen osalta olen siinä tiedossa, että seisontalämmitys lämmittää vain sisätilat ja sulattaa lasit. Auto lähtee sähköllä matkaan. Näin myyjä minulle vakuutti ja koe ajo-auto toimi juuri näin. Oli lauantaipakkasaamu kun kävin ensimmäisenä sinä päivänä ajamassa auton. Tämän vuoksi puhuttiin tässä ketjussa aiemmin että kannattanee asentaa defan lohko-/säteilylämmitin tuon bensakoneen kylkeen.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy