Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

bowtie81

mitä muuten tuo vetokoukun valmius tarkoittaa joka lisävarusteena? Johtosarjassa pistoke? Iso etu, että koukun saa ja ilmeisesti on ihan kunnolliset vetomassa, ongelma jonka vuoksi itselle on jäänyt moni hybridi pois vaihtoehdoista kun ei saa vetää kärryä.

Onkohan noita parempia led valoja joku testannut, kuulostaa vähän kovalta lupaukselta tuo kaksinkertainen valoteho. Kieltämättä itse kun tykkään kaikenlaisista koristevaloista niin tuo tonni on hyvinkin perusteltu jo tuon takavalon ja sisävalojen takia..

Janus

Nuo yhtenäiset takavalot tulevat kaikissa muissa vakiona paitsi 5-ovisessa Stylessä eli muissa valopaketti ei siihen vaikuta. Eli muissa siis tulee ne paremmat ajovalot, peilien maavalot sekä dynaamiset takavilkut.

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: Janus - 08.11.20 - klo:18:59
Nuo yhtenäiset takavalot tulevat kaikissa muissa vakiona paitsi 5-ovisessa Stylessä eli muissa valopaketti ei siihen vaikuta. Eli muissa siis tulee ne paremmat ajovalot, peilien maavalot sekä dynaamiset takavilkut.
Eikö ne signatureledit ole vain 950 lumenia? Täysin erilainen se valon rakenne, kuin perusvaloissa.

miz

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 08.11.20 - klo:18:46
mitä muuten tuo vetokoukun valmius tarkoittaa joka lisävarusteena? Johtosarjassa pistoke?

Tällaisen vastauksen sain myyjän kautta maahantuojalta:
” Esiasennuksen myötä autossa on jo sähkösarja ja oikeanlainen ohjainlaite valmiina joka säästää töitä tuntitolkulla ja myös ohjainlaitteen koodauksen hinnan. ”

Otin itse tuon option jos sitä koukkua tarvii myöhemmin.

Janus

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 08.11.20 - klo:19:17
Eikö ne signatureledit ole vain 950 lumenia? Täysin erilainen se valon rakenne, kuin perusvaloissa.

Juuri näin ajovalojen osalta.

Janus

Lainaus käyttäjältä: miz - 08.11.20 - klo:19:28
Tällaisen vastauksen sain myyjän kautta maahantuojalta:
” Esiasennuksen myötä autossa on jo sähkösarja ja oikeanlainen ohjainlaite valmiina joka säästää töitä tuntitolkulla ja myös ohjainlaitteen koodauksen hinnan. ”

Otin itse tuon option jos sitä koukkua tarvii myöhemmin.

Täytyypä tämä lisätä vielä omaan tilaukseen. Tässä vaiheessa tuo 160, varmaan kannattaa tuohon uhrata.

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: Janus - 08.11.20 - klo:20:03
Juuri näin ajovalojen osalta.
Tajusin viestisi vähän väärin ensin. Luulin, että puhuit perusvalojen olevan valoteholtaan samat signaturevalojen kanssa FR- ja xcellence-malleissa. Olisi voinut lukea kahteen kertaan ennen kirjoittamista.

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: Janus - 08.11.20 - klo:20:04
Täytyypä tämä lisätä vielä omaan tilaukseen. Tässä vaiheessa tuo 160, varmaan kannattaa tuohon uhrata.

voi olla aika tärkeä varuste myös autoa myydessä, että moinen löytyy. Yksityiselle myydessä jopa ratkaisee, että ostaja valitsee autosi tuon takia jos koukku on tärkeä. Tosin erikoista on, että tuollainen asia pitää rahastaa erikseen, miksei kaikkia autoja tehdä valmiiksi tällä valmiudella koska ne on speksattu vetokoukulle. Vähän sama kuin metallivärilisä, tehtaalle ei maksa montaa euroa lisää maalata metalliväriin mutta asiakkaalle se on sitten jo vähintään aina se 500,. Sori lievä OT..

Janus

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 08.11.20 - klo:20:10
Tajusin viestisi vähän väärin ensin. Luulin, että puhuit perusvalojen olevan valoteholtaan samat signaturevalojen kanssa FR- ja xcellence-malleissa. Olisi voinut lukea kahteen kertaan ennen kirjoittamista.

Eipä mitään, asia nyt selvä kuitenkin😊

Pertsaperustyyppi

Tilasin Sportstourer Excellencenä sokkona jo heti juhannuksen jälkeen. Vieläkin lupaillaan toimitusta mahdollisesti tämän vuoden puolella. Leoniin päädyin sen jälkeen on olin jo melkein tilannut Superb IV:n sitä koeajettuani. Se superb IV oli kyllä herraskainen peli mutta nurkkapyöritykseen jo vähän turhan iso. Kävin nyt vielä koeajamassa vielä Leonin 5d phevin. Tosi napakka ja hyvä. Mutta autossa oli kitkat alla eli rengasmelusta en saanut helposti kuvaa.

Autolehti netissä sanoo että uusikoppainen Ocu olisi tässä suhteessa etevämpi. Sikäli hintaero olisi osittain puolustettavissa. Melusiat ovat vaan niin pitkälle kiinni rengastuksesta että olisi hyvä kun joku taho tekisi kunnon desibelimittaukset vakiorengastuksella.

Yksi mielenkiintoinen ero on ovien jykevyys. Nykyisessa ocussa ovat kuin kassakaapin ovet, seatissa kevyemmän kuuloiset ja tuntuiset. Mutta niin ovat esim uudessa 3-bimmerissäkin.


Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 08.11.20 - klo:16:46
aika iso hintaero Skoda Octavian ja Leonin kohdalla tässä Phev mallissa, onko joku verrannut tarjouksia / hyvityksiä, onko Skodassa enemmän alennusvaraa hinnassa? Onko Seatilla vielä 5 vuoden takuu?

Skodan edut: arvostetumpi merkki, jm-arvo kenties täten parempi, matrix led valot, hiukan nappeja vielä jäljellä kojelaudassa

Seat: hienompi muotoilu, hinta, takavalot hienommat ja sisätilojen ambient ledit myös (lisävaruste suomessa?) En ole täysin ymmärtänyt mitä se noin 1000, lisäpaketti led valoihin sisältää, kun ledvalot piti olla kuitenkin vakiona eikä matrix ole edes lisävaruste, tuntuu vähän kalliilta kun matrix ei kuulu pakettiin? Niin ja yksi etu, tuo xllence varustelun verhoilu ja puusomiste kojelaudassa näyttää videoissa hyvältä

Pihistelijä

Kävin tänään Kouvolan Seat Centerissä katsomassa uutta Leonia. En ollut nähnyt sitä vielä läheltä, saati istunut sisällä. Vaikutti ihan pätevältä autolta. Siinä istuessani automyyjä ehdotti koeajoa. Ensin ajattelin ajaa 1.5 TSI farkun, mutta heillä oli ladattava hybridi 5-ovisena. Otin sen ajoon. Auto oli hiljainen ja hieman isomman tuntuinen kuin vanha. Suoraan ajettuna massakaan ei tuntunut, mutta mutkissa sen olemassaolon kyllä havaitsi. Sähkömoottori pehmitti automaattivaihteiston toimintaa sen verran, että oli ihan mukava ajaa - näin manuaalimiehenäkin. 60 km pääsee kevyesti sähköllä. Omalla ajotyylillä varmaan 80 km.

Keskikonsolin info-systeemi oli ihan helppokäyttöinen ja jouheva käyttää. Istuimet todella hyvät. Jäi ihan positiiviset fiilikset.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Tuossa aiemmin kun vängättiin vähän hybriditekniikasta, lupailin selostusta Fordin ja Toyotan käyttämästä tekniikasta omaan säikeeseen. Tässäpä sitä:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47164.0

Selostuksen lukeminen toivottavasti avaa hieman sitä, miksi pidän VAG-hybridien tekniikkaa aika kunnianhimottomana, "päälleliimattuna" tekniikkana.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Tykästyin uuden Leonin 1.4 e-Hybridiin ja kun automyyjä vielä antoi todella hyvän hyvityksen nykyisestä 1.0 TSI:stä, menin tilaamaan Xcellence farmarin. Tulee maaliskuun alussa. Manuaalilla ajamiset loppuvat meikäläisen kohdalta nyt odotettua aikaisemmin. Yllättävän mukava hybridillä oli kuitenkin pihistellä ja rullailla. Saa oppia miten sillä ajetaan taloudellisesti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Janus

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.11.20 - klo:17:30
Tykästyin uuden Leonin 1.4 e-Hybridiin ja kun automyyjä vielä antoi todella hyvän hyvityksen nykyisestä 1.0 TSI:stä, menin tilaamaan Xcellence farmarin. Tulee maaliskuun alussa. Manuaalilla ajamiset loppuvat meikäläisen kohdalta nyt odotettua aikaisemmin. Yllättävän mukava hybridillä oli kuitenkin pihistellä ja rullailla. Saa oppia miten sillä ajetaan taloudellisesti.

Onnea ja tervetuloa joukkoon😊. Samanlainen lähti lauantaina tilaukseen.

Sam123

Hieman kyllä pelottaa, kun lukee miten bugisia autoja nää olleet...

Janus

Lainaus käyttäjältä: Sam123 - 10.11.20 - klo:19:55
Hieman kyllä pelottaa, kun lukee miten bugisia autoja nää olleet...

Onneksi näissä Seateissa on sentään jonkinlainen takuuaika, jos vertaa muihin konsernin merkkeihin. Jos näistä sen aikana saataisiin parsittua toimivia kamppeita😄

Hego

Henkisesti jo itse varautunut et softa vikoja tulee olee. Sen verran on noissa uusissa konsernin vehkeissä ongelmia ollut merkkiin katsomatta. Vahvasti tuo 5v takuu painoi omassakin vaakakupissa kun kesällä tilauksen jätin. Sinällään muu tekniikka lienee jo suht varmatoimista ku on ns. lievästi päivitetty kehitysversio olemassa olevasta vanhemmasta tekniikasta.
Seat León ST PHEV Xcellence

Antore

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.11.20 - klo:17:30
Tykästyin uuden Leonin 1.4 e-Hybridiin ja kun automyyjä vielä antoi todella hyvän hyvityksen nykyisestä 1.0 TSI:stä, menin tilaamaan Xcellence farmarin. Tulee maaliskuun alussa. Manuaalilla ajamiset loppuvat meikäläisen kohdalta nyt odotettua aikaisemmin. Yllättävän mukava hybridillä oli kuitenkin pihistellä ja rullailla. Saa oppia miten sillä ajetaan taloudellisesti.

Nyt alkaa sitten sähkön pihistely :) Onnea uudelle autolle! Nämä aina sähköllä liikkeelle lähtevät/ladattuina pitempäänkin sähköllä liikkuvat konsernin vehkeet ovatkin lajissaan ainoita, joissa dsg/s-tronic toimii oikeasti hyvin. Kaikissa muissa ne ovat enemmän tai vähemmän huonoja.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Antore - 10.11.20 - klo:20:48
Nyt alkaa sitten sähkön pihistely :) Onnea uudelle autolle!
Kiitos. Koeajolla huomasi kuinka paljon siinä on mahdollisuuksia säätää ajotiloja sekä akun ja moottorin käyttöä. En vielä sisäistänyt kaikkea, mutta ymmärsi jo, että potentiaalia on ja ajotavalla pystyy vaikuttamaan kulutukseen. On siis paljon uutta opittavaa. 1.0 TSI tuntui jo läpeensä opitulta. Se ei enää tarjonnut mitään uutta. Ajattelin ajaa tällä samat neljä vuotta ja siirtyä sitten sähköautoon. Silloin markkinoilla lienee jo perinteisiä farmareita.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Antore - 10.11.20 - klo:20:48
Nyt alkaa sitten sähkön pihistely :) Onnea uudelle autolle! Nämä aina sähköllä liikkeelle lähtevät/ladattuina pitempäänkin sähköllä liikkuvat konsernin vehkeet ovatkin lajissaan ainoita, joissa dsg/s-tronic toimii oikeasti hyvin. Kaikissa muissa ne ovat enemmän tai vähemmän huonoja.

Nyt tuli hutiarvaus. Ainaki omassa Golfissa DSG7 mallia DQ381 dieselin kaverina toimii erinomaisesti, ei empimisiä, nykäisyjä, luistatuksia eikä mitään muitakaan oireiluja. Ei siis kannata yleistää ihan liikaa. Ja vaikka Volkkarilla ajelen kun niin lasini ovat eri merkkiä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jt

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 10.11.20 - klo:23:26
Nyt tuli hutiarvaus. Ainaki omassa Golfissa DSG7 mallia DQ381 dieselin kaverina toimii erinomaisesti, ei empimisiä, nykäisyjä, luistatuksia eikä mitään muitakaan oireiluja. Ei siis kannata yleistää ihan liikaa. Ja vaikka Volkkarilla ajelen kun niin lasini ovat eri merkkiä.
Onhan sähkölinja toki sulavuudessaan omaa luokkaa. Mutta löytyy "perinteisistäkin" ihan kohtuu hyviä muitakin. Olen Golffia (lienee about sama kuin Leon käytännössä) muutamaan otteeseen ajellut 1.0TSI+DSG yhdistelmällä eikä siitä oikein moitittavaa ole. Tarkoittaa siis että ajelu menee ilman että tulisi erityisesti kiinnitettyä huomiota vaihteistoon. Ei tule mitään vau-elämyksiä, muttei myöskään negatiivisia suuria ylläreitä. Todellinen "pirkka" kokemus siis. Sen sijaan vanhemman 1.4TSI+DSG7:n kanssa saa kyllä nykimään halutessaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 10.11.20 - klo:23:26
Nyt tuli hutiarvaus. Ainaki omassa Golfissa DSG7 mallia DQ381 dieselin kaverina toimii erinomaisesti, ei empimisiä, nykäisyjä, luistatuksia eikä mitään muitakaan oireiluja. Ei siis kannata yleistää ihan liikaa. Ja vaikka Volkkarilla ajelen kun niin lasini ovat eri merkkiä.

Kyllä tuo DSG on tähän asti ihan susipaska ollut. Monta kertaa ajanut mm. vuokra-autoissa ja aina pettynyt, viimeistään silloin kun autoa vekslaa taskuparkkiin ylämäkeen. Syyskuussa koeajettu 1.5 TSI DSG 48 voltin ihme toimi toki paremmin, varsinkin liikkeellelähdöissä kuin aiemmin ajamani.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.11.20 - klo:01:22
Kyllä tuo DSG on tähän asti ihan susipaska ollut. Monta kertaa ajanut mm. vuokra-autoissa ja aina pettynyt, viimeistään silloin kun autoa vekslaa taskuparkkiin ylämäkeen. Syyskuussa koeajettu 1.5 TSI DSG 48 voltin ihme toimi toki paremmin, varsinkin liikkeellelähdöissä kuin aiemmin ajamani.
En nyt ehkä ihan susipaskaksi haukkuisi, mutta jotenkin yleensä näillä ajaessa tulee sellainen ristiriitainen olo. Edustaa varmaan nirvanaa niille ihmisille, joille pelkästään vaihteiden vaihtamisen automatisointi ja kytkinpolkimen poljennan poisjäänti on pelkästään se juttu.
Yaffan tapaan kokemusta useista yksilöistä sijais-/vuokra-autoina ja olihan tämmönen 1.4TSI+DSG7 kotonakin käytössä melkein kolme vuotta. Vaimo kyllä tykkäsi. Periaatteessa helppoa ajamista A:n ja B:n välillä.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.11.20 - klo:01:22
Kyllä tuo DSG on tähän asti ihan susipaska ollut. Monta kertaa ajanut mm. vuokra-autoissa ja aina pettynyt, viimeistään silloin kun autoa vekslaa taskuparkkiin ylämäkeen. Syyskuussa koeajettu 1.5 TSI DSG 48 voltin ihme toimi toki paremmin, varsinkin liikkeellelähdöissä kuin aiemmin ajamani.

No montako vuokra-autoa esim. uudella märällä seiskalla on ollut? DSG ei ole vain yksi vaihteisto vaan niitä on montaa mallia. Ongelmat lienevät olleet lähinnä noissa kuivakytkinversioissa, tosin on meillä nekin 3 kpl mitä ollet toimineet moitteetta. Oma loota toimii niin kuin jt tuossa mainitsi, "ilman että tulee erityisesti kiinnitettyä huomiota vaihteistoon". Ja sehän on kiteytettynä automaatin idea, ettei sitä huomaa ajaessaan.

Mutta jos kaikki DSG:t ovat mielestäsi susipaskoja niin toimivat lienevät sitten vain poikkeuksia jotka vahvistavat säännön?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Antore

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 11.11.20 - klo:09:53
No montako vuokra-autoa esim. uudella märällä seiskalla on ollut? DSG ei ole vain yksi vaihteisto vaan niitä on montaa mallia. Ongelmat lienevät olleet lähinnä noissa kuivakytkinversioissa, tosin on meillä nekin 3 kpl mitä ollet toimineet moitteetta. Oma loota toimii niin kuin jt tuossa mainitsi, "ilman että tulee erityisesti kiinnitettyä huomiota vaihteistoon". Ja sehän on kiteytettynä automaatin idea, ettei sitä huomaa ajaessaan.

Mutta jos kaikki DSG:t ovat mielestäsi susipaskoja niin toimivat lienevät sitten vain poikkeuksia jotka vahvistavat säännön?

Kaikkeen tottuu ja toiselle moitteeton toiminta on toiselle jotain ihan muuta. Kokeilemalla ne erot selviää parhaiten.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.11.20 - klo:10:23
Kaikkeen tottuu ja toiselle moitteeton toiminta on toiselle jotain ihan muuta. Kokeilemalla ne erot selviää parhaiten.
On muuten ihan totta :).
Meillä juniori jaksaa väliin huomautella, kun ääneen ajattelen, että ei näihin tartte suhtautua kuin kriittinen autotoimittaja koeajolla ;D.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 11.11.20 - klo:09:53
No montako vuokra-autoa esim. uudella märällä seiskalla on ollut? DSG ei ole vain yksi vaihteisto vaan niitä on montaa mallia. Ongelmat lienevät olleet lähinnä noissa kuivakytkinversioissa, tosin on meillä nekin 3 kpl mitä ollet toimineet moitteetta. Oma loota toimii niin kuin jt tuossa mainitsi, "ilman että tulee erityisesti kiinnitettyä huomiota vaihteistoon". Ja sehän on kiteytettynä automaatin idea, ettei sitä huomaa ajaessaan.

Mutta jos kaikki DSG:t ovat mielestäsi susipaskoja niin toimivat lienevät sitten vain poikkeuksia jotka vahvistavat säännön?

En ole pitänyt kirjaa ovatko olleet 6- tai 7-vaihteisia (märkä/kuiva), mutta autoina on ollut lähinnä edullisimman pään A3 ja Golf malleja (1.0 / 1.4 TSI). Ehkä tuossa on osaltani vaikuttamassa se, että kun on aina ajanut ja pitänyt manuaalilla ajamisesta (ja nimenomaan ajamisesta), niin tuollainen sinnepäin toimiva (joka aina risteyksissä jarrutus+kaasutilanteessa hetken arpoo, mitä ihminen haluaa ja valoissa töksäyttää auton liikkeelle) ei edusta omaa mieltymystä. Sport-asento huudattaa konetta ja kick-down heittää pesään jotakin (mutta onko oikea vaihde siihen tilanteeseen?).

Summa summarum, toivottavasti DSG:stä päästään nopeasti eroon ja sähkö saattelee tuon epäonnisen/vikaherkän teknologian huoltotarpeineen unholaan (päästään ylipäätään vaihteista eroon). Jotkut meistä pääsevät ehkä siitä kokonaan yli tarvitsematta omistaa yhtäkään tuollaista tekelettä. Tämä hybridimalli lienee ainoa mitä voi harkita. Siinä sähkömoottori auttaa auttaa ja poistaa osan DSG:n negatiivisista ominaisuuksista.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.11.20 - klo:13:24
Ehkä tuossa on osaltani vaikuttamassa se, että kun on aina ajanut ja pitänyt manuaalilla ajamisesta (ja nimenomaan ajamisesta), niin tuollainen sinnepäin toimiva (joka aina risteyksissä jarrutus+kaasutilanteessa hetken arpoo, mitä ihminen haluaa ja valoissa töksäyttää auton liikkeelle) ei edusta omaa mieltymystä. Sport-asento huudattaa konetta ja kick-down heittää pesään jotakin (mutta onko oikea vaihde siihen tilanteeseen?).
Tarjoaahan myös DSG kuskille mahdollisuuden vaikuttaa vaihtamiseen, jopa valita käytettävän vaihteen (tietyin varauksin). Vaihteita vain ei pysty hyppimään yli, toisin kuin manuaalissa. Vaihteet kyllä vaihtuvat hyvin vauhdikkaasti.

Itsekin arastelin DSG:tä siihen kohdistuneiden kauhukertomusten takia, mutta toistaiseksi olen ollut tyytyväinen. Ehkä se sinullakin on voimakkaan ennakkoasenteen aiheuttamaa?
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.11.20 - klo:13:24
En ole pitänyt kirjaa ovatko olleet 6- tai 7-vaihteisia (märkä/kuiva), mutta autoina on ollut lähinnä edullisimman pään A3 ja Golf malleja (1.0 / 1.4 TSI). Ehkä tuossa on osaltani vaikuttamassa se, että kun on aina ajanut ja pitänyt manuaalilla ajamisesta (ja nimenomaan ajamisesta), niin tuollainen sinnepäin toimiva (joka aina risteyksissä jarrutus+kaasutilanteessa hetken arpoo, mitä ihminen haluaa ja valoissa töksäyttää auton liikkeelle) ei edusta omaa mieltymystä. Sport-asento huudattaa konetta ja kick-down heittää pesään jotakin (mutta onko oikea vaihde siihen tilanteeseen?).

Summa summarum, toivottavasti DSG:stä päästään nopeasti eroon ja sähkö saattelee tuon epäonnisen/vikaherkän teknologian huoltotarpeineen unholaan (päästään ylipäätään vaihteista eroon). Jotkut meistä pääsevät ehkä siitä kokonaan yli tarvitsematta omistaa yhtäkään tuollaista tekelettä. Tämä hybridimalli lienee ainoa mitä voi harkita. Siinä sähkömoottori auttaa auttaa ja poistaa osan DSG:n negatiivisista ominaisuuksista.

Kyllä nuo pikkukoneisten DSG-vaiihteistot ovat kuivakytkimellä olevia. Eli niitä "vikaherkempiä". Itsellä oli VW Golf VII 1.2 TSI automaatti (kuivakytkimellä) eikä minkäänlaista vikaa viiden vuoden aikana, kun auto oli meidän perheen käytössä. Hyvä peli kaikenkaikkiaan.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

pasi

https://www.youtube.com/watch?v=2S-9n10MHfI

Pikkuhiljaa alkaa näitä koeajovideoitakin tulla.
Noin 12 minuutin kohdalta käy infotainmentin e-manageria.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy