Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Erkka

jt, hienoa kuulla positiivisia kokemuksiasi VW eHybrideistä (plugareista). Sitä silmällä pitäen, kun itselle sellainen tulossa vuoden vaihteen jälkeen.  :) :) :)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Antore

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 31.10.20 - klo:21:49
jt, hienoa kuulla positiivisia kokemuksiasi VW eHybrideistä (plugareista). Sitä silmällä pitäen, kun itselle sellainen tulossa vuoden vaihteen jälkeen.  :) :) :)

Voimaa on varsinkin kaupunkinopeuksissa vähintäänkin riittävästi vajaavetoiseen autoon. Sitä pitää jopa vähän säästellä jopa kesällä, ettei lähdöissä turhaa kuluta renkaita :) Mutta parasta on sähköisen voimalinjan ja dsg:n yhteistoiminta liikkeellelähdöissä. Käyttökokemus on lähes vastaava kuin ihan oikeassa automaatissa ja ihan eri levelillä kuin pelkällä polttomoottorilla. Varmasti olet tyytyväinen mutta veikkaan myös, että sähköajo tulee olemaan sinullekin porttihuume ja seuraava auto on täyssähkö.

Hego

Kyl täytyy allekirjoittaa toi että toi VW PHEV voimalinja on aika kiva nyt kun sen pääsi tällä viikolla itsekin kokemaan. Kyllä se sähkömoottori riittää aivan mainiosti kapunkipyöritykseen enkä kyllä kokenut mitään haastetta myöskään liittyä moottoritielle pelkästään sähkön voimalla. Poissa oli kaikki DSG:n ei niin hyvät ominaisuudet. Itselleni juuri sopiva peli tähän vaiheeseen. Pahoin pelkään että sähköisempään suuntaan vaan mennään tästä eteenpäin.

Kokemusta löytyy myös Toyotan hybridi voimalinjasta, se kieltämättä on mukavan jouhea ja yksinkertaisen toimiva kokonaisuus. Voin kuvitella että uuden plugin RAV4 voimalinja on aika kiva, harmi että toyota on perinteisesti vähän perässä näiden kanssa eikä vastaavaa voimalinjaa ole vielä näissä myyntilistojen kärjessä keikkuvissa malleissa. Joku farkku Corolla plugari 35k, hinnalla varmaan vietäisiin käsistä...
Seat León ST PHEV Xcellence

passo_s

#63
Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 28.10.20 - klo:20:26
Kauppojen pihalla olevat laitteet ovat ihan pysyviä latausasemia, joissa käytetään normaalia latauskaapelia ja niistä saa todennäköisesti kaikista sähköä sillä 3,6 kilowatin teholla, mitä Leon pystyy ottamaan vastaan. Tilapäislatauslaite on käytännössä tavalliseen pistorasiaan kytkettävä laite, jolla voi ladata 1,8 kilowatin teholla eli 8A virralla. Tuo on niin pieni virta, että pitäisi pystyä lataamaan huoletta missä tahansa pistorasiassa tänä päivänä ja varsin turvallisesti. En tiedä tarkalleen, onko noissa tilapäislatureissa mitään sisäisiä suojauksia, jonka puuttuessa noita ei suositeltaisi "jatkuvaan" käyttöön.
On kyseenalaista onko kotitalouksien suko pistorasia suunniteltu kestämään 8A virrananto päivittäiseessä 6-8 h kestävässä jatkuvassa käyttössä. Vaihdoin auton latauksessa käyttämäni tavallisen pistorasian siniseksi teollisuuspistorasiaksi joka on luokiteltu jatkuvaan käyttöön. Vaikka taloni on 2006 valmistunut, auton lataukseen käyttämäni pistorasia oli vuosien saatossa väljistynyt, väljistyminen aiheuttaa huonoa kontaktia jolloin ylimenovastus kasvaa, se aiheutti talon sähkökeskuksella vikavirtasuojan laukomista. Taitaa olla niin että kotitalouksien pistorasioita ei ole tarkoitettu sellaiseen että yksi käyttökerta kestää 6 h. Ulkopistorasia talonseinällä oli ollut sään armoilla. Onneksi vikavirtasuojat on uudemmissa taloissa pakollisia. Toki ensin syytin mielessäni auton latausjohtoa vikavirtasuojan laukomisesta :) Totuus paljastui työpaikalla jossa lataus onnistui ongelmitta. Uusimmissa suko pistorasioissa on papereissa nykyisin mainitakin, eli yhden käyttökerran tuntimäärä on uusimmissa pistorasioissa rajattu.

passo_s

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.10.20 - klo:09:56
No totta hitossa, toinenhan on lataushybridi ja toinen ei. Järki käteen, ei pidä verrata aivan eri voimalinjatyypin autoja. Toytaltakin löytyy plugareita, kannattaisiko ehkä verrata niihin? RAV4 plugarin WLTP-lukema on 22 g/km, ja suorituskyvyssäkin taitaa pestä pasuunan mennen tullen. Onhan siinä yli 300 hevosvoimaa ja neliveto.

Halusit tai et, pykälävaihteistot ovat katoavaa kansanperinnettä, sähköistyminen pitää siitä huolen. Ei ole VAG-sähkiksissäkään enää nykynyky-vaihteistoa, vaikka plugareissa vielä on. Käypä kokeilemassa joku portaaton voimalinja, huomaat kuinka mukava sillä on ajella. Itse pidän auton ajamisesta erittäin paljon, mutta nykimistä en kaipaa yhtään.
Tuo RAV4 taitaa olla ainoa tojotan plugari? Uusinta farkku corollaa tai aurista ajoin hybridinä, sen infotainment on yhdeksänkymmentä luvulta :)

passo_s

Joko olisi faktaa siitä että aukaiseeko leon plugari ajoakustonsa kapasiteetillä lämmitettäessä auton lasit kunnon pakkasella siten ettei tartte raaputtaa? Kysyin myyjältä, jätti vastaamatta, kysyin uudestaan ja hieman tuskastui.Mielenkiintoista että myyjä ei tiedä mitä myy :) Suomessa kun on totuttu webastoihin, en varmana ole ainoa kysyjä. Tai sitten tietävät että ajoakustolla pelkästään ei saa laseja pakkasella auki, ja ovat sopineet että sitä ei asiakkaalle kerrota.

tet

Lainaus käyttäjältä: jt - 31.10.20 - klo:21:31
Ei suoraan mutta ehkä epäsuorasti, näissä "itselataavissa" sähkömoottorin ja akun kapasiteetti on yleensä reippaasti pienempi kuin plugareissa, jolloin sähkö- ja polttistoiminnon yhteistoiminta on se vallitseva moodi toisin kuin plugareissa joita voi ajaa kymmeniä kilometrejä kokonaan ilman polttomoottoria jolloin toiminta on "sähköisen sulavaa".

Suurin ja merkittävin ero on tietenkin se että itselataavan energialähde on vain ja ainoastaan (lähes täysin fossiilinen) bensiini kun taasen plugareita voi nimensä mukaisesti "tankata" sähköverkosta - kunhan muistaa/pystyy lataamaan.

Mutta miksi niitä itselataavia pitää tuoda esiin keskustelussa, kun puhutaan hybridivoimalinjan ominaisuuksista? Kun kerran VW-konsernilla ei ole itselataavia, pitäisi keskustelussa pitäytyä niissä ladattavissa, jotta vertailu olisi järkevää. Niin Fordilla kuin Toyotallakin itse voimalinjan rakenne ja toiminta on samanlainen, oli autossa sitten iso akku ja latausliitin (plugari) tai pieni akku ilman latausliitintä (itselataava). Joten verrataan VAG-plugareita toisiin plugareihin, niin pysytään asiassa.

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 01.11.20 - klo:08:37
Tuo RAV4 taitaa olla ainoa tojotan plugari? Uusinta farkku corollaa tai aurista ajoin hybridinä, sen infotainment on yhdeksänkymmentä luvulta :)

Tietääkseni maailman ensimmäinen massatuotettu plugari oli Toyota Prius PHV, joka on ollut markkinoilla vuodesta 2012. RAV4 sai plugarimallin vasta tänä vuonna. Siinä ne Toyotan nimellä olevat taitaakin olla, Lexuksella sitten lisää.

Toyotaa en itse omista, joten sen infotainmentin ominaisuuksista en osaa sanoa muuta, kuin että sekään ei liity autossa käytetyn hybriditekniikan hyvyyteen tai huonouteen millään lailla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

passo_s

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.11.20 - klo:09:00
Mutta miksi niitä itselataavia pitää tuoda esiin keskustelussa, kun puhutaan hybridivoimalinjan ominaisuuksista? Kun kerran VW-konsernilla ei ole itselataavia, pitäisi keskustelussa pitäytyä niissä ladattavissa, jotta vertailu olisi järkevää. Niin Fordilla kuin Toyotallakin itse voimalinjan rakenne ja toiminta on samanlainen, oli autossa sitten iso akku ja latausliitin (plugari) tai pieni akku ilman latausliitintä (itselataava). Joten verrataan VAG-plugareita toisiin plugareihin, niin pysytään asiassa.

Tietääkseni maailman ensimmäinen massatuotettu plugari oli Toyota Prius PHV, joka on ollut markkinoilla vuodesta 2012. RAV4 sai plugarimallin vasta tänä vuonna. Siinä ne Toyotan nimellä olevat taitaakin olla, Lexuksella sitten lisää.

Toyotaa en itse omista, joten sen infotainmentin ominaisuuksista en osaa sanoa muuta, kuin että sekään ei liity autossa käytetyn hybriditekniikan hyvyyteen tai huonouteen millään lailla.
Ei se Suomesta ostettavissa oleva uusi Prius ole Plugari, 99 g/km on päästöt.Toyotan ainoa plugari on siis RAV4.

Arttu

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 01.11.20 - klo:09:05
Ei se Suomesta ostettavissa oleva uusi Prius ole Plugari, 99 g/km on päästöt.Toyotan ainoa plugari on siis RAV4.
Toyotalla on myös Prius plugari, päästöt 29 g/km. Ainakin Toyotan nettisivujen perusteella. Hintaa 40700 euroa. Seat Leonin taitaa saada halvemmalla. Ja onhan tuo Seat paljon paremman näköinenkin.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

passo_s

^joo, niin onkin, piti scrollata hieman alemmas. No, linjat on sellaiset että en lähde koeajamaan. Varmaan vetokoukun asennuskin on kielletty.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.11.20 - klo:09:00
Mutta miksi niitä itselataavia pitää tuoda esiin keskustelussa, kun puhutaan hybridivoimalinjan ominaisuuksista? Kun kerran VW-konsernilla ei ole itselataavia, pitäisi keskustelussa pitäytyä niissä ladattavissa, jotta vertailu olisi järkevää.
Mikäs se tämä 8. sukupolven Golfin eTSI-versio sitten on. MInusta nimenomaan kevythybridi eli itselataava.
Lainaus käyttäjältä: Antore - 31.10.20 - klo:21:58
Mutta parasta on sähköisen voimalinjan ja dsg:n yhteistoiminta liikkeellelähdöissä. Käyttökokemus on lähes vastaava kuin ihan oikeassa automaatissa ja ihan eri levelillä kuin pelkällä polttomoottorilla.
Samat havainnot niiden muutaman koeajon perusteella, kun olen GTE-Pasuunaa ajanut. Kerran, kun kokeilin rangen riittävyyttä kaupunkipyörityksessä,  onnistuin muuten tuomaan koeajoauton sähkömoodissa takaisin liikkeen pihalle, vaikka range ehti näyttää nollaa toista kilometriä.
Lainaus käyttäjältä: Antore - 31.10.20 - klo:21:58
Varmasti olet tyytyväinen mutta veikkaan myös, että sähköajo tulee olemaan sinullekin porttihuume ja seuraava auto on täyssähkö.
Itse hullaannuin egolfiin täysin heti ekaa kertaa joku vuosi sitten koeajaessani, kun uudempi, isompitehoinen ja isommalla akulla varustettu malli tuli koeajettavaksi. Se oli menoa kerrasta. Minusta paras Golf, vaikka hyppäsin ratin taakse R-Golfin puikoista. Tuolloin vaan auton hinta oli kuitenkin "perusGolfiksi"jotain pöyristyttävää, reilusti yli 40K,.
Mutta, itse en edelleenkään oksenna polttomoottoriautonkaan suuntaan, kunhan paketti on kohdillaan. Esim. joku Pasuunan kokoa ja verrokkia edustava C-Mercedes isolla (yli 4-syl.) ja tehokkaalla bensakoneella sekä 9-vaihteisella automaatilla on tuommoiseksi "perusautoksi" oikeasti nautittava peli. No, maksaahan sellainenkin... Mutta hyvän matkaa alle 70 kuitenkin.

passo_s

#71
^sähkö golffi oli ok.  Olipa Suomessakin vuokraamoissa jokusia tiskin alla tarjollla. Erikseen piti pyytää ja joka kerta selittää että juu, saan lataukseen. ID3 ei aiheuta minkäänlaista halua hypätä rattiin, sen penkit on 80 luvun  verkkarikankaasta auton ulkonäkö on kamala.

tet

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 01.11.20 - klo:09:47
Mikäs se tämä 8. sukupolven Golfin eTSI-versio sitten on. MInusta nimenomaan kevythybridi eli itselataava.

Eivät Toyotan hybridit ja eTSI kyllä vertaudu millään lailla, toitsit ovat täyshybridejä. Kevythybridi on auto, jota ei pysty ajamaan polttis sammuksissa metriäkään (jos ei vapaalla rullausta lasketa). Siinä on vain remmivetoinen laturi/sähkömoottori, joka auttaa polttista ylämäessä. Toyotan itselataavalla voi ajaa parhaimmillaan kai parikin kilometriä pelkällä sähköllä. Voithan sinä toki verrata noita, mutta eTSI:n kaltainen kevythybridi häviää kyllä taloudellisuudessa toitsille selkeästi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 01.11.20 - klo:08:59
Joko olisi faktaa siitä että aukaiseeko leon plugari ajoakustonsa kapasiteetillä lämmitettäessä auton lasit kunnon pakkasella siten ettei tartte raaputtaa? Kysyin myyjältä, jätti vastaamatta, kysyin uudestaan ja hieman tuskastui.Mielenkiintoista että myyjä ei tiedä mitä myy :) Suomessa kun on totuttu webastoihin, en varmana ole ainoa kysyjä. Tai sitten tietävät että ajoakustolla pelkästään ei saa laseja pakkasella auki, ja ovat sopineet että sitä ei asiakkaalle kerrota.

Asentaa lohkolämmittimen sisäpistokkeella. Kun tuohon kerran pitää kikkailla sähköä muutenkin joka välissä, niin samalla kytkee toisen johdonkin. Saa sisätilat hyvin lämpimäksi.

Webasto ei jotenkin ajatuksena istu tällaiseen ”ekoautoon”. Joo, mä ajan sähköllä nurkka-ajot, mutta tuprutan bensalla lämpimäksi... :D
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

passo_s

#74
^Skodan plugarissa on webasto lisävarusteena. Työsuhdeautoksi tulee, seisoo asiakkailla ja hotelleissa ja näissä ei ole tarjolla sähköpistorasiaa. Firman autopolitiikan päästöraja ohjaa valitsemaan plugarin. Saattaa käydä niin hyvä tuuri että ehdin testaamaan talvella pitkällä koeajolla kuinka Leon plugari ajastettuna lämpiää.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.11.20 - klo:22:27
Eivät Toyotan hybridit ja eTSI kyllä vertaudu millään lailla, toitsit ovat täyshybridejä. Kevythybridi on auto, jota ei pysty ajamaan polttis sammuksissa metriäkään (jos ei vapaalla rullausta lasketa). Siinä on vain remmivetoinen laturi/sähkömoottori, joka auttaa polttista ylämäessä. Toyotan itselataavalla voi ajaa parhaimmillaan kai parikin kilometriä pelkällä sähköllä. Voithan sinä toki verrata noita, mutta eTSI:n kaltainen kevythybridi häviää kyllä taloudellisuudessa toitsille selkeästi.
Kyllä. Noilla on keskenään merkittävä ero. Mitään vertaamista en ajatellutkaan, pelkästään sitä itselataamisominaisuutta, joka kevythybridissäkin on.

tet

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 02.11.20 - klo:11:01
Kyllä. Noilla on keskenään merkittävä ero. Mitään vertaamista en ajatellutkaan, pelkästään sitä itselataamisominaisuutta, joka kevythybridissäkin on.

No se varmaan riippuu siitä, mitä sillä itselataavuudella tarkoitetaan. Ihan kaikki maailman hybridiautot, niin kevyt- kuin täyshybriditkin, olivat sitten verkosta ladattavia tai eivät, lataavat jossain tilanteessa akkuaan itse. Sen perusteella ne olisivat siis kaikki itselataavia hybridejä. Kenties tuon Toyotan lanseeraaman (ja varmaankin jo monen vitsin aiheeksi päätyneen) termin takana on jotain muuta. Yksi asia mikä Toyotan ja Fordin käyttämän tekniikan erottaa mm. näistä VAG-rinnakkaishybrideistä, on niiden kyky ladata aina ja joka tilanteessa. Niillä on teknisesti mahdollista ladata akkua, ajettiinpa bensalla tai sähköllä, ja avustettiinpa polttomoottoria sähköllä tai ei. Ja tietysti alamäessä, kuten kaikissa hybrideissä. VAG-hybridi ei pysty lataamaan silloin, kun se voimalinjan ainoa sähkökone toimii moottorina liikuttaen autoa eteenpäin. Ei myöskään kevythybridi kuten eTSI. Kenties tässä ominaisuudessa on peruste tuolle "itselataava"-termille, mene ja tiedä.

Mutta käsitti kevythybridin sitten itselataavaksi tai ei, niin sen nostaminen lataushybridien voimalinjojen vertailuun ei ole millään lailla olennaista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

#77
En usko että toyota samaan aikaan lataisi akkua, kun se käyttää liikkumiseen akkua. Eihän siinä ole järkeä ja tuskin Toyotan insinöörit on sitä niin suunnitellutkaan. Sellaiselle ominaisuudelle en näe mitään järkeä.

Ps. Vähän sama, kuin neliveto tesla työntäisi takapyörillä ja jarruttaisi etupyörillä. Ei se ole ikiliikkuja häviöiden vuoksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.11.20 - klo:13:49
En usko että toyota samaan aikaan lataisi akkua, kun se käyttää liikkumiseen akkua. Eihän siinä ole järkeä ja tuskin Toyotan insinöörit on sitä niin suunnitellutkaan. Sellaiselle ominaisuudelle en näe mitään järkeä.

Ps. Vähän sama, kuin neliveto tesla työntäisi takapyörillä ja jarruttaisi etupyörillä. Ei se ole ikiliikkuja häviöiden vuoksi.

Sarja/rinnakkaishybridissä on sen verran erilaisia toimintamoodeja, etten viitsi niitä tähän lähteä avaamaan. Wikipedia kertoo lisää Toyota-lähtöisesti, jos kiinnostaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive. Tulee kuitenkin muistaa, että tuo voimalinja tuottaa väkisin sähköä aina, kun ajetaan polttomoottorilla. Jos se ei tuota sähköä, ei polttiksen voima myöskään välity vetäviin pyöriin. Jonnekin se sähkö on työnnettävä, joko sähkömoottoriin tai akkuun.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.11.20 - klo:15:54
Sarja/rinnakkaishybridissä on sen verran erilaisia toimintamoodeja, etten viitsi niitä tähän lähteä avaamaan. Wikipedia kertoo lisää Toyota-lähtöisesti, jos kiinnostaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive. Tulee kuitenkin muistaa, että tuo voimalinja tuottaa väkisin sähköä aina, kun ajetaan polttomoottorilla. Jos se ei tuota sähköä, ei polttiksen voima myöskään välity vetäviin pyöriin. Jonnekin se sähkö on työnnettävä, joko sähkömoottoriin tai akkuun.
Jos nyt ymmärsin oikein, niin MG1 on vähän kuin normaali henkilöauton laturin ja startin yhdistelmä, jolla voidaan ladata polttomoottorin pyöriessä ja startata polttomoottori, kun se on sammunut. Samalla MG1 lataa myös 12V järjestelmää. MG2 on taas sähkömoottorin ja regeneraattorin yhdistelmä. Ei mitään sen kummempaa. MG1 voi siis periaatteessa tuottaa sähköä samaan aikaan, kun sähkömoottorilla(MG2) ja polttomoottorilla kiihdytetään samanaikaisesti.  Siinä vain ei ole järkeä, koska osa polttomoottorin tehosta katoaa lataukseen, jolloin ei saavuteta parasta kiihtyvyyttä, tai ei tavoiteta taloudellisuutta. Eikä siinä ole järkeä tasamaallakaan ajettaessa, koska se on pois hyötysuhteesta. Ideahan tuossa ”itselataavassa” on avittaa polttomoottoria kiihdytyksissä ja ottaa liike-energiaa akkuun takaisin jarrutuksissa, ei mitään sen kummempaa.


Lainauksia sieltä wikistä:

- Jos akun varaus on vähissä, järjestelmä voi samanaikaisesti käyttää moottoria ja käyttää virtaa MG1: stä, vaikka tämä pienentää pyörien käytettävissä olevaa vääntömomenttia. (Tästä mainitsinkin moneen kertaan.)

- Hitailla nopeuksilla ja kohtuullisilla vääntömomenteilla HSD voi toimia ilman polttomoottorin käyttöä ollenkaan: sähköä syötetään vain MG2: lle, jolloin MG1 voi pyöriä vapaasti (ja irrottaa siten moottorin pyöristä). Tätä kutsutaan yleisesti nimellä "Stealth Mode". Edellyttäen, että akkuvirtaa on riittävästi, autoa voidaan ajaa tässä hiljaisessa tilassa muutaman mailin ilman bensiiniä.
(Eli MG1 voidaan kytkeä pois, kuten polttomoottoreissakin voidaan laturi kytkeä pois tietyissä tilanteissa. MG1:n tehoa voi myös säätää, jolloin se pitää yllä vain sähkölaitteiden tarvitsemaa tasoa, kuten normaaleissa polttomoottorisissa autoissa laturi tekee.)

- Kun kiihdytetään pienellä nopeudella normaalikäytössä, moottori pyörii nopeammin kuin pyörät, mutta ei kehitä riittävää vääntömomenttia. Ylimääräinen moottorin nopeus syötetään generaattorina toimivaan MG1: een. MG1: n lähtö syötetään MG2: een, joka toimii moottorina ja lisää vääntömomenttia vetoakseliin.
(Tämä on paremmin vag:lla, kun kaikki voima saadaan moottorilta tiehen pienemmällä häviöllä.)

- Suurella nopeudella ajettaessa moottori pyörii hitaammin kuin pyörät, mutta kehittää enemmän vääntöä kuin tarvitaan. MG2 toimii sitten generaattorina ylimääräisen moottorin vääntömomentin poistamiseksi tuottaen tehoa, joka syötetään MG1: lle, joka toimii moottorina pyörän nopeuden lisäämiseksi. Vakaassa tilassa moottori antaa kaiken voiman auton kuljettamiseen, ellei moottori pysty toimittamaan sitä (kuten voimakkaassa kiihdytyksessä tai jyrkkää nousua suurella nopeudella). Tässä tapauksessa akku tuottaa eron. Aina kun tarvittava käyttövoima muuttuu, akku tasapainottaa nopeasti budjetin, jolloin moottori voi vaihtaa tehoa suhteellisen hitaasti.
(Eli missä tilanteessa tuo skenaario toteutuu, että polttomoottori tuottaa liikaa tehoa , jota jarrutetaan MG2:lla, joka tuottaa sähköä MG1:lle, joka puolestaan pyörittää renkaita, jonka takia bensaa kuluu turhaan? Tiedän, että moottorin pieni kuormittaminen parantaa hyötysuhdetta, mutta se lisää myös kulutusta. En ymmärrä sitä, että moottori voi toimia niin huonosti, että tuossa tilanteessa kulutus olisi pienempi tuolla tavoin. Vag taitaa toimia fiksummin tuossa tilanteessa.)


Vaikka oma auto on puhdas polttis, kytketään laturi pois magneettikytkimellä kiihdytyksissä ja ladataan tehokkaammin moottorijarrutuksissa. Melko yksinkertaista. Mildhybrid tekee tuon kaiken vielä paremmin sammuttamalla moottorin monissa tilanteissa ja lataamalla enemmän liike-energiaa talteen ja avustaa vaihtamisessa. Hybridissä sitten on jo sähkömoottori osana voimansiirtoa. Ladattavassa hybridissä siihen päälle isompi akku, joka lisää sähkösädettä, mutta myös painoa. Tässä yksinkertaisuudessaan tämä piittaamatta erilaisista teknisistä toteutuksista. Mitä enemmän on syklistä ajoa, sen suurempi merkitys kulutusmielessä on ottaa liike-energiaa talteen ja käyttää sitä kiihdytyksissä. Ei mitään rakettitiedettä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mipefin

Pitäskö mennä jauhamaan noista toyotan hybrideistä sun muista johonkin muuhun ketjuun  ;)

Itse aiheeseen: Leon PHEV:issä ilmeisesti on vaihteistossa D/S, ja nappejahan Leonissa ei ole ainakaan vaihteiston ympärillä eri tilojen vaihtoon. Onko muilla kokemuksia miten vertautuu muihin plugareihin käytettävyydessä?

Viikonloppuna tuli kaverin Superb iV:tä testattua, ja siinähän vaihteistossa on D/B mistä voi säätää jarrutusenergian talteenoton voimakkuutta, ja erillisinä nappeina Sport ja e-mode. Ei kyllä mikään kauhean selkeä systeemi sekään ollut, mitenhän lie Leonin kanssa?
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

tet

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 03.11.20 - klo:01:15
Pitäskö mennä jauhamaan noista toyotan hybrideistä sun muista johonkin muuhun ketjuun  ;)

Hyvä idea. Koetan ehtiä vaikka tuonne "muut merkit"-alueelle tehdä jonkinlaisen avauksen aiheesta jossain vaiheessa. Tuo Wikipedian artikkeli ei ehkä ole paras mahdollinen lähde sarja/rinnakkaishybridin toiminnan ymmärtämiseen. Selkeästi se meni b1mpo:ltakin hieman ohi.

Sitä odotellessa haastan b1mpo:n, ja miksei muutkin, etsimään jostain alan mediasta tiedon, joka mittauksiin perustuen kertoisi, että Toyotan ja Fordin käyttämä tekniikka EI ole taloudellisin hybriditekniikka markkinoilla. Saa nähdä, löytyykö tuollainen tieto ennen, kuin ehdin tuon selostuksen kirjoittamaan. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.11.20 - klo:08:09
Sitä odotellessa haastan b1mpo:n, ja miksei muutkin, etsimään jostain alan mediasta tiedon, joka mittauksiin perustuen kertoisi, että Toyotan ja Fordin käyttämä tekniikka EI ole taloudellisin hybriditekniikka markkinoilla. Saa nähdä, löytyykö tuollainen tieto ennen, kuin ehdin tuon selostuksen kirjoittamaan. :)
Varmaan ei ole tarvetta enempää todistella Toyotan hybridin etevyydestä. Toyotan hybridi on erinomainen tuote tekniikaltaan. Siihen ei liene kellään mitään vastaan sanottavaa. Ajatus siitä, että se olisi jotenkin ihmeiden tekijä esimerkiksi maantiepainotteisessa ajossa, ei ole totta. Se ei mene vähemmällä maantiellä, kuin nämä vag:t ilman hybriditekniikkaa. Syklisessä ajossa sen erinomaisuus tulee esille ja siinä se on verraton polttomoottorisiin nähden, joihin se parhaiten vertautuukin. Mutta niin on muutkin "itselataavat" hyviä siinä hommassa. Harmi kun verrokkia ei vagilta löydy. Itsekin olisin varmasti kiinnostunut tuosta tekniikasta, jos ajo olisi kaupunkipainotteista, jos/kun latausmahdollisuus on huono. Kalliimmaksi omissa ajoissa tulisi tällä hetkellä Toyotan vastaava corolla ja monesta asiasta joutuisin tinkimään, eli oma lehmä ojassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

miz

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 03.11.20 - klo:01:15
Pitäskö mennä jauhamaan noista toyotan hybrideistä sun muista johonkin muuhun ketjuun  ;)

Itse aiheeseen: Leon PHEV:issä ilmeisesti on vaihteistossa D/S, ja nappejahan Leonissa ei ole ainakaan vaihteiston ympärillä eri tilojen vaihtoon. Onko muilla kokemuksia miten vertautuu muihin plugareihin käytettävyydessä?

Viikonloppuna tuli kaverin Superb iV:tä testattua, ja siinähän vaihteistossa on D/B mistä voi säätää jarrutusenergian talteenoton voimakkuutta, ja erillisinä nappeina Sport ja e-mode. Ei kyllä mikään kauhean selkeä systeemi sekään ollut, mitenhän lie Leonin kanssa?

Tämä sama itsellekin vielä arvoitus. Toivottavasti löytyy joku gte moodia ja -nappia vastaava helppo tapa (ilman keskinäyttöä koskemista) siirtyä ajomoodiin jossa on sekä bensa että sähköt heti valmiina.
Esim ohituksissa olisi kiva hitaamman takaa lähdettäessä, ettei tarvitsisi rykäistä hitaahkosta sähköajosta suoraan kick downia enemmän tehoja tarvittaessa.

-ruoska-

Eikö vaihteiston laittaminen S-Moodiin tee tuota? Ainakin toimii tässä BMW:ssä noin.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.11.20 - klo:09:16
Varmaan ei ole tarvetta enempää todistella Toyotan hybridin etevyydestä. Toyotan hybridi on erinomainen tuote tekniikaltaan. Siihen ei liene kellään mitään vastaan sanottavaa. Ajatus siitä, että se olisi jotenkin ihmeiden tekijä esimerkiksi maantiepainotteisessa ajossa, ei ole totta. Se ei mene vähemmällä maantiellä, kuin nämä vag:t ilman hybriditekniikkaa.

Oma kokemus kun samaan aikaan on Toyotan hybridi ja VAG TDI tai TSI. Vasta moottoritiellä hybridin hyöty pienenee pois. Maantiellä on mäkiä ja nopeudenmuutoksia. Samoin maantienopeuksissa hybridi menee välillä esim 0,5 - 1km matkoja sähköllä (tasaista tai alamäkeä). Seka-ajossa toyotan hybridi säästää. Uusimman TM:n testissä toiseksi parhaan kulutus on maantie ja kaupunkikulutuksen keskiarvona noin 1,3 kertainen vs Corolla. Ero on siis merkittävä ja Corolla oli paras myös maantiellä.

miz

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 03.11.20 - klo:09:58
Eikö vaihteiston laittaminen S-Moodiin tee tuota? Ainakin toimii tässä BMW:ssä noin.

Eli tuosta kepistä / nysästä menee S-moodiin (=gte passatissa?) kuten nykyisessä 5f:ssä, eikä B-moodiin kuten monissa muissa konsernin tuotteissa tuolla voimalinjalla?

Itse en ole Leonia PHEV mallina ajanut, enkä tarkkoja kuviakaan toteutuksesta tältä osin nähnyt, joten varmuutta ei ollut. No, kuun loppupuolella tuo sitten viimeistään varmistuu kun pitäisi olla luovutus.

Hego

Joo, leon phev:ssa on D/S. Mielestäni S modella oli paljon herkempi käynnistämää polttista ja piti sen käynnissä myös pidempään. Tasasella sammutti toki moottorin myös S modella, mutta käynnisti heti kun reippaammin painoi kaasua.

B modea ei tosiaan ole, mutta käsittääkseni valikosta voi valita miten voimakas regenerointi halutaan D:llä ajaessa, eli rullaako aito pidemmälle vai ottaako energiaa enemmän talteen kun jalka nostetaan kaasulta.
Seat León ST PHEV Xcellence

b1mpo

Tämä on kyllä niin offtopiikkia osaltani, kuin olla voi.

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 03.11.20 - klo:09:59
Oma kokemus kun samaan aikaan on Toyotan hybridi ja VAG TDI tai TSI. Vasta moottoritiellä hybridin hyöty pienenee pois. Maantiellä on mäkiä ja nopeudenmuutoksia. Samoin maantienopeuksissa hybridi menee välillä esim 0,5 - 1km matkoja sähköllä (tasaista tai alamäkeä). Seka-ajossa toyotan hybridi säästää. Uusimman TM:n testissä toiseksi parhaan kulutus on maantie ja kaupunkikulutuksen keskiarvona noin 1,3 kertainen vs Corolla. Ero on siis merkittävä ja Corolla oli paras myös maantiellä.
Kaikissa sulla saman kokoiset renkaat? Loppujen lopuksi polttoainekulut tuollaisissa uusissa autoissa ovat normaalilla suomalaisen ajosuoritteella mitätön tekijä kokonaiskuluissa. Monet muut asiat ratkaisee valinnan noissakin autoissa.

Tässä tuoreimmat listaukset peruspeleistä. Omat kokemukset kulutuksista ovat saman suuntaisia, lähes identtisiä, kuin kuvassa näkyvät. En pidä mitenkään erityisenä noita Toyotan lukemia.


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

miz

Lainaus käyttäjältä: Hego - 03.11.20 - klo:10:29
Joo, leon phev:ssa on D/S. Mielestäni S modella oli paljon herkempi käynnistämää polttista ja piti sen käynnissä myös pidempään. Tasasella sammutti toki moottorin myös S modella, mutta käynnisti heti kun reippaammin painoi kaasua.

B modea ei tosiaan ole, mutta käsittääkseni valikosta voi valita miten voimakas regenerointi halutaan D:llä ajaessa, eli rullaako aito pidemmälle vai ottaako energiaa enemmän talteen kun jalka nostetaan kaasulta.

Tämähän kuulostaa ihan toimivalta ratkaisulta myös.
Ihmeellisesti tuosta phevistä ei tunnu löytyvän vieläkään mitään testejä/koeajoja, 1,5 versiosta niitä on vaikka kuinka.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy