Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.10.20 - klo:15:51
Heh heh, hyvä vitsi. ;D

Fordia ja Toyotaa sivistyneempää tapaa ohjata käyttövoimia ei ole missään muussa Euroopassa myytävässä hybridissä. Nämä VAG-hybriditkin ovat vain tavallisia polttomoottoriautoja, joihin on "liimattu päälle" sähkömoottori. Eivät hybridiksi alunperin suunniteltuja.

Fordihan onkin kunnistautunut varsin etevästi tällä saralla:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ford-kuga-phev-saa-takaisinkutsun-latausjarjestelman-viassa-tulipaloriski/

Näiden ongelmien takia Ford joutunee etsimään kumppania päästöoikeuksissa, kun muuten EU:n laskusta tulee tänä vuonna liian suuri.

Ja Toyotan hybridit ovat niin erinomaisia, että ne lataavat itsestään, pyhällä hengellä. Siksi Toyota markkinoi niitä ”itselataavina”, vaikka kyse on kärjistäen dynamosta, jolla otetaan jarruenergiaa talteen.  ;D Kyllähän se toki itse lataa. Näitä muka-hybridejä Toyota on toki valmistanut jo kauan, mutta ladattavia malleja ei juuri muita pidempään.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: Sam123 - 28.10.20 - klo:14:55
Mä en tiedä onko tää totta, mutta mulle myyjä sano, että auton mukana tulevat piuhat on vain tilapäiskäyttöön mm. kauppojen pihalla oleviin laitteisiin. Ei tee hyvää lataa niillä jatkuvasti.

Voi olla myyntikikka, johon ainaki ite menin sitten lankesin  ;D. Mulla on kiinteä piuha, joka tuli itse aseman mukana.
Kauppojen pihalla olevat laitteet ovat ihan pysyviä latausasemia, joissa käytetään normaalia latauskaapelia ja niistä saa todennäköisesti kaikista sähköä sillä 3,6 kilowatin teholla, mitä Leon pystyy ottamaan vastaan. Tilapäislatauslaite on käytännössä tavalliseen pistorasiaan kytkettävä laite, jolla voi ladata 1,8 kilowatin teholla eli 8A virralla. Tuo on niin pieni virta, että pitäisi pystyä lataamaan huoletta missä tahansa pistorasiassa tänä päivänä ja varsin turvallisesti. En tiedä tarkalleen, onko noissa tilapäislatureissa mitään sisäisiä suojauksia, jonka puuttuessa noita ei suositeltaisi "jatkuvaan" käyttöön.

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.10.20 - klo:19:52
Fordihan onkin kunnistautunut varsin etevästi tällä saralla:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ford-kuga-phev-saa-takaisinkutsun-latausjarjestelman-viassa-tulipaloriski/

Tunnen toki tapauksen, ajanhan itse kyseisellä autolla. Mutta Samsungin akkukennojen laatu ei liity tähän puheena olevaan asiaan millään lailla, joten se siitä (Bemari on muuten samassa kusessa niiden kanssa).

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.10.20 - klo:19:52
Ja Toyotan hybridit ovat niin erinomaisia, että ne lataavat itsestään, pyhällä hengellä. Siksi Toyota markkinoi niitä ”itselataavina”, vaikka kyse on kärjistäen dynamosta, jolla otetaan jarruenergiaa talteen.

Toyotan markkinointitermin perusteluita en tunne, mutta kyllähän tuo enemmän on itselataava kuin muut hybridityypit. Siis sen takia, että siinä on erikseen generaattori ja ajomoottori, ja sähköä syntyy polttomoottorilla ajaessa aina ja koko ajan enemmän tai vähemmän. Se siis tuottaa sähköä aina, kun liikutaan polttomoottorilla.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.10.20 - klo:19:05
Sellainen tilanne 2-vetoautossa, että sähkömoottori lataisi ja vetäisi samanaikaisesti ei ole millään tavalla tarkoituksenmukaista fiksun energian käytön suhteen. Siinähän tulee häviöitä valtaisasti.

Ei välttämättä, jos sähkön tuottaminen tuo polttomoottorille sopivasti lisäkuormaa, nostaen sen paremmalle hyötysuhdealueelle. VAG-hybridit pystyvät avustamaan polttomoottoria vain pätkittäin, eli sen aikaa kun akussa riittää virtaa. Lataushybridillä tämä ei ole niin olennaista, paitsi sitten kun lataussähkö on käytetty ja mennään itselataavana. Fordin ja Toyotan tapauksessa voimalinja onkin kehitetty nimenomaan itselataavaksi, ja latausversiot ovat tulleet kuvaan myöhemmin (Fordilla tämä Kuga PHEV on kolmas lataushybridi kaikkiaan kuudesta eri hybridimallista, joissa tätä voimalinjaa on käytetty). Jos akusta loppuu juissi, niin jossain hävitään aina - jos ei taloudellisuudessa niin sitten suorituskyvyssä. Siksi hybridi, jolta ei sähkö lopu niin kauan kuin tankissa on bensaa, voittaa aina. Ja jos verrataan niihin sarjahybrideihin (esim. Mitsu tai Honda), niin niissäkin on se suoraveto mutta vain kovemmissa nopeuksissa - Fordilla ja Toyotalla se on aina mukana.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.10.20 - klo:19:05
VAG:ssa käytetty systeemi mahdollistaa paremman vetopainon, jos vertaa vaikka toyo/ford.

Paljonko Leon eHybridin vetopaino muuten on, en oikein löydä speksejä mistään?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mipefin

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.10.20 - klo:11:40
Paljonko Leon eHybridin vetopaino muuten on, en oikein löydä speksejä mistään?

Ruotsin seatilla on tuollainen tekniset tiedot -lappunen jaossa mitä suomessa ei ole näkynyt: https://www.seat.se/content/dam/countries/se/seat-website/ladda-ner-broschyr/broschyr/nya-leon-tekniska-spec.pdf

Max. släpvikt, med bromsar 12% (kg): 1500
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.10.20 - klo:11:40
Siis sen takia, että siinä on erikseen generaattori ja ajomoottori, ja sähköä syntyy polttomoottorilla ajaessa aina ja koko ajan enemmän tai vähemmän. Se siis tuottaa sähköä aina, kun liikutaan polttomoottorilla.

Ei välttämättä, jos sähkön tuottaminen tuo polttomoottorille sopivasti lisäkuormaa, nostaen sen paremmalle hyötysuhdealueelle. VAG-hybridit pystyvät avustamaan polttomoottoria vain pätkittäin, eli sen aikaa kun akussa riittää virtaa. Lataushybridillä tämä ei ole niin olennaista, paitsi sitten kun lataussähkö on käytetty ja mennään itselataavana. Fordin ja Toyotan tapauksessa voimalinja onkin kehitetty nimenomaan itselataavaksi, ja latausversiot ovat tulleet kuvaan myöhemmin (Fordilla tämä Kuga PHEV on kolmas lataushybridi kaikkiaan kuudesta eri hybridimallista, joissa tätä voimalinjaa on käytetty). Jos akusta loppuu juissi, niin jossain hävitään aina - jos ei taloudellisuudessa niin sitten suorituskyvyssä. Siksi hybridi, jolta ei sähkö lopu niin kauan kuin tankissa on bensaa, voittaa aina. Ja jos verrataan niihin sarjahybrideihin (esim. Mitsu tai Honda), niin niissäkin on se suoraveto mutta vain kovemmissa nopeuksissa - Fordilla ja Toyotalla se on aina mukana.

Paljonko Leon eHybridin vetopaino muuten on, en oikein löydä speksejä mistään?
Moottoria ja sen hyötysuhdetta käytetään eri tavalla ladattavissa, kuin "itselataavissa". Saahan ladattavissakin itse määritellä akun varaustilan, jolloin se toimii kuten "itselataava", vaikkakin tekniikka eri toyo vs. vag. Sama minkälaisessa hybridissä loppuu akku, ei se avusta polttomoottoria. Eli jos nyt vaikka tuo "itselataava" toyo lataisikin samalla, kun on veto päällä, ei se tuo tehoa pyörille, vaan häviää lataamisen häviöihin se polttomoottorin teho. Näinollen paras kiihdytys akkujen ollessa finaalissa tapahtuu pelkällä polttomoottorilla siinäkin ja näin olettaisin sen toimivan.

Parempi hyötysuhdealue ei tarkoita pienempää kulutusta. Ideaalia ei siis ole ladata samalla, kun veto päällä polttoaineen kulutuksen kannalta. Alamäet ehkä sellaisia paikkoja, jossa voisi ladata ja käyttää polttista samaan aikaan paremmalla hyötysuhteella. Välityksillä haetaan kuitenkin aina sitä parasta hyötysuhdetta joka tilanteessa.

Ainakin superbissa ja passatissa on hyvät vetopainot, jolla oletuksella tekniikan ollessa sama, on myös leonissa mahdollisesti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

#35
Lainaus käyttäjältä: mipefin - 29.10.20 - klo:12:50
Max. släpvikt, med bromsar 12% (kg): 1500

On se sitten jonkin verran parempi. Kugassa vain 1200 kg. Sitä en tiedä, mikä on se rajoittava tekijä tässä tapauksessa. Kyllä siihen varmaan enemmänkin saataisiin, mutta jokin muu ominaisuus vastaavasti huononisi. Kenties taloudellisuus.

Toivottavasti Leon eHybrid saadaan TM:n perusteelliseen koeajoon, niin nähdään sen taloudellisuus näihin sarja/rinnakkaisvehkeisiin verrattuna. Kieltämättä VAG on osannut tehdä pihejä hybridejä valitsemallaan tekniikalla. Esim. Passat GTE pärjää kulutuksessa Kugalle kohtuullisen hyvin, kaupunkiajoa lukuunottamatta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

miz

#36
Käytännössa sama tekniikka hieman pienemmällä painolla ja teholla, niin eiköhän se taloudellisuuskin ole Passatin kanssa samalla hehtaarilla.

Edit:
Passatin ja Kugan kulutukset näemmä TM:n mittauksissa maantiellä samat, motarilla Passatissa pikkasen vähemmän ja kaupungissa Kuga selvästi, reilun litran, pihimpi.
Suorituskyvyssä Kuga reippaasti heikompi sekä paikaltaan että maantiellä.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.10.20 - klo:15:55
On se sitten jonkin verran parempi. Kugassa vain 1200 kg. Sitä en tiedä, mikä on se rajoittava tekijä tässä tapauksessa. Kyllä siihen varmaan enemmänkin saataisiin, mutta jokin muu ominaisuus vastaavasti huononisi. Kenties taloudellisuus.

Toivottavasti Leon eHybrid saadaan TM:n perusteelliseen koeajoon, niin nähdään sen taloudellisuus näihin sarja/rinnakkaisvehkeisiin verrattuna. Kieltämättä VAG on osannut tehdä pihejä hybridejä valitsemallaan tekniikalla. Esim. Passat GTE pärjää kulutuksessa Kugalle kohtuullisen hyvin, kaupunkiajoa lukuunottamatta.

Uusimmassa TM:ssä on Golf kokoluokan vertailu. Focus voittaa testin 0,1 pisteellä ennen Golfia. Corolla hybrid jää viimeiseksi. Focus ja Corolla ovat ns. hybridejä. Silti niiden maantiekulutus on huonohko verrattuna Golfiin joka ei ole hybridi lainkaan, 1.5 TSI manuaalilla (ei siis edes kevythybridi).

Corolla: 4,2
Golf: 4,4
Focus: 4,9

Kaupunkiajossa Corolla vie 4,1, Golf ja Focus 6,5.

Eli ei ole kovin etevää hybriditekniikkaa, jos maantiekulutus (ja Focuksen tapauksessa kaupunkiajokin) on yhtä hyvä tai huono kuin perus TSI-koneella. Vahvistaa minun mielestä vaan sen, että Fordin/Toyotan tekniikassa on hukkaa/häviötä, kun tulos on noin huono.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Hego

Eilen tuli itsekin otettua tyypit Leon PHEVstä ja testattua että mitä sitä oikein on tullut tilattua.  :D
Koeajolenkki: Olari-espoonväylä - espoon keskus - turun motari - nihtisilta - turun motari - lommila - oittaa - bodomin tie - järvenperä - kehä III - lommila - espoon keskus - olari.

1h 15min / 48km keskinopeudella 38km/h

Kulutus 1.8l/100km
16kWh/100km

Enkä todellakaan edes yrittänyt ajaa taloudellisesti.
Moottoritie pätkät 120 nopeudella muuten vaihtelevaa 30-80km/h rajoitusten mukaan.
Sähkö range näytti alussa 53km (akku ei ollut ihan täynnä). Rangea oli jäljellä 9km kun palautin auton. Tuon lenkin olisin siis päässyt kokonaan sähköllä. Mutta kun kyseessä oli koeajo niin vähän lapsetti välillä.  ;D

Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus. Tuo koeajolenkki oli just sellanen minkälaisia teitä ajelen päivittäin, kaupunkia ja maantietä/motaria. Kyl se suurin haaste on se voiman saaminen sutimatta tiehen, jopa pelkällä sähköajolla.  ;D  Positiivista oli se että Leon on hiljaisempi auto kuin nykyinen 2018 CrossContry Volvo V60 (vanhempi koppa) molemmissa kitkarenkaat.

Uskon että tolla pääsee tarvittaessa todella pieniin kulutuslukemiin, kunhan oppii miten tuo tekniikka toimii että osaa ajaa sitä ”oikein”. Yhden Auris hybridin omistaneena, silläkin pääsi jopa 3 alkaviin kulutuslukemiin kun vaan oppi ensin ajaa sitä oikein ja niin että ei kuitenkaan ollut koko ajan teiden tukkona.
Seat León ST PHEV Xcellence

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.10.20 - klo:17:39
Eli ei ole kovin etevää hybriditekniikkaa, jos maantiekulutus (ja Focuksen tapauksessa kaupunkiajokin) on yhtä hyvä tai huono kuin perus TSI-koneella. Vahvistaa minun mielestä vaan sen, että Fordin/Toyotan tekniikassa on hukkaa/häviötä, kun tulos on noin huono.
Mitä tasaisempi maasto, tasaisempi nopeus ja mitä suurempi nopeus, sen vähemmän hybridistä on apuja kulutusmielessä. Senhän tuo testikin kertoo. Ohitustilanteissa hybridi tuo taas boostia verrattuna esim. vaggeja keskenään samankokoisilla moteilla tuollaisessa ajossa.

Fordin litrainen ei alun alkaenkaan ole niin pihi, kuin vag:n vastaava. En tiedä onko tuo ollenkaan sama motti, mutta vaikuttaisi kulutuksen perusteella siltä kuitenkin.

Prius vääristää lukemia taas verrattuna näihin. Siinä on niin pieni ilmanvastus ja hyvin rullaavat pienehköt renkaat, että se painii omassa kastissaan, jos mietitään tuollaista maantiajoa ja bensaa. Pitkämatkalaiselle prius olisi ihan ok talousmielessä. Sitten päästäänkin dieselin alueelle, joka on monesti kaikin puolin parempi maantieauto. Esim. foordin ja vagin parilitraiset tai pienemmät dieselit on pihejä, puhumattakaan edesmenneen corsan 1.3cdti motista tai A mersun dieselistä.

Jokatapauksessa hybridit ja ladattavat hybridit on erinomaisia kaupunkiautoja tai joissakin tapauksissa erinomaisia veronkiertoautoja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.10.20 - klo:17:39
Eli ei ole kovin etevää hybriditekniikkaa, jos maantiekulutus (ja Focuksen tapauksessa kaupunkiajokin) on yhtä hyvä tai huono kuin perus TSI-koneella. Vahvistaa minun mielestä vaan sen, että Fordin/Toyotan tekniikassa on hukkaa/häviötä, kun tulos on noin huono.

Tuolla Focuksella ei ole sitten yhtään mitään yhteistä Kugan tekniikan (tai Toyotan) kanssa. Se on kevythybridi, eli remmivetoinen laturi hieman avittelee ylämäessä. Kun hybrideistä puhutaan, niin pitää osata erottaa täyshybridit ja nuo "muka-hybridit" joita nykyään alkaa olla joka toinen automalli. Kevythybridi on siis 48 voltin remmivetoinen sähkömoottori (samalla laturi), jolla ei voi ajaa metriäkään sähköajolla, se vain avittaa ylämäessä. Tuon Focuksen polttis on litrainen turbokone, Kugassa taas on 2,5-litrainen vapaastihengittävä Atkinson-työkierrolla varustettu moottori.

Jos Fordin ja Toyotan käyttämä tekniikka ei ole vielä avautunut, niin tämä opetuskäyttöön suunniteltu veivihärveli voi auttaa siinä:

https://youtu.be/MsvVD0FaF28
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.10.20 - klo:07:50
Tuolla Focuksella ei ole sitten yhtään mitään yhteistä Kugan tekniikan (tai Toyotan) kanssa. Se on kevythybridi, eli remmivetoinen laturi hieman avittelee ylämäessä. Kun hybrideistä puhutaan, niin pitää osata erottaa täyshybridit ja nuo "muka-hybridit" joita nykyään alkaa olla joka toinen automalli. Kevythybridi on siis 48 voltin remmivetoinen sähkömoottori (samalla laturi), jolla ei voi ajaa metriäkään sähköajolla, se vain avittaa ylämäessä. Tuon Focuksen polttis on litrainen turbokone, Kugassa taas on 2,5-litrainen vapaastihengittävä Atkinson-työkierrolla varustettu moottori.

Jos Fordin ja Toyotan käyttämä tekniikka ei ole vielä avautunut, niin tämä opetuskäyttöön suunniteltu veivihärveli voi auttaa siinä:

https://youtu.be/MsvVD0FaF28

Kyllä minä nuo mildhybridit ja oikeat tekniikaltaan erotan. En vaan miellä noita Toyotan toteutuksia oikeaksi hybridiksi.

Eli pointti tuossa oli vaan, että Corolla oli sitä Toyotan "hyvää" hybriditeknikkaa, jota kehuit ja Focuskin ns. kevyt-hybridi, kun taas Golfissa ei ollut mitään (vain uusin Miller-työkierron TSI).

Miten siis selität tuon Corollan kehnon tuloksen, jos voimalinja on kerran hyvä? Sen maantiekulutus on lähes sama kuin täysin perinteisen polttomoottoriauton. Lisäksi se häviää 0-100 kiihdytyksessä ja myös ohituskiihtyvyydessä. :O

Ei voida puhua siis kovin edistyksellisestä hybriditekniikasta. Miksi valmistaa tuollaista, kun edut jäävät marginaaliin? Lataushybridi on paljon järkevämpi vaihtoehto. Silloin voi sentään lähikaupassa käydä sähköllä, vaikka siinäkin akkuteknologia tuo tällä hetkellä turhaa elopainoa. Seatin tapauksessa uusi e-Hybrid painaa n. 300-400 kiloa enemmän kuin edeltävä TSI malli.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

atapi

#42
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 30.10.20 - klo:11:50
Kyllä minä nuo mildhybridit ja oikeat tekniikaltaan erotan. En vaan miellä noita Toyotan toteutuksia oikeaksi hybridiksi.

Eli pointti tuossa oli vaan, että Corolla oli sitä Toyotan "hyvää" hybriditeknikkaa, jota kehuit ja Focuskin ns. kevyt-hybridi, kun taas Golfissa ei ollut mitään (vain uusin Miller-työkierron TSI).

Miten siis selität tuon Corollan kehnon tuloksen, jos voimalinja on kerran hyvä? Sen maantiekulutus on lähes sama kuin täysin perinteisen polttomoottoriauton. Lisäksi se häviää 0-100 kiihdytyksessä ja myös ohituskiihtyvyydessä. :O

Ei voida puhua siis kovin edistyksellisestä hybriditekniikasta. Miksi valmistaa tuollaista, kun edut jäävät marginaaliin? Lataushybridi on paljon järkevämpi vaihtoehto. Silloin voi sentään lähikaupassa käydä sähköllä, vaikka siinäkin akkuteknologia tuo tällä hetkellä turhaa elopainoa. Seatin tapauksessa uusi e-Hybrid painaa n. 300-400 kiloa enemmän kuin edeltävä TSI malli.

Tuo Toyotan 1.8 ei kieltämättä ole kovin kilpailukykyinen suorituskyvyn puolesta. 2.0 sitten eri maata, mutta toki kalliimpi. Eroja kahden auton kulutuksessa ei voi suoraan panna pelkän moottorin piikkiin, vaan on myös huomioitava liikkumiseen tarvittava teho. Toyotan ilmanvastuskerroin taitaa olla 0.31 ja Volkkarin luokkaa 0.27 eli ero on yli 10%. Itse en myöskään pidä manuaalivaihteistoa tätä päivää olevana ratkaisuna ja DSG nostaa Golfin kulutusta. Puhtaasti moottoria tai ainakin koko voimalinjaa arvioiden pitäisin Toyotaa n. 20% Volkkaria energiatehokkaampana ihan matka-ajossa, mutta huono ilmanvastuskerroin nostaa kulutusta.

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 30.10.20 - klo:11:50
Eli pointti tuossa oli vaan, että Corolla oli sitä Toyotan "hyvää" hybriditeknikkaa, jota kehuit ja Focuskin ns. kevyt-hybridi, kun taas Golfissa ei ollut mitään (vain uusin Miller-työkierron TSI).

Miten siis selität tuon Corollan kehnon tuloksen, jos voimalinja on kerran hyvä? Sen maantiekulutus on lähes sama kuin täysin perinteisen polttomoottoriauton. Lisäksi se häviää 0-100 kiihdytyksessä ja myös ohituskiihtyvyydessä. :O

Miller-työkierto nyt tuskin osuu luokkaan "täysin perinteinen polttomoottoriauto". Sekään ei ole mikään yllätys, että hybriditekniikka auttaa taloudellisuuteen nimenomaan taajama-ajossa, ei niinkään maantiellä. Corolla näköjään kuluttaa tuohon "täysin perinteiseen Miller-koneiseen" Golfiin verrattuna maantiellä vain pari desiä eli n. 5 % vähemmän. Taajamassa ero onkin sitten jo 2,4 litraa, eli noin 37 %. Ja kuten atapi tuossa edellä osuvasti huomioi, niin tuo 37 % pienempi kulutus saavutetaan sulavimmalla mahdollisella automaattivaihteistolla, verrokin ollessa kampikäyttöisellä työkonevaihteistolla.

Nämä kaksi ovat kuitenkin aika huono verrokkipari. Puhehan oli eri hybriditekniikoiden paremmuudesta, joten vertailu pitää tehdä hybridimallien välillä. Palataan asiaan sitten, kun Leonin plugari on käynyt samoilla TM:n testipätkillä. Toki sekään vertailu tuskin lukijalleen paljastaa kaikkia näiden tekniikoiden käytännön eroja. Täysin portaaton voimalinja pitää kokea itse, ei sitä pysty lehtijutuista tajuamaan. Itse kolme DSG-vaihteista autoa omistaneena voin sanoa, että Fordin hybridin ajokokemus on jotain aivan muuta. Toki on myönnettävä, etten ole VAG-plugaria koskaan ajanut, joten sen voimalinjan toimivuudesta minulla ei ole omakohtaista kokemusta. Uskoakseni sähkömoottori auttaa vähentämään DSG:n "ominaisuuksista" johtuvia epämiellyttäviä tilanteita.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

passo_s

Työsuhdeautoilijoilta jää tojotat nykyisin kauppaan, kaveripiirin otannan perusteella useampi työnantaja tuijottaa wltp lukemaa. Hybrid tojotien WLTP lukema on liian iso.

tet

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 30.10.20 - klo:14:17
Työsuhdeautoilijoilta jää tojotat nykyisin kauppaan, kaveripiirin otannan perusteella useampi työnantaja tuijottaa wltp lukemaa. Hybrid tojotien WLTP lukema on liian iso.

No tuon edellä puhutun vertailun autoista jäävät sitten kauppaan kaikki, koska Corollalla oli selkeästi pienin WLTP-lukema. Plugareistahan tässä pohjimmiltaan kuitenkin puhuttiin, kunnon hybriditekniikka auttaa myös isoakkuisia plugareita. Edelleen, odotellaan rauhassa niitä Leonin lukemia, turha tähän on sotkea kaiken maailman dinoja ja itselataavia. Plugari tyhjällä akulla ei ole kuitenkaan sama asia kuin itselataava, painoeroa on sen verran paljon.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

passo_s

Corolla Hybrid 102 g/km (wltp). Passat GTE 30g/km (wltp). Yksi kaverini yllättyi kun luki huolimattomasti työnantajan ohjeita ja haki turhaan Corollasta tarjouksen, syynä raja päästöille 80 g/km (wltp).

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: atapi - 30.10.20 - klo:13:35
Itse en myöskään pidä manuaalivaihteistoa tätä päivää olevana ratkaisuna ja DSG nostaa Golfin kulutusta.
No, äläs nyt. Kyllä manuaalilla AJAMINEN on vaan hauskempaa. Pisaralla pisimmälle kilpaluissakin manuuali pesee automaatin. Uusimman Porsche Turbonkin saa vielä manuaalilla. Automaatilla ajaessa jää jotakin pois. Se vaan on tylsää. Kohta joku muu ohjaa ja jarruttaakin sun puolesta ja itse asiassa niinhän nuo ovat alkaneet jo tekemäänkin. Paska suuntaus. Mutta kaikki eivät tietty välitä ajo-ominaisuuksista ja itse ajamisesta. Siksi kai Corollaakin myydään hyvin. Kunhan vaan pääsee paikasta toiseen tarvitsematta tehdä liikoja.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tet

#48
Lainaus käyttäjältä: passo_s - 30.10.20 - klo:17:08
Corolla Hybrid 102 g/km (wltp). Passat GTE 30g/km (wltp). Yksi kaverini yllättyi kun luki huolimattomasti työnantajan ohjeita ja haki turhaan Corollasta tarjouksen, syynä raja päästöille 80 g/km (wltp).

No totta hitossa, toinenhan on lataushybridi ja toinen ei. Järki käteen, ei pidä verrata aivan eri voimalinjatyypin autoja. Toytaltakin löytyy plugareita, kannattaisiko ehkä verrata niihin? RAV4 plugarin WLTP-lukema on 22 g/km, ja suorituskyvyssäkin taitaa pestä pasuunan mennen tullen. Onhan siinä yli 300 hevosvoimaa ja neliveto.

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 30.10.20 - klo:23:55
Automaatilla ajaessa jää jotakin pois. Se vaan on tylsää.

Halusit tai et, pykälävaihteistot ovat katoavaa kansanperinnettä, sähköistyminen pitää siitä huolen. Ei ole VAG-sähkiksissäkään enää nykynyky-vaihteistoa, vaikka plugareissa vielä on. Käypä kokeilemassa joku portaaton voimalinja, huomaat kuinka mukava sillä on ajella. Itse pidän auton ajamisesta erittäin paljon, mutta nykimistä en kaipaa yhtään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

En ole dsg:tä kovin nykiväksi huomannut. Enemmän työkaverin vähän ajettu volvokin(xc70 -12) nykii ajossa, kun vaihteet vaihtuu ja luistattaa melko paljon. Portaaton kierrosten vinguttaa on kyllä vihoviimeinen käyttömukavuudeltaan. Toki veto on tasaista, mutta ne kierrokset vapaasti hengittävässä kiihdyttäessä häiritsee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 31.10.20 - klo:14:50
En ole dsg:tä kovin nykiväksi huomannut. Enemmän työkaverin vähän ajettu volvokin(xc70 -12) nykii ajossa, kun vaihteet vaihtuu ja luistattaa melko paljon. Portaaton kierrosten vinguttaa on kyllä vihoviimeinen käyttömukavuudeltaan. Toki veto on tasaista, mutta ne kierrokset vapaasti hengittävässä kiihdyttäessä häiritsee.

En minäkään huomannut DSG:tä kovin nykiväksi, kun sellaisella ajoin. Eikä se tasaisessa ajossa näin jälkeenpäin ajateltuna kovin nykivä ollutkaan, mutta tietyissä erikoistilanteissa kyllä. Edelleen hymyilyttää, kun huomaan varovani risteyksissä, jos melkein pysähdyttyäni jatkankin matkaa. Noissa tilanteissa DSG:llä oli omat temppunsa, tai osa voi kyllä johtua turboviiveestäkin. Tuolla nykyisellä voi painaa kaasua missä haluaa ja miten paljon haluaa, eikä mitään nykimistä esiinny. Vaste on myös välitön, kun kaasua painaa niin silloin mennään eikä meinata.

"Ei kovin nykivä" voi olla hyvä tulos, jos verrataan mihin tahansa muuhun, kuin portaattomaan voimalinjaan. Ainakin tuo Fordin eCVT on aina täysin nykimätön, ihan joka tilanteessa. Kun vielä autossa on vapaastihengittävä kone, niin turboviivettäkään ei ole, joten auto käyttäytyy kuin sähköauto myös polttomoottorilla ajettaessa. Osansa tasaiselle käytökselle on toki sillä sähkömoottorilla.

Mitä tuohon huudatukseen kiihdytyksissä tulee, niin Kugassa ei ole kierroslukumittaria, joten jokapäiväisessä ajossa en pysty kierroksia toteamaan. OBD-softalla olen kuitenkin kerran ehtinyt hieman logata ajoa. Siitä lokista löytyy yksi kylmällä koneella ajettu todella rauhallinen kiihdytys 0 - 100 km/h. Polttiksen kierrosluvun vaihteluväli tuossa kiihdytyksessä oli 1250 - 2600 rpm. Noin 25 - 85 km/h välillä mentiin virtuaalivaihteita "vaihtaen", jolloin tuolla 2600 rpm käytiin kolme kertaa, ja "vaihdossa" pudottiin 2000 rpm tasolle.

Tuollaisessa hitaassa kiihdytyksessä moottorin ääntä ei paljoa edes kuule, sen verran hyvin se on vaimennettu. Ripeässä kiihdytyksessä kyllä kuulee. Aion kyllä logata lisääkin, jotta selviää käytetyt kierrokset paremmin. Mutta huudatus ei kyllä tuolle 2,5-litraiselle ole oikea sana, se on murinaa tai "kurnutusta" jota se pitää. Muistuttaa yllättävän paljon ison automaattivaihteisen jenkkilotkon äänimaailmaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jt

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.10.20 - klo:13:51
Itse kolme DSG-vaihteista autoa omistaneena voin sanoa, että Fordin hybridin ajokokemus on jotain aivan muuta. Toki on myönnettävä, etten ole VAG-plugaria koskaan ajanut, joten sen voimalinjan toimivuudesta minulla ei ole omakohtaista kokemusta. Uskoakseni sähkömoottori auttaa vähentämään DSG:n "ominaisuuksista" johtuvia epämiellyttäviä tilanteita.
Lyhyen Passat GTE kokemuksen perusteella voin todeta että sähkömoottori/sähköajo tekee erityisesti kaupunkiajosta ja liikkeellelähdöistä erittäin sulavaa - voiko se enää sulavampaa olla, jaa-a, jokin GTE-kuski voisi asiaa kommentoida. Ja kun on plugarista kyse, ei polttomoottoria tarvitse pyörittää olleenkaan niin kauan kuin akuissa piisaa virtaa, siis kaikki lyhyemmät matkat, toisin kuin "itselataavassa".
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Epes

Lainaus käyttäjältä: jt - 31.10.20 - klo:16:19
Lyhyen Passat GTE kokemuksen perusteella voin todeta että sähkömoottori/sähköajo tekee erityisesti kaupunkiajosta ja liikkeellelähdöistä erittäin sulavaa - voiko se enää sulavampaa olla, jaa-a, jokin GTE-kuski voisi asiaa kommentoida. Ja kun on plugarista kyse, ei polttomoottoria tarvitse pyörittää olleenkaan niin kauan kuin akuissa piisaa virtaa, siis kaikki lyhyemmät matkat, toisin kuin "itselataavassa".

Minulla on ollut kymmenkunta DSG autoa aikojen kuluessa ja nyt tänä vuonna Passatin ja Leonin ladattavia hybridejä ajaneena voin sanoa, että ko. autojen liikkellelähtö on tunnelmaltaan verrattavissa perinteisiin momentinmuunnin-automaattien lähtöihin. Sulava on tosiaan hyvä sana kuvaamaan tilannetta.

Erkka

Sama täällä. T-Rocin DSG vaihdoissa ei mitään valittamista, missään nopeuksissa. Tyytyväinen olen ollut.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ram1

Mun mielestä tänne pitäisi ehdottomasti perustaa topic, missä voi kehua omaa autoaan pilvin pimein, jolloin sitä ei tarttis mainostaa jokaisessa topicissa. Olisko ideaa?
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Erkka

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 31.10.20 - klo:17:05
Mun mielestä tänne pitäisi ehdottomasti perustaa topic, missä voi kehua omaa autoaan pilvin pimein, jolloin sitä ei tarttis mainostaa jokaisessa topicissa. Olisko ideaa?

No eikun perustamaan. Ole hyvä  ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ram1

Ei mulla ole tarvetta 😉
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

Lainaus käyttäjältä: jt - 31.10.20 - klo:16:19
Lyhyen Passat GTE kokemuksen perusteella voin todeta että sähkömoottori/sähköajo tekee erityisesti kaupunkiajosta ja liikkeellelähdöistä erittäin sulavaa - voiko se enää sulavampaa olla, jaa-a, jokin GTE-kuski voisi asiaa kommentoida. Ja kun on plugarista kyse, ei polttomoottoria tarvitse pyörittää olleenkaan niin kauan kuin akuissa piisaa virtaa, siis kaikki lyhyemmät matkat, toisin kuin "itselataavassa".

Liikkeelle lähtöhän ei varsinaisesti ole DSG:lle ongelma. Ongelmallisinta oman kokemuksen mukaan on lähes pysähtyminen ja matkan jatkaminen, eli jarrun nosto ja kaasun polkaisu lähes (mutta ei aivan) pysähdyksistä. Jos VAG-plugarit yhtään samalla lailla käyttäytyvät kuin tuo omani, niin jarrutustilanteessa bensakone pysähtyy aina (ainakin lämpimänä). Kun kaasua sitten polkaisee hiljaisesta vauhdista, niin moottori saattaa startata uudelleen tarvittavan tehon aikaansaamiseksi. Miten on tässä tilanteessa, auttaako sähkömoottori tekemään tuosta kiihdytyksestä pehmeän ja tempomattoman, jota se polttis-DSG:llä harvoin on?

Tuota "itselataavuuteen" juuttumista olen jo monasti tässä keskustelussa ihmetellyt. Sillä, onko autossa latausliitin vai ei, ei ole mitään tekemistä hybridivoimalinjan toiminnan kanssa. Samalla hybriditekniikalla voidaan valmistaa niin ladattavia kuin latauskelvottomiakin hybridiautoja. Molemmat sarja/rinnakkaishybridiä käyttävät valmistajat, eli Ford ja Toyota, näin tekevätkin. Eli taas, kannattaa verrata vain saman käyttövoiman autoja. Ja kyllä plugareillakin joskus ajetaan akku tyhjänä, jolloin voimalinjan käytös polttomoottorilla on olennaista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

#58
Lainaus käyttäjältä: Erkka - 31.10.20 - klo:16:52
Sama täällä. T-Rocin DSG vaihdoissa ei mitään valittamista, missään nopeuksissa. Tyytyväinen olen ollut.

Ottaen huomioon se, että kun itse olet jatkuvasti eri aiheista poistanut omasta mielestä aiheottamia posteja, niin minusta Sun tämä posti on kyllä ihan aiheeton, eli reiluuden nimissä olisi nyt aiheellista poista se Sun viesti.

Ja jotta se mun posti ei poistettaisi, mainitsen, että minulta vielä puutuu Seat Leon PHEV kokemus.

jt

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.10.20 - klo:19:19
Liikkeelle lähtöhän ei varsinaisesti ole DSG:lle ongelma. Ongelmallisinta oman kokemuksen mukaan on lähes pysähtyminen ja matkan jatkaminen, eli jarrun nosto ja kaasun polkaisu lähes (mutta ei aivan) pysähdyksistä. Jos VAG-plugarit yhtään samalla lailla käyttäytyvät kuin tuo omani, niin jarrutustilanteessa bensakone pysähtyy aina (ainakin lämpimänä). Kun kaasua sitten polkaisee hiljaisesta vauhdista, niin moottori saattaa startata uudelleen tarvittavan tehon aikaansaamiseksi. Miten on tässä tilanteessa, auttaako sähkömoottori tekemään tuosta kiihdytyksestä pehmeän ja tempomattoman, jota se polttis-DSG:llä harvoin on?
Puhun edelleen hyvin lyhyellä kokemuksella VAG-hybridilinjasta GTE:ssä (sama lienee kaikissa VAG-plugareissa), niin siinä sähkömoottorissa on kyllä niin paljon potkua ettei polttomoottorin käynnistämiseen ole mitään tarvetta ellei nyt ihan kaasupohjaan-kiihdytyksistä ole kyse. Itse asiassa, tavanomaiseen käyttöön riittäisi varmaan vähemmänkin tehokas voimalinja.

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.10.20 - klo:19:19
Tuota "itselataavuuteen" juuttumista olen jo monasti tässä keskustelussa ihmetellyt. Sillä, onko autossa latausliitin vai ei, ei ole mitään tekemistä hybridivoimalinjan toiminnan kanssa. Samalla hybriditekniikalla voidaan valmistaa niin ladattavia kuin latauskelvottomiakin hybridiautoja.
Ei suoraan mutta ehkä epäsuorasti, näissä "itselataavissa" sähkömoottorin ja akun kapasiteetti on yleensä reippaasti pienempi kuin plugareissa, jolloin sähkö- ja polttistoiminnon yhteistoiminta on se vallitseva moodi toisin kuin plugareissa joita voi ajaa kymmeniä kilometrejä kokonaan ilman polttomoottoria jolloin toiminta on "sähköisen sulavaa".

Suurin ja merkittävin ero on tietenkin se että itselataavan energialähde on vain ja ainoastaan (lähes täysin fossiilinen) bensiini kun taasen plugareita voi nimensä mukaisesti "tankata" sähköverkosta - kunhan muistaa/pystyy lataamaan. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy