Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

[kassu]

Tuota 60tkm paukkua pystyy vähän keventämään kun tilaa itse tulpat ja öljyt motonettiin. Raitisilmansuodattimen saa vaihtaa itse, siitäkin veloitetaan olikohan 97â,¬.. Kun vei omat osat niin ison huollon hinnaksi jäi noin 650â,¬. Oli uudesta asti tiedossa tuo paukku, kun lootaöljyjen vaihto koittaa.
Seat Leon 1.4 e-HYBRID Xcellence ST 2022
Seat Leon 2.0 tfsi Sport-Up 2006

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Masatir - 16.08.23 - klo:09:44
Auto alkoi jossain kohtaa kesää pariin otteeseen näyttää sitä ilmoitusta, että "Moottorin on oltava pitkään käynnissä" tms. No minkäs teet? Vaikka ajaa jotain pidempää matka-ajoa hybrid-moodissa, niin vaikka se näyttää tuota ilmoitusta, niin silti se moottorin sammuttaa vaikka alamäkeen ajaessa, taikka letkassa ajaessa jos edellä ajava ajautuu liian lähelle ja auto voi rullailla sähköllä ja monessa muussakin tilanteessa. Niin mitäs tuossa oikein voi tehdä? En itse keksinyt mitään. Jos loivaa alamäkeä mennessä ei tarvitse juuri painaa kaasua ja auto menee tarpeeksi nopeasti, niin ei siinä kaasua viitsi alkaa painamaan. Ja sama homma vaikka siinä letkassa ajellessa, että jos siinä on vaikka travel assist päällä niin minkäs teet jos se moottoria välillä sammuttelee ja menee vain sähköllä. Ei sitä toisen peräänkään voi ajaa.

No niin tai näin, niin lopulta nyt viime perjantaina kojelaudassa syttyi oranssi moottorinnäköinen merkkivalo mökille ajaessa. Parin sadan kilsan ajon jälkeen ohjekirjasta katsoin sivulta 319, että kyseessä on "Häiriö pakokaasujen valvontajärjestelmässä. Hellitä kaasua ja aja varovasti lähimmälle ammattikorjaamolle moottorin tarkastusta varten." Oli myös vilkutellut sitä "Moottorin on oltava pitkään käynnissä ilmoitusta" ensi alkuun ja jossain kohtaa rauhottui. No mökille ajoin ja takaisinkin ja moottori oli molemmilla kerroilla varmasti pitkään käynnissä ilman edes hetkittäisiä sähkölle siirtymisiä mutta valo vain palaa. Ja aina kun bensakone ekan kerran hyrähtää käyntiin niin vilkuttaa tuota oli sitten alla pidempää ajoa tai ei.

No nyt on k-autolla tutkittavana. Kaikki arkiajoni käytännössä saan ajettua sähköllä. En tiedä voiko se sitten vaikuttaa mutta surkeaa jos vaikuttaa. Kyllä tässä kesällä kuitenkin tasaisesti olen pidempää ajoa maakuntiin tehnyt parin viikon välein hybridimoodissa.

Voisin veikata että toi "Moottorin on oltava pitkään käynnissä" ilmotus liittyy hiukkassuodattimen polttoon. Ehkä siinä poltossa jotain häikkää tai joku anturi antaa väärää tietoa niin poltto ei onnistu tai sitten se onnistuu mutta auto luulee ettei onnistunutkaan.

Mulla Audissa myös sytytteli moottorinhäiriön merkkivaloa noin vuosi sitten mutta mitään muuta epätavallista ei tapahtunut ja auto toimi kuitenkin ihan normaalisti. Huollossa sitten vaihdettiin joku paineanturi, sanoivat että joihinkin moottoreihin eksynyt epäsopiva paineanturi joka aiheuttaa jotain häiriötä ja siihen on tehtaan ohjeistus olemassa. Tilalle vaihdettiin tehtaan ohjeistuksen mukaisesti joku täysin toisenlainen anturi joka vaati myös ECU:n softapäivityksen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

naapurisi

Mulla kanssa alkoi näyttää moottorin varoitusvaloa (auto oli kuukauden vanha).
Oli kuulemma polttoaineen paineanturi, joka piti vaihtaa. Tuosta on tullut tehtaalta joku tyyppivikatiedotekin tms....

Pari kuukautta vanha Leon on nyt ollut useammin huollossa kuin 7v. vanha edellinen auto (volkkari).
...
Seat Sportstourer PHEV Xcellence

Masatir

Lainaus käyttäjältä: naapurisi - 16.08.23 - klo:16:52
Mulla kanssa alkoi näyttää moottorin varoitusvaloa (auto oli kuukauden vanha).
Oli kuulemma polttoaineen paineanturi, joka piti vaihtaa. Tuosta on tullut tehtaalta joku tyyppivikatiedotekin tms....

Pari kuukautta vanha Leon on nyt ollut useammin huollossa kuin 7v. vanha edellinen auto (volkkari).

No tämähän se nyt taisi itselläkin olla mitä nyt huoltoukon eilisestä puhelusta muistan. Tehtaalta oli joku tiedotekin asiasta mitä se siinä puhelimessa kertoi. Kyseessä sellainen tilanne, että Seatilla on näistä antureista kahta eri versiota ja molemmat kyllä sopivat autoon ja sinänsä toimivat. Mutta toisessa anturiversiossa jotkin johtimet ovat hopeisen värisiä/hopeisia ja se aiheuttaa sitten sen anturin rikkoutumisen. Se toinen toimivampi versio anturista ei aiheuta tätä. Minulla nyt sattui olemaan autossa jostain syystä se hopeisilla johtimilla varustettu anturi, joka vaihdetaan nyt siihen parempaan.

Hazard10

60tkm huollossa päivitettiin samalla Infotainment uuteen versioon nii tämän päivityksen hinnaksi tuli n. 160 â,¬. Muistelisin että viime kerralla päivitys oli maksuton. Onko muilla otettu hintaa päivityksistä, eikö nämä kuitenkin takuunalaisia pitäisi olla, kun niin paljon vikoja tuosta on löytynyt?

naapurisi

Mikäs versio sinulle asennettiin?
...
Seat Sportstourer PHEV Xcellence

mikama83

Ei mulle ole mitään päivitykset maksanu ja niitä on tehty paljon. Pari viikkoa sitten tuli 1940 versio ja nyt lähiaikoina tulee vielä maksutta uusi päivitys moottorinohjaukseen (mhev moottori mulla). En ole kuullu että jonkun pitäisi maksaa näistä jos on vaan reklamaation tehny viasta.

Hazard10

Lainaus käyttäjältä: naapurisi - 19.08.23 - klo:16:05
Mikäs versio sinulle asennettiin?
1940 asennettiin. Pitääpä laittaa viestiä perään huoltoon. Ja vielä nimenomaan sanoin huoltoa varatessa, ettei ole toiminu niinku pitäis.

Masatir

#2198
Lainaus käyttäjältä: Hazard10 - 19.08.23 - klo:20:26
1940 asennettiin. Pitääpä laittaa viestiä perään huoltoon. Ja vielä nimenomaan sanoin huoltoa varatessa, ettei ole toiminu niinku pitäis.
Itse pyysin tuon anturikorjauksen yhteydessä että päivittäisivät ohjelmiston 1790 versiosta viimeisimpään versioon, kun on välillä vähän huonosti toiminut jne ja tiedän että on uudempikin versio mutta ei netin kautta selvästikään valu. Ilman maksua päivittivät. Sanoivat sen anturikorjaus/päivityskäynnin päätteeksi että päivitys ei onnistunut vaan sieltä tuli kesken päivityksen joku virheilmoitus. Vähän kyselin, että onko siellä nyt sitten se alkuperäinen versio palautettu toimivaksi, että kaikki järjestelmät kuitenkin toimivat. Sanoivat, että kyllä on että ei ongelmaa sen suhteen. Että heidän pitää nyt vain ottaa valmistajaan yhteyttä ja kysellä tarkempaa tietoa siihen virheilmoitukseen littyen, että miten edetään ja tarvitaan sitten sähkäriä (?, siis jokin autosähköukko?) tekemään se päivitys autoon. Sitä päivitystä varten varattiin sitten vielä uusi aika tuohon myöhemmäksi.

Yllätyin sitten kuitenkin kun autolla lähdin liikkeelle ja tsekkasin tilanteen, niin autossa olikin kuitenkin 1940 asennettuna. Ja esim hybridi/sähkömoodin valinnan ulkoasu oli muuttunut 1790 versiosta, alapalkin vaakakuvakkeita ei näköjään pysty enää vierittämään seuraavalle sivulle ja mitä muuta. Eli kyllä nyt sitten vähintään se 1940 oli ilmeisesti asentunut. Mutta ilmeisesti senkin jälkeen olisi ollut tarjolla jokin päivitys mutta se ei siis onnistunut. Infotainment myös tarjosi minulle jotain päivitystä ja laitoin sen asentumaan mutta versio ei siitä itselläni muuttunut mihinkään.

Mitäs uutta tuossa 1940:ssa nyt sitten on? Navigointi käynnistyy ainakin selkeästi nopeammin, myös parkkitutka tuntuvat aktivoituvan paljon ärhäkämmin ja peruutuskamera myös nopeampi käynnistymään ja ylipäätään infotainment tuntuu sujuvammalta.

pasi

Oliskohan tuota latausjohdon lukituksen aukioloaikaa koodattavissa hiukan pidemmäksi?
Ovet auki, kassi takaovesta sisälle ja sitten latausjohto irti -prosessin onnistumisprosentti on aika huono. Yleensä kerkee mennä latauspiuha taas lukkoon ja joutuu avaamaan avaimesta keskuslukituksen uudestaan.
Viivettä ei tarvitsisi kovin montaa sekuntia pidentää että tilanne paranisi oleellisesti.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: pasi - 21.09.23 - klo:19:29
Oliskohan tuota latausjohdon lukituksen aukioloaikaa koodattavissa hiukan pidemmäksi?
Ovet auki, kassi takaovesta sisälle ja sitten latausjohto irti -prosessin onnistumisprosentti on aika huono. Yleensä kerkee mennä latauspiuha taas lukkoon ja joutuu avaamaan avaimesta keskuslukituksen uudestaan.
Viivettä ei tarvitsisi kovin montaa sekuntia pidentää että tilanne paranisi oleellisesti.


Onnistuu Obd11:llä.
PASSAT GTE VM. 2020

AVe

Tänään heitin Leonin K-Autoon vaihdekytkimen vaihtoon. Ilmeisesti kanssa aika yleinen onglema näissä. Autolla ajettu nyt vajaaseen kahteen vuoteen n.90tkm.
Kertaalleen uusittu tankin huohotusventtiili, joka herjasi mittaristossa tuota aja autolla pitkään herjaa.
Infotainment yksikkö uusittu, ei auttanut automaattiseen buuttailuun, mutta se korjaantui jollain päivityksellä.
OTA- päivitys korjasi viimekerralla kaiuttimien rutinan hätäpuhelin järjestelmän osalta.
Katotaan mitä vielä ehtii tulla takuuaikana esille.

Aaltool

Näin ilmojen kylmennyttyä ja sähkörangen kutistuessa tuli funtsittua tuota polttomoottorin käynnistymistä sähköajon jälkeen akun tyhjennyttyä. Eikö Leonissa ole sähköllä toimiva hytin lämmitys tehty niin, että sähkövastus lämmittää jäähdytysnestettä, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Tällä haen lähinnä sitä takaa, että jos on kylmällä ilmalla lähtenyt sähköllä liikkeelle, lämmittänyt kabiinia ajon aikana ja akun tyhjennettyä auto vaihtaa polttomoottorille, niin eikö silloin polttomoottori ole jo käytännössä "esilämmitetty"? Tämä siis vaikuttaisi positiivisesti polttomoottorin kestävyyteen, eikä tarvitsisi pelätä sitä että jääkylmä dino käynnistyy -10 asteen pakkasessa ja joutuu heti kovaan kuormitukseen vaikkapa kiihdytyksessä.

heller

Lainaus käyttäjältä: Aaltool - 02.11.23 - klo:14:03NEikö Leonissa ole sähköllä toimiva hytin lämmitys tehty niin, että sähkövastus lämmittää jäähdytysnestettä, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Tällä haen lähinnä sitä takaa, että jos on kylmällä ilmalla lähtenyt sähköllä liikkeelle, lämmittänyt kabiinia ajon aikana ja akun tyhjennettyä auto vaihtaa polttomoottorille, niin eikö silloin polttomoottori ole jo käytännössä "esilämmitetty"? Tämä siis vaikuttaisi positiivisesti polttomoottorin kestävyyteen, eikä tarvitsisi pelätä sitä että jääkylmä dino käynnistyy -10 asteen pakkasessa ja joutuu heti kovaan kuormitukseen vaikkapa kiihdytyksessä.
Periaatteessa juu. Nestekierto on ~50c kun ajellaan sähköllä. Tämä neste alkaa kiertää myös koneessa, mutta en ole varma kiertääkö neste heti, vai vasta koneen lämmittyä x verran.
Kuitenkaan tämä neste ei kierrä moottorissa kun ajetaan sähköllä. Eli kone on lähes yhtä kylmä kuin kylmäkäynnistys, mutta lämpeää nopeammin kuin normi bensavehje.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Jeppe2344

Tuli ostettua käytetty plugari leoni viikko sitten. Kuinka paljon range tippuu näin talven kynnyksellä verrattuna kesä säähän. Tällä hetkellä aamusin nollan tuntumassa range näyttää täydellä akulla 46km.

kylpykuula

Lainaus käyttäjältä: Jeppe2344 - 02.11.23 - klo:18:08Tuli ostettua käytetty plugari leoni viikko sitten. Kuinka paljon range tippuu näin talven kynnyksellä verrattuna kesä säähän. Tällä hetkellä aamusin nollan tuntumassa range näyttää täydellä akulla 46km.

Täydellä akulla näyttää mulla noita lukemia ja aavistuksen nousee, kun laittaa aamulla penkinlämmittimet pois ja ilmastoinnin 20C asteeseen.
40km olen päässyt sekalaisessa ajossa nyt ja heinäkuussa aikalailla sitä 50km

AVe

Sama n.40 kilsaa pääsee talvikautena.
Kesällä ennätys 68km, aikalailla tasaisella 64km/h nopeudella.

uma

Tuli tämmöinen huoltokutsu

Korkeajänniteakun kotelon käsittely vahalla 27.11.2023

Onko muilla kokemuksia tästä?
Seat Leon FR eHybrid 2021

Farao

Lainaus käyttäjältä: uma - 04.12.23 - klo:17:49Tuli tämmöinen huoltokutsu

Korkeajänniteakun kotelon käsittely vahalla 27.11.2023

Onko muilla kokemuksia tästä?

Vuosihuollon yhteydessä tuli sama myös Formentoriin. Aika varattu tammikuulle ja kaipa sitä kerrotaan sitten lisää jossain vaiheessa. Tämä lienee eri juttu, kuin se joku Passatin(?) jokin vähän vastaava kamppis kait.

uma

Ihmeiden aika ei ole ohi. 1940 tuli OTAna Leoniin :)
Seat Leon FR eHybrid 2021

miz

Mulla kanssa yritti latailla, mutta tuntuu olevan sama kuin aikaisempienkin OTA -hommien kanssa. Jossain kohtaa latausta napsahtaa kaiuttimissa, verkkoyhteys katkeaa ja infotaiment kaatuu. Sitten saakin odotella että koska se näkyy uudestaan ladattavissa.

Saavat hoitaa tuon seuraavassa huollossa jollei tässä kuukauden aikana asennu. Viimeksi päivityksen lataukseen meni 6 viikkoa.

Ihan hyvä auto, mutta joltain osin on aika vitsiä nämä softat.

uma

Jep, mulla napsu varmaan 10 kertaa, mutta aiemmista kerroista poiketen aloitti kuitenkin lataamisen siitä mihin oli jäänyt, joten lopulta tuli tuo hurjat 2.3 megaa ladattua.
Seat Leon FR eHybrid 2021

miz

Tuli turhaan manattua, näköjään tuo osaa tosiaan nykyään jatkaa latausta.

Läpi tuli ja asentui. En kyllä huomannut muuta eroa vanhaan kuin CarPlayn muuttunut resoluutio..

Keksi

Uskaltaako painaa huomenna aamulla starttinappia -34C pakkasessa? Lohkolämppäriä ei ole..

miz

Lainaus käyttäjältä: Keksi - 01.01.24 - klo:15:10Uskaltaako painaa huomenna aamulla starttinappia -34C pakkasessa? Lohkolämppäriä ei ole..

No, uskalsitko? Startin hyytymisestä käynnistyminen ei näissä ainakaan jää kiinni :)

Keksi

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.01.24 - klo:18:01No, uskalsitko? Startin hyytymisestä käynnistyminen ei näissä ainakaan jää kiinni :)

Hyvinhän tuo lähti. Varotteli 12V akun alhaisesta jännitteestä mut tuota samaa ilmeisesti näkyny muissakin VAG ryhmän autoissa.

uma

Olisiko suosituksia Seat huoltoliikkeestä pääkaupunkiseudulla?

Takuu meni umpeen niin ei ole enää tarvetta käyttää K-autoa.
Seat Leon FR eHybrid 2021

Kinkkujuusto

Lainaus käyttäjältä: uma - 14.01.24 - klo:20:14Olisiko suosituksia Seat huoltoliikkeestä pääkaupunkiseudulla?

Takuu meni umpeen niin ei ole enää tarvetta käyttää K-autoa.
JT-Carfix Oy, erikoistunut VAG-vehkeisiin. Ei kyllä välttämättä juuri merkkaria halvempi.
https://jt-carfix.fi/
Seat Ateca FR 1.5TSI DSG -23

MTT

Ajossa reilu 6kk vanha ja 12tkm ajettu phev. Voimansiirron äänimaailma on alkanut vaivaamaan kylmällä kelillä.

Voimansiirrosta kuuluu voimakas ulina sekä sähköllä, että polttomoottorilla ajettaessa. Muistuttaa kuivan laakerin volinaa. Oikein kunnon pakkasella myös vaihteiston kytkentä äänet kuuluvat sisälle ja ääni kuulostaa siltä kuin huonosti toimivan synkron läpi työnnettäisiin vaihde päälle. Ulina katoaa alle kilometrin matkalla, vaihteiston kolahtelu jatkuu ehkä parin kilometrin verran.

Onko kohtalon tovereita/vastaavia kokemuksia?
Seat Leon Sportstourer Xcellence e-hybrid 2023
Ex. Seat Leon X-Perience 2015 2.0 TDI 4Drive
      Seat Exeo 2010 2.0 TDI
      Seat Toledo 2003 1.9TDI
      Peugeot 306 1996 1.6 SR
      Peugeot 309 1987 1.6 GR
      Opel Ascona 1988 1.6 LS
      Ford Fiesta 1983 1.0 GX

minom

Lainaus käyttäjältä: MTT - 16.01.24 - klo:18:19Ajossa reilu 6kk vanha ja 12tkm ajettu phev. Voimansiirron äänimaailma on alkanut vaivaamaan kylmällä kelillä.

Voimansiirrosta kuuluu voimakas ulina sekä sähköllä, että polttomoottorilla ajettaessa. Muistuttaa kuivan laakerin volinaa. Oikein kunnon pakkasella myös vaihteiston kytkentä äänet kuuluvat sisälle ja ääni kuulostaa siltä kuin huonosti toimivan synkron läpi työnnettäisiin vaihde päälle. Ulina katoaa alle kilometrin matkalla, vaihteiston kolahtelu jatkuu ehkä parin kilometrin verran.

Onko kohtalon tovereita/vastaavia kokemuksia?

Samaa tekee täällä kun pakkasta on yli 15 astetta. Täysin samanlaiset oireet ja äänet.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy