Skoda Octavia vs. Skoda Karoq

Aloittaja Skoodailu, 28.06.22 - klo:11:18

« edellinen - seuraava »

Skoodailu

Hei! Palstaneitsyys puhkaistaan tällä viestillä sitten. Pahoittelut jos on väärässä osiossa tms.

Olen silmäillyt uutta autoa ja Skodan Octavia ja Karoq ovat nyt vaihtoehtoina (miksei myös superb). Isompaan autoon vaihtamassa pikkukotterosta ja sen kokoista, ettei jäisi heti pieneksi esim. mahdollisia lapsia saadessa.

Seuraavilla spekseillä olen katsonut: 2018 tai uudempi, 1.4 tai uudempi 1.5 bensakone. Automaatti. Alle 100tkm ajettu. Style varustelulla.

Tässä on useampia tarjouksia pöydällä, pari Octaviaa ja yksi Karoq. Nyt tarvisi vähän mielipiteitä ja jeesiä, millaiseen lopputulemaan tulisi. Eli plussat ja miinukset kehiin! :D

Samanikäiset autot, suunnilleen samaa hintaluokkaa. Karoq n. 20-30tkm enemmän ajettu (nyk. tarjoukset). Kumpaan tässä nyt päätyisi? Kuinka paljon kilometreillä on väliä? Onkohan kulutuksessa ja vakuutuksissa isoja eroja? Karoq kuluttanee enemmän, koska on korkeampi. Itselle tulee n. 15tkm/vuosi. Onko jotain huomioitavaa, tyyppivikoja tai kalliita remppoja tulossa (jakohihna 6v?)? Mitenkäs yleisesti Skodan huoltokulut? Entä jälleenmyyntiarvo esim. 5-6v päästä? Mitäs muuta kysyisi vielä? ::) Kaikki vinkit ja apu otetaan kiitollisena vastaan, niin oma mielipide muotoutuisi selkeämmäksi.

akk

^Suurimmat erot tulevat varmaan korimallien välisistä eroista; SUVista näkee paremmin (korkeammalta), ja sinne on helpompi kulkea (auttaa jos on esim. selkävaivoja) ja lastata, myöskin lastenistuinten kanssa puuhaaminen on oletettavasti helpompaa. Korkeampi profiili tekee sitten polttoaineen kulutuksesta suurempaa. Veikkaisin mutuna että samalla koneella kuluttaa 1-2 L / 100 km enemmän.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

VKi

Spritmonitorista kokeilin hakua: hakuehtona 2016 uudemmat autot, automaatti, bensakone ja 140-160 hv, jolloin mukaan pitäisi tulla 1.4 TSI ja 1.5 TSI. Tuon tilaston mukaan Karoq kuluttaa keskimäärin 0,48 l/100 km enemmän kuin Octavia (otos Karoq 104 autoa, Octavia 114 autoa). Katumaasturikorin jälleenmyyntiarvo lienee parempi myös muutaman vuoden päästä.

VKi

Lisätään vielä edelliseen: näköjään siellä spritmonitorissa oli erikseen valittavissa direct shift gearbox automaatin lisäksi. Kaikki nämä kuten edellisetkin ovat DSG-laatikoita, kun muutakaan automaattista näihin ei ole saatavilla. Otetaanpa siitä samat tulokset (169 x Karoq vs 175 x Octavia) -> keskikulutusten ero 0,85 l/100km, edelleen Octavian hyväksi.

Nahkamajava

Karoqin kontti on octaviaan verrattuna surkea. Jos kontti riittää, niin itsäni miellyttää karoqin korkeuden tuoma helppous sisätilojen käytön osalta.

Huoltokuluissa ei pitäisi olla havaittavaa eroa, kun tekniikan osalta ovat identtiset. RSH huollon nettisivuilla tutustuttavissa helposti perushuoltojen hintoihin.

Sylinterinlepuutustoiminnon (act) osalta 1.4 ja 1.5 tsi koneissa selkeä havaittava ero uudemman 1.5:n eduksi.

Jos superb listalla, niin style varustaso on kattavuudelta aivan eri sfääreissä octaviaan ja karoqiin verrattaessa. Superbin ambiente vastaa aika hyvin octavian ja karoqin styleä.

Uskoisin karoqin pitävän arvonsa hitusen paremmin kuin octavia. Mutta 5-6 vuoden pitoaika on niin pitkä, että veikkaus on kolikonheiton tasoa arvonaleneman toteutumisesta.
-23 Cupra Born e-Boost 170kw 58kwh
-18 Passat alltrack 2.0 tdi DSG 4x4
ex vaggineet:
-19 Superb combi 1.5 tsi DSG Style
-16 Superb combi 1.6 tdi DSG Style (0-122 tkm)
-11 Yeti 1.2 tsi DSG Experiense (104-135 tkm)
-11 Ibiza ST 1.2 tsi DSG Sport (22 - 66 tkm)
-10 Octavia combi 1.6 tdi 4x4 Elegance (0 - 177 tkm)
-05 Octavia combi 2.0 tdi DSG Elegance (50 - 160 tkm)

Sokota09

En välttämättä miettisi tuota jälleenmyyntiarvoa ihan hirveesti polttomoottori autolle kuuden vuoden päähän, kun todennäköisesti se on huono joka tapauksessa, oli kyseessä minkälainen kinneri tahansa.

Ja se on totta, että nuo Style varustetasot ovat luokkaa karvahattu, jos ottaa verrokiksi Superbin vastaavan. Superbissa vielä business line tuohon kylkeen, niin yhä vaan paranee. Ajettavuus maantiellä ihan eri luokkaa Octaviaan ja Karoqiin nähden, eikä tule tilojen kanssa ongelmia...

Skoodailu

Kiitoksia vinkeistä! Muutenkin jahkailijana on jotenkin vaikea saada eroa näiden kahden välille. Molemmissa riittävät tilat ja molempia koeajettu - hyvältä tuntuvat molemmat. Toki itsellä on pieni mieltymys ajaa vähän "isommilla" autoilla tai ainakin korkeammalta, joten siinä mielessä pikkuriikkisen kaatuu vaaka Karoq puolelle.

Hyvä pointti tuo, että 5-6v päästä voi olla autokannassa pikkaisen erilainen rakenne, kun hybridit ja sähköt yleistyy vauhdilla!

Superb olisi varmasti tosi jees, mutta kun katselin omilla spekseillä noin suurin pyörtein, niin lipsuvat liian kalliiksi.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Skoodailu - 28.06.22 - klo:15:44
Kiitoksia vinkeistä! Muutenkin jahkailijana on jotenkin vaikea saada eroa näiden kahden välille. Molemmissa riittävät tilat ja molempia koeajettu - hyvältä tuntuvat molemmat. Toki itsellä on pieni mieltymys ajaa vähän "isommilla" autoilla tai ainakin korkeammalta, joten siinä mielessä pikkuriikkisen kaatuu vaaka Karoq puolelle.

Hyvä pointti tuo, että 5-6v päästä voi olla autokannassa pikkaisen erilainen rakenne, kun hybridit ja sähköt yleistyy vauhdilla!

Superb olisi varmasti tosi jees, mutta kun katselin omilla spekseillä noin suurin pyörtein, niin lipsuvat liian kalliiksi.

Ei tuommoisia kannata mietiskellä,saatavuus ja HINNAT niin korkeat noissa sähkäreissä,niin kyllä suomessa ajellaan vielä vuosikymmeniä polttomoottori autoilla,ja hinnat pysyy normi tasolla vielä pitkään tämä siis ihan MUTULLA :)

tommyt

Kokemusta löytyy Opel Zafira Tourer -> Octavia Combi 2018 1,5 MT style -> Scala 1,5 style DSG.

Zafira oli iso ja tilava auto, takakonttiin mahtui 2-istuttava vuodesohva heittämällä. Korkeammalla oli kiva istua ja autoon nousu ja poistuminen oli helppoa ahtaissakin väleissä. Sitten tuli Octavia combi tilalle, paperilla suunnilleen saman kokoinen tavaratila. Matalaan autoon kulkeminen vaati enemmän tilaa. Matalammassa autossa takaluukun aukko on pienempi eli tähän ei olisi sohva mahtunut mutta 90x200cm runkopatja mahtui kun etupenkki oli edessä ja tinki ajoasennosta sen muutaman kilometrin verran kun sänkyä piti siirtää.

Octavia oli passeli mutta manuaalivaihteet kenguruineen ja perusvakkarilla sai minut vaihtamaan Scalaan eli pienempään mutta DSG+adaptiivinen vakkari piti päästä kokemaan. Molemmilla autoilla kulutus on vaihdellut samalla tavalla eli 4,9 - 6,5l/100km riippuen kaasujalan painosta moottoritiellä. tavaratila selkeästi lyhyempi kuin mitä oli Octaviassa mutta lomareissutkin on pärjätty sillä kaikissa kolmessa autossa on pitänyt osa tavaroista pakata suksiboxiin.

Ja näiden kolmen auton kokemuksen perusteella olen päätynyt kompromissiin, uuteen Karoqiin. Edelleen katolle saa suksiboxin, tavaratila samaa luokkaa Scalan kanssa ja perässä vetokoukku niin sängyt ja sohvat saa peräkärryyn. Eniten olen kaivannut sitä korkeammalla olevaa istuinta mikä helpottaa autosta poistumista ja muutenkin korkeamassa autossa on oma fiiliksensä. Eli tunnepohjalla näitä valintoja tulee tehtyä, aina.

Käytettyjen hinnat ovat nyt tapissa. Huomasin sen kun katselin 2018 Octavioiden pyyntihintoja ja ne olivat nyt lähes saman suuruisia kuin kaksi vuotta sitten, siis 1,5 TSI combi ja "vähän ajettu" eli hinnat tulevat elämään seuraavan viiden vuoden aikana niin ettei sitä pysty ennustamaan. Arvo varmasti putoaa mutta miten paljon riippuu sitten kysynnästä. Pahimmillaan autoliikkeet eivät huoli 10 vuotta vanhoja polttomoottoriautoja silloin. Omaan tulevaan autoon tulee niin paljon kilometrejä vuosien saatossa että siitä saattaa tulla "mökkiauto" millä vedetään kärryä ja rymistellään hiekkateitä ja sähköautolla ajetaan pidemmät siirtymät, sitten 2030-luvulla  :)
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Hota

Volvo V60 -12 D3 vaihtu 1kk sitten käytettyyn Karog Style + (5000â,¬ edestä oli ensimäinen omistaja ruksaillut lisää varusteita) 1.5tsi dsg:llä.
Kodiag oli toisena vaihtoehtona mutta speksit ei osunut kohdilleen. Loppuken lopuksi oli liian iso.
Sopivilla spekseillä olisi yksi Karog ollut mutta myöhästyin ja siinä olisi ollut varioflex.
Olisi saannut takapenkit kokonaan pois taikka osittain jos olisi tarvinnut kuskata isompia määriä rompetta.
Nelivetokin jäi saamatta mutta etuvedollakin pärjää.

1.5tsi yllätikin pirteydellään 150hp/250Nm.
Kulutuksesta en niin paljoa välitä kun tulee sellanen 10tkm vuodessa. Kaikki menee mitä tankiin laittaa.
Ajossa käyttäytyminen oli myös positiivinen ylläri. Renkaina 215/50/18 Continental ultra contatctit.
Hiukan kori ottaa sivuttaista puuska tuulta mutta vähemmän mitä oletin.

Kaikelaista simply cleveriähän skodasta löytyy mikä ei ole huono asia.
Vaimo ihastu kun takarontiin voi kauppakassit laittaa helposti koukkuihin. Volvossa joutu asettelemaan "pysyyköhän ne pystyssä".
Takaluukkussa virtual pedal mikä on iso plussa kun kuskaa tavaroita.
Kaikki Karogien istuinmallit tuli koeistuttua ja sporttipenkit oli parhaat jotka sattuivat olemaan täässä yksilössä.

Tässä alkuun mietteitä Karogista.

ps. Uusi Octavia ja Kamig oli sijaisautona. Ne ei säväyttäneet yhtään "tää olis kiva".

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy