Skoda Enyaq iV

Aloittaja concorde, 02.09.20 - klo:14:20

« edellinen - seuraava »

Kodiaq81

Lainaus käyttäjältä: concorde - 04.09.20 - klo:08:26
Aika rapsakat on jotkut noista lisäpakettien hinnoista, kun vertaa vaikka tuohon Norjaan.

mm.

Valopaketti Plus: 2057â,¬ (FI) / ~650â,¬ (NO)
Ilmalämpöpumppu: 1232â,¬ (FI) / kuuluu hintaan 60/80-malleissa (NO)
Confort Plus 1522â,¬ / ~500â,¬

Tosin Norja saattaa olla huono verrokki, koska siellä on kaikenlaisia subventiomalleja noille sähkiksille ja se saatta heijastua johonkin hintaan?

Karut erot varusteiden hinnoissa :o

Suomessa osataan kyllä nyhtää joka tasolla..Mitä veroja varusteista otetaan irti?
Käytettynä saksasta ja ruotsita noita kannattaa rahdata..sitten kun sen aika on..

Kodiaq81

Lainaus käyttäjältä: Guido - 04.09.20 - klo:08:40
Norja on tosiaan subventoinut sähköautoilua voimallisesti ja se näkyy liikenteessä. Pari vuotta sitten tuntui, että lähes joka toinen vastaantuleva auto on Tesla. Myös muita sähköautoja näkyi runsaasti.

Ilmeisesti Helkama pyrkii tosissaan viemään Skodaa Premium-tasolle lisävarustehinnoittelulla. Premiumia on myös se, että kohtuulliseen perushintaan (iV 80 47 k) kuuluu kääntyvät etupyörät ja tuulilasinpyyhkijät, muuten saat varustella auton "mielesi mukaan" (lue: lompakon paksuuden mukaan). Huvikseni naputtelin konfiguraattoria ja oman makuni mukaiselle Enyaq iV 80:lle tuli hintaa hieman yli 61 k.

Jotenkin alkaa olla ristiriitaista kun kuuntelee noita Skoda gaaloja vuodesta toiseen kun sielä alle viivattaan että Skoda pitää olla ihmisten ostettavissa eri markkina-alueilla...
Rahalle vastinetta.Alkaa vuosivuodelta karkaamaan tästä ajatuksesta..Helkama kyllä koko ajan toitottaa että vastinetta premium merkeille..alkaa hämärtyy mihin Skodaa viedään..No aika sen näyttää..Onhan puhuttu jo jonkin aikaan että  marginaaleja pistäisi saada ylös päin monenkin autonvalmistajan toimesta..

Daatta

Joopa, kävin konfiguraattoria napsuttelemassa ja perusvarusteisena hintaa tuli 57 tonnia. Jäi puuttumaan mm. nahkasisusta ja lasikattoluukku, mitkä nykyisessä on. Yhtä paljon on nykyinen Cupra maksanut uutena, sisältäen talvirenkaat. Päätin jo että toista noin kallista autoa en osta...

Pakko sanoa että omalta osalta Tesla M3 vaikuttaa todennäköisemmältä kuin Enyaq. Toki Teslalla oikea vertailukohta olisi Model Y. Mutta ei katumaasturi ole itseisarvo vaan toimiva sähköauto, johon minulla olisi varaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TDInoPWR

Yksi mikä näissä sähkö Vaggineissa epäilyttää on näytön/ valikoiden toiminta. Tästä, kun katsoo 13.20 alkaen niin ei oikein vakuuta. https://www.youtube.com/watch?v=29VYHzmqcZ4

Kyllä sähkärissä näyttö ja valikot pitää toimia ilman mitään lagia. Esim. Teslan M3 tuntuu jo tämän vuoksi olevan eri vuosikymmeneltä kotoisin.

jopo

^ Juurikin tämä. Tosin tuossa voi olla jokin demoefekti, kun autot ovat noissa esittelyissä ehkä jossain esittelytilassa. Jollain toisella videolla tuo näyttö tuntui päivittyvän ihan vikkelästi.
Sama se on Superbissa mulla. Kun lähtee liikkeelle, niin ensimmäisten minuuttien aikana kaikki lagaa todella paljon. Sen jälkeen toimii ihan normaalisti. Mutta kunnes toisin todistetaan, tuota minäkin pelkään Enyaqin kohdalla eniten. 

jamo75

no kait se nyt tuntuu tun Teslassa palvelut käynnistyvät jo ennenkuin edes astut ovesta sisään (osa palveluistahan on kokoajan päällä). hieman eriasia kuin painetaan jotain aneemista start nappia ja odotellaan järjestelmän boottaamista

Lainaus käyttäjältä: TDInoPWR - 04.09.20 - klo:14:23
Yksi mikä näissä sähkö Vaggineissa epäilyttää on näytön/ valikoiden toiminta. Tästä, kun katsoo 13.20 alkaen niin ei oikein vakuuta. https://www.youtube.com/watch?v=29VYHzmqcZ4

Kyllä sähkärissä näyttö ja valikot pitää toimia ilman mitään lagia. Esim. Teslan M3 tuntuu jo tämän vuoksi olevan eri vuosikymmeneltä kotoisin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

duke7

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.09.20 - klo:15:36
no kait se nyt tuntuu tun Teslassa palvelut käynnistyvät jo ennenkuin edes astut ovesta sisään (osa palveluistahan on kokoajan päällä). hieman eriasia kuin painetaan jotain aneemista start nappia ja odotellaan järjestelmän boottaamista
No tämä. Mutta saattaisi asiassa silti olla saksalaisilla oppimista.
Ihan OT mutta esim LG:n telkussa saa valita pidetäänkö jotain taustalla päällä jotta starttaa nopeaan mutta vie vähän enemmän virtaa.

Guido

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 04.09.20 - klo:16:15
Ihan OT mutta esim LG:n telkussa saa valita pidetäänkö jotain taustalla päällä jotta starttaa nopeaan mutta vie vähän enemmän virtaa.

Edelleen OT, mutta tuollainen standby-tila on ollut kaikissa omistamissani tai muualla käyttämissäni telkkareissa ainakin 80-luvulta lähtien.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Guido - 04.09.20 - klo:18:59
Edelleen OT, mutta tuollainen standby-tila on ollut kaikissa omistamissani tai muualla käyttämissäni telkkareissa ainakin 80-luvulta lähtien.
Toi ei siis ole perus standby vaan se miten nopsaan herää standbystä. Ihan sammutetusta ruudusta siis.
En ole aiemmissa havainnut sille mitään valintaa.

Kodiaq81

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-jopa-510-kilometria-skoda-enyaq-hamuaa-suomalaisten-kansansahkoautoksi/b27d9143-648a-41d4-8e67-583c248c7284


On tekemistä että yli 40.000â,¬ saadaan kansanauto..tuntuu kun autosta kun autosta tehdään kansanmallia.Alkaa kansanautomallin käsite olememaan aika leveä..Onnea tittelin metsästykseen Enyaq ei ainakaa autosta jää kiinni.Hieno Auto..Mielenkiintoista nähdä kuinka myy.

passo_s

Kuinkakohan sujuva tuo isohko näyttö on käyttää?

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 05.09.20 - klo:07:23
Jokseenki huvittavia nämä mainospuheet että suurimmalla 77kwh nettoakulla päästäisiin 510km. Todellisuudessa talvipakkasilla toimintamatka on puolet vähemmän. 250-300km välillä siis tuolla isoimmalla akulla maantiellä lämmityslaitteet huutaen. Kenenkään turha kuvitella mitään muuta. Tuolla pienimmällä akulla pääsee 150-200km samoissa olosuhteissa. 340km sille luvattu matka on täysi vitsi. Sitten kun tekniikka on sen verta kehittynyttä että näihin saadaan mahtumaan 200kwh nettoakku niin näissä on jotain järkeäkin muuhunkin kuin kaupunkiautoksi.

Kaverin Nissan Leaf 40kwh ei pääse yhdellä latauksella Turusta Tampereelle, kertoo paljon näistä ekoista sähköautoviritelmistä.


Tuskin valmistajan ilmoittamat matkalukemat on laskettu Suomen pakkaskeleihin? Vaan laskettu noin +20 asteen lämpötiloilla.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 05.09.20 - klo:07:23
Jokseenki huvittavia nämä mainospuheet että suurimmalla 77kwh nettoakulla päästäisiin 510km. Todellisuudessa talvipakkasilla toimintamatka on puolet vähemmän. 250-300km välillä siis tuolla isoimmalla akulla maantiellä lämmityslaitteet huutaen. Kenenkään turha kuvitella mitään muuta. Tuolla pienimmällä akulla pääsee 150-200km samoissa olosuhteissa. 340km sille luvattu matka on täysi vitsi. Sitten kun tekniikka on sen verta kehittynyttä että näihin saadaan mahtumaan 200kwh nettoakku niin näissä on jotain järkeäkin muuhunkin kuin kaupunkiautoksi.

Kaverin Nissan Leaf 40kwh ei pääse yhdellä latauksella Turusta Tampereelle, kertoo paljon näistä ekoista sähköautoviritelmistä.
Sähkärillä on kiva ajaa, mutta tosiaan parhaimmillaan kakkosautona ykköskilometreillä, ainakin itsellä. Itseäkin mietityttää, kuinka paljon tuon sähkösokotan todellinen kulutus olisi esim. Turku-Helsinki välillä. Villi veikkaus, että tuollaisella isolla sähköauton möhkäleellä ei sitä reissua kesäaikaankaan edestakaisin ajeta, jos haluaisi pitää yllä rapsakkaa marssivauhtia. Sähkärin hyötysuhde tekee siitä äärettömän hyvän nurkka-auton, mutta samalla reipastahtiseen matka-ajoon, ainakin tietyin odotuksin, äärettömän huonon.

Tässä vertaillut mielessä perheen diisselin ja eGolfin kesken, että samalla ajosuoritteella, kun golf kulkee noin 12-13kwh keskikulutuksella, Tiguan imee soppaa 5,5-6l, mutta kun siirrytään moottoritielle, TIguanin kulutus on 7-7,5 ja golfissa se helposti kaksinkertaistuu. Halpaahan tuo on edelleen (jos selviää kotiin asti lataamaan), mutta matkan etenemisen kannalta kyseenalaista. Ja Tigsu on sitten aika huono auto muodoltaan talouskisoissa nopeuden kasvaessa. Joku uusi E-Mersu mennee todellista moottoritienopeutta noin parisataaheppaisella perusdieselillä viitosen pintaan päätellen siitä, että tuttavan seka-ajon todellinen kulutus tuollaisella on alle 5 ja nätissä matka-ajossa pääsee kuulemma helposti nelosen pintaan, hyvissä olosuhteissa vähän yrittämällä jopa kolmosella alkaviin lukemiin, ja auto on iso.

Toisaalta, sähkärillä on niin miellyttävä ajaa, että jotain olisi valmis kärsimäänkin sen edestä. Mutta ei yli 60K hintaa kaksivetoisesta Tiguanin kokoisesta SUV:sta. BTW: Tuulilasissa oli juttu ID:stä ja toinen e-Nirosta, jotka kumpikin maksaa 49Kâ,¬. Volkkari lienee noista kuitenkin paremmissa markkina-asetelmissa, kun samaa autoa ei ole ostaa muulla voimalinjalla. Toki, bensaGolfin saa edelleen kolmella kympillä... Sama Kia bensahybridinä tuon jutun mukaan maksaa 28kâ,¬ :o. SähköKian alustakin on jutun perusteella pilattu tuunatun teinihondan tasolle, joten...

Mikko81

Tuolta voi käydä katselemassa eri mallien arvioituja toimintamatkoja eri olosuhteissa.

https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80

380km näyttäisi kesäajan highway (mitä se sitten onkaan) rangearvio olevan. Eli varmasti pääsee Hel-Tku välin helposti. Sitten määränpäässä vaan lataukseen tai Paimiossa 10min vessapaussi ja matka jatkuu. Ei toi nyt niin vaikeaa ole Etelä-Suomessa, mutta Utsjoelle meno kyllä olis vielä hieman tuskaista kun ollaan 50kw ja hitaampien laturien varassa.

Sitä isoa akkua ei ole järkevää ronttaa mukana arkiajossa. Tuo 80-100kwh on ihan järkevä kompromissi ja toimii hyvin tiheän HPC verkon kanssa matka-ajossakin kunhan niitä tulee lisää.

jamo75

ei se nyt niin mene näistä asioista kun vaan on niin paljon tietämättömien kommentteja ja esson baarin huhuja

onko autossa ilmalämpöpumppu
onko autossa nestelämmitys/jäähdytys akustossa
onko aukusto/auto esilämmitetty
minkä kokoiset renkaat nasta/kitkat autossa on
ajetaanko mitä nopeutta, miten ennakoivasti
onko akku ladattu 100% vai 80%
jne.. lista on loputon

leaf on huono esimerkki kun sen vanhemmat mallit ovat teknisesti olleet heikkoja, halvalla ei hyvää saa

joten yleistämimen on vaikeaa. esim. id.3:lla 1st (420range) on ajettu 531KM matka yhdellä latauksella (normaaleilla teillä, ilmastointi yms päällä).

jos reittillä ei ole yli 80KM osuuksia, sääolosuhteet ovat sähköautolle sopivat, ei ole mitään syytä epäillä ilmoitettua WLP range. kaasu pohjassa motoria 120KM/h niin 100% varmasti range on 100KM vähemmän

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 05.09.20 - klo:08:10
Sähkärillä on kiva ajaa, mutta tosiaan parhaimmillaan kakkosautona ykköskilometreillä, ainakin itsellä. Itseäkin mietityttää, kuinka paljon tuon sähkösokotan todellinen kulutus olisi esim. Turku-Helsinki välillä. Villi veikkaus, että tuollaisella isolla sähköauton möhkäleellä ei sitä reissua kesäaikaankaan edestakaisin ajeta, jos haluaisi pitää yllä rapsakkaa marssivauhtia. Sähkärin hyötysuhde tekee siitä äärettömän hyvän nurkka-auton, mutta samalla reipastahtiseen matka-ajoon, ainakin tietyin odotuksin, äärettömän huonon.

Tässä vertaillut mielessä perheen diisselin ja eGolfin kesken, että samalla ajosuoritteella, kun golf kulkee noin 12-13kwh keskikulutuksella, Tiguan imee soppaa 5,5-6l, mutta kun siirrytään moottoritielle, TIguanin kulutus on 7-7,5 ja golfissa se helposti kaksinkertaistuu. Halpaahan tuo on edelleen (jos selviää kotiin asti lataamaan), mutta matkan etenemisen kannalta kyseenalaista. Ja Tigsu on sitten aika huono auto muodoltaan talouskisoissa nopeuden kasvaessa. Joku uusi E-Mersu mennee todellista moottoritienopeutta noin parisataaheppaisella perusdieselillä viitosen pintaan päätellen siitä, että tuttavan seka-ajon todellinen kulutus tuollaisella on alle 5 ja nätissä matka-ajossa pääsee kuulemma helposti nelosen pintaan, hyvissä olosuhteissa vähän yrittämällä jopa kolmosella alkaviin lukemiin, ja auto on iso.

Toisaalta, sähkärillä on niin miellyttävä ajaa, että jotain olisi valmis kärsimäänkin sen edestä. Mutta ei yli 60K hintaa kaksivetoisesta Tiguanin kokoisesta SUV:sta. BTW: Tuulilasissa oli juttu ID:stä ja toinen e-Nirosta, jotka kumpikin maksaa 49Kâ,¬. Volkkari lienee noista kuitenkin paremmissa markkina-asetelmissa, kun samaa autoa ei ole ostaa muulla voimalinjalla. Toki, bensaGolfin saa edelleen kolmella kympillä... Sama Kia bensahybridinä tuon jutun mukaan maksaa 28kâ,¬ :o. SähköKian alustakin on jutun perusteella pilattu tuunatun teinihondan tasolle, joten...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Ranssi

Hinnan osalta kaukana ollaan tosiaan ns. kansanautosta, kun uusien autojen keskihinta on hiukan 30tâ,¬:n pinnassa ja tässä summassa on luonnollisesti mahd. lisävarusteet. 10tâ,¬ nousu keskihinnassa tulee oletettavalla ostovoiman kehityksellä tuskin toteutumaan kuluvalla vuosikymmenellä. Mielenkiintoinen pohde tosin on, että ovatko kuluttajat valmiita maksamaan autoistaan enempää saadessaan käyttömenoissa säästöä sähköajon myötä.


Lainaus käyttäjältä: Kodiaq81 - 05.09.20 - klo:07:05
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-jopa-510-kilometria-skoda-enyaq-hamuaa-suomalaisten-kansansahkoautoksi/b27d9143-648a-41d4-8e67-583c248c7284


On tekemistä että yli 40.000â,¬ saadaan kansanauto..tuntuu kun autosta kun autosta tehdään kansanmallia.Alkaa kansanautomallin käsite olememaan aika leveä..Onnea tittelin metsästykseen Enyaq ei ainakaa autosta jää kiinni.Hieno Auto..Mielenkiintoista nähdä kuinka myy.

TOURAN HIGHLINE

Ja jottei kenelläkään jää asiasta epäselvyyttä, niin en ole mikään vastarannan kiiski, pikkuisen epäilevä realisti kylläkin. Tku-Hki-Tku nyt vaan oli esimerkki suoritteesta, jonka saattaisi joutua ajamaankin, ilman ihmeempiä taukoja. Tai sitten se tauko on kyläpaikassa, jossa aika on tarkoitus viettää, eikä latausasemalla. Eikä tuossa kyläilypaikassa tietenkään saisi autoa ladattua...
Ja mulla on ihan tosissaan agendana ajaa saman vuorokauden aikana Lappiin eGolfilla ja katsoa, miten siitä reissusta suoriutuu ???
Mutta tosiaan, kusitaukoa miettiville homma sujuu näinkin:
Polttomoottoriautolla Etelä-Suomesta Ouluun yhdellä polkaisulla, tankki täyteen diisseliä, kusitauko ja välipala ottaa noin puoli tuntia ja sitten voi ajaa perille loppumatkan noin 400km. Pienet lähisiirtymät perillä tehdään tuolla samalla tankkauksella ja ajetaan kotimatkalla taas Ouluun, jossa menomatkan toisinto ja sitten kotiin. Voi olla, että paluumatkalla pitää poiketa pissalle jonkin puskan taakse, kun matka on ruokailun jälkeen noin päin pidempi eli joku noin 6 ja puoli sataa km. Aikaa menee parhaimmillaan kesäaikaan tosiaan noin kellon ympäri.
Ja hep, joskus läpi Suomen roikkuu kolme ja puolimetrinen koppakevytkärrykin perässä. Silloin joutuu kertaalleen useammin tankille, mutta...
Seuraava auto voisi olla Mersun dieselhybridi-GLE. Siinä olisi molemmat samassa paketissa ja yli 300hv kokonaistehoisen nelivetoisen ison oikean premiumauton saa 85kâ,¬.

jopo

Tuommoisilla tarpeilla en missään nimessä harkitsisi täyssähkäriä. Oma mielipide on, että sähkis toimii vain jos pystyy lataamaan kotona, ei tartte usein ajaa pitkiä siivuja. Ylipäätänsäkin on älytön ajatus, että kaikkien pitäisi siirtyä sähköautoon (ottaen huomion nykytekniikan rajoitukset). Auto tarpeiden mukaan. Toistaiseksi polttis toimii monelle huomattavasti paremmin. Itse olen vain tullut siihen tulokseen, että omiin ajoihin sähkö on huomattavasti järkevämpi vaihtoehto.

geezer

No niin, vuosien jälkeen palstalla, joutunut viime vuodet ajeleen Fordilla:-). Vanha nimerkkikin oli varmaan jo unohdettuun sähköpostiin liitetty, niin tein uuden.

Mutta asiaan, haaveilin jonkin aikaa plugin octavian hankkimisesta, kunnes näin hinnat tällä viikolla. Mun mielestä ihan törkeän kallis nuo plugin-versiot ovat.

Nyt vähintäänkin kiinnostelee enyaq. Sähköauto voisi periaatteessa sopia omaan käyttöön, tosin ikinä en ole ajanut SUV-mallista autoa ja mieluiten hankkisin jonkun muun mallisen.

Vielä pitäisi myös selvitellä taloyhtiön valmius/halukkuus sähköautojen latauspaikkoihin.

teräksenharmaa

Skoda ilmoittaa aika ison eron rangesaa kaksi- ja nelvetoiselle eli 510 vs. 460 km. Selittyyköhän tuo vetotavalla vai onko myös muita eroja esim. renkaat?

tmr97

#50
Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 05.09.20 - klo:12:11
Ja jottei kenelläkään jää asiasta epäselvyyttä, niin en ole mikään vastarannan kiiski, pikkuisen epäilevä realisti kylläkin. Tku-Hki-Tku nyt vaan oli esimerkki suoritteesta, jonka saattaisi joutua ajamaankin, ilman ihmeempiä taukoja. Tai sitten se tauko on kyläpaikassa, jossa aika on tarkoitus viettää, eikä latausasemalla. Eikä tuossa kyläilypaikassa tietenkään saisi autoa ladattua...
Ja mulla on ihan tosissaan agendana ajaa saman vuorokauden aikana Lappiin eGolfilla ja katsoa, miten siitä reissusta suoriutuu ???

Jos lomamatka-autoksi Enyaqia ajattelisi, niin kyllä 80-malli houkuttaa. Nykyisin kun on kaksi 30kâ,¬ autoa, niin pitäisi molemmat laittaa kiertoon ja korvata Enyaqialla ja jollain muutaman tonnin pelillä.

Hinnasto ja tuki menevät sikäli ikävästi, ettei ihan "välttämättömyyksiä" saa alle 50kâ,¬. Itse luopuisin 125kW latauksesta ja ottaisin perusauto + ILP + Climate Basic (etuistuinten lämmitys) + Assist Plus (ACC) = 49841â,¬. Alle 50kâ,¬ jää uupumaan tavaratilan välipohja (Transport 321â,¬). 80-mallissa on vakiona pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera ja lämmitettävä ratti, jotka 60-mallista puuttuu (säästää 976â,¬). Pitkä toimintasäde ainakin kohtuullisilla nopeuksilla (motarilla 110km/h tms) vähentää pikalataustarvetta aika paljon. En halua ajaa yli 500km päivässä. Tavaratilan välipohjaa voisi yrittää saada varaosana.

Vastaavat varusteet + 100kW lataus 60-malliin maksaisi 44937â,¬. Se on liikaa sille, että jättäisi toisen nykyisen Enyaqin rinnalle. Vertailun vuoksi:  jos bensa-Tiguania ajattelee, niin se maksaa 36kâ,¬, eli  9kâ,¬ vähemmän, meidän ajoilla Enyaq olisi jopa edullisempi ajaa.

Vaihdon suurin este on lyhyt 2v takuu, kuvaavaa on, että jos Enyaqin saisi kesällä 2021, niin siinä olisi silloin lyhyempi takuu, kuin mitä nykyisessä e-Golfisssa silloin olisi jäljellä!

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 05.09.20 - klo:22:37
Jos lomamatka-autoksi Enyaqia ajattelisi, niin kyllä 80-malli houkuttaa. Nykyisin kun on kaksi 30kâ,¬ autoa, niin pitäisi molemmat laittaa kiertoon ja korvata Enyaqialla ja jollain muutaman tonnin pelillä.

Hinnasto ja tuki menevät sikäli ikävästi, ettei ihan "välttämättömyyksiä" saa alle 50kâ,¬. Itse luopuisin 125kW latauksesta ja ottaisin perusauto + ILP + Climate Basic (etuistuinten lämmitys) + Assist Plus (ACC) = 49841â,¬. Alle 50kâ,¬ jää uupumaan tavaratilan välipohja (Transport 321â,¬). 80-mallissa on vakiona pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera ja lämmitettävä ratti, jotka 60-mallista puuttuu (säästää 976â,¬). Pitkä toimintasäde ainakin kohtuullisilla nopeuksilla (motarilla 110km/h tms) vähentää pikalataustarvetta aika paljon. En halua ajaa yli 500km päivässä. Tavaratilan välipohjaa voisi yrittää saada varaosana.

Vastaavat varusteet + 100kW lataus 60-malliin maksaisi 44937â,¬. Se on liikaa sille, että jättäisi toisen nykyisen Enyaqin rinnalle. Vertailun vuoksi:  jos bensa-Tiguania ajattelee, niin se maksaa 36kâ,¬, eli  9kâ,¬ vähemmän, meidän ajoilla Enyaq olisi jopa edullisempi ajaa.

Vaihdon suurin este on lyhyt 2v takuu, kuvaavaa on, että jos Enyaqin saisi kesällä 2021, niin siinä olisi silloin lyhyempi takuu, kuin mitä nykyisessä e-Golfisssa silloin olisi jäljellä!
Kyllä vaan. Tuohon eGolfiin itsekin siinä määrin ihastunut, että siksi juurikin tämä noin akateemisessa mielessä kiinnostaa. No, omat autot on myös ihan uusia, enkä halua toisen hyvän ja turvallisen käyttiksen tilalle mitään muutaman tonnin romua. Ja TDI Tiguan itse asiassa on kyllä ihan verraton matkantappaja. Ajomelultaan tien päällä oikeasti hiljainen ja miellyttävä, ergonomia kunnossa, kokoisekseen äärimmäisen tilava ja 9-kympin keskinopeudella pitkää suoritetta ajaessa kuorma päällä kulutus ihan helposti 6l.
Jos meillä nuo molemmat vaihtuisi yhteen autoon, niin oltaisiin aika lähellä sitä mersun GLE-hybridiä ja Enyaqista ehkä ei voi sitten vertailumielessä ihan samalla viikolla kuitenkaan keskustella... ::) ??? ;) Mutta kyykky olisi kyllä tässä kohtaa niin hirveä, että tehtyjä valintoja pitää kunnioittaa tiukasti useampi tuleva vuosi. Kuusi uutta autoa viiden vuoden sisään ostaneena en enää aio jatkaa samanlaista rahan kylvämistä. Tässä kohtaa varmasti enemmän kuin osani tehnyt valtion verotuottotalkoissa, autokauppiaiden tukemiseksi ja autokannan keski-iän nuorentamiseksi. Sitä paitsi, näin korona-aikaan ainakin, Tigsu on taas seisonnassa, kun totesin, että ainakin seuraavat pari viikkoa pärjätään yhdellä autolla, joten kalliista ajoneuvoveroista ja vakuutuksista säästyy helposti taas ruokakauppaan yksi ostoskärryllinen peruselintarvikkeita. E-autoilu näyttää opettavan ennakointia muutoinkin kuin reittisuunnittelussa ;D. Niin, ja mullakin on myös noissa kummassakin viiden vuoden takuu...

Miktoy

Kommentoin tähän väliin ennen kuin liikaa spekuloitte enyaqin varusteiden hintaa ja varusteita ylipäänsä. Kannattaa huomata, että tuo konfiguraattorissa rakentelu ja ennakkoon tilaus on vasta alustavaa hommaa. Sen mukaan valmistaja ja varmaan maahantuojakin katsoo mitä varusteita autoon kannattaa laittaa ja millekin varustelu tasolle. Nyt tilaamalla ja maksamalla varausmaksun tullaan auton varustelu vielä tilausten alettua katsomaan ja varmistamaan uudelleen.
Suomiautoissa ylipäänsä on ollut hyvät varusteet verrattuna tuonti Skodiin mihin on pitänyt enempi ostella juttuja. Varustetasot siis muiden maiden vastaaviin ei ole samoja.
Näin ollen oletan osan varusteista kuuluvan jo vakiona auton perusvarusteisiin jolloin niistä ei erikseen tarvitse maksaa. Toki tällä kaavalla Suomi auton lähtöhinta on taas korkeampi, kuten ennenkin muilla malleilla.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 06.09.20 - klo:18:04
Kommentoin tähän väliin ennen kuin liikaa spekuloitte enyaqin varusteiden hintaa ja varusteita ylipäänsä. Kannattaa huomata, että tuo konfiguraattorissa rakentelu ja ennakkoon tilaus on vasta alustavaa hommaa. Sen mukaan valmistaja ja varmaan maahantuojakin katsoo mitä varusteita autoon kannattaa laittaa ja millekin varustelu tasolle. Nyt tilaamalla ja maksamalla varausmaksun tullaan auton varustelu vielä tilausten alettua katsomaan ja varmistamaan uudelleen.
Suomiautoissa ylipäänsä on ollut hyvät varusteet verrattuna tuonti Skodiin mihin on pitänyt enempi ostella juttuja. Varustetasot siis muiden maiden vastaaviin ei ole samoja.
Näin ollen oletan osan varusteista kuuluvan jo vakiona auton perusvarusteisiin jolloin niistä ei erikseen tarvitse maksaa. Toki tällä kaavalla Suomi auton lähtöhinta on taas korkeampi, kuten ennenkin muilla malleilla.

Kyllä. Kun tarkemmin ajattelee, niin Enyaq ei ole varusteltunakaan kallis. Se vain on aika perusvarusteisena varsin edullinen. Vertaa nyt vaikka Enyaq 60 muutamalla paketilla vs ID.3 1st perusmalli. Sama akku, melkein sama teho (kaiketi sama moottori, softalla otettu huipusta 20hv Enyaqissa pois). Muutama tonni lisää ja saa ylemmän keskiluokan SUV/crossoverin alemman keskiluokan HB:n sijaan. Normaalisti tuollainen kokoero maksaa paljon enemmän.

Enyaqissa ratissa on napit, eikä kosketuspinnat -> hyvä parannus käytettävyyteen. Keskinäyttö on isompi, 13", eli on tilaa tehdä isommat ikonit -> parempi käytettävyys.

jamo75

1st perusmalli on ihan toiselta planeelta varustelussa versus enyaq
ymmärrät varmaan että enyaqissa ei ole lähes mitään avustumia oletuksena (toki toinen asia on kuka niitä kaipaa)

kun VW saa täysin 1st id.3 sumutuksen ohitse ja julkaisee perus mallien konfiguraatiot ja hinnat niin huomaat miten kallis enyaq oikeasti on. id.4:n lähtöhinnaksi on ilmoitettu 35.000EUR (etuveto, keskimmäinen akku).

en ole koskaan nähnyt että Suomen konfiguraattorissa olisi ollut sellainen kokoonpano jota ei oikeasti tule, mutta onhan se kerta ensimmänenkin

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 06.09.20 - klo:18:12
Kyllä. Kun tarkemmin ajattelee, niin Enyaq ei ole varusteltunakaan kallis. Se vain on aika perusvarusteisena varsin edullinen. Vertaa nyt vaikka Enyaq 60 muutamalla paketilla vs ID.3 1st perusmalli. Sama akku, melkein sama teho (kaiketi sama moottori, softalla otettu huipusta 20hv Enyaqissa pois). Muutama tonni lisää ja saa ylemmän keskiluokan SUV/crossoverin alemman keskiluokan HB:n sijaan. Normaalisti tuollainen kokoero maksaa paljon enemmän.

Enyaqissa ratissa on napit, eikä kosketuspinnat -> hyvä parannus käytettävyyteen. Keskinäyttö on isompi, 13", eli on tilaa tehdä isommat ikonit -> parempi käytettävyys.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 05.09.20 - klo:10:13
esim. id.3:lla 1st (420range) on ajettu 531KM matka yhdellä latauksella (normaaleilla teillä, ilmastointi yms päällä).

jos reittillä ei ole yli 80KM osuuksia, sääolosuhteet ovat sähköautolle sopivat, ei ole mitään syytä epäillä ilmoitettua WLP range. kaasu pohjassa motoria 120KM/h niin 100% varmasti range on 100KM vähemmän
Tasan näin. Ja eikös tuo ID3 rapsakka 500km suorite muuten tainnut kuitenkin mennä reippaasti alle 60kmh keskinopeudella ja aikaa paloi joku yhdeksän tuntia. Itse suomalaisissa olosuhteissa tuommoinen matka tulisi saada ajettua hyvinkin kuuteen tuntiin. Pikkuisen ilkeästi jos vertailee, niin vain aavistuksen ylipirteä mopoautokin kykenee tuohon yhdeksän tunnin taivaltamiseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy