Skoda Enyaq iV

Aloittaja concorde, 02.09.20 - klo:14:20

« edellinen - seuraava »

concorde

Nyt vaikuttaa mielenkiintoiselta sähkikseltä. https://www.skoda-auto.com/models/range/enyaq-iv







Tavaratilaan mahtuu koira, neliveto-versiot, 400-500km optimirange, jopa 1400kg vetopaino, Ym.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan lopullisia hintoja.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Myhky

Katselin eilen julkistusta YouTubesta ja kyllä mielenkiinto heräsi. Tuollainen 195kw voisi olla passeli mutta veikkaan että hinnaston julkistamisen jälkeen asian voi unohtaa. Mennään varmaaan lähemmäs Teslan hintoja kuin kansanauton hintaa.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06


Guido

Taidan tietää mikä on meidän perheen seuraava auto. Eiköhän tuosta vuoteen 2023-2024 mennessä ehdi pahimmat lastentaudit karsiutua.

concorde

Saksan hinnat (alkaen) :

Preisliste Skoda ENYAQ iV
Modell             UVP ab
ENYAQ iV 50    33.800 â,¬
ENYAQ iV 60    38.850 â,¬
ENYAQ iV 80    43.950 â,¬

Ruåtsi:

SKODA ENYAQ iV 60 Pris från 452.500 kr inkl moms
SKODA ENYAQ iV 80 Pris från 551.100 kr inkl moms
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Sokota09

Pitää olla kyllä aikamoinen Skoda uskovainen, jos maksaa siitä yli â,¬80k? Tai ehkä näille pesiytyy sama kulttuuri kuin Teslan kuskeille, morjenstellaan toisiaan liikenteessä kuin karavaanarit konsanaan?

Guido

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 02.09.20 - klo:16:01
Pitää olla kyllä aikamoinen Skoda uskovainen, jos maksaa siitä yli â,¬80k?

Varmaan niitäkin löytyy, mutta eiköhän iV 80:n hinta jää Suomessakin 50 ke nurkille.  Tietenkin jos on pakko saada tehokkain nelivetomalli niin tottakai siitä joutuu maksamaan, merkistä ja mallista riippumatta.

concorde

#7
Norjasta löytyy jo hinnasto ja vakio-/ lisävarusteetkin:  https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/14b8e919-e028-45d0-99ca-599851d67fa8/ENYAQ-iv-prisliste.194b452b85e57f9bdda53efc353d73b6.pdf

Esim paketti, josta löytyy toi "Crystal face" , valokeula, näyttää olevan noin 650â,¬ Turkslandiassa. Mukaan tulee toki kaikki parhaat ledit ympäri autoa ton lisäksi...
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

jopo

Saas nähdä meneekö jouluun ennen kun Helkama saa tuollaisen taulukon tehtyä Suomen hintoineen.. ^

concorde

#9
Aika erikoista, että Skodillac lähtee tuohon suuntaan, jossa etu ja takagummit on eri kokoa...  Näyttää noissa nelikoissa olevan noin:

Vakiona:

Proteus alufelg med 235/55 foran, 255/50 bak R19

ja lisävarusteena

19'' alufelger Regulus antrasitt 235/55
19'' alufelger Regulus antrasitt 235/55 foran, 255/50 bak
20'' alufelger Vega sølv 235/50
20'' alufelger Vega sølv 235/50 foran, 255/45 bak
21'' Betria alufelger antrasitt 235/45
21'' Betria alufelger antrasitt 235/45 foran, 255/40 bak
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

658136

Mielenkiinnolla jään odottamaan nelivetoisten hintoja.

concorde

Tuossa Viron hinnasto toistaiseksi: https://az749841.vo.msecnd.net/sitesetee/alv1/a9f1af2b-b4ad-4b86-a798-5c536f973874/UUS%20ENYAQ%20iV_A4_est.875474ed08f75c5ed32d43429524ec8f.pdf

Enyaq iV 50 (109kW / 148hp) 34 084 â,¬
Enyaq iV 60 (132kW / 180hp) 37 966 â,¬
Enyaq iV 80 (150kW / 204hp) 44 319 â,¬

ja kun noissa ei ole iso autovero, niin...  ;)
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Daatta

Kiinnostaa kovasti, jos nelivetoisen saa koukulla alle 50 donaa niin taitaa mennä merkki vaihtoon.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Guido

#13
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.09.20 - klo:10:37
Kiinnostaa kovasti, jos nelivetoisen saa koukulla alle 50 donaa niin taitaa mennä merkki vaihtoon.  :D

Ei taida olla nelivetojen hintoja tiedossa vielä missään päin maailmaa, mutta tuskin tulee saamaan nelivetoa tuohon hintaan. Viron hintojen perusteella voi ennustaa, että takavetoinen iV 80 jää Suomessa hieman alle 50k ja nelivedot todennäköisesti noin 60-80 k haarukkaan päätellen maahantuojan hinta-arvioista.

Daatta

Ã,,h, joo meni 80't sekaisin. Joo se siitä haaveesta sitten, jos nelivedolla 60-80k hinnoissa liikutaan. Siellä on sitten muitakin vaihtoehtoja kuin Skoda, jos pörssi noin pitkälle riittäisi...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Guido

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.09.20 - klo:11:07
Ã,,h, joo meni 80't sekaisin. Joo se siitä haaveesta sitten, jos nelivedolla 60-80k hinnoissa liikutaan. Siellä on sitten muitakin vaihtoehtoja kuin Skoda, jos pörssi noin pitkälle riittäisi...

Ã,,skeisen kirjoitettuani huomasin, että Norjan hinnastossa on nelivetoinen iV 80X, noin 7%  iV 80:a kalliimpana. Tuollainen hintaero kuulostaa hämmästyttävän pieneltä kun muistetaan, että nelivedon lisäksi tulee reilusti lisää tehoa ja tuplamoottori. Jos 80X:n hinta Suomessa jäisi 55k pintaan niin kuulostaa varsin mielenkiintoiselta.

jopo

Ã,,ärimmäisen vaikea uskoa, että hinnat olis nelivedolle noin matalia. Vielä kun ottaa huomioon, että 80 sarja on perusvarustukseltaan aika kattava. En kyllä tosin usko, että takaveto 80-mallikaan voisi irrota viidelläkympillä. Yleisesti kuitenkin tuo akkukoon nosto on nostanut sähkäreissä hintaa reilummin. Jos oletetaan, että ihan perusmallin hinta lähtee +neljästäkympistä niin kuin Helkaman edustaja lienee todennut, niin silloin ei kyllä neliveto mitenkään vois lähteä tuohon (55ke) hintaan. Toki toivon olevani väärässä.

Kodiaq81

Lainaus käyttäjältä: jopo - 03.09.20 - klo:11:39
Ã,,ärimmäisen vaikea uskoa, että hinnat olis nelivedolle noin matalia. Vielä kun ottaa huomioon, että 80 sarja on perusvarustukseltaan aika kattava. En kyllä tosin usko, että takaveto 80-mallikaan voisi irrota viidelläkympillä. Yleisesti kuitenkin tuo akkukoon nosto on nostanut sähkäreissä hintaa reilummin. Jos oletetaan, että ihan perusmallin hinta lähtee +neljästäkympistä niin kuin Helkaman edustaja lienee todennut, niin silloin ei kyllä neliveto mitenkään vois lähteä tuohon (55ke) hintaan. Toki toivon olevani väärässä.

Mielenkiintoista mihin hinnat painetaan,kunhan helkama sais ne synnytettyä. Vai aletaanko ensiksi ihmisiltä rahastaa varaus/ennakkomaksua..

jopo

Ennakkomaksu mahdollisuus tulee Skodan sivujen kautta tällä viikolla (500â,¬), mutta varausmaksun saa takaisin jos tulee katumapäälle. Sillä pääsee vain jonotuslistalle.

EetuX

Lainaus käyttäjältä: Kodiaq81 - 03.09.20 - klo:11:43
Mielenkiintoista mihin hinnat painetaan,kunhan helkama sais ne synnytettyä. Vai aletaanko ensiksi ihmisiltä rahastaa varaus/ennakkomaksua..

Skodan sivuille pääsee jo rakentamaan ja siellä on hinnat kahteen versioon

jamo75

aika surkeat on perus varustelu jos toi rakentelu paketit pitää paikkaansa

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 03.09.20 - klo:19:57
Skodan sivuille pääsee jo rakentamaan ja siellä on hinnat kahteen versioon
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

TDInoPWR

57608â,¬ tuli 80:lle hintaa, kun laittoi muutaman pakollisen varusteen. Nähtävästi noita hirveitä kromilistoja ei saa deletoitua varustelun kautta...

Saisivat Suomeenkin laittaa kunnon hankitatuen ja yli 50Kâ,¬ niin alkaisi ostohousujen lahkeet lepattaa ihan eri tavalla.

jopo

Lainaus käyttäjältä: TDInoPWR - 03.09.20 - klo:20:34
57608â,¬ tuli 80:lle hintaa, kun laittoi muutaman pakollisen varusteen. Nähtävästi noita hirveitä kromilistoja ei saa deletoitua varustelun kautta...

Saisivat Suomeenkin laittaa kunnon hankitatuen ja yli 50Kâ,¬ niin alkaisi ostohousujen lahkeet lepattaa ihan eri tavalla.
Nää on kaiketi aika alustavia ja tulee paketit vaihtumaan varmaan ennen joulua vielä. Hinnat tuskin pahemmin. Itsekin olisin toivonut noita mustia listoja. Varskinkin nokkaan. Toivottavasti ne sais lopulliseen versioon. Voihan toki olla, että ne on rajoitettu nelivetomalleihin. Tein ennakkovarauksen varmuuden vuoksi.

TOURAN HIGHLINE

Minäkin kävin napsuttelemassa. Isommalla akkukapasiteetilla saisi oman maun mukaan varusteltuna pitkästi yli 60Kâ,¬. Taitaa jäädä tilaamatta 2-vetoinen möykky. Aletaan olla siinä kynnyksellä, että järkevintä ehkä ajaa tuo uudehkon Tiguanin varmaan "hautaan". Kilsoja tulee n.20t vuodessa, joista reilu puolet niitä tonnin siivuja, niin kyllä kymmenen vuotta pitäisi päästellä aika surutta... ???

concorde

Kyllähän toi hinta karkaa...  Ilmeisesti edes siis esim lämmitettäjiä penkkejä tai tota ilmalämpöpumppua ei ole vakiona?  Perusvarusteisena ei taida olla oikein talviauto?

No, pitää odottaa tonne -22 puolelle ja zoomailla mihin hintaan naapureista saa tuotua varustellun version.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Guido

Yli 60k hintaan ei tosiaankaan iV 80 houkuttele, mutta saa nähdä mikä on hinta vuonna 2023. Siihen mennessä todennäköisesti alkaa kiireisimmät ostajat työntää vähän ajettuja Enyaqeja vaihtoon.

concorde

Aika rapsakat on jotkut noista lisäpakettien hinnoista, kun vertaa vaikka tuohon Norjaan.

mm.

Valopaketti Plus: 2057â,¬ (FI) / ~650â,¬ (NO)
Ilmalämpöpumppu: 1232â,¬ (FI) / kuuluu hintaan 60/80-malleissa (NO)
Confort Plus 1522â,¬ / ~500â,¬

Tosin Norja saattaa olla huono verrokki, koska siellä on kaikenlaisia subventiomalleja noille sähkiksille ja se saatta heijastua johonkin hintaan?
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

tmr97

#27
Maahantuojalta on todella huono veto jättää talvivarusteet lisävarustelistalle. Joku voi olla ottamatta ILP:tä ja penkinlämmittimiä. Erityisesti ILP:n poisjättö lisää suomessa kulutusta sekä esilämmityksessä, että ajossa 8-9kk ajan merkittävästi. Jos asioihin ei erikseen ole perehtynyt, niin ILP voi tuntua ihan turhalta -> jää tilaamatta.

Perusvarusteiden puutteet yhdistettynä paketointiin nostaa hintaa:
- Kun on langaton AA/Carplay, niin langaton lataus pitäisi olla. On vaan paketoitu 889â,¬:n pakettiin! Itsellä menisi tuolla hinnalla omatoimiseksi askarteluksi tehdä langaton latauspaikka.
- Sähköautossa tavaratilan välipohja on tärkeä, että johdot saa pois tieltä. Paketoitu 321â,¬:n pakettiin jossa loput ominaisuudet aika turhia (voi ne penkit sisältäkin kaataa). Saisikohan tuota varaosana?
- Penkinlämmittimet ja lämmitettävät tuulilasinpesimen suuttimet on paketoitu turhan ilmastoinnin 3-alueisuuden kanssa (vakiona oleva 2-alueinen riittänee 95% asiakkaille) 493â,¬.
- ACC on paketoitu Assist Basic pakettiin 847â,¬, Ocussahan tuo on ollut erikseen noin puolella tuosta. Kun skodan autopilotin, sis ACC, saa Assist plussassa 1125â,¬:lla, niin menisin siihen. Corollassa olen huomannut, että matka-ajossa automaattinen ohjaus on ihan kiva.
- USB:t taakse on myös paketoitu 246â,¬ Family Basic pakettiin, kyllä ne lapsilukot voi avaimella käsin laittaa ja 230V:lle ei ehkä ole käyttöä. Ei kovin kallis paketti, mutta silti.

Kaikesta edellisestä huolimatta 60-mallin saisi noin 45kâ,¬:lla ja tuen kanssa noin 43kâ,¬:lla siten, että varustelu vastaa Golf comfortlinea. On Enyaq sillä hintaa varmaankin markkinajohtaja hinta/koko/ominaisuudet kisassa sähköautomarkkinoilla suomessa.

Edit: Edelleenkään Helkama ei tarjoa suomessa mitään lisätakuita. Virossa vakiona on 4v 120ktm takuu ja lisähinnalla 5v/150tkm. Omaan e-Golfiini otin aikanaan tuon 4v 120ktm takuun. Minusta tämä on hyvin erikoista, ei kai helkama siinä mitään menetä, että myisi valmistajan takuupidennyksiä?


tmr97

Lainaus käyttäjältä: concorde - 04.09.20 - klo:08:26

Tosin Norja saattaa olla huono verrokki, koska siellä on kaikenlaisia subventiomalleja noille sähkiksille ja se saatta heijastua johonkin hintaan?

Norjassa ei ole ALV:tä, muita ostamiseen liittyviä tukia ei kai ole.

Guido

Lainaus käyttäjältä: concorde - 04.09.20 - klo:08:26
Aika rapsakat on jotkut noista lisäpakettien hinnoista, kun vertaa vaikka tuohon Norjaan.

mm.

Valopaketti Plus: 2057â,¬ (FI) / ~650â,¬ (NO)
Ilmalämpöpumppu: 1232â,¬ (FI) / kuuluu hintaan 60/80-malleissa (NO)
Confort Plus 1522â,¬ / ~500â,¬

Tosin Norja saattaa olla huono verrokki, koska siellä on kaikenlaisia subventiomalleja noille sähkiksille ja se saatta heijastua johonkin hintaan?

Norja on tosiaan subventoinut sähköautoilua voimallisesti ja se näkyy liikenteessä. Pari vuotta sitten tuntui, että lähes joka toinen vastaantuleva auto on Tesla. Myös muita sähköautoja näkyi runsaasti.

Ilmeisesti Helkama pyrkii tosissaan viemään Skodaa Premium-tasolle lisävarustehinnoittelulla. Premiumia on myös se, että kohtuulliseen perushintaan (iV 80 47 k) kuuluu kääntyvät etupyörät ja tuulilasinpyyhkijät, muuten saat varustella auton "mielesi mukaan" (lue: lompakon paksuuden mukaan). Huvikseni naputtelin konfiguraattoria ja oman makuni mukaiselle Enyaq iV 80:lle tuli hintaa hieman yli 61 k.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy