Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - hojaleht

#1
seat.com sivustolla oli jo uudempaa kartta-aineistoa tarjolla.
#2
http://www.vuoksenkumi.fi/fi/renkaat/rengaskokolaskuri.html

Tuolta laskemaan miten paljon vaikuttaa...

Toisesta autosta kokemusta mutta skoda rapid alkoi vastaavalla muutoksella lähinnä näyttää nopeusmittarin osalta justiinsa oikein. Ja vähän tahmeammin lähtee liikkeelle.

 
#3
A6 C6 (05-) / Vs: audi a6 2004 akku
14.03.24 - klo:12:20
Jos ei löydy VCDS.ää niin mitä sanoo yleismittari akun navasta mitattuna kun autossa ei virrat päällä ja onhan kumpikin akun liitin tiukasti kiinni?

 Jos jännite on kovastikin alle 12,4V niin ei lataa... Joku alle 12,0V niin akku "tyhjä" eikä käynnisty tuon takia.

Ja jos saat auton käyntiin niin uusi mittaus akun navoista, pitäisi olla 14V yläpuolella mikäli laturi lataa.

 Tämä vain vianhakuun sen vuoksi että latauksen puutteelta tuo minusta kuulostaa.

Ensiapuna voi sitten ulkopuolisella akkulaturilla ladata akkua niin saa auton ehkä käyntiin.
#4
Volkswagen / Vs: Navi SD Kortti ei toimi
16.02.24 - klo:08:30
Helpoimmalla mahdat päästä kun jostain ebay.de tai vastaavasta tilaat vastaavan kortin. Rikkoutuneesta näkee varmaan VAG koodin päältä niin helppo hakea.

minusta nuo vanhemmat kartta-kortit ei enää montaa kymppiä maksaneet jos samasta laitteesta olevaa kattelin.

#5
Tuonikäisen tyyppivika on moottorin lämpötila-anturi.

Vaihtaisin itse ensin lämpötila-anturin jos ei ole varmaa tietoa että se on jo vaihdettu.

Helppo vaihtaa - jäähdytinnestettä tulee ehkä kahvikupillinen ulos kun on ihan normaalilla vauhdilla uutta tilalle. Ei tarvi hätäillä.

Muistaakseni motonetissa jotain 30 euron luokkaa tms. joskus ollut...
#6
Jostain syystä olen itsekin huomioinut että talvella lohkolämmitintä käyttäessä tarvii joskus lisätä jäähdytinnestettä... ei sitä paljoa hupene, muutama desi per vuosi korkeintaan...

Ilmeisesti ominaisuus mutta erikoista silti...
#7
Vikakoodit voi lukaista ilmastoinnista niin kertoo onko läppämoottoreissä vikaa.

Sopivasti kun läppämoottori rikkoutuu niin ei sieltä kuumaa tule.
#8
Tuolla lukee tuo ajovalojen pesurin relevika.

00924 - Relay for Headlamp Cleaning System (J39)
            009 - Open or Short to Ground

Jos tuo nyt sattuu olemaan short to ground ja jäänyt vetämään niin eipä siinä muuta tarvita, sähkölaitteet menee sekaisin alijännitteen vuoksi ja kas, ei starttaa ja akku näyttää menevän tyhjäksi.

Etsisin itse tuon releen ja vaikka sulakkeen joka liittyy ajovalon pesuriin ja molemmat irti. Kun saa auton starttaamaan niin sitten selvittelee sen jälkeen tuon vian.

Ja jokerikysymys, otitko kaikki sulakkeet yksitellen irti ja mittasit että varmasti ehjä?    Ei auta mitata paikallaan sulakepesässä...



#9
Vikakoodit kannattaisi lukea ihan oikealla VCDS.llä niin voisi ruveta löytymään syitä ongelmiin.

Tutun T5 bussista korjattiin ABS valon sytyttänyt vika uusimalla johdotus jostain vasemman takapyörän takaa verhoilun alta. Siellä oli liitoskohta löysännyt ja piti  vain yhdistää piuhat uudestaan.

Tämä saattaa olla "suomi" verhoiltujen T5 mallien ominaisuus... :-)

Yleensä jos autossa on useampia sähkövikoja yhtäaikaa niin käyttäisin kaikki sulakkeet yksitellen irti, mittaisin ne ehjäksi ja pukkaisin paikalleen. Sitten akun maa ja plus johdon kireys ja jännitemittaus kylmänä ja käynnissä. Voisi olla joku johto löysällä tms. ja näin syksyilmoilla kosteus & lämpötilavaihtelut tekee sitten sen että ongelma pahenee.
#10
Täältä myös veikkaus kaasuläpän puhdistukselle.

Hankala vika, ei anna vikakoodia eikä aina oikuttele... joten jos et ole 1.6 koneesta vielä putsannut tuota niin tee se. Ei maksa paljoa itse tehtynä ja joka tapauksessa käy nätimmin kun tuon puhdistaa.

Lämpöanturi on sitten toinen mahdollinen joka voi olla vialla eikä anna vikokoodia.
#11
B7 audissa on jo CAN väylä johon vetokoukun data tulee kiinni.

Se minkä valmistajan moduli liitetään väylään voi tarkoittaa erilaisia kytkentöjä eli jos omistat jo johtosarjan niin minkä merkkinen?  Jaeger vaiko joku muu. Muistaakseni itsellä oli westfalian rautaosat (taitaa olla OEM valmistaja originaalille koukulle) ja jaegerin? sähkösarja.

Itsellä moduli tuli takakontin vasempaan laitaan. Siitä läpivienti puskurin sisään samasta kuin parkkitutkien piuhat. Modulista lähti sitten CAN väylä eli kaksi johtoa eteen jonnekin ratin alle. Tuon lisäksi tais olla joku jarruvalo joka johdotettiin lähimmästä jarruvalosta suoraa -> vaikka koodaukset ei olisi toimineet niin peräkärryssä olisi jarruvalot syttyneet silti.

Sitä en enää muista tuliko edestä sulaketaulusta sähköt myös tuonne taakse modulille vai miten se meni... eli olisko sittenkin 4 johtoa eteen saakka ja sulaketauluun oma sulake tuolle. Saattoi olla.

Asennuksen jälkeen piti koodata parkkitutkalle ja jonnekin muualle että autossa on koukku, tiesi sitten peruutellessa ettei piipaa jos on kärry takana...

Muistaakseni näin jälkikäteen se sähköpiuhojen vetäminen oli isompi osa hommaa, mekaniikka istui melko suoraviivaisesti runkopalkkeihin 4 isommalla pultilla...

#12
Ihan yleiskommenttina:

VCDS CAN väylä adapterit toimii CAN väyläisten autojen kanssa eli vuoteen X saakka. Audi B9 platform jo uudemmalla väylällä...

Kannattaa siis tutkia mikä väylä omassa autossa on ja valita siihen sopiva työkalu.

Tässä tapauksessa hommaa mutkistaa vielä se että vanhemmalla CAN väylä adapterilla voi lukea "enimmät" jutut myös B9 autosta. eli et tiedä mitä et näe.

-> VCDS keskusteluissa tarkemmin asiaa vaikka kuinka.
#13
USB portissa standardi sanoo että 5V on max jännite, virtaahan sieltä voi saada useamman amppeerin verran jos on joku tup.sytyttimeen laitettava laturi. -> 15W voi onnistua jos on 3A virtaa.

USB-C portissa on alussa 5V mutta jos molemmat päät osaa kätellä niin nostaa 9V, 12V, 15V tai  20V jännitteelle ja max virta taitaa olla 5A luokkaa -> 100W voi lähtä  20V x 5A

Mutta tämä vaatii sen Power Delivery eli PD tuen ja oikeasti potkua tuonne lähtöpäähän että 100W jatkuvaa lähtee.
-> Kallis ja iso poweri verrattuna kännykkää lataavaan sanotaanko 15W versioon verrattuna...

Eli volkkari ei ole joko tukenut PD profiilia tai sitten kustannussyistä autoon on ajateltu riittävän halvempi 15W tehoinen laturi... kun on ajateltu että kännykän lataus on se mihin tämä riittää.


Oma veikkaukseni on että on ajateltu että autossa kännykän lataus riittää ja läppäriä varten ihmiset sitten laittaa itse varusteen jolla läppäriä voi ladata... tyyliin hifimiehet varmasti osaa asennella autoon 1000W vehkeet vaikkei siellä alunperin sellaisia ole ollutkaan.
#14
Toimiiko toinen avain?

Onko paristo mahdollisesti väärinpäin?  Mitattu yleismittarilla että on priima?

#15
Alustaan parempi aerodynamiikka ja hiljaisemmat äänet helpolla:

https://www.skoda-parts.com/spare-part/5q0825229c-underbody-cover-skoda-39772.html

Käy Golf VII, Skoda Octavia III, Seat Leon 5F ja Audi A3 MBQ platformin autoihin. 2012 -2019 suunnilleen vuosimallit.

Tuli tilattua itselle vaan ei sovi kaasuauton pakoputken kanssa joten tästä saa 24 eurolla. Kiinnitys nippeleitä pari mukaan kaupanpäälle...

Oulussa, uusi.

Mielellään nouto.

Kyselyt y-viestillä.
#16
Veneessä oli aina ongelmana saada töötti toimimaan kun sitä harvoin tarvitsi. Tuli rutiini töräyttää crc.tä sisään ja sitten hetken (vuorokausi tms) liottelun jälkeen pelasi paremmin... sama voi auttaa jos ei heti lähde +12V akkusähköllä toimimaan.

Varmaan oikeampi tapa olisi ollut laittaa jotain haihtumatonta öljyä...
#17
Tässä ihan muun laitteen kanssa oppinut sellasta että ylijänniteellä testatessa saa odotella yön yli ennenkuin tuo herää taas henkiin...

-> akku irti ja odottele yön yli, saattaa toimia paremmin aamulla.

Ja sitten ne konehuoneen sulakkeet kannattaa myös katella tarkkaan, irti ja mittaus.
#18
Briskodasta kopioitu: 

Ihan normaalisti vaihto sieltä konehuoneen puolelta... suosittelen kuitenkin puhdistamaan luukun etukäteen, sijoittamaan kangasta umpion taa ja puhtailla käsillä tekemään homman, umpio ei tykkää jos sinne menee paskaa väliin,,, sitten on huurussa koko valaisin syksyllä.
------

Correct - no bumper removal.



1) Open bonnet

2) Rotate and remove cap from rear of headlamp unit

3) Undo 2 metal clips holding bulb in

4) Withdraw bulb and carefully manoeuvre it free of headlamp unit

5) Detach cable from bulb (it just pulls off)

6) Attach cable to new bulb

7) As Haynes would say...refitting is the reverse of removal.

-----

Suomeksi, ota umpion suojaluukku irti, metalli klipsit irti,  ujuta varovasti Xenon lamppu ulos, irrota ja siirrä johto uuteen...   johto lähtee vetämällä... -> uusi takaisin...
#19
En katsonut golffin sivupeilin hintaa mutta Audin A4 2016 vuodelta sai uuden sivupeilin lämmityksellä noin 7 euron hintaan...
Luultavasti samoilla hehtaareilla nuo on...

Sitten on eri asia jos peilissä on joku kaistavahdin tms. valo siellä peilin sisällä...

#21
Hei

Qi lataus tarvitsee noin 50mm tai isomman antennisilmukan. (pienemmänkin voi tehdä mutta siirretty energia riittää sitten hitaampaan lataukseen tai pienemmälle vehkeelle kuten kello = Qi yhteensopiva mutta ei standardin mukainen)

Laturissa voi olla vierekkäin useampiakin silmukoita ja laturi sitten tunnistaa minkä kohdalla vastaanottimen silmukka on -> lataa sillä kohdalla olevalla silmukalla... Näitä oli syksyllä messuilla näytillä 3 silmukan laitteita jne. eli uusiin autoihin tilanne paranee varmasti.

Muutaman auton kokemuksella voi sanoa että ihan sattuman kauppaa miten päin ja mikä luuri toimii autossa olevan laturin kanssa hyvin. Ja kun luurit on eri kokoisia niin ei se vika ole vaan ominaisuus, ne vaan ei satu aina olemaan kohdikkain ne antennit.

Esim. audi a4 B9 originaali lataus, toimii ihan jees pienemmän puhelimen kanssa. Iso S20 FE ( tuossa on isompi näyttö kuin pelkässä S20 sampassa) niin ei sovi poteroon...

Toinen esimerkki: Seat leon 5F, laturi on edessä ja puhelin menee pitkittäin asemiin, pitää lykätä luuri just yläreuna edellä ja näyttö ylöspäin tuonne ja kas, toimii. muuten ei. -> neljäsosan saumat osua oikein kun luurissa on nahkakannet päällä etkä näe miten päin se on...

Ja yli 10 vuoden takainen nokian Qi laturi autoon. Joka kerta toimi oikein. Luuri ja teline oli vaan tehty hyvin.

Joten jos haluat huolettoman ja helpon langattoman latauksen nykyisiin puhelimiin niin en oikein tiedä onko sellaista vielä keksitty :-) 

Tuo aloittajan esimerkkilaite kuitenkin näyttää paremmalta kuin audin poteromalli jonne ei oikeasti sovi isommat luurit...
#22
Käytä jokainen sulake yksitellen irti ja mittaa yleismittarilla onko ehjä.

Itsellä oli "mielenkiintoinen" löydettävä sähkövika kun ajovalokatkaisimen sulake oli palanut. Ei mennyt kuin osa valoista päälle... muistaakseni kuitenkin ainakin pitkät valot ja vilkut toimi?

Yleismittarilla nopeasti sulakkeen päältä mittailin ja ne tuntui olevan kaikki ehjiä, onneksi sitten kävin toisen kerran sulakkeet läpi irrottamalla...

Tarkista samalla nuo moottoritilan sulakekotelon vieressä olevat paksut johdot että on kireällä mutterit. Jos joku piuha on sopivasti löysä niin käynnistäessä valot pois kytkevä kuormanvapautusrele toimii "eksoottisesti" ja saattaa osa valoista pimetä tuon takia.

Ja jos sulakkeet & piuhat on ehjät niin lisätutkimus pimeneekö muita valoja, miten käynnistäessä pimeneekö ajovalot -> kuormanvapautusrele ja virtalukon pohja sitten seuraavat syylliset... Tuleeko mittaristoon valot kun virrat päällä?

olikohan parkit virtalukossa samalla kohdalla kuin mittariston valot jne. eli aina päällä kun ei ole OFF asento.
#23
20l pänikkä 5W-30 507 luokiteltua öljyä  5,75â,¬ / litra + postit.

https://www.juingoil.de/Cars-Engine-Oil/Viscosity/5W-30/Fuchs-Titan-GT1-PRO-C-3-5W-30-1-x-20-lt::1707.html

Ja harrastamisesta nimenomaan kyse.
#24
Juurikin 2003 1.6 BCB koneen satunnainen käyntihäiriö ja kierrosten epätasaisuus tuli kuntoon puhdistamalla kaasuläppä.

-> kannattaa muutenkin puhdistaa koska jos tuota ei ole puhdistettu niin vie enempi polttoainetta...

Ja imupuolen letkuista ainakin se joka menee moottorin kannen päästä imusarjaan -> pitää olla ehjä. Murtui justiinsa moottorin pään kiinnityksen juuresta ja halkeamaa ei näkynyt kun letku oli paikallaan -> käynti epätasainen koska väärä ilmamäärä moottorille.

Nuo nyt ainakin kannattaa tarkistella.
#25
Navin kartat on saaneet uudemman versionumeron. Seatin sivulta löytyy.
#26
5G1837879DGRU

kerrankin osa jolle on hankala löytää nimeä. joku cap tai endkappe se vois olla englanniksi/ saksaksi

tuolla koodilla 15 euron luokkaa esim. ebay.de  tai aliexpress...  sama osa vw, seat, skoda jne... 
#27
Valokatkaisijan tilalle voi vaihtaa AUTO asennolla olevan.

Tuossa linkki omasta asennushommasta. Luultavimmin passat 3C on vähän erilainen ainakin taustavalaistuksen osalta.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=24183.0

Eihän tuo mitään mahdottoman kallista ole kokeilla. Itse ainakin tykkään että kun on useampi auto niin olisi samaa käyttölogiikkaa -> tuo AUTO ominaisuus valoissa on sen myötä tarpeen, vanhemmat kun ajelee autoillaan molemmat niin helpommin unohtuu valot päälle tai pois päältä jos toisessa autossa on automatiikka ja toisessa ei.
#28
Tuolla on keskustelua aiheesta ja hyvä kuva jäähdytyksen kierrosta.

https://www.uk-mkivs.net/threads/eml-on-coolant-temp-fault-code-and-fans-stay-running.647982/

Tuo moottorin lämpöanturi on tyyppivika. Se kannattaa ainakin vaihtaa jos ei ole vaihdettu tuon ikäiseen VAG autoon.
#29
Pistän tänne nyt sen verran kommenttia tiedoksi että muistuu myöhemminkin mieleen:

Pimeällä AUTO asennossa Gearelec kauppiaalta ja varmaan muiltakin ostetut kytkimet pitää valosummeri varoitusääntä kunnes starttaa/lukitsee auton ja DRL valot syttyy Coming home, Leaving home valoksi. Ei mikään mahdottoman kirkas valo mutta erittäin hyvä kokonaan pimeällä pihalla.

Valoisalla AUTO toimii oikein hyvin eli ei mitään turhaa varoitussummeriääntä eikä CH valoa = järkevästi DRL valot päälle kun lähtee ajamaan.

Tämä vain tiedoksi että auto tosiaan sitten piipaa merkkiääntä pimeällä kun tuon automaattivalokytkimen asentaa. Merkkiäänen saanee koodattua pois VCDS.llä vaan ei tullut vielä perehdyttyä. "oikeat" automaattivalot ei huuda pimeällä tuota varoitusääntä...
#30

Seat Leon farmari. 1.5TGI automaatti.

Moottoritietä töihin niin menee talvella 4kg/100km  Maantiellä pidempää matkaa niin 3,5kg alle helposti. Kesäkeli vähentää hieman noista.

Bensaa on mennyt öljynvaihtovälillä ~10 litraa ja sekin sen takia että ajoin väliin 100km bensalla ettei se nyt ihan vanhene tankkiin.  -> ei tarvi juuri tuota joka tankkauksen jälkeen tapahtuvaa <2km bensalla ajoa laskea noihin kulutuksiin mukaan.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy