Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - hojaleht

#1
Alustaan parempi aerodynamiikka ja hiljaisemmat äänet helpolla:

https://www.skoda-parts.com/spare-part/5q0825229c-underbody-cover-skoda-39772.html

Käy Golf VII, Skoda Octavia III, Seat Leon 5F ja Audi A3 MBQ platformin autoihin. 2012 -2019 suunnilleen vuosimallit.

Tuli tilattua itselle vaan ei sovi kaasuauton pakoputken kanssa joten tästä saa 24 eurolla. Kiinnitys nippeleitä pari mukaan kaupanpäälle...

Oulussa, uusi.

Mielellään nouto.

Kyselyt y-viestillä.
#2
Hei

Tulipa viikonloppuna vaihdettua D5s polttimot.

Työkalut: torx päiset pienet ja erittäin pienet räikkäavaimet. torx hylsyyn pitkä jatkovarsi ja magneetti varren päähän.

Lyhyesti: polttimo on laitimmaisena umpiossa ja halogeeninahan tuon vaihtaisi ehkä sieltä lokasuojan luukusta minkä youtubevideot näyttää.
Xenon umpiossa tila ei riitä paikallaan irrotella tai itse en edes kokeillut moista joten umpio irti strategialla kokeilin edetä.


Ensin umpion päältä rautakappale irti, M13, 2x M10 ja T30?,  sähköjohto irti ja umpion vasemmalla ja oikealla puolen kiinnitysruuvi 2kpl syvennyksessä  T30 tms isompi torx pitkällä varrella ja magneetilla nostaen ruuvi pois.

Aikansa ähellettyä totean ettei umpiota saa pois ahtaasta välistä vaan pitää löysätä puskuri irti...
-> puskurin yläreuna: 4 pientä torx ruuvia keskellä konepellin etureunan kohdalla... umpioiden väliset 4 torx ruuvia siis.
-> puskurin alareuna: 4 pientä torx ruuvia keskellä alhaalla moottorin pohjamuovin etupuolella.
-> puskurin pääty: 2 pientä torx ruuvia lokasuojan luukusta ja umpion ulkopäädystä näkyvästä aukosta ... tarvii ehkä nivelöidyn jatkovarren, kirosanoja ja pienen pienen räikkätyökalun ja pienet kädet...

Tämän jälkeen puskuri tulee sen verran eteen ja putoaa hieman alas että umpion saa irti. Loppuosa hommaa on suoraviivaista, umpiosta suojaluukku auki ja D5s polttimon lukitus siiveke kääntyy aukipäin auki -> polttimo irti ja uutta tilalle...

Jos joku on vaihtanut tuon paikallaan niin mielellään kuulisin onnistuuko? tämä ei ainakaan helppo homma ollut mutta puskurin irrottamalla sai tehtyä.
#3
A4 B9 dieselsuodatin on vaaka-mallia joten ei liene ihan joka vuosi tarpeen vaidella vs. pystymalliset joissa on vedenpoistoproppu pohjalla...

Tässä hyvä ohjevideo jonka perusteella vaihto kävi sutjakasti:

https://www.youtube.com/watch?v=BlxrRdF_pp8

Omassa tallissa videon tunkki oli korvattu 3x lankkua luiskaksi etu ja takapyörän alle. Mahtui hyvin tuolleenkin työskentelemään...

Itse ainakin luulin että jonkinlainen reilumpi annos polttoainetta valuu kynsille vaan eipä mitään... onnistuin aika vähin sotkuin kun otin ensin eteen menevän letkun irti, pistin uudesta suodattimesta muovitulpan vanhan suodattimen lähtöön ja sitten uusi suodatin lähtöpuolelle valmiiksi ja lopuksi vanha tulopuolelta irti. Tuli ehkä ruokalusikallinen tai kaks dieseliä ulos letkusta muttei mitään isompaa... ei ollut edes hoppu pistää uutta suodatinta paikalleen.

Suodatin on suunnilleen siinä vänkärin takamuksen alla yhden pohjamuovin - sen pitkän - irrottelun jälkeen näkösällä. tarvii 10mm hylsyn, yhtä etunurkan ruuvia varten torx avaimen ja pihdit joilla puristaa letkunkiristimiä jotta saa letkut irti.

Kannattaa varoa ettei pohjamuovin kiinnikemutterit häviä, aika löysästi kiinni ja saattaa siinä kiviä putsatessa singota kauas... :-)
#4
Tarvike takajarrusatula vasen, Stark

SKBC-0460127

Vasen takajarrusatula

Sopii bensa ja dieselmallit Audi B6, Audi B7 ja Seat Exeo... 101 - 250 hp bensat ja dieselit.  autodoc sivulta näkee tarkat yhteensopivuudet.

Löytyy Oulusta. Mielellään nouto. Hinta posteineen 50 euroa, noudettuna 40 euroa.

Ota yhteys yksityisviestillä...
Jäi itselle kun auto ehtikin mennä lunastukseen. Kaupanpäälle audi B7 viimasuoja.



#5
Hei
Pitäisi 09 T5 Transporterin webasto irrotella huollon ajaksi. Onko sattumalta kellään tietoa minkä paksuisen putken tarvii ohitusliitännän tekoon?

tarkoitus siis ottaa webasto irti ja pistää pätkä putkea tulo ja lähtöletkun väliin siksi aikaa että saa tuon luultavimmin sähkövikaisen webaston korjattua...

#6
ohessa nettilinkki kätevään ohjeeseen:
https://www.briskoda.net/forums/topic/309723-rear-interior-light-wiring-mods/

ideana siis takavalon kolmannesta käyttämättömästä pinnistä vetää johto etusisävalolle jossa keltaruskea johto maadottaa kun ovet aukeaa ja sisävalot syttyy.
Kun piuhaan pistää sarjaan diodin niin takavalo syttyy vain kun ovet aukeaa ja muuten toiminta jää entiselleen.

diodin suunta siis takaa eteenpäin.

Tämä vain muistitiedoksi jos joku muu tekee saman modin.
#7
Hei
Onko kukaan asentanut alkupään rapidiin (2014) jalkatilan valoja?

Mitä äkkiä googlella yritin etsiä niin sulaketaulun takana on BCM ( body control module) ja sinne tulee musta ja valkoinen liitin. Jompaan kumpaan pitäisi löytää jännitejohdolle paikka.

Kuitenkin kun tutkin asiaa niin ei oikein rapid juttua löydy, uudemmassa 2017 vuosimallissa pitäisi olla jännite pin45 keskimmäisessä liittimessä (jota ei tuossa vanhemmassa ole)

Muuten kytkentä on suoraviivaista, +12V jännite valkoiseen ledinauhan pätkään joka nippusiteellä kiinni sopivaan paikkaan... taikka sitten hifistelee ja tilaa netistä alkuperäisen asennuskehyksen ja alkuperäisen sisävalon.
#8
Hei
Onko joku tehnyt Facelift mallin kakkos octaviaan TPMS asennusta. Lähinnä kiinnostaa minkälainen homma on vetää johto ABS yksikölle? Näppäin ja sen taustavalot onnistuu kyllä ja VCDS kaapelilla koodaus lienee normihomma. Automaattivaihteisessa on toki kytkinpolkimen kohdilla läpivienti konehuoneen puolelle mutta onko muita suositeltuja reittejä?

Näyttäisi olevan 12 euron luokkaa valmis setti kiinasta tilattuna joten ei varmaan muuta kannata ajatellakaan vai saako tuota pelkkää näppäintä jostain halvemmalla?

Ja tiedän, ei kukaan välitä siitä varoituksesta vaan ajellaan tyhjällä renkaalla mutta lähinnä harrastuksen vuoksi näitä jälkiasennusjuttuja on mukava tutkia.
#9
Hei
Mitenkähän kannattaa lähteä purkamaan sisustaa kun pitäisi V68 lämmönsäätömoottori irrottaa. Saako sen kuskin jalkatilasta lähestymällä näkyviin vai pitääkö purkaa hanskalokeron puolelta?

Ei tuntunut oikein löytyvän hyviä ohjeita kuin fabia 2 koriseen, onko se rapidissa samalla tavalla?
#10
Hei

2014 vuoden Yetiin koitin katsella sisähaaralle läpivientiä. Konehuoneessa oli vähänlaisesti näkyvyyttä kytkinpolkimen kohdalle jossa varmaan olisi valmis reikä kun akku oli tiellä, oletteko käyttäneet kytkimen reikää ( automaattivaihteinen auto eli siinä tyhjää) vai mistä olisi kätevin viedä sisätilanpistokkeen johto?

jos tuosta akkukotelon kohdalta löytyy reikää niin kuinka paljon pitää purkaa että akun saa irti?

Sähköt tulee kuskinpuolelta etupuskurista sisään eli sen puolesta läpivienti saa löytyä kummalta puolen tahansa, yhtä pitkä matka johdolle joka tapauksessa...
#11
Octavia / rele naputtaa
13.01.16 - klo:10:44
Kovien pakkasten jälkeen alkoi joku rele naputtaa keskikonsolissa.

Onkohan tuo vilkun viiksi missä vika ja voiko sen puhdistella kuntoon vai haenko suosiolla uuden motonetistä?

Missään ei vilku eikä mitään muutakaan näkynyt missään mutta melkein kokoajan joku rele napsuu. Näytti olevan yleisin vika että viiksi rikki.

Korjauskokemukset kiinnostaa.
#12
Ykköskoppasen octavian mittaristossa on pimentynyt merkkivalo. Pitäisi saada mittaristo irti mutta en saanut kuin yläreunasta 2 torxia auki. kehys jää keskeltä alhaalta kiinni eikä uskalla enempää repiä ettei hajoa...

Ratti alhaalla ja taakse vedettynä kuten alfamerin kirja sanoo...

onko tuossa vaan joku klipsi vai ruuvit? kiinni
#13
Rapid / Huoltomuistuttimen nollaus
08.05.14 - klo:09:19
öljynvaihdon jälkeen näkyy jääneen huoltomuistutin nollaamatta.

Mitenkäs tuon voi näppärästi itse tehdä? vai pitääkö käyttää aikaa ja vaivautua merkkihuoltoon takaisin.

Hex-USB+CAN kaapeli löytyy mutta auto on kaukana. :-) joten näppäinyhdistelmä kabiiniin olisi helpompi.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy