VW Golf IV airbag- valo palaa

Aloittaja Tuomo1967, 03.09.20 - klo:07:58

« edellinen - seuraava »

Tuomo1967

Itellä Golf IV vm 2000 2- litran bensa farkku. Airbag valo palaa, koodeja oli ensin vaikka kuinka monta.  Nyt vielä koodit 01221 ja 01222 päällä, eli törmäysanturit, molemmilla puolilla. Ne on käytetty irti ja ovat ihan kuivat ja puhtaannäköiset.

Vaihdettu on jo kellokehä rattiakselille, airbag boxi, kuskin oven johtosarja tinattu, 3 johtoa poikki, ja kolmesta menossa. Tulee kuvaus että B+, eli että akun plus- syöttö puuttuisi. Vikaa luettu VAGCOM- ilmaisversiolla ja se kyllä lukee ja tunnistaa auton. Missä vika voisi vielä olla ? Ei viitsisi laittaa romikseen kun korikin on erittäin hyvässä kunnossa ja jakopäärempankin tein just kesäkussa.

Hyviä vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Jultsu

Laita ne täydelliset vikakoodit tänne copypastettuna, kiitos. Ennen ja jälkeen nollauksen, jos vaikka siinä tapahtuisi jokin muutos.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Jos vikakoodit on törmäysantureista pitää ne vaihtaa, pelkkä tarkistus ei auta. Täydet koodit tosiaan liitteeksi, niistä selviää enemmän.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Tuomo1967

Tämmöinen viklaloista sieltä tulee;

Nyt on myös vaidetty törmäysanturit mutta samat viat pysyy, joku akun pluskatkoshan tuo on...?


Jultsu

Antaako täsmälleen samat vikakoodit jos irroitat molemmat anturit kokonaan?

Tuo koodi tulee silloin kun johdot ovat suoraan oikosulussa keskenään.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Tuon ikäisistä on mennyt myös ohjainlaitteita rikki. Onneksi käytetyt ei paljoa maksa, varsinkin jos tilaa ulkomailta.

Pitää vaan olla tarkkana, että ostaa täsmälleen samalla osanumerolla olevan yksikön kuin alkuperäinenkin.

Tuomo1967

Vikakoodit pysyvät samana vaikka molemmat törmäysanturit irrotettu. Täysin samalla numerolla oleva boksikin vaihdettu jo. Ja kellokehä rattiakselille.

Jultsu

Sitten tutkimaan piipperillä ja hyppylangoilla johtokaavioita hyödyntäen mistä kohtia se oikosulku löytyy johtosarjoja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Varmaan olet tyhjentänyt koodit välissä ja lukenut sitten uudestaan? Ihan vaan varmistaakseni.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Kyll tämän ikäisesssä pitäis olla jo sen verran älyä että tuolla koodin perässä lukisi Intermittent, jos koodi ei sillä hetkellä ole aktiivisena.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tuomo1967

Nollauksen jälkeen tulee samat vikakoodit aina takaisin. Täytynee vissin purkaa koko auto ihan atomeiksi. ::)

o.b.

Riittää kun saat antureiden ja ohjainboxin liittimet näkyviin. Sitten vaan yleismittarilla mittaamaan mahdollisia oikosulkuja tai katkoksia.

Tuomo1967

Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille, onkohan täällä kenellään tuota airbag- systeemin kytkentäkaaviota että tietäisi minkä johtojen välillä yhteys kuuluu olla ja minkä välillä ei.

Jultsu

Volkkarin ERWIN-palvelusta saa ladattua nuo kaaviot muutaman euron korvausta vastaan, jos et satu löytämään kirjastosta mitään korjausopasta jossa nuo kytkentäkaaviot.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tuomo1967

Asiaan vielä liittyen, olen tässä matkan varrella saanut tietoa että toi airbag- boxi ja ne törmäysanturit pitäisi ohjelmoida.  Toiset väittää ettei tarvi. Ja toisakseen missä on sulake tälle airbag- piiirille ? Pitäisi olla 5 ampeerin sulake. Sulakerasian kannen muksaan ei ainakaa siellä missä kaikki muutkin.

Jultsu

Tiettyihin autoihin piti tuo abs-purkki koodata,jotta se oppii auton runkonumeron (muistaakseni esim. A4 B5). Tämän ikäsissä Passateissa/Golfeissa ei muistaakseni ole tarpeellista. Noita törmäysantureitakaan en ole ennen kuullut kenenkään "sopeuttavan."

Mistä olet tuon 5A nallin olemassaolon kuullut/lukenut? Mitä sanoo auton ohjekirja tai sulaketaulun ohjelappunen?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tuomo1967

Kirja ei sano mitään eikä sulakerasian kannessa olevassa kortissa ole mitään mainintaa. Rattiakselin vasemmalla puolella on 2 kpl 20 A sulaketta releitten vieressä mutta tuskin ne ne on. Kaikki nallit kyllä rasialla on OK

o.b.

Kytkentäkaaviokaan ei kerro mitään sulakkeesta. Kertoo vaan, että terminaali D15 virtalukolta.

Mutta ei tuossa sulakevika voi olla kun purkkiin saa yhteyden VCDS:llä. Ja koodailuista en ole kuullut minäkään ja eipä sitä mainittu tehtaan anturinvaihto-ohjeissa.

Anturien maadoitukspiuhan voisi ehkä tarkistaa. Purkilta tulee anturille yksi piuha (nekin kannattaa mitata) ja toinen piuha maadoitetaan jossain, ilmeisesti johtosarjan sisällä kulkevaan maajohtoon.



Tuomo1967


Tämmöiset anturit siellä olivat paikoillaan, sain taas käänteistä tietoa että anturien kaikki numerosarjat tulee olla täysin sata muutoin ei toimi, siis pelkkä tuo varaosanumero ollen sama  ei vielä riitä.




o.b.

1J0909606D kun löytyy, niin pitäisi olla käypänen. Muilla numeroilla ei ole merkitystä.

Tuota osaa on käytetty ainoastaan 99 - 01 Borassa ja 98 - 01 Golf:ssa. Jostain syystä tuohon osaan on printattu IJ0..., mutta varaosaohjelma ei sellaista tunnista.

Tuomo1967

Kun tässä autossa on kuitenkin sivutörmäysairbagit etupenkeissä olisko vielä jossain B- pilarissa tai etuovissa vielä yhdet sivuanturit lisää, nyt olen vain tutkinut ja vaihtanut penkkien alla olevia antureita ?

Jultsu

Ei ole, intternet vahvistaa että nuo G179 ja G180 ovat etupenkkien alta löytyvät anturit.

Edelleen, jos tuo sama "oikosulku plussaan" vikakoodi tulee silloinkin kun molemmat sensorit ovat täysin irti, ei vika voi olla sensoreissa itsessään, vaan joko johdotuksissa tai sitten ohjausyksikkö sisäisesti oikosulussa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.09.20 - klo:08:45
Edelleen, jos tuo sama "oikosulku plussaan" vikakoodi tulee silloinkin kun molemmat sensorit ovat täysin irti, ei vika voi olla sensoreissa itsessään, vaan joko johdotuksissa tai sitten ohjausyksikkö sisäisesti oikosulussa.

Onko varmasti näin? Vikakoodit on luettu jollain ikivanhalla VAG-COMilla, jos ne lukisi uudemmalla kalustolla niin seliteteksti olisi luultavasti Open Circuit / Short to Plus . Eli oikosulku plussaan TAI yhteys poikki. Ja silloin kun anturi on irti, niin yhteyshän on tosiaan poikki.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01221
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

^Erittäin hyvin sanottu siellä perällä. Muistelisin kyllä että jotkut ohjainlaitteet osaavat erotella tuon oikosulun ja katkonaisen virtapiirin, mutta nähtävästi nämä bägipurnukat eivät.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Joo, olet aivan oikeassa tuossa, useimmat moduulit ovat sen verran fiksuja että nuo asiat pystytään erottelemaan.

Nämä purkit ilmeisesti eivät erottelua osaa ja sen takia menee hankalaksi vian tarkka selvitys. Itse etenisin niin, että ensin johdotuksen tarkastus, sitten anturin vaihto uuteen ja jos ei vieläkään koodi poistu niin jäljelle jää itse ohjainmoduuli. Ja näinhän täällä suunnilleen on jo neuvottukin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tuomo1967

no johdot olen käynyt päällision puoplin läpi ja toisella boxilla on vikakoodi sama  :-\

Sitkeä  on vika kuitenkin. Ovessa kuskin puolella oli 3 johtoa poikki mutta ne tinasin kiinni.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy