Takajarrut jäätyy

Aloittaja Parru, 08.12.10 - klo:07:37

« edellinen - seuraava »

Parru

Lähes joka aamu takajarrut jäässä. Yleensä auto seisoo vaihde päällä ja olen antanut olla myös vapaalla ilman käsijarrua, ei vaikutusta. Paukauksen saattelemana lähdetään liikkeelle. Voiko tätä jotenkin ennalta ehkäistä vai missä mättää? Eipä ole ollut muissa autoissa vastaavaa ongelmaa näin säännöllisesti.

Bisti

Itsellä Jetassa huomannut nyt täysin saman ongelman. Normaalisti auto on päivät lämpimässä parkkihallissa, joten ei ole ongelmia ollut, mutta nyt viikonlopun ajan oli auto vaimolla käytössä joten ei saanut autoa halliin. Ilmeisesti tuo pöllyävä lumi menee jarruihin ja jäätyy, aukeaa kyllä melkoisella pamauksella. Eipä tuosta kai mitään sen kummempaa haittaakaan ole, mitä nyt ekassa lähdössä paukkuu
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

TKe_

Tuo on 3C passatin ominaisuus. Kuten yllä todettu niin pöllyävä lumi sulaa ja jäätyy jarruihin. Minä viime talvena ehkäisin tuota siten, että tullessani ajosta annoin auton seistä hetken aikaa ja kävin sitten vähän sitä siirtämässä jolloin ne jarrut eivät olleet ihan niin jäässä kuin ne olisi ollut 8h seisomisen jälkeen.

ptme

Näkyy sitten olevan Pasuunan jarrut tuossa Súperbissä: aivan sama ongelma.
Kun kuitenkin ajan paljon myös lumisia pikkuteitä, on tuo piirre alkanut oikein harmittaa. On nolon kuuloistakin tuo pamaus liikkelle lähdettäessä.
Onko mitään muuta keinoa välttää ongelmaa, kun tuo yllämainittu auton siirtely?

Onneksi on kuitenkin nuo vetoakselit takanakin, muuten voisi joskus mennä vaikeaksi tuo liikkellelähtö liukkaista paikoista ;)
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

Tupo

LainaaTuo on 3C passatin ominaisuus.
Taitaa olla kaikikien nyky-VAG:ien ominaisuus näillä keleillä - ja monen muunkin merkin.
LainaaOnneksi on kuitenkin nuo vetoakselit takanakin, muuten voisi joskus mennä vaikeaksi tuo liikkellelähtö liukkaista paikoista
Touranin takajarrut piti toissatalvena sulattaa kahvipannusta kaadetulla lämpimällä vedellä, kun ei muuten (lumisella tiellä) suostunut toinen takapyörä pyörimään.

Caddyssa takavetoakselit poistavat liikkeellelähtöongelman, mutta eivät rusahdusta. ;)

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 08.12.10 - klo:08:54
Taitaa olla kaikikien nyky-VAG:ien ominaisuus näillä keleillä - ja monen muunkin merkin.Touranin takajarrut piti toissatalvena sulattaa kahvipannusta kaadetulla lämpimällä vedellä, kun ei muuten (lumisella tiellä) suostunut toinen takapyörä pyörimään.

Joo näin meinasinkin kirjoittaa. En tiedä auttaisiko avoimet vanteet asiaan. Itsellä on peltivanteet ja huomasin viime talvena, että pölykapselit vain pahensi asiaa, joten niitä en käytä enää. Oma passatti, kun on vajaavetoinen niin pakko on välillä kikkailla, että pääsee aamulla liikenteeseen.

mabe

Sitten se onkin hauskaa, kun on vajaaveto ja kunnolla liukasta. Kun se takapyörä voi tulla pulkkana perässä pidemmänkin matkaa.

Joskus on tullut noita auottua pakilla. Siis jos ei ole ekalla lähdöllä ottanut itseään irti, kiekat jonkun 2-3tonnia, pakki silmään ja kytkin ylös. Pamahtaa kivasti.

Nykyisen golffin takajarruja on joskus jouduttu sulattelemaan kyllä kiehuvalla vedelläkin. Ja sen näköiset on sitten takajarrulevyt.. Saa nähdä liputtaako katsuri kohta levyjen vaihtoon, vai meneekö vielä vuoden.

Autossa tosiaan peltivanteet ja org pölykapselit. Lähes aina jäätyy, kun ajelee pöllyävän lumista tietä vanhemmille käymään. Jos ei jarruta lainkaan viimeisen kilometrin aikana, vaan pelaa moottorijarrutuksella, niin vähentää hieman ongelmaa. Ehtii levy jäähtyä ajossa ja siten ei saa enää viimeisiä lumia sulatettua.

Ironic32

Ei auttanut avonaiset vanteet ainakaan omassa 3C:ssä. Jarrut jäätyivät aika useasti.

Onneksi ei ainakaan bemarissa ole toistaiseksi vaivannut tämä ongelma. Tuntui olevan erityisesti VW:n vika nuo jäätyvät jarrut. Pahimmillaan aiheuttaa myös noita ESP:n ja ABS:n vikakoodeja.

ptme

Erittäin avoimet on nuo Superbinkin vanteet, ja silti jarrut aina jäässä lumisella tiellä ajon jälkeen.

Alkaa tuntua siltä, että VAG ei oikein panosta noihin talviasioihin, vai totuinko edellisellä kolmella Saabilla liian hyvään?
Paljon on varusteita, mutta useista niistä on iloa vaan kesällä (esim lasinpyyhkimet, peruutustutka, sähköinen takaluukku....)
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

Parru

Tähän mennessä ainoa ennalta ehkäisevä keino on ajaa viimeiset kilometrit jarruttamatta, turvallisuus ennen kaikkea ;-)

Ehkä se myös toimii, että siirtää autoa hetken kuluttua siitä kun on pysäköinyt. Vaati oman vaivansa tämäkin ja tuskin viitsin moiseen ryhtyä.

Kyllä tämän ongelman kanssa elämään pystyy, kunhan tuo väkisin tuuppaaminen ei riko mitään ja ainakin vielä on liikkeelle päästy joka kerta.


Paul-Ant

Touranissa myös takajarrut jäätyvät. Päästävät samanlaisen äänen lähtiessä kuin nelivetoautossa automaattisten napalukkojen auetessa peruuttaessa.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Paul-Ant - 08.12.10 - klo:09:43
Touranissa myös takajarrut jäätyvät. Päästävät samanlaisen äänen lähtiessä kuin nelivetoautossa automaattisten napalukkojen auetessa peruuttaessa.

Allekirjoitetaan tämä... Olen pitänyt autoa nyt parkissa mahdollisuuksien mukaan ilman käsijarrua, ja silloin ei ole napsuntaa liikkeelle lähtiessä kuulunut. Passatin sähkö-parkkijarrun kanssa toki tilanne on toinen.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

tet

Lainaus käyttäjältä: mabe - 08.12.10 - klo:09:18
Sitten se onkin hauskaa, kun on vajaaveto ja kunnolla liukasta. Kun se takapyörä voi tulla pulkkana perässä pidemmänkin matkaa.

Muutama viikko sitten näin kun joku pienemmän sortin Volvo meni ohi paikasta jossa seisoin varmaan 60-70 km/h nopeudella vasen takapyörä lukossa. Savu sen kun nousi ja karmea kuminkäry löyhkäsi. Olin vaan sen verran kaukana tien pientareelta etten pystynyt huitomaan kuskille pysähtymismerkkiä. Odotin milloin kuuluu lojaus mutta kyllä se mutkan taakse hävis savupilven saattelemana, jäi arvoitukseksi kuinka pitkälle pääsi. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Paul-Ant

Lainaus käyttäjältä: ConD - 08.12.10 - klo:09:45
Olen pitänyt autoa nyt parkissa mahdollisuuksien mukaan ilman käsijarrua, ja silloin ei ole napsuntaa liikkeelle lähtiessä kuulunut.

En käytä käsijarrua muuta kuin poikkeustilanteissa. Ajattelen, että dsg:n rataslukko pitää auton paikallaan. Silti naksuu.

Vuonna 1992 asuin vielä kerrostalossa, alla oli aivan tuliterä Opel Astra 2.0i GLS Caravan, takana rumpujarrut. Syksyllä suurinpiirtein ekana pakkasaamuna oli takajarru jäätynyt kiinni. Sangolla piti hakea pyykkituvasta kuumaa vettä ja sulatella. Kyllä hävetti. Sen jälkeen en ole käsijarrua käyttänyt.




ConD

Aikanaan äiteen liisari-Boralla tuli lähdettyä aamulla liikkeelle kotipihasta. Peruutin pihasta tielle pieneen alamäkeen, kuulin normaalin napsauksen ja oletin että jarrut on auki.

Yllätys oli suuri kun olin eteenpäin lähdössä, ja takarenkaat olivat kummatkin jumissa, ja eturenkaat sutivat. Perä tuli siis "kelkkana" siihen tielle eikä siitä meinannut suostua liikkumaan. Siinä autoa heijaillen pääsin pikkusen viettävälle pihalle takaisin kun naapureitakin oli jo ehtinyt jonoksi asti muotoutua taakse kun olin "jumissa" keskellä tietä. Sen jälkeen takajarrut piti potkia auki lumesta ja meni reilu vartti nitkutellen että ne sai oikeasti paukahtamaan auki. Jäi käsijarrun käyttö sitten äiteeltäkin kyseisellä autolla kun pelotti että käy sama jossain tienpäällä. :)

Mitenhän tuon 3C passatin jarrujen kanssa tuo jäähdyttely ennen kotiintuloa, kun eikös niissä ole automaattinen "kuivatustoiminto" ohjelmoitu? Toimiiko se  vain sadekelillä vai aina? Onkohan tuota toimintoa muissa VAG-vehkeissä?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

(ylppy)

eikös tuo kuivaustoiminto toimi silloin kun sadetunnistin kytkettynä

Karvis

Lainaus käyttäjältä: (ylppy) - 08.12.10 - klo:12:16
eikös tuo kuivaustoiminto toimi silloin kun sadetunnistin kytkettynä

Ja vain jos sataa vettä ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tupo

LainaaAjattelen, että dsg:n rataslukko pitää auton paikallaan.
Pitäähän se, mutta pysähtyessä pitää polkaista jarrua, että saa DSG:n P-asentoon.

ConD

...eli eli... jarrujen kuivatusta ei ole autoissa missä ei ole sadetunnistinta? Vai kuuluuko sadetunnistin vakiovarusteisiin?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

TKe_

Lainaus käyttäjältä: ConD - 08.12.10 - klo:12:29
...eli eli... jarrujen kuivatusta ei ole autoissa missä ei ole sadetunnistinta? Vai kuuluuko sadetunnistin vakiovarusteisiin?

Minä olen ollut uskossa, että se kuivaa niitä jarruja silloin, kun pyyhkijät ovat päällä?

(ylppy)

niin siis pyyhkijät siinä asennossa päällä missä sadetunnistin määrittää pyyhkimistarpeen/nopeuden

Paul-Ant

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 08.12.10 - klo:12:27
Pitäähän se, mutta pysähtyessä pitää polkaista jarrua, että saa DSG:n P-asentoon.

Jep, ja silloin imaisee palat kiinni jäätyäkseen paikoilleen.

ConD

Juu, tuota logiikkaa sen kuivatuksen takaa haeskelin tästä ihan mielenkiinnosta, ja sitä onko sitä muissa malleissa mahdollisesti.

3C Passatin takajarrut kun ovat mallia mielenkiintoiset kun taitavat ainakin osin sähköllä toimia. Jäätymiseen tällä nyt ei suoraa yhteyttä taida sitten olla, kun mietin vaan "kuivatteleeko" Passat koko ajan jarruja varulta jolloinka tuo jäähdyttelyajo olisi mahdotonta.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Tupo

LainaaJep, ja silloin imaisee palat kiinni jäätyäkseen paikoilleen.
Niin meilläkin teki. :-[

ptme

Tuntuu pohdinnoissa menevän hiukan munat ja marjat sekaisin:
Tuo jarrujen jäätyminen ei liity mitenkään käsijarruun vaan normaaliin käyttöjarruun, joka siis "jumahtaa".
Jotain pitäis keksiä, että sais vaivan pois; luulen että joku paikka ennenpitkää hajoaa tuon paukkeen myötä...
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

Qrmu

Jumahtamisen syy liittyy kuitenkin käsijarrun toteutukseen. Takajarrusatulan männässä on räikkä, jonka tarkoitus on pitää jarrupalat aina lähellä jarrulevyä. Kun jarrupalat ovat lähellä levyä, saa jarrun puremaan kiinni muutamalla käsijarrun kliksautuksella.

Jarrulevyn ja jarrupalan läheisyys taas mahdollistaa veden jäätymisen sinne väliin suhteellisen helposti.

Tämä ei sitten ole todellakaan mikään VAGin oma keksintö. Sama rakenne, ja mahdollinen jäätymisongelma, on lähes kaikissa takalevyjarruissa. Tai itseasiassa myös rumpujarruissakin, syynä vastaava itsesäätyvä mekanismi jota käsijarru tarvitsee toimiakseen.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Ironic32

Kyllä noissa mekanismeissa silti jotakin mallikohtaista on. Tai ei välttämättä itse mekanismissakaan, vaan ylipäätänsä tuossa alustan konstruktiossa. Nimittäin tuossa 5-kopan Golfissa ei ollut muistini mukaan ikinä minkäänlaisia ongelmia takajarrujen kanssa. Passateissa sen sijaan oli vähän jokaisessa jotakin ongelmaa, erityisesti tuossa 3C:ssä tämä jäätymisongelma.

Vastaavasti esim. jaapponilaisissa ei ole minulla ongelmia ollut jarrujen kanssa, eikä ollut myöskään tuossa Vollessa. Käsijarrua olen aina käyttänyt joka autossa ihan surutta.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 08.12.10 - klo:17:53
Käsijarrua olen aina käyttänyt joka autossa ihan surutta.

Sama täällä, sitä pitää nimenomaan käyttää että se säilyy toimivana.

Jarrut jäätyilee myös Yetissä ja Ocussa, joskus enemmän joskus vähemmän vaan eipä tuolle ole paljon tehtävissä :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 08.12.10 - klo:17:53
Nimittäin tuossa 5-kopan Golfissa ei ollut muistini mukaan ikinä minkäänlaisia ongelmia takajarrujen kanssa.

Ennen pakkasia pesin golffin alustaa p-pesurilla, vissiin jostain raosta pääsi kuskinpuolelle tilkka vettä ja vaijeri jumekseen.
Pari purkamista vaati ja liikaa wd40 väliin.
Jälkikäteen aateltuna paree olis ollu raaka pakkasneste.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jamo

Itse ainakin tänä talvena säästynyt täysin jäätymisongelmalta. Viimeisenä jarrujumppana putsasin ja tervasin takasatuloiden liukupinnat, jolloin takajarrujen lämpeneminen väheni oleellisesti palojen ollessa "vapaammin" satulassa. Nyt lumi ei sula samalla tavalla vanteen sisällä kuin aiemmin, joten oletettavasti pinnoilla kosteus on ajon jälkeen vähäisempää - hankea on kuitenkin riittänyt. Ollako tässä ratkaisu vai ei, tiedä häntä, mutta eipä pauku. Nyt onkin sitten käsijarrun ohjausyksikkö "moro", which is nice.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy