Passat 3c iskareiden ja jousien uusinta - mietintää, harkintaa

Aloittaja R2, 24.04.16 - klo:14:26

« edellinen - seuraava »

Finnhopper

Tarkistin kuiteista niin ei nuo Konin fsd:t kestäneet kuin 4 vuotta ja 160 tkm maantieajoa.
VW T5 2005 4Motion

matalaut

Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 01.05.16 - klo:10:23
Samoten Konin FSD oli juminut siihen alapäähän kiinni niin tiukkaan että vaikka oli hahloa käännetty auki niin pakko oli ottaa iso ulosvetäjä ja sillä työntää iskari liikkeelle alalpuolelta.

Alapuolen hahlon sain itse auki brutaalisti rakennuspuolen taltalla, jonka nuijin moskalla uraan. Uuden iskarin asennuksessa laitoin 6-koloavaimen tuohon uraan ja ujutin iskarin paikalleen. Mitään ei hajonnut, joka on sinänsä ihan hyvä suoritus.

Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

vwp

Lainaus käyttäjältä: repomies - 01.05.16 - klo:10:13
Palatakseni pulttiasiaan vielä, omassa kinnerissä näkyy olevan vetarin päässä normaalit kuusikulmaiset pultit jotka siis vissiinkin olisivat sitten 200nm + 180° tiukkuudessa. Melkoisen järeät työkalut vaatii jotta tuon saa auki, ehkä se menee tosiaan niin että renkaat maassa ensin se 90 astetta auki, sitten pukeille ja mutterinvääntimellä loput. Miten vwp teit sen kiristyksen, auto pukeilla ja apumies jarrun päällä seisten vai?

Ilmassa esikiristys mopolla, lopuksi auto maahan ja momentilla+varrella. Nuo momentit tuli jo melkein mopolla täyteen muistaakseni
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

repomies

Ok. Vähän vaikuttaa narukädelle haastavalta hommalta. Työkalujakin saisi ostaa aikas paljon, alkaen 3/4 tuumaisesta vääntövarresta ja hylsystä, jotta sen edes teoriassa saisi auki. En usko, että tuo rontti 600nm vääntävä pulttipyssyni riittää mihinkään, kun tuota pulttia pitäisi avata.

Mutta poravasarani varmaan sopisi sen hahlon avaamiseen ihan ok, taltta vaan kiinni ja pyöritys pois. Koska se on Biltemasta, niin sehän soveltuu autojen laittoon, vai mitä?

vwp

Molemmat puolet aukes mopolla, hieman kun paineita nosti niin aukes toinenkin puoli. Se puoli, minkä olen itse kiristänyt oli tiukempi.
Nuo on itsellä aina kiristetty puolen tuuman vääntimellä jossa jatkovarsi. Ei tarvi edes hikoilla, kun käyttää järkeä :)

Tämä on jo ennenkin täällä ollut esillä:


Tuossa on takalaakeri, mutta obaut samat putkenpätkät kerätty lattialta
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

R2

Laitoin tuon Vogtlandin setin tilaukseen, oli pari kymppiä viel hintakin halvennettu. Tosiaan tuohon 1.9tdi malliinhan menee alle 1070kg versio (siellähän se rekisteriotteessa selvästi luki etuakselin massa  ::))
Koitan muistaa kirjotella hieman kokemuksia jahka noi nyt joskus tulee ja saa viel aikaseks asennettuakin.

repomies

Askartelin tänään töiden päälle pelkääjän puolen etutolpan vaihtaen. Kaikki paikat aukesi hyvinkin helposti, se pelkäämäni vetarin pultti oli suorastaan luokattoman löysällä. Laakerin porsimista odotellessa, kun autolla on ajeltu vetarin pää löysällä.. toki iskarin yläpääkin oli asennettu väärin, jompikumpi nuolista kun pitäisi osoittaa eteenpäin. Näin ei ollut.

Ei tuo tolpan, navan ja jarrujen nostelu ihan narukäden hommaa tosiaan ole. Hallitunkki alle, niin ei tarvitse ihan niin paljon äheltää. Pelkääjän puolella ainakin omassa autossani homman voi tehdä irroittamatta pyyhkijöitä, kaukalon saa raotettua sen verran että pultit saa pois. Koska kuitenkin pelkäsin pulttien jumittavan, putsasin kaikkien pulttien päät pienellä teräsharjalla ja annoin irroitusöljyä. Ei ollut minkäänlaisia avaamisongelmia. Vain iskari jumitteli navassa ja vetari oli vaikea saada takas booreilleen. Muuten aika suoraviivainen homma sinänsä.

Se 200nm + 180 astetta onnistuu heikommaltakin kunhan on joku puolitoistametrinen putki jatkovartena. Toki momenttiavainkin pitää löytyä.

Takaiskarit on todella helppo vaihtaa, mutta etuiskarien osalta sanoisin hommaa työlääksi. Kummassakin päässä on apua jos on paineilmavehkeet.

Killer

Kyllä nuo etuiskarit saa vaihdettua ilman vetarin irroitusta ainakin dsg:llä varustetusta, mutta todella tiukkaa tekee.
Kaveri kannattaa olla. Toinen seisoo navan päällä ja toinen nostaa tolppaa hahlosta.
Kuskinpuolella varmasti lähtee sisempi vetarinpää pois paikaltaan, mutta saa pukattua takas kunhan ei revi suojakumia rikki.
Itse vaihdoin alustan 3:n kertaan autoon ja ensimmäinen oli hankalin kun vaihdoin säädettävää jossaa on lyhyemmät tolpat.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

repomies

Hieno juttu jos se kuitenkin onnistuu ilman vetarien avausta.

Nyt kun tuo on tehty niin sanoisin ettei siinä vetarien irroituksessa ole mitään ihmeellistä sinänsä, vähän lisäkustannusta tulee kun pultit on about kympin kappale. Plus työkaluja, jos ei satu jo olemaan sopivia. Pultti aukeaa kyllä, ja vetari irtoaa leikiten kun vähän kumivasaralla kopauttaa hieman avatun pultin päähän. Takaisin laitto on sitten vähän äheltämistä, kun koko roska kuitenkin painaa jonkin verran. Mutta kyllä sen yksin tekee.

Aika älyttömästi jämäköityi tuo alusta, sen todella huomaa kun ajaa hidastetöyssyjen yli. Vaikka katsastuksesta noilla vanhoilla iskareilla olisi varmasti menty vielä leikiten läpi, ei auto ollut enää mukava ajella kun se heijaili hieman töyssyjen kohdalla ja muutenkin. Asun keskellä hidastetöyssyhelvettiä, joka tuhoaa auton alustaa aika tehokkaasti.

Jos tuo auto jostain syystä on vielä pihassa seuraavan 100tkm jälkeen, niin laitan jälleen uuden kierroksen sachseja. Nuo orggikset on kuitenkin suht edullisia, onnistuin saamaan koko kierroksen toimituskulujen kera hintaan 213,. On huomattavasti kivempi ajella autolla jonka alusta ei tunnu olevan loppu.

matalaut

Lainaus käyttäjältä: repomies - 21.05.16 - klo:15:33
Hieno juttu jos se kuitenkin onnistuu ilman vetarien avausta.

Nyt kun tuo on tehty niin sanoisin ettei siinä vetarien irroituksessa ole mitään ihmeellistä sinänsä, vähän lisäkustannusta tulee kun pultit on about kympin kappale. Plus työkaluja, jos ei satu jo olemaan sopivia. Pultti aukeaa kyllä, ja vetari irtoaa leikiten kun vähän kumivasaralla kopauttaa hieman avatun pultin päähän. Takaisin laitto on sitten vähän äheltämistä, kun koko roska kuitenkin painaa jonkin verran. Mutta kyllä sen yksin tekee.

Aika älyttömästi jämäköityi tuo alusta, sen todella huomaa kun ajaa hidastetöyssyjen yli. Vaikka katsastuksesta noilla vanhoilla iskareilla olisi varmasti menty vielä leikiten läpi, ei auto ollut enää mukava ajella kun se heijaili hieman töyssyjen kohdalla ja muutenkin. Asun keskellä hidastetöyssyhelvettiä, joka tuhoaa auton alustaa aika tehokkaasti.

Jos tuo auto jostain syystä on vielä pihassa seuraavan 100tkm jälkeen, niin laitan jälleen uuden kierroksen sachseja. Nuo orggikset on kuitenkin suht edullisia, onnistuin saamaan koko kierroksen toimituskulujen kera hintaan 213,. On huomattavasti kivempi ajella autolla jonka alusta ei tunnu olevan loppu.

Aika edullinen paketti jos selvisit noin 200 ,:lla. Mulla eniten tuotti tuskaa, iskarin irroitus alapäästä. No, yläpäästä piti ruuvit sahata poikki, kun jousen pää oli ruhjontut kierteet. Samaa mieltä, pystyy tekemään yksin ja kun ekan puolen tekee niin toinen menee tosi lyhyessä ajassa.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

repomies

^Rehellisyyden nimissä pulteista tuli lisäkustannusta, ja jouduin ostamaan työkalujakin. Mutta työkaluilla on toivottavasti vielä joskus käyttöä, ettei ne nyt ihan hukkaan heitettyä rahaa ole.

Irroitin tosiaan vain kuskin puolen pyyhkijän, koska autossani on sellainen pyyhkijöiden kaukalo jota saa raotettua helposti sen verran että iskarin yläpään pultit saa auki. Vaihdoin nuokin pultit uusiin. Paskaa siellä pyyhkijöiden kaukalossa ei minulla ole, olen sen putsauttanut tuulilasin vaihdon yhteydessä ja auto seisoo katoksessa. Jos sitä ei ole putsattu, niin se kannattaa iskarirempan yhteydessä kaiketi avata kunnolla ja putsata.

repomies

Meni muuten jokseenkin nappiin tämä remontti. Suurin osa auton kolinoista hävisi sen siliän tien. Tampereen kaupunki on ystävällisesti rakentanut iskunvaimentajien testiradan Hatanpään puistokujalle, Arboretumia kohti kulkevalle kaistalle. Arboretumin hiekkaparkkis monttuinen viimeistelee testin. Passat läpäisi kokeen kiitettävin arvosanoin, mikä riittää minulle. Jos tuota huonommilla teillä kuuluu kolinaa, sitten kuuluu.

R2

Vihrosta viimein löytyi aika iskareiden ja jousien (ja jarrujen) vaihtoon. Nyt on Vogtlandit alla. Pikaisella 30-40km testilenkillä vaikuttais vallan mainiolta setiltä, ei todellakaan yhtään liian kova. Voisin kuvitella, että vakiona on aika saman tuntuinen. Roiskeläppiä tarvinnee kyllä edestä hieman lyhentää jossain vaiheessa, aika herkästi tuntuu maahan raapivan. Perä jäi hieman ylös, ainakin vielä. Ihan silmämittarilla katteltuna, enpä hitto tajunnu mittailla ennen ja jälkeen. Pieniä toiveita josko se siitä ajanmyötä vielä hieman hakis paikkaansa.
Jos joku meinaa suoraan Vogtlandilta tilailla, niin kannattaa varautua 3-4 viikon toimitusaikaan. Mulla meni liki 3 viikkoa ennen kuin paketti lähti liikenteeseen, vaikka nettisivut näytti tuotetta olevan varastossa.

Laitetaan ny kuvan kera (pahoittelut likaisesta autosta)

Alpine

2007 2.0 TDI:n iskarien ja jousienvaiho-operaatiota on nyt yritetty. Pelkääjän puolelle homma eteni mukavasti.

Illalla yritin kuskin puolelle vaihtaa, mutta pallonivel oli niin tiukassa, ettei auennut sitten millään. Lekaa ja muuta on tarjottu, mutta ei sitten millään ala irrota. Siihen se homma sitten jäi. Joku sanoi, että jousi+iskaripaketti sopisi tulemaan ulos ilman alapallon irrotusta. Mutta mahtaa tehdä tiukkaa.

Ostin momenttiavaimen, jotta saa uudet pultit oikeaan momenttiin. Mutta epäilen, että koko vehje on rikki. Minimi siinä on muistaakseni 40 Nm, eikä se ala kyllä millään luistaa siinäkään asennossa. Jatkovarrella sai pulttia vääntää urakalla ja seistäkin sen päällä pystyi. Kai nyt sen pitäisi alkaa jo siinä vaiheessa toimia? Ei enää riittänyt pokka vetää lisää tiukkuutta.

matalaut

Pelkkä leka ei riitä eli ota mutteri löysälle ja jätä kierteen päähän kiinni. Sorkkarauta tai joku muu tanko alatukivarren päältä ja väännä tasaisesti alatukivartta alaspäin. Väännön aikana napauta terävästi alapallonivelen kohtaan pyörän navassa. Tärähdys ja vääntö irroittaa kartiokiinnityksen.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

momentti

Rouvan autoon tuli kanssa ajankohtaiseksi iskarien vaihto, kun auto alkoi muistuttaa ajo käytökseltään jenkkilullaa.
Madallusta ei tarvitse harkita kun nytkin etuhelma saanut kolhuja (r-line).
Itsellä ollut positiivisiä kokemuksia Bilsteinin iskareista ja nytkin tuli hankittua orkkis iskareita pituudeltaan vastaavat B6:set. Kyllä ajokäytös muuttui mukavan jämäkäksi.

Kaikkien iskareiden vaihto oli yhden illan homma, eniten joutui tappelemaan etuiskareiden ylälautasen ruostuneiden pulttien kanssa.
Kaksi pulttia joutui sahaamaan poikki kun vastamutteri lähti pyörimään mukana.
Tietysti olisi mukavaa jos olisi nosturi, niin ei tarvitsisi tallin lattialla touhuta.
Mutta tunkin ja akselipukkien varassa tuon kuitenkin sai mukavasti hoidettua.

Eihän tuossa tarvitse etupäästä irroittaa muuta kuin koiranluu tolpasta ja olka-akselin kiristyspultti, niin koko paketin saa autonalta pois.
Tuohan on varsin yksinkertainen purkaa, kun on kunnon työkalut hommaan.

Tuossa koko paketti puristettuna kasaan.



img upload


Kuvassa työkalu jolla olka-akselia levitetään ja koko paketti tulee nostamalla auton alta pois.





free image hosting






Vanha ja uusi iskari




anteroidi

Vasen etujousi poikki katsastusmiehen mukaan Passat -06 FSI farkusta. Ilmeisesti molemmat puolet kantsii vaihdella samalla kertaa. Kattelin jousia Autodocista. Siellä on melkoinen valikoima. Osaisko joku suositella sieltä jotain ja tarviiko muuta kun jousen? Motonetissa myytiin vaan yhtä mallia joka oli n. 55e. Vien kyläpajalle vaihdettavaksi kun ei itseltä löydy tiloja eikä viitseliäisyyttä tähän remppaan kun se (kiitos VAG-foorumin postauksien mukaan) on melko työläs ja vmäinen homma.

Jultsu

Vähintään molemmat etujouset uusiksi, tosin itse kyllä ostaisin uudet iskunvaimentimetkin sinne samalle (tai oikeastaan uusisin joka nurkkaan pumput ja vieterit, mutta jos joutuu maksamaan muille myös töistä niin asennuksista tulee jo hintaan lisää monia satasia)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Iro

Lainaus käyttäjältä: momentti - 05.08.17 - klo:21:43
Eihän tuossa tarvitse etupäästä irroittaa muuta kuin koiranluu tolpasta ja olka-akselin kiristyspultti, niin koko paketin saa autonalta pois.
Tuohan on varsin yksinkertainen purkaa, kun on kunnon työkalut hommaan.

Tuossa koko paketti puristettuna kasaan.



img upload


Kuvassa työkalu jolla olka-akselia levitetään ja koko paketti tulee nostamalla auton alta pois.





free image hosting




Missä noin käteviä työkaluja on saatavilla?
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

vwmies

Lainaus käyttäjältä: momentti - 05.08.17 - klo:21:43

Vanha ja uusi iskari



Kannattaa ilman muuta vaihtaa eteen sekä jouset että orkkista jäykemmät iskarit.
Jousia on mennyt poikki sekä edestä, että takaa tutuilla + netissä.
Kuvan mukaan Bilstein B6 mäntä on reilusti orkkista paksumpi, mikä on hyvä asia. Kertoo suuremmasta vaimennusvoimasta.
Omaan B7 (=3C facelift) tuli alkukesästä eteen uudet alatukivarret + Koni Goldit, enkä voi kuin harmitella miksen vaihdattanut niitä jo aiemmin.
Enää ei sivutuuli tunnu, eikä tarvitse pelätä hidatetöyssyjen kohdalla, että kaula raapii maata. Kallistelukin väheni, ihan kuin ajaisi eri autolla.  ;)
Yritetään pärjätä.

anteroidi

Autodocissa on tosiaan runsaudenpula noista iskareista. Eli löytyy alle 20ellä ja päättyy johonki 70e, ni onko sillä kovin väliä mitkä tuosta ottaa?

mruotz

Joissakin tolpissa yläpään kiristys/kiinnitys on joko tappi tai kuusikolo. Varmista että löytyy oikea avain ”pakista” kun tulee kiristyksen aika.

Veikkaan että ne kahdenkynpin tolpat kestää just sen .. noh, aikansa :)
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

momentti

Olka-akselin levitystyökalu löyty itseltä, tuota voi käyttää jo 4 golfista eteenpäin. Noita löytyy eri versiota ja löytyy myös halpistyökaluna.
Jousen puristustyökalun sain lainaan yheltä tutulta, näppärä laite.
Ei löydy kovinkaan monelta korjaamolta, ne ketkä tekee vaggilaisia niillä yleensä noita on.
Säästää työaikaa aivan pirusti, työkalu on Saksalaisen Klannin valmistama.

mruotz

Se Klannin KL002910 on kyllä loistava.. ja kallis. 1500,.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy