Passat 3c iskareiden ja jousien uusinta - mietintää, harkintaa

Aloittaja R2, 24.04.16 - klo:14:26

« edellinen - seuraava »

R2

Alkaa oleen -08 paskatissa iskarit ja jouset tiensä päässä n 240tkm lukemalla...

Uutta settiä miettinyt ja äkkiseltään löytyis vogtlandin setti kohtuullisella rahalla.
http://shop.vogtland.com/index.php/all-products/passat-typ-3c-b6-variant-va-bis-up-to-1070-kg-dampfer-strut-55-mm.html
(pitäis vaivautua viel vissiin rekisteriotteesta tarkistaan, että käykö 1.9tdi farkku malliin yli vai alle 1070kg versio)

Löytyykö kokemuksia tosta tai hyviä vaihtoehtoja? (Ja kokemuksia tosta vogtlandin webshopista?)
Ei kait tommosella setillä auto muutu kivireeksi?
Madalluskin pysyis maltillisena verrattuna nykyisiin väsähtäneisiin jousiin?
Ja tossa paketissa tulee kaikki tarvittava mukana?

matalaut

Tuossa on ainakin kolme hyvää vaihtoehtoa. Mitä jäykempi etupää, sitä parempi ohjautuvuus.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=29690.msg539978#msg539978
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

R2

#2
Lainaus käyttäjältä: matalaut - 24.04.16 - klo:21:24
Tuossa on ainakin kolme hyvää vaihtoehtoa. Mitä jäykempi etupää, sitä parempi ohjautuvuus.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=29690.msg539978#msg539978

Mun budjetilla jää kyllä konit ja bilsteinit kaupan hyllyyn. Tai no - ainakin joissain vogtlandin säädettävissä sarjoissa on konin iskarit. Noista ei-säädettävistä en sit tiedä... Ja vogtlandin sarja olis aika paljon edukkaampi kuin esim motonetista "alkuperäiset" (karvan vajaa 600e).

Mut ton toisen ketjun perusteella dieseliin kannattais varmaan noista vogtlandeista valita setti mikä on tarkoitettu yli 1070kg?

matalaut

Jouset sinänsä tavallisessa ajossa voi olla ihan perusjouset. Käytännössä ne vain kantavat kuormaa. Omalla siirtelen 2000 kg venettä ja olen silloin tällöin kaivannut jäykempää jousta taakse. Vetokoukkuun tulee tuossa tilanteessa aika paljon painoa.

Iskunvaimennus taas vaikuttaa erityisesti auton käyttäytymiseen. Tänään täällä meillä oli aika rivakka tuuli ja jälleen kerran auto meni kuin kiskoilla. Luulen, että aika paljon juurikin iskunvaimennus vaikuttaa sivutuuleen, urakäyttäytymiseen (renkaat myös) ja isoihin routaheittoihin ajettaessa. Terävät reunat täräyttää hieman enemmän, mutta kokonaisvaikutelma on aika maukas.

Suosittelen kyllä kunnon iskunvaimentimia, varsinkin jos on vähänkään ajatusta ajaa samalla autolla pidempään.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

R2

Toinen takajousi yläpäästä(!?) poikki, elikkäs ne nyt ainakin on vaihdon tarpeessa. Ja hetken jo tunnustellu, että on kyllä varmasti iskaritkin tullu tiensä päähän. Muuttunut varsinkin moottoritienopeuksissa ihan kamalaks ajettavaks, semmonen saakelin vaappuja ja just sivutuuliherkkä.
Tommonen iskari-jousipaketti kun on valmiina settinä niin eiköhän ne jollain tapaa ole suunniteltu ja testattu toimivaks keskenään. Mun mielestä vakioiskarit ei vaan toimi kovin hyvin madallusjousien kans ja kait se on vähän noin toisinkin päin.
Tosi vähän tulee minkäänlaisen kuorman kans ajeltua, eikä koukkuakaan ole. Eli ei ole takajousituksen jäykkyyden kans kyllä niin väliä. Jos olis koukku, pitäis vetää n 3000kg venetraileria. Ai, mutta eihän tossa piisaa vetokyky lähellekään, eikä kortissa kirjaimet ;)

Mut tohon painoon olis kiva saada jostain varmistus? Toi yli/alle 1070kg meinaa vissiin etuakselille kohdistuvaa massaa? Mistä se selkiäis (vaakalla käymättä)?

repomies

Makuasioita, mutten itse ikinä madaltaisi passattia, sen verran joutuu huonojakin teitä ajelemaan.

Konikierros vakiojousten kanssa voisi kuitenkin parantaa autoa. Mitähän lie tuo iskaripakettti maksaisi, ilman madallusjousia? Kellään hajua?

R2

Lainaus käyttäjältä: repomies - 25.04.16 - klo:22:19
Makuasioita, mutten itse ikinä madaltaisi passattia, sen verran joutuu huonojakin teitä ajelemaan.

Konikierros vakiojousten kanssa voisi kuitenkin parantaa autoa. Mitähän lie tuo iskaripakettti maksaisi, ilman madallusjousia? Kellään hajua?

Koni FSD iskarisetti n 700e + vakiojouset n 250e (liian tyyristä mulle)

malandio

Itselleni tuli täältä konin fsd-setti skodaan tänään postilla, http://www.shop4race.com/en/cars/suspension/suspension-parts-by-car/volkswagen/shock-absorbers.html?filter%5Bcategory_id%5D=1941&sort=id&page=2
Tais olla 520â,¬ kierros kotiin toimitettuna, samalle setille suomesta hintaa 750â,¬+

matalaut

Lainaus käyttäjältä: R2 - 25.04.16 - klo:22:10
Mut tohon painoon olis kiva saada jostain varmistus? Toi yli/alle 1070kg meinaa vissiin etuakselille kohdistuvaa massaa? Mistä se selkiäis (vaakalla käymättä)?

Omassa katsastuskonttorilla jarrutesterin vaaka näytti eteen noin 1000 kg ja taakse noin 600 kg, moottorina 2.0TDI.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

matalaut

Lainaus käyttäjältä: repomies - 25.04.16 - klo:22:19
Makuasioita, mutten itse ikinä madaltaisi passattia, sen verran joutuu huonojakin teitä ajelemaan.
Aika pitkälti samaa mieltä. Öljypohjan kohdalla ei ole syvään kuoppaan ajettaessa kovin paljon ilmaa. Itse asiassa huonontien alusta olisi hyvä vaihtoehto.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

R2

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 26.04.16 - klo:19:48
Omassa katsastuskonttorilla jarrutesterin vaaka näytti eteen noin 1000 kg ja taakse noin 600 kg, moottorina 2.0TDI.

Ok, kiitos tästä. Tuskinpa tuo 1.9 kovin paljosti painavampi on. Mut kysymys herääkin, että millä moottorivaihtoehdolla paino sit nousee yli 1070 kilon? Pelkästään 3.2 V6?

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 26.04.16 - klo:19:53
Aika pitkälti samaa mieltä. Öljypohjan kohdalla ei ole syvään kuoppaan ajettaessa kovin paljon ilmaa. Itse asiassa huonontien alusta olisi hyvä vaihtoehto.

Jep, on kyllä paskat tiet Suomessa. Tosi harvakseltaan tulee kyllä missään huonolla tiellä ajeltua. Ja luulisin, että korkeus ei kyllä tolla 40mm madalluksella juurikaan muutu tuosta mitä se on nyt noilla kuoleentuneilla jousilla.
Vielä esimerkkikuva mikä pikaisella googletuksella löytyi: Onko toi nyt muka liian matala?

repomies

^Sehän riippuu ihan siitä että missä ajelee ja miten. Jos asustaa vaikka jossain suburbiassa hidastetöyssyhelvetin keskellä, niin kunnon maavaraa ja pehmeää alustaa osaa arvostaa. Vaikka ei harrastaisikaan sorateitä kelirikkoaikaan.

vwp

Mulla olis kontissa eibachin prokitin jouset, 30 mm pitäisi tiputtaa. Huomenna ajattelin asentaa. Hintaa tuli ebayn kautta 140e setille
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

repomies

^ muistanko väärin jos sanon että etupäätä tehdessä pitää aukoa keskimääräistä enempi paikkoja? Kun jotenkin muistelen haynesissa sanotun että napamutterikin pitäisi aukoa. Ei tietysti ole tekemätön paikka jos on pelit ja vehkeet tai sopivasti ruista ranteessa.

vwp

Ajattelin vaihtaa irroittamatta ;)
Siinä samalla menee vaihtoon alatukivarren puslat ja yläpään laakerit ja koiranluut - katotaan kuin käy
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

matalaut

Lainaus käyttäjältä: repomies - 27.04.16 - klo:08:50
^ muistanko väärin jos sanon että etupäätä tehdessä pitää aukoa keskimääräistä enempi paikkoja? Kun jotenkin muistelen haynesissa sanotun että napamutterikin pitäisi aukoa. Ei tietysti ole tekemätön paikka jos on pelit ja vehkeet tai sopivasti ruista ranteessa.

Alapallonivel irti, koiranluun pää irti ja vetoakselin pää auki. Yläpäästä pyyhkimet irti+muovisuojat ja muovisuojien alla on iskarin yläpää.

Vaihdoin talvella eteen jouset+iskarit+yläpään tuennan+laakerin. Jousikiristimillä sain jousen kasaan, mutta paketti ei mahtunut nousemaan alapään hahlosta pois. Vetoakselin päässä oleva pultti on venytetty eli uusi tähtikantainen pultti (näkyy kuvassa), joka kiristetään 70 Nm kireyteen ja sen jälkeen 90 asteen kääntö lisäkirityksenä pitkällä jatkovarrella. Ã,,lä käytä vanhaa pulttia....

Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

repomies

^Tuo taitaa olla juuri sama kuin se haynesin ohje. Jännä, ettei se iskari mahdu sieltä tulemaan vähemmällä vaivalla.

R2

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 27.04.16 - klo:20:29
Alapallonivel irti, koiranluun pää irti ja vetoakselin pää auki. Yläpäästä pyyhkimet irti+muovisuojat ja muovisuojien alla on iskarin yläpää.

Vaihdoin talvella eteen jouset+iskarit+yläpään tuennan+laakerin. Jousikiristimillä sain jousen kasaan, mutta paketti ei mahtunut nousemaan alapään hahlosta pois. Vetoakselin päässä oleva pultti on venytetty eli uusi tähtikantainen pultti (näkyy kuvassa), joka kiristetään 70 Nm kireyteen ja sen jälkeen 90 asteen kääntö lisäkirityksenä pitkällä jatkovarrella. Ã,,lä käytä vanhaa pulttia....


Jaa siinä on noin pirullinen homma. Mitähän mahtaa olla liikkunu taas saksalaisen insinöörin päässä tota piirrellessä.
No hyvä tietää, että osaa varautua

matalaut

Lainaus käyttäjältä: R2 - 27.04.16 - klo:21:34
Jaa siinä on noin pirullinen homma. Mitähän mahtaa olla liikkunu taas saksalaisen insinöörin päässä tota piirrellessä.
No hyvä tietää, että osaa varautua
Luulen, että insinööri ei todellakaan miettinyt. Vastaavan rempan tein 2004 vuosimallin corollaan ja iskari on alhaalta kiinni kahdella pultilla+lukkomutterilla. Yläpää on näkyvissä ja siellä oli kolme 13 mm pulttia. Sanoisin, että Toyotan iskarit vaihtaa linjuripysäkillä.

Perheen pienimmät taloon sisälle ja taustamusiikki soimaan, ettei jälkpolvi opi isältä/äidiltä uusia v-alkuisia voimasanoja autotallin suunnalta. Herkkä ihminen tirauttaa ensin itkun, ryhdistäytyy ja etsii vähintäänkin metrin jatkovarren vetoakselin irroittamiseen.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

vwp

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 27.04.16 - klo:20:29
Vaihdoin talvella eteen jouset+iskarit+yläpään tuennan+laakerin. Jousikiristimillä sain jousen kasaan, mutta paketti ei mahtunut nousemaan alapään hahlosta pois. Vetoakselin päässä oleva pultti on venytetty eli uusi tähtikantainen pultti (näkyy kuvassa), joka kiristetään 70 Nm kireyteen ja sen jälkeen 90 asteen kääntö lisäkirityksenä pitkällä jatkovarrella. Ã,,lä käytä vanhaa pulttia....


Mä sain sellaset ohjeet, että tuo tähtikantainen ois 200 Nm + 180 astetta, sen ohjeen mukaan oon kolme pulttia asentanut. Tuosta on siis marmorin mukaan kahta eri mallia olemassa, mutta joka kerta olen tuon tähtikannalla olevan saanut
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

repomies

Lainaus käyttäjältä: vwp - 29.04.16 - klo:17:21
Mä sain sellaset ohjeet, että tuo tähtikantainen ois 200 Nm + 180 astetta, sen ohjeen mukaan oon kolme pulttia asentanut. Tuosta on siis marmorin mukaan kahta eri mallia olemassa, mutta joka kerta olen tuon tähtikannalla olevan saanut

Absoluuttinen totuus eli Haynes (hahhah) sanoo näin:

Hub bolt:
  Hexagon (6-sided) bolt: 200nm + 180°
  12-sided bolt: 70nm + 90°

Mielestäni outoa, että normipultti vedettäisiin tiukempaan kuin tähtikanta. Mutta niin tuossa lukee.

vwp

Lainaus käyttäjältä: repomies - 29.04.16 - klo:17:44
Absoluuttinen totuus eli Haynes (hahhah) sanoo näin:

Hub bolt:
  Hexagon (6-sided) bolt: 200nm + 180°
  12-sided bolt: 70nm + 90°

Mielestäni outoa, että normipultti vedettäisiin tiukempaan kuin tähtikanta. Mutta niin tuossa lukee.

Noh, ainakin pysyy  ;D
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

repomies

#22
Lainaus käyttäjältä: vwp - 29.04.16 - klo:17:48
Noh, ainakin pysyy  ;D

Se saattaa olla oikein. Volkkareissa on noita xzn versioitakin jotka pitää vetää 200nm asti, ks.

http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/running_gear_axles_steering/front_suspension_drive_shafts/removing_and_installing_drive_shafts/removing_and_installing_right_drive_shaft_with_(push-on)_constant_velocity_slip_joint/

Eli jos siellä pultin kannan takapuolella on uritus, niin 70 +90°. Jos se on sileä niin 200+180°. Vissiin.

Arvasin, ettei haynesiin voi luottaa.

Mainittakoon nyt erikseen, että vetarin pään pulttia ei saa löysätä kuin korkeintaan 90 astetta mikäli auton paino on pyörällä. Laakeri vaurioituu jos pultin ottaa kokonaan pois tuossa kohtaa. Toisaalta kai se on helpompi löysätä sen 90 astetta, jos auto seisoo pyörillään.

vwp

Hyvä huomio. Itse avasin molemmat puolet mutterimopolla auto ylhäällä
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

vwp

Alkuperäiseen aiheeseen. Itsellä pari päivää kokemusta noista Eibast Prokitin jousista vakioiskareilla. Ei ole kivireki ja tiputti sopivasti omaan silmään - toistaiseksi oikein tyytyväinen
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Rehtori

Itse ollut myös tyytyväinen eibachien tuntumaan. Perää jouduin kylläkin nostamaan 10mm koska laahasi hieman. Vanhojen vakioiskareiden kanssa mennään ja ihan riittävän jämäkkä on ajaa. Kilometrejä 165tkm


repomies

Palatakseni pulttiasiaan vielä, omassa kinnerissä näkyy olevan vetarin päässä normaalit kuusikulmaiset pultit jotka siis vissiinkin olisivat sitten 200nm + 180° tiukkuudessa. Melkoisen järeät työkalut vaatii jotta tuon saa auki, ehkä se menee tosiaan niin että renkaat maassa ensin se 90 astetta auki, sitten pukeille ja mutterinvääntimellä loput. Miten vwp teit sen kiristyksen, auto pukeilla ja apumies jarrun päällä seisten vai?

Finnhopper

Omassa iskarinvaihtoprojektissa yllätti sitten myös tuo pultti joka kiristää iskarin alapään sinne hahloon, se on itellä 14mm xzn ja sellaista ei tietenkään heti ollut käsillä. Oma palasarja riitti 12mm asti ja tuo oli sitten käytävä hakemassa kaupasta. Samoten Konin FSD oli juminut siihen alapäähän kiinni niin tiukkaan että vaikka oli hahloa käännetty auki niin pakko oli ottaa iso ulosvetäjä ja sillä työntää iskari liikkeelle alalpuolelta. Tilalle menee SACHSin alkuperäiset, ovat kuitenkin puolet tuosta FSD setin hinnasta vain. Kyllä nuo konitkin sen ~200tkm jälkeen aika hengettömät olivat. Pitää dokumenteista tarkistaa vielä tarkemmin että kauan nuo ehtivät alla olemaan.
Itellä 3/4 väännin, metrin putki sekä vajaan metrin rautatanko putken päähän. Noilla olen saanut mutterit auki plus tarpeeksi tiukalle kiinni laitettaessa.
VW T5 2005 4Motion

repomies

Kumpi on mielestäsi parempi uutena? Koni fsd vai se orggis sachs?

Finnhopper

Siitä on niin kauan ~5vuotta, kun nuo FSD:t olivat uudet että ei ole kyllä sellaista faktista muistikuvaa että voisi vertailla, mutta ei ne huonot olleet ajella uutena. Nyt vaan en itselleni pystynyt enää tuota tuplahintaa perustelemaan  ::)
VW T5 2005 4Motion

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy