Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Guido

#1
Skoda / Skoda Enyaq iV 60 Style
15.01.23 - klo:18:58
Skoda Enyaq iV 60 Style

Tilattu: 16.6.2022
Tuotannossa: vko 49/2022
Luovutettu: 13.1.2023

Talvirenkaat: Nokian Hakkapeliitta 10 SUV 235/55R19, Vanteet: Skoda Crystal
Kesärenkaat: Pirelli Scorpion, 235/55R19, Vanteet: Skoda Proteus

Style-varusteluun kuuluvat varustepaketit:

Plus-paketti
* Sähkötoiminen takaluukku virtual pedal -toiminnolla
* Matrix LED -ajovalot + pesurit
* LED-takavalot saattoanimaatiolla
* Mukautuva kaista-avustin (Travel Assist)

Max-paketti
* HUD-tuulilasinäyttö
* 230V liitin + 2 x USB-C takaistuimella
* Mekaaniset takasivuikkunoiden verhot
* Lämmitettävät takaistuimen reunapaikat
* Lämmitettävä tuulilasi
* Crystal Face - valaistu etumaski
* Canton Sound System
* ACC:n ennakointitoiminto (jonka saa onneksi pois päältä)

Lisävarusteet:

  • Metalliväri: Arctic Silver
  • Transport-paketti (tavaratilan välipohja, takapenkkien kaataminen kontin puolelta, tavaraverkot)
  • Sähköisesti vapautettava vetokoukku
  • Tunnelmavalaistus - Lisävärit ja lisätoiminnot
  • Ultra-paketti:
    * Sähkösäätöiset etuistuimet muistipaikoilla
    * Kuljettajan istuimen hierontatoiminto
    * Dynamic Chassis Control - Mukautuva alustan säätöjärjestelmä (DCC)
    * Progressiivinen ohjaus
    * Area View 360 -kamerajärjestelmä
    * Lämmitettävä, nahkainen monitoimiohjauspyörä, 3-puolainen (sis. jarrutusenergian talteenottotehon säätimet)
    * Opetettu pysäköinti
    * Automatic Parking Assistant 3.0 - Automaattinen pysäköintiavustin

Kotilatauslaitteeksi olen hankkinut voimavirtapistokkeeseen kytkettävän go-eCharger:in.



#2
Enyaq iV / Enyaq Coupe
03.02.22 - klo:10:53
Nyt varattavissa: https://enyaqcoupers.skoda.fi/

Ainakin kuvassa näyttää hyvältä, miten lie sitten livenä. Hinnasta ei vielä tietoa, mutta taatusti rutosti enemmän kuin yksikään tähän mennessä esitelty Enyaq-versio.

Vähän lisätietoa
#3
Myyn käyttämättömät Continental EcoContact 6 -kesärenkaat, koko 215/55 R 17 V, ilman vanteita. Valmistusviikko 49/19.

Renkaat olivat Karoqin alla matkan tehtaalta autoliikkeeseen, mutta ennen luovutusta vaihdatin alkuperäisevanteille talvirenkaat ja kesärenkaiksi on tulossa tuumaa isommat, joten nämä joutavat myyntiin.

Hinta 400â,¬ 350â,¬ / sarja (rengas-online.com:in tarjoushinta 571,20â,¬ / sarja). Nouto Kaarinasta tai Kaarinan / Turun seudulla saattaa toimituskin onnistua. Lähetys Matkahuollon kautta +59,90â,¬ (hinta tarkistettu matkahuolto.fi -sivulta).

Maksuvaihtoehdot käteinen, ennakkoon tilille tai MobilePay.

#4
Skoda / Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style
10.03.20 - klo:15:12
Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style

Tilaus: 2.12.2019
Tuotannossa: vko 4/2020
Luovutus: 26.2.2020
Vaihtoon: 13.1.2023 noin 52 tkm ajettuna.

Style-varustelun lisäksi:

  • metalliväri Race Blue 
  • Winter-paketti: Webasto, tuulilasinlämmitys, kumimatot
  • Family 2 -paketti: kaksipuoleinen tavaratilan matto, sähköiset takaovien lapsilukot
  • Style 2 -paketti: Amundsen, VarioFlex-takapenkit, Infotainment online, Care Connect, Nahkaverhoilu, Bluetooth-matkapuhelinvalmis, langaton WLAN-tukiasema, Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä
  • Digimittaristo
  • Lämmitettävä ratti tiptronic-läpysköillä
  • Sähkösäätöinen kuljettajan istuin + ulkopeilien muistisäädöt ja maavalot
  • Sähköisesti esiin taittuva vetokoukku
  • Canton sound system ja sen kylkiäisenä minikokoinen varapyörä
  • Maalipinnan Diamondbrite -käsittely

Talvirenkaat: Continental IceContact 215/55 R 17 + Triton-vanteet
Kesärenkaat: Hankook Ventus S1 Evo 3 225/50 R 18 + Brock RC27 Crystal Silver -vanteet












#5
Kaapeli on myyty

Myydään auton vaihdon myötä tarpeettomaksi jäänyt alkuperäinen ja hyväkuntoinen Ross-Tech HEX-USB+CAN -kaapeli. Tällä onnistui ainakin Octavia vm 2014 kaikki koodaukset ja virhekoodien lukemiset.

Hinta: 150â,¬, sisältää postikulut. Tilisiirto ennakkoon tai MobilePay ja paketti postiin.

TÃ,,YDENNYS: Kyseessä on siis kaapelin vanhempi, rajoittamaton versio, joka ei toimi uusimpien VAG:ien kanssa. Täältä foorumilta löytynee jostain tieto mihin vuosimalleihin saakak tämä HEX-USB-CAN -kaapeli toimii, mutta kun foorumin hakutoiminnot ovat mitä ovat...
#6
Karoq (17-) / Karoq vannekoko
08.12.19 - klo:18:56
Skoda Karoqin alkuperäisvanteet ovat käsittääkseni kaikki 7" leveitä (tai kapeita, näkökulmasta riippuen), ET45.

Noin kapeaa 18" vannetta on lähes mahdotonta löytää ja omaa silmää miellyttävät, järkevän hintaiset vanteet ovat kaikki 8" levyisiä, joka laskureiden mukaan edellyttäisi peräti ET58 -arvoa. Tuollaisella ET:llä en ole löytänyt yhtään speksit täyttävää vannetta. Alkuperäisellä ET45 -arvolla vanteita on tarjolla vaikka kuinka paljon, mutta tuuman  alkuperäisvannetta leveämpänä se tulee peräti 12,7 mm ulommas kuin alkuperäinen koko.

Kysymys Karoqin omistajille, jotka ovat laittaneet alle muita kuin alkuperäisvanteita: oletteko löytäneet alkuperäisellä koolla tarvikevanteita ja miten olette kompensoineet eroavuuden ET:ssä jos olette asentaneet leveämmät vanteet?

Jaa, miksikö ei alkuperäisvanteita kun ne saisi auton kylkiäisenä kohtuuhintaan? Eivät vaan miellytä silmää, siksi.
#7
noin 78 tkm ajetussa Octavia 1.8 TSI:ssä syttyi yllättäen pakokaasujärjestelmän merkkivalo ja tähän liittyy myös konehuoneesta ajoittain kuuluva kova vinkuna - kuin laturinhihna olisi löysällä. Vinkuna ei kuitenkaan kuulu jatkuvasti, merkkivalot (pakokaasujärjestelmä + ACC) sen sijaan palavat aina kun auto on käynnissä. Samassa yhteyssä siis myös ACC lopetti toimintansa virheilmoituksen kera. Moottori myös käy epätasaisesti ja nykien, kaikki hevoset eivät selvästikään ole kotona.

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia samasta ongelmasta ja tietoa mistä voi olla kyse?

Auto on tietenkin tarkoitus viedä huomenna merkkikorjaamolle pikahuoltoon sillä ei tuolla voi ajaa, varsinkin kun muutaman viikon kuluttua on tarkoitus lähteä parintuhannen kilometrin lomareissulle.
#8
Kulutuksista on keskusteltu tuossa mammuttimaisessa Octavia III -ketjussa, josta on mahdotonta löytää mitään joten avataan uusi keskustelu toteutuneiden kulutuslukemien vertailua varten.

Omia havaintoja ensimmäisen hieman yli 3000 km matkalta.

Auto: Octavia Combi 1.8 TSI DSG
Renkaat: Michelin Primacy 225/45 R 17 (kesä -> 1900 km), Gislaved Nord Frost 100 205/60 R 16 (talvi, 1900 km -> )

Ilmoitetut EU-kulutukset:

  • Kaupunki 7,1 l/100 km
  • Maantie 4,8 l/100 km
  • Yhdistetty 5,7 l/100 km

Tankkauksista mitattu keskikulutus: 8,0 l/100 km (ajotietokone näyttää 0,3 - 0,4 litraa vähemmän).

Tankkausten keskikulutus on vaihdellut välillä 6,9 ... 8,5 l/100 km. Pienin lukema oli 95% maantieajoa, talvirenkaat alla, suurin osa ajosta on maantiepainotteista, varsinaista kaupunkipyörittelyä hyvin vähän. 100 - 120 km/h rajoituksia osuu vakioreiteille jonkun verran. ACC päällä ehkä 50% ajoista. Ilmastointia ei ole syksyn aikana pahemmin tarvinnut käyttää, Webasto on ollut päällä muutamana päivänä viikossa 10-15 min kerrallaan.

En voi käsittää millaisella feikkauksella 1.8 TSI DSG on EU-mittauksessa saatu menemään maantiellä 4,8 litran keskikulutuksella kun todellisuudessa siististi ajamalla pääsee nippa nappa alle 7 litran maantieajossa.

Ajotyylissämme tuskin on vikaa kun Golf Variant 2.0 TDI DSG vei samalla ajoprofiililla ja samankokoisilla renkailla vain pari desiä ilmoitettua EU-yhdistettyä enemmän (104 tkm keskiarvo) ja sitä edeltänyt Octavia 1.6 FSI noin puoli litraa luvattua enemmän.

Eipä kulutus meillä mikään kriteeri autonhankinnalle ollut, mutta ehkä tämä voi silti jotain kiinnostaa. Ainakin jos vaihtoehtoina ovat 1.4 TSI (todellinen keskikulutus viiden litran luokkaa) ja RS (ei varmasti mene paljoa alle kympin)
#9
Skoda Octavia Combi Elegance 1.8 TSI DSG


  • Tilattu: 9.4.2013
  • Tuotannossa: vko 34
  • Hangon satamassa: 4.9.2013
  • Autoliikkeessä: 17.9.2013
  • Luovutus 19.9.2013
  • Vaihtoon 26.2.2020, noin 181 tkm ajettuna.

Kommentit 27.2.2020: Koko omistusaikana ei mitään suuria ongelmia ollut, hyvä auto ja edelleen hyvässä kunnossa. Joku kilometrejä pelkäämätön tulee tuosta saamaan todella hyvin varustellun ja tilavan auton todennäköiseseti varsin edullisesti.

Lisävarusteina:

  • Metalliväri (Denin Blue)
  • Webasto
  • Lämmitettävä tuulilasi
  • Sähkölämmitteinen takapenkki (reunapaikat)
  • Sähkösäätöinen kuljettajan jakkara
  • Canton sound system
  • Automatic Parking Assistant 2.0
  • 230V pistoke keskikonsolissa
  • Irrotettava vetokoukku
  • 17" Teron-vanteet + 225/45R17 kesärenkaat (Michelin Primacy HP)
  • Sport-alusta
  • Driving Mode selection
  • 3-puolainen monitoimiratti DSG-läpsyttimillä
  • Sunset-tummennukset takaikkunoihin
  • Adaptiivinen vakionopeussäädin
  • Puujäljitelmälistat ovissa ja keskikonsolissa

Talvirenkaat:
Gislaved Nord Frost 100 205/60 R 16 nastarenkaat. Vanteet RS Wheelie

VCDS-muokkauksia:

  • Takaluukku sulkeutumaan kaukosäätimestä ja kojelaudasta
  • Takaluukun piippaus pois
  • Coming Home / Leaving Home sumuvaloihin
  • Needle Sweep
  • Lap timer
  • Tankkii mahtuvan polttoaineen määrä
  • Climatronicin puhaltimen asetus näkyviin myös AUTO-asetuksella
  • Automaattinen kesäaikaan asetus

Ensihavaintoja:
Moottorimerkintä näköjään poistetaan nykyisin automaattisesti maahantuojan toimesta. Poistin itse takaluukusta loputkin merkinnät.

Takavalot palavat päivävalojen kanssa, hyvä.

Oli kuulemma toinen Denim Blue Octavia III joka kyseisestä autoliikkeestä luovutettiin asiakkaalle eli ei ole ihan yleisin väri Ocussa. Siitä huolimatta näyttää mun silmääni hemmetin hyvältä, varsinkin neljän enemmän tai vähemmän harmaan auton jälkeen.

Kuvat on surkealla Samsungin kännykällä räpsittyjä. Koetan saada otettua parempia joskus.
#10
1. Auton merkki ja malli: VW Golf Variant 2.0 TDI DSG, vm. 2010
2. Mitä huoltoon kuului: 30 tkm Longlife-määräaikaishuolto (28800 km, huoltoilmaisimessa 1200 km jäljellä, joten aika lähelle 30 tkm olisi mennyt)
3. Liike jossa huolto tehty: Turun VW-Auto
4. Huollon hinta: 375â,¬
5. Huollon ajankohta: 9.2.2011

Kommentit: Huollon hinnaksi sovittiin etukäteen 250â,¬, joka pitikin varsinaisen huollon osalta. Lisäkustannuksia aiheutui kiveniskemän hajottaman sumuvalon vaihdosta. Rikkinäisen lasin takia kun meni koko tuikku vaihtoon ja mokomalle turhakkeelle tuli hintaa töineen yli 120â,¬. Eikä tarvitse kertoa, että halvemmalla olisin päässyt tilaamalla osan netistä ja vaihtamalla itse. Tiedän sen sanomattakin.  ::)
#11
Uusimmassa TM:ssä on mielenkiintoinen artikkeli ilmastointilaitteita huoltavien yritysten ammattitaidosta / työmoraalista. Lyhyesti: TM:n käyttämällä tähtiasteikolla 1-5 yhdenkään liikkeen suoritus ei ollut edes yhden tähden arvoinen, vaan kaikki jäivät nollille.  ::)

Yhteenveto: http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-auton-ilmastointilaitteen-korjaus
#12
Tilattu: 5.12.2009
Valmistunut: vko 4/2010
Luovutus: 30.3.2010
Luovutettu vaihtoon: 19.9.2013, 104 tkm ajettuna, erittäin hyvässä kunnossa.

Väri: Silver Leaf

Lisävarusteet:


  • Golf Variant -paketti I: Park Assist, Pysäköintitutka edessä ja takana, Monitoiminäyttö Plus, Leaving/Coming home, sadetunnistin, automaattisesti himmentyvä sisäpeili, sähköisesti sisäänpäin taittuvat ulkopeilit,
    ympäristövalaistus, jalkatilavalo edessä, peruutettaessa alas kääntyvä oikea ulkopeili, MEDIA-IN -pistoke keskikyynärnojassa, Audiolaitteiden käyttö radion kautta, USB-adapteri.
  • Golf Variant -paketti II: Bi-Xenon -valot, Climatronic, Ajovaloautomatiikka
  • Golf Variant -paketti III: Kevytmetallivanteet Porto 7 J x 17, renkaat 225/45 R 17, madallettu alusta ja jäykempi jousitus, Takasivulasit ja takalasi tummennettu, Rengaspainevaroitin
  • Radiojärjestelmä RCD 510: Kosketusvärinäyttö 6½", Integroitu 6 levyn CD-vaihtaja, MP3-toisto, SD-muistikorttipaikka, Aux-in
  • Lohkolämmitin sisäpistokkeella

Talvirenkaat: Michelin X-Ice North XIN2 205/55 R 16, BM Riminï -vanteet
Kesärenkaat: Michelin Primacy HP 225/45 R 17

Maalipinnan suojaamiseksi autolle on teetetty Cartec Waxguard -käsittely, jolle annetaan uuden auton tapauksessa kolmen vuoden kirjallinen takuu. Ainakin auton pesemistä käsittely helpottaa huomattavasti.

Talvirenkailla:


Kesärenkaat alla:








#13
Onko kenellekään tullut eteen tilannetta, että tilauksessa olevan auton "laskettu aika" lähestyy samaa tahtia kuin vaihtoon menossa olevan auton huoltoilmaisimessa kilometrit lähestyvät nollaa? Kiitos AKT:n lakon aiheuttaman toimitusten viivästymisen näyttää tulevan autoni luovutus lykkäytyvän ehkä jopa muutamalla viikolla ja tällä hetkellä Skoda tervehtii käynnistettäessä "Service 900 km" -tekstillä eli käytännössä auto on "pakko" viedä huoltoon viimeistään ensi viikolla.

Mitä tehdä? Kärsiäkö arviolta 350-400 â,¬ "ylimääräinen" mh-huolto omissa nahoissaan vai viedäkö auto muutaman viikon kuluttua tylysti vaihtoon "Service Now" -teksti Maxidotissa vilkkuen?

Huoltoajan tilasin ensi viikolle, joten tämä on lähinnä retorista pohdiskelua ja harmituksen purkamista. Jos olen vaihtoauton luvannut olevan uuden auton luovutushetkellä kunnossa niin kyllä se mun käsittääkseni tarkoittaa sitä, että se on asianmukaisesti huollettu, ml. voimassa oleva ajoturva.
#14
Navigointi / Navigaattorikeskustelua
18.12.09 - klo:10:37
Kuulun siihen ihmisryhmään, joka ei edes halua autoon kiinteästi asennettua merkkikohtaista navigaattoria, vaan erillisen laitteen, jonka voin napata autosta poistuessani mukaan. Toistaiseksi olen käyttänyt S60-puhelimen sisäänrakennettua navia, mutta aikomus olisi hankkia kunnollisella näytöllä ja helppokäyttöisemmällä käyttöliittymällä varustettuun oikea navigaattori.

Vehkeestä pitäisi löytyä vakiona vähintään kattavat pohjoismaiden kartat, Keski-Eurooppa olisi plussaa. Käyttöliittymän pitäisi olla luokkaa erinomainen. Sen suhteen vaatimukset ovat aika korkealla.

Harkinnassa on mm. TomTom XXL, jonka 5" näyttö on ainakin houkuttelevan kookas. Onko kenellekään ehtinyt kertyä kokemuksia tuosta tuoreehkosta mallista? Ja luonnollisesti voi myös esittää suosituksia / käyttökokemuksia / varoituksia muistakin malleista. Hintaluokka voisi olla jotain parin kolmensadan kieppeillä, painavilla perusteilla voin harkita sen venyttämistä.

Näiden ominaisuuksien tarpeellisuutta olen pohdiskellut, mutta toistaiseksi en ole kovin vakuuttunut:
* Bluetooth handsfree (BT korvanappi on kätevämpi)
* TMC-liikennetiedotukset (onko hyötyä Kehä III:n ulkopuolella?)

#15






Väri: Cappuccino Beige (metallihohto)

Elegance-varustelun lisäksi muutamia lisävarusteita:

  • TPM
  • Maxi-Dot
  • Hälytin sisätilatutkalla ja kallistusanturilla
  • Monitoimiratti
  • Audience-radio / MP3/CD-vaihtaja
  • Muoviset kynnyslistat
  • Lohkolämmitin sisäpistokkeella
  • Kesärenkaat: Dunlop SP Sport 01A 205/55R16, Sirius-vanteet
  • Talvirenkaat: Michelin X-Ice North 195/65R15, Alessio Lord -vanteet

Tilattu: 07/2006, Luovutus: 22.09.2006,
Luovutettu vaihtoon: 30.03.2010, 89400 km ajettuna erittäin hyvässä kunnossa.

Tankkausseuranta: http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=15777

Asuinpaikan ja elämäntilanteen muuttumisen myötä auton käyttö on kuitenkin kolminkertaistunut syksystä 2006, joten bensa-autolla ajaminen alkoi käydä lompakon päälle. Niinpä auto vaihtui dieseliin, maaliskuun lopussa 2010 Skodan tilalle tuli VW Golf Variant Highline 2.0 TDI DSG.
#16
Tämä ei ole pelkästään VAG-spesifiä eikä oikein liity "muut merkit" -keskusteluunkaan, joten heitetään yleisiin.

Mersu-keskustelusta poimin oheisen kommentin:

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 08.12.09 - klo:12:04
...itsellä on valitettavasti "pakollisten" varusteiden lista nykyisin sen verrran pitkä että autonvalinta on aina aika rajattua, täss ämuutamia tämän hetken varusteita joita ilman en enää osaa olla:
- Webasto (polttoainelämmitin, ajastimella ja kaukosäädöllä)
- väh. kaksialueinen automaatti-ilmastointi
- Suorakytkentävaihteisto
- Peruutustutka
- Keskikyynärnoja
- Vetokoukku
- Farmari/tila-auto/tai vastaava

jos noista yksikin uupuu, niin putoaa pois vaihtoehdoista. Onneksi ei ole vielä tullut nelivetoa tuolle listalle, sen jälkeen ne vaihtoehdot vasta olisivatkin vähissä  ::)

Millaisia mielestänne pakollisia varusteita/ominaisuuksia autossa pitää olla, joita ilman ei kertakaikkiaan pärjää?

Mulle tulee mieleen tällaisia:

- Vakionopeudensäädin
- Automaatti-ilmastointi
- Sadetunnistin
- CD-vaihtaja (ehkä tämän merkitys vähenee kun USB-liitännät ja kortinlukijat yleistyvät autoradioissakin)
- Automaattisesti himmenevä taustapeili
- Suksiluukku
- Farmariauto riittävällä kuljetuskapasiteetilla eli "lifestyle-wagonit" eivät käy

Lisäilen jos jotakin oleellista vielä tulee mieleen...

Lisätään vielä tällaiset, seuraavaa autoa valittaessa aika oleelliset tekijät, jotka lienevät jatkossakin tärkeitä, vaikka kummastakaan ei vielä juuri kokemusta ole:
- riittävän tehokas dieselmoottori
- automaattivaihteisto
#17

  • Kevytmetallivanteet "Porto" 7 J x 17
  • renkaat 225/45 R 17.  
  • Urheilullinen madallettu alusta jäykempi jousitus.  
  • Takasivulasit ja takalasi tummennettu.  
  • Sumuvalot kulmavalotoiminto (Highline vakio).  
  • Rengaspainevaroitin.

Tuollainen tuli tilattua täysin sokkona. Vanteista löysin kuvan muistaakseni vw.de:stä, mutta mahtaako jostain löytyä kuvaa koko paketista autoon istutettuna? Ja jos joku on päässyt ajamaan tuollaisella varustettua Variantia niin kokemukset kiinnostaisivat.



#18
1. Auton merkki ja malli: Skoda Octavia 1.6 FSI Elegance Combi vm 2007
2. Mitä huoltoon kuului: 60 tkm määräaikaishuolto (huoltokirjasta näkyy huollon sisältö, ulkoa en sitä muista)
3. Liike jossa huolto tehty: Salon Autotalo
4. Huollon hinta: 349,50â,¬
5. Huollon ajankohta: 1.6.2009

Erittely löytyisi auton hanskalokerosta auton papereiden seasta, mutta mitään erityistä tuossa huollossa ei ollut. Autossa ei ollut korjaamista vaativia vikoja eikä huollon puoleltakaan raportoitu mistään ylimääräisistä ongelmista. Rutiinihuolto.
#19
Oman valintani jo tein, mutta ainakaan mulle ei ollut ihan helppo valita näistä kahdesta. Kaksi Octaviaa omistaneena erinomaisen hyvät kokemukset merkistä painoivat todella paljon, mutta toisaalta sen verran vaihtelunhalua on, että välillä kiinnostaisi kokeilla toistakin merkkiä.

Itse asiassa olin jo käytännössä tehnyt päätöksen vaihtaa uuteen Octaviaan ja pulmana oli oikeastaan vain sopivan moottorin valitseminen. 35.000 km vuotuisilla ajoilla diesel on luonnollinen valinta, mutta myös taloudellinen ja suorituskykyinen 1.4 TSI kiinnosti. Vaihtoehtona oli oikeastaan vain 1.6 TDI. Pientä kiinnostusta oli myös DSG-vaihteiston suuntaan. 2.0 TDI, varsinkin DSG:llä menee selvästi yli budjetin, joten se ei ollut edes vaihtoehto.

Uteliaisuudesta surffasin myös VW:n sivuille ja huomasin pappamaisena retromallina pitämäni Golf Variantin kokeneen melkoisen muodonmuutoksen eikä lopputulos näyttänyt lainkaan hassummalta. No, toisaalta, Golf Variant on kuitenkin selvästi Octavia Combia pienempi, joten ei siitä oikein perheellisen autoksi olisi. Mittojen vertailu tuotti yllättävän lopputuloksen: autot ovat käytännössä samankokoisia. Vain Golfin huomattavasti pienempi tavaratila ihmetytti. Selitykseksi löytyi Golfissa vakiovarusteena oleva tavaratilan välipohja, jonka irrottamalla tavaratila kasvaa samankokoiseksi kuin Octaviassa. Hmm... no, toisaalta VW on selvästi kalliimpi kuin Skoda? Tämäkin kohta tuotti yllätyksen: samoilla varusteilla varustettuna Golf jäi jopa halvemmaksi kuin Octavia, kiitos kohtuullisesti hinnoiteltujen varustepakettien.

Hmmm... Ei kun koeajolle. Ensimmäisessä VW-liikkeessä, jossa poikkesin palvelu oli ala-arvoista. Edes ex-tempore koeajo ei onnistunut. No, onneksi Volkkareita myydään muuallakin. Tässä välissä tuli poikettua myös moikkaamassa tuttua Skoda-kauppiasta, jonka kanssa on aikaisemmin tullut tehtyä pari kauppaa. Pikaisella käynnillä sain varsin kohtuullisen vaihtotarjouksen uuteen Octavia Combi dieseliin ja päätös pysyä samassa merkissä vain vahvistui.

Pari päivää myöhemmin poikkesiin toiseen VW-liikkeeseen, jossa kohtelu oli aivan toisenlaista kuin edellisen VW-diilerin luona. Myyjä jopa itse tarjosi minulle autoa koeajettavaksi, ennen kuin ehdin asiasta edes kysyä. Valitettavasti heillä ei ollut 1.6 TDI:tä koeajettavaksi, joten "jouduin" kokeilemaan Comfortline-varusteista 2.0 TDI DSG:tä. Harmillinen juttu tosiaan, sillä tunnin koeajon aikana tuli selväksi, että nimenomaan 2.0 TDI + DSG -yhdistelmän haluan tulevaan autooni. Sen sijaan Comfortline-varustelu tuntui melkoisen riisutulta Octavia Eleganceen verrattuna, vaan lähinnä Ambienteahan tuo kai vastaakin.

Koeajon jälkeen pyysin vaihtotarjousta, mutta valitettavasti tämä(kään) VW-liike ei juuri Skodaa arvostanut, vaan tarjottu vaihtohyvitys jäi pari tonnia huonommaksi kuin Octaviaan oli tarjottu. Huvin vuoksi laitoin sähköpostilla tarjouspyyntöjä puoleen tusinaan VW-liikkeeseen. Olen tottunut siihen, että sähköpostilla pyydettyihin tarjouspyyntöihin vastaa ehkä puolet liikkeistä, mutta tällä kertaa vastausprosentti oli peräti 80. Joukossa tosin ei ollut kuin yksi vakavasti harkittava tarjous. Tässäkin tapauksessa hyvitys Skodasta oli aavistuksen huonompi kuin uuteen Skodaan oli tarjottu, mutta kun vertailin tarvittavaa välirahaa kaikkien haluamieni varusteiden kanssa tilanne meni melko tasan.

Loppujen lopuksi löysin itseni allekirjoittamassa tilaussopimusta uudesta VW Golf Variant Highline 2.0 TDI DSG:stä, johon otin lisävarustelistalta kaikki kolme varustepakettia + RCD510-radion. Vieläkään en ole täysin varma teinkö oikean ratkaisun, mutta päätetty mikä päätetty.

Loppuun vielä laatimaani +/- -listaa:

Skoda Octavia Combi:
+ ulkonäkö
+ paremmat lähivalot
+ paljon paremmat kassikoukut tavaratilassa
+ vakiona isompi tavaratila
+ parempi värivalikoima
( + säilyttää arvonsa paremmin kuin Golf ? )
- kalliimmat lisävarusteet
- puolen vuoden toimitusaika

VW Golf Variant
+ kohtuuhintaiset lisävarustepaketit (miinuksena puolestaan se, että varusteet on paketoitu, joten autoa ei voi räätälöidä vapaasti mielensä mukaan kuten Skodaa)
+ 2.0 TDI CR (pienemmät CO2-päästöt kuin Ocun pumppusuutinmallissa, kulutuksessa ei liene mitään eroa)
- kassikoukut ovat vitsi
- xenon-lähivalot ovat huonommat kuin pre-facelift -Octavian lähivaloxenonit, pitkiä en päässyt vertailemaan. Tosin myös FL Octavian lähivalot ovat huonommat kuin edeltävässä mallissa.
- vähemmän säilytystilaa pikkutavaroille
- toimitusaika 4-6 kk

Kun katsotaan tuota +/- -listaa niin perustellusti voi kysyä miksi ihmeessä valitsin silti Golfin? Olisiko vaihtelunhalua?
#20
Peugeot / Peugeot
03.12.09 - klo:09:54
Avataan nyt sitten tälle ranskanpullallekin oma ketjunsa.

Meillä on kakkosautona vm 2003 Peugeot 307 1.6 Wagon, jossa oli ostohetkellä noin 1,5 vuotta sitten mittarissa 71 tkm ja tällä hetkellä 88 tkm. Auto on toiminut ongelmattomasti, on kohtuullisen tilava eikä ajettavuudessa ole moittimista Skodaan verrattuna. Varustelu on karvalakkitasoa, mutta manuaalinen ilmastointi sentään löytyy. Ja rengasmelua on vähemmän kuin Octaviassa tai uudessa Golf Variantissa  ::)

307 vaihtunee lähitulevaisuudessa pienempään ja näppärämpään autoon kun ei ole oikein enää tarvetta kahdelle farmariautolle. Itse olen ehdottanut Fabiaa, mutta vaimoa kiinnostaisi myös Pösö 207.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy