1.4 vai 1.8 TSI?

Aloittaja AV, 15.01.14 - klo:08:21

« edellinen - seuraava »

AV

Ambition riittää mulle, kai niillä halogeeneillakin jotain näkee... Nyt arvonta 1.4 ja 1.8 välillä.  Onkohan 1.8 jakopäässä mitään parannuksia, sehän edelleen ketjulla ja nekin on poikineet... ???

Oct14

Oletko kokeillut 1.4?  Se ainakin mielestäni vähintäänkin tarpeeksi sämäkkä.  Toki tehoja ei varmaan koskaan liikaa.

AV

Kokeilin, oli yllättävän pirteä. Mutta kuten sanoit tehoja ei ole koskaan liikaa... Oishan toi 1.4 merkittävästi edullisempi.

Oct14

1.4 menee lähes litran pienemmällä kulutuksella myös,  vääntöa samanverran kuin 1.8, joten eroa vain isoimmilla kierroksilla.

(menee nyt kyllä oftopic)

BMF

Eipä itselläni kävisi enää mielessäkään siirtyä 1.4tsi:stä 1.8Tsi koneeseen. Mikäli nuo muiden kulutukset pitää paikkaansa tuosta 1.8 koneesta. itselläni keskikulutus nyt 9000km ajaneena 5.3l/100km. Näytästää olevan yli 7 litran keskikulutuslukemia tuolle 1.8 koneelle eli ero on aika huima. Tehoerokin on aika mitätön kun väännöt on rajoitettu molemmissa 250Nm(juu on eri kierrosalueilla, mutta kuitenkin. Mahtava pytty tämä uusi 1.4 hihnamankeli. Suosittelen kaikille.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Peeveli

Noista ottaisin edelleen (A3:n kokemuksella) 1,4-koneen. Jos tehoa haluaa oikeasti lisää, ruksii tilauskirjaan kirjainyhdistelmät RS TSI ja saapi 220 pollea jolla ne persiissä roikkuvat Kiia, Huihait ja Gorillat on selkeämpää jättää kauas taa. Ykskasi on mielestäni noilla hinnoilla turha välimalli. Jos vielä haluaa vähäruokaisuutta, ottaa 1.4:sen ja jos jaksaa sankkotolkulla lapata bensaa tankkiin niin RS.

teräksenharmaa

Samoilla linjoilla kuin pari muutakin vastaajaa. Kaksivetoisissa valinta tehdään 1.4:n ja RS:n välillä, nelivetoisissa valinnan on jo tehnyt joku muu puolestasi.

nic

Jos haluaa tuhlata vähemmän rahaa niin 1.4 tsi on oikeasti hyvä moottori. 1.8:ssa taas parempi ja nykyaikaisempi yhdysakseli. 1.4:ssa "jäykkä" taka akseli.
Octavia 1.8 TSI DSG elegance

Oculaari

Sama. 1.8 on etuvetoisissa turha välimalli, jolla ei saa käytännössä muuta lisää kuin paremman yläpään tehon ja hieman sivistyneemmän taka-akseliston rakenteen, joista kummastakaan ei ole jokapäiväisessä ajossa erityistä iloa. Tradeoffina on suurempi, (Elegancena lähes RS:ää vastaava) hankintahinta, melkein pari litraa/100 km suurempi käytännön kulutus ja isommat muut käyttökulut (vakuutus- autovero jne). Näillä perusteilla en edes harkitsisi 1.8:a vaan joko 1.4 tai RS, ihan sen mukaan kumpi omassa vaakakupissa enemmän painaa, taloudellisuus ja käyttökulut vaiko brömistelyhalut.

Ja Ambitioniakaan en harkitsisi, on se Elegance vaan niin paljon paremmin varusteltu. Eli harkitsemasi 1.8 Ambition on minun mielestäni ehkä paskin valinta jonka Octavia-perheestä voi tehdä...

Guido

#9
Mun oli "pakko" ottaa keväällä tilausta tehdessäni 1.8 koska 1.4:n ei tuolloin ollut saatavana sen enempää webastoa kuin lämmitettävää tuulilasia. Nykyään molemmat taitaa saada 1.4:nkin? Tehojen puolesta 1.4 olisi toki riittänyt mainiosti, mutta ei 40 lisäheppaa haittaakaan. Kulutus on hieman isompi kuin 1.4:ssa, mutta kuitenkin pienempi kuin RS:ssä.

Olen tyytyväinen valintaani. Toki on syytä tiedostaa, että tehtaan ilmoittamilla kulutuslukemille ei ole edes viitteellistä kosketuspohjaa todellisuuteen, mutta jos kulutus on oikeasti kriteeri niin kannattaa katsella dieselmalleja. Litran pari kulutusero bensakoneiden välillä on loppujen lopuksi aika merkityksetön. 20000 km/v ajoilla 1,5 litran kulutusero tarkoittaa vuositasolla alle viittäsataa euroa, joka on aika mitätön ero kun se suhteutetaan autojen hintoihin tai muihin autoilusta aiheutuviin kuluihin.


Oct14

#10
Itsellä 1.4 menee pikkasen yli 5 litran keskikulutuksella (lähinnä matkaajoa).   On siinä mielestäni huomattava ero mitä 1.8 kerrotaan menevän.

Hevonlörö

Guidon kanssa samat sävelet  :)

Oma 1.8 kuluttanut matka-ajossa 6.0 l / 100 km tähän mennessä. Taajama-ajossa kulutusero varmasti kasvaa. Vaihteistona DSG.

Oct14

Tästä asiasta ei varmasti löydy yhtä oikeaa ratkaisua.   Molemmat koneet hyviä :)

Arttu

Lainaus käyttäjältä: Guido - 15.01.14 - klo:10:21
Mun oli "pakko" ottaa keväällä tilausta tehdessäni 1.8 koska 1.4:n ei tuolloin ollut saatavana sen enempää webastoa kuin lämmitettävää tuulilasia. Nykyään molemmat taitaa saada 1.4:nkin? Tehojen puolesta 1.4 olisi toki riittänyt mainiosti, mutta ei 40 lisäheppaa haittaakaan. Kulutus on hieman isompi kuin 1.4:ssa, mutta kuitenkin pienempi kuin RS:ssä.

Olen tyytyväinen valintaani. Toki on syytä tiedostaa, että tehtaan ilmoittamilla kulutuslukemille ei ole edes viitteellistä kosketuspohjaa todellisuuteen, mutta jos kulutus on oikeasti kriteeri niin kannattaa katsella dieselmalleja. Litran pari kulutusero bensakoneiden välillä on loppujen lopuksi aika merkityksetön. 20000 km/v ajoilla 1,5 litran kulutusero tarkoittaa vuositasolla alle viittäsataa euroa, joka on aika mitätön ero kun se suhteutetaan autojen hintoihin tai muihin autoilusta aiheutuviin kuluihin.
Toki viisisataa on vähän, jos verrataan kaikkiin autoilun kustannuksiin. Toki se 1,8 moottori on parempi muuten.  Minulle kuitenkin tuo viisisataa euroa on iso raha. Mielelläni käytän sen johonkin muuhun. Onhan se 1,4 hankittaessakin edullisempi.

En edes harkitsisi 1,8 moottorista. Jokainen tietysti ostaa sen itselleen sopivamman.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Seva

Itselläni on kokemusta sekä 1.8 että 1.4 TSI:stä. Molemmat ovat hienoja moottoreita. Ei tarvitse hävetä ajeli kummalla tahansa. 1.8:sta joutuu maksamaan 2500e enemmän ja sillä rahalla saa mm.
- Lievästi paremman suorituskyvyn kun hyödyntää kierroslukualueen yläpäätä (jos on sitä mieltä, että 1.4 TSI:n lähes gti-tasoa oleva suorituskyky ei riitä)
- Suuremman polttoaineenkulutuksen. Paperilla ero on 0,8 l/100 km, mutta oman kokemukseni perusteella ero on käytännössä suurempi, luokkaa 1,5 l/100 km. Maantiellä ero on pienempi ja kaupungissa suurempi. 20000 km ajomäärällä siis noin 500 e/vuosi. Rahasumman suuruudesta voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä sen mieluummin omassa taskussa pitää. Sillä maksaa esim. vuotuiset vakuutukset ja käyttömaksut.
- Erilaisen taka-akseliston (huomaako sitä muuten kuin esitteestä, on sitten toinen juttu)
- Ã,,rhäkän punaisen S-kirjaimen takaluukkuun, tylsän hopeanvärisen sijasta.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

s-mod

Ajot on kaikilla erilaisia!

Meitin 1,4 vie 7,5l sekalaisessa ajossa (ajotietokoneen näyttäessä 7,1l). Eli lähes saman verran kuin 1.4 rs fabia 230hv. Ja autothan on saman painoisia. Joten valitsisin sen 1.8 tai 2.0, jos oikeasti tarvitsee tehoja kesällä. sillä pienellä kulutus erolla ei ole merkitystä.

Tosin 1,4 tsi:.lä päsee sinne 5 alkaviin kulutuksiin matka-ajossa
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Hannes

Octavian ni hankinta hetkellä ei edes tullut mieleen että 1.4 olisi ollut jokin vaihtoehto 1.8:lle.....ei , alusta asti oli päivän selvää että 1.8 on se oikea moottori tähän autoon, eikä ole kaduttanut pätkääkään.

Tuon 1.4 valitsee yleensä nuuka vanhempi mieshenkilö ja vielä perusvarustelulla jolloin se ajaa hyvin asiansa ;D

jantsa

Itse tilasin 1.4:sen ja varusteita lisäksi 4600 eurolla + talvirenkaat. Nykyinen on 1.8, mutta nyt vaihtoehtoina oli 1.4 tai räsä. 1.4:n ajofiilis oli riittävän lähellä nykyistä, joten pienempi kulutus ja päästöt vei voiton.

livejungle

1.8TSI aika turha kone rajoitettuna..
Jos on varaa 1.8TSI ambitioniin niin ehdottomasti samaan hintaan 1.4TSI Elegance.
On siinä Elegancessa paljon muutakin kuin xenonit. Mm led valot edessä/takana, Kessy, sähkötoiminen takaluukku, kaukovaloavustin, automaatti-ilmastointi, 5.8" Bolero soitin, 16" Velorum aluvanteet, yms.
On se vaan aika köyhää ostaa se Ambition. 2400â,¬ lisää ja elegancessa saa paljon hyödyllisiä hyviä varusteita.
Taikka sitten suoraan RS ja rahaa reilusti enemmän tiskiin.


jantsa

Lisäyksenä, että sekä nykyinen, että tuleva on elegance.

Anzander

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 15.01.14 - klo:16:44
1.8TSI aika turha kone rajoitettuna..
Jos on varaa 1.8TSI ambitioniin niin ehdottomasti samaan hintaan 1.4TSI Elegance.
On siinä Elegancessa paljon muutakin kuin xenonit. Mm led valot edessä/takana, Kessy, sähkötoiminen takaluukku, kaukovaloavustin, automaatti-ilmastointi, 5.8" Bolero soitin, 16" Velorum aluvanteet, yms.
On se vaan aika köyhää ostaa se Ambition. 2400â,¬ lisää ja elegancessa saa paljon hyödyllisiä hyviä varusteita.
Taikka sitten suoraan RS ja rahaa reilusti enemmän tiskiin.

Peesaan täysin livejunglea. Ã,,lä epäröi hetkeäkään, vaan ota moottorista riippumatta Elegance. Jo nuo ledit antaa autolle todella 2010-luvun ilmeen.
Ja ketjun kysymykseen - 1,4 on suorastaan enemmän kuin riittävä. Isompi on aivan turha (pl. RS)

Guido

Lainaus käyttäjältä: Anzander - 15.01.14 - klo:16:54
1,4 on suorastaan enemmän kuin riittävä. Isompi on aivan turha (pl. RS)

Miksi 1.8 muka on turha, mutta RS ei? En oikein ymmärrä tuota logiikkaa.

JakeS

Eikös vanha sanonta "isompi on parempi" pidä edelleenkin paikkansa...
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Kennedy

Ota 1.8.
Miksikö? Koska kaikki tilaa 1.4 tai RS mallia. Etulyöntiasema kun lähtee myymään autoa. Joukosta kuitenkin löytyy joku joka haluaa tuon koneen, mutta ei ole varaa RS malliin käytettynäkään.
300ZX
Passat Variant 2013

Anzander

Lainaus käyttäjältä: Guido - 15.01.14 - klo:17:43
Miksi 1.8 muka on turha, mutta RS ei? En oikein ymmärrä tuota logiikkaa.

No ainakin itsellä tuossa kommentissa taustalla käytännössä samat vääntölukemat ja kuitenkin jonnin verran hintaeroa. Ja ainakin tunne oli että tuo 1,4 liikutti ihan riittävästi - sen verran ruudikkaasta paketista puhutaan.
RS sitten asia erikseen - onhan se lukemiltaan jo omilla sadoillaan, ja tuo tietty autoon myös ulkoisia eroja.

Atro

Tulipa tänään otettua 1.4:lla ajellessa ekaa kertaa luistonesto pois päältä kun pätkii aina tehoa yli 3 tonnin kierroksilla ja meno tuntuu sillo niinku 1.4lla ceedillä. Voi veljet mikä ero! Pakko oli laittaa takas asr päälle, muuten saa mennä pian kitkarengaskaupoille :D

Löylyä on kyllä tuossa 1.4ssa kivasti, yks juttu 1.4sen eduksi vs. 1.8 on alempi vakuutusmaksu ja sitten tietenki se että se on uuden sukupolven hihnakone.


M1kke

Lainaus käyttäjältä: Seva - 15.01.14 - klo:13:54
- Lievästi paremman suorituskyvyn kun hyödyntää kierroslukualueen yläpäätä (jos on sitä mieltä, että 1.4 TSI:n lähes gti-tasoa oleva suorituskyky ei riitä)

Ehkä lähellä 90-luvun GTI-tasoa.  :D
Kyllä noissa nykypäivän "GTI-luokan autoissa" on 220-280hv.

Ehdottomasti tehokkaampi jos vain lompakko sallii.




ram1

Jos rahasta kiinni ei kannata ostaa uutta autoa.Vakuutuksissa ei ole ku parikybää eroa, ja kulutus riippuu ajosta.Toi 1.8 tulee olemaan harvinainen kone tossa, ja käytettynä varmasti haettu.Sen mitä konfiguraattoriin laitoin, niin en kyllä ottais kumpaakaan.Mut käytettynä ottaisin ehdottomasti isomman.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

japa

Kymmenen vuoden päästä kukaan ei osta autoa uutena eikä käytettynä, joka kuluttaa yli 5l/100km. Verottaja pitää siitä huolen jos ei ite älyä  ;)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Seva

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 15.01.14 - klo:21:25
Ehkä lähellä 90-luvun GTI-tasoa.  :D
Kyllä noissa nykypäivän "GTI-luokan autoissa" on 220-280hv.

Joo, vähän härnäsin - sen takia kirjoitinkin tuo gti:n pienellä...  ;)
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy