Akun vaihtoa

Aloittaja hemmom, 01.03.23 - klo:20:13

« edellinen - seuraava »

hemmom

Tuli pari kysymystä, kun pitäisi ruveta rouvan Toledoon 1.0 tsi 2019 akun vaihtoon. Vanha tehdasasenteinen akku on Vartan EFB, ja nyt tarttu tarvikeliikkeestä Yuasan AGM. Mikä valitaan akkutyypiksi? Vaihtoehtoina Fleece tai Binary-AGM? Valmistajaa ei löydy virallisista VAG vendor listauksista, joten jätetäänkö vanha JCB? Nämä ilmeisesti selvää, että Ah muutetaan uudesta ja serial numeron kymmenen ykköstä muutetaan vaikka viimeinen ykkönen kakkoseksi? Ja jos ei tarjoa lisävirtaa akun vaihdon ajaksi, niin tarvitseeko varautua muihin toimenpiteisiin kuin ajotietojen nollaantumiseen ja radiokanavien uudelleen tallentamiseen? Kiitos jo etukäteen viisaammille! :)

M_M

Tehtaan jäljiltä AGM-akun tyypiksi on koodattu fleece joten valitsisin sen. Valmistajalla ei mitään merkitystä, muuten koodaus juuri noin kuten kirjoititkin.

Mitään lisävirtaa ei tosiaan tarvita. Vaihdon jälkeen mittaristossa palaa muutama varoitusvalo mutta ne sammuvat itsestään kun autolla ajaa vähän matkaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Haldex

Vaihtui tänään uusi akku autoon niin yksi kysymys heräsi jos joku fiksumpi pystyy vahvistamaan.

Autossa oli tehdasasenteinen EFB mikä vaihtui nyt Boschin AGM akkuun.

Kaikki ohjeet mitä netistä löysin ainakin ulkomailta niin neuvoi vaihtamaan akkutyypin EFB-->Fleece (huopa).

Tein näiden ohjeiden mukaan ja kun seurasin akun jännitettä auto käynnissä, se näytti vain 12.5V.

Heti kun vaihdoin tuon akkutyypin takas EFB niin latausjännite meni sinne normaalille tasolle n.14V lyhyellä tyhjäkäynnillä.

Eli onko näin, että Suomessa tuo akkutyyppi täytyy jättää tuohon EFB vaikka akkutyyppi vaihtuu AGM?
Audi S3 2018 Sedan

jugih

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 09.04.24 - klo:19:13Vaihtui tänään uusi akku autoon niin yksi kysymys heräsi jos joku fiksumpi pystyy vahvistamaan.

Autossa oli tehdasasenteinen EFB mikä vaihtui nyt Boschin AGM akkuun.

Kaikki ohjeet mitä netistä löysin ainakin ulkomailta niin neuvoi vaihtamaan akkutyypin EFB-->Fleece (huopa).

Tein näiden ohjeiden mukaan ja kun seurasin akun jännitettä auto käynnissä, se näytti vain 12.5V.

Heti kun vaihdoin tuon akkutyypin takas EFB niin latausjännite meni sinne normaalille tasolle n.14V lyhyellä tyhjäkäynnillä.

Eli onko näin, että Suomessa tuo akkutyyppi täytyy jättää tuohon EFB vaikka akkutyyppi vaihtuu AGM?

Vaihdoin vartan AGM-akun ja akkutyypiksi fleece.
Lataus on usein vajaan 15 V kieppeillä.
Toki välillä alle 13 V, jolloin selkeesti akku alkaa olla täys.

Heitän ihan perstuntumalla vastauksen sun kyssäriin, että pidä se fleeceä kuten kuuluukin ja sun havainto oli vain poikkeus.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Haldex

Lainaus käyttäjältä: jugih - 09.04.24 - klo:21:39Vaihdoin vartan AGM-akun ja akkutyypiksi fleece.
Lataus on usein vajaan 15 V kieppeillä.
Toki välillä alle 13 V, jolloin selkeesti akku alkaa olla täys.

Heitän ihan perstuntumalla vastauksen sun kyssäriin, että pidä se fleeceä kuten kuuluukin ja sun havainto oli vain poikkeus.

Latasin edellisenä yönä akun täyteen niin toivotaan, että tuo alhainen latausjännite tosiaan johtuu siitä.

Vaihdan tuon koodauksen huomenna takas tuohon fleeceen. Huomasin, että sarjanumerosta oli myös muutama numero jäänyt laittamatta, jotta saadaan sama määrä kun vanhassa arvossakin oli eli 10 merkkiä. Täytyy tuokin muokkaa samalla.

Kiitos vastauksesta!
Audi S3 2018 Sedan

Haldex

Vähän omituiselta vaikuttaa kyllä edelleen toi akun käytös.

Tein aamulla tuon koodauksen uudestaan ja vaihdoin akkutyypiksi fleece.

Töihin mentäessä aamulla niin muutaman kerran kävi latausjännite siellä n. 14.6V, muuten oli aikalailla 13V paikkeilla.

Päivällä kotiin tultaessa jännite pysyi ajon aikana melkeen koko matkan (30min) 12.2V.

Kotiin tultaessa tarkistin jännitteen kun auton sammutin niin näyttäisi 12.6V. Täydessä akussa se oli 12.9V.

Mielestäni pitäisi pysyä kyllä tommosella ajolla ja en webastoa käyttänyt niin tuolla melkeen täyden akun lukemissa ::)
Audi S3 2018 Sedan

M_M

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 10.04.24 - klo:15:53Kotiin tultaessa tarkistin jännitteen kun auton sammutin niin näyttäisi 12.6V.
Kuulostaa aika normaalilta. Eihän nämä autot vakiokunnossa pidä akkua täynnä vaan tarkoituskin on pitää varaustaso alempana ja ladata sitten moottorijarrutusten aikana täydellä teholla.

Rekuperointi on ominaisuuden nimi ja sen saa ainakin osasta MQB-autoja koodattua pois, sen jälkeen auto pyrkii pitämään akun täynnä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Haldex

Lainaus käyttäjältä: M_M - 11.04.24 - klo:06:48Kuulostaa aika normaalilta. Eihän nämä autot vakiokunnossa pidä akkua täynnä vaan tarkoituskin on pitää varaustaso alempana ja ladata sitten moottorijarrutusten aikana täydellä teholla.

Rekuperointi on ominaisuuden nimi ja sen saa ainakin osasta MQB-autoja koodattua pois, sen jälkeen auto pyrkii pitämään akun täynnä.

Aina oppii jotain uutta, kiitos tästä tiedosta!  8)
Audi S3 2018 Sedan

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy