Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

burgi

JMJ:lle autossa on kaikki vielä alkuperäistä öljyt, akku yms., vastahan tällä ajettu hieman yli 10 tkm, eli eka huolto vielä tekemättä.
Nimenomaan käynnistyksillä tarkoitin kylmäkäynnistyksiä ilman mitään lämmityksiä ja ne ovat kyllä tässä Leonissa todella vakuuttavia, nythän niitä on pari viikkoa kipakoissa pakkasissa harjoiteltu.
Seat Leon 1.0 Ecomotive Style (2019)
BMW R1200 RT (2014)

leon_13

Lainaus käyttäjältä: burgi - 24.01.14 - klo:08:38
JMJ:lle autossa on kaikki vielä alkuperäistä öljyt, akku yms., vastahan tällä ajettu hieman yli 10 tkm, eli eka huolto vielä tekemättä.
Nimenomaan käynnistyksillä tarkoitin kylmäkäynnistyksiä ilman mitään lämmityksiä ja ne ovat kyllä tässä Leonissa todella vakuuttavia, nythän niitä on pari viikkoa kipakoissa pakkasissa harjoiteltu.
Myös minulla lähtee hienosti ekalla käyntiin 1.4l 122 vaikka ei ole mitään moottorilämmitintä. Ajossa tulee nopeasti sisälle lämmintä, mutta moottorin lämpö jään yhteen tai max kahteen pykälään 10 kilsan ajolla. Kannattaisi virittää jokin suoja, jotta moottori lämpiäisi enemmän ja kulutus laskisi, joka näyttä nyt seitsemää samalla matkalla kun kesällä viittä. Risteyksissäkin huomaa että tyhjäkäynti kierrokset tonnin päälle, kun kesällä vastaavassa tilanteessa noin 800 ja auto muutenkin lämpimällä start stoppaa toisin kuin nyt

srout

Aamulla tolpasta ok. Illalla työpäivän jälkeen kylmäkin on käynnistynyt ongelmitta. Mulle uusi ominaisuus (eka VAG): jos käynnistän auton ovi auki (ikkunoiden rapauksen ajaksi) niin painettava kytkin pohjaan, muuten ei starttaa.

Jmj

burgi,
kiitos vastauksesta.

No alussahan se matka autolla on.
Tuliko auton mukana varaöljyä? Jossain vga:n alueen keskusteluissa siitä mainitaan.
Reilua öljyn kulutusta on jollakin Golfilla ollut.

Defalta näkyy olevan saatavissa vain säteilylämmitin Seatille (ainakin 1,4 TSI:lle).
Calixilta taas letkuun laitettava.

Miten tuohon koko lämmittäjään nyt sitten suhtautuu.
Synteettiset öljythän autoissa nykyisin pääasiassa on.

Jmj



burgi

Minä laitoin Leoniin uudet maskisuojat ( ala- ja ylämaski) kiinni kolmisen viikkoa sitten. Lämmöt nousee hyvin ja myös pysyy tasaisina näilläkin pakkasilla, ei pahaa sanottavaa suojista.
Seat Leon 1.0 Ecomotive Style (2019)
BMW R1200 RT (2014)

eugen7

Lainaus käyttäjältä: burgi - 24.01.14 - klo:11:42
Minä laitoin Leoniin uudet maskisuojat ( ala- ja ylämaski) kiinni kolmisen viikkoa sitten. Lämmöt nousee hyvin ja myös pysyy tasaisina näilläkin pakkasilla, ei pahaa sanottavaa suojista.

Mistä löytyy ja mihin hintaan ?

Pekezi

Lainaus käyttäjältä: srout - 24.01.14 - klo:09:49
Mulle uusi ominaisuus (eka VAG): jos käynnistän auton ovi auki (ikkunoiden rapauksen ajaksi) niin painettava kytkin pohjaan, muuten ei starttaa.

Eikös se kytkin pidä painaa aina pohjaan startatessa, oli sitten ovi auki tai kiinni (ainakin meidän Leonissa ja Ibizassa on näin, kuten vanhassa Octaviassakin oli). Taitaa liittyä jotenkin tohon Start&stop-järjestlmään.
Käytössä:   Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 4x4 -16
                 Skoda Octavia Combi 2.0 Tdi 4x4 -17
Ex:            Seat Leon FR 2.0 Tdi 184 hp 2013
                 Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 2013
                 Seat Ibiza 1.2 Tsi Itech 2014
                 Skoda Octavia Elegance 1.6 TDi 2012

srout

Totta. Olen vaan aina autoja käynnistäessä painanut kytkimen pohjaan, joten tuota pakkoa ei ole tullut huomattua kunnes nyt, kun puolella kankulla istuu siinä penkillä ovi auki ja oikealla jalalla hapuilee sitten kytkintä. :)

pöllimies

Meinasin äsken tankata auton mutta jäi tekemättä, oli tankkausluukku vissii jäätyny kiinni. Onko muilla ollu ongelmia sen kanssa? Ei siis pomppaa auki vaikka kuinka painelee.

Pekezi

Lainaus käyttäjältä: pöllimies - 26.01.14 - klo:20:42
Meinasin äsken tankata auton mutta jäi tekemättä, oli tankkausluukku vissii jäätyny kiinni. Onko muilla ollu ongelmia sen kanssa? Ei siis pomppaa auki vaikka kuinka painelee.

Aukeaako jos vain vääntää kannen auki? Se pompautus ousihan vain pompauttaa sen kannen auki, ei millään tavalla lukitse kantta.

Kun kannen vain saa esim. kynnellä kammettua auki, pääsee sitten, anteeksi brutaali kielenkäyttöni, runkkaamaan sitä pompautusjousisysteemiä ja usein se alkaa sitteen pelaamaan. Jos taas kansi ei aukea kampeamallakaan, on kannen takana luultavasti jäätä, eikä kantta kannata väkisin vääntää auki ettei vaurioidu...
Käytössä:   Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 4x4 -16
                 Skoda Octavia Combi 2.0 Tdi 4x4 -17
Ex:            Seat Leon FR 2.0 Tdi 184 hp 2013
                 Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 2013
                 Seat Ibiza 1.2 Tsi Itech 2014
                 Skoda Octavia Elegance 1.6 TDi 2012

pöllimies

 :)ei auennu vaikka kevyesti kampesin sitä parlkikiekolla, pitänee vähä lämmittää kuumailmapuhaltimella ja sitten jotain lukkosulaa laittaa kun saa auki. Ja mullakin näyttäs olevan kosteutta sekä ajovaloissa että talavaloissa.

burgi

Kysyttiin mistä hankin Leoniin maskisuojat, eli täältä: http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/maskisuojat?gclid=CPP65LqMp7oCFQ4Q3godv1AADw

itse hieman tuunasin niitä ja sprayasin mustalla maalilla ne, jotta sopivat paremmin valkoisen auton ja mustien muoviosien kanssa yhteen. Alkuperäinen sävy ei ollut niin musta.
Seat Leon 1.0 Ecomotive Style (2019)
BMW R1200 RT (2014)

frozzu

Ennen kuin kukaan lähtee ostelemaan noita maskisuojia, niin kannattaa kysyä merkkiliikkeestä. Itse sain maahantuojan kautta veloituksetta alkuperäiset maskisuojat ja toimineet erinomaisesti. Auto siis ostettu eri liikkeestä (Seat Center) kuin mistä sain maskisuojan (autotalo laakkonen).
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

-ruoska-

Miltäs nuo alkuperäiset maskisuojukset näyttää?

srout

Jos ei ole tullut katsottua vararengassyvennykseen ... mun oli siellä.
Ja näyttävät samalta kuin yo. linkin kautta hakee Leonin keulan kuvan.

msr

Lainaus käyttäjältä: pöllimies - 26.01.14 - klo:20:42
Meinasin äsken tankata auton mutta jäi tekemättä, oli tankkausluukku vissii jäätyny kiinni. Onko muilla ollu ongelmia sen kanssa? Ei siis pomppaa auki vaikka kuinka painelee.
Golfissa on tuota samaa vikaa ollut ilmeisesti enemmänkin, keskustelua löytyy tuolta Golf VII-aiheen alta (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12788.msg430918#msg430918). Huollossa ovat ilmeisesti myös korjanneet tuota vikaa menestyksekkäästi, ja saranan ja lukitustapin voitelu on myös auttanut. Omassa Leonissa ei ainakaan vielä (kop kop) ole luukku jumitellut.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: srout - 27.01.14 - klo:09:36
Ja näyttävät samalta kuin yo. linkin kautta hakee Leonin keulan kuvan.

Aika tökerön näköiset, saako nuo askarreltua sisäpuolelle?  :o

jokusata

Pari kysymystä F5 MK3 leonista, omalla ajettu nyt 23t/km ja kojetaulun (mittariston läpinäkyvä) muovi pärisee matka-ajossa häiritsevästi, onko kokemuksia tälläisestä? Mitään muita nitinöitä/natinoita ei ajossa ole 20t/km aikana kuulunut, mutta ajan työkseni joten toi on aika häiritsevää... Toinen mikä mietityttää on takaluukun kaasujouset, joudutteko nostamaan kontin luukun ylös asti, vai nouseeko kun kontin avaa? omassa joutuu nostamaan ylös asti ei kylläkään laske sieltä, mutta syli täynnä tavaraa niin kyllähän se vähän hajottaa... Kulutus noussut viimeisen 10tonnin aikana 0,5 litraa nousten nyt 5.8 long term, 65/35 city matka joka on aika korkea, mutta minkäs teet :/...

Yksi hauska fakta on etumatkustajien jalkamatot joissa lukee GOLF  ;D ;D ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: Pekezi - 25.01.14 - klo:08:22
Eikös se kytkin pidä painaa aina pohjaan startatessa, oli sitten ovi auki tai kiinni (ainakin meidän Leonissa ja Ibizassa on näin, kuten vanhassa Octaviassakin oli). Taitaa liittyä jotenkin tohon Start&stop-järjestlmään.

Ainakin aikanaan koeajamani Golf VI vaati kytkimen pohjaan startissa, vaikkei autossa start-stoppia ollutkaan. Eiköhän tuo ole ihan vain turvatoiminto, ettei pääse hyökkäämään jos on unohtunut vaihde päälle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

burgi

Jokusata - minulla samaa ongelmaa takaluukun pumppujen kanssa, eli joutuu auttamaan käsin luukun nousua ja olenkin viemässä auton takuuhuoltoon jossa vaihtavat uudet pumput viikon päästä.
Seat Leon 1.0 Ecomotive Style (2019)
BMW R1200 RT (2014)

Leon_122

Tuleeko muille tälläisiä ilmoituksia, start and stop status:

-Operating temperature not maintainded
-power consumption is high
-gear is engaged

Omassa tulee näitä kovilla pakkasilla, muuten ei. Nämä ei ole varmaankaan mitään oikeita vikoja vaan ilmoituksia? Poistuvat ainakin itsestään.

Angus

Lainaus käyttäjältä: Leon_122 - 29.01.14 - klo:15:37
Tuleeko muille tälläisiä ilmoituksia, start and stop status:

-Operating temperature not maintainded
-power consumption is high
-gear is engaged

Omassa tulee näitä kovilla pakkasilla, muuten ei. Nämä ei ole varmaankaan mitään oikeita vikoja vaan ilmoituksia? Poistuvat ainakin itsestään.

Aivan normeja, auto vaan ilmottelee miksi s/s ei ole toiminnassa. Volkkarissa aivan samat ilmoitukset, ei aihetta huoleen.
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10â,¬ Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

Pema

Alkaa jo huvittamaan vm. 2014 Leonin lukkojäätymiset. Kuskin oven lukko jäätyili, eikä ovi pysynyt kiinni. No vaihdettiin lukko takuuhuollossa, jossa saatiin sitten tehtyä naarmut joiden takia auto menee parin viikon päästä maalauksen niiden osalta (asentaja ei tietenkään asiasta maininnut, onneksi tuli itse tarkastettua).

Oven lukko tuntuu nyt ainakin toistaiseksi toimivan...Nyt sitten jäätyy takakontin lukko, se ei aina aukea näillä 20 asteen pakkasilla.  Vähäinenkin huumori loppuu tuon kanssa, varmaan joutuu kaikki lukot vaihtamaan jossain vaiheessa, kun niiden rasvat eivät kestä näitä pohjolan pakkasia. Tai no, taitaa mennä vaihtoon koko auto... mulla sentään ollut erimerkkisiä autoja 80-luvulta saakka, eikä ikinä niissä noin lukot jäätyilly.

Repost

Lainaus käyttäjältä: Pema - 31.01.14 - klo:20:54
Alkaa jo huvittamaan vm. 2014 Leonin lukkojäätymiset. Kuskin oven lukko jäätyili, eikä ovi pysynyt kiinni. No vaihdettiin lukko takuuhuollossa, jossa saatiin sitten tehtyä naarmut joiden takia auto menee parin viikon päästä maalauksen niiden osalta (asentaja ei tietenkään asiasta maininnut, onneksi tuli itse tarkastettua).

Oven lukko tuntuu nyt ainakin toistaiseksi toimivan...Nyt sitten jäätyy takakontin lukko, se ei aina aukea näillä 20 asteen pakkasilla.  Vähäinenkin huumori loppuu tuon kanssa, varmaan joutuu kaikki lukot vaihtamaan jossain vaiheessa, kun niiden rasvat eivät kestä näitä pohjolan pakkasia. Tai no, taitaa mennä vaihtoon koko auto... mulla sentään ollut erimerkkisiä autoja 80-luvulta saakka, eikä ikinä niissä noin lukot jäätyilly.

Aika erikoista että lukot tollatavalla jäätyy.
Mulla on mallivuoden 2014 Leon ja lukkojen jäätymisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia vaikka olen pessyt auton noin 2 kertaa viikossa välittämättä pakkasesta. Yöt auto seisoo kylmässä tallissa. Kaikki lukot on toimineet moitteettomasti, mukaan lukien takakontin lukko. Jopa polttoaineentäyttöluukku on lähtenyt auki ilman ongelmia.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Pema - 31.01.14 - klo:20:54
.....................Tai no, taitaa mennä vaihtoon koko auto... mulla sentään ollut erimerkkisiä autoja 80-luvulta saakka, eikä ikinä niissä noin lukot jäätyilly.

Autoiluhistoriaasi ei taida kuulua kovin montaa VW-Groupin autoa? Niissä jäätyvät lukot ovat ihan arkipäivää, jos autoa pidetään koko ajan ulkona. Tilanne helputtuu jos auton saa välillä kuivaksi esim. työpäivän aikana firman lämpimässä parkkihallissa.
T: nimim "Konsernin autoilla jo vuodesta -78 ja tuttua on"

Pema

Lainaus käyttäjältä: Epes - 01.02.14 - klo:12:22
Autoiluhistoriaasi ei taida kuulua kovin montaa VW-Groupin autoa? Niissä jäätyvät lukot ovat ihan arkipäivää, jos autoa pidetään koko ajan ulkona. Tilanne helputtuu jos auton saa välillä kuivaksi esim. työpäivän aikana firman lämpimässä parkkihallissa.
T: nimim "Konsernin autoilla jo vuodesta -78 ja tuttua on"

No eka VW-groupin auto tämä on. Minulla on lämmin autohallipaikka ja itseasiassa se tuntuu vain pahentavan ongelmaa. Ilmeisesti kaikki paikat eivät ehdi kuivumaan yön aikana, vaan lukkoihin jää kosteutta joka sitten päivällä pääsee toisinaan jäätymään. Kun se jatkuvasti ulkona, jäätymistä ei tunnu niin herkästi tapahtuvan. Viikonloppuisin auto on toisinaan koko ajan hallissa, mutta jostain se kosteuden silti sinne saa. Harmillista tuo on, aiheuttaa hermojen kiristelyä muuten niin hyvää autoa kohtaan...No ainakaan oven lukko ei taida enää jäätyä sen vaihdon jälkeen.  Oisko tullut tehtaalta huonot rasvat lukkoihin?

Jmj

Pema,
ärsyttävä se lukkojen jäätyminen on.
Yhdestä ranskalaisesta on kokemusta. Ei kovin hauskaa ollut ajella autolla käsi kahvasta ovea kiinni pitäen.

Et tainnut itse pystyä olemaan huollossa paikalla.
Näitkö entisen lukon ja/tai kerrottiinko sinulle mikä siinä oli sitten vialla.
Tuskinpa se lukko olisi vielä voinut rikki olla.
Olisihan se hyvä, jos tuo vaiva saataisiin pois.

Nuo naarmutusjutut ovat hankalia.
Myöntikö asentaja tehneensä naarmut?

Jmj


Pema

Lainaus käyttäjältä: Jmj - 01.02.14 - klo:16:19
Pema,
ärsyttävä se lukkojen jäätyminen on.
Yhdestä ranskalaisesta on kokemusta. Ei kovin hauskaa ollut ajella autolla käsi kahvasta ovea kiinni pitäen.

Et tainnut itse pystyä olemaan huollossa paikalla.
Näitkö entisen lukon ja/tai kerrottiinko sinulle mikä siinä oli sitten vialla.
Tuskinpa se lukko olisi vielä voinut rikki olla.
Olisihan se hyvä, jos tuo vaiva saataisiin pois.

Nuo naarmutusjutut ovat hankalia.
Myöntikö asentaja tehneensä naarmut?

Jmj

Jmj,

Se on todella ärsyttävää kun lukot jäätyy. Eilenkin lähdin reissuun ja kun aloin pakkaamaan takakonttiin tavaraa, ei sen ovi auennut. No toki takapenkin kautta sain sinne survottua laukut, mutta kiireessä menee kyllä hermot.
Edellinen autoni oli ranskalainen, ja kas kummaa ainoa "vika" mikä siinä korjattiin 5 vuoden aikana, oli moottorin kylmänä nykimisen vuoksi asennettu päivitys. Ei jäätynyt lukot siinä...

Joo, en ollut paikalla huollossa eikä työn vastaanottajakaan oikein tiennyt sanoa mikä siinä oli ollut vialla. Sanoi vaan että viallinen lukko, joka vaihdettiin. Vaijerit olivat kuulemma kunnossa.

Asentaja myönsi tehneensä naarmut, muttei siis niistä itse ensin maininnut. No samaisessa merkkikorjaamossa tehdään sitten siihen korjausmaalaus. Ottaa se pattiin kun naarmutetaan alle 7 tuhatta ajettua autoa. Ei kyllä oikein anna vakuuttavaa kuvaa liikkeen tasosta, mutta onneksi paikkakunnalla on toinenkin merkkikorjaamo...

Jmj

Yksi tunari voi aiheuttaa ison harmin firmalle.
Toivottavasti on osaava maalaamo.

Minulla oli muutama vuosi sitten uuden auton hankinta.
Auto luovutettiin. Pihassa pestessä löytyi molemman puolisista ovista maalivikoja.
Liikkeessä tutkittiin ja todettiin kuljetuksessa tulleeksi ja löytyi myös oven rivasta jälkiä.
Maalattiin kolme ovea. Sattui lukon kanssa myös harmia, mutta ei viitsi enää siitä kirjoitella.
Liike tuli huolloissa vastaan. Olisin halunnut peruuttaa kaupan. Olisi pitänyt ilmeisesti riitauttaa, johon en ryhtynyt.
Se maalaus teetettiin erillisessä maalaamossa. Hyvin olivat osanneet.

Jmj

vagx3

Rosso & jokusata - täällä myös rämisee mittariston pleksi. Ensin luulin syyksi kojelaudan muovia kun räminä loppui siitäkin painamalla, mutta kyllä se tuo pleksi on. Lumipöpperöisillä teillä raivostuttavaa, samoin kuin nyt pahentunut takaistuimen vasemman selkänojan lukituksen ja saranoitten kolina. Selkänojalle annettu ensiapu lukituksen väliin laitetulla paperilla ei auta saranoiden väljyydestä tulevaan kolinaan, paikka tarvitsisi varmaan jotain paksua rasvaa. Autolla ajettu 22 tkm ja ajattelin viedä ekaan huoltoon maaliskuun alussa jolloin tulee vuosi autoalle ikää, katsotaan saavatko korjattua hälyäänet.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy