Passat 2008 Variant jarrusatulan vaihto (sähköinen seisontajarru)

Aloittaja tapsitee, 21.09.23 - klo:20:45

« edellinen - seuraava »

tapsitee

Takajarru rupesi laahaamaan. Mietin ensin, että olisko sähköinen seisontajarru ottanut itseensä, mutta näkyy vuotelevan jarrunestettä jostakin satulan uumenista, eli vaikutelma on, että jää muuten vaan laahustamaan levylle.

Nythän tässä ei ole muuta ongelmaa kuin hieman epäpätevyyttä tuon sähköisen seisontajarrun kanssa. Jos vanha satula nousee irti, niin voiko sähköpiuhan vain nypätä irti (siis jos vaihtotyötä tekee seisontajarrut auki ja auto virrattomana) vai pitääkö se ajella Vagcomilla auki? Vai jääkö seisontajarru avattunakin niin kireälle, ettei satula mahdu nousemaan paikaltaan? Uudessa satulassa näyttää seisontajarru olevan luonnollisesti valmiiksi auki, joten sen asentaminen paikalleen olisi helppoa.

Muuten ei ongelmaa, mutta auto seisoo nyt paikassa, jossa ei ole sähköä, joten jarrun ajaminen auki ja auton pitäminen sähköissä operaation ajan on vähän konstikasta. Jostain lueskelin, että vaihtoja on tehty myös ilman Vagcomia ja että seisontajarru kalibroi itse itsensä, kun jonkun kerran ajelee jarruja kiinni ja auki asennuksen jälkeen ihan kojetaulun napista.

o.b.

Ota sähkömoottori irti jarrusatulasta ja pyöritä esiintulevasta XZN kannasta käsijarru löysemmälle. Samalla metodilla saat tarvittaessa uudenkin satulan käsijarrun riittävän lähelle vaihdon jälkeen.

Työhön kannattaa varata mukaan kuusiokolo-, torx- ja XZN-avainsarjat.

Marko

Satulan pitäisi lähteä pois puuttumatta käsijarruun.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.


tapsitee

Tarjoutui tilaisuus viedä auto nosturille, joten sain sen myös vaivattomasti sähköihin. Niinpä käytin Vagcomia jarrujen ohjaamiseen rempan aikana. Tuli testattua, että jarru nousi paikaltaan myös ilman Vagcomia, mutta ajattelin nyt edetä läppärin kanssa, kun sellainen kerran on.

Jarrun moottorin sähköliitin aiheutti päänvaivaa, kun en ole noiden töpseleiden kanssa niin tuttu. Mutta kunhan vaan piti mielessä, että ilman työkaluja ja jostakin painamalla ja toisaalta vetämällä se kyllä lähtee, niin näin sitten tapahtui. Ehjänä pysyi.

Uusi satula ja letku kiinni, ilmaus painepöntön kanssa ja sitten ajoin läppäriltä jarrut takaisin kiinni. Tässä vaiheessa tuli vähän jännä olo, kun yhteys moduuliin katkesi ja kojelaudassa vilkkui käsijarrun valo. Yhteyttä moduuliin ei enää syntynyt, joten epäilin jo rikkoneeni sen. Kävin ratin takana polkemassa vähän jarrua ja painelemassa käsijarrun nappia, jolloin laitos heräsi henkiin. Rupesi toimimaan kuin enkeli.

Kiitos jälleen kommenteista!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy