Webaston uusiminen

Aloittaja Hengsteri, 29.09.16 - klo:18:15

« edellinen - seuraava »

FinnMove

Laitan tähän ketjuun, kun en parempaakaan löytänyt tai olin laiska etsimään...

Vuoden 2011 bensa Superbista kyrvähti tehdasasennettu (on kaukosäädin ja näkyy ajotietokoneessa + on nappi lämppäripaneelissa) TT-V ja päätin vaihtaa sen VEVO:on. Nyt on vain vaikeus löytää sopivalla "koodilla" oleva VEVO. Tiedän, että pitää olla "Standheizung". DP42 on jo tulossa.

Jotta milläs koodilla varustettua VEVOa minun nyt pitäisi etsiskellä? Käyvätkö kaikki VAG:n (tai Skodan) "Standheizung" VEVO:t?  :-\

Purin jo vanhan TT-V:v joten sen varusteita (pakoputki, imuvaimennin) voin siirtää.
Höpö höpö, se mitään maksa...

o.b.

Kaikki konsernin VEVOt pitäisi käydä.

vmx

Lainaan ketjua, kun en uuttakaan viitsi pikkukysymyksen takia avata. Vaihdoin tänään -07 passatin termostaatin, ja huomasin jotain outoa. Kyseessä siis -07 passat 1.9tdi, paremman puoliskon uutena ostama. Autossa ei ole koskaan ollut mitään kaukosäädintä, kojelaudan nappia, eikä tietokoneen asetuksistakaan löydy mitään webastoon ohjaamiseen viittaavaa. Jäähdytysnesteitä laskiessa huomasin oikean etupyörän ja puskurin välissä omituisen mötikän, johon menee vesiletkut, ja lähtee joku pakoputken näköinen jutskuli. Syylärin päällysmuovissa on myös webaston tyyppitarra. Eli autossa on näköjään webasto, jota ei ole tarkoitettu käytettäväksi, vai mikähän homma tuo on? Miten tuon saisi helpoiten käyttöön?

Killer

Lainaus käyttäjältä: vmx - 28.10.23 - klo:22:04Lainaan ketjua, kun en uuttakaan viitsi pikkukysymyksen takia avata. Vaihdoin tänään -07 passatin termostaatin, ja huomasin jotain outoa. Kyseessä siis -07 passat 1.9tdi, paremman puoliskon uutena ostama. Autossa ei ole koskaan ollut mitään kaukosäädintä, kojelaudan nappia, eikä tietokoneen asetuksistakaan löydy mitään webastoon ohjaamiseen viittaavaa. Jäähdytysnesteitä laskiessa huomasin oikean etupyörän ja puskurin välissä omituisen mötikän, johon menee vesiletkut, ja lähtee joku pakoputken näköinen jutskuli. Syylärin päällysmuovissa on myös webaston tyyppitarra. Eli autossa on näköjään webasto, jota ei ole tarkoitettu käytettäväksi, vai mikähän homma tuo on? Miten tuon saisi helpoiten käyttöön?

Siinä on ajonaikainen tehdaswebasto joka käynnistyy automaattisesti kun nesteet on kylmät tai jäähtyneet riittävästi.
Kellosarjalla ja koodauksella on mahdollisuus muuttaa esilämmittäväksi.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Klonksvagen

Tarviiko tehdasasenteinen webasto jotain ohjelmointia webaston softalla, jotta ymmärtää telestartia? Minulla on siis tehdasasenteinen karvalakki webasto ilman mitään kelloja tms. Jälkikäteen asennettu telestart (T91?). Kysyn, koska vaihdoin vanhan rikkinäisen webaston toimivaan samalla osanumerolla olevaan, eikä kaukosäätö enää toimi. Ilmastoinnin puhallin lähtee päälle, mutta taitaa ainakin tässä asennuksessa tuo telestart -boksi suoraan ohjata puhallinta. VCDS:llä laitettu koodaus ja adaptaatiot kuten vanhassa, eli kaukosäädön olemassaolo kerrottu sitä kautta. Measuring blokeista myös näkee, että kaukosäätimen OFF -komento tulee perille, mutta ON -komento ei aiheuta mitään reaktiota.

Aivan kuin lämmitin ei jostain syystä ymmärtäisi telestartin päälle-käskyä. Tämän takia aloin pohtimaan tarviiko lämmitin w-busin kautta jotain ohjelmointia, vai onko se edes mahdollista näissä tehdasasenteisissa? Konehuoneessa seikkailee yksinäinen keltainen johto webastolle, eli tästä päättelin telestartin toimivan w-busilla. Telestart ei yksinään keskustele auton kanssa, eli jotain siellä w-busissa selvästi liikkuu.

Yksi vaihtoehto on tietenkin vaihtaa vanhasta lämmittimestä ohjainkortti tähän uuteen, mutta en millään haluaisi purkaa lämmitintä enää pois.

Koneena 2.0 TDI ja auto on vuosimallia 2008. Vanhasta webastosta kului palopuhaltimen moottori loppuun.

Jacce75

Näkyykö moottoritilassa kolmen sulakkeen nippua? Tehdasasenteisessa webastossa ei ole mitään yksinäistä keltaista johtoa, jälkiasennusmalleissa se on. Käytännössä keltainen kaapeli jälkiasenteisissa webastoissa on kaikessa yksinkertaisuudessaan diagnoosia varten.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

o.b.

Jos autossa on alkujaan lisälämmitin "Zuheizer", niin se vaati kalliin donglen, jonka avulla se saatiin ohjelmoitua tukemaan telestarttia. Jos Webaston uusii, kannattaa valita sellainen, jossa lukee "Standheizung".

Vaihda piirikortti vanhasta, niin lähtee taas toimimaan.

Tuon ikäisiin autoihin voi myös vaihtaa huomattavasti paremman VEVO mallisen lämmittimen, mutta annostelijapumpun vaihto on tarpeen jos auton lisälämmitin on uudempaa TT-V mallia DP40 pumpulla ilman takaiskua.

Klonksvagen

Kiitos vastauksista. Molemmat lämmittimet ovat siis osanumeroltaan identtisiä TTV "zuheizer" lämmittimiä. Webasto on selvästi tehdasasenteinen, mutta telestart on lisätty jälkikäteen, joka on näissä kuulemma hyvin yleistä? Toimi vanhan lämmittimen kanssa hienosti kunnes lämmitin hajosi. Telestart -purkki on kojelaudan päässä, ja antenni tuulilasilla. Yksinäinen keltainen johto on vedetty telestartin asennuksen yhteydessä, koska tietenkin vaatii tuon w-busin, jonka kautta telestart kommunikoi lämmittimelle.

Luin toisita topiceista, että mm.transporttereihin ja octavioihin on lisätty telestartteja ihan vaan vetämällä pari johtoa ja koodamalla vcds:llä tuo kaukosäätö käyttöön. Ei ollut puhetta sen kummemmasta ohjelmoinnista. Selvästi minullakin webasto tällä hetkellä saa w-busia pitkin ainakin OFF -komennon, kun se kerran on VCDS:llä on nähtävissä.

Onko tämä o.b:n mainitsema ohjelmointi jotain, joka tehdään webaston omalla ohjelmalla, vai jollain vag speciaali työkalulla? Webaston oman ohjelman saa ilmeisesti ilmaiseksi ladattua ja kaapeliksi käy KKL -kaapeli, jos jaksaa harrastaa.

Kovasti hämmentää tuo, että telestart selvästi kommunikoi lämmittimen kanssa ainakin jotakin. Samoin webaston koodauksessa on tuo oma numero kaukosäädölle, ja sillä on selvä vaikutus lämmittimen measuring blockien sisältöön. Uuden lämmittimen koodauksesta voi sanoa sen, ettei siinä ole ollut kaukosäätöä asennettuna.

Anyway, taitaa olla helpointa siis vaihtaa vanha ohjainkortti.

Luin tuosta VEVO -päivityksestä vasta sen jälkeen kun olin jo tilannut tuon TTV:n. Kovasti on tosiaan tuo TTV saanut rapaa niskaansa. Tämä vanha lämmitin oli polttanut 1200 tuntia ja palopuhaltimen moottori oli yksinkertaisesti kulunut loppuun. Oli ilmeisesti siis hyvä yksilö lajissaan.

Jacce75

http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

o.b.

Tavallisen TT-V:n saa WBUS:in kautta päälle kunhan komento on oikea. Webastossa on kolme käynnistyskomentoa, joista telestart käyttää yhtä. Modaamattoman Zuheizerin saisi käyntiin yhdellä noista komennoista (en nyt muista, mikä niistä). Noista on monia Arduino projekteja netissä jos haluaa harrastella.

Lainaus yhdeltä projektisivulta: https://github.com/H4jen/webasto/blob/master/webasto_wbus.txt

Command 0x10
Shutdown. No data. Afterwards sensor 0x50 is 0x03
von 0x03 0x03 auf 0x03 0x01 zurück gekehrt. Später dann auf 0x03 0x00.

Command 020
One byte data (operating time in minutes). Just turn on the single only
mode that is available. Other similar commands are more specific.

Command 0x21
Parking heater on. One byte data for length of heating in minutes
TX f4 03 21 3b ed
RX 4f 03 a1 3b d6

In some cases, this sort of NAK occurrs:
RX 4F 04 7F 21 33 26

Command 0x22
Turn on ventilation. One byte data for length of ventilation in minutes
TX f4 03 22 3b ee
RX 4f 03 a2 3b d5

Command 0x23
Turn on supplemental heating. One byte data for length of heating in minutes
TX f4 03 23 3b ef
RX 4f 03 a3 3b d4

Command 0x24
Circulation pump external control

Klonksvagen

Pitääkö tästä nyt siis vetää johtopäätös, että vanhan webaston ohjainkortti on ohjelmoitu jollain donglella, jotta ymmärtää telestartia? Uusikin webasto selvästi ymmärtää jotain, mutta ei päälle -komentoa.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Klonksvagen - 15.01.24 - klo:13:58Pitääkö tästä nyt siis vetää johtopäätös, että vanhan webaston ohjainkortti on ohjelmoitu jollain donglella, jotta ymmärtää telestartia? Uusikin webasto selvästi ymmärtää jotain, mutta ei päälle -komentoa.
Oikea johtopäätös. 0x10 on sammutus oli käynnistyskomento mikä vaan noista kolmesta.

Klonksvagen

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.01.24 - klo:15:02Oikea johtopäätös. 0x10 on sammutus oli käynnistyskomento mikä vaan noista kolmesta.

Ok, kiitos infosta. Vaihdan tänään vanhan ohjainkortin ja katson lähteekö kaukosäätö toimimaan.

Tulevaisuuden varalta, keskusteleeko nuo standheizung -mallit w-busin kautta? Eli jos ostaisin esim. TTV standheizung -mallin, ymmärtäisikö se telestarttia, vai keskusteleeko tehdaswebasto telestartin kanssa auton omaa väylää pitkin? Jotenkin on sellainen mielikuva, että tehdasasenteinen kaukosäätö on ainakin auton omassa väylässä, koska saman ikäisessa audissa sai kaukosäätimen paritettua vcds:n kautta eikä tarvinut irrotella sulakkeita.

Entä VEVO -mallit? Onko näissä sama tarina, että zuheiser ei ymmärrä telestartia?

o.b.

Kaikki konsernin Webastot juttelee W-BUS:in tai LIN-busin kautta kaukosäätimen vastaanottimelle ja päinvastoin. LIN-bus on uudemmissa autoissa (esim. Golf7 ja Passat B8 eteenpäin).

Kaukosäätimen paritus VCDS:llä menee ilmeisesti siten, että komento parituksesta menee ensin CAN-väylää Webastolle asti ja Webasto muuttaa komennon W-BUS:lle. W-BUS kautta komento menee sitten kaukosäätimen vastaanottimelle.

Klonksvagen

Ok, käy järkeen. Eli tuollainen standheizung -lämmitin olisi varmaankin ymmärtänyt telestartia suoraan.

Vaihdoin ohjainkortin vanhasta lämmittimestä, ja telestart alkoi toimimaan. Operaatioon meni aikaa enää vain n. 1h 45 min, kun oli lämmittimen irroitus kerran harjoiteltu. Pohjamuovin reuna-osa pois, puskurin reuna auki, ja pesunestesäiliön alaosa irti. Tietenkin sisälokaria myös auki ja vilkku sekä pieni ritiä pois puskurista. Myös pesunestesäiliön yläosan ruuvit piti irrottaa, jotta alaosan saa irrotettua. Kun alaosa on irti, saa lämmittimen irti ulommasta kiinnitysraudasta. Ensimmäisellä kerralla irrotin koko tukiraudan, mutta yksi torx -ruuvi on todella vaikeassa paikassa pesunestesäiliön alla. Senkin saa kyllä tarvittaessa pois kun säiliön ruuvit on irrotettu ja siirtää diesel-suodattimen pois edestä.

Ilmeisesti homma on huomattavasti helpompi, jos ei ole valojen pesimiä, kun säiliö on eri mallinen/pienempi. Puskuria ei kuitenkaan tarvitse irrottaa, vaikka valojen pesimet löytyisivätkin.Vähemmällä tappelulla kyllä varmasti pääsee jos jaksaa käyttää hieman aikaa puskurin irrotukseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy