A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Sanuuk

Omani kun hain, niin ei tuosta edes huomannut että on diesel, jos ei tietäis ;D

Latexi

Kyllä jo nykyään on varsin kyseenalaista laskea dieselin kannatavuuteen. Nykyiset bensareput kulkevat suhteellisen pienellä kulutuksella verrattuna niihin entisiin kymppisatasella syöviin lotjiin. Lisäksi nykyään on sellainen vaino virhepiipertäjien (ja muiden vastaavien) tahilta, että niihin dieselin pakokaasuihin kuolee viimeistään ensi viikolla.

Jossain määrin on bensavehkeen käyttö huolettomampaa, kun ei tarvitse aina pelätä sitä EGR-venttiilin laukeamista.
Latexi

optilab

Kyllähän sitä itsekin olisi bensakoneella ostanut, jos pelimerkit olisivat riittäneet, mutta katsoin nelivedon ehdottomasti tärkeämmäksi ominaisuudeksi tällä budjetilla, kuin vajarin bensan. Jos Audi olisi tuon 190hv bensan tehnyt quattrona, niin se olisi varmasti nyt pihassa.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

optilab

Nyt mittarissa 17100, eikä ole kapistus kysellyt adbluen perään vielä ollenkaan. Joillain huudellut jo kuulemma 14tkm paikkeilla täyttöä. Itsellä kaupunkiajoa lähes pelkästään ja aina dynamic päällä, joten ei luulisi ainakaan olevan se säästeliäin tyyli. On siis oletettava, että luovutuksessa adbluen tankki ei ole kaikilla täynnä?
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: optilab - 14.01.17 - klo:13:59
Nyt mittarissa 17100, eikä ole kapistus kysellyt adbluen perään vielä ollenkaan. Joillain huudellut jo kuulemma 14tkm paikkeilla täyttöä. Itsellä kaupunkiajoa lähes pelkästään ja aina dynamic päällä, joten ei luulisi ainakaan olevan se säästeliäin tyyli. On siis oletettava, että luovutuksessa adbluen tankki ei ole kaikilla täynnä?

Vai palaisiko isommilla nopeuksilla enemmän? Itsellä tosiaan 13400km (muistaakseni) kun alkoi pyytelemään. Minulla ylivoimaisesti isoin osa ajosta on maantiellä ja vieläpä moottoritiellää.

Ja tosiaan, jos paukut riittäisivät niin ajaisin bensalla. Ostohinta olisi samoilla varusteilla noussut tonneja ja lisäksi kun työntää sen 50tkm vuodessa, niin kyllä disukka säästää selvää rahaa.

Ongelmiin olen varautunut huolenpitosopparilla.

Latexi

Näillä kilometreillä ei ole mitään järkeä investoida dieseliin. 15 tkm per vuosi.
Latexi

Ranssi

Jälleen on ihmeteltävä Audin politiikkaa olla tarjoamatta mitään muuta kuin perinteisiä voimanlähteitä. Kaikilla pääkilpailijoilla on tarjolla hybridit ja Bemarin ja Mesen mallisto alkaa olemaan jo varsin laaja. Mikä mättää Audilla / VAG:llä?!? Hupenivatko kaikki varat korvauksiin vai miksi ei kuulu asiasta juurikaan mitään...

Late

On noita Hybridi autoja Audilla myös.

Nämä ainakin.

A6 , A8 , Q5, Q7  "Audi hybrid drive"

A3 G-Tron "kaasulla" , E-tron "sähköllä"

Niin ja myös A4 Hybridi tulossa.


Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Late - 14.01.17 - klo:21:29
On noita Hybridi autoja Audilla myös.

Nämä ainakin.

A6 , A8 , Q5, Q7  "Audi hybrid drive"

A3 G-Tron "kaasulla" , E-tron "sähköllä"

Enpä olekaan kuullut Q5:n hybridistä, ellei sitten puhuta jo tuotannosta poistuneen mallin ei -plug in versiosta. Ei tainnut A6:nkaan hybridi mikään menestys olla. Kummaa on se, että nimenomaan volyymeiltään suuressa A4:n kokoluokassa ei ole tarjolla mitään.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 14.01.17 - klo:21:16
Jälleen on ihmeteltävä Audin politiikkaa olla tarjoamatta mitään muuta kuin perinteisiä voimanlähteitä. Kaikilla pääkilpailijoilla on tarjolla hybridit ja Bemarin ja Mesen mallisto alkaa olemaan jo varsin laaja. Mikä mättää Audilla / VAG:llä?!? Hupenivatko kaikki varat korvauksiin vai miksi ei kuulu asiasta juurikaan mitään...

Tietääkseni VAG pistää nyt paukut hybridi- ja erityisesti sähkömallien kehitykseen ja n 2020 paikkeilla pitäisi olla jo laajahko kattaus. Kun päästösotkun takia pitää säästää, niin paukkuja vähennetään polttomoottoripuolelta. Erityisesti dieselin aika alkaa uusissa henkilöautoissa olla pian lopussa, jos nykyinen kehityssuunta jatkuu. Kiristyvät päästömääräykset nostavat erityisesti dieselien rakennuskustannuksia ja useat isot kaupungit suunnittelevat dieselmoottoristen autojen kieltoa. Voipi jälleenmyyntiarvot alkaa pian kääntyä alaspäin...
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Latexi

Ihan totta. Paukut suunnataan jonnekin vuoden 2020 aikoihin, mutta kyllä sieltä ennemminkin tulee joitain lähinnä prototyypiksi loukiteltuja malleja. Niiden sähköllä toimivien autojen haittana on varsin korkea hinta, ainakin Suomen oloissa. Lisäksi se akkukaan ei ole mikään ikuinen eikä sen uusinta ole sieltä halvimmasta päästä. Ja vielä: useiden akkuhärveleiden kanssa se kulkeminen talvikeleissä saattaa jäädä murto-osaan valmistajan lupaamasta.
Latexi

Mjkarhu

#3131
Eikös bemarikin tuo vasta 500-sarjaan ekan hybridifarkun, joten ei sielläkään valikoima ole kovin suuri. Toki Audilla se on olematon. Ja mitä akkuihin tulee, niiden kesto on varmaan suuri kysymys, kuten myös sen sähkömoottorin. Mutta Teslapalstoja lukeneena, ainakin kapasiteetti on pysynyt hyvin isoillakin kilsoilla.

Mutta tuota investointihommaa en ymmärrä diesel/bensa keskustelussa ja miten se liittyy noihin kilsoihin

Hawtin

Se on kyllä kiistatonta, että uusien käyttövoimien osalta "Tekninen etumatka" on kyllä jossain ihan muualla, kuin Ingolstadtissa... ;)
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

-o-

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 14.01.17 - klo:22:43
Tietääkseni VAG pistää nyt paukut hybridi- ja erityisesti sähkömallien kehitykseen ja n 2020 paikkeilla pitäisi olla jo laajahko kattaus. Kun päästösotkun takia pitää säästää, niin paukkuja vähennetään polttomoottoripuolelta. Erityisesti dieselin aika alkaa uusissa henkilöautoissa olla pian lopussa, jos nykyinen kehityssuunta jatkuu. Kiristyvät päästömääräykset nostavat erityisesti dieselien rakennuskustannuksia ja useat isot kaupungit suunnittelevat dieselmoottoristen autojen kieltoa. Voipi jälleenmyyntiarvot alkaa pian kääntyä alaspäin...

Autoveromuutos kulman takana. Mitä luulet kumpi ottaa enemmän takkiin jälleenmyyntihinnassa bensaquattron (autovero n. 12800â,¬) vai dieselquattron (autovero n. 8200â,¬) omistaja? Ylipäänsä "järkevänoloista" maksaa yliääräisistä polleista edellisten erotus ihan vaan valtion pohjattomaan kirstuun....kyllä varmaan on 😜

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 15.01.17 - klo:09:14
Autoveromuutos kulman takana. Mitä luulet kumpi ottaa enemmän takkiin jälleenmyyntihinnassa bensaquattron (autovero n. 12800â,¬) vai dieselquattron (autovero n. 8200â,¬) omistaja? Ylipäänsä "järkevänoloista" maksaa yliääräisistä polleista edellisten erotus ihan vaan valtion pohjattomaan kirstuun....kyllä varmaan on 😜

En puhunut mitään Suomen lähiajan veromuutoksista, vaan kehityksestä noin kymmenen vuoden sisällä. Jos se jatkuu, niin en ostaisi enää dieseliä 2020 paikkeilla. Tietenkin kun maailma on melkoisessa muutoksessa, niin en kuvittele osaavani erheettömösti ennustaa, mutta siihen suuntaan ollaan menossa.

Itseäni ei sinänsä kiinnosta jälleenmyyntiarvo pätkääkään, mutta monia muita kiinnostaa, niin siksi asiasta mainitsin. Eikä oikeastaan kiinnosta verotkaan, hyvään tarkoitukseenhan ne menevät. Ja mitä veromuutokseen tulee, niin tiedän sen kaikki yksityiskohdat, mutta ei se vaikuta auton hankintaani, koska tarvitsemme nyt isomman auton koiran kuljettamiseen emmekä aio kärvistellä vuotta vain säästääksemme hieman rahaa. Elämä on aika lyhyt ja autoja omistaa rajallisen määrän, turha vauhkota jokaisesta sentistä, kun ei niitä täältä kuitenkaan mukaansa saa ;). Jos kuitenkin haluaa asiasta vouhottaa, niin ensi torstainahan esitys julkistetaan!

Olisin kyllä ympäristönäkökohdista valinnut vähemmän saastuttavan auton jo nyt, mutta kun kriteereinä oli riittävä tehokkuus, isot tilat ja nelivetoisuus, niin valikoimaa ei oikein ollut. 2020 paikkeilla tilanne on varmasti toisenlainen.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 15.01.17 - klo:09:14
Autoveromuutos kulman takana. Mitä luulet kumpi ottaa enemmän takkiin jälleenmyyntihinnassa bensaquattron (autovero n. 12800â,¬) vai dieselquattron (autovero n. 8200â,¬) omistaja? Ylipäänsä "järkevänoloista" maksaa yliääräisistä polleista edellisten erotus ihan vaan valtion pohjattomaan kirstuun....kyllä varmaan on 😜

Ai niin, ne "ylimääräiset pollet" eivät ole kaikille ylimääräisiä - joidenkin mielestä elämässä pitää olla myös hauskuutta eikä vain senttien pihistelyä ;)
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

-o-

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 15.01.17 - klo:11:20
Ai niin, ne "ylimääräiset pollet" eivät ole kaikille ylimääräisiä - joidenkin mielestä elämässä pitää olla myös hauskuutta eikä vain senttien pihistelyä ;)
Joo, täytyy myöntää että olen aina ollut tarkka taloudenpidon suhteen ja minulta loppuu huumori sillon kun koen että rahaa tuhlataan. Omat nykyiset kärryt n. 105000â,¬ josta autoveron osuus n. 17000â,¬.

Ranssi

#3137
Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 15.01.17 - klo:08:00
Eikös bemarikin tuo vasta 500-sarjaan ekan hybridifarkun, joten ei sielläkään valikoima ole kovin suuri. Toki Audilla se on olematon. Ja mitä akkuihin tulee, niiden kesto on varmaan suuri kysymys, kuten myös sen sähkömoottorin. Mutta Teslapalstoja lukeneena, ainakin kapasiteetti on pysynyt hyvin isoillakin kilsoilla.

Mutta tuota investointihommaa en ymmärrä diesel/bensa keskustelussa ja miten se liittyy noihin kilsoihin

5-sarjan kohdalla farkun tulo taitaa olla edelleen epävarmaa, mutta joka tapauksessa pistokehybridi on tulossa ja se edustaa 5-sarjassa jo toisen sukupolven hybridiä. Bemarin mallistosta löytyy pistokehybridit 2-, 3-, 7-sarjoista ja X5:sta, Mesellä on hybridejä ollut myös tarjolla pidempään ja 350 plug-in -voimalinja on jo tarjolla varsin moneen korimalliin eli Ingolstadtin kohdalla voidaan puhua paremminkin teknisestä takamatkasta tällä hetkellä. Myös piskuisella Volvolla on ainakin firman kokoon nähden suhteutettuna kelpo tekniikkaa tulossa tarjolle lähiaikoina.

Sähkömoottorin kesto suuri kysymys? Sanoisin, että huoli on täysin turha. Teollisuudessa sähkömoottorit pyörivät yhtä soittoa alkaen 8 vuotta, mikä tarkoittaisi ajoneuvokäytössä useita miljoonia ajokilometrejä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 15.01.17 - klo:11:20
Ai niin, ne "ylimääräiset pollet" eivät ole kaikille ylimääräisiä - joidenkin mielestä elämässä pitää olla myös hauskuutta eikä vain senttien pihistelyä ;)
Tehokkaan auton Suomessa voi kokea myös itsensä kiduttamisena.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 15.01.17 - klo:12:24
Sähkömoottorin kesto suuri kysymys? Sanoisin, että huoli on täysin turha. Teollisuudessa sähkömoottorit pyörivät yhtä soittoa alkaen 8 vuotta, mikä tarkoittaisi ajoneuvokäytössä useita miljoonia ajokilometrejä.
Sähkömoottori on tosiaan todella luotettava laite. Luotettavuudeltaan ne ovat aivan eri tasolla kuin polttomoottorit. Sähkömoottorisissa ei ole oikein mitään muuta kuluvaa kuin pari laakeria, joiden kesto auton hyvin vähillä käyttötunneilla on riittävä miten tahansa miettien.

TeePee66

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 15.01.17 - klo:11:20
Ai niin, ne "ylimääräiset pollet" eivät ole kaikille ylimääräisiä - joidenkin mielestä elämässä pitää olla myös hauskuutta eikä vain senttien pihistelyä ;)

Juuri näin, kyllä niistä polleista aina välillä pääsee nauttimaan ja silloin on kivaa ;)
A5 Sportback Business Sport Comfort Ed. TFSI 185kW quattro -18
ex: A4 Avant Business Sport TFSI 185 kW quattro -16.
A5 Sportback quattro -12
A5 Coupe -08
A4 Avant -04

Latexi

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 15.01.17 - klo:12:24
Sähkömoottorin kesto suuri kysymys? Sanoisin, että huoli on täysin turha. Teollisuudessa sähkömoottorit pyörivät yhtä soittoa alkaen 8 vuotta, mikä tarkoittaisi ajoneuvokäytössä useita miljoonia ajokilometrejä.
Sähkömoottorista tuskin tulee mitään isompaa ongelmaa. Se ongelmakohta on niissä akuissa ja niiden kestossa. Eikä niiden vaihtokaan ole mitään halpaa huvia sitten, kun akun/akkujen tallennuskapasiteetti alkaa hiipua. Kai tähän pitää vetää mukaan vielä ne Suomen ilmastolliset olosuhteetkin, vaikka olen kuullut sitä jorinaa jo aivan liikaa.
Latexi

tpu

#3142
Tänään oli uuden B9:n luovutus. Kyllä noissa MMI:n softissa on eroa verrattuna 2016 vuosimallin B9:iin. Osa teksteistäkin on ihan erilaiset. Huomasin mm. Audi connectia säätäessä, että aiempi Key User oli nyt tässä uudemmassa softassa Primary User. Samoin laajennetun LED-valopaketin säädöissä asetukset oli eri nimillä. Ja radiossa näkyy asemien logot. Pitää tänään tutkailla lisää :)

Vai onko joku saanut vm 2016 B9:iin MMI:n softat päivitettyä?

kfr60

Lainaus käyttäjältä: tpu - 16.01.17 - klo:14:24
Tänään oli uuden B9:n luovutus. Kyllä noissa MMI:n softissa on eroa verrattuna 2016 vuosimallin B9:iin. Osa teksteistäkin on ihan erilaiset. Huomasin mm. Audi connectia säätäessä, että aiempi Key User oli nyt tässä uudemmassa softassa Primary User. Samoin laajennetun LED-valopaketin säädöissä asetukset oli eri nimillä. Ja radiossa näkyy asemien logot. Pitää tänään tutkailla lisää :)

Vai onko joku saanut vm 2016 B9:iin MMI:n softat päivitettyä?

Olisiko mahdollista katsoa asetuksista mikä on softaversion numero?

tpu

Lainaus käyttäjältä: kfr60 - 16.01.17 - klo:17:15
Olisiko mahdollista katsoa asetuksista mikä on softaversion numero?

Vilkaisen huomenna. Harmi kun en hoksannut vanhasta katsoa.

LEMMY

Kävin eilen varaamassa autolleni öljynvaihtohuollon ja oli päivityksiä tulossa siihen. Mulla tosin on ensimmäisiä quattroja, niin varmaan alkupään autoihin onkin niitä enemmän. Mainitsin myös napsunnasta tuulilasista tai hanttarin ikkunasta. Sanoi että yksi vastaava vian kuvaus ja olisi se tuulilasin ohjuri mikä lie ja poistavat massaa sieltä, ettei ota koriin kiinni ja ääntele. Tosin pelkkä korjaamon pihalla käynti auttoi kun ei napsu enää niin paljoa :) Huolto on kolmas päivä, voin sitten sanoa muuttuiko autossa mikään.

Matkalla tuli muuten scuba sinen A4 vastaan missä oli mustapaketti. Näytti kyllä hyvältä. Turun Audicenteristä se oli lähtenyt kun myyjältä kysyin. Tuli uusi Q5 katsottua ja istuttua siinä samalla ja onhan sellainen hieno tällaiselle jalkansa telonneelle, kun ei tartte maasta punnertaa ulos tullessa. Uusi A5 Sportback quattro oli pihalla S-line ulkopaketilla ja näytti kyllä paremmalta kuin kuvissa. Sama oli kyllä Q5 tapauksessakin. Sanoin että S4 olis kova ja myyjä että tossa takana mulla on sellainen sulle. Ja Scuba sininen auto siellä olikin. Siinä on kyllä hinta niin suolainen, että pare jättää kuolaamatta. No haen Q5 190 heppaisen diesel quattron päiväksi koeajoon kun vien auton huoltoon. Katsoin pihalta niin siinä oli kaikki virtuaalivimpaimet ja nahka-alcantara jakkarat. Kiva katsoa innostuuko ja päivittää dieseltietämys tähän päivään. En ole uusilla diesseleillä ajanut ja samalla tulee ultra vetotapa testattua.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

msuomal

Tänään auto ekaan huoltoon. Lista huomautettavista asioista:
- Ei aina käynnisty napista
- Takaluukku ei aina aukea kakesta eikä mene kiinni luukun napista
- Tripit nollautuu
- Piipannut pari kertaa käynnistettäessä omituisesti
- Radion äänenvoimakkuus vaihtelee
- Käsijarru ei mene aina sammuttaessa päälle
- Tuulilasin pesun jälkeen jälkipyyhkäisy jää pois
- Matrix valojen automatiikka häviää

Näistä löytyi päivitys tuohon trippien nollautumiseen... katsotaan huollon jälkeen sanotaanko muista mitään. Tuo viimeisin kohta listaan tuli eilen. Vaimo on joskus valittanut, että ei ne valot säädy itsestään tai vaihdu edes pitkille ollenkaan. Olen aina ajatellu, että se on nyt tehny jotain väärin :). Eilen kuitenkin kävi niin, että käynnistyksen jälkeen tuuppasin valot auto-asentoon (valokatkaisija on aina auto-asennossa) ja lyhyen yksityistien jälkeen kiihdytin 80km/h (oli siis jo pimeä illalla). Kerran välähti pitkät päälle ja mittaristossa tuttu sininen valokuvake, jonka alla se "auto"-teksti. Sitten se tiputti puolikkaille eli valkoinen valokuvake eikä enää laittanut pitkiä tai säädänyt mitään. Vähän aikaa käytin valoja manuaalisesti (joka muuten on yllättävän ärsyttävää nyt) ja sitten pysähdyin levikkeelle. Auto sammuksiin, kuskin ovi auki, kiinni, auto käyntiin ja tämän jälkeen toimi normaalisti seuraavat pari sataa km. Boottaus autto :).

Harmittavasti kommentti B&O:n subin säätöön oli, että uusissa malleissa hardiksessa on jotain muutoksia ja pelkällä ohjelmistopäivityksellä ei saa tuota säätöä käyttöön. Hieman ihmetyttää, että mitä siellä olisi menty muuttamaan ja miksi muka tuo subin säätö ei olisi mahdollista vasvistimessa kuin vahvistimessa...

Muutenkin tuntuu oudolta tuo yleinen nihkeys softaversioiden päivitykseen. Vuonna 2017 pitäisi huolto-ohjelmaan kuulua jatkuvat päivitykset ja kolmen vuoden sisällä sinne pitäisi ilmestyä uusia ominaisuuksiakin, kun kehitys on nykyään niin nopeata.

msuomal

Mittariston ohjelmisto ja valojen ohjainlaitteen ohjelmisto päivitettiin. Ohjainlaitteelta oli löytynyt jotain huomautuksia, joten menee jatkotutkimuksiin, jos tämän päivityksen jälkeen vielä Matrixit temppuilee. Siinäpä se, öljyt, pa-suodatin ja takasulka :).

jpvain

Onko jollain tietoa mistä saisi ladattua/ostettua workshop manualin B9:iin? Ajattelin suorittaa ainakin kaiuttimille päivitysurakan keväällä/kesällä ja olisi hyvä olemassa sellainen.
A6 Avant C7 3.0TDI S-line vm. -12

Flat

Ebaysta voi ostaa piraattikorjausoppaan (Elsawin) kympillä. Tuo on ihan virallinen korjausopas paitsi että on laiton kopio.

Toinen vaihtoehto on ostaa audin viralliseen korjausoppaaseen käyttöoikeus tietyksi ajaksi. Palvelu löytyy muistaakseni jostain saksan audin sivuilta. Oikeudet saa vaikka päiväksi kerrallaan, jos oikein muistan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy