A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 19.02.16 - klo:13:59

Eihän noita alustoja ole kun neljä. Normaali ja sport. Ja sitten molemmista säädettävillä iskareilla olevat versiot. Jos sport on liian veltto, niin kunnon alusta ja vakaajat alle ja loppuu kallistelu.
Viidennen vaihtoehdon joku tuossa jo mainitsikin. Kallistelun saa helposti kuriin, mutta miten saisi samalla säilytettyä hyvän jousitusmukavuuden ja alhaisen rengasmelun?

msuomal

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.02.16 - klo:13:50
Vaihtoehtoja kun on puolenkymmentä, niin kokeilematta noiden kanssa on vähän hukassa. Itse kokeilin säätymätöntä sporttialustaa, joka ei mielestäni ollut oikein mukava eikä sporttinenkaan. Epätasaisuudet se otti kyllä sivistyneesti, mutta tietty kovuus siinä kuitenkin on. Kovuuteen nähden auto kallisteli kurvaillessa turhan paljon mun makuun. Kuinka paljon enemmänhän vakioalusta mahtaa kallistella?
Monia arvosteluita lukeneena/katsoneena ja koeajon perusteella olen muodostanut kuvan, että Audi on A4:sessa edelleen tahallaan pyrkinyt tiettyyn mukavuuteen alustoissa. Sama oli jo B7 S-Linessäkin. Jos haluat ajettavuudeltaan paremman auton, kannattaa hommata BMW 3-sarjasta sopiva malli. Kaikessa muussa se sitten jääkin omien mittareideni mukaan jälkeen. Testikuskien ja oman kokemuksen mukaan uusi A4 on kuitenkin jo lähempänä BMW:tä kuin aiemmat A4:set. Lopulta mullakin 90% ajosta on sitä tylsää tasasta, mutkatonta maantietä tai sitten taajamaa alle 60km/h. Arkikäytössä mukavuus, hiljaisuus ja ergonomia onkin yllättäen ne tärkeät kriteerit. Minusta koeajoauton säätymätön sport alusta oli yllättävän hyvä kompromissi. Se selvisi talvisistä täryytyksistä kunnialla, mutta oli huomattavasti dynaamisempi ajettava kuin esim. nykyinen 4F2 Allroad ilma-alustalla.

hq100

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 19.02.16 - klo:13:40
Sinun kohdallasi odotusaika on siis toistaiseksi ollut kaksi kuukautta. Mitens muilla, ilmeisesti suurinpiirtein sama aika? Kannattaisikohan teidän harkita yhteistyötä tässä asiassa? Ja jos löytyy vielä muitakin samasta virheestä kärsiviä, niin ottaa myös heidät mukaan. Kaiken kaikkiaan tämä tapaus tuntuu kyllä aika erikoiselta. Ensinnäkin, mitähän valmistusprosessissa oikein on tapahtunut, kun vakionopeudensäädin on noin vain jäänyt pois? Ja toiseksi. On kyllä aika masentavaa, että ainut mitä myyjä tässä tilanteessa tarjoaa, on pahoittelu. Teinä harkitsisin kyllä vakavasti kuluttajaviranomaiseen yhteyden ottamista.

Itsellä oli luovutus 4.1.2016., eli reippaasti mennään jo kahden kuukauden yli. Ei mitään yhteydenottoa asian tiimoilta. Tosin en itsekään (vielä) ole ollut aktiivinen tässä asiassa...

JaakkoS

Vinkki auton ostoon:

Seuraavan kerran kun tilaatte autoa niin:

1) Lukekaa tilaussopimus ja siihen merkityt asiat, se on teidän ainoa ääni ja puolustus
2) Maksaako auto vasta luovutuksessa, EI KOSKAAN ENNEN
3) 2 kohta sen takia, että jos autossa on vaikka jotain puuttuvia varusteita, ja ette halua olleenkaan autoa niin teillä on oikeus olla ostamatta. Mutta etukäteen maksettuja rahoja on miltei mahdotonta saada takaisin.
4) Loppupeleissä valta on teillä, koska kun rahat ovat tilillänne ja auto hallissa, niin voitte aina valita.

hq100

Mites tuo vinkki tähän tilanteeseen liittyy? Nuo nyt on itsestäänselvyyksiä, enkä usko että kukaan on tässäkään tilanteessa toisin toiminut. Kyllä minulle tästä kyseisestä puutteesta luovutuksessa kerrottiin, ja otin silti auton vastaan, ihan omasta tahdostani. Oliko se sitten järkevää, siitä kai voi joku toistakin mieltä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: JaakkoS - 19.02.16 - klo:16:05
Vinkki auton ostoon:

Seuraavan kerran kun tilaatte autoa niin:

2) Maksaako auto vasta luovutuksessa, EI KOSKAAN ENNEN

Minä olen ollut siinä uskossa, että tämä on ainut mahdollinen tapa toimia ja alan vakiintunut käytäntö. Mutta ovatko jotkut maksaneet autonsa tai osan siitä jo ennen luovutusta?

Lainaus käyttäjältä: hq100 - 19.02.16 - klo:16:54
Kyllä minulle tästä kyseisestä puutteesta luovutuksessa kerrottiin, ja otin silti auton vastaan, ihan omasta tahdostani. Oliko se sitten järkevää, siitä kai voi joku toistakin mieltä.

Tämä on tietysti parhaasta päästä jälkiviisautta, mutta ehkä tosiaan olisi kannattanut toimia toisin. Olisi voinut aloittaa esim. kysymällä, koska autossa oleva puute tullaan korjaamaan. Jos tähän ei olisi tullut selvää vastausta, niin olisi voinut esittää esimerkiksi sellaista järjestelyä, että asiakas maksaa kauppahinnan miinus X euroa, ja summan X siinä tapauksessa, että virhe korjataan esimerkiksi kahden kuukauden kuluessa. Jos virheen korjaaminen viivästyisi enemmän, jäisi X:llä vähennetty kauppahinta lopulliseksi hinnaksi. Ja sitten olisi tietysti ollut se vaihtoehto, ettei vastaanota virheellistä suoritusta lainkaan. Itse olisin ehkä harkinnut jopa tätä vaihtoehtoa varsinkin siinä tapauksessa, että virheen korjaamisen ajankohta jää, kuten nyt näyttää käyneen, täysin epäselväksi. Odottavan aika on aina pitkä, mutta aivan erityisen pitkä se on silloin, kun mitään tietoa aikataulusta ei ole. No, kaikki on tietysti lopulta kiinni siitä, kun paljon mainittu puute itsekutakin harmittaa ja kiusaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 19.02.16 - klo:14:39
Monia arvosteluita lukeneena/katsoneena ja koeajon perusteella olen muodostanut kuvan, että Audi on A4:sessa edelleen tahallaan pyrkinyt tiettyyn mukavuuteen alustoissa.
Kun oolin ostamassa nykyistä autoani, niin koeponnistin lähes kaikki Bemarit. Ei sieltä vain  löytynyt sellaista käteen sopivaa. Bemari tekee nykyisin kovin eri arvoilla autoja kuin menneinä vuosikymmeninä.

Se mitä alustalta haen, on hyvä kompromissi. Nykyinen autoni tarjoaa erittäin hyvän korin liikkeiden kontrollin. Puutteet ovat ohjaustunnossa ja erityisesti mukavuudessa ja siksi taidan haluta seuraavaksi enemmän mukavuuspainotteisen alusta. Vaikka mukavuutta etsinkin, niin kovin paljon en ajettavuudesta halua tinkiä. Uusi A4 on kiinnostava vaihtoehto, jonka alustoista on vain vaikea valita, koska ei kaupoista tunnu löytyvän muuta kuin vakiota ja kiinteävaimennuksista sporttia.

Flat

onkos normaalia jos ajaa efficiency moodilla, niin yhtä äkkiä vaihde on S4:lla, eikä E4:lla niin kuin pitäisi. Eikös E moodilla vaihteiden pitäisi olla E alkuisia? Kierromittarin mukaan auto oli siirtynyt Sport moodiin .

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 19.02.16 - klo:17:29
Minä olen ollut siinä uskossa, että tämä on ainut mahdollinen tapa toimia ja alan vakiintunut käytäntö. Mutta ovatko jotkut maksaneet autonsa tai osan siitä jo ennen luovutusta?

Tämä on tietysti parhaasta päästä jälkiviisautta, mutta ehkä tosiaan olisi kannattanut toimia toisin. Olisi voinut aloittaa esim. kysymällä, koska autossa oleva puute tullaan korjaamaan. Jos tähän ei olisi tullut selvää vastausta, niin olisi voinut esittää esimerkiksi sellaista järjestelyä, että asiakas maksaa kauppahinnan miinus X euroa, ja summan X siinä tapauksessa, että virhe korjataan esimerkiksi kahden kuukauden kuluessa. Jos virheen korjaaminen viivästyisi enemmän, jäisi X:llä vähennetty kauppahinta lopulliseksi hinnaksi. Ja sitten olisi tietysti ollut se vaihtoehto, ettei vastaanota virheellistä suoritusta lainkaan. Itse olisin ehkä harkinnut jopa tätä vaihtoehtoa varsinkin siinä tapauksessa, että virheen korjaamisen ajankohta jää, kuten nyt näyttää käyneen, täysin epäselväksi. Odottavan aika on aina pitkä, mutta aivan erityisen pitkä se on silloin, kun mitään tietoa aikataulusta ei ole. No, kaikki on tietysti lopulta kiinni siitä, kun paljon mainittu puute itsekutakin harmittaa ja kiusaa.

Heh!
Minä en kyllä ala konttaamaan pitkin lattioita ja katsomaan onko kaikki OK.
Olen ottanut luovutuksessa vastaan kymmeniä uusia autoja.
Luovutuksessa katson vain auton kyljet ja muut pinnat kirkasta valoa vasten onko naarmuja tai muuta sanottavaa jos ei ole niin OK.
Turhaa hypertelyä ei niitä pikkukilkkeitä huomaa kuin jonkin ajan kuluttua jos jotain puuttuu. ;D ;D ;D
Eipä ole koskaan vielä mitään puuttunut.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 20.02.16 - klo:09:27
Turhaa hypertelyä ei niitä pikkukilkkeitä huomaa kuin jonkin ajan kuluttua jos jotain puuttuu.
http://s237.photobucket.com/user/666zzzz/media/01.mp4.html?sort=9&o=0


keinonen

Adaptiivinen comfort alusta mielestäni normaaliajossa täydellinen ja "urheilullisemmassa" ei kovin kauas jää kolmos bemarista. Paras kompromissi millä itse ajanut.

Vakionopeussäätimestä sen verran lohdutusta unettomiin öihin ja täyttämättömiin haaveisiin oheistuotteista että noin yleensä sitä ei moottorin sisäänajovaiheessa edes suositella pahemmin käytettäväksi.  ;)

Flat

Enpä ole koskaan moisesta kuullut. Perustelisitko hieman? En oikein usko miten tuo voisi olla mitenkään haitallinen.

mi16

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.02.16 - klo:09:02
onkos normaalia jos ajaa efficiency moodilla, niin yhtä äkkiä vaihde on S4:lla, eikä E4:lla niin kuin pitäisi. Eikös E moodilla vaihteiden pitäisi olla E alkuisia? Kierromittarin mukaan auto oli siirtynyt Sport moodiin .

Ei taida olla.  Todennäköisesti olet itse tökännyt vaihdemikrokytkinvipu kädenlepuuttaja yhdistelmää. Miksiköhän  autossa on edes koko keppiä, kun kaiken tuon voisi korvata ihan napeilla tai rullalla, nyt napit on kiinni vivussa joka näyttelee perinteistä vaihteen valitsinta. Eihän nytkään tarvitse koko keppiin koskea kun auton pysäköi, virta pois ja auto valitsee P:n ja kytkee käsijarrun ihan itse. Miksei riittäisi liikkeelle lähdössä että ratin nappuloilla valitsee miinuksella pakin ja plussalla eteenpän...S: vaikka ratin plussaa tuplaklikkinä muuten M. Kaikki loppu on turhaa.

keinonen

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.02.16 - klo:11:13
Enpä ole koskaan moisesta kuullut. Perustelisitko hieman? En oikein usko miten tuo voisi olla mitenkään haitallinen.
Näistä moottorin "break-in" jutuistahan löytyy pitkät debatit erinäisiltä sivuistoilta ja foorumeilta mutta tuo tasaisilla kierroksilla pitkiä aikoja jurnuttaminen yleensä mainittuna kärkipäässä asioista mitä ei kannata tehdä. Esim.
LainaaEngine break in goals are proper heat cycling, mating of parts, and stress reliving accomplished by incremental increases in varying rpm and load.  You definitely don't want to baby the engine but you don't want to beat it hard either.  The most important goals are avoiding excess engine wear, idling longer than you normally would, steady rpm, and high load on a cold engine.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/engine-break-in.htm

Flat

eipä tuolla taida olla mitään tekemistä normaalin autonkäyttäjän kannalta. Eiköhän sitä kaikki tuolla moottoritiellä aja ihan vakionopedella samoilla kierroksilla jurruttaen, tuntikausia. Riittävä vaihtelu tulee sitten kaupunkiajossa.

Flat

Lainaus käyttäjältä: mi16 - 20.02.16 - klo:11:13
Ei taida olla.  Todennäköisesti olet itse tökännyt vaihdemikrokytkinvipu kädenlepuuttaja yhdistelmää. Miksiköhän  autossa on edes koko keppiä, kun kaiken tuon voisi korvata ihan napeilla tai rullalla, nyt napit on kiinni vivussa joka näyttelee perinteistä vaihteen valitsinta. Eihän nytkään tarvitse koko keppiin koskea kun auton pysäköi, virta pois ja auto valitsee P:n ja kytkee käsijarrun ihan itse. Miksei riittäisi liikkeelle lähdössä että ratin nappuloilla valitsee miinuksella pakin ja plussalla eteenpän...S: vaikka ratin plussaa tuplaklikkinä muuten M. Kaikki loppu on turhaa.

Mutta kun mittaristossa luki vihreällä efficiency ja samaan aikaan vaihde oli S:llä.  Eli Efficiency S5. Joku ohjelmistö bugi. Voi olla että on mennut * napista vahingossa sportille, mutta silloin efficiencyn tilallahan lukisi dynamic?

keinonen

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.02.16 - klo:12:31
eipä tuolla taida olla mitään tekemistä normaalin autonkäyttäjän kannalta. Eiköhän sitä kaikki tuolla moottoritiellä aja ihan vakionopedella samoilla kierroksilla jurruttaen, tuntikausia. Riittävä vaihtelu tulee sitten kaupunkiajossa.

Niin en sitten tiedä ovatko käyttäjät jotka haluavat ajaa moottorinsa oikeaoppisesti sisään epänormaaleja autonkäyttäjiä, asiasta on tosiaan monta mielipidettä. Itse en pahemmin vakkaria ole toistaiseksi käyttänyt vaikka semmoinen autosta löytyykin.

Flat

eihän tuo nyt vakkariin liity itse asiassa mitenkään. Eikös ole ihan millä tyylillä ajaa sitä 100km/h.Et kai tosissasi väitä että moottoritiellä vatkaat vaihteita edes takaisin jotta kone käy eri kierroksilla?

mi16

#1459
Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.02.16 - klo:12:35
Mutta kun mittaristossa luki vihreällä efficiency ja samaan aikaan vaihde oli S:llä.  Eli Efficiency S5. Joku ohjelmistö bugi. Voi olla että on mennut * napista vahingossa sportille, mutta silloin efficiencyn tilallahan lukisi dynamic?

Nyt menee puurot ja vellit sekasin... S valitaan efficiency tilassa esim. ohituksen ajaksi ja se vaikuttaa vain vaihteiston toimintaan. Dynamic ja ne  muut tilat vaikuttaa ohjaukseen, kaasupolkimen vasteeseen, vaihteiston käytökseen, taloudellisuus ohjeisiin, moottorin ääneen ja lisävarusteiden mukaan jousitukseen, naviin sekä moneen muuhunkin ja kaikkia voi ajaa S, M ja D:llä.
Itse ajelen pitkää maantietä efficiency tilassa ja ohituksissa S kaveriksi. Kaupungissa inividual vaihteisto Dynamic ja ohjaus comfort. Talviliukkaalla dynamic, samoin pikkuteillä, välillä S kytkettynä ja luistonesto sport asennossa. M ja dynamic on hyvä jos ollaan hiukan vauhdikkaamalla tuulella.

Flat

kiitos tarkennuksesta, vellipuuroa tosiaan tuli nautittua :)

keinonen

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.02.16 - klo:12:50
eihän tuo nyt vakkariin liity itse asiassa mitenkään. Eikös ole ihan millä tyylillä ajaa sitä 100km/h.Et kai tosissasi väitä että moottoritiellä vatkaat vaihteita edes takaisin jotta kone käy eri kierroksilla?

Vakionopeudensäädinhän siis pitää nopeuden ohella myös kierrokset vakiona, jos tämä oli epäselvää. En vatkaa vaihteita edes takaisin, lähinnä pientä kaasun modulointia. Eri asia sitten kuinka paljon nykyaikaiset moottorit tästä hyötyy, josta tuskin kannattaa alkaa kinastelemaan ainakaan tässä threadissa  :).

LainaaAs a rough guideline, when on a flat road, keep the rpm moving up and down around 2000-2200 rpm on your TDI. ... A brief, smooth, rpm cycling to full power is fine after 1000 miles.  Don't jam the accelerator pedal but don't be afraid to press it all the way down either.  You still want to avoid the use of cruise control or steady rpm driving.

rami

Lainaus käyttäjältä: keinonen - 20.02.16 - klo:14:57
Vakionopeudensäädinhän siis pitää nopeuden ohella myös kierrokset vakiona, jos tämä oli epäselvää. En vatkaa vaihteita edes takaisin, lähinnä pientä kaasun modulointia. Eri asia sitten kuinka paljon nykyaikaiset moottorit tästä hyötyy, josta tuskin kannattaa alkaa kinastelemaan ainakaan tässä threadissa  :).
Pitääköhän?

msuomal

Tän sisäänajokuvion myötä voi päätellä, että teille aikaisin tilanneille on itseasiassa tehty palvelus, kun vakkari asennetaan vasta sisäänajon jälkeen ;). Hyvää palvelua. Mun vasta jonossa olevaan ne luultavasti jo tökkää sen vakkarin, mutta pitänee rajoittaa sen käyttöä. Tietääkö joku muuten jarruttaako A4:sen vakkari? Eli alamäkeen kun ylitetään moottorijarrutuksellakin asetettu nopeus, niin ottaako jarrut käyttöön?

exlex

Lainaus käyttäjältä: rami - 20.02.16 - klo:15:14
Pitääköhän?

Ramin kanssa samoilla linjoilla. Eikös vakionopeudensäätimen tehtävä ole pitää nopeusvakiona, eikä moottorin kierroksilla tai vahteella taida olla väliä?

a4b8

Millä takaiskareiden "suojat" on kiinni? Onkohan missään kuvaa?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

mi16

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 20.02.16 - klo:17:04
Tän sisäänajokuvion myötä voi päätellä, että teille aikaisin tilanneille on itseasiassa tehty palvelus, kun vakkari asennetaan vasta sisäänajon jälkeen ;). Hyvää palvelua. Mun vasta jonossa olevaan ne luultavasti jo tökkää sen vakkarin, mutta pitänee rajoittaa sen käyttöä. Tietääkö joku muuten jarruttaako A4:sen vakkari? Eli alamäkeen kun ylitetään moottorijarrutuksellakin asetettu nopeus, niin ottaako jarrut käyttöön?
Automaatissa ensin rullaa sitten moottorijarrutta lopuksi jarrutta jos muu auta...

msuomal

Lainaus käyttäjältä: mi16 - 20.02.16 - klo:17:46
Automaatissa ensin rullaa sitten moottorijarrutta lopuksi jarrutta jos muu auta...
Osaako S-tronic vaihtaa myös pienemmälle lisätäkseen moottorijarrutusta?

wtf

Lainaus käyttäjältä: keinonen - 20.02.16 - klo:14:57
Vakionopeudensäädinhän siis pitää nopeuden ohella myös kierrokset vakiona, jos tämä oli epäselvää. En vatkaa vaihteita edes takaisin, lähinnä pientä kaasun modulointia. Eri asia sitten kuinka paljon nykyaikaiset moottorit tästä hyötyy, josta tuskin kannattaa alkaa kinastelemaan ainakaan tässä threadissa  :).
Paskapuhetta tämäkin. Vakkari pyrkii pitämään nopeuden vakiona ja tottakai tarpeeksi jyrkässä mäessä vaihde vaihtuu jos automaatista puhutaan. Vakkari sisältyy nykyautoissa moottorin ohjainlaitteen ohjelmistoon.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

keinonen

Lainaus käyttäjältä: wtf - 20.02.16 - klo:18:38
Paskapuhetta tämäkin. Vakkari pyrkii pitämään nopeuden vakiona ja tottakai tarpeeksi jyrkässä mäessä vaihde vaihtuu jos automaatista puhutaan. Vakkari sisältyy nykyautoissa moottorin ohjainlaitteen ohjelmistoon.

Lol. Juu kyllähän se vaihde (ja kierrosluku sen myötä) saattaa tosiaan automaatilla vaihtua jos tarpeeksi jyrkkään mäkeen mennään (jonka takia edellisessä postauksessani nimenomaan oli mainittuna "on a flat road"). Ideahan ei ole että kierroslukemaa vaihdeltaisiin sillointällöin vaan että moottorin kuorma ei pysyisi pitkiä aikoja samana. Jos asia kiinnostaa niin suosittelisin edes lukemaan tuon linkkaamani artikkelin.  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy