A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

msuomal

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 14.02.16 - klo:23:41
Varmaan sen ostamisen voisi tehdä helpommaksikin? Mitä lisävaruste katalogi sitten sanoo tästä lisävarusteena myytävästä navista:
Release for the navigation function
Allows the original navigation function to be activated at any point in the future
(requirements: MMI radio and smartphone package).
Tuosta ei paljon selviä.
Kovastihan tuo kuulostaa siltä, että jälkikäteen saa aktivoitua varusteen:

PNU MMI Navigointi -järjestelmä, 7" värinäyttö 1 860â,¬ (veroton)
Järjestelmän kielivaihtoehtoina mm. englanti ja saksa. Ei saatavilla suomenkielisenä.

Sitten on erikseen:
PNQ MMI Navigaatio Plus -järjestelmä, 8,3" värinäyttö 3 370â,¬ (veroton)

Jos näin on, Connectivity-paketin (joka on kommunikaatiopaketissa) mukana tuleva navigaatiovalmius on ihan ok varuste, jos jälkikäteen aktivoitavan navigoinnin hinta on edes jossain määrin kohtuullinen.

Olen täysin samaa mieltä tuosta lisävarustemyynnistä!

Flat

Tiedustelin liikkestä että onko vakionopeudensäätimistä kuulunut mitään. Ei kuulemmma edelleenkään mitään tietoa koska saavat osia. Jos tämä on tilanne +  että korjaamot ovat tyypillisesti aika buukattauja, niin taitaa ottaa aika kauan ennekuin autoihin saadaan asennukset tehtyä.

Olen aika kärsivällistä tyyppia, mutta alkaaa hieman risomaan tämä asia. Pitäisiköhän tehdä ihan vaan periattateesta  reklamaatio maahantuojalle , jotta ehkä joku alkaisi ihan tosissan hoputtamaan asian etenemistä.

tpu

Onko joku selvittänyt, täyttyykö tässä "kohtuullisen ajan" vaatimus kaupan purulle? Periaatteessaan kauppaa ei ole edes syntynyt, koska asiakas ei ole saanut sitä autoa minkä on tilannut.

Tilanne on ihan sama kuin tilaisit mäkkäriltä burgerin ja se tuodaan sulle pöytään ilman pihviä ja todetaan että ehkä ensi viikolla tai ensi kuussa voit käydä hakemassa sen pihvin.

optilab

Lainaus käyttäjältä: Flat - 15.02.16 - klo:09:41
Tiedustelin liikkestä että onko vakionopeudensäätimistä kuulunut mitään. Ei kuulemmma edelleenkään mitään tietoa koska saavat osia. Jos tämä on tilanne +  että korjaamot ovat tyypillisesti aika buukattauja, niin taitaa ottaa aika kauan ennekuin autoihin saadaan asennukset tehtyä.

Olen aika kärsivällistä tyyppia, mutta alkaaa hieman risomaan tämä asia. Pitäisiköhän tehdä ihan vaan periattateesta  reklamaatio maahantuojalle , jotta ehkä joku alkaisi ihan tosissan hoputtamaan asian etenemistä.

Sama. Nyt on mitta jo puolitäysi, sen puolityhjän sijaan. Pitääpä alkaa raapimaan vv-autolle pikku reklaa.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

Mjkarhu

Lainaus käyttäjältä: tpu - 15.02.16 - klo:08:28
Onko tähän tullut Audin suunnalta mitään kommenttia, eli johtuuko tuo 40 sekuntia jostain virheestä tai muusta teknisestä ongelmasta, joka tullaan korjaamaan? Vai onko tuo ihan normaali?

Tuollaisessa etäohjaussessiossa datan määrä on sitä luokkaa, että vaikka kuinka kulkisi Saksan kautta, niin on vaikea perustella miksi vahvistuksen saamisessa kestäisi sekuntia kauempaa (+toki aika joka autolla kestää viestin saapumisesta lämmittimen käynnistämiseen ja kuittauksen lähettämiseen).

Itselläni on aika vähän kokemusta vielä, sillä 95% kerroista käynnistys ei toimi. Ja en saanut vielä sen suurempaa selitystä, millaisesta viasta on kysymys. Tänään kun saanen auton takaisin, olen varmaan viisaampi. Mutta epäilen että ei huollolla varmaan ole käsitystä asiasta, vika kuin vika. Yritän kuitenkin pumputa kaiken tiedon ulos ja palaan asiaan.

En tunne järjestelmää yhtään, mutta oletan sen vaativan jokin tason salausta/autentikointia palvelimen päässä, sillä etäohjauksella voidaan myös avata auton ovet. Tämän prosessin läpimeno saattaa kestää jonkin aikaa, toki sen ei tarvitsisi olla noin hidas. Huono vertaus kylläkin, mutta VPN yhteyden muodostaminenkin tuntuu kestävän välillä aika kauan.

Mjkarhu

Lainaus käyttäjältä: tpu - 15.02.16 - klo:09:44
Onko joku selvittänyt, täyttyykö tässä "kohtuullisen ajan" vaatimus kaupan purulle? Periaatteessaan kauppaa ei ole edes syntynyt, koska asiakas ei ole saanut sitä autoa minkä on tilannut.

Tilanne on ihan sama kuin tilaisit mäkkäriltä burgerin ja se tuodaan sulle pöytään ilman pihviä ja todetaan että ehkä ensi viikolla tai ensi kuussa voit käydä hakemassa sen pihvin.

Kaikkea voi yrittää, mutta tuntuu aika kaukaiselta saada tästä aikaiseksi kaupan purku. Virhe on kuitenkin korjattavissa ja myyjä varmasti käyttää sen oikeuden. Eiköhän hinnan alennus/hyvitys kohtuuttoman pitkästä korjausajasta tule ensiksi kysymykseen. Autokauppa tuskin on samaa mieltä, että kyseessä on olennainen virhe.

Ja taitaa olla muutama muukin juttu maahantuonissa käsittelyssä. Sinne kun laittaa viestiä, niin tulee tietoa että palvelu on tällä hetkellä ruuhkautunut. Itselläni kesti vastauksen saamisessa vajaa kaksi viikkoa. Vastattiin kysymystä sivuten ja vain yhteen asiaan, vastauksessa ei ole mitään numeroa mihin voisi soittaa ja selvittää asiaa. Jos omalla kohdalla homma ei ala selvitä, ajattelin mennä käymään maahantuonnissa. Eiköhän siellä joku ole paikalla.

Flat

Naputtelin maahantuojalle asiallisen reklamaation. Katsotaan mitä vastaavat.

tpu

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 15.02.16 - klo:09:52
Itselläni on aika vähän kokemusta vielä, sillä 95% kerroista käynnistys ei toimi. Ja en saanut vielä sen suurempaa selitystä, millaisesta viasta on kysymys. Tänään kun saanen auton takaisin, olen varmaan viisaampi. Mutta epäilen että ei huollolla varmaan ole käsitystä asiasta, vika kuin vika. Yritän kuitenkin pumputa kaiken tiedon ulos ja palaan asiaan.

En tunne järjestelmää yhtään, mutta oletan sen vaativan jokin tason salausta/autentikointia palvelimen päässä, sillä etäohjauksella voidaan myös avata auton ovet. Tämän prosessin läpimeno saattaa kestää jonkin aikaa, toki sen ei tarvitsisi olla noin hidas. Huono vertaus kylläkin, mutta VPN yhteyden muodostaminenkin tuntuu kestävän välillä aika kauan.

Ok, hankala arvioida kun ei tiedä miten tuo on toteutettu. Tuntuisi järkevältä, että autentikointi ja salaus tehtäisiin jo samantien kun applikaation puhelimesta käynnistää, jolloin sitä ei tarvitsisi jokaisella pyynnöllä tehdä uudelleen.

tpu

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 15.02.16 - klo:09:58
Kaikkea voi yrittää, mutta tuntuu aika kaukaiselta saada tästä aikaiseksi kaupan purku. Virhe on kuitenkin korjattavissa ja myyjä varmasti käyttää sen oikeuden.

Tarkoitin sitä, että vaikka myyjällä on oikeus korjata vika, niin se pitää kuitenkin tehdä kohtuullisessa ajassa. Ja mikäli sitä ei kohtuullisessa ajassa pystytä tekemään, niin perusteet kaupan purulle ovat olemasa. Kyselin näitä aikanaan kuluttaja-asiamieheltä kun tappelin A4 B8:n mutteriohjauksen kanssa ja kommentti oli, että 2 kuukauttakin menee jo yli kohtuullisen ajan. Ja niinpä kauppa sitten purettiin, kun ohjausta ei kuntoon puolessa vuodessa saatu.

Nämä autot ovat kalliita hankintoja ja ei itselläni ainakaan pinna veny kovin pitkälle, jos kymmenien tuhansien eurojen laite ei vastaa sitä, mitä sen pitäisi olla ja mistä on maksettukin.

mi16

Lainaus käyttäjältä: Flat - 15.02.16 - klo:10:04
Naputtelin maahantuojalle asiallisen reklamaation. Katsotaan mitä vastaavat.

Tehkää ihmeessä reklamatio... Itse tein heti luovutuksen jälkeen. Reklamaatio on perusjuttu näissä asioissa ja  jäähän siitä jälki järjestelmään jos joutuu asioista joskus riitelemään. Ei ne asiat ihmettelemällä etene.

mattinen

#1360
Lainaus käyttäjältä: tpu - 15.02.16 - klo:10:16
Tarkoitin sitä, että vaikka myyjällä on oikeus korjata vika, niin se pitää kuitenkin tehdä kohtuullisessa ajassa. Ja mikäli sitä ei kohtuullisessa ajassa pystytä tekemään, niin perusteet kaupan purulle ovat olemasa. Kyselin näitä aikanaan kuluttaja-asiamieheltä kun tappelin A4 B8:n mutteriohjauksen kanssa ja kommentti oli, että 2 kuukauttakin menee jo yli kohtuullisen ajan. Ja niinpä kauppa sitten purettiin, kun ohjausta ei kuntoon puolessa vuodessa saatu.

Lähtökohta tässä lienee kohtalaisen selvä. Myydyn ajoneuvon varusteisiin kuuluu vakionopeudensäädin. Toimitetussa autossa sitä ei kuitenkaan ole. Kyseessä on kuluttajasuojalain (20.1.1978/38) 13 §:ssä tarkoitettu virhe. Saman lain 18.2 §:n myyjällä on oikeus korjata virhe. Olennaista kuitenkin on, että korjaamisen on tapahduttava kohtuullisessa ajassa (KSL 18.1 §). Ellei virheen korjaaminen tapahdu kohtuullisessa ajassa, on ostajalla KSL 19 §:n nojalla oikeus 1) vaatia virhettä vastaava hinnanalennus 2) purkaa kauppa, paitsi jos virhe on vähäinen.

Ensimmäisenä tulee arvioitavaksi kohtuullinen aika. Mitä sillä tarkoitetaan? Itselläni ei ole tästä käsitystä, eikä KSL:aan anna siihen vastausta. Mutta kuten "tpu:n" kommentista käy ilmi, kuluttaja-asiamies on yksi sellainen taho, josta tulkinta-apua varmasti löytyy. Myös kuluttajariitalautakunnan käytännöstä löytyy varmasti tietoa kohtuullisen ajan arvioinnista. Itse asiassa epäilen, että virheen korjaamiseen liittyvän kohtuullisen ajan arviointiin liittyy todennäköisesti melko vakiintunut alakohtainen käytäntö.

KSL:ssa todetaan myös, että virheen korjaaminen on suoritettava "siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa." Tämän suhteen tulee mieleen se, että ostajalle ei ilmeisesti näissä tapauksissa ole annettu minkäänlaista arviota siitä, koska virheen korjaus tullaan suorittamaan. Toisin sanoen, ostajan on varauduttava odotukseen, jonka kestosta hänellä ei ole mitään käsitystä. Minusta tästä aiheutuu ostajalle "olennaista haittaa".

Entä onko virhe "vähäinen"? Kaupan purkuhan ei tule kysymykseen, jos virheen katsotaan olevan vähäinen. Ã,,kkiä ajatellen tuntuisi selvältä, että vakionopeudensäätimen puuttuminen ei voi olla muuta kuin vähäinen virhe. Onhan sen arvo vain murto-osa koko ajoneuvon arvosta. Toisaalta jos sitten ajatellaan ko. varusteen käytännön merkitystä ostajalle, ei kyse välttämättä enää olekaan vähäisestä seikasta. Vakkari ei enää vähään aikaan ole ollut mikään harvinainen luksusvaruste, jota tavattaisiin vain huippukalliista autoista. Se alkaa olla vakiovaruste jo aivan tavallisissa autoissa, ja selvästi A4:sta edullisemmassa hintaluokassa. Ja mikä olennaisinta, sen merkitys käytännön ajossa on useille kuljettajille todella suuri. Varsinkin niille, jotka säännöllisesti ajavat pitkiä matkoja. Ilman jalkatilan valoja tai sisätilan säädettävää tunnelmavalaistusta taittuu kyllä pitkäkin matka helposti, mutta vakionopeudensäätimen puutteesta aiheutuu kuljettajalle konkreettista haittaa.

Lainaus käyttäjältä: tpu - 15.02.16 - klo:10:16
Nämä autot ovat kalliita hankintoja ja ei itselläni ainakaan pinna veny kovin pitkälle, jos kymmenien tuhansien eurojen laite ei vastaa sitä, mitä sen pitäisi olla ja mistä on maksettukin.

Seuraava olennainen kysymys onkin sitten se, kuinka pitkälle kukin on valmis pinnaansa venyttämään. Tämä asia pitäisi miettiä itselleen selväksi. Suomessa on todennäköisesti paljon mukavia autokauppiaita, joiden kanssa on miellyttävä asioida. Ikävä kyllä tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että nämä kauppiaat hyvittäisivät esimerkiksi tällaisessa tilanteessa ostajalle yhtään mitään, ellei tämä itse toimi asiassa tietyllä ponnekkuudella ja määrätietoisuudella. Niin mukavia kauppamiehiä (ja naisia) kuin he ovatkin, niin mikään ei estä heitä hyödyntämästä sitä tosiseikkaa, että suomalainen kuluttaja on kohtuullisen mukautuvainen ja kärsivällinen, ehkä jopa nöyrä. Ja vaikka kuluttaja on kiltti, niin tätä kiltteyttä ei välttämättä palkita millään. Epäkohteliaaksi ei tarvitse ryhtyä, eikä myyjää ole syytä haukkua. Mutta jos asiassa mielii saada aikaan jonkinlaista edistymistä (vähintään arvio virheen korjaamisen ajankohdasta), täytyy myös olla valmis esittämään perusteltuja vaatimuksia. Jos tämä sitten tuntuu vastenmieliseltä esimerkiksi siksi, että pelkää tutun ja mukavan myyjän pahoittavan mielensä, ei auta muuta kuin odottaa kärsivällisesti jotain tapahtuvaksi. Tämä on silloin se oma valinta, ja sen mukaan on sitten vain elettävä.

tpu

Tuo, että väitetään että osia ei ole, eikä tiedetä milloin virhe voidaan korjata, on täyttä hölynpölyä. Jo se fakta, että tehdas pukkaa kokoajan uutta autoa ulos, jossa nämä osat ovat paikoillaan, on todiste siitä että osia on saatavilla. Tämä vika voitaisiin korjata alle viikossa, jos niin haluttaisiin.

Mjkarhu

TPUn kaupan purku on kyllä loistava esimerkki siitä, että kaikki on mahdollista. Ja omista oikeuksista tulee pitää huolta. Amerikassa näin ei kävisi, siellä riittää nälkäisiä lain oppineita, jotka ajaisivat tämän joukkokanteena läpi isoin korvauksin. Suomessa kuluttajan asema ei kyllä ole aina kovin vahva, jos maahantuoja/myyjä kieltäytyy korvaamasta mitään, on edessä hidas ja arvokaskin prosessi. Moni ei halua siihen lähteä, yksin isoa yritystä vastaan. VAG on myynyt tähänkin maahan hajoavia ketjukoneita ja moni on niiden kanssa joutunut tappelemaan yksin. Kuluttaja-asiamiehen sana kun ei paljon paina. Maine on jo ryvetetty päästöskandaaleissa, siinä ei paljon vakkarit paina.

Itseäni häiritsee kaikkein eniten se, että kukaan ei kanna näistä vastuuta henkilökohtaisesti. Kaikki levittelevät käsiään ja kenenkään kanssa ei pääse keskustelemaan asiasta. Siis kenenkään, joka voisi päättää mitään. Kaikki muuttuvat kassatyöntekijöiksi, kun pitäisi ratkaista reklamaatio. Vastauksia saa vain maahantuonnin sähköpostista.

Mjkarhu

Auto haettu huollosta. Tutkivat siis kahta vikaa, carplay kaatuu joka ajokerta kun peruutan ja safety&service yhteys ei toimi. Todensivat kolmen päivän aikana kummankin vian. Ensimmäisenä mainittu testattiin heidän toimestaan usealla autolla ja sama vika kaikissa. Yhteysongelma on kuulemma tiedossa yleisesti.

Carplayn ongelma korjaantunee kuulemma seuraavalla IOS päivityksellä, aikataulusta ei ole mitään tietoa. Tämä on toki helppo vastaus ja voivat rauhassa nojata Applen aikatauluun. Itse en näistä ymmärrä mitään, mutta puhelin ja sen appi ei kaadu, ainoastaan auton pään näyttö pimenee. Palaa takaisin piuhan irroituksen jälkeen. Esitin veikkauksen, että vika voisi ollakin auton näytön ohjauksen koodissa, jossa jokin alustamaton muuttuja kaataa järjestelmän. Tätä epäiltiin, sillä valmistajan mukaan vika ei ole autossa. Oli miten oli, ratkaisuna odotellaan IOS päivitystä ja toivotaan parasta.

Yhteysongelma Safety&Servicen osalta on tiedossa ja siihen on tulossa korjaava päivitys. Aikataulua ei tiedä kukaan. En siiis voi ohjata etänä mitään auton toimintoja, myöskään lämmitintä.

Mitään ei siis saatu korjattua, mutta ollaan yhtä mieltä, että autossa on selkeät viat. No miten tähän pitäisi suhtautua? Audin mukaan mennä kotiin ja odotella päivityksiä. Ehdotin että olisiko heillä jokin muu mahdollinen tapa lähestyä asiaa, esim keskustella mahdollisesta korvauksesta, jos kerran eivät pysty kertomaan edes korjausaikataulua. Se ei ole mahdollista, nämä ovat uusia malleja ja näissä nyt on näitä vikoja. Audi safety&Service on kolme vuotta voimassa oleva lisenssi, joka ei nyt toimi ekan talven aikana. Esitin että olen maksanut kolmesta vuodesta, mutta saankin vain kaksi toimivaa (eihän sillä tee kesällä mitään). Asia ei kuulemma ole näin, olen ostanut Audi Safety&Service varusteen (ilmeisesti raudan) ja lisenssi on tullut kaupan päälle! Ei siis ole mitään hyvitettävää.

Huoltoneuvoja ymmärsi kuitenkin jollain tasolla ongelman, mutta hänellä ei ole mitään mahdollisuuksia tehdä asialle mitään. Kysyin kuka tästä voisi vastata, annettiin Maahantuoja nimi, mutta ei ole lupaa antaa hänenn puhelinnumeroaan. Kävin toki kokeilemassa maahantuonnin ovea, mutta oli mennyt kiinni neljältä. Myyjä ei ole vielä vastannut puheluun, soittaa kyllä varmasti takaisin. Mitä tähän nyt voi enää sanoa, ei ainakaan antaa kovin korkeita pisteitä asiakaspalvelusta.



mattinen

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 15.02.16 - klo:15:09
Suomessa kuluttajan asema ei kyllä ole aina kovin vahva, jos maahantuoja/myyjä kieltäytyy korvaamasta mitään, on edessä hidas ja arvokaskin prosessi. Moni ei halua siihen lähteä, yksin isoa yritystä vastaan.

Se on selvä, että käräjille lähtemistä kannattaa tarkkaan harkita. Mutta kohtaloonsa tyytymisen ja käräjöinnin välilläkin on vaihtoehtoja. Ne alkavat siitä, että myyjälle selkeästi ilmoittaa, että tavarassa on virhe. Se on ollut olemassa päivästä X alkaen, ja asiaa ei ole korjattu päivään Y mennessä. Asia on siis ollut hoitamatta niin ja niin kauan. Myyjä ei myöskään ole ilmoittanut mitään ajankohtaa mahdollisesta korjauksesta. Seuraavaksi myyjälle voi ilmoittaa, että on tarkoitus ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaiseen, joka sitten aikanaan antaa toimenpidesuosituksen. Tämä ottaa oman aikansa, mutta siellä ei voi mitään. Ja käsittääkseni ei ole olemassa mitään estettä sille, että kuluttajaviranomainen suosittaa hyviksen maksamista kuluttajalle myös jälkikäteen. Mikään ei myöskään estä mainitsematta myyjälle siitä, että aikoo asiassa ole yhteydessä tiedotusvälineisiin, tai että ottaa asian esille sosiaalisessa mediassa. Voisin kuvitella, että VAG-konsernilla ei tällä hetkellä ole mitään kiinnostusta ylimääräiseen negatiiviseen julkisuuteen. Ja jos on tiedossa muitakin samasta virheestä kärsiviä, kannattaa ehkä mahdollisuuksien mukaan toimia yhdessä heidän kanssaan.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 15.02.16 - klo:15:09
TPUn kaupan purku on kyllä loistava esimerkki siitä, että kaikki on mahdollista. Ja omista oikeuksista tulee pitää huolta. Amerikassa näin ei kävisi, siellä riittää nälkäisiä lain oppineita, jotka ajaisivat tämän joukkokanteena läpi isoin korvauksin. Suomessa kuluttajan asema ei kyllä ole aina kovin vahva, jos maahantuoja/myyjä kieltäytyy korvaamasta mitään, on edessä hidas ja arvokaskin prosessi. Moni ei halua siihen lähteä, yksin isoa yritystä vastaan. VAG on myynyt tähänkin maahan hajoavia ketjukoneita ja moni on niiden kanssa joutunut tappelemaan yksin. Kuluttaja-asiamiehen sana kun ei paljon paina. Maine on jo ryvetetty päästöskandaaleissa, siinä ei paljon vakkarit paina.

Itseäni häiritsee kaikkein eniten se, että kukaan ei kanna näistä vastuuta henkilökohtaisesti. Kaikki levittelevät käsiään ja kenenkään kanssa ei pääse keskustelemaan asiasta. Siis kenenkään, joka voisi päättää mitään. Kaikki muuttuvat kassatyöntekijöiksi, kun pitäisi ratkaista reklamaatio. Vastauksia saa vain maahantuonnin sähköpostista.

Kuluttajaviranomaiset eivät saa mitään aikaan. Annetaan ohjeita ja suosituksia, mutta mitään valtaa ei ole, jos yritykset eivät halua ohjeiden mukaan toimia. Eivät saa Finnairia maksamaan matkustajille kuuluvia korvauksia eivätkä aikanaan saaneet Nokiaa korvaamaan mitään, vaikka puhelimet olivat kuukausia huollossa pitkin Itä-Eurooppaa ja ohjeiden mukaan kohtuullinen korjausaika oli 2 viikkoa.

A6:n mutteriohjauksesta olin aikoinaan puhelinyhteydessä VV-Auton Audi-johtajaan. Varsin tarkoin oli läpi organisaation samat ohjeet eli korvaukset asiakkaalle olivat mitättömät siitä, että auto oli toista vuotta virheellinen ja asiakasta juoksutettiin moneen kertaan korjausyrityksissä.
Volvo XC60 T8 Inscription

Flat

Hieman iloisempiin asioihin vaihteeksi. Sisustahan on mitä laadukkain ja viimeistellyin uudessa A4:ssa. Yksi asia on omaan silmään kuintenkin pistänyt ikävästi. Tuo kojelaudassa törröttävä näyttö, näissä ei virtuaali mittariautoissa varsinkin. Virtuaalimittarilla varustetussa autossahan näytön reunoja koristaa somisteet, jolla on saatu mukavaa näköä ja viimeisteltyä ilmettä. Tässä perusversiossa tuo viimeistely on jostain syystä jätetty tekemättä.Ei muuta kuin sitten toimeksi.

Tein koeteippauksen autoon käyttämällä 3M:n harjattu alumiini teippiä. Pieni mittaus ja leikkaus ja simsalabim...tuunattu näyttö. Näyttää livenä parammalta kuin kuvissa.

ENNEN:



JÃ,,LKEEN:




Kokeilu oli mielestäni sen verran onnistunut, niin seuraavaksi tehdään asia hieman huolellisemmin ja tarkemmilla mitoilla.
3M:n harjattu alumiini on identtiistä muiden alusomisteiden kanssa, sävy sekä harjaus.

nemos

^Hyvältä näyttää, jos sen vain saa laitettua paikoilleen virheettömästi
Volvo XC60 T8 Inscription

Automaatti

Sitä ihmettelin jo koeajon aikana, että miksi tuota törröttävää näyttöä ei painumaan sisään.
Eihän se vaatisi muuta kuin yhden pienen sähkömoottorin, joita autossa on muutenkin useita,
yksi lisää ei olis ollut kummoinenkaan juttu.
Olis ollut edes jonkin paketin yhteydessä, mutta kun ei.
Tätä se äärimmäinen säästäminen ja hinnan alhaalla pitäminen saa aikaan.
No ostamalla A6:sen tuokin ratkeaa.

Flat

miksi näytön pitäisi mennä sisään/piiloon? En kyllä ihan keksi mitä hyötyä siitä olisi. Jos näyttö on piilossa ajaessa, niin se rampauttaa mmi:n. Jos se on piilossa kun auto on sammuksissa, niin ketä se lohduttaa kun autossa ei ole ketään? Ehkä en vain ymmärrä mistä on kysymys.....

teräksenharmaa

Kävin kokeilemassa A4 farkkua 190 hv bensamoottorilla. Verrattuna pikaisesti bensamoottoriseen Octavia RS:ään Audi hyvät puolet olivat erityisesti paremmin toimiva automaatti, jousitusmukavuus, äänieristys ja laadukkaamman/tyylikkäämmän oloinen sisustus. Pyyhkeitä Audi tuossa vertailussa saa ponnettoman tuntuisesta moottorista, kallistelevasta alusta ja jalkatilasta takana. Minkäänlaista välitöntä omistamisen halua koeajo ei aiheuttanut, mutta hyvin sivistyneen oloinen paketti A4 silti on.

Mjkarhu

Hyvältä näyttää Flatin viritys, itse asiassa todella hyvältä. Tekisin itsekin saman, ellei teema olisi all black (kattoa ja listoja myöden). Ja pidän kyllä "törröttävää" vaihtoehtoa parempana, kuin edes takas laskeutuvaa. Ajelin huollon ajan (5 päivää) kutosella ja alkoi jo ärsyttämään se käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä esiin rullaileva näyttö. Mutta varmaan kaikkeen tottuu. En kyllä valinnut sisääntaittuvia ulkopeilejäkään, vaikka niissä olisikin joku funktio taittumiselle.

msuomal

Onko kenelläkään laajennettua LED sisävalopakettia, joka nyt tulee land of quattrossa mukana? Saako eri ajomoodeille, eco, comfort, dynamic talletettua eri sisävalosävyt?

Flat

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 15.02.16 - klo:23:39
Onko kenelläkään laajennettua LED sisävalopakettia, joka nyt tulee land of quattrossa mukana? Saako eri ajomoodeille, eco, comfort, dynamic talletettua eri sisävalosävyt?

Noille ajoprofiileille on valmiiksi määritelty sisävalaistuksen sävyt, joita ei voi muuttaa ( näin muistaakseni) . Tuon lisäksi on individual moodi jossa voi määritellä jokaiselle valoalueelle oman värinsä ja voimakkuuden.

wtf

Lainaus käyttäjältä: Flat - 15.02.16 - klo:19:38
miksi näytön pitäisi mennä sisään/piiloon? En kyllä ihan keksi mitä hyötyä siitä olisi. Jos näyttö on piilossa ajaessa, niin se rampauttaa mmi:n. Jos se on piilossa kun auto on sammuksissa, niin ketä se lohduttaa kun autossa ei ole ketään? Ehkä en vain ymmärrä mistä on kysymys.....
Ei se näytön piiloon laskeminen kyllä MMI:tä rampauta, mutta tosiaan miksi sen pitäisi alas mennä. Moniko oikeasti pitää näyttöä piilossa ajaessaan?
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

tpu

Lainaus käyttäjältä: wtf - 16.02.16 - klo:06:51
Ei se näytön piiloon laskeminen kyllä MMI:tä rampauta, mutta tosiaan miksi sen pitäisi alas mennä. Moniko oikeasti pitää näyttöä piilossa ajaessaan?

Juuri näin. Nyt reilu pari vuotta A3:lla ajaneena ei ole kertaakaan tullut tarvetta laskea näyttöä ajon aikana alas, vaikka sen tässä alas saakin.

Kojelaudalta pölyjä pyyhkiessä olen tuon alas laskenut :)

Flat

Lainaus käyttäjältä: wtf - 16.02.16 - klo:06:51
Ei se näytön piiloon laskeminen kyllä MMI:tä rampauta, mutta tosiaan miksi sen pitäisi alas mennä.

Eikös käyttö nyt aika hankalaksi mene jos näyttö on piilossa/sammutettu ? Iso osa toiminnallisuuksista toimii vain MMI näytön kautta.

rami

Onneksi on kiinteä tuo näyttö ettei tyhjää "veivaa" siinä edes/takas.  Selvä syy siihen miksi se on nyt kiinteä on varmaankin siinä kuin tämä ramputin on monellakin mennyt vaihtoon. Nitisevä ja natiseva vempain.
Ajatellaanpas nyt talvella kymmenien asteiden pakkasia ja tälläinen mekaaninen "ramputin" nivelineen siinä jäässä uikuttaa.
Kehitys on selvästi mennyt viisaampaan suuntaan. Tietenkin jos jonkun mielestä tuntuu mukavalle tuolainen läpytin joka tuossa huiskii niin OK.  Yksi mahdollinen vikapesä vähemmän. ;D ;D ;D

tpu

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 15.02.16 - klo:16:34
carplay kaatuu joka ajokerta kun peruutan

Käykö tässä siis niin, että kun vaihdat pakin päälle ja näytölle ilmestyy peruutuskameran/pysäköintitutkan näkymä, niin se ei osaa siitä vaihtaa enää takasin siihen carplayn näkymään? Jos näin, niin kyllähän tuo enemmän viittaa siihen, että vika on auton ohjelmistossa.

Kuulostaa myös erioiselta, että vetoavat iOS-ongelmaan. Mikäli Audi myy kyseistä lisävarustetta ja sanoo sen olevan yhteensopiva iOS:n kanssa, niin kyllä tähän lupaukseen sisältyy odotus siitä, että varuste toimii nykyisten iOS-versioiden kanssa.

Lainaa
eivät pysty kertomaan edes korjausaikataulua. Se ei ole mahdollista, nämä ovat uusia malleja ja näissä nyt on näitä vikoja.

Ei näin. Jos uusissa malleissa on vikoja, niin siitä pitää tulla penaltyä valmistajalle, ei maksavalle asiakkaalle.

tpu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 15.02.16 - klo:12:10
Entä onko virhe "vähäinen"? Kaupan purkuhan ei tule kysymykseen, jos virheen katsotaan olevan vähäinen.

Asiakas ostaa uuden auton, jotta voi sen configuroida juurikin mieleisekseen valitsemalla siihen juurikin ne varusteet, mitä autoon haluaa. Tästä maksetaan kallis hinta. Jos yksikin noista varusteista on rikki tai puuttuu, niin ei virhe ole silloin vähäinen. Asiakkaalla ei ole silloin sitä tuotetta, minkä hän on ostanut. Ei kukaan muu kuin asiakas ole pätevä esittämään väitettä, että "on niin vähäinen virhe, ettei haittaa".

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy