Vs: Skoda Octavia IV 1.5TSI / Auto myyty

Aloittaja Nikonen, 08.11.22 - klo:09:47

« edellinen - seuraava »

Nikonen

Autot ovat kuuluneet osaksi elämääni arkisessa aherruksessa ja 15 vuoden ajokortillisen aikani aikana on vuorossa nyt auto numero 34. Autoksi valikoitui pitkän pohdinnan jälkeen otsikon Skoda Octavia IV 1.5TSI Style Launch edition. Pitkään mietin olisiko nyt jo aika siirtyä sähköiseen voimalinjaan, mutta lopputulemana en kokenut vielä ajan olleen kypsä tähän. Sähköautojen hintataso on myös edelleen aika korkealla ja täten myös niihin haettava rahoituksen kuukausierä jää sen verran korkeaksi, että tälläisellä pihillä polttomoottoriautolla kulut jäävät alhaisiksi. Viisi viimeisintä autoa ovat olleet automaatteja, mutta nyt tehtiin poikkeus ja manuaalina tämä yksilö. Vaihtoehtona oli myös työsuhdeauto, mutta plugari ja sähkö tarjonnan takia nämä jäivät välistä. Taloyhtiömme pistää toistaiseksi hanakasti näitä vastaan ja argumenttina: "Vähintään 3 talouden hankintaehdoitus". Olen asian kanssa siis tällä hetkellä 9 talouden yhtiössä - yksin.

Octavian valinnassa painoi vähäiset kilometrit (44tkm) sekä todella kattava varustelista mm.;

- HUD
- Matrix ajovalot
- Dynaamiset kaarreajovalot
- FrontAssist
- Webasto
- Kuolleenkulmanvaroitin (BLIS)
- Kaistavahti
- Panorama lasikattoluukku
- Canton surround
- Musta nahkasisusta sähkösäädöin
- Ambient Light -sisustan tunnelmavalaistus
- Peruutuskamera +tutkat etu/taka
- KeylessGo
- Adaptiivinen vakionopeudensäädin
- Digimittaristo
- Ratinlämmitin
- Sähkökontti
- Navi+
- Tuulilasin lämmitys


Varusteista Matrix ajovalot ovat kyllä aivan selkeästi parhaat ajovalot mitä tähän mennessä on kohdalle osunut. Todella hyvä tehoiset ja toimivat erittäin hienosti. Myös HUD on toteutettu hienosti integroituna eikä esimerkiksi jostain automalleista tutulla lasilevyllä. Ainoa miinus mikä tulee on ehkä tuo Cantonin äänentoisto, jostain syystä basson toisto on todella huono vaikka asetukset on säädetty. Onkohan tähän jotain ratkaisuja olemassa?

Voimalinja manuaalina on myös mukava ajettava. Helppo ja vaivaton, pääosin maatieajossa manuaalisuus ei ole ollut haitaksi. Myöskään ACT ongelmista ei ole ollut tietoa eikä tuota havaitse ajossa kuin merkkivalona, kylmälläkään moottorilla. Sisustan tunnelmavalot ovat kiva piriste ajamiseen ja tuovat hivenen "luxus" menoa arkiseen ajeluun. Ratti ei ole sport, vaan siinä tuo alaosa on vapaa. On muuten oikeasti tosi hyvä, maantieajossa on kuin tehty käden lepuutukselle alaosa - vaivatonta.

Kilometrejä on kertynyt n. 800km tällä hetkellä ja kulutus on ollut ilman webaston käyttöä siinä +-5,2l.
Kuten aiemmissa manuaaleissa niin VAG konsernin tuotteissa kuin muissakin, 6 vaihteen käyttö on 80km/h väylillä oikeastaan aivan turha. Huomaa voimansiirrosta välittömästi jurnutusta, joten tässä jatkoa ajatellen sama kaava; +100km/h vauhdeissa työnnetään kutosta vastaan sisään. Varmasti saadaan voimansiirtoon lisää elinaikaa itselle sekä tulevaisuuteen.

Huoltojen osalta tarkoitus mennä Skodan määrittelemillä huoltoväleillä, mutta tehdään öljyjen osalta huoltovälin puolitus ja 15tkm välein vaihtoon. Oman mielenrauhan vuoksi sekä myös oudosti jopa tulevia omistajia ajatellen. Mukava ja helpompi myydä seuraavalle, kun on moottorin osalta kaikki kunnossa.

Mietoja muutoksia, mutta hyvällä maulla omaan silmään sopivaksi.

Päivittelen tähän topicciin auton ylläpitoon, huoltoihin ja muuhun toimintaan liittyviä asioita tarpeen mukaisesti.
Mielelläni myös vastailen kanssa kirjoittajien kysymyksiin, jos niitä tulee mieleen.



Lisäilen parempia kuvia myöhemmin.

Huollot ja muut toimenpiteet:
4.11.2022 / 44 125 Ajoneuvon osto
12.12.2022 / 47 693 Tietoviihdejärjestelmän päivitys + tehdasasetusten nollaus äänentoistoongelmiin
16.1.2023 / 50 004 BMW Style 791 OEM 19"
25.3.2023 / 54 000 Öljyt (Mobil 0-20w) + kaikki suodattimet
5.2023 / 55 000 Maxton etulipan asennus
5.2023 / 55 000 Ikkunalistojen teippaus kiiltävän mustaksi
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

9.11.2022 Tilattu maahantuojalle korjausaika tuohon äänentoisto-ongelmaan.
9.11.2022 Tilattu Eibach Prokit madallusjouset ympäriauton -30mm.

Eilen talvirenkaita vaihdellessa äänentoistojärjestelmä pimeni täysin ja kaasua painaessa kaiuttimista alkoi kuulua särinää. Myös takatilasta kuului tasaista surinaa. Ei muuta kuin purkamaan takakontista tavarat ulos, suojalevy ylös ja varapyörän kotelo pois. Siellä ilmeisesti jonkinlainen vahvistin/subbari(?) integroitu varapyörän sisään. Tulee vain yksi liitin tähän kiinni.
Otin liittimen irti kotelosta, varapyörän irti ja kasasin takasin paikalleen. Ongelma hävisi toistaiseksi.
Kuitenkin kun takuuta autossa on jäljellä, niin varailin vielä varmistukseksi ajan merkkarille - löytyi vika tai ei.

Lisäksi äänentoisto basson osalta on todella laimea Radion kautta, käytännössä Cantonin subwoofer säädöllä ei mitään vaikutusta äänentoistoon. Mutta kummasti Bluetoothin kautta yhdistettynä toimii mainiosti? Erikoinen ongelma.

Laitoin Eibachin prokit jouset tilaukseen. Erinomaisia kokemuksia aiemmista autoistani ja asennetaan ne tähänkin. Coilovereita en tietoisesti halua, ainakaan halvimpia malleja Suomen surkean tiestön takia. Eibachit tekevät auton jämäkäksi, mutta autosta ei tule pintakova.

Laitellaan jouset keväämmällä alle nelipyöräsuuntauksen ja toivottavasti uusin 19" vanteiden kanssa.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

#2
2500km 3 viikkoon tullut ajeltua ja tykkään kyllä kovasti Octaviasta. Erittäin helppo ja hyvä tekniikka ajaa.
Sisustus on mennyt huikeasti eteenpäin ja viihtyvyys ohjaamossa on aivan eri luokkaa kuin aiemmassa Rs Ocu III.
Keskikulutus on ajojen osalta 5,2l ja ajot aika pitkälle kehä3 sisäpuolella. Kesinopeus vaatimaton 35kmh.
Maantie painotteisessa ajossa 80kmh alueella mennään alle neljän litran hivenen ennakoimalla ja moottoritienopeuksissa siellä 4,5l tuntumassa.
Kuten avauspuheessa todettua niin kutosta ei tarvitse askiin lyödä alle 100kmh nopeuksissa tai muutoin saa jurnutella. Myös kulutus nousee turhaan,
kun kaasua joutuu turhan voimakkaasti painamaan sekä voimansiirto rasittuu.

Tästä löytyi myös tuulilasinlämmitys tuon "Hyvä näkyvyys" napin takaa. Erikoinen kylläkin, miksei teksti voi olla vain Tuulilasin lämmitys?
Koeajolla oli vähän miinus kun tätä ei ollut, katselin tuulilasia mutta risuaitaa ei näkynyt ja oletin sen puuttuvan. Ilmeisesti toteutettu kalvolla, joten ei näy.
Erittäin hyvä varuste. Pienillä keleillä tullut laitettua auto käyntiin tuulilasin, penkin -ja ratinlämppäri kanssa. Minuutti-kaksi ja auto jo lämmennyt mukavasti sekä tuulilasi sulanut.

Ensi viikolla käyn laitattamassa myös lohkolämmittimen, koska em. varusteilla koen aika turhaksi näillä +5- -5 keleillä webastoa huudattaa käytännössä vain mukavuuden takia,
joka saavutetaan kuitenkin miinuteissa. Kovemmilla pakkasilla sitten jos muksun kanssa liikutaan, niin auto webastolla lämpimäksi.

Tuli myös tilattua RAM Airilta ilmanottopaketti. En löytänyt linkkiä mutta vastaava:
https://ramair-filters.co.uk/intake-kits/car-intake-kits/red-proram-induction-kit-turbo-inlet-for-volkswagen-golf-1-5-tsi-dad-dac-only/

Tarkoitus nämä laittaa takuuajan loputtua kiinni, ohjelmointi sekä takapönttöjen muokkaus.
Myös diffuusorin vaihto sekä etusplitteri tulossa.

Muutama kuva Octaviasta.


Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

Aiemminkin mainitun äänentoistojärjestelmän ongelmat vain jatkuvat. Maahantuojan mukaisesti suoritetut nollaukset ja päivitykset auttoivat noin vuorokaudeksi. Ongelma palasi jälleen. Subwoofer on kokonaan pois pelistä ja äänet tulevat vain auton etuosasta. Kuulostaa vähän kuin vanhalta Transporterilta paperikaiuttimilla.  :D

Nyt sitten aloitetaan rumba auton myyneen liikkeen kanssa ja viedään Skoda vian selvitykseen. Harmittava ongelma kyllä, on niin hirveän kuuloista tuo ääni ettei tee mieli edes radiota pitää päällä.

Ongelma: Välillä radio/apple carplay etc. äänet häviää kokonaan ja ottaa kierrosten mukaan rätinöitä kaiuttimista. Samalla myös vararenkaan sisällä oleva Cantonin subi paukuttaa tasaista rummutusta. Etumatkustajien kaiuttimet toimivat ainoastaan. Säädöt taakse eivät muuta tilannetta. Subwoofer ei toimi eikä reagoi taajuuskorjaimen käskyihin.

Ratkaisu: Ei ole. Maahantuojaan oltu yhteydessä eikä vastaavaa ole ilmaantunut aiemmin. Vahvat epäilykset voivat liittyä käyttöjärjestelmään, koska toiminta palautui tehdasasetusten palautuksella. Tätäkään ei joka päivä jaksaisi tehdä ja jotain vikaahan tuossa järjestelmässä on.
Myös vahvistinta epäiltiin vialliseksi tai sitten jossain päin sähköjä on maa ongelma.

Toivottavasti tämä ratkeaa ennen Joulun mökkireissua. Tulee pitkä matka kuunnella lastenlauluja.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Tos®

#4
Mikä softaversio autossa on? Päivittäminen voi tuohon auttaa, jos huolto sitä yritti. 1899 on viimeisin versio
Vahvistimelle voi olla myös uusi versio.

Sitten kun subbanen taas toimii, elementti kannattaa ottaa pois ja täyttää pönttö vanulla.
Golffiin tein tuon "kuminan poiston" heti kun sain auton, nyt sen tilalla on Fenderin versio - jossa jytkympi elementti vw:n halppiksen sijaan.

Erwinissä törmäsin tiedotteeseen ulkoisten äänilähteiden kanssa kuuluvasta rätinästä, mutta en sitä avannut.
Sivustoa voi käyttää kuka vain ja tunnin käyttö maksaa noin 10 verollisena.
https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Captain J

Lainaus käyttäjältä: Nikonen - 28.11.22 - klo:10:20
2500km 3 viikkoon tullut ajeltua ja tykkään kyllä kovasti Octaviasta. Erittäin helppo ja hyvä tekniikka ajaa.
Sisustus on mennyt huikeasti eteenpäin ja viihtyvyys ohjaamossa on aivan eri luokkaa kuin aiemmassa Rs Ocu III.
Keskikulutus on ajojen osalta 5,2l ja ajot aika pitkälle kehä3 sisäpuolella. Kesinopeus vaatimaton 35kmh.
Maantie painotteisessa ajossa 80kmh alueella mennään alle neljän litran hivenen ennakoimalla ja moottoritienopeuksissa siellä 4,5l tuntumassa.
Kuten avauspuheessa todettua niin kutosta ei tarvitse askiin lyödä alle 100kmh nopeuksissa tai muutoin saa jurnutella. Myös kulutus nousee turhaan,
kun kaasua joutuu turhan voimakkaasti painamaan sekä voimansiirto rasittuu.

Tästä löytyi myös tuulilasinlämmitys tuon "Hyvä näkyvyys" napin takaa. Erikoinen kylläkin, miksei teksti voi olla vain Tuulilasin lämmitys?
Koeajolla oli vähän miinus kun tätä ei ollut, katselin tuulilasia mutta risuaitaa ei näkynyt ja oletin sen puuttuvan. Ilmeisesti toteutettu kalvolla, joten ei näy.
Erittäin hyvä varuste. Pienillä keleillä tullut laitettua auto käyntiin tuulilasin, penkin -ja ratinlämppäri kanssa. Minuutti-kaksi ja auto jo lämmennyt mukavasti sekä tuulilasi sulanut.

Ensi viikolla käyn laitattamassa myös lohkolämmittimen, koska em. varusteilla koen aika turhaksi näillä +5- -5 keleillä webastoa huudattaa käytännössä vain mukavuuden takia,
joka saavutetaan kuitenkin miinuteissa. Kovemmilla pakkasilla sitten jos muksun kanssa liikutaan, niin auto webastolla lämpimäksi.

Tuli myös tilattua RAM Airilta ilmanottopaketti. En löytänyt linkkiä mutta vastaava:
https://ramair-filters.co.uk/intake-kits/car-intake-kits/red-proram-induction-kit-turbo-inlet-for-volkswagen-golf-1-5-tsi-dad-dac-only/

Tarkoitus nämä laittaa takuuajan loputtua kiinni, ohjelmointi sekä takapönttöjen muokkaus.
Myös diffuusorin vaihto sekä etusplitteri tulossa.

Muutama kuva Octaviasta.



Onnea autosta! Itsellä ei kolmoskorisesta ocusta ole kuin yhden koeajon verran kokemuksta, mutta on tämä neloskoppanen sisätiloiltaan selkeä edistysaskel. Harmi että sinulla on noita lastentauteja autossa, toivottavasti vika selviää!

Tuulilasin lämmityksestä: älyilmastoinnin puolelta ”hyvä näkyvyys” laittaa lämmityksen päälle ja alkaa myöskin puhaltaa lämmintä, mutta manuaalisten säätöjen takaa löytyy sitten tuulilasin lämmittimen ikoni jota painamalla se menee päälle ilman tuuletuksen muutoksia. Manuaaliseen säätöön pääsee käsiksi ilmastoinnin hallinnan kautta, vasemmalla olevista ikoneista yksi on manuaaliselle säädölle.
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

jarski66

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

Nikonen

#7
Perjantaina hakemaan MK7 Golf R replicat kesäksi. Vanteiden speksit 8,5x19 ET43 joka nurkassa.
Pitäisi istua nätisti ainakin eteen, taakse voi joutua laittamaan lättyä väliin kaarelle saannin osalta.
Eibachit myös saapuneet ja laitetaan keväällä setti alle.

Slamitille tullut näköjään myös Maxtonin tuotteita saataville IV koppaan.
Mahdollisesti myös keväälle ainakin etu -ja takalippa tulossa.



Aloituksessa sekä alempana näkyvät OEM 18" vanteet myös kaupan, jos jotain kiinnostaa.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

Vanteiden osalta tuli pieniä muutoksia viime hetkellä.
Myyntiin tuli niin hyvällä hinnalla BMW Style 791M double-spoket, että en tarjousta voinut ohittaa. Myös vanteiden speksit olivat kuin nenä päähän, joten pelkät soviterenkaat 66,6-57,1 piti hankkia. Uudemmissa bemareissa siis jako sama 5x112.

Vanteiden speksit;
BMW 791 M Double-spoke Bicolour
5x112
Kr. 66,6
8,0" ET27
8,5" ET40




Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

50 000km meni puhki, tarkalleen ottaen mittarissa tällä hetkellä 50 943km. Takana nyt vajaa 7000km Octavialla. Hienosti on toiminut ja ei mitään moitittavaa toistaiseksi löydy. Vaivattomasti etenee ja on oikein mukava ajaa matka-ajoa. Keskikulutus webastoa päivittäin käytettäessä siellä 5,6l tuntumassa. Taajama-ajossa tippuu mukavasti kulutus kevyellä ajolla sinne alle neljään litraan.
Vanteet tosiaan odottelee kevättä ja allelaittoa. Eibachin madallusjouset ovat matkalla kohti kotia ja ne päästään asentamaan heti niiden tultua, luultavasti saapuvat tässä parin viikon sisällä toivottavasti. Jos ei kesärengaskelit sitä ennen tule, niin teetätän nelipyöräsuuntauksen vasta kesävanteiden allelaiton jälkeen.
Samalla tehdään myös välihuolto; öljyt ja kaikki suodattimet.

Octavia pitäisi myös kesävanteiden vaihdon yhteydessä myllyttää ja tällä kertaa en jaksa autoa pinnoittaa. Tulee autoa muutenkin pestyä lähes viikottain, joten hyvä vaha (Collinite915) ajaa asiansa ainakin tämän tulevan kevät-kesä-syksy sesongin. Katsoo ensi talveksi pinnoitetta, jämähtää nykypäivän suola niin saatanan tiukkaan.

Tuossa hivenen katsellut, jos tilaisi ebaystä tuon sporttiratin tähän. On aika miedon hintaisia, n. 250,.
Slamitilta pitäisi myös tuo maxtonin etulippa ainakin tilata sekä chrome delete tehdä itse puunausten yhteydessä.

Hieman riskillä menin tuon Eibachin -30mm etu/taka setin osalta, koska kuten yläpuolen kuvista näkee, niin on todella korkea. Oli lähellä etten tilannut Slamitilta VMAXX:n coilovereita, mutta mutta.. jos eibacheilla ei päästä mukavaan arkistanceen, niin pitänee laittaa harkintaan. Aiemminkin kokemuksia JOM Blueline/VMAXX setistä ja on toimiva kylläkin, niin toimiva että en näe järkeä sijoittaa esim. BC Racingiin.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

Perjantaina 24.3. "chrome delete" itse tehtynä edessä.
Lauantaina 25.3. tehdään väli öljynvaihto. Öljyksi valikoitui laatuluokitusten mukaisesti Mobilin 0-20w. Öljyt tarkoitus vaihdella +-10tkm välein.
Lisäksi eibachin prokitit vaihdetaan alle samalla sekä nelipyöräsuuntaus.

Kesävanteita ei aivan uskalla vielä lähteä työntämään alle, joten muutaman viikon joutuu vielä odotella tätä. Täytyy vähän mittailla tiputuksen todellista vaikutusta.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Tos®

#11
Kamerat ja tutka tulee myös kalibroida.
Ajovalotkin, mutta siitä ei nyt löydy huollon ohjetta jakaa.

Lainaa1. Seuraavien töiden jälkeen Automaattinen etäisyyden säätö pitää
kalibroida:
Edellytys
Kalibrointi tapahtuu pääsääntöisesti dynaamisesti.

Kun etäisyydensäädön ohjainlaite − J428− korvataan.

Lukonkannatin on asetettu huoltoasentoon.

Lukonkannatin irrotettu ja kiinnitetty

Lukonkannatin on uusittu

Taka-akselin aurausta on säädetty

On suoritettu alustan muutostöitä, jotka muuttavat seisontakorkeutta.

2. Seuraavien töiden jälkeen kuljettajaa avustavien järjestelmien
etukamera pitää kalibroida:
Edellytys
Kalibrointi tapahtuu pääsääntöisesti dynaamisesti.

Taka-akselin alustansäädön muutokset.

Jonkin akselin seisontakorkeuden muutos yli 5 mm.

Jonkin akselin seisontakorkeuden muutos yli 10 mm.

Irrotus ja kiinnitys tai kameran korvaaminen.

Tuulilasin irrotus ja kiinnitys.

on suoritettu korjaustöitä osissa, joihin on asennettu kamera tai jotka
vaikuttavat kameran asennuspaikkaan.

Tapahtumamuistissa näkyy väärä tai puuttuva perussäätö/mukautus.

3. Seuraavien töiden jälkeen peruutuskamera pitää kalibroida:

Taka-akselin alustansäädön muutos.

Jonkin akselin seisontakorkeuden muutos yli 5 mm.

Molempien akselien seisontakorkeuden muutos yli 10 mm.

Irrotus ja kiinnitys tai kameran korvaaminen.

on suoritettu korjaustöitä osissa, joihin on asennettu kamera tai jotka
vaikuttavat kameran asennuspaikkaan.


;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Nikonen

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 20.03.23 - klo:17:54
Kamerat ja tutka tulee myös kalibroida.
Ajovalotkin, mutta siitä ei nyt löydy huollon ohjetta jakaa.

;D
Kyllä. Nämä otettu huomioon ja laitetaan samalla.  :)
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Tos®

Hyvä, monet vaan madaltavat ja sitten ihmetellään, kun valot sojottaa puidenlatvoihin, tai avustavat järjestelmät herjaa virheitä  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Nikonen

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.03.23 - klo:14:05
Hyvä, monet vaan madaltavat ja sitten ihmetellään, kun valot sojottaa puidenlatvoihin, tai avustavat järjestelmät herjaa virheitä  ;D
Aiemmissa madalletuissa Auris, F11, V90 tai w205:ssa en valojen säätöä tai ACC muutoksia tehnyt. Yhdessäkään ei kyllä ilmaantunut ongelmia järjestelmien kanssa. Valojen suuntauksessa tosin kyllä miedoillakin madalluksilla varmasti vaikutusta.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

Jouset asennettu, nelipyöräsuuntaus tehty.
ACC ja muut laitteet toimii nykyisellä setillä aivan normaalisti.
Peruutuskamera, adaptiivinen ja kaikki. Jos jotain ongelmaa tulee, käydään sopeuttamassa.

Tuli kyllä ajolleen todella hyvä. Jämäkkä, ei lainkaan pinta kova.
Tiputusta tuli kyllä enemmän mitä ajattelin.
122km ajeltu asennuksen jälkeen ja edestä tiputus n. 35mm ja takaalta 36-37mm.

Melkein jo Sportline tasoa - jännä nähdä miten asettuu Stylien kanssa.

Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

Kevät tulee ja tänään sai aikaiseksi aamusta käydä pyöräyttämässä kesävanteet myös alle.
Tuli kyllä omaan silmään juuri sopiva. Ja ajolleen todella hyvä!
Istuu myös täydellisesti eikä spacereita tai muita kikkailuja tarvitse tehdä.
Vanteisiin siis soviterenkaat 66,6 --> 57,1 ja bmw pultit oikealla kannalla ja kierteellä tähän sopivaksi.

Alustaan vaihdettu Eibachin pro-kitit ja nelipyöräsuuntaus. Nyt kovaa ajoa.

Ensiviikolla pitäisi slamitilta tulla vielä highgloss peilinkuoret sekä maxton V1 etulippa, nämä vielä kiinni niin on paketti valmis.


Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

makelja

Hienosti istuvat. Auton asentokin todella hyvä. 👌

Nikonen

27.4.2023 55100km mittarissa. Octavia on kuin punaviini ja paranee kilometrien kertyessä. Ulkonäöllisesti aletaan jo olemaan siellä missä visiot autoa hankkiessa olikin.
Tänään sain Maxtonin V1 etusplitterin asennettua sekä oem-highgloss black peilinkuoret.
Aika simppelisti meni peilinkuoret, mutta tuo etusplitteri oli maxtonin tekeleeksi todella paskamainen asentaa. Ei oikein istunut, joutui käytännössä vähän venyttämään ja vanuttamaan että sai paikalleen - ilman irvistyksiä.

Splitteri asennus: 15mm poraruuveja 15kpl, kaksipuoleista peiliteippiä rulla.
Peilien asennus: Peilien kääntö, peililevyn irroitus repäisemällä, klipsit 2kpl, kuolleen kulman varoitin painamalla pois, sama toisin päin.

Vielä olisi viimeinen steppi sitten maskin, kattokaiteiden ja ikkunaraamien teippaus kiiltävän mustaksi. Ehkä varmasti nälkä kasvaa syödessä ja V1 sivuhelmat ja takalippa saattaa tulla. Tälläkin hetkellä aika mielestäni maukas kokonaisuus, joten jatkojalostus aika varovaisesti.

Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

seatts


Lisäksi musta merkki keulaan, maskinkehys vaihtoon ja muutkin kromilistat mustaksi keulasta  ::)
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Nikonen

Lainaus käyttäjältä: seatts - 28.04.23 - klo:08:35
Lisäksi musta merkki keulaan, maskinkehys vaihtoon ja muutkin kromilistat mustaksi keulasta  ::)
Tämä tulee niin saa siistin kokonaisuuden.  :)
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

Muutaman päivän totutellut silmää etulippaan ja kyllä helmat jää vajaaksi, lähti Slamitilta tilaukseen helmat, takadiffuusori ja maski.
Nykyiset kromiosat etupuskurin alareunasta, ikkunalistat ja kattokaiteet mustaksi, niin muuttuu paljon, kuten edellä puhuttu.

Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

Viikko sitten syttyi moottorin vikavalo keltaisena. Auto levähdyspaikalle sivuun ja pienen pähkäilyn jälkeen jatkettiin kuitenkin matkaa mökille. Kaveri tuli mökille muutenkin, niin pistin viestiä että otappa vikakoodinlukija matkaan. Skoda antaa koodia P0441 - Evaporative Emissiion System Incorrect Purge Flow. Suomeksi siis polttoainehöyryjen poistoventtiili. Yleinen vaiva jo vuosien ajan VAG:laisissa, syyllinen tuo N80 venttiili. Tämä ei aiheuta onneksi ajamiseen tai muuhun ongelmia, joten siinä mielessä "hyvä" vika.

Ensiviikolle varattu venttiilin vaihtoaika kaverin autokorjaamolle ja autoliikkeen turvan piikkiin saa vaihtotyöt. Kustannusarvio töineen N80:lle oli n. 250,00,.
Apparin ovessa ollut myös pieni painauma jo ostosta saakka ja se käydään oikaisemassa kesäkuussa. Tämäkin menee autoliikkeen piikkiin ja sen lisäksi oikaistaan kuskin takaovesta kaksi parkkipaikka painaumaa. Yhteishinta koko operaatiolle aika vaatimaton 160,00,.

Mittarissa tällä hetkellä n. 56500.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Nikonen

Kesäkelien aikana Skodalla ajaminen on jäänyt vähän vähemmälle. Ibizalla tullut ajeltua suurin osa ajoista sen hauskuuden takia. Skoda lähinnä toimittanut kauppareissujen ja muutaman mökkireissun virkaa - vakaana käyttöautona.

N80 venttiili tosiaan paljastui vialliseksi ja tämä vaihdetaan vasta kesän ruuhkahuipun jälkeen maahantuojalla autoliikkeen piikkiin. Myös painaumat ovessa korjataan kesän jälkeen.

Mittarissa tällä hetkellä n. 57500km.

Myllypuron Shellin itsepalvelupesu tuli myös testattua ja on pk-seudun paras tällä hetkellä tuon remontin jälkeen, iso peukku  :)

Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Nikonen - 19.05.23 - klo:07:59
Apparin ovessa ollut myös pieni painauma jo ostosta saakka ja se käydään oikaisemassa kesäkuussa. Tämäkin menee autoliikkeen piikkiin ja sen lisäksi oikaistaan kuskin takaovesta kaksi parkkipaikka painaumaa. Yhteishinta koko operaatiolle aika vaatimaton 160,00,.

Haluaisitko mainostaa tai vaihtoehtoisesti kommuinikoida yv:llä palveluntuottajan, jolla oikaisut onnistuvat noin kustannustehokkaasti?

Nikonen

Viimeisin päivitys tullut 57 500km / 12.6.

Tänään pyörähti mittariin 60 000km. 2500km tullut vain mittariin parin kuukauden aikana, ajot jääneet aika vähille toisen muksun synnyttyä. Enemmän tullut suhattua Ibizalla kaikki siirtymät.

Hieman on alkanut lastenvaivoja ilmaantumaan. SOS Hätäpuhelu väläyttelee ei aktiivisena/aktiivisena kerran viikkoon ja sytyttää SOS valot tauluun.
Tämän lisäksi N80 bensiinihöyryjen kierrätysventtiili on viallinen ja moottorivalo palaa keltaisena - tämä ei estä ajamista lainkaan tai vaikuta toimintaan. Tämän kylkiäisenä toki Start-Stop ei toimi lainkaan ja herjaa vikaa. Positiivinen ongelma, mutta hoidettavahan tämä on kuntoon. Ei se varoitusvalon katselu mieltä piristä.

Lapin Kumiin varattu uusi nelipyöräsuuntaus tulevalle keskiviikolle 9.8. Vantaanporttiin.
Tämän lisäksi auto menee Autokeskus Airporttiin huoltoon 29.8. 09:30.

Suoritan itse ystäväni autokorjaamolla (valtuutettu) kaikki huollot sekä ennakoivat huollot, joten määräaikaishuollon täppäsin pois ehdotetusta listasta. Samoin lähti kaikki muutkin täpät.
Lisätietoihin vain moottorinvikavalo ja selvitys ongelmista, aika huoleton tuo ajanvarausjärjestelmä.

Veikkaisin että lähtee lastentaudit päivityksillä ja N80 venttiilin vaihtamalla.
Pikkuakun kuolemaan en usko, joten suht edukkaasti pitäisi päästä.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Mattiboy

Sama keltainen moottorin vikavalo syttyi myös. Oletan kyseessä olevan sama vaiva, auton toiminnassa ei mitään vikaa, valo vaan palaa. Ohjekirjan mukaan pakokaasu valvontajärjestelmän häiriö.

Ihmetytti kovasti, kun mitään merkkiääntä ei kuulunut. Yhtäkkiä ajon aikana huomasin vikavalon taulussa.
Skoda Octavia Combi Style 1.5 TSI -21

ex.
Skoda Octavia Combi Style 1.6 TDI -16
VW Golf Comfortline 1.4 TSI -10
VW Bora 1.6 -01

Nikonen

Lainaus käyttäjältä: Mattiboy - 07.08.23 - klo:20:08
Sama keltainen moottorin vikavalo syttyi myös. Oletan kyseessä olevan sama vaiva, auton toiminnassa ei mitään vikaa, valo vaan palaa. Ohjekirjan mukaan pakokaasu valvontajärjestelmän häiriö.

Ihmetytti kovasti, kun mitään merkkiääntä ei kuulunut. Yhtäkkiä ajon aikana huomasin vikavalon taulussa.
Yleinen vaiva näissä TSI moottoreissa nimenomaan tuo N80 venttiili - Polttoainehöyryjen takaisinkierrätysjärjestelmä. Näyttäisi uusi venttiili maksavan marmorilla n. 80,00, ja vaihtotyöhön mennyt foorumeita selatessa n. tunti.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Tos®

Sama vika oli golffissa, takuuvaihtoon (36835km) meni alle tunti.
Koodit:
P04F000 - EVAP system high pressure purge line performance
P044100 - EVAP Emission Contr.Sys.Incorrect Purge Flow
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Nikonen

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 08.08.23 - klo:11:23
Sama vika oli golffissa, takuuvaihtoon (36835km) meni alle tunti.
Koodit:
P04F000 - EVAP system high pressure purge line performance
P044100 - EVAP Emission Contr.Sys.Incorrect Purge Flow
Jälkimmäinen vikakoodi itsellä päällä. Kuittauksen jälkeen toimii aina seuraavaan tankkaukseen ja sen jälkeen taas uudelleen.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy