Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat

Aloittaja Väänänen, 13.01.19 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

M_M

Akkua ladataan täydellä teholla aina kun jalka on pois kaasulta ja auto liikkeellä. Pyritään hyödyntämään maksimaalisesti liike-energia. Tasaisessa ajossa akkua ei ladata, jos siellä on riittävä varaus (karkeasti varmaan noin 80%). Laturi tuottaa vain juuri sen verran kuin auto sähköä käyttää ja latausvirta akkuun on about nollassa, sinne ei ladata eikä sieltä pureta.

Jarrutusenergiaa siis yritetään ottaa talteen, toki vaikutus on edelleen mielestäni jossain mitättömän ja olemattoman välimaastossa... se jarrutuksen aikana ladattu energia myös puretaan akusta heti kun jalka menee takaisin kaasulle ja tässä kohtaa syntyy se teoreettinen säästö kun laturi saa levähtää muutaman sekunnin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dosetti

Tuo edellinen varmaankin pitää kutinsa vain normaali- ja sportmoodeissa, ei ecossa? Mulla siis Polossa ajomoodin valinta napilla.

M_M

En ole tietoinen, että ajoprofiili vaikuttaisi mitään latauksen käyttäytymiseen. Jos vaikuttaisi, niin eco-moodillahan sen nimenomaan pitäisi olla käytössä.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dosetti

Olisi mielenkiintoista tietää enemmänkin tästä tekniikasta sekä mekaanisen rakenteen että toiminnan kannalta. Kun puhetta on jarrutusenergian talteenotosta, mutta ei jarrutuksen aikana? Vai miten? Tästä täytyy kyllä googlettaa. Ecomoodilla siis auto rullaa vapaalla ja vaihde kytkeytyy heti kun painaa jarrua. Ilmastoinnin puhinasta en ole mitään huomannut.

M_M

Jaa niin joo, eco rullailee vapaalla. Vapaalla rullatessa ei tietysti tehostettua latausta ole vaan vasta kun aletaan jarruttaa ja vaihde kytkeytyy.

Mekaanisesti tuossa systeemissä ei kyllä ole oikeastaan mitään. Laturin latausjännite säädetään sähköisesti, aivan kuten on tehty jo iät ja ajat. Vain sillä erolla, että nykyautossa latausjännite ei enää pysy tasaisena niinkuin se vielä 90-luvun corollassa pysyi. Jännitettä ja latausvirtaa säädetään olosuhteiden mukaan ja tuo lataustehon kasvattaminen moottorijarrutuksen aikana on yksi niistä tempuista joita tehdään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dosetti

OK eli se on pelkästään softassa se juttu. Tosiaan hyöty lienee aika minimaalista, ehkä auton elinkaaren aikana jotenkin järkevästi perusteltavissa.. Liene rullaaminen vapaalla silti kannattavampaa vaikka tuohan syö vastaavasti rullausenergiaa muun ajon aikana jos joutuu lataamaan veto päällä.

M_M

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 27.03.20 - klo:05:51
OK eli se on pelkästään softassa se juttu.

Softapohjainen juttu tosiaan ja aika monista autoista koodaamalla poistettavissa käytöstä. Itse olen sen molemmista autoista ottanut pois, koska haluan että akku on aina täynnä, eikä vain 80% varaustasossa. Tuo talteenotto ei koskaan lataa akkua täydeksi, jotta siellä on aina tilaa sille jarrutuksessa talteen otettavalle energialle.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

JyKKemus

Lainaus käyttäjältä: M_M - 27.03.20 - klo:08:55
Itse olen sen molemmista autoista ottanut pois, koska haluan että akku on aina täynnä, eikä vain 80% varaustasossa.

Miten sen huomaa ajossa kun olet kiodannut sen pois?
Nykyinen: Volkswagen Polo MK6 -18
EX: Volkswagen Polo MK5 (6C) -17
EX: Volkswagen Polo MK5 (6R) -12
EX: Volkswagen Golf MK5 -05
EX: Citroën Xsara VTR -01

M_M

Ei mitenkään.

Latausjännitteestä sen näkee jos sitä ajon aikana jollakin mittarilla tarkastelee.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

hauki12

Toimiiko koodatussa autossa S/S:n ominaisuus , ettei täyskaasu kiihdytysksessä ei ladata akkua? (+ilmastointi pois päältä)

Eli kaikki teho menee pyörille.

M_M

Eiköhän tuo toimi ihan kuten ennenkin, recuperation on oma juttunsa jonka poiston ei noihin kyllä pitäisi vaikuttaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Tuossa oman kulkineen jännitteitä tutkailin. Aika herkästi puotteli lepojännitteelle(12,12V), vaikkei kovaa kiihdyttänytkään. Moottorijarrutuksessa sitten veti tappiin latauksen, eli 14,7V taisi näyttää. Nämä hvainnot oli matkan lopussa katsottu. Taitaa näyttää tuo obd11 alakanttiin jännitteen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Jos se pulikka näyttää oman käyttöjännitteensä, niin se on alhaisempi kuin todellinen akkujännite. Tarkempi akkujännite näkyy can gatewayn mitta-arvoista, battery voltage. Samasta paikasta voi ihmetellä myös latausvirtaa, joka on aika lähellä nollaa tasaisessa ajossa. Täyskaasulla miinuksella ja moottorijarrutuksessa plussalla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Toisaalta tuo 12,12V(muistaakseni) ei vaikuta alakantilta, kun onhan siellä vaikka mitä kuormittamassa ja kuluttamassa virtaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pegasus

Lainaus käyttäjältä: track08 - 31.10.19 - klo:09:53
Ainakin Ibizassa se löytyy valikoista kyllä, rasti vaan pois ruudusta ja automaattilukitus ei ole enää käytössä liikkeellelähdön jälkeen 15 km/h nopeudessa.

homma korjattu VCDS:n kanssa. Jos jotakin muuta kiinnostaa niin valinta control modulesta central electronics. Sieltä security access ja koodiksi 31347. Sitten adaptation ja sieltä menuesteuereung zv autolock-unlock. Muuta arvo säädettäväksi (adjustable) ja homma jotakuinkin siinä. Tämä tekee siis valikon poloon, mikä esim ibizassa on jo valmiiksi

pegasus

Lainaus käyttäjältä: pegasus - 08.05.20 - klo:18:36
homma korjattu VCDS:n kanssa. Jos jotakin muuta kiinnostaa niin valinta control modulesta central electronics. Sieltä security access ja koodiksi 31347. Sitten adaptation ja sieltä menuesteuereung zv autolock-unlock. Muuta arvo säädettäväksi (adjustable) ja homma jotakuinkin siinä. Tämä tekee siis valikon poloon, mikä esim ibizassa on jo valmiiksi

kysymys on siis automaattilukituksen valikosta mitä ei ainakaan mun polossa ei ollut, nyt on  :)

polonisti

Jollain tavalla outoa, kun se löytyy valikoista suhtkoht karvalakki "komfortistakin"..  ???

pegasus

On ilmeisesti eroja koodauksien suhteen onko auto peräisin Etelä-Afrikasta, Espanjasta tai jostain muualta. Sitten on vielä varustetason erot. No onneksi näitä pystyy tuunaamaan

hauki12

Maailmalla tuntuu olevan yleinen pieni harmituksen aihe, polon vänkärinpuolelta kuuluva natina. (vaimenee kun ilmastointiventtiilin kohdalta painaa hieman)

Ratkaisua ei ongelmaan ole esitetty, joten piti keksiä se itse.  Ilmastointiventtiili on kiinni siinä koetaulun värikkäässä koristelistassa, sen eristäminen teipillä rungoista toi helpotuksen.
Paneelia ei tarvitse kokonaan irroittaa, vain nostaa oikean nurkan ylös , vaikka jäätelötikulla?

käytin mustaa tesan kangasteippiä, joka on vastaavaa kuin "lätkämailojen erkka" (kaikki kohdat joihin paneeli nojaa ja ilmastointitötterön ympäristö läpimenossa koskee. Eli 20*10mm teipinpaloja n.15kpl siis ;)

On  muuten ihmeen hiljaista , kun on tottunut kuuntelemaan tota natinaa jo yli 10tkm. Varsinkin kun olen askarrellut autoon kevyesti vaimmennuksia lisää... ovet, takapenkki, takalokarien pinta ja varapyöräkotelo


Vinkki: Kannattaa ladata polon purku/huolto ohjekirjat .pdf -muodossa talteen. ;)
Tuolta löytyy eikä maksa mitään!  https://cardiagn.com/volkswagen/volkswagen-polo/  8)

dosetti

Hauki12, millainen vaikutus vaimennuksilla? Mitä mattoa olet laittanut ja oliko mitään erikoisen tehokkaita paikkoja, joiden vaimennus kannattavaa?

yaketzu

Nyt alkoi tällainen vikakoodi herjata: B10001B - Driver airbag igniter resistance too high

Onko tämän huoltokustannuksista kenelläkään vielä kokemusta?

Sepeteu

Sopiiko Polo GTI:hin 6.5x16 ET38 vanteet? Talvirenkaiksi olis tulossa 195/55 R16.

Rengas365:ssa väittivät, että pitää olla vähintään 17" vanteet.
Polo GTI -19

tex-

Lainaus käyttäjältä: Sepeteu - 15.09.20 - klo:17:53

Rengas365:ssa väittivät, että pitää olla vähintään 17" vanteet.
Taitaa GTI:ssä olla isommat jarrut kuin muissa Poloissa.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Nikken Polo

Lainaus käyttäjältä: Sepeteu - 15.09.20 - klo:17:53
Sopiiko Polo GTI:hin 6.5x16 ET38 vanteet? Talvirenkaiksi olis tulossa 195/55 R16.

Rengas365:ssa väittivät, että pitää olla vähintään 17" vanteet.

Mulla on talvirenkaissa Volkkarin omat vanteet, näillä spekseillä:

Sebring 16''
Väri: Galvano Gray metallic
Vannekoko: 6.5J x 16
Pulttijako [mm]: 100/5
Offset [mm]: 47
Kantavuus: (kg) 1030
Pyöränpulttien kiristysmomentti [Nm]: 120
Rengaskoolle: 185/60 R 16 86H, 195/55 R 16 91V XL
VW Polo GTI

Sepeteu

Lainaus käyttäjältä: Nikken Polo - 15.09.20 - klo:21:30
Mulla on talvirenkaissa Volkkarin omat vanteet, näillä spekseillä:

Sebring 16''
Väri: Galvano Gray metallic
Vannekoko: 6.5J x 16
Pulttijako [mm]: 100/5
Offset [mm]: 47
Kantavuus: (kg) 1030
Pyöränpulttien kiristysmomentti [Nm]: 120
Rengaskoolle: 185/60 R 16 86H, 195/55 R 16 91V XL
Niin arvelinkin, että pitäisi sopia. Rekisteriotteessakin on tyyppihyväksyntä 185/60 R16 6JX16 offset 45 renkaalle.

Nuo ajattelin laittaa: https://www.rengas365.fi/etsi-tuote/vanteet/alumiinivanne/16-tuuma/dezent/ty-graphite/ttyz6ga47e?LicensePlateIdentifier=441002
Polo GTI -19

JyKKemus

Inkohan mahdollista koodata että sisätilan katto valo on on asennossa ku on pimeetä eli seuraa valoisuusanturia?

,,rsyttää renkata sitä on/off
Nykyinen: Volkswagen Polo MK6 -18
EX: Volkswagen Polo MK5 (6C) -17
EX: Volkswagen Polo MK5 (6R) -12
EX: Volkswagen Golf MK5 -05
EX: Citroën Xsara VTR -01

yaketzu

Lainaus käyttäjältä: yaketzu - 14.09.20 - klo:13:46
Nyt alkoi tällainen vikakoodi herjata: B10001B - Driver airbag igniter resistance too high

Onko tämän huoltokustannuksista kenelläkään vielä kokemusta?

Tähän sitten päädyttiin käymään marmorilla aikanaan, mutta meni vielä ”takuun” piikkiin.

Olisi muuten ollut ehkä 300, homma, kun sieltä piti joku osa vaihtaa ratista (Spiraalijousi ja löysä liitin nettiarvaukset.)

tex-

Minulla on Polossani digimittaristo. Se on nyt säännöllisen epäsäännöllisesti nollannut kellon ja tripin.
Otin yhteyttä huoltoon ja sieltä tiedottivat, että valmistaja tietää asiasta ja etsii ratkaisua.
Kunhan ensin saavat sähköautojen ohjelmistot jollakin tavalla toimiviksi.
Eipä tuo vika kauheasti haittaa.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Hibah

Vuokraamon Pololla pitäis alkuviikko pärjäillä.

Vakkarin viiksi on ihan saman näköinen, mitä olen jossain Volkkarissa joskus nähnyt, mutta onko tosiaan niin, että tässä ei ole vakkaria, vaan pelkkä nopeuden rajoitin?

Ja mites noita mittarivaloja sais himmennettyä?





mruotz

Pelkkä limitteri. Mittaristo valojen säätö: auton asetukset - valot -> mittarivalaistus.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy