Madallus jousien laittoa

Aloittaja Lilla, 31.03.14 - klo:14:01

« edellinen - seuraava »

Poikarukka

Luulen, että se lähtötaso on vähintään alkuperäis jousen tasoa ja progressiivisuus nousee varsin jyrkästi. Jos madallus jousi olisi alussa veltompi ja liikeradat yhtä pitkät olisi hyöty pelkkä madallus ja ongelmaksi tulisi autossa kuorma. Sama voima tulee lyhyemmällä iskulla ja vanha iskunvaimennin ei kykene toimimaan riittävästi vaimentaakseen yhdellä liikesuunnalla sen saman voiman. "kisaiskareissa" voi olla muutettu sisään joustoa löysemmäksi ja ulosjousto jäykempi. Näin ei iske sormille ja voima vaimennetaan ulosjoustossa. Ei pomppaa. Moni varmasti vaihtaa jäykempää jousta, vaikka syy on periksi antanut iskunvaimennin. Kallistelu vähenee, mutta johan pomppasi, kyllä, kyllä, kyllä....
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Mjkarhu

Itse laitoin vakioalustan tilalle Eibach B12 pro-kit setin, eli eibach pro-kit jouset ja Bilsteinin B8 monotubet. Ainahan tämä on mielipidekysymys, mutta en juuri keksi miten tuo voisi olla parempi. Omasta mielestäni pintapehmeä, mutta muuten hyvin jämäkkä alusta. Ei todellakaan mikään kivireki. Onhan se alkuperäinen vakioalusta toki pehmeämpi, mutta tämän alustan laittaisin uudelleenkin. Olen ollut todella tyytyväinen.

Valot kävin tarkistuttamassa Audilla ja näyttivit liian alas, ne säädettiin. Voi toki olla että olivat jo ennen alustajumppaa pielessä. Autolla oli ikää reilu vuosi vaihdon kohdalla.

tyko

Paljonko Mjkarhun auto madaltui ja mikä auto kyseessä?
Audi S5 V8 coupe

Mjkarhu

Tuosta on nyt vajaa kaksi vuotta aikaa. Mittasin kyllä ennen ja jälkeen asennuksen, mutta arvaa vaan muistinko kirjoittaa ylös. Voin toki mitata kaaresta navan keskelle nyt ja jos joku tietää vakioalustan mitat, niin voi siitä päätellä.

Muistaakseni oli kuitenkin luokkaa 25mm. Ei ole mikään lowrider, mutta omaan silmään tuli oikein hyvä. Perä taisi laskea enemmän suhteessa keulaa, ainakin itselläni oli vakiona ongelmana nimen omaan perän korkeus, sinne mahtui hyvin vaikka pöllö pesimään. Nyt tasapainoisen näkönen. Auto on Audi A5 2.0Tfsi quattro S-tronic

Poikarukka

Keuliminen näissä tuntuu tulevan herkästi. Omani muutoskatsastin ja jos oikein muistan takana oli navasta-kaareen 335mm ja edessä 345mm. Ei vielä ihan mahdoton ole. Kumit on kaaren likellä, niin silmä on herkkä näille pienillekin eroille. Liian helppo verrata etäisyyttä kaareen, jos katsoo autoa suoraan sivulta.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Mjkarhu

Tarkennuksena että auto on Sportback. Mittasin kaaresta navan keskelle ja takana 365mm ja edessä 355mm. Eli ei keuli ja siten tasapainoisen näkönen.

Eka Golf

Nykykulkineisiin pitäs laittaa korotusjouset!  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy