TM 1/12, Premiumfarkut testissä

Aloittaja VAG!, 27.12.11 - klo:21:38

« edellinen - seuraava »

VAG!

Avasin nyt ihan oman ketjun tälle aiheelle, kun en oikein sopivaa aihetta valmiiden joukosta löytänyt.

Eli testiin on tällä kertaa saatu melko hyvä setti, kun kaikki ovat farkkuja, automaatteja ja "alkaen" dieseleitä. Pieni kauneusvirhe voisi olla Volvon D3, kun muiden autojen hinnoilla olisi saanut helposti myös D5:sen Volvon keulille. Eli testissä oli:

A6 Avant Business 2,0 TDI Multi
520dA Touring (Ei nykyinen Efficient Dynamics -versio, eli esim. Start-Stoppia)
E 220 CDI A BE Tourer Premium Business
V70 D3 A Ocean Race Start/Stop

Erittäin tasaiseksi meni, joten on helppo todeta, että testin perusteella kaikki ovat loistavia vaihtoehtoja. Mutta on seassa selkeitä erojakin, joten jos näiden hankinta on nyt ajankohtainen veromuutosten takia, niin kannatanee ehkä koukata lehtitiskin kautta. Ensimmäisenä mieleen jäi Multitronicin kehuminen. Se sai aika paljon positiivista hehkutusta ja olipa Audi myös nopein välillä 0-100. Jopa tehokkaampi Bemu jäi 0,4s jälkeen. Pieni miinus tuli liikennevalolähdöistä, kun S/S on käytössä. Silloin esiintyy pieni viive liikkeellelähdössä, kun itse S/S:in ja Multin pienen pienet viiveet kaksinkertaistuu jo havaittavaksi viiveeksi.

Sisämelussa oli myös pieni yllätys. Audi, BMW ja Volvo menivät aivan rintarinna numeroarvojen mukaan, mutta MB oli kaksi desibeliä äänekkäämpi, kun nopeutta oli vähintään satku. Mitatuissa kaupunkikulutuksissa oli vähän sama tilanne. BMW 7,5, Audi 7,6, Volvo 7,9 ja MB 8,4. Yllättävän iso ero, kun Audissa on multi ja Volsussa hiukan vanhempaa designia oleva vispilä.

Ajovalojen kuviota katsoessa alkaa hiljalleen uskoa, että pelkät kaksoisksenonit ilman halogeeniapuja saattaa olla tulevaisuudessa ihan ok ratkaisu. Mersussa kun on ihan hienot kuviot, vaikka apuja ei löydy. Audissa ja Bemussa on taas sellaiset trendikkäät "cityvalot" ;) Volvossa lähivalojen leveys on nykymittapuulla ehkä aavistuksen kapea, mutta pitkillä löytyy kantamaan.

Quality


Kiinnostava kokoluokka. Kun vielä ei postilaatikkoon uutta TMää tipahtanut, niin hintavertailu kiinnostaisi myös?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VAG!

#2
Eipä siinä varsinaista hintavertailua ole, kun esimerkiksi BMW:ssä on aika paljon herkkuja mukana. Eiköhän BMW, Mersu ja Audi ole perusbusineksina aika samoilla viivoilla ja D3 Volvo sitten 4-5 tonnia halvempi.

Audissa muuten jakohihnan vaihtoväli 210 000 km, ilman aikarajoitusta. Kukahan lähtee kokeilemaan vaikka 20tkm vuodessa ajosuoritteella ::) Ja lukujen perusteella Audi on porukan pisin ja kevyin! Ei siis liene aivan tuulesta temmatuja ne Audin mainokset.

jusape

Mistäs Kukkanen lehden jo käsiinsä sai :)
Itsekin odotellut lehteä jo tänään. Noista Audi tai Bemu ehkäpä hankintalistalla...

Olikos tässä muuten Audi normialustalla? Autobildin testissä kun oli ilmajousin, niin vaikea verrata. Tuo Multin kulutuskin lähinnä Bemuun kiinnostaa kun täälläkin korkeita lukuja parjattu.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: jusape - 27.12.11 - klo:22:13
Mistäs Kukkanen lehden jo käsiinsä sai :)

Lehti on monesti tullut tänne ulkomaille päivää ennen kuin kotimaiset lukijat saavat omat annoksensa.

LainaaOlikos tässä muuten Audi normialustalla? Tuo Multin kulutuskin lähinnä Bemuun kiinnostaa kun täälläkin korkeita lukuja parjattu.

Audissa on normialusta, mutta Bemussa urheilualusta. Tuo Multin kulutus oli minulle suuri yllätys. Olin jotenkin elänyt uskossa, että se on samanlainen syöppö kuin vanhat vispilät. Mutta ainakin tämän testin mukaan siinä ei ole mitään perää. Hyvä vertailupari saadaan Bemusta ja Audista. Maantiellä Bemu kulutti 5,6 ja Audi 5,9. Mutta kaupungissa luvut ovat Bemu 7,5 ja Audi 7,6. Ero on siis kaventunut vaativammassa ajoympäristössä, vaikka itse luulin, että kävisi juuri päinvastoin. Toki painoerolla on merkitystä, kun bemu on 105 kiloa painavampi ja se kostautuu kaupungissa.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.12.11 - klo:21:38
Sisämelussa oli myös pieni yllätys. Audi, BMW ja Volvo menivät aivan rintarinna numeroarvojen mukaan, mutta MB oli kaksi desibeliä äänekkäämpi, kun nopeutta oli vähintään satku.

Itseäni MB:n äänekkyys ei yllättänyt, eikä BMW:n hiljaisuus, mutta A6 täytynee käydä kokeilemassa -- vihdoinkin hiljainen Volkkari ;D

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.12.11 - klo:21:38
Ajovalojen kuviota katsoessa alkaa hiljalleen uskoa, että pelkät kaksoisksenonit ilman halogeeniapuja saattaa olla tulevaisuudessa ihan ok ratkaisu. Mersussa kun on ihan hienot kuviot, vaikka apuja ei löydy.

Olisi itse asiassa mielenkiintoista tietää, minkälainen valokuvio tuollaisissa älyvaloissa on auton liikkuessa -- TM:n valopenkkihän mittaa valot auton ollessa paikoillaan ja valokuvio taas muuttuu nopeuden funktiona. Ainakaan itse en ole kaivannut pitkiin enempää potkua -- mutta pesurit myös pitkille olisivat kivat...

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen testi, jonka "oman merkin" osalta allekirjoitan positiivisien ja negatiivisien mainintojen osalta -- paitsi ohjauksesta en osaa sanoa, kun se on omassani erilainen.

Marko_K

Ai niin, olivat testanneet autoja myös turvaistuinten kanssa. TM toteaa: "Ihmetykseksemme huomasimme, että vain Volvo pärjää helppoudessa ja tiloissa esimerkiksi pienille tila-autoille (Opel Merivan kokoluokka)."

Minusta oikeastaan ihmetyttää, että autotestaamisen ammattilaiset voivat yllättyä enää vuonna 2011 moisesta... "Isoja" farkkuja, pah.

Ranssi

itse kun en ole vielä lehteä päässyt tavaamaan, niin paljastakaa nyt kuka korjasi potin.

Marko_K


Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.12.11 - klo:21:38
520dA Touring (Ei nykyinen Efficient Dynamics -versio, eli esim. Start-Stoppia)
Yllättävän iso ero, kun Audissa on multi ja Volsussa hiukan vanhempaa designia oleva vispilä.

Voisitko vähän selventää mitä tarkoitat tuolla Bemaria koskevalla suluissa olevalla tarkennuksella?

Eikö muuten Volsu ole Volkkari?

Ktk

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 28.12.11 - klo:11:26
Ainakaan itse en ole kaivannut pitkiin enempää potkua -- mutta pesurit myös pitkille olisivat kivat...

Eikös se kaukovalo toteuteta tuossa Mersussa ihan samalla xenonin linssillä kuin lyhkäinenkin jota se pesuri putsaa?

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 28.12.11 - klo:11:42
Eikös se kaukovalo toteuteta tuossa Mersussa ihan samalla xenonin linssillä kuin lyhkäinenkin jota se pesuri putsaa?

Enimmäkseen kai, mutta kyllä kai se sisempikin valo asiaan liittyy. Tai ainakin olen kuvitellut sen olevan juuri se "älykäs" osa valoja, jolla kuvio muuttuu. Voin toki olla täysin väärässäkin...

Joka tapauksessa paskastuminen tuntuu vaivaavan enemmän pitkiä, voi toki olla että pesuri on suunnattu vain liian alas ja johtuisi siitä.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 28.12.11 - klo:11:40
Voisitko vähän selventää mitä tarkoitat tuolla Bemaria koskevalla suluissa olevalla tarkennuksella?

TM:n mukaan BMW:ltä on testin jälkeen tullut saataville pihimpi versio 520d:stä, jossa mm. sammutusautomatiikka ja muita ekovirityksiä. Itse muistelisin kyllä, että potkuakin olisi ollut vähemmän, mutta enpä ole varma.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 28.12.11 - klo:11:40
Voisitko vähän selventää mitä tarkoitat tuolla Bemaria koskevalla suluissa olevalla tarkennuksella?

Lehden mukaan syyskuussa tuli joku Efficient Dynamics -muutos moottoriin ja sen myötä mm. Start/Stop. Ja jotain muita kulutuksen hienosäätöön liittyviä juttuja. Testissä ollut 520d ei ole tällainen ED-malli, joita kaikki nyt myytävät 520d-mallit ovat.

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 28.12.11 - klo:11:42
Eikös se kaukovalo toteuteta tuossa Mersussa ihan samalla xenonin linssillä kuin lyhkäinenkin jota se pesuri putsaa?

Juu, ei ole halogeeniapupitkiä. Mutta muuttuvan valokeilan lisäksi Mersussa on erilliset kulmavalot, jotka voi kytkeä päälle myös auton sisältä. Tällöin ne toimivat "huonon sään" valoina. Marko voinee vahvistaa onko näin.

EDIT: Markolla olikin nopeammat sormet...

jusape

Lukaisin tuossa pikaisesti ja olipa Audille suitsutusta. Ja ihme kyllä suorituskykykin hyvällä tasolla sekä mukavuus. Mutta on se vaan kumma kun näihin ei saada samoilla spekseillä autoja kun Bemu sporttialustalla valita, ei se Audikaan enää hiljainen/mukava sillä ole.

VAG!

#15
Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 28.12.11 - klo:11:26
Olisi itse asiassa mielenkiintoista tietää, minkälainen valokuvio tuollaisissa älyvaloissa on auton liikkuessa -- TM:n valopenkkihän mittaa valot auton ollessa paikoillaan ja valokuvio taas muuttuu nopeuden funktiona.

Jos nyt en väärin muista, niin TM:n mittaama kuvio on käytössä maantienopeuksissa. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä vaikka TM:n nettisivuilla joku animaatio mitatuista valokeiloista. Siis siitä miten ne kuviot muuttuvat. Autonvalmistajillahan on kyllä markkinointisälän seassa kaikkia hienoja figuureja tästä muutoksesta.

Lainaus käyttäjältä: jusape - 28.12.11 - klo:12:09
Mutta on se vaan kumma kun näihin ei saada samoilla spekseillä autoja kun Bemu sporttialustalla valita, ei se Audikaan enää hiljainen/mukava sillä ole.

Silti nostan tästä testistä hattua TM:lle, kun nyt testissä oli sentään aika tasaväkinen joukko. Harvoin näin tasaista sakkia on koossa, kun aina jossain testiyksilössä on erilainen vaihteisto kuin toisessa, tai mukana on joku automalli, joka on käytännössä jo poistumassa myynnistä kun lehti ilmestyy. Nyt oli sentään testissä myynnissä olevat todelliset massamallit farkkuina, samalla vaihteistolla ja vastaavilla moottoreilla.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.11 - klo:12:12
Silti nostan tästä testistä hattua TM:lle, kun nyt testissä oli sentään aika tasaväkinen joukko. Harvoin näin tasaista sakkia on koossa, kun aina jossain testiyksilössä on erilainen vaihteisto kuin toisessa, tai mukana on joku automalli, joka on käytännössä jo poistumassa myynnistä kun lehti ilmestyy. Nyt oli sentään testissä myynnissä olevat todelliset massamallit farkkuina, samalla vaihteistolla ja vastaavilla moottoreilla.

Vaikka en ole Volle-mies, niin kyllä tuo todella perseestä on, että Mersulta joukkoon kelpasi muihin nähden ylihintainen 220CDI ja Volvolta mukaan otettiin D3, vaikka hintaraja olisi sallinut kepeästi D5:n mukaanottamisen.

Muutoinhan tuo vertailujen tekeminen ei täällä Suomessa ole välttämättä helpoin nakki, sillä maahantuojilla lienee tavaraa niukemmin kuin suoraan tehtaalla, joista saksalaislehdet varmaan kiesit vertailuihin noukkivat.

Quality


Pelkästään MBiä koskeva keskustelu on siirretty ko. merkkiketjuun.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Titta Jokisen tukka

#18
Näin puolueellisesti on todettava, että eipä yllättänyt Audin voitto. Niin tasapainoinen suoritus tuo 2.0TDI&Multi -yhdistelmä on. Kokemusta aikaisemmista Multeista ei ole, mutta minä olin kerralla myyty, kun pääsin tuota comboa koittamaan. Multi pitää moottorin jatkuvasti parhaan väännön alueella, joten ei ihme, että esim. kiihdytys 0-100 välillä sujuu Multitronicilla manuaalia vauhdikkaammin. Kulutuslukematkin näyttivät lohdullisilta, kun verrataan spekulaatioissa esiintyneisiin lukuihin.

tn62634

Jos arvosanat vaihtelevat välillä 8,7-9,0, ei autoihin juuri saatu eroa. Vai olisiko matikankokeessa iso ero saako vaikkapa ysin tai ysi miikan.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 28.12.11 - klo:15:30
Jos arvosanat vaihtelevat välillä 8,7-9,0, ei autoihin juuri saatu eroa. Vai olisiko matikankokeessa iso ero saako vaikkapa ysin tai ysi miikan.

Nämä "premium-oppilaat" harvoin nappailevat kiitettävän alapuolelle jääviä arvosanoja, joten onhan tuossa nyt sentään vähän hajontaa. Kyllä ainakin allekirjoittaneen yllätti Bemarin jääminen peräti kolmen kymmenyksen päähän Audista.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 28.12.11 - klo:15:30
Jos arvosanat vaihtelevat välillä 8,7-9,0, ei autoihin juuri saatu eroa. Vai olisiko matikankokeessa iso ero saako vaikkapa ysin tai ysi miikan.
On siinä se miinus eroa ;D Tarkoittaa sitä että toinen teki jonkin merkittävän mokan mitä toinen ei, ja jäi täten snadisti sen arvosanan alle.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 28.12.11 - klo:15:34
Kyllä ainakin allekirjoittaneen yllätti Bemarin jääminen peräti kolmen kymmenyksen päähän Audista.

Jos Bemussa ei olisi ollut 19" vanteita ja urheilualustaa, niin eroa olisi tuskin ollut nimeksikään. Muut autothan olivat 17-tuumaisilla ja ne ovat perinteisesti sopineet TM:n koeajajille paremmin kuin urheilulliset kivireet. Kulutuslukemia, melua ja suorituskykyä olisivat saattaneet kaunistaa vakioalusta 17-tuumaisilla, uusi Efficient Dynamics -varustelu ja melkein 20 000 euron lisävarustelun karsiminen. Bemun painojakauma oli muuten 46% edessä ja 54% takana. Eli ei ihan sitä mitä esitteissä aina mainostetaan. Mersu oli 51/49.

Pisteytyksestä oli vielä erikseen mainittu, että tässä testissä kriteerit olivat kovemmat kuin yleensä, eli yrittivät oikein saada eroja ehdokkaiden välille, mutta vähiin ne silti jäi.

D3:n valintaa D5:n sijaan perusteltiin sillä, että se sopii tehojen ja kulutuksen puolesta paremmin vertailujoukkoon.

Marko_K

Huvittavana anekdoottina todettakoon, että pari kuukautta sitten ajelin iltamyöhällä työmatkalta kotiin ja bongasin nelikon Audi A6, MB E, Volvo V70 ja Jaguar XF levähdysalueelta valtatien varressa tarrat ovissa. Puoli kilometriä edempänä oli sitten tuo BMW tien sivussa, josta se hyökkäsi vauhdilla perääni, ennen kuin vissiin huomasi lähteneensä väärän eemelin perään =)

Ihmettelin tuolloin, mitä XF teki farkkujen seurassa, mutta vastaushan näemmä löytyy uudesta TM:stä...

nemos

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.11 - klo:15:56
Jos Bemussa ei olisi ollut 19" vanteita ja urheilualustaa, niin eroa olisi tuskin ollut nimeksikään.

BMW Suomi ja jälleenmyyjät tuhoavat ihan itse omia mahdollisuuksiaan, kun varustavat lehdistö- ja esittelyautot Suomen oloihin sopimattomilla varusteilla. Itselläni viitonen putosi valinnasta pitkälti sen takia, kun ei ollut mahdolisuutta todeta, olisiko sen ajettavuus parantunut 17" ei-Run flateillä.

Ruotsin AM&S:ssä muuten oli testissä tehokkaammat versiot ja siinä todettiin varsin jyrkästi, että BMW:n ohjaustunto menee pilalle xDrivena takavetoversioon verrattuna. Ruotsalaisten testin voitti MB ennen Audia, kun tiloilla oli suurehko painoarvo.
Volvo XC60 T8 Inscription

XUE

Itselle ei mikään "yllätys" että A6 2.0TDI+multia kehuttiin,
se toimi jo aikaisemmassakin versiossa saatikka tässä uudessa paremmassa.

Itse olen aina tykänyt multista tietyn varauksin, mutta parasta siinä on kuten
jutussa mainittiin mm.kiihdytyksessä se eleettömästi pitää kierrokset juuri
oikealla alueella ja vauhti nousee ilman että sitä huomaa.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

nemos

Lainaus käyttäjältä: XUE - 28.12.11 - klo:20:30
Itse olen aina tykänyt multista tietyn varauksin, mutta parasta siinä on kuten
jutussa mainittiin mm.kiihdytyksessä se eleettömästi pitää kierrokset juuri
oikealla alueella ja vauhti nousee ilman että sitä huomaa.

Minulle on tullut mieleen, että tällaisessa 3,0-litraisessa Multi olisi hieno, kun voimaa on pienilläkin kierroksilla. Alitehoiseen se ei sovi, 2.0 TDI on siinä rajoilla. Kohtalaisen suuria kierroksia se tuntuu lyhyen koeajon perusteella A6 2.0 TDI:ssäkin käyttävän. Neljän vuoden kokemuksella voin myös sanoa pitäväni Multista.
Volvo XC60 T8 Inscription

chr

Miten tuo multi on Audissa toteuttu, kun sanoivat, että siinä on pieni viive kaasuun reagoinnissa? Subbessa on kaiketi pieni momentinmuunnin auttamassa liikkeellelähtöä ja tuntuma on täysin viiveetön.

jusape

Noita vakuutushintoja ei tule itse auton hankinnassa juurikaan tutkailtua, mutta tämän vertailun perusteella Audi ja Bmw ovat kyllä törkeän kalliita verraten Meseen ja Volvoon. Kaipa ne vaarit sitten ajelevat niin siististi...

nemos

Lainaus käyttäjältä: jusape - 28.12.11 - klo:22:09
Noita vakuutushintoja ei tule itse auton hankinnassa juurikaan tutkailtua, mutta tämän vertailun perusteella Audi ja Bmw ovat kyllä törkeän kalliita verraten Meseen ja Volvoon. Kaipa ne vaarit sitten ajelevat niin siististi...

Jotenkin raflaavaa verrata käyttökustannuksia laittamalla pottiin vakuutukset 0-bonuksin TM:ssä. Monellako on tämän luokan autossa 0-bonukset ja monellako 70 %?
Volvo XC60 T8 Inscription

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy