Mercedes-Benz

Aloittaja skula, 01.12.09 - klo:07:58

« edellinen - seuraava »

eGetin

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 30.10.11 - klo:11:07
Visuaalisesti nämä E- ja C-sarjan tuoreimmat mittaristot ovat parasta noissa luokissa löytyy. Värivalinnat ovat erittäin onnistuneita ja ne näyttävät nykyaikaisilta verrattuna Audin ja etenkin Bemun jo hieman antiikkiseen vaikutelmaan. Todella tyylikkäitä.
En tiedä Audin antiikkisuudesta mutta helkkarin selkeä ja miellyttävä se on ainakin silmille A4 B8:ssa.

nemos

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 30.10.11 - klo:11:07
Visuaalisesti nämä E- ja C-sarjan tuoreimmat mittaristot ovat parasta noissa luokissa löytyy. Värivalinnat ovat erittäin onnistuneita ja ne näyttävät nykyaikaisilta verrattuna Audin ja etenkin Bemun jo hieman antiikkiseen vaikutelmaan. Todella tyylikkäitä.

Tyylikkäitä ja nykyaikaisia kyllä, mutta minusta eivät niin arvokkaan oloisia. Sopisivat paremmin johonkin nuorekkaaseen aasialaisautoon.
Volvo XC60 T8 Inscription

autofanaatikko

#842
Lainaus käyttäjältä: eGetin - 30.10.11 - klo:11:31
En tiedä Audin antiikkisuudesta mutta helkkarin selkeä ja miellyttävä se on ainakin silmille A4 B8:ssa.

Joo ja eipä oo esim. uusien BMW:kään mittaristot antiikkisia ja sama pätee minusta niihinkin eli ovat selkeät lukea ja tarkailla, ei ärsytä ja ovat miellyttäviä. Tässä muutaman uuden tai uudehkon mallin interiöörejä. Neljä ylintä on tuotannossa ja alin eli kolmonen tulossa tuotantoon. Tosi vanhahtavaa:

6-sarja

http://www.car-addicts.com/wp-content/gallery/bmw-6-series-concept/Bmw-6-Series-Concept-interior-1.jpg

X3

http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/bmw-x3-interior-design-5.JPG

F01

http://images.paultan.org/images2/f01-interior.jpg

F10&F11 (vähän huono kuva)

http://autostrada.files.wordpress.com/2009/11/bmw5_1.jpg

F20

http://www.automobilebox.com/wp-content/uploads/2011/06/2012-BMW-1-Series-3.jpg

F30


http://2dayblog.com/2011/10/15/bmw-f30-3-series-unveiled-market-debut-in-feb-2012/

Mittaristovalaistus taitaa olla nyt valkoinen eli pitäisi olla helppolukuinen ja rauhallinen. Entinen väri oli oranssi joka sekin oli helppolukuinen ja rauhallinen väri.

Vanha kolmonen näyttää jo tosi vanhalta ja on jo ehkä liiankin helppolukuinen ja yksikertainen kojelaudaltaan:

http://www.usautoparts.net/bmw/pics/3er/e90/4275_interior.jpg


[url=http://1.bp.blogspot.com/_MlcIJtVqC0I/SO9YIdP2M8I/AAAAAAAAAAM/1weWHfGksS4/s400/bmw-3-series-25.jpg]http://1.bp.blogspot.com/_MlcIJtVqC0I/SO9YIdP2M8I/AAAAAAAAAAM/1weWHfGksS4/s400/bmw-3-series-25.jpg
[/url]


_156_

Valkoiseen taustavaloon siirtyminen on BMW:ssä selkeä askel parempaan. Omaan silmään tuo MB:n nopeusnäyttö osittain piilossa olevine viisareineen ja keskellä oleva ajotieturin näyttö ovat niin ylivertaisen tyylikkäitä. Makuasioita toki. Volvo on tehnyt viisarointia vastaavalla tavalla ja asiallisen näköisiä nekin.

Astetta pidemmälle viety toteutus löytyy Fiat 500:sta, jossa sekä nopeusnäyttö että kierroslukumittari ovat sisäkkäisillä kehillä.

TTL

#844
Talvi koittaa ja GLK siirtyy taas siipalta mulle aktiivikäyttöön... Mutta kyllä se tuohon kardaanin keppiin totuttelu taas on kuin alkaisi manuaalia hämmentämään! Ohjausakselin fiksu vekotin on aivan yliveto. GLK:sta ei saa edes avainta irti jos moottorin sammuttaa - ellei rupea hämmentämään jotain keskiaikaista taikasauvaa P-asentoon... >:(

Samaten kellon sihruilu audimaisesta pikkunäytöstä yhdistetyn polttoaine/lämpömittarin alta on yhtä tuskaa. Onneksi tuli valittua aikanaan Audio 50, joten kellon näkee myös keskinäytöstä.

Mittaristot muuten E ja C (GLK) sarjoissa ovat loogisen johdomukaiset ja yhtenevät.

Kammottavia ledivirityksiä löytyy nykyään Audeista mm. lämmön ja polttoaineen kohdalta. Moisenlaista moskaa sai katsoa aikanaan CLS:n mittaristossa lcd-palkkeineeen.. Onneksi ovat korjanneet seikan kuntoon mallipäivityksen myötä. Tosin se ainoa kello löytyy sitten keskeltä...



Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Kapa

Miksikä se hyvä mittaristo sitten hirveästi ajan kanssa muuttuisi muuttuisi? Katsokaapa vaikka -67 esitellyn Saab 99:n mittaristoa. Tai -75 esitellyn Mersun mittaristoja? Analogisuus jyrää, sillä se on havainnollisin tapa viestiä tietoa ihmisen aivoihin.

pokkus

Hiukan tulee tuosta kellon tihrustamisesta mieleen, että kuinkakohan moni tällä palstalla käy tarkastamassa näkönsä tarpeeksi usein? Jos kerta kelloa ei näe kunnolla vajaan metrin päähän, niin miten ylipäätään pärjää liikenteessä kun pitäisi nähdä mitä tapahtuu sadan metrin päässä.

TTL

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Pitäisi vaatia entistä tiukempaa seulaa ajoneuvojen kuljettajilta myös näön puolesta.

Tottumiskysymykset ja makuasiat ovat sitten erikseen.

Ikänäkö iskee n. 45 vuoden tietämissä. Sinne saakka on helppo hymyillä - jos muuten järkeä piisaa.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Markku J

pokkus:

kun tulet vanhemmaksi, niin ymmärrät. Esim. minä (54 v) näen erinomaisesti liikenteen, mutta valosta riippuen on Bemarin oranssin matkamittarin ja ajotieturin kellon lukeman selvittäminen väillä mahdotonta ilman silmälaseja (lukulaseja). Tuollainen pyöreä analogikello tyyliin Passat on silloin tervetullut.

tn62634

Tai kun ajaa vaikka 50000 vuodessa, osaa arvostaa sitä, että kymmpitonnin välein ei kuulu kovaääninen "Plim!" ja syty keltainen öljykannun kuva mittaristoon... :)

TTL

Lukulasien sijasta kaksitehoiset "autoilulasit" lievempine lähirajoineen toimivat hyvin ja mittaristosta voi silti ottaa "kaiken irti". Kovin monien mielestä kesällä ei voi ajaa ilman aurinkolaseja, joten talvellakin ajolaisen käytön voisi kuvitella olevan coolia... T. herra 47.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Kapa

Kenelle se ikänäkö iskee ja kenelle ei! Omakohtaisesti suurin ongelmani on silmien erilainen taitto. Toisessa erittäin voimakas likinäköisyys ja toisessa lievä. Kaksiteholasit poistaa kivasti ongelman, mutta sanomalehden luku on mukavampaa ilman laseja. Autoilussa ei ole ongelmia ja pimeänäkö on säilynyt mielestäni ihan nuoren veroisena. Aisteja tulee käyttää, eikä katuvaloissa patsastella. Valot ja varjot ja muut luonnon ilmiöt vaan sattuu ainakin itseäni kiinnostamaan.

Kapa

Ei siinä ole näöstä kysymys jos arvostaa analogista kelloa, sillä analoginen kellonajan tajuaminen tapahtuu pienemmällä aivotyöskentelyllä kuin digitaalinen. Kun katsot analogista kelloa, niin muunnatko aivoissasi ajan numeraaliseksi. Tuskin, koska viisarinäyttö on niin visuaalinen, että sitä ei tarvitse tehdä. Japanissa digitaalisen murroksen aikaan huomattiin, että kolareita tapahtui enemmän digitaalikellollisille autoilijoille, ja sen takia sitä tutkittiin.

pokkus

Sanotaan nyt vielä selvennöksenä, että itsellänihän  tosiaan on myös lasit ja käyn tarkistamassa näköni noin kahden vuoden välein riippuen hiukan siitä miltä itsestä tuntuu onko näkö heikentynyt vai ei. Itsekin ajoin varmaan pari kolme vuotta ilman laseja ennen kuin menin tarkistuttamaan näköni ja sen jälkeen en ole ajanut metriäkään liikenteessä ilman laseja. Varmasti halvin ja yksi parhaista turvavarusteista mitä olen hommannut. Nyt olisi taas aika mennä tekemään tarkastus ja hommata uudet lasit.

Omalla kohdalla on siis likinäköisyyttä eli en näe kauaksi kovin hyvin, mutta lähelle katsominen ei tuota ongelmia. Vaikkakin olen vasta tulossa 30-vuoden ikään, niin olen silti itsekin jo huomannut hämärässä näkemisen hankalammaksi kuin nuorempana. Iän myötä tuo ei luultavasti ainakaan parempaan suuntaan mene. Tämä on hämäränäkö on tosin hyvin yksilökohtaista eikä välttämättä ole riippuvainen muun näkökyvyn kanssa. Vähän sama homma kuin toisia ihmisiä häiritsee hirveästi toisten kirkkaat ajovalot ja toisia ne ei häiritse yhtään.

Ymmärrän hyvin myös iän mukana tuomat ikänäön ongelmat. Kauaksi näkee hyvin, mutta lähelle katsominen tuottaa hankaluuksia. Oli kyse sitten mistä tahansa näkökyvyn heikentymisestä, niin mielestäni näöntarkastus tai visiitti silmälääkärillä on useasti paikallaan. Jos ikänäkö voidaan laseilla ratkaista, niin en itse miettisi enää hetkeäkään vaan hankkisin lähilukulasit vaikka vain autoilua varten. Tälläkin hetkellä itse pidän aina autossa vahvuuksilla olevia aurinkolaseja, jotta ne on aina saatavilla kun autolla ajan. Muuten pärjään esim. kävellessä aurinkolaseilla ilman vahvuuksia, sen verran näköä kuitenkin löytyy :) Niin ja sehän kannattaa myös muistaa, että tuo likinäköisyys saattaa jopa parantua ikänäön myötä.

Selkeä mittaristo on tietenkin aina oiva apu hahmottamiseen ja toki itsekin suosin selkeää mittaristoa. Enemmän tosin itse suosisin jopa samaa toimintoa, joka on omassa autossa tällä hetkellä eli mittarivalaistuksen värin vaihtamista. Nyt kun voin mittarin valaistuksen värin valita omalle silmälle parhaiten sopivaksi. Jollekin kun se punainen voi olla paras väri, mutta toiselle todella hankalasti erottuva (mm. puna-viher-sokeus).

jkvi

Muutama naapuri oli aamulla purkamassa kärristänsä uutta moottorikelkkaa. Veturina oli viime keväänä minunkin kiertelemä ML (-06, n. 150 tkm). Piti sitten kysellä tuosta autosta, miten on pelannut. Kuulemma vaihdelaatikkoa oli rempattu ja siinä yhteydessä oli jäänyt kertomatta ohjelmalle jostakin toimenpiteestä; Liikkeen takuuseen oli arvottu vikaa moneen kertaan ennenkuin oli tajuttu uudelleen ohjelmointi ja laatikon arpominen oli loppunut.

Autossa on ilmajousetkin. Niiden toimintaa ehdittiin ihmetellä pihalla pari minuuttia kun toisen takapyörän takaa kuului kiväärin laukausta muistuttuva ääni, vieläkin korvat huutaa tilliä. Auton omistajan poika arveli, että uusi ilmapalje jousitukseen maksanee n. 800â,¬:a. Takakulma roikkui sen näköisesti, että pitkiä matkoja tuolla ei ennen remonttia kukaan ajele.
CRDi & Collection

nemos

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 01.11.11 - klo:21:09
Ei siinä ole näöstä kysymys jos arvostaa analogista kelloa, sillä analoginen kellonajan tajuaminen tapahtuu pienemmällä aivotyöskentelyllä kuin digitaalinen. Kun katsot analogista kelloa, niin muunnatko aivoissasi ajan numeraaliseksi. Tuskin, koska viisarinäyttö on niin visuaalinen, että sitä ei tarvitse tehdä. Japanissa digitaalisen murroksen aikaan huomattiin, että kolareita tapahtui enemmän digitaalikellollisille autoilijoille, ja sen takia sitä tutkittiin.

Itse digitaalikelloajan kasvattina tajuan kyllä paljon helpommin digitaalisen lukeman. Käytän edelleen jo aikoja sitten muodista mennyttä ana-digi -rannekelloa ja katson aina ajan digitaalisesti. Luonnollisesti myös kännykässä ja tietokoneen näytöllä kello on digitaalinen. Nopeusmittari on myös paljon helpompi katsoa täsmällisestä digitaalilukemasta sen sijaan että syventyisi tutkimaan tarkkaa lukemaa viisarinäytön asteikolta.
Volvo XC60 T8 Inscription

fleetwood

Mersukuskeille tuntuu olevan tärkeää tietää paljonko kello on. Ajelin tänään upouudella CLS:llä ja siinä oli kolme kelloa. Yksi analoginen ja muut digitaalisia ;D

Digitaalinen on kyllä minustakin luettavampi, mutta hyvin toteutettu analoginen tyylikkäämpi.

Oli muuten ihan kiva ajettava. Ohjauskin oli kerrankin saatu hyväksi, ei ollut ollenkaan niin mersumainen kuin aikaisemmin ajetuissa. Hieno auto kaiken kaikkiaan.
Passat GTE Variant

TTL

Eilen tuli käytyä "kutsuvieraana" ennakkotutustautumassa ML-möhköfanttiin ja uuteen B-sarjalaiseen. Näkemys Mersusta patujen suosikkimerkkinä sai vahvistusta. Pönöttäjiä riitti tungokseen asti, sillä Mersukaupan työväenruokalassa tarjottiin ilmaista sapuskaa! Mersumyyjät (osa ilm. maahantuojalta) puolestaan olivat niin kiireisiä pönöttäjiä kestitessään, etteivät edes moikata ehtineet meikäläistä renkaanpotkijaa. Tosin eipä tuossa puljussa kiireettömämpinäkään aikoina riitä mielenkiintoa asiakaspalveluun - esim. useasta tiedustelustani huolimatta CLS:n koeajoa ei ole saatu n. vuoden aikana järjestetyksi. Maahantuoja tekisi viisaasti vaihtamalla tuolla paikkakunnalla hieman nohevampaan paikallisyrittäjään.

ML näytti muuten mukavalta peliltä, mutta hinnat alkaen 70+ donan 250 CDI:n perussisustus ei paljon hätkäyttänyt. Mittaritaulu Mesen ameriikan malliin ei sekään ole mieleeni, puuttuu näyttävä analogikello. Positiivista olivat iso keskinäyttö ja ilm. perusversiossakin monipuolisesti sähkösäädettävät etuistumet myös apukuskin puolella. Tätä uutta on hankalampi erottaa vanhasta GL:stä, kun muodoissa on sitä samaa kulmikkuutta.

Ohimennen syynätty C-coupe 250 CDI tuntui koeistumisen perusteella hyvinkin näpsäkältä pikkuautolta. Ja uusi B pesee laatuvaikutelmassa ja muotovaikutelmassakin entisen B:n kirkkaasti.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Kvee

LainaaLähetetty: tänään kello 10:46Kirjoittanut: TTL 
Ja uusi B pesee laatuvaikutelmassa ja muotovaikutelmassakin entisen B:n kirkkaasti.

Uutta B:tä tullut kuvissa ihasteltua, eli varsin tasapainoisen näköinen auto. Livenä vielä näkemättä.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: TTL - 19.11.11 - klo:10:46
Tosin eipä tuossa puljussa kiireettömämpinäkään aikoina riitä mielenkiintoa asiakaspalveluun - esim. useasta tiedustelustani huolimatta CLS:n koeajoa ei ole saatu n. vuoden aikana järjestetyksi. Maahantuoja tekisi viisaasti vaihtamalla tuolla paikkakunnalla hieman nohevampaan paikallisyrittäjään.

Onpa onneton suoritus!

Vihjaa maahantuojalle..

TTL

Eipä taida maksaa vaivaa, tilanteen pitäisi olla maahantuojan tiedossa... Piipahdan aina tarvittaessa Rinta-Joupilla - tositarkoituksella - ja siinäpä syntyy sievoisaa säästöäkin, jos ei ihan pakasta vedettyä havittele.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

VW-golf-plus

Lainaus käyttäjältä: Kvee - 19.11.11 - klo:11:08
Uutta B:tä tullut kuvissa ihasteltua, eli varsin tasapainoisen näköinen auto. Livenä vielä näkemättä.
Istahin eilen uudessa B:eessä ja lattian pudotus aiempaa alemmas istuimeen verrattuna ja sai minulta heti kiitosta. Viihdyin jopa minuuttitolkulla istuimella kun vanhasta mallista on tullu kiire  heti pois juuri minulle sopimattoman lattian takia.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: VW-golf-plus - 19.11.11 - klo:12:24
Istahin eilen uudessa B:eessä ja lattian pudotus aiempaa alemmas istuimeen verrattuna ja sai minulta heti kiitosta.

Mitenkäs muuten, jos vertaa tiloja ja korkeutta Golf Plussaan? Miltä vaikutti? Olisiko tuosta "kilpailijaksi" GPlussalle?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

TTL





ja sitten se...



Mesen moottori- ja vaihteistovalikoima on nykyisellään vähän kökköinen...
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Filixon

Havainnollinen esitys. Pikaisella vilkaisulla Mersu on vähän pitempi ja leveämpi mutta matalampi kuin GPlus. Mutta se ei vielä kerro muiden ominaisuuksien eroista. Ehkäpä joku selvittää nekin ja kertoo täällä...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

TTL

Hienot oli kääntyvät tarjoilupöydät takapenkkiläisille! Tämän perusteella ehdottomasti Mersu ;)
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Arcca

#866
Lainaus käyttäjältä: Filixon - 19.11.11 - klo:13:25
Havainnollinen esitys. Pikaisella vilkaisulla Mersu on vähän pitempi ja leveämpi mutta matalampi kuin GPlus.


Minusta Mese on lukujen perusteella myös korkeampi: Mese 1557 vs. Golf+ 1435.

Kiitos korjauksesta, ATM.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

ATM

GPlus on 1592 korkea ilman kattokaiteita.

TTL

12 senttiä enemmän akseliväliä on noissa mitoissa se merkittävin ero Mersun eduksi.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Neppis

Näin liikenteessä vilaukselta uuden B-mersun sivulta päin. Olipas sivuprofiili ruman näköinen katon takareunan kohdilta - toi mieleen takavuosien korealaisdesignin. Vaikea kuvitella, että tuota ainakaan muotoilun avuilla paljoa myytäisiin.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy