Pultti katkesi renkaanvaihdossa

Aloittaja Zarhan, 20.04.22 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Teemu74

kannattaa hommata sellainen pulttikoneen momenttijatkovarsi, niin ei mene liikaa kiinni vaikka päräyttää millä(esim, bacholla on semmoinen). En tiedä kuinka lähelle oikeaa momenttia menee, mutta käyn vielä läpi lopuksi kaikki ristikkoavaimella lopuksi ihan vaan varmuuden vuoksi.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Teemu74 - 25.04.22 - klo:16:13
kannattaa hommata sellainen pulttikoneen momenttijatkovarsi, niin ei mene liikaa kiinni vaikka päräyttää millä(esim, bacholla on semmoinen). En tiedä kuinka lähelle oikeaa momenttia menee, mutta käyn vielä läpi lopuksi kaikki ristikkoavaimella lopuksi ihan vaan varmuuden vuoksi.
Aluvanteiden pultit pitää aina kiristää momenttiavaimella. Peltivanteiden pulteilla ei niin väliä.

SNG

Tämä pärjäsi laatumerkeille aikanaan TM:n vertailussa.

Itsellä ollut käytössä toistakymmentä vuotta.

https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/hylsytyokalut/momenttiavaimet/momenttiavain-12-2000020911?gclid=EAIaIQobChMI3IWFvcKv9wIVEk4YCh0zBAzGEAQYASABEgJvBfD_BwE

Rengasliikkeissä monesti "ammutaan" pulttimopolla, ja momenttiavaimella varmistetaan että "riittävä" momentti. Eihän se käänny lisää, jos momentti sadoissa Nm:ssä. Momenttiavaimella pitää kiristää loppukiristys. Sitten kun "naksahtaa", niin ollaan asetetussa momentissa.

9987

Ei tule koskaan käytettyä tuota momenttivartta. Koneella auki ja kiinni kevyesti, käsin avaimella sopivaan momenttiin, kummassakin on hylsy paikallaan. Ei jää mitään arvuutteluja onko kiinni.

Varsi olisi ylimääräinen työkalu välissä, väännin sellaiselle pitää olla sopiva iskuteholtaan ja nopeudeltaan jos haluaa saada toimimaan tarkasti. Mutta sitäkään ei tiedä jos ei omalla kädellä kokeile.

Vaihtaa kuka tahansa renkaita niin pultit sopivaan kireyteen, pysyy ehjänä, renkaat ajossa paikallaan.
























































Hesse

M12x1,5 pulteille VAG suosittelee yleensä 110 Nm momenttia ja M14x1,5 pulteille 120 Nm. Kuitenkin kiristysmomentti 90% myötörajasta on M12 hienokierteiselle 10.9 ruuville 127,5 Nm, mutta M14:lle 211 Nm. Joten M12x1,5 pulttiin saa aikaan venymää jo 140 Nm momentilla, mutta M14x1,5 pultilla on aika paljon enemmän ylikiristysvaraa.
https://www.reifen-felgen.de/2015/11/30/wichtiges-beim-radwechsel-nm/

SNG

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 27.04.22 - klo:00:16
M12x1,5 pulteille VAG suosittelee yleensä 110 Nm momenttia ja M14x1,5 pulteille 120 Nm. Kuitenkin kiristysmomentti 90% myötörajasta on M12 hienokierteiselle 10.9 ruuville 127,5 Nm, mutta M14:lle 211 Nm. Joten M12x1,5 pulttiin saa aikaan venymää jo 140 Nm momentilla, mutta M14x1,5 pultilla on aika paljon enemmän ylikiristysvaraa.
https://www.reifen-felgen.de/2015/11/30/wichtiges-beim-radwechsel-nm/

Onkohan tuossa huomioitu varmuuskertoimia?

LaHo

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 27.04.22 - klo:00:16
M12x1,5 pulteille VAG suosittelee yleensä 110 Nm momenttia ja M14x1,5 pulteille 120 Nm. Kuitenkin kiristysmomentti 90% myötörajasta on M12 hienokierteiselle 10.9 ruuville 127,5 Nm, mutta M14:lle 211 Nm. Joten M12x1,5 pulttiin saa aikaan venymää jo 140 Nm momentilla, mutta M14x1,5 pultilla on aika paljon enemmän ylikiristysvaraa.
https://www.reifen-felgen.de/2015/11/30/wichtiges-beim-radwechsel-nm/

Patrolin ohjekirjassa kiristystiukkuus 118-147 Nm mutterit M12 x 1,25mm. Onkohan sitten lujemmat pultit? Epäilen kyllä ettei tuo harvemmalla 1,5 mm nousulla veny vielä tuolla 140 Nm.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy