Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - slarpa

#1
Ei taida olla samat valot kyseessä? Skodan oman tiedotteen mukaan

The first ŠKODA to receive full LED matrix headlights was the innovated SUPERB in 2019. And drivers took a liking to them. As many as 93% of ŠKODA SUPERB SCOUT drivers opt for full LED matrix headlights. These lights are also popular right across the SUPERB model range, with 68% of customers choosing them. As well as on SUPERB models, this technology is available for the fourth-generation OCTAVIA model.

#2
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
21.07.22 - klo:07:59
Lainaus käyttäjältä: akk - 20.07.22 - klo:18:42
Tämä navin käynnistymisen hitaus kyllä ärsyttää ja hämmästyttää. Tässä pitäisi olla parhaat kilkkeet, mutta navigoinnin käynnistymistä odotellessa voisi varmaan ajella jo viisi kilometriä  ;D

Olen kokeillut, noin kilometrin pääsee jos ei suoraan motarille lähde ;)
#3
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
06.07.22 - klo:07:35
Olikos täällä monella tullut vastaan tuo tunnettu SOS järjestelmän vika?
Itsellä takuu mennyt juuri umpeen mutta maalaisjärjellä virhevastuun pitäisi vielä kattaa korjaamiinen kun oletettu elinikä tuollaisella komponentilla on varmasti yli 2.5v
#4
Jollei käyttäjällä Superb 2012 ole fiksua sanottavaa voisi olla vaikka hiljaa. Välillä joillain kommentoijista paistaa suuret henkiset haavat pahasti läpi.

Aiheeseen, olisiko mahdollista että kyseessä on vain "pakotettu" polttiksen käyttö mitä kaikki plugarit välillä tekevät riippumatta olosuhteista? Itsellä superbin plugari on talviliukkailla tehnyt kerran saman ja oletin että liittyi olosuhteisiin mutta sen jälkeen huonommillakaan keleillä ei tehnyt samaa jote päättelin sen olevan vain tuota ajoittaista pakotettua polttiksen käyttöä.
#5
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
15.01.22 - klo:12:49
Hmm...nyt alkoi navigaattori taas temppuilemaan. Boottailee infotainmenttia jatkuvasti jos navigointi päällä. Vastaavaa tuli vastaan ennen kuin sain huollossa softapäivityksen jonka jälkeen toimi moitteettomasti.
#6
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 22.12.21 - klo:10:31
Miksi lämpötilasta oli valittu 14. päivä kun tuotannon alinta kohtaa eli 22. päivä lähellä olevan 21. päivän lämpötilat löytyy? Ovat jokseenkin matalammat kuin 14. päivä.

Oli vain yksi esimerkki. Toki saa jokainen verrata ihan sitä päivää mitä haluaa. Edelleen alkuperäinen väite ettei pakkasilla tuule on yksiselitteisen väärin. Aina on toki päiviä jolloin on kova pakkanen eikä tuule, samoin kuin on päiviä kun on kova pakkanen ja tuulee.

Muoks:

Lisäyksenä että tuuli ei ole riippuvainen lämpötilasta. Tuuli syntyy lämpötilaeroista ilmamassojen välillä.
#7
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 22.12.21 - klo:10:13
Voisit alottaa siitä että menet kovalla pakkasella katsomaan niitä myllyjä pyöriikö ne.  Ihme änkyrä kun pitää rautalangasta vääntää, taidat olla joku ihmeen vihervassari!

;D

Jos vertaat tuotantotilastoa ja lämpötiloja:

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkomarkkinainformaatio/tuulivoiman-tuotanto/

https://kilotavu.com/fmi-tilastot.php?paiva=14&kuukausi=12&vuosi=2021

Esim joulukuun puolivälissä on tuotantokäyrä alhaalla. Eli silloin on ollut todella kylmä? Eikö? Eiku hetkinen....lämpötilatilastot osoittavat jotain muuta....hetkinen...miten se menikään.

Vale, emävale, tilasto?

Ei voi kauhalla ammentaa kun on lusikalla annettu.
#8
En tiedä oliko tämä kommentti minulle. Alunperin väite oli ettei kovilla pakkasilla tuule ja siitä olen eri mieltä. Se on selvää ettei kovien pakkasten aikana tuulivoima tuota suhteessa saman verran koska kulutus kasvaa niin paljon.

Ja ei, en ole töissä alalla ja oma mielipiteeni on neutraali asian suhteen. Lähinnä sapettaa tuollaiset lonkalta heitetyt "faktat" yleisesti.
#9
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 22.12.21 - klo:08:32
Meteorologitkin aina sanoo, että jos on tyyntä pääsee pakkanen kiristymään. Kaikkein kireimmillä pakkasilla on tyyntä ja juuri silloin sähkön kulutus on huipussaan. Itse en pidä yhtään tuulivoimasta. Se ei pysty tuottamaan sähköä silloin kuin sitä kipeimmin tarvittaisiin. Tuulivoima on on rampauttanut Suomen sähköntuotannon. Sen takia on ajettu alas 24/7 tasaisesti sähköä tuottavaa lauhdevoimaa ja korvattu heiluvalla tuotannolla. Silloin kuin tuulee paljon, laskee se sähkön hinnan lähelle nollaa, jopa negatiiviseksi. Kun ei tuule, nostaa se taas hinnat pilviin.

Täältä näkee reaaliaikaisen tuotannon. Sähkön kulutus nyt 13 400 MW, tuulivoiman osuus 366 MW. Tehoreservi 0 MW, tuonti 3100 MW.
https://www.fingrid.fi/-/custom/sahkojarjestelman-tila-169/

Ensimmäinen boldattu kohta, syy-seuraussuhde ei toimi automaattisesti molempiin suuntiin.  Toinen kertoo sinun agendasi. Ei ole siis lähdettä osoittaa väitteelle että kovilla pakkasilla ei tuule?
#10
Lainaus käyttäjältä: jt - 21.12.21 - klo:23:29
Kovimmilla pakkasilla tuppaa olemaan usein aika tyyntä.

Oliko tähän oikein lähdettäkin vai mutulla mennään? Olen antanut itseni ymmärtää juuri päinvastaista

https://tuulivoimayhdistys.fi/tietoa-tuulivoimasta-2/tietoa-tuulivoimasta/tuulivoimatuotanto/talvella-tuulee-eniten
#11
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia RS iV PHEV
16.12.21 - klo:10:39
Kysymys on varmaan lähinnä siitä tarkoitetaanko kulutuksella auton liikkumiseen tarvittu energia, vai autoon ulkopuolelta tuotu energia. Toinen kertoo auton taloudellisuudesta ja toinen kuluista.
#12
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
21.11.21 - klo:18:19
Lainaus käyttäjältä: jade - 21.11.21 - klo:13:45
Kertokaahan PHEV Superbien omistajat minkälaisiin kulutuslukemiin olette päässeet?
Jos jaksatte avata "ajotapaanne" niin arvostan suuresti, esimerkiksi: pakotan auton ajamaan pelkällä sähköllä aina kun voin,  hyödynnätkö latausmahdollisuuksia töissä ym., vai ajatko ja ihailet alhaista kulutuslukemaasi ilman suurempia mietteitä??

Pidemmillä matkoilla (useita satoja kilometrejä) annan navin tehdä tehtävänsä ja valita miten akkua käyttää. Tuttu 100km reissu mitä tulee ajettua todella usein, niin itse valitsen milloin ajan sähköllä ja milloin hybritilassa. Tuo 100km matka menee kesällä 2.1l/100km plus akullinen sähköä. Pidemmät matkat 4-5l/100km. Täysin tyhjällä akulla lähtiessä 300km matkat menevät vähän yli 5l/100km kulutuksella. Latailen vain kotona ja jos matkakohteessa sattuu olemaan latausmahdollisuus, mutta en laske sen varaan koskaan että olisi.
#13
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
08.10.21 - klo:08:04
En ole vielä maksanut mitään kun taistelun jälkeen sain lisää ilmaista aikaa ongelmista johtuen. Viime aikoina on palvelu ja sovellus toiminut ihan kiitettävästi, jos homma jatkuu samana niin itse olen valmis maksamaan jatkosta.
#14
Superbin matrix ledit on todella hyvät, enkä enää ilman haluaisi olla. Vastaantulijat on muutaman kerran väläytellyt mutta uskon että johtuu siitä kun eivät havaitse "perinteistä" valojen pudotusta kuten aiemmin todettiin.
#15
Olisko EGR vika? Jos EGR jumittuu niin ei saa kierroksia? Itsellä oli joskus Kiassa vastaava mutta tapahtui alemmilla kierroksilla, n.2500 paikkeilla. Silloin oli ongelmana EGRn vika.
#16
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
25.08.21 - klo:07:36
Mikä on tämä mystinen "home" näppäin mistä puhutaan? Itseltäni en sellaista löydä.
#17
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
21.08.21 - klo:18:50
Lainaus käyttäjältä: Mr.Moon - 19.08.21 - klo:17:13
Kauanko muilla on kestänyt että tuo myskoda kytkeytyy? Viikko sitten Helkama sanoi että ovat laittaneet tehtaalle viestiä että mun hyvityskausi kytkettäisi.
Nyt on viime aikoina mun infotainment alkanut kaatumaan. Kaatuu ajon aikana noin 10 min välein. Oliko tähän jotain korjausta olemassa?

Meillä myös infotainment buuttailee n.15min välein. Olemassa on joidenkin mukaan ECU ja softapäivitys mutta omassa huollossa eivät tienneet asiasta mitään kun kysyin. Kuulemma pitää auto laittaa testeriin niin saavat tiedot päivityksistä. Luulisi että huoltoja on infottu asiasta etukäteen?
#18
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
13.07.21 - klo:13:36
Lainaus käyttäjältä: BertilDator - 12.07.21 - klo:11:28
Infotainment-päivitys nyt saatavilla huollosta.

Onko missään faktaa mitä päivitys tekee? Mietin kannattaako tuon takia viedä huoltoon nyt, vai vasta myöhemmin syksyllä renkaanvaihdon yhteydessä.
#19
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
14.05.21 - klo:12:21
Joo ei ole korkea luotto enää maahantuojaa kohtaan....itsellä taas maapallo ollut harmaan pari päivää.
Jotain positiivistakin, nyt kun kelit olleet hyvät on sähkörange ollut jopa 62km tasaisella 50-80km/h ajolla.
#20
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
02.04.21 - klo:14:36
Maapallo harmaana ja infotainment sammuu itsekseen kesken ajon....
#21
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
31.03.21 - klo:18:49
Onko muilla alkanut tilapäislaturi temppuilemaan? Itsellä on nyt jokatoinen päivä laturi punaisia ledejä vilkutellut. Välillä ilman että auto on edes latauksessa, välillä latauksen aikana, välillä latauksen loputtua. Näinkö alkaa halpa kiinaelektroniikka väsähtämään?
#22
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
26.02.21 - klo:11:53
Itsellä tuo sama lupaus tuli, annoin luvan mutta silti on lisenssi ollut nyt epäaktiivinen reilun viikon verran. Kyselin asian perään ilman vastausta.
#23
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia RS iV PHEV
24.02.21 - klo:13:52
Itsellä ei Octaviaa ole, mutta Superb iV kokemuksella voin vastata.

- Ajoakku ei mene "koskaan" täysin tyhjäksi, sieltä saa aina apuja kiihdytyksiin jne vaikka sähköinen range olisi 0km. Auto generoi ajoakkuun virtaa aika hyvin, oman kokemuksen mukaan n.10% ajetusta matkasta generoituu sähkörangeksi kesällä. Eli jos ajaa 100km, generoituu sillä matkalla n.10km sähkörangea.
- Navia käyttämällä auto optimioi akun käytön koko matkalle. Asetuksista saa valita myös jos haluaa että akusta on tietty prosenttimäärä jäljellä perille saavuttaessa. Superbilla olen päässyt parhaimmillaan pelkällä sähköllä reilu 60km. Talvella maantieajossa n.30-35km.
#24
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
18.02.21 - klo:14:25
Olen aloittanut yhteydenpidon tehtaan kanssa alunperin, josta ohjasivat paikalliseen tukeen. Sinne on nyt usea kuukausi lähetelty sähköposteja. Eli odotellaan lisätietoa.
#25
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
18.02.21 - klo:13:27
Ihmeiden aika ei ole ohi, tänään on myskoda äppi toiminut aamulla ja juuri äsken, ilman ennakkoherättelyitä. Nyt tosin nuo lisenssit on umpeutumassa piakkoin eikä ole tullut mitään pidennystä itselleni vielä, vaikka olen sitä pyytänyt.
#26
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
05.02.21 - klo:09:53
Jos latauskaapeli on kytketty ottaa auto tehon lämmitykseen sitä kautta, eli jos on esim. schukolaturi käytössä ei teho riitä lämmitykseen kunnolla (alle 2kW). Muuten auto ottaa tehon akustosta ja lämmitys on tehokasta (6kW). Itsellä tuo toimii hyvin silloin harvoin kun myskoda toimii, en edes muista milloin viimeksi olen saanut yhteyden autoon päin toimimaan.
#27
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
04.02.21 - klo:14:14
Superbilla vastaava havainto, eli raja tuntuu olevan n. -15 astetta. Parhaimmillaan olen päässyt -18 asteesta pelkällä sähköllä liikkeelle kun ajo alkaa suoraan latauksesta (akku lämmennyt latauksen vuoksi).
#28
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
28.01.21 - klo:07:29
Samaa mieltä. Auto erittäin mukava ja omaan käyttöön täydellinen voimalinja. Ainut miinus tulee tästä toimimattomasta etäyhteydestä josta pitäisi alkaa maksamaan ensi kuussa, ei kiitos.
Vaikka minullakin on webasto, on silti tarve etäyhteydelle suuri koska aika harvoin sitä on webaston kauko-ohjaimen kantamalla. Mielestäni Skodan pitäisi nyt myöntää että paska mikä paska ja poistaa maksullisuus kunnes yhteydet todistettavasti toimivat kaikilla hyvin.
#29
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
27.01.21 - klo:15:01
Lainaus käyttäjältä: 658136 - 27.01.21 - klo:13:48
"Skoda-tuotekniikka" lähestyi sähköpostilla, että nyt jotku Proactive Services-palvelut ovat aktivoituneet. Saapas nähdä tuoko parannusta tilanteeseen. Sovellus poistettu, välimuisti tyhjenetty ja sovellus uudelleen asennettu.

Sama viesti myös minulle kun olen nyt muutaman kuukauden pommittanut ongelmista. Jälleen kerran neuvovat nuo sovelluksen uudelleen asennukset yms. En kyllä pidätä hengitystäni asian suhteen.

Jostain syystä tahtovat videon sovelluksen ilmoituksista, toimitetut kuvakaappaukset virheilmoista eivät riitä. En ymmärrä mikä on lisäarvo videolla...
#30
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
27.01.21 - klo:08:20
Kuuluuko raitisilmasuodattimen vaihto ekaan huoltoon (1v/15tkm)? Muuten vissiin vain öljyjen vaihto ja tarkastuksia? Minkä hintaista on ollut?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy