äänentoiston parantaminen

Aloittaja teräksenharmaa, 19.04.16 - klo:17:32

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Suomen maahantuoja rajattomassa viisaudessaan on päättänyt olla tarjoamatta Dynaudio Confidence Sound Systemiä GTE:hen. Perusteluna on se, että koska hybridiakun vuoksi ei mahdu subbaria, niin ollaan tarjoamatta sitten koko paketti. Mahtavatkohan tehdä rahaa niin paljon, ettei kiinnosta myydä näitä hyväkatteisia lisävarusteita? Tuo tympii aika tavalla, koska ilmeisesti tämä kyseinen Dynaudion iteraatio paremmasta äänentoistosta oli vieläpä varsin hyvä. Etuovien 8-tuumaiset ämyrit takuulla toistavat sen verrran alas, että itse tuskin kovin paljoa edes jäisin subbaria kaipaamaan.

Jos nyt päädyn tuollaisen auton tilaamaan, niin äänentoisto pitäisi saada jotenkin kuntoon. Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa vakioäänentoiston parantamisesta? Onko mitään valmista settiä tai onnistuuko tuo ylipäätään järkevästi? Etuovissa ilmeisesti pitäisi olla valmiit aukot 8-tuumaisille, joten se ainakin auttaisi. Onnistuisikohan Dynaudion setin jälkiasennus helposti, jos sellaisen jostain romikselta hankkisi? Ocu 3:n Cantonien parantamista miettiessä  jäi mieleen se, että signaalin ottaminen ei ollut kovin helppoa.

Tonttu66

On kyllä tosi erikoista, että Saksassa Passat GTE:hen saa Dynaudion, mutta Suomessa ei. Mikähän tuossakin on todellinen peruste?
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

teräksenharmaa

Itse tarkistin Saksan, Ruotsin, Itävallan ja Hollannin. Suomi taitaa olla ainoa maa, missä tuollainen linjaus on tehty. Perusteena on vain jonkin yksittäisen tuotepäällikön valinta.

fleetwood

Poikkesinpa tuossa yksi päivä paikallisella autohifiverstaalla puhumassa oman GTEn äänentoiston parantelusta.

Ehdotti 5-kanavaista dsp-vahvistinta, johon saa ladattua/konffattua automallikohtaiset parametrit. Helppo liittää tehdassoittimeen ja parantaa kuulemma vakioäänentoistoa mukavasti. Tuon kaveriksi voi laittaa konttiin subwooferin pikaliitännällä ja jos vielä haluaa paremmaksi, niin sitten kuulemma katsottaisiin lisä-äänieristystä. Kaiuttimet tuntui haluavan vaihtaa vasta viimeiseksi.

Hintaa tuolle tulisi 750â,¬ dsp-vahvistimelle asennettuna ja 250â,¬ subwooferista jos haluaa sen.
Passat GTE Variant

Pupa

ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI Biturbo 176 kW (240 hv) 4MOTION DSG -15
ex: Golf VII Highline 1.4 TSI ACT DSG -13
ex: Polo Highline 1.2 TSI DSG -11

fleetwood

Normi-varianttiin sopii, mutta ei GTE:hen, koska välipohjan alla on akut/bensatankki ja tilaa on vähemmän.
Passat GTE Variant

Pupa

#6
Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 17.06.16 - klo:09:29
Normi-varianttiin sopii, mutta ei GTE:hen, koska välipohjan alla on akut/bensatankki ja tilaa on vähemmän.

Entäs tää?

VW Plug & Plat Sound System Suomi

VW Plug & Play Sound System Saksa
ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI Biturbo 176 kW (240 hv) 4MOTION DSG -15
ex: Golf VII Highline 1.4 TSI ACT DSG -13
ex: Polo Highline 1.2 TSI DSG -11

fleetwood

Hm.. tuo voisi kyllä sopiakin, mutta infotekstissä lukee "Nicht fur GTE". Miksiköhän... Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu.
Passat GTE Variant

Pupa

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 17.06.16 - klo:09:36
Hm.. tuo voisi kyllä sopiakin, mutta infotekstissä lukee "Nicht fur GTE". Miksiköhän... Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu.

Päivitin Suomen VW:n sivustoon tuon linkin ja siellä ei ole mitään mainintaa tuosta GTE rajoituksesta. En kyllä ymmärrä miksei kontin takaosasta saisi vedettyä kaapelia Infotainmentille normaaliin tapaan.
ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI Biturbo 176 kW (240 hv) 4MOTION DSG -15
ex: Golf VII Highline 1.4 TSI ACT DSG -13
ex: Polo Highline 1.2 TSI DSG -11

teräksenharmaa

Itse olen päätymässä ratkaisuun, jossa etuoviin rakennetaan täysin aktiivinen 3-tie järjestelmä, jossa on 8-tuumaiset alhaalla tuottamassa alimpia taajuuksia. Oviin vaimennukset ja kauittimia syöttämään DSP-vahvistin. Olen pyytänyt kaksi tarjousta, joista tällä hetkellä on edellä se, jossa kaikki on toteutettu yhdellä 8-kanavaisella vahvistimella. Toinen tarjous on muuten tasavahva, mutta siinä tulisi useita vahvistimia, enkä oikein pidä siitä ajatuksesta.

Pupa

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.06.16 - klo:10:43
Itse olen päätymässä ratkaisuun, jossa etuoviin rakennetaan täysin aktiivinen 3-tie järjestelmä, jossa on 8-tuumaiset alhaalla tuottamassa alimpia taajuuksia. Oviin vaimennukset ja kauittimia syöttämään DSP-vahvistin. Olen pyytänyt kaksi tarjousta, joista tällä hetkellä on edellä se, jossa kaikki on toteutettu yhdellä 8-kanavaisella vahvistimella. Toinen tarjous on muuten tasavahva, mutta siinä tulisi useita vahvistimia, enkä oikein pidä siitä ajatuksesta.

Ei hassumpi veto toikaan. 8" on ainakin jykevää kaliiberia tuottamaan matalammat äänet :)

Lähinnä koitin löytää kustannustehokkaita ratkaisuja teidän harkittavaksenne. Ajattelin asennuttaa omaan Golfiini tuon vararenkaan paikalle tulevan B-version.
ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI Biturbo 176 kW (240 hv) 4MOTION DSG -15
ex: Golf VII Highline 1.4 TSI ACT DSG -13
ex: Polo Highline 1.2 TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pupa - 17.06.16 - klo:10:49
Ei hassumpi veto toikaan. 8" on ainakin jykevää kaliiberia tuottamaan matalammat äänet :)

Lähinnä koitin löytää kustannustehokkaita ratkaisuja teidän harkittavaksenne. Ajattelin asennuttaa omaan Golfiini tuon vararenkaan paikalle tulevan B-version.
Oma kehoni hylkii jonkin verran ylimääräisiä kaiutinlaatikoita. Varapyörän sisään tai paikalle piiloon menevä subbari voisi vielä mennäkin, mutta kontissa näkyvillä oleva laatikko on oikeastaan pois laskuista. Ovissa kun on paikat 8 tuumaisille, niin kokeillaan nyt sitä, että mihin päästään noita paikkoja hyödyntämällä. Näin etukäteen on vain hankala sanoa, että millaiset keskiäänet alkuperäisiin paikkoihin saa sovitettua.

fleetwood

Kieltämättä en itsekään miellelläni ottaisi konttiin mitään ylimääräisiä laatikoita. Tuo dsp-vahvistin lienee omalla kohdallani hyvä lähtökohta, sen jälkeen sitten jotain muuta.
Passat GTE Variant

SPK

Itse poikkesin paikallisella powersetin pajalla eilen ja suosittelivat peräkonttiin DSP-vahvistinta ja aktiivista subua.
Etuoviin kaksitie järjestelmä eli keskimmäiset kaiuttimet jäisi sokeiksi ja vaimenninmattoa ainakin oviin.
Takapenkillä istuessa huomaa että takakoteloista tulee mökää, sitä voisi kanssa koittaa matoilla torjua.

Discover Pro:hon on olemassa valmiit johtosarjat eli ulospäin mikään ei muuttuisi.
Ainoa näkyvä lisä on takakontin pohjan allaolevaan koloon tuleva elektroniikka.

Mitenkähän VW-suhtautuu näihin takuun puolesta?

Mistä pajoilta olette tarjouksia kyselleet?

Pahus

Lainaus käyttäjältä: Pupa - 17.06.16 - klo:09:21
Mites tää Variantiin?

VW Plug&Play Sound System

Löytyykö tuolta kontista siis valmiit piuhat joihin tuo kytketään vai tarvitseeko vetää jostain? Ja sisältääkö tuo kotelo sen vahvistimen etukajareille sekä dsp:n? Mulla on comfortline perusmankalla käsittääkseni, meneekö tuo siis heittämällä siihen?

himppe

Minulla taitaa olla vastaava urakka edessä keväämmällä kunhan saan viime viikolla tilatun auton alle. Alustavana ajatuksena ovien ja kontin vaimennus, 2-tie-erillissarjat etuoviin ja DSP:llä varustetun 4/5-kanavaisen vahvistimen asennus. Myöhemmin ehkä subbari, jos sen saa järkevästi mahtumaan konttiin piiloon.

Etuovien asennuspaikat ovat täysi kysymysmerkki. Lähinnä diskanttipuoli mietityttää, minkä kokoinen rillukka sinne mahtaa mahtua. Jos tila on ahdas, se rajoittaa kaiutinvalikoimaa kohtalaisen paljon. Netistäkään ei löytynyt kunnollisia kuvia asian arvioimista varten, joten taitaa olla ainoa vaihtoehto irroittaa ovipahvi ja mitata paikat. Kaikki kokemukset ja näkemykset ovat tässä valossa tervetulleita.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: Pupa - 17.06.16 - klo:09:21
Mites tää Variantiin?

VW Plug&Play Sound System

Onko kellään käytännön kokemusta tästä ja siitä kuinka paljon tuo oikeasti parantaa soundia? Sinänsä vaikuttaisi olevan helppo tapa parantaa äänentoistoa, jos on tosiaan plug'n'play, eikä plug'n'pray...
VW Passat Variant GTE

VW_Johan

Eilen asennettiin kaverin Golffiin tuollainen. Vaikuttaa ihan järkevältä laitteelta, OK hinta/laatu suhde eikä asennuskaan ole kovin vaikea jos tietää miten ovilistoja jne puretaan siististi. Täältä sen saa melko halvalla:
https://www.hahn-onlineshop.de/zubehoer/volkswagen-vw-original-helix-plug-play-soundsystem-subwoofer-000051419b/a-6217/

jpeltsi

Lainaus käyttäjältä: himppe - 08.02.17 - klo:15:13
Minulla taitaa olla vastaava urakka edessä keväämmällä kunhan saan viime viikolla tilatun auton alle. Alustavana ajatuksena ovien ja kontin vaimennus, 2-tie-erillissarjat etuoviin ja DSP:llä varustetun 4/5-kanavaisen vahvistimen asennus. Myöhemmin ehkä subbari, jos sen saa järkevästi mahtumaan konttiin piiloon.

Etuovien asennuspaikat ovat täysi kysymysmerkki. Lähinnä diskanttipuoli mietityttää, minkä kokoinen rillukka sinne mahtaa mahtua. Jos tila on ahdas, se rajoittaa kaiutinvalikoimaa kohtalaisen paljon. Netistäkään ei löytynyt kunnollisia kuvia asian arvioimista varten, joten taitaa olla ainoa vaihtoehto irroittaa ovipahvi ja mitata paikat. Kaikki kokemukset ja näkemykset ovat tässä valossa tervetulleita.

Tämän projektin eteneminen kiinnostaa erityisesti! Miten mahtoi käydä? Teitkö vaimennusta ja koitko sen hyödylliseksi? Mihin sait vahvistimen sijoitettua ja millaisiin kaiuitin-elementteihin päädyit?

SPK

Sen verran alkaa aurinko paistaa että rokki saisi soida paremmin.

Alan kallistua ratkaisuun jossa auton omat kaiuttimet saa jäädä ja orkkis settiin lisätään esim Match PP 86DSP vahvistin.

Lisäksi ainakin oviin vaimennusmattoa.

Orkkisrakenteessa itseä eniten hämää rengasmelu.
Sen kerran kun olen takana istunuyt niin siellä se on vielä pahempi kuin edessä.

Kuinka tuota kannattaa torjua?
Matot oviin ja mahdollisesti pyörän koteloiden ympärille?
Kuinka hankala homma on päästä käsiksi koteloihi? Onko syytä jättää ammattilaisille vai onnistuuko harrastehommana?

Flat

Lainaus käyttäjältä: SPK - 20.03.18 - klo:19:47

Alan kallistua ratkaisuun jossa auton omat kaiuttimet saa jäädä ja orkkis settiin lisätään esim Match PP 86DSP vahvistin.


Onkohan tuo fiksua ? Ettei vaan tulis pettymystä. (tietämättä mikä orkkis setti sulla on siellä autossa ?)

Ã,,äni  syntyy niistä kajareista, ja se on juuri niin huonoa kuin ne elementit sillä ovat. (ja orkkis kajarit yleensä ovat valitettavan kehnoja ).

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Flat - 21.03.18 - klo:06:21
Onkohan tuo fiksua ? Ettei vaan tulis pettymystä. (tietämättä mikä orkkis setti sulla on siellä autossa ?)

Ã,,äni  syntyy niistä kajareista, ja se on juuri niin huonoa kuin ne elementit sillä ovat. (ja orkkis kajarit yleensä ovat valitettavan kehnoja ).

Juurikin näin! Auton valmistaja on suunnitellut yleensä aina ostaa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman halvalla. Paremmmat äänentoistopaketit mitä myyvät ns. lisävarusteina on kyllä asiakkaiden kusetusta. Puolella rahalla siitä saa oikeasti parempaa äänentoistoa, kun tekee/teettää sen auton oston jälkeen ammattilaisella!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

fleetwood

Kävin itsekin kyselemässä paikallisessa autohifiliikkeessä (liikkeen pitäjä on ilmeisesti jopa varsin menestynyt alan kilpailuissa ym) miten oman auton äänentoistoa voisi parantaa ja ehdotus oli nimenomaan tuo että jätetään kaiuttimet alkuperäisiin, lisätään dsp-yksikkö johon ladataan autokohtaiset parametrit ja lisäksi voi laittaa subin ja äänenvaimennusta.
Passat GTE Variant

Flat

En kiistä etteikö tuo kaveri tietäsi mistä puhuu,mutta silti kyseenalaistan ratkaisun. Ei paskoista kajareista saa hyvää ääntä, vaikka mikä vekotin sille ääntä syöttäsi.
Toki ääni varmaan paranee hieman, mutta liikoja ei kannata odotella.....

Itseäni häiritsisi syöttää 500 EUR vahvarilla ääntä 20 EUR kajariin. ( joo , sellaiset siellä on )

mikama83

"Itseäni häiritsisi syöttää 500 EUR vahvarilla ääntä 20 EUR kajariin. "

Juuri tuo ajatus ollu myös täällä kun olen miettiny hommaisiko tuon Volkkarin soundsystem-paketin. Yli 500â,¬ plus asennukset päälle on kyllä melko kallista ja onko siitä sitten mitään vastinetta tuolle rahalle. Pitäisi melkein päästä kuuntelemaan autoa johon tuo systeemi tai esim Match-vahvistin on asennettu.

mikama83

Kysäisimpä huvikseni mitä Volkkarin liikkeessä tuo asennus maksaisi. Kirjoitin että voin kyllä itse sen piuhan vetää kontista sinne hanskalokeron taakse. Vastaus oli 300-500â,¬ ja itse paketti 539â,¬  ;D

Taidan nyt suosiolla omaan autoon tilata Match:in vahvistimen ja subbarin. Irroitusraudat pitää vaan jostain etsiä sitten että saa sen "mankan" sieltä pois.

SPK

Kamat tilattu.

Matchin 86DSP jossa siis varsin monipuoliset säädöt.
Lisäksi hiukanvaimennusmattoa.

Ideana pitää orkkis kajarait ja katsoa mitä niistä irtoaa. Juu tiedän että tässä on iso riski että homma lähtee lapasesta =)
Sen verran on kotona tullut musiikinkuuntelua harrastettua että omasta mielestä esim Konton turvelevyt tekee paljon enemmän hyvää äänelle kuin kahden tonnin kajarit.

Autohan on ihan perverssi ympäristö hifistelylle joten tässä nyt haetaankin häiritsevän saundin poistoa enemmän kuin puhdasta hifiä.
Päästäisen jälkeen osaan kommentoida paremmin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SPK - 24.03.18 - klo:11:28
Kamat tilattu.

Matchin 86DSP jossa siis varsin monipuoliset säädöt.
Lisäksi hiukanvaimennusmattoa.

Ideana pitää orkkis kajarait ja katsoa mitä niistä irtoaa. Juu tiedän että tässä on iso riski että homma lähtee lapasesta =)
Sen verran on kotona tullut musiikinkuuntelua harrastettua että omasta mielestä esim Konton turvelevyt tekee paljon enemmän hyvää äänelle kuin kahden tonnin kajarit.

Autohan on ihan perverssi ympäristö hifistelylle joten tässä nyt haetaankin häiritsevän saundin poistoa enemmän kuin puhdasta hifiä.
Päästäisen jälkeen osaan kommentoida paremmin.

Jos meinaat ovia vaimentaa, niin samoilla tulilla vaihtaisit myös paremmat etupään kaiuttimet. Väittäisin että 200-300 euron erillissarjalla saat huomattavan parannuksen äänentoistoon etupäähän, kunhan kiinnitys on kunnollinen midbassoille.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SPK

Jepjep,

Kaiuttimienkin vaihto saattaa olla edessä mutta sen verran kiinnostaa tuo vahvistimen ja vaimennuksen rooli että katsotaan ne kortit ensiksi.

mikama83

Tuli tilattua tuo Helixin subi ja dsp-vahvistin kun sen sai Saksasta valmiiksi koodattuna kotiovelle hintaan 371â,¬. Asennan itse niin säästää melkoisen summan  :)
Varapyörän kotelon vaimennan ensiksi ja sitten tarpeen mukaan lisää. Eiköhän tuollakin jo tule hyvä parannus vakioon nähden.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy