Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

vagfani

Hidalgo valehteli seuraavasti.

1. Väitti että minä haluan poistaa kaikki verot, osoitin vääräksi
2. Väitti että Bernerillä on joku rooli WLTP-autoverotaulukoiden veroneutraaliuden kanssa, ei ole
3. Väitti että perussuomalaiset halusi alentaa autoveroa, ei poistaa, osoitin vääräksi
4. Väitti että perussuomalaiset halusi korottaa ajoneuvoveroa, osoitin vääräksi. Kyseessä on Kokoomuksen tavoite.
5. Väitti että autoveron alennukset ei mene hintoihin, osoitin vääräksi

Mene nyt vaikka imemään niitä vanhan Toyotasi karvanoppia, jos se paskanjauhaminen nyt vähäksi aikaa lakkaisi. Harvoin näkee noin huonosti argumentoivaa trollia.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 28.10.18 - klo:17:17
Hidalgo valehteli seuraavasti.

1. Väitti että minä haluan poistaa kaikki verot, osoitin vääräksi
2. Väitti että Bernerillä on joku rooli WLTP-autoverotaulukoiden veroneutraaliuden kanssa, ei ole
3. Väitti että perussuomalaiset halusi alentaa autoveroa, ei poistaa, osoitin vääräksi
4. Väitti että perussuomalaiset halusi korottaa ajoneuvoveroa, osoitin vääräksi. Kyseessä on Kokoomuksen tavoite.
5. Väitti että autoveron alennukset ei mene hintoihin, osoitin vääräksi

Mene nyt vaikka imemään niitä vanhan Toyotasi karvanoppia, jos se paskanjauhaminen nyt vähäksi aikaa lakkaisi. Harvoin näkee noin huonosti argumentoivaa trollia.

1. Sinä itse kirjoitit:
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 28.10.18 - klo:11:21
Minä poistaisin kokonaan sekä autoveron ja ajoneuvoveron, korottaisin maltillisesti polttoaineveroja, jos on pakko jotain korottaa. En siis alentaisi mitään, poistaisin kokonaan kyseiset verot kokonaan ja yhdessä yössä. Nollapäästöisiltä voisi poistaa arvonlisäveronkin, kuten Norjassa on tehty.
2. En ole Berneristä puhunut sanaakaan.
3. Persut ihan itse tätä kehuvat joka mediassa, esim. https://blogit.perussuomalaiset.fi/reijo-tossavainen/perussuomalaisten-vaatimuksesta-autoverotus-alenee/
Sinä itse taas kirjoitit:
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 27.10.18 - klo:13:38
Puoluehan hajosi kesällä, jos et huomannut ja Siniset ovat vieneet autoveron alennukset ihan sovitusti toteutukseen.
4. En ole väittänyt että persut olisivat halunneet korottaa ajoneuvoveroa.
5. En ole väittänyt etteikö alennukset menisi hintoihin.

Mistä keksit näitä, vai eikö kirjoituksesi vaan pysy ajatuksiesi vauhdissa?

a4b8

Mitähän mieltä persut on nyt? Hajaannuksen jälkeen tuntuu että vastustavat eduskunnassa omia aikaisempia esityksiään?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 28.10.18 - klo:17:42
Mitähän mieltä persut on nyt? Hajaannuksen jälkeen tuntuu että vastustavat eduskunnassa omia aikaisempia esityksiään?
Näinhän se on: http://timosoini.fi/2018/08/humpuukioppositio-ei-peru-yhtaan-leikkausta/

vagfani

Minua ei paljon kiinnosta köyhän kommunistin valehtelu tai palstalla itkeminen, minä ajan uudella autolla, sinä et. Se että et ymmärrä verotuksesta tai markkinataloudesta mitään, ei yllätä.

Jatka karvanoppien nuolemista, puhdistuu kieli samalla.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 28.10.18 - klo:17:54
Minua ei paljon kiinnosta köyhän kommunistin valehtelu tai palstalla itkeminen, minä ajan uudella autolla, sinä et. Se että et ymmärrä verotuksesta tai markkinataloudesta mitään, ei yllätä.

Jatka karvanoppien nuolemista, puhdistuu kieli samalla.

Hidalgo lienee vasemmistoliiton jäsen, tykkää maksaa veroa verosta. ;D ;D Autovero kun lasketaan arvonlisäverollisesta hinnasta. Ei käy alennus, eikä poisto.

Tulee autopalstalle itkemään kuinka väärin on kun autoveroa alennetaan. Nyt on kaikki nähty. ;D ;D ;D

vagfani

Voi olla, tai sitten on uskossa oleva Jyrki Katainen fani. Minkä sille mahtaa, kun toinen ei ymmärrä edes omia kirjoituksiaan, ei ole kyllä kaikki muumit laaksossa. ;D ;D ;D

"Valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) ei lämpene Erlingin ajatuksille. MTV3:lle antamassaan haastattelussa Katainen ennakoi, että autoveron poisto johtaisi vuotuisen käyttömaksun viisinkertaistumiseen. Käyttömaksu olisi runsas 500 euroa vuodessa. 

â€" Vaihtoehtoisesti, jos se perittäisiin polttonesteissä, se tarkoittaisi 50 prosentin nousua polttoaineveroon. Tämä tarkoittaisi käytännössä 30 sentin nousua bensalitrassa ja 20 sentin nousua diesel-litrassa, Katainen laskee."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001631843.html

a4b8

Minusta ei ole mitään mieltä siteerata kymmenen vuotta vanhoja mielipiteitä. Eiköhän jokaisen poliitikon/virkamiehen vuosikymmenien takaisista mielipiteistä löydy kommentoitavaa jos rupeaa kaivelemaan. Maailma muuttuu, elämä on?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Geoman

Ei tässä verotuksessa ole siitä kyse onko vasemmalla vai oikealla. Oli kumpi tahansa niin autoilla ajetaan. Perusongelma on se, että valtion kassaan pitää saada rahaa paljon enemmän kuin mitä tieliikenteen aiheuttamat kulut ovat. Jos tieliikenteen verotusta pienennetään on raha otettava muista veroista tai vähennettävä valtion menoja. Melko tyhjiä ovat pyörätiet.

Mikäli autovero poistetaan hankintahinnasta niin se on tietysti epäoikeudenmukainen niitä kohtaan, jotka ovat veron hankintahinnan yhteydessä maksaneet.

Vuosina 2009-2017 on tieliikenteeltä kerättävien verojen määrä kasvanut 40 %. Autoveroina kerättävä vero on kasvanut 11...12 %, vuosittainen ajoneuvovero on kasvanut 79%, polttoaineista kerättävä polttoainevero 34 %, polttoaineista kerättävä alv 20 %, uusista autoista kerättävä alv 15 % jne.

Ajomääristä johtuvat verot ovat kasvaneet 17 % ja omistamisesta johtuvat verot  ovat nousseet 53 %(karkea jako) Kyseessäon siis tieliikenteeltä kerätyt kokonaisverot, nykyään noin 8,4 mrd eur (vuonna 2009 noin 6,0 mrd eur).


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.10.18 - klo:20:21
Mikäli autovero poistetaan hankintahinnasta niin se on tietysti epäoikeudenmukainen niitä kohtaan, jotka ovat veron hankintahinnan yhteydessä maksaneet.

Ja varsinkin jos autoveron poiston seurauksena esim. polttoaineveroa nostetaan => autoveronsa jo maksaneet joutuvat siis ikäänkuin maksamaan autoveronsa toiseen kertaan joka kerta tankilla käydessään >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

^^ & ^
Eläkemaksuja on korotettu moninkertaiseksi ja eläkeikää samalla korotettu. Epäoikeudenmukaista, koska aiemmalla sukupolvella ollut pienemmät maksut ja matalampi eläkeikä? No ei, vaan Suomen väestörakenne on muuttunut ja eläkejärjestelmän toimivuuden vuoksi se on ollut pakko tehdä.

Maailma muuttuu jatkuvasti. Liikenteen päästövähennykset on tehtävä koska niihin on päättäjiemme toimesta sitouduttu. Nykyisellä autojen uusiutumistahdilla tehtävä on mahdoton. Autokannan on muututtava uudemmaksi ja vähäpäästöisemmäksi ja lisäksi käyttöä on vähennettävä => auton käytön vähentämistä on 'kannustettava'. Tämä ei onnistu millään tietoiskuilla, vaan tekemällä itse käyttö kalliimmaksi => verotuksen painopiste on muutettava omistamisesta auton käyttöön.

Vielä 'epäreilumpaa' olisi se, että auton omistamisen verotus säilyisi ennallaan ja sen lisäksi käytön verotus kasvaisi.. käyttö tulee kallistumaan joka tapauksessa lähiaikoina, joten auton ostamisen halventaminen pitää autoilun kokonaiskustannukset kansalaisille keskimäärin neutraalimpana. Autoilun verouudistus on pakko tehdä.. ei ne poliitikot siitä lämpimikseen jo puhu. Se on valmistelevaa mielipidemuokkausta.

Miten ihmeessä autoveron poisto onnistui Ruotsissa kertalaakista ilman ulinoita? :)

vagfani

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 28.10.18 - klo:23:37

Maailma muuttuu jatkuvasti. Liikenteen päästövähennykset on tehtävä koska niihin on päättäjiemme toimesta sitouduttu. Nykyisellä autojen uusiutumistahdilla tehtävä on mahdoton. Autokannan on muututtava uudemmaksi ja vähäpäästöisemmäksi ja lisäksi käyttöä on vähennettävä => auton käytön vähentämistä on 'kannustettava'. Tämä ei onnistu millään tietoiskuilla, vaan tekemällä itse käyttö kalliimmaksi => verotuksen painopiste on muutettava omistamisesta auton käyttöön.

Vielä 'epäreilumpaa' olisi se, että auton omistamisen verotus säilyisi ennallaan ja sen lisäksi käytön verotus kasvaisi.. käyttö tulee kallistumaan joka tapauksessa lähiaikoina, joten auton ostamisen halventaminen pitää autoilun kokonaiskustannukset kansalaisille keskimäärin neutraalimpana. Autoilun verouudistus on pakko tehdä.. ei ne poliitikot siitä lämpimikseen jo puhu. Se on valmistelevaa mielipidemuokkausta.

Miten ihmeessä autoveron poisto onnistui Ruotsissa kertalaakista ilman ulinoita? :)

Erittäin viisasta tekstiä! Olen täysin samaa mieltä, ei kai kukaan aikuinen ihminen oleta että kerran vapaaehtoisesti maksettu vero pitäisi palauttaa jos järjestelmään tehdään muutoksia? Ihan samalla tavalla on puhuttu perintöveron ja asuntokauppojen varainsiirtoveron poistamisesta. Ne jotka ovat sellaisen maksaneet, tuskin valittaisivat jostain epäoikeudenmukaisuudesta.

Maksettu vero on maksettu vero, ei valtiolla ole mitään moraalista velvoitetta palauttaa sitä. Väärin perustein määrätty vero on toinen asia, kuten sadat tuhannet väärin perityt tuontiautojen verot, joita on jouduttu palauttamaan.

Ruotsissa autoveron poisto tehtiin kerralla ja porukka oli innoissaan markkinoiden vapautumisesta. Täällä sosialistisessa Suomessa suurin osa vain tahtoo olla kateellisia toisille ja erityisesti uudesta autosta. SDP korotti valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen aikana kaikki liikenteen veroja, sekä omistamiseen ja kulutukseen liittyviä ja sosialistit olivat täysin hurmiossa. ;D ;D

Nyt sitten sama porukka äänestää SDP Antti Rinnettä ja veikkaan että Suomen talous menee takaisin syöksyyn. Lisää veroja ja maksuja ja sitten vielä vähän lisää. Sosialistit ovat tyytyväisiä jos kaikilla menee yhtä huonosti kuin muillakin ja ajaa jollain ikivanhalla romuautolla.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 28.10.18 - klo:23:49
Väärin perustein määrätty vero on toinen asia, kuten sadat tuhannet väärin perityt tuontiautojen verot, joita on jouduttu palauttamaan.
Vaan eipä palautettu kaikille. 2004 maksoin laitonta alvia tuontiauton autoverosta, eikä ole palautuksia kuulunut. Niin kävi monelle muullekin, kun valtio hieman tulkitsi pykäliä. Viivästyskorkoprosenttiahan muuttivatkin jossain välissä pienemmäksi ettei tulisi liikaa korkoja väärin perityille alveille ja elveille.

vagfani

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 28.10.18 - klo:23:56
Vaan eipä palautettu kaikille. 2004 maksoin laitonta alvia tuontiauton autoverosta, eikä ole palautuksia kuulunut. Niin kävi monelle muullekin, kun valtio hieman tulkitsi pykäliä. Viivästyskorkoprosenttiahan muuttivatkin jossain välissä pienemmäksi ettei tulisi liikaa korkoja väärin perityille alveille ja elveille.

Se onkin todella väärin ja petollista toimintaa valtiolta. Aikaisemmin kaksi mainitsemaani valtiovarainministeriön virkamiestä sitä sirkusta on pyörittänyt. Mikäli autovero olisi poistettu samaan aikaan kuin Ruotsissa, niin noita ongelmia ei olisi ollut. Toinen kokonaisuus jossa kansalaisia on vedätetty on alkoholin tuonti ja etämyynti EU-alueella.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.10.18 - klo:20:21
Perusongelma on se, että valtion kassaan pitää saada rahaa paljon enemmän kuin mitä tieliikenteen aiheuttamat kulut ovat. Jos tieliikenteen verotusta pienennetään on raha otettava muista veroista tai vähennettävä valtion menoja. Melko tyhjiä ovat pyörätiet.

Mikäli autovero poistetaan hankintahinnasta niin se on tietysti epäoikeudenmukainen niitä kohtaan, jotka ovat veron hankintahinnan yhteydessä maksaneet.

Perusongelma on, että julkinen sektori ei sopeuta kulujaan potkimälla mäkeen sopivaa määrän virkaparasiittejä toiminnan tasapainoittamiseksi.

Juurikin näin, autoveron poiston yhteydessä PITÃ,,Ã,, turvata vanhan verokannan aikana autonsa ostaneiden oikeudet. Hitecin kirjoitus vuosittaisesta "autoveromaksusta" uuden 0-hankintaverokannan autoille turvaisi edellämainitun,

Kirjoituksesi kokonaisuudessaan oli muuten hyvä! Tartuin vain noihin itseänikin korvenneisiin pariin asiaan.

vagfani

Ihan mielenkiinnosta, mitkä oikeudet?

Jos sähköautoilta poistetaan autoveron lisäksi arvonlisävero, pitääkö jo Teslan tai muun sähköauton ostaneiden auto- ja arvonlisäverot palauttaa?

Ukko

 ;D ;D

Makeisvero poistettiin muutama vuosi sitten, mites ne jotka maksoi veroa tästä? Tuliko palautuksia? ;D

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001253673.html

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 29.10.18 - klo:00:44
;D ;D

Makeisvero poistettiin muutama vuosi sitten, mites ne jotka maksoi veroa tästä? Tuliko palautuksia? ;D

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001253673.html

Tuossakin oli kyse saman valtiovarainministeriön virkamiehen osaamattomuudesta, elintarvikeyhtiöt kanteli makeisverosta EU-kilpailuviranomaisille ja jouduttiin poistamaan. Suomessa ei ilmeisesti voi poistaa yhtäkään veroa, ilman että joku pahoittaa mielensä. ;D Varsinkaan autoveroa, koska kateusvero.

sakal83

Muistelisin lukeneeni vagfanin asuskelevan Saksassa? pitikö paikkaansa?
Helppohan on silloin huudella autoveron poistolla, vedoten "kateusveroon", kun itse ole kyseistä veroa maksanut, eikös?
En puolustele itse autoveroa. Poistaa se pitäisi minunkin mielestä, mutta pitäisihän nuo nykyiset jo maksetut autoverot jotenkin "palauttaa" niille, ketkä ovat sen jo maksaneet.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 29.10.18 - klo:08:51
En puolustele itse autoveroa. Poistaa se pitäisi minunkin mielestä, mutta pitäisihän nuo nykyiset jo maksetut autoverot jotenkin "palauttaa" niille, ketkä ovat sen jo maksaneet.

Erityisen ongelman tuo muodostaa kun ajatellaan sitä autoa omaisuutena ja käytettyjen kaupassa tuo autoverokin on osa sitä omaisuuden arvoa. Juu, kuulosta älyttömälle että vero olisi sen aikanaan maksaneelle jollain tapaa omaisuutta, mutta näin se vaan on. Ajatellaan että ostat tänään uuden pikkasen keskim. paremman auton josta maksat vaikkapa 10kâ,¬ pelkkää autoveroa. No auton hinnat kun yleensä about puolittuvat 3-4v kuluessa, niin tuota veroa on siis tuon tuolloin käytettynä myytävän auton jälleenmyyntihinnassa yhä n. 5kâ,¬ mukana, eikös. No nyt jos ajatellaan sitten että tuo autovero poistuikin yllättäen kokonaan juuri kun olit omasi ostanut, niin vaikka maksoitkin siitä autostasi täyden 10kâ,¬ autoverot, niin mitenköhän kuvittelet enää saavasi tuosta vero-osuudesta mainitut 5kâ,¬ takaisin autoasi käytettynä myydessäsi? Aivan, et saakkaan = omaisuudestasi siis leikattiin osa pois tuolla autoveron poistolla :-\

Ja jotta homma menisi vieläkin epäreilummaksi sinua juuri autosi hankkinutta kohtaan, niin herrat siirsivätkin tuon autoveron polttoaineen litrahintaan ja/tai ajoneuvoveron yleistason korotukseen, joten kaiken tämän arvomenetyksen päälle maksat vielä lisää veroja ihan vain siksi että autonsa myöhemmin ostavat saavat ne edullisemmin, autoverotta. Jee jee :(

Tästä syystä tuon autoveron poiston tulee tapahtua hitaasti, jotta em. arvomenetyskään ei sekoita yksityisen autonomistajan taloutta. Pahimmillaanhan tuo auto meinaan on vieläpä ostettu osamaksulla ja autoveron poistuessa käy hyvin helposti että se auton reaaliarvo tipahtaakin alle velan määrän, vaikka nyt ei mistään nolla-käsirahatapauksesta puhuttaisikaan. Ja jos nyt tulee maksuvaikeuksia tms. niin auto menee, mutta velka jää ja siinähän sitä sitten ollaan - ihan kuin suomessa ei jo muutenkin olisi kaikenlaista velkariskiä ihan riittämiin :-\

Tästä syystä jos autovero halutaan poistaa nopeasti, sille pitää keksiä joku toinen, korvaava menetelmä, jossa nämä autonsa jo ostaneet eivät ole millään muotoa mukana. Yksi varteenotettava voisi olla juurikin tuo ajoneuvoveron "rahoitus-osuus" jota maksaisivat vain nämä uudet, autonsa autoverotta hankkineet. Tokihan tuolla on myös ne omat markkina-vaikutuksensa myös sen autonsa jo hankkineen aikanaan tehtävään käytettynä myyntiin, mutta vaikutus ei ole läheskään niin radikaali ja siten varmasti helpommin myös kansalaisten sulatettavissa. Ja loppupelissähän myös valtio hyötyy tästä, sillä "rahoitus-osuudella" korotetun ajoneuvoveron noustessa auton reaaliarvoon vrt. jo liian suureksi, ne myös poistuvat liikenteestä nykyistä nopeammin ja näin tätäkin kautta autokanta siis nuorenee. Eräänlainen win-win -case siis, jossa sekä uudesta tehdään houkuttelevampi, että myös siitä wanhasta epäkiinnostavampi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 29.10.18 - klo:08:51
Muistelisin lukeneeni vagfanin asuskelevan Saksassa? pitikö paikkaansa?
Helppohan on silloin huudella autoveron poistolla, vedoten "kateusveroon", kun itse ole kyseistä veroa maksanut, eikös?
En puolustele itse autoveroa. Poistaa se pitäisi minunkin mielestä, mutta pitäisihän nuo nykyiset jo maksetut autoverot jotenkin "palauttaa" niille, ketkä ovat sen jo maksaneet.

En asu Saksassa. Viime vuonna ostin uuden auton, maksoin kauppahinnassa autoveron ja arvonlisäveron. Tämä jälkimmäinen monelta unohtuu, autovero lasketaan arvonlisäverollisesta hinnasta, yli neljännes kauppahinnasta oli veroa.

Kateusverohan tuo on, ei mitään muuta. Tällainen outo paikallinen kulttuuriperintö, näkyy kaikessa toiminnassa, myös tällä palstalla.

Sivistysmaissa, esim. Yhdysvalloissa ei makseta auton ostamisesta kumpaakaan veroa. Ei ole arvonlisäveroa, saati mitään autoveroa. Siellä on ns. Sales Tax, joka vaihtelee osavaltioittain,  on 3-7% kauppahinnasta. Uudet henkilöautot maksaa kolmanneksen Suomen hinnoista ja polttoaine on melkein ilmaista. Ei ole mitään ajoneuvoveroja tai muita sosialistisia kateusveroja. 8)


Ukko

Suomi on kateellisten sarvikuonojen maa! ;D

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.10.18 - klo:09:37
Erityisen ongelman tuo muodostaa kun ajatellaan sitä autoa omaisuutena ja käytettyjen kaupassa tuo autoverokin on osa sitä omaisuuden arvoa. Juu, kuulosta älyttömälle että vero olisi sen aikanaan maksaneelle jollain tapaa omaisuutta, mutta näin se vaan on. Ajatellaan että ostat tänään uuden pikkasen keskim. paremman auton josta maksat vaikkapa 10kâ,¬ pelkkää autoveroa. No auton hinnat kun yleensä about puolittuvat 3-4v kuluessa, niin tuota veroa on siis tuon tuolloin käytettynä myytävän auton jälleenmyyntihinnassa yhä n. 5kâ,¬ mukana, eikös. No nyt jos ajatellaan sitten että tuo autovero poistuikin yllättäen kokonaan juuri kun olit omasi ostanut, niin vaikka maksoitkin siitä autostasi täyden 10kâ,¬ autoverot, niin mitenköhän kuvittelet enää saavasi tuosta vero-osuudesta mainitut 5kâ,¬ takaisin autoasi käytettynä myydessäsi? Aivan, et saakkaan = omaisuudestasi siis leikattiin osa pois tuolla autoveron poistolla :-\

Ja jotta homma menisi vieläkin epäreilummaksi sinua juuri autosi hankkinutta kohtaan, niin herrat siirsivätkin tuon autoveron polttoaineen litrahintaan ja/tai ajoneuvoveron yleistason korotukseen, joten kaiken tämän arvomenetyksen päälle maksat vielä lisää veroja ihan vain siksi että autonsa myöhemmin ostavat saavat ne edullisemmin, autoverotta. Jee jee :(

Tästä syystä tuon autoveron poiston tulee tapahtua hitaasti, jotta em. arvomenetyskään ei sekoita yksityisen autonomistajan taloutta. Pahimmillaanhan tuo auto meinaan on vieläpä ostettu osamaksulla ja autoveron poistuessa käy hyvin helposti että se auton reaaliarvo tipahtaakin alle velan määrän, vaikka nyt ei mistään nolla-käsirahatapauksesta puhuttaisikaan. Ja jos nyt tulee maksuvaikeuksia tms. niin auto menee, mutta velka jää ja siinähän sitä sitten ollaan - ihan kuin suomessa ei jo muutenkin olisi kaikenlaista velkariskiä ihan riittämiin :-\

Tästä syystä jos autovero halutaan poistaa nopeasti, sille pitää keksiä joku toinen, korvaava menetelmä, jossa nämä autonsa jo ostaneet eivät ole millään muotoa mukana. Yksi varteenotettava voisi olla juurikin tuo ajoneuvoveron "rahoitus-osuus" jota maksaisivat vain nämä uudet, autonsa autoverotta hankkineet. Tokihan tuolla on myös ne omat markkina-vaikutuksensa myös sen autonsa jo hankkineen aikanaan tehtävään käytettynä myyntiin, mutta vaikutus ei ole läheskään niin radikaali ja siten varmasti helpommin myös kansalaisten sulatettavissa. Ja loppupelissähän myös valtio hyötyy tästä, sillä "rahoitus-osuudella" korotetun ajoneuvoveron noustessa auton reaaliarvoon vrt. jo liian suureksi, ne myös poistuvat liikenteestä nykyistä nopeammin ja näin tätäkin kautta autokanta siis nuorenee. Eräänlainen win-win -case siis, jossa sekä uudesta tehdään houkuttelevampi, että myös siitä wanhasta epäkiinnostavampi 8)
Miten se sekoittaa yksityisen autonomistajan taloutta? Sama auto pihassa kuin ennen veronpoistoa.. onko se käyttökelvoton, jos markkina-arvo on tippunut autoveron jäljellä olevan osan verran? Varsinkin kun ottaa huomioon, että kun seuraava autokauppa tehdään autoverottomana, niin väliraha olisi samanlainen kuin 'aina ennenkin'. Se, että onko auto ostettu velaksi / käteisellä, ei muuta tätä yhtälöä.
Lähinnä tässä kait on kyse siitä, että juuri autoveron maksaneen päätä sekoittaa se, että itse on maksanut autoveron ja ensimmäistä autoaan ostavan ei ole tarvinnut sitä koskaan maksaa. Eli suomeksi.. vituttaa kuin pientä oravaa, kun joku toinen saa saman tuotteen halvemmalla :)
Yksittäisten mielensäpahoittajien vuoksi tuskin kuitenkaan tehdään mitään käyttötavaraan liittyvää monimutkaista veropalautusmekanismia.. eikä pidäkkään. Veromuutoksia on tehty maailman sivu ja ei vanhoja maksuja nollaamaan pääse toisten veronmaksajien piikkiin.

vagfani

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 29.10.18 - klo:14:08
Miten se sekoittaa yksityisen autonomistajan taloutta? Sama auto pihassa kuin ennen veronpoistoa.. onko se käyttökelvoton, jos markkina-arvo on tippunut autoveron jäljellä olevan osan verran? Varsinkin kun ottaa huomioon, että kun seuraava autokauppa tehdään autoverottomana, niin väliraha olisi samanlainen kuin 'aina ennenkin'. Se, että onko auto ostettu velaksi / käteisellä, ei muuta tätä yhtälöä.
Lähinnä tässä kait on kyse siitä, että juuri autoveron maksaneen päätä sekoittaa se, että itse on maksanut autoveron ja ensimmäistä autoaan ostavan ei ole tarvinnut sitä koskaan maksaa. Eli suomeksi.. vituttaa kuin pientä oravaa, kun joku toinen saa saman tuotteen halvemmalla :)
Yksittäisten mielensäpahoittajien vuoksi tuskin kuitenkaan tehdään mitään käyttötavaraan liittyvää monimutkaista veropalautusmekanismia.. eikä pidäkkään. Veromuutoksia on tehty maailman sivu ja ei vanhoja maksuja nollaamaan pääse toisten veronmaksajien piikkiin.

Se on juuri noin, maksettu vero ei ole mitään omaisuutta. Välirahat itseasiassa pienenee, koska kauppasummat pienenee. Tuore ajattelu ja looginen päättelykyky ei vain mahdu kateellisten sosialistien maailmankuvaan. ;D

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 29.10.18 - klo:14:08
Se, että onko auto ostettu velaksi / käteisellä, ei muuta tätä yhtälöä.
Muuttaa koska myös se maksettu autovero on myös osa tuota lainapääomaa ja jos vero katoaa, niin se laina pitää kuitenkin maksaa jotenkin takaisin = jo otetun lainan määrä ei siis kuitenkaan kutistu vaikka vero katoaisikin ja siten sen käytetyn auton reaaliarvo putoaisikin 8)

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 29.10.18 - klo:14:08
Eli suomeksi.. vituttaa kuin pientä oravaa, kun joku toinen saa saman tuotteen halvemmalla :)
Miksi pitää aina ottaa tämä vi...us-/kateus-kortti esiin, ihan kuin jokainen (Suomalainen) ihminen maailmassa olisi aina kateellinen jollekin toiselle jostain jota tällä toisella on mutta itsellä ei. Miksei maailmassa muka voisi olla myös toisenlaisia ihmisiä, joille se on tuon taivaallisen se ja sama seisooko siellä naapurin pihassa Mersu vaiko Lada ja omassa pihassa seisoo esim. jokin haukuttu patonkimaan tuote. Jotkuthan saattavat käyttää jopa omaa vapaa-aikaansa toisten pyyteettömään auttamiseenkin, lahjoittajista nyt vielä puhumattakaan. Hui! ???

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 29.10.18 - klo:14:08
Yksittäisten mielensäpahoittajien vuoksi tuskin kuitenkaan tehdään mitään käyttötavaraan liittyvää monimutkaista veropalautusmekanismia.. eikä pidäkkään. Veromuutoksia on tehty maailman sivu ja ei vanhoja maksuja nollaamaan pääse toisten veronmaksajien piikkiin.
Mihinkään veropalautukseen ei missään tapauksessa voida mennä järjestelmän monimutkaisuuden yms. vuoksi, puhumattakaan paljonko valtio tuossa menettäisi jo kerättyjä varoja ynnä sen palautusjärjestelmän luominenkin olisi jo investointi itsessäänkin. Siksi pitää olla muita vaihtoehtoja, joista ainakin minun mielestäni tuo ajoneuvoveron "rahoitus-osuus" olisi se yksinkertaisin toteutettava ja ennen kaikkea tasapuolisin niin autonsa jo ostaneita kuin uusia autoja verottomana ostavienkin vinkkelistä ajateltuna 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sakal83

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 29.10.18 - klo:15:08
Se on juuri noin, maksettu vero ei ole mitään omaisuutta.
Täytyykin käyttää tätä fraasia kun ostaa joltain ihan mitä tahansa käytettyä tavaraa  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.10.18 - klo:16:08
Muuttaa koska myös se maksettu autovero on myös osa tuota lainapääomaa ja jos vero katoaa, niin se laina pitää kuitenkin maksaa jotenkin takaisin = jo otetun lainan määrä ei siis kuitenkaan kutistu vaikka vero katoaisikin ja siten sen käytetyn auton reaaliarvo putoaisikin 8)
Miksi pitää aina ottaa tämä vi...us-/kateus-kortti esiin, ihan kuin jokainen (Suomalainen) ihminen maailmassa olisi aina kateellinen jollekin toiselle jostain jota tällä toisella on mutta itsellä ei. Miksei maailmassa muka voisi olla myös toisenlaisia ihmisiä, joille se on tuon taivaallisen se ja sama seisooko siellä naapurin pihassa Mersu vaiko Lada ja omassa pihassa seisoo esim. jokin haukuttu patonkimaan tuote. Jotkuthan saattavat käyttää jopa omaa vapaa-aikaansa toisten pyyteettömään auttamiseenkin, lahjoittajista nyt vielä puhumattakaan. Hui! ???
Mihinkään veropalautukseen ei missään tapauksessa voida mennä järjestelmän monimutkaisuuden yms. vuoksi, puhumattakaan paljonko valtio tuossa menettäisi jo kerättyjä varoja ynnä sen palautusjärjestelmän luominenkin olisi jo investointi itsessäänkin. Siksi pitää olla muita vaihtoehtoja, joista ainakin minun mielestäni tuo ajoneuvoveron "rahoitus-osuus" olisi se yksinkertaisin toteutettava ja ennen kaikkea tasapuolisin niin autonsa jo ostaneita kuin uusia autoja verottomana ostavienkin vinkkelistä ajateltuna 8)
Tuo ehdottamasi "rahoitus-osuus", eli Jukka Kopran (kok) malli, joka poistaisi autoveron ja siirtäisi sen osaksi vuosittain maksettavaa ajoneuvoveroa.. ei poikkea siitä, että ostaa autonsa nykysysteemissä rahoituksella.
Omistamiseen liittyvä vero ei katoa, vaikka se maksetaan osamaksulla.
Vuotuisenakin maksuna maksuperuste olisi edelleen ympäristönakökulmasta täysin väärä, koska ei liittyisi auton käyttöön.

Btw. 'Kateuskortti' on juuri oikea kortti, kun puhutaan suomalaisista ja autoilusta. Näitä autoveron palautuksen huutelijoita riittää kun on kyse omasta Skodasta ja muutaman tonnin verojäämästä. Sitten kun Iltasanomat uutisoisi, että Öky Antero haluaa 200 000â,¬ maasturimersusta 100 000â,¬ veropalautusta, niin nousee karmea haloo, että ei se palautus saakkaan koskea kaikkia :)

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.10.18 - klo:16:08
LainaaNokivasara: Se, että onko auto ostettu velaksi / käteisellä, ei muuta tätä yhtälöä.
Muuttaa koska myös se maksettu autovero on myös osa tuota lainapääomaa ja jos vero katoaa, niin se laina pitää kuitenkin maksaa jotenkin takaisin = jo otetun lainan määrä ei siis kuitenkaan kutistu vaikka vero katoaisikin ja siten sen käytetyn auton reaaliarvo putoaisikin 8)
Ei muuta. Lainaraha on omien tulojen käyttämistä etupainotteisesti, eli raha saadaan käyttöön ennen sen tienaamista VS käteisellä osto on omien tulojen käyttämistä jälkipainotteisesti, eli raha tienataan ensin ja käytetään vasta sitten.
Molemmissa tapauksissa autoveron jäämäosan poistuminen on samansuuruinen.

sakal83

Niin, eli mitään ei siis pitäisi ostaa lainarahalla? sitäkö tässä nyt haetaan?
Ei taitaisi autokauppa pyöriä ollenkaan, jos pelkällä tienatuilla rahoilla autoja ostettaisiin.

Allekirjoitan kyllä HiTeccin kirjoituksen täysin. Jos omistat vaikka tällä hetkellä n. 50kâ,¬ auton josta veron osuus leikisti 10kâ,¬ ja sinulla on 20kâ,¬ lainaa jäljellä. Yhdessä yössä päätetään tuo sinun auton "arvo" tiputtaa 50â,¬k -> 40kâ,¬, niin vituttaahan se ilman mitään kateuskorttiakaan. Sillä eilen olisit voinut myydä auton jollekin 50kâ,¬ ja maksaa pois lainasi, jolloin kourassasi on 30kâ,¬, mutta tänään saat autostasi 40kâ,¬ ja maksat lainasi pois, jolloin kourassasi on 20kâ,¬. Eikö tuo 10kâ,¬ siis hävinnyt johonkin?
Sitten jos tietää naapurin Öky Anteron autosta lähteneen hinnasta pois sen 100kâ,¬ ja jos tässä vaiheessa vitutus hieman helpottaa, niin tälle henkilölle voi sen kateuskortin tuupata kouraan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vagfani

Ei tuo velka/käteinen yhtälö tosiaan muuta tuota mitenkään. Pitää olla melkoinen idiootti jos ostaa 50 000 euron auton osamaksulla. Jos ei ole varaa uuteen autoon, niin sen voi jättää ostamatta.

Autovero on pelkkä kateusvero ja pitäisi poistaa heti. Sitä paitsi autoveron osuus on nykyään melko pieni verrattuna maksetun arvonlisäveron määrään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy