Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - SJo1

#1
Hieman taas aikaa mennyt edellisestä päivityksestä:)

Tuli jotenkin ajankohtaiseksi toteuttaa täyssähkäri, no vaimo surffaili nettiautoa, kuten koko perhe. Tesla Model 3 oli kokoajan kohteena, vajukki ja AWD versiona.

Käytiin tammikuussa paskimpana myräkkäpäivänä koeajamassa yksi vääränvärinen vajukki LR.
Ihan kiva peli sekin oli, tosin olihan tuon UI:n opettelussa kova kasvukäyrä 1h koeajon aikana.
Koeajo lenkki oli joku 45km lumimyrskyssä, voiko parempaa ajoitusta ollakkaan.

Ihan positiivinen ensi kokemus täyssähköstä.

Joku viikko meni ja ostamamme auto löytyi nettiautosta Raisiosta.
Kriteereihimme mahtuva hinta, kilsat ja ominaisuudet. Emme valinneet autoa, jossa olisi täysi autopilotti. Koska tykkään itse oikeasti ajaa.

Väri oli Midnight grey
Talvirenkaina Pirelli Zottozero3 winter 235/35-20R vanteet silver gray 20" Performance
Kesärenkaina Michelin Pilotsport 3 accoustic 235/35-R20 vanteet Gunpowder gray 20" Performance

Tesla Model 3 Performance MY2020 tuli taloon 02/2024

Sillä oli ajettu 37tkm, kahdet renkaat ja vanteet.

Muikea vekotin, varsinkin racemodessa, johon tein oman profiilin "Slip'n slide":
35%-65% vetosuhteella, avustus/vakautus -9, rekuperaatio -20%, oli kai siinä jotain muutakin.

Tesla wallconnector gen3 tuli tilattua ja sen asennuskin on tehty.
Omaan silmään miellyttävällä tavalla.
Iso säästö tuli siitä, että itse tuhrasi parituntia kaapelin läpivientien ja vedon kanssa välikatossa.

Sähkökaapin välisen ja TWC kaapelin vedin itse ja sähköfirma kävi tekemässä kytkennät.
Materiaalit hain Onniselta 10M MCMK 4x6+6mm, 1 putki Jappia, kiinnikkeet ja jotain muihin projekteihin sopivaa sälää.

Niin ja eilen laitoin kesägummit alle, pesin talvitassu ja vein säilöön.

Tälläistä tällä kertaa.
#2
Hieman täydennystä tähän säikeeseen

Iso Kiitos ConDille loistavasta koosteesta!

Bermbon osalistaa:
https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/vw-touareg-7p5-7p6-3-0-v6-tdi/000107860-1

-Samppa
#3
Volkswagen / Vs: SJo1 Touareg P7 3.0 TDI
01.03.21 - klo:17:51
Asenneltu WarmUp II 1900 Bluetooth®

Tässä siis uusi MultiCharger Flex 1205R (Releellä)
Bluetooth ohjaus lämmitykselle

Lisäksi letkulämppäri palikka 411463.

Koje pistoke puskurin alle haluaamani paikkaan, eipä näy edestä:)

Ylläpitolaturille pikkuteline rosterista vasemman lampun taakse ahtoletkun eteen. Maadotusjohto vasempaan lokariin maadoituspisteeseen.
Teline on kiinni vain yhdellä ruuvilla. Alkuperäinen teline on pistehitsattu tuohon kiinnikeeseen ja ruuville on tehty L uloke jolla kiinni lampun tukirungossa.

Letkulämppäri tuli syylarin vasemmassa reunassa olevaan pystyputkeen, joka liittyy moottorin päässä alu putkeen (Defa ohje 4) 30mm pois, lämppä väliin ja 3 klemmaria kiinni.

Ylläpitolaturin ja ja Bluetooth kikkareen johdotus siististi mustaan nailonsukkaan ja päät kutistesukalla. Ulkolämpötila anturi vasemmalle koolerin reunaan. BT palikka Konetilan ja tuulilasin (Plenumchamber sulakeboksin päälle ritilän alle jemmaan.

Tässä operaatiossa ei tarvitse irroittaa kuin vasen sisälokari ja pohjasuojus moottorin alta. 

#4
Volkswagen / Vs: SJo1 Touareg P7 3.0 TDI
06.02.21 - klo:00:48
Juurikin tuo peli kyseessä, ei ole Terraintech.

Bildelbasenista tulee vastaavan Regin kamerakahva ja Kaufatec johtosarjalla mennään osat posteineen alle 200â,¬.

#5
Volkswagen / SJo1 Touareg P7 3.0 TDI
01.02.21 - klo:10:35
Skoda Ocu Scout vaihtui tälläseen hieman paremmin etenevään malliin:)

Aikani etsin sopivaa MB GLC 350 hybridiä ja harhauduin katsomaan myös Touaregeejä, no pari hetkeä myöhemmin sopiva yksilö löytyi, mutta eipä sekään täydellinen ole.
puuttuu ACC, peruutuskamera, tuulilasin lämmitys. Just sellasia kivoja featureja jotka ovat kalliita jälkiasentaa:/

No ehkä tuo peruutuskamera on suht siedettävä romis osilla, uus olis komponentteineen 5-700â,¬
ACC 2Kâ,¬!

Niin Touaregilla oli ajettu 97tkm, täysnahkat, panoraama kattoluukku, säädettävä ilma-alusta, tehdas vetokoukku,
#6
Note to self

Ajankohtaista autonvaihto:)

Työlistaa:
- Pura audiot, palauta alkuperäiset komponentit toimintaan.
- Pura koodaukset ( Kaikki!)
- Pyri alkuperäiseen lookkiin

Sinne meni, audiot jäi:)

Tilalle tuli VW Touareg 2015 P7 3l TDI säädettävällä ilma-alustalla.
Eihän tää nyt mikään oikea maastoauto ole, kun ei ole lukkoja:/
#7
Aikaa taas vierinyt...

Note to self

Ajankohtaista autonvaihto:)

Työlistaa:
- Pura audiot, palauta alkuperäiset komponentit toimintaan.
- Pura koodaukset ( Kaikki!)
- Pyri alkuperäiseen lookkiin

#8
Hiljaista pitänyt hetken:)

Autolla on nyt ajettu 96tkm

Kesärenkaat meni vaihtoon ja tilalle samanmoinen setti GY EfficientGrippiä, koska tykkäsin noista ja sain hyvän tarjouksen.

Haldex pumppu vaihdettu (moottori) 76tkm kohdalla, koska muuttui vajaavetoiseksi.
Autokeskuksesta aika, osa vaihtoon, tulivat 70% työstä ja osasta vastaan.

Mietteissä audioiden purku, jos vaikka autoa vaihtaisi.

Diskantit ja midit pois ja alkuperäiset tilalle.
Alkuperäiset Cantonin johdot kiinni.
Alkuperäinen subi takasin.
Vedetyt johdotukset ajattelin jättää, koska laiska ja en jaksa koko sisustaa purkaa.

Olishan tuossa puuhastelua.
#9
Nyt mittarissa 26tkm ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt.

Aika täytynee varata ensi huoltoon.

-S
#10
Honeycomb maskin vaihdon ikävin osuus on alkuperäisen maskin irroitus ja uuden kiinnitys. Muovin juottaminen tulee kyllä tutuksi:)

Ihan pari tuntia projektiin ei riitä, puskurin irroitus ottaa aikansa, kun etuvalot on hyvä saada ensin pois, sivuissa on 2 torx ruuvia / puoli ja paikka on tosi ahdas isokätiselle.

Autotallista SJo1 Scout

Ketjussa on myöskin muutama kuva maskin työstöstä ja äänieristämisestä hifejä varten.

-Samppa
#11
Täältä voitte lukea mun Scoutin perusteellisesta äänieristyksestä, Cantonin korvaamisesta ja Amundsenin koodauksesta
#12
Täältä voitte lukea mun Scoutin perusteellisesta äänieristyksestä, Cantonin korvaamisesta ja Amundsenin koodauksesta
#13
No joo, perjantaina kun lähdin kotiin niin punainen jäähdytin neste valo syttyi kun auton käynnistin.

Jäähdytinnesteen taso oli alle minimin ja kotimatkalla kävin hakemassa purkin G13 lientä ja tein sopivan seoksen ja lisäsin 4dl 1:1 litkua säiliöön.

Täytyy tarkkailla asiaa, jos alkaa vajeta uudelleen.

-Samppa
#14
Kilpakumppani Vesa Aho vei EMMA SQ Entry Unlimited luokan Suomenmestaruuden, tasaisesti jokaisen osakilpailun voitto johon osallistui:)

Tsemppiä Veskulle EM kisoihin:)

Omalla Skoutterolla ajettu nyt 18tkm ja mitään vikoja ei ole ilmennyt, vielä;)

Seuraavaksi suunnitelmissa on:
- Pestä ja vahata talvivanteet.
- Pestä kulkine huolella ja vetää vahaa taas parikerrosta pintaan.
- Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä vahata kesävanteet.
- Lasien pintakäsittelyn uusinta ja alkuperäisten Valeo sulkien vaihto uusiin. (hieman jo piirtävät)
- Ölpät vaihtoon, piti tehdä jo 15tkm kohdalla.

- Remuc asennuksen suunnittelu.
- Tilata etuovipahvit (lähes uudet Ruotsista)
- Alumiinisten etu midien korokerenkaiden vaihto ja ovipahvien kaiutinreikä muokkaus.

Olihan tuossa jo jonkinmoista työlistaa ennen lumia.

-Samppa
#15
Kiitos Karppa kannustuksesta. Meillähän on saman verran pisteitä:)

Jätän nuo Vaasan karkelot kyllä väliin, 24.9. alkaa metsästys kausi ja keväällä tuli jo ilmoittauduttua Lahdessa pidettävään fudisturnaukseen valkuksi pojan peliryhmään.

Hyvinhän tuo auto soi jo nyt, mutta olishan tuo kutkuttavaa käydä ennen Botnia hallille menoa Veskun kautta hieromassa setuppi vimpan päälle finaalikuntoon ja viedä tulokasluokan SM pokaali kotiin;)

-Samppa
#16
Heips,

Tuli lisättyä Mosconi AMAS bluetooth palikka 6to8 DSP:lle ja striimaus menee nyt suoraan kännykästä dsp:lle digitaalisena.
Ã,,änenlaadussa on hienoinen ero soittaako Amundsenin vai suoraan DSP kautta BT striimauksella.

Käyttöönotto vaati DSP:n avaamisen, kahden piirikortin lisäämisen, etulevyjen vaihdon ja antennin lisäämisen.

Lisäsin myös tuon MOS-BT mokkulan, niin ei tarvitse enää vetää usb johtoa konttiin säädön ajaksi.

Niin ja EMMA kisoista sen verran, että kutsu tuli SM kisa finaaliin:)

En kuitenkaan ajatellut lähteä kolmeksi päiväksi Botnia-halliin Vaasaan pönöttämään, kun lauantia 24.9 alkaa Metsästys ja myös jalkapalloturnaus Lahdessa samana viikonloppuna.

#17
DSP - Vaffi välin signaali kaapelit valmiina.

Onhan tuossa väkertämistä:)

Täytyy löytää vaan aika laittaa kiinni.

En odota noiden juurikaan olevan paremmat, kuin tämän hetkisten Gladen Zeroline RCA kaapeleiden.
Ovat hieman paksummat ja ehkä parempaa suojausta noissa uusissa on.

Testattu, hyvin soi. Ei värittymää soundissa, mutta kaapelin paksuuden ja mahdollisen mutkan vuoksi noi ei mahdu nykyseen setuppiin ilman, että muokkaan varapyöräkotelossa olevaa styroksilaatikkoa kaapeleiden kohdalta.
AS vahvareille nuo sopisivat täydellisesti nykyisessä räkissä, kun kaapelointi tulee niihin vain yhdeltä sivulta.

-Samppa
#18
Alkuperäinen kaiutin on 165mm ja kiinni muovi tappikiristeisellä kiinnikkeellä.
Paina tappi sisään vaikka tuurnalla ja saat tuon ulkopuolisen kiinnikkeen pois (4kpl) ja sitten lähtee kaiutin.
Oven sisältä korinsuojaus rasvasta kaivat ne pienet muoviset kiristystapit:)

-Samppa
#19
Yksi signaali kaapeli tehtynä

Ennen juottamista

Tämä on tulossa DSP - Sub vahvari välille.

-Samppa
#20
Työn alla on nyt alumiiniset kaiutin renkaat, näitä en itse tee, vaan ulkoistin homman Saksalaiselle kaverille (Valeri69).

Signaalikaapelit  tulevat olemaan mallia DIY, kun katsoin Tchernov cables hintoja!

Kaapelina on Van Damme Silver Series Lo-Cap 55 ja liittiminä VBT RCA tyyliset liittimet.
Alkuun teen vain DSP - Vahvistin kaapelit ja jos innostun enemmän väkertämään, niin HU-DSP välille myös.

Kaapeli on 8,5mm paksua koksukaapelia sopivalla suojauksella.
Liittimet imevät 9mm kaapelia.

Juotokset hopea tinalla.
Kaapelin päälle sinistä puuvilla nylon suojasukkaa.

Samalla kun alettiin systeemiä purkamaan, niin laitan kaikki kaapeli merkinnät uusiksi Näillä


-Samppa
#21
Diskantit asennettuna

Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuva5
Kuva6


Kiitos TiCaBo / Tiiti siististä verhoilusta.
Ommeltu sauma olis ollut tosiaan liikaa, tässäkin puskusauma on riittävän huomaamaton.

Oma moka on tuo oikean diskantin asemointi hieman vinoon, mutta uudet reijät poraamalla tuostakin päästään.
Se on selkeät 5 astetta vinossa!

Näitä ruuveja on nyt 88kpl ylimääräisenä, voi tiedustella pientä korvausta vastaan, jos joku sattuu tarvitsemaan. 
Ovat 2.5 X 8 TX7 PAN POLYTECH 30 A2 ST/ST
-Samppa
#22
Päivitystä

Kävin hakemassa dikke podit Tiitiltä tänään ja laitoin Aerospace28 elementit kiinni siisteillä A2 torx ruuveilla.

Tässä parit kuvat:

kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
kuva5
kuva6
kuva7
kuva8

Yritän keretä mittaamaan vasteet etupäästä yhdessä ja erikseen ennen vaihtoa. En mitannut
Vaihdon jälkeen samat uudelleen. Täytyy mitata jossain vaiheessa.

Täytyy käydä huomenna laittamassa paikalleen ja juottaa johdot kiinni. Laitettu aamulla.

Sitten lisää kuvia ja systeemin hienosäätöä.
#23
Eilen sain tehtyä testisovituksen ja hieman tänä aamuna hienosäädin muotoilua ovipahvinreunasta dremelillä ja hyvä tuli.

Vasemman podin suuntausta täytyy hieman korjata nauhakoneella. Ei tarvinnutkaan:)

Seuraavaksi podit Tiitille verhoiltavaksi. Viety
Päälle tulee Dinamica classica 9291 Anthrazite

Vasen
Oikea
#24
Kävin eilen duunin jälkeen SK-Autosoundilla/ TiCaBo:lla näyttämässä dikke podeja materiaaliksi valikoitui Antrasiitti Dinamica Alcantara.

Kunhan saan testi sovitettua noi ja viimeisteltyä muodot, heitän noi Tiitille päälystykseen:)
#25
Lisätty kuvia 2.5.2016 viestistä alkaen.

Lisäilen alkupäähän kuvia kun kerkeän.

-Samppa
#26
Peilikolmioihin väkertänyt tötteröitä Gladen Aerospace 28 diskanteille MDF renkaan, kalustehuovan ja polyesterihartsin kanssa.

Muottia dikkelle
Diskanttireijästä WC-paperirullan hylsy sopivaksi leikattuna, kuumaliimaa päällelaminoiden
Kalustehuopa päälle pingoitettuna kuumaliimalla kiinni ja hartsit päälle.

Nuo on suunnattu vastakkaisten d-pilari muovien yläreunoihin laserpointterilla.

Viimeistely matsku vielä auki, plastidippausta en ajatellut tähän käyttää.
Ticabon tytsit saavat väkertää jotain sisustukseen sopivaa.

Pinta on viilauksen ja asetoni pyyhinnän jäljiltä

-Samppa
#27
Aloitin eilen pitkään odottaneen projektin: Perheen kakkosauton (Rellu Clio  1.4 vm01) sisätilalämppärin kennon vaihto, vaatii koko kojarin purun tuliseinään asti ja konehuoneen puolelta letkut, kiinnityspultit jne jne.

Aloittelua
kojari purettu
Takas nipussa
Kenno vaihdettu ja vanhassa oli kulmassa vuotokohta.

Sainpa tuon vielä nippuun ja jäähdytinjärjestelmänkin huuhdottua ennen uusien liemien laittoa.

Skodan takaovien Gladen zero 165 erkkasarja olis muikea laittaa Clioon ja uus HU vaikka Alpine 197BT, alkuperäisen Grundigin kasettimankan tilalle.
3Way setuppi aktiivi etupää ja subi konttiin, tosin jos käyttäs mankkaa etupäälle, niin johdotus olis kevyempi, mutta jos homman tekee kunnolla, niin vahvaimen sijainnin perusteella kauitinkaapelointia ja virtaa syöttöön.

-Samppa 

#28
Mittasin vasteet uudelleen kaikista etupään elementeistä erikseen ja yhdessä ilman equtusta.

Vesku teki tän pohjalta filun ja hyvältä kuullostaa...
#29
Karppa, juuri noilla sanoilla laitoin myös Veskulle viestiä;)

Mittasin vasteet REW softalla ja Dayton UMM6 usb mikillä ja laitoin ne Veskulle, täytyy katsoa, mitä sanoo.

No Gladen Aerospace28 dikket käyn hakemassa tällä viikolla ja vaimokaan ei valittanut diskanttien muokkaus suunnitelmista:)

-Samppa
#30
Nyt olis parit kuvat laitteista.

Laiteräkki

Subia

Hmm. Perjantaina säädettiin Jamin kanssa vastetta ja viiveitä kohdilleen, jotta stage ja muut saatiin hyväksi.

Edellisessä kisassa SK-Autosoundilla kuuntelu pisteet oli 193 ja nyt Autosudiolla kuuntelupisteet vain 167:( asennuspisteet molemmissa oli maksimit 55

No SQ category Entry Unlimited antaa mahdollisuuden muokata pelikolmioita ja kaiutin peitteitä:)

Teen siis suunnatut peilikolmiot Gladen Aerospace 28 dikkeille:)
MDF renkaat vaativat vielä hieman viilausta, jotta saan elementit paikalleen ja sitten ilmeisesti flece hartsitettuna päälle, pakkelia, hiontaa ja pinnoitus huovalla, alcantaralla tai jollain muulla materiaalilla?

Jos niillä ei ala pisteet nousta, niin sitten on kumma. täytyy katsoa ovipahvien koodit ja tilata etuoviin Ruotsista romikselta pahvit, poistaa alkuperäiset muoviritilät, pientä suuntausta elementeille ja pintaan ohutta kaiutin kangasta.

-Samppa
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy