Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Urlaub

#1
Ajatko vanhemmalla kiesillä kuin naapurisi vaiko peräti AKL:n lanseeraamalla "saastekotterolla"?

http://yle.fi/uutiset/nain_moni_ajaa_vanhemmalla_autolla_kuin_sina/6880326
#2
Yksityiset myyjät harvemmin joutuvat takavalotakuuta kummempaan vastuuseen myymistään autoista, mutta ostajaksi voi valikoitua astetta sinnikkäämpiä tapauksia. Mielenkiintoinen tapaus, varsinkin kun tapaus eteni käräjille poliisin kautta rikosasiana eli petoksena. Rikosasiassahan oikeudenkäynti tapahtuu valtion varoin ja vastuulla, kun taas riita-asiassa kantaja ottaisi melkoisen kuluriskin.

LainaaHuippuhienokuntoisen” auton myynyt mies joutui korvaamaan 1200 euroa korjauskuluja

Autohuijari tuomittiin petoksesta sakkoihin ja korvaamaan osa korjauslaskusta. Mies sai 50 päiväsakkoa, joka teki 300 euroa. Korjauskustannuksia hän joutui maksamaan 1 200 euroa. Lisäksi Pirkanmaan käräjäoikeus määräsi miehen maksamaan vastapuolenkin oikeudenkäyntikulut.

Mies oli myynyt moottorivikaisen Smart-henkilöauton väittäen sitä huippukuntoiseksi. Lisäksi myyjä kertoi vääriä tietoja katsastuksesta. Auto piti katsastaa heti, eikä vasta useiden kuukausien kuluttua.

Myynti-ilmoituksessa luki huippuhienokuntoinen.

Kun auton ostanut nainen vei ajoneuvon katsastuksen vuoksi huoltoon, hänelle sanottiin, että auto on konevikainen ja käyttökelvoton. Korjaamokuittien mukaan moottorin korjaus maksoi 1 200,99 euroa. Ostajan mukaan auton korjaaminen on maksanut kaikkiaan yli 2 000 euroa. Hän osti auton 1600 eurolla.

Omistaja, jolta huijari osti Smartin, oli myynyt auton ilmoittaen sen olevan moottorivikainen. Se oli mainittu myynti-ilmoituksessa. Huijarimyyjä sanoi oikeudessa, että edellisen omistajan ilmoittamat viat eivät voineet olla todellisia. Näin ollen hän kertoi päätelleensä, että autossa ei ollut moottorivikaa.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194845752557/artikkeli/+huippuhienokuntoisen+auton+myynyt+mies+joutui+korvaamaan+1200+euroa+korjauskuluja.html
#3
Laakkonen avasi Tampereen Lielahteen entisen S-marketin tiloihin huoltopisteen, jossa on Vw:n logot. Siinä ei tietysti mitään erityistä, mutta kun ihmettelee ko. toimipisteen merkkikirjoa Laakkosen nettisivuilta, niin kyllähän on harhaanjohtavalta haiskahtavaa mainontaa. Tämä innovaatio on nimetty "Laakkonen service huoltokeskukseksi".

LainaaHuollettavat automerkit: Audi, BMW, MINI, Chevrolet, Ford, Kia, Mazda, Nissan, Opel, Peugeot, Saab, Seat, Skoda, Subaru, Volkswagen

Valtuutettu merkkihuolto: Volkswagen, huollot, korjaukset, takuutyöt.
Muut merkit: teemme huollot ja korjaukset, takuutyöt hoidettava lähimmässä merkkiliikkeessä.

Eli tahtooko tuo sanoa, että kyse on merkkihuolto vain Vw:n osalta? Onko muiden osalta sitten minkään sorttista merkkiosaamista ja merkkikohtaisia työkaluja ym?

Mikäköhän mahtaa olla good will mahdollisuudet, jos on huollattanut vaikkapa Audinsa tai Skodansa tuollaisessa huoltokeskuksessa?

http://www.laakkonen.fi/autoliikkeet/tampere/laakkonen-lielahti-service-huoltokeskus/
#4
Löytyykö palstalaisten rekisterinumeroita tästä listasta?

http://www.trafi.fi/filebank/a/1361793060/c3c2fbfe20397bea069af9b72a4e5d2c/11616-Kopio_Ajoneuvolista_TraFiin_virh_tyyppikilvet_20022013.pdf

Lainaa
Onko sinulla uudehko Volkswagen? Tehdas mokasi, ensikatsastuksessa voi tulla yllättävä korjauskehotus

Isoon joukkoon mallivuoden 2010 ja 2011 Volkswagen Golf-, Polo- ja Jetta- autoja on kiinnitetty virheellinen valmistajankilpi, kertoo Trafi.
Trafin mukaan Volkswagen AG toimittaa tällä hetkellä oikeita tyyppikilpiä niin hitaasti, että moni edellä mainituista Volkswageneista uhkaa päätyä ensikatsastukseen väärällä tyyppikilvellä varustettuna.

Kyseisten autojen omistajalle on silloin tiedossa ikävä, mutta onneksi niin sanotusti vain tekninen yllätys. Trafi nimittäin ohjeistaa nyt katsastusasemia kirjaamaan näiden erikseen mainittujen Volkswageneiden rekisteriotteeseen korjauskehotuksen.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288599055116.html
#5
Turun kaupungin hankinnoista perillä oleva kaveri kertoi palokunnan mitan tulleen täyteen DSG-vaihteistojen kanssa. Ei kuulemma ole mitään muuta kuin vikaa, vikaa ja vikaa.

Ilmeisesti ovat ryhtyneet sanoista tekoihin ja tuoreessa tarjouspyynnössä pelastuslaitos pyytää tarjouksia kolmesta johtoautosta, joissa vaaditaan olevan momentimuuntimella varustettu automaattilaatikko. Muille spekseille kuten nelivedon tekniikalle tai moottorin tehoille ym. ei ole asetettu tarkkoja vaatimuksia. Nelivetokin saa olla jatkuvaa tai kytkettävää mallia, eikä väliä miten sekin kytkeytyy..  "Sattumalta" vain vaihteiston osalta on määrätty ehdottomaksi vaatimukseksi momentinmuunnin.  ;)

LainaaAlusta tulee olla nelivetoinen alusta, akseliväli noin 3200 mm. Valmiin ajoneuvon kokonaispaino on noin 3100 kg. Moottori on voimakas ympäristömääräykset täyttävä dieselmoottori ja alustassa on momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto.
Liukuovi on oltava molemmilla puolilla. Oikeassa liukuovessa on avattava liukuikkuna. Takana on ylös aukeava luukku.
Ikkunoiden pitää olla tummennetut.

http://www.turku.fi/public/download.aspx?ID=181600&GUID={1A3B8E46-1040-4F9D-9ED5-BA47B3E47A14}
#6
Konsernimerkki Scania teki varsinaiset temput alihankkijalleen eli Lahden Autokori Oy:lle. Sopimus katkolle kesken sopimuskauden, 200 rautakouran työt Puolaan.  :-\

http://www.ess.fi/?article=428149

LainaaScanian sopimusvalmistaja, Lahden Jokimaalla toimiva Lahden Autokori oy hakeutuu konkurssiin. Konkurssi jäi ainoaksi vaihtoehdoksi, kun Scania ilmoitti, että se siirtää koko linja-autovalmistuksen omalle tehtaalleen Puolaan.

Scania vaatii, että tuotanto Puolaan siirretään 10 kuukauden kuluessa huolimatta siitä, että Autokorilla on sopimus vuoden 2014 loppuun saakka. Konkurssin seurauksena koko tehtaan henkilökunta, noin 200 ihmistä, jää vaille työtä.

- Tällä aikataululla meidän on mahdotonta sopeuttaa toimintaamme. Emme sopimusvalmistajana pysty korvaamaan Scanian päätöstä muilla toimilla. Autokori ei tuotantoon liittyvien syiden vuoksi ole voinut toimia muiden merkkien sopimusvalmistajana, joten vaihtoehtoja tuotannon uudelleen järjestämiselle ei näin lyhyellä aikavälillä ole olemassa, hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Juhani Saario sanoo.

Lahden Autokori investoi uuteen tehtaaseen Jokimaalla vuonna 2007, kun markkinanäkymät olivat huomattavasti nykyistä valoisammat. Jokimaan tehtaalla on valmistettu yli 1000 linja-autoa.

Scanian päätös tuli Autokorille täytenä yllätyksenä. Yhtiö sopeutti toimintaansa viime vuonna niin, että kustannuksia pystyttiin leikkaamaan ja valmistuskapasiteettia oltiin kasvattamassa niin, että vuosituotanto olisi ensi vuonna voitu nostaa nykyisestä noin 200 autosta lähes 300 autoon vuodessa.

- Oma taloudellinen tilanteemme ei olisi johtanut yhtiötä vararikkoon. Tämä päätös oli pakko tehdä sen jälkeen, kun päämiehemme Scania ilmoitti omasta päätöksestään, Juhani Saario toteaa.

Lahden Autokorin liikevaihto on noin 40 miljoonaa euroa. Tuotannosta noin 90 prosenttia menee vientiin. Yhtiö työllistää suoraan noin 200 henkilöä.
#7
Kumpaakos kehää kannattaa käyttää Turunväylältä Porvoonväylälle (tai päinvastoin) siirtymiseen? Onko ruuhka-ajoissa yms eroa? Kyseessä siis vain pk-seudun sivuuttaminen ilman poikkeamistarpeita.

Matkassa ei taida olla paljoa eroa, kun Kehä III tekee pitkän ketunlenkin pohjoiseen.
#8
Etuakselin takapuolelle sijoitetut (lisä)kaukovalot ovat kaikessa hiljaisuudessa tulleet laillisiksi myös sarvikuonojen kekkoslovakiassa:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kattovalot-lailliset-myos-suomessa
#9
Yleistä eri automerkeistä / Urheiluautot
21.05.13 - klo:17:51
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 21.05.13 - klo:12:12
Makuasiat ovat makuasioita, mutta ei mene omaan jakeluun tuollainen yhdistelmä. Miksi ihmeessä ostaa urheiluauton näköinen auto, jossa on kauppakassin moottori?

Miksi ylipäätään ostaa avoautoa, jos haluaa urheiluauton? Katon poistamisesta johtuvat seuraukset heikentävät nimittäin auton kuin auton potentiaalia urheiluautoksi. Tuon neloskoneisenkin suorituskyvyllä kyykyttää korttelia kierrettäessä suurimman osan autoista.

Yhden syyn toki tiedän ja se on kuutosmoottorin (oletetusti) muikeat äänet, jotka pääsevät avoautossa oikeuksiinsa.
#10
Mitäköhän tsekinkielen "skoda"-sana tarkoittaa suomeksi?  :-

LainaaNaputtelimme Helsingin Sanomien tsekinkielen sanakirjaan sanan "škoda".
Yllätys oli suuri, kun tsekki-suomi -sanakirja kertoi škodan tarkoittavan muun muassa harmia, häpeää ja sääliä. Esimerkkilauseeksi sopii esimerkiksi fraasi "to je škoda", eli "sepä harmi".

Samannimisiä autoja valmistava Volkswagen AG on pysytellyt brändinsä sanatarkasta merkityksestä suhteellisen hiljaa.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288565748341.html
#11
Autoalan napamiehet valittavat Talsassa alan huonoa jamaa ja Laakkosen toimitusjohtaja Yli-Salomäki sanookin suorat sanat:

"Yli-Salomäen mukaan Suomen autokaupan markkinat ovat ylikilpaillut.

" Meillä on aivan liikaa autoliikkeitä näin pienille automarkkinoille. Autoliikkeet eivät pysty tekemään voittoja kovan kilpailun vuoksi."

Joku roti ja raja se pitäisi olla kitinässäkin!  >:(

Laakkonen on toki tehnyt parhaansa, ettei asiakkaat joutuisi murehtimaan turhasta kilpailusta johtuvia hintaeroja. Eikä muut suurkauppiaat ole pekkaa pahempia. Onneksi Kymenlaaksossakaan ei tarvitse enää asioida Bernerin pikkupuljussa, josta voisi saada liian hyvät kaupat. Forssassa ja Huittisissa taitaa olla Volkkaria halajavan vielä vaarana ajautua muualle kuin Laakkosten tai muiden suurkauppiaiden puljuihin..

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/04/20/autokaupassa-1500-tyopaikkaa-uhattuna/20135745/304
#12
Lupailin kirjoittavani lyhyen yhteenvedon kuluneesta kolmesta vuodesta ja 95 tkm varsinaisen lintan ratissa. Vaikka kyse on Volvosta, en kirjoita Volvo-ketjuun, koska kyse ei ole niinkään Volvosta vaan lintta-autoilun filosofiasta.

Tarina alkaa kesältä 2010, kun kaverin kanssa lähti puheeksi hänen naapurissaan oleva ´96 Volvo 850, joka ei käy kaupaksi ja siitä haluttaisiin eroon sopuhintaan. Speksit kuultuani tarjosin 1500 euroa ja tarjous meni yllätykseni läpi. No, mies tekee ja mies vastaa eli eikun pankkiautomaatin kautta..

Varsin siisti peli rippikouluikäiseksi autoksi:

Kyse oli ikääntyneen naisen uutena ostamasta Volvosta, joka on ehta Suomi-auto - ja sen kyllä huomaa varustuksesta. Lisävarusteena ei käsittääkseni ole kuin metalliväri. Ei ilmastointia, ei ajotietokonetta, ei edes ulkolämpömittaria nahkaratista tai cruisesta puhumattakaan. Sähkölasit on sentään etuovien ikkunoissa, mutta takapenkkiläiset saavat veivata käsin. ??? Volvo on sentään Volvo eli ABS:t ja 4*airbagia sentään löytyy.

Mittarissa vain 159 tkm ja täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Jakohihnan vaihtoikä oli alhaisesta mittarilukemasta huolimatta täynnä, joten vaihdatin sen Volvohin erikoistuneessa ei-merkkiliikkeessä. Kustannuksia 350 euroa. Öljyjen ja suodattimen vaihto Vianorilla, hintaa hieman alle 50 euroa. Päälle vielä Motonetistä tulpat ja ilmansuodatin ja kabiinin raitisilmasuodatin. Hintaa muutama kymppi. Ilmansuodatin osoittautui väärän kokoiseksi, vaikka tietojen mukaan pitikin olla oikeaa kokoa. Eikun palauttamaan ja hakemaan siniseltä valmistenron perusteella oikea. Hintaa pari kymppiä. Päälle vielä katsastus, joka meni läpi ilman huomautuksia. Yhteensä rahaa paloi noin 500 euroa.

Seuraava lisäkustannus oli kesärenkaat, jotka olivat melkolailla finaalissa olleet kitkarenkaat. Takakontista löytyi täysikokoinen varapyörä iskemättömällä Michelin Pilot -renkaalla. Ikäähän sillä oli, mutta ajattelin ainakin kokeilla, miten alkaa pyörimään (murtuuko sivut, tasapainotus, kestävyys, pito ym).. Siispä tilasin kolme kappaletta Camskilliltä Hankookin kesärengasta alkuperäisessä koossa eli 195/60/R15. Rahaa paloi rengastöineen 250 euroa.

Tässä vaiheessa oli ajettuna muutama sata kilometriä ja Volvo tuntui varsin hyvältä peliltä. Kaikki oli ryhdissään, eikä korissakaan ollut kerrassaan mitään sanottavaa. Hämmästyttävän hyvin on Volvo kestänyt aikaa, kun muistaa samanikäisten W210-sarjan Mersujen eli Väyrysten olevan jo läpimätiä. Myöskin sisustus on vahvoista materiaaleista ja sisustus oli kutakuinkin virheetön.

Kojelaudaltaanahn Kasipätkä on vielä melkein kasaria ja selvästi sukua 240:lle. Ero on hämmästyttävän suuri vain vuotta tuoreempaan S/V70:een, joka on umpioita ja etulokasuojien/konepellin viisteitä lukuunottamatta sama koriltaan kuin tämä 850. 70:nenhän on varsin nykyaikaisen näköinen eli nimenmuutoksen myötä tullut facelift oli sisustuksen osalta melkoinen hyppy traktorista salonkikelpoiseksi. Samapa tuo, ei tätä näyttelyesineeksi ole tarkoitettukaan.



Tähän viininpunaiseen ulkoväriin ja juuri kuvan harmaaseen plyysiverhoiluun guttaperkkaisilla reunuksilla liittyy muistoja vanhoista Teknareista. TM:n muinoin esittelemä 850 T-5 oli juuri tällainen auto ja Teknarin kuvituksessa paloi nakki oikein kunnolla.. Se teki vaikutuksen nuoreen Urlaubiin ja jutun yksityiskohdat syöpyivät mieleeni. Eihän tämä tietysti Tee-Femma ole, mutta nyt onkin kyse budjettiautoilusta, jossa ahdin on vain yksi vikakohde lisää..

Jatketaan seuraavalla kerralla ajokokemuksista ja ennenkaikkea kustannuksista. 
#13
Tuulilasi julkaisi jo reilut 15 vuotta tehdyn ekoautovertailun vuodelta 2013.

Tuularin nettisivuilla on varsin seikkaperäinen selvitys vertailun taustoista ja tutkimusmenetelmistä:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2013-hybridit-kilpasilla
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2013-nain-testasimme

Viime vuonna voittoon nousi Skoda Octavia Greenline, mutta tänä vuonna lopputulokset olivat hybridien voittokulkua. Voittajana Prius PHEV ja kakkosena Auris. Ensimmäinen "normaaliauto" oli 7. sijoittunut Vw Golf.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2013-prius-phev-vei-voiton

Mielenkiintoista oli töpselihybridien taisto eli Opel Ampera vs. Prius PHEV. Prius pyyhki pöytää Amperalla, jonka sähköinen voimansiirto ei pärjännyt suurten häviöidensä vuoksi Priuksen mekaaniselle voimansiirrolle.


Edit: Vanhaa tuttavaamme audimies Esko Kiesiä oli 2000-luvun alussa kyrsinyt, kun Tuulari meni valitsemaan Audin ekoautoksi. Ei vissiin kuulunut imagoon..
#14
Kouvolan hallinto-oikeus on antanut tällä viikolla kaksi ratkaisua, jotka ovat sangen veronmaksajaystävällisiä eli nykyinen CO2-pohjainen autoverotus on todettu syrjiväksi ja EU-oikeuden vastaiseksi! Näitä veropäätöksiä on tehty noin 100.000 kappaletta, joten melkoinen valitusruletti pyörähtänee jälleen käyntiin.  :o

Nyt jokaisen vähänkin suurempi päästöisen auton vuonna 2010 tai sen jälkeen verotuttaneen kannattaa valittaa ja vaatia vanhojen 29/30 %:n veroprosenttien käyttämistä. Vielä paremmissa tapauksissa autolle oli julkaistu mallikohtaiset prosentit, joita tulisi nyt käyttää..

http://www.oikeus.fi/11686.htm

http://www.verkkouutiset.fi/index.php/kotimaa/981-kotimaa/116307-hallinto-oikeus-tyrmasi-kaytettyjen-tuontiautojen-verotuskaytannon

http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/autovero/hallinto-oikeus-tyrmasi-kaytettyjen-tuontiautojen-verotuskaytannon

Autoveropäätösten valitusaika on päätöksen antamisvuosi + 3 vuotta eli valitusoikeus on vielä voimassa vuonna 2010 ja sitä myöhemmin verotetuissa autoissa. Vuonna 2010 verotettujen osalta aikaa valituksen jättämiselle on kuluvan vuoden loppuun.
#15
Golfista esiteltiin juuri VII eli 7. sukupolvi. Toyota Corolla on jo X eli 10. polvessa ja seuraava 11. tulee jo kesällä. Mikä mahtaa olla automalli, jolla on takanaan eniten mallisukupolvia?

Toyota Crownista esiteltiin juuri 14. mallisukupolvi. Mahtaako olla ennätys? http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/toyotalta-14-crown



Nöösipojille tiedoksi, että Crown on ollut Suomessakin myynnissä ja oli varsin kova rauta 60 ja 70 -luvuilla. Maahantuonti Suomeen päättyi 6. sukupolveen eli vuoteen 1983.

#16
Uudessa Tuulilasissa on mielenkiintoinen 4 auton vertailu, jonka kokoonpanon ainoat kriteerit olivat noin 25 tonnin hinta ja suosikkimallien (Golf, Octavia, Corolla jne) jättäminen ulkopuolelle.

Kokoonpanona on BMW 114i, Dacia Duster, Ford B-max ja Hyundai i40.  :)

Nelikko osoittautui harvinaisen tasaväkiseksi, vaikkakin aihealueittain on suurtakin hajontaa. Lopputuloksena Ford Ja Hyundai voittivat 8,4 pisteellä ja kakkoseksi tulivat BMW ja Dacia 8,1 pojolla.

Kerrankin jotain muuta kuin jonkin tietyn tiukasti rajatun ryhmän vertailua.
#17
Ruotsin Volkkari-maahantuoja on lähestynyt taksiautoilijoita kirjeellä, jossa kerrotaan DSG-vaihteiston poistuvan Passat Ecofuelin tarjonnasta. Syynä on DSG:n ruokottoman huono laatu, kun normaaliin taksiin on saanut takuuaikana vaihtaa 2-3 vaihteistoa.  :P

Autotodayn uutinen på finska: http://auto.fi.msn.com/uutiset/ruotsissa-ei-myyd%C3%A4-en%C3%A4%C3%A4-kaasu-passatia-taksiksi-vaihdelaatikko-ei-kest%C3%A4

Teknikens Världin uutinen ruotsiksi: http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi/

Olennaista on tuo maahantuojan lausunto, jonka mukaan takuu on siitä huolimatta vain ja ainostaan 2 vuotta.  :-*


Typo korjattu otsikosta.
-pokkus
#18
Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 04.12.12 - klo:17:45
"Oikeisiin" autoihin verrattuna hybrideissä (joissain muissakin ekomallisissa autoissa) ei liene muita suurempia puutteita, kuin vetokoukun asentamisen mahdottomuus.

Ei tuokaan mikään poikkeukseton sääntö ole. Lexus RX -hybridiin nimittäin saa vetokoukun ja vetomassat ovat samat kuin bensamalleissa. Oisko jotain 2500 kg.
#19
Olen seuraillut Rapid-ketjua, mutta sitä joutuu aina haeskelemaan.

Olisiko ylläpidon mahdollista lisätä Skoda-osastolle jo omat alaotsikot Rapidille ja varmastikin kannattaisi tehdä myös Octavia III:lle. Rapidia myydään jo täyttä häkää ja esittelyautotkin ovat koeajettavissa tuotapikaa.
#20
Onko kukaan kokeillut Oikotien lanseeraamaa Paras tarjous -palvelua, jolla pitäisi pysytä kilpailuttamaa uusien autojen kauppiaita? Toimiiko eli tuleeko tarjouksia ja onko hinnat kilpailukykyisiä? http://autot.oikotie.fi/parastarjous/#

Ideanahan tuo ei mikään uusi ole, mutta ensimmäistä kertaa Suomessa.
#21
Automarkkinoiden mullistus jatkuu. Nyt Länsi-Auto osti perinteikkään Volkkari-kaupan eli Auto-Bernerin.

Asiakkaan kannalta kehitys on valitettavaa, kun nämä megaketjut valtaavat markkinoita. Kilpailu vähenee, kun puolen valtakunnan automyyjät näkevät koneeltaan kollegan antaman tarjouksen.

LainaaLänsiAuto osti Auto-Bernerin

Kosmetiikasta ja kulutustavarasta tutumpi Berner on käynyt autokauppaa 60 vuotta. Suomen automarkkinat ovat olleet viime aikoina varsin verkkaiset.
Perheyhtiö Berner on myynyt autoliiketoimintansa LänsiAutolle. Berner on myynyt autoja 60 vuotta, ja sillä oli autoliikkeet Kouvolassa ja Lappeenrannassa. Autoliikkeet ovat toimineet nimellä Auto-Berner.

Jatkossa Berner aikoo keskittyä ydinliiketoimintaansa. Berner on tutumpi kosmetiikasta ja kulutustavarasta, esimerkiksi Herbina- ja Oxygenol-tuotemerkeistään.

Viime kuussa SOK kertoi harkitsevansa autokaupasta luopumista valitellen sen kalleutta. Bernerin autoliiketoiminta luovutetaan LänsiAutolle joulukuun lopulla.

http://yle.fi/uutiset/lansiauto_osti_auto-bernerin/6333014

#22
Ostin perjantaina työmatkalla automaailman seiskan eli Auto Bild Suomen. Siinä oli vertailtu Vw Passatin polttoainekuluja neljällä eri vaihtoehdolla ja metaanin polttaminen osoittautui odotetusti reilusti halvimmaksi.

Omalta kohdaltani metaania polttavan kaasuauton hankkiminen alkaa tuntumaan entistä todennäköisemmältä.

Näemmä Iltasanomat on nyt julkaissut saman vertailun kaikkine lukuineen. Lukekaa ja ihmetelkää: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288503187964.html?pos=ok-nln

Käyttövoimaverot huomioiden Passatin polttoainekulut menevät seuraavasti:

20 tkm vuodessa ja hinta per 100 km

metaani 7,14 ,
etanoli 10,85 ,
diesel 10,95 ,
bensiini 13,39 ,


Omaa auton käyttöprofiilia muistuttavalla 50 tkm / vuosi erot ovat edellistäkin selvemmät:

metaani 6,09 ,  (3045 ,)
diesel 9,32 ,   (4062 ,)
etanoli 9,69 ,   (4845 ,)
bensiini 13,00 ,   (6500 ,)

50 tkm ajon polttoainekuluissa olisi siten mahdollista säästää 3500 euroa ajamalla maakaasulla bensiinin sijasta. Melko paljon, eikä dieselin ja maakaasun välinen tonnikaan aivan olematon raha ole.
#23
Katselin osuuskaupan bonustiedotetta ja jotenkin kiinnittyi huomio ABC:n ostosten kohdalle.

Elokuussa minä ja vaimoni olimme höylänneet bonuskorttia ABC:llä 825 euron edestä.  :-* Siitä ehkä 25 euroa on marketista tai kahvilan puolelta. 800 euroa kuukaudessa on kutakuinkin jäätävä summa bensaan. Okei, elokuussa oli vähän extraa lomareissuista, mutta siltikin..
#24
Mahtaisko tällainen ketju saada kannatusta eli pientä kisaa siitä, missä kuvien autot on kuvattu? Kotimaan helppojen kohteiden osalta saa olla vaikeuttakin, mutta eksoottisimmissa paikoissa on syytä olla hieman yleisemmin tunnistettavia kohteista.

Josko aloitetaan Ruotsista otetulla kuvalla, missä ollaan tarkemmin?




Edit: Autokeskustelusta kun on kyse, niin suotavaa on tietysti, että kuva liittyy autoihin ja autoiluun.
#25
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 20.08.12 - klo:15:02
Onkohan noilla samantyyppinen systeemi kuljetuksessa kuin joillakin ulkomaisilla rengasnettiliikkeillä kuten Camskill?

Mikäs muukaan? Firman nimi voi vaihdella, mutta samanlaisia ne kaikki DHL:t, TNT:t, UPS:t jne jne ovat.


Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 20.08.12 - klo:15:02
Uskaltaako tuotteen saamiseen luottaa jos maksaa pankkitilille? (epäilyttää kyllä, kun kaiken maailman koijareista lukee) ???

Aiheellinen kysymys..  :-X

Eikö luottokortti kelpaa? Jos ei, niin yleensä kannattaa jättää väliin.
#26
Bensan hinta on viime viikkoina noussut reippasti ja alle 1,70 euron litrahinnalla ei tahdo saada edes 95E10:ä. Tankattava on, maksoi mitä maksoi.

Se mikä ihmetyttää on bensan ja dieselin hintojen välinen ero, joka on palannut vähintään viime vuotisiin lukemiin eli 15-20 senttiin. Eikös sen pitänyt olla historiaa ja uudelleen verotun dieselin piti maksaman saman kuin bensankin? Moni oli vuodenvaihteessa jo kiroamassa dieselin hankintaa. Nyt dieselillä voi jälleen "tienata".

Uutisissa bensan hinnasta syytetään heikkoa euroa, mutta eikö dieselin tukkumarkkinat toimi samalla valuutalla eli US dollareilla?

http://www.hs.fi/kotimaa/Bensan+keskihinta+j%C3%A4lleen+yli+170+euroa/a1305594048264

Mielenkiintoista on myös E85:n hinta, joka ei ole seurannut bensan hintaa. Mites on maakaasun laita?

***

Muokkaus 8.11.2012 / vkjoki: Todettiin Urlaubin kanssa, että lyhennetään aiheen otsikko muotoon "Bensiinin ja dieselin hintaero".
#27
Maine sen kuin kasvaa: http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/08/10/taman-takia-autovalmistaja-ei-kerro-tyyppiviasta/201235159/304

Onhan se tietysti hyvä, että toimittajat tekevät juttuja muutenkin kuin valmistajien lehdistötiedotteita kopioimalla.



- Otsikko muutettu. Quality -
#28
Tälläkin sivustolla pyörivä osuuskaupan banneri mainostaa uutta autoa vuodeksi eli kiinteällä kuukausimaksulla saa ajella vuoden, jonka jälkeen auton voi halutessaan palauttaa autoliikkeeseen.

Kyseessä on jalostettu versio yksityisleasingistä, joka veromuutoksen jälkeen menetti sen vähäisenkin kilpailukykynsä. Tässä osuuskaupan vaihtoehdossa on kyse perinteisestä osamaksukaupasta, mutta poikkeuksena on se, että autoliike sitoutuu lunastamaan auton takaisin 12 kuukauden kuluttua ja asiakkaan ei tarvitse maksaa muuta kuin tuo ennalta sovittu kk-maksu. Myöskään suurempaa ensimmäistä erää eli käsirahaa ei vaadita.

399 euroa kuukaudessa Ford Fiesta Titaniumista ei ole paha hinta, kun huomioi vielä hintaan kuuluvat tuikitarpeelliset lisävarusteet eli takaovet, metallivärin ja kahdet renkaat aluvanteilla. Titanium-varustetaso sisältää kaikkea tarpeellista ilmastoinnista, ajotietokoneesta, nahkaratista ym. lähtien. Kyse ei siis ole mistään hinnat alkaen kulimallista.

http://www.automaa.fi/sisalto.aspx?sisaltoid=6440&otsikko=uusiautovuodeksi
http://www.automaa.fi/sisalto.aspx?sisaltoid=6448&otsikko=uusifordvuodeksi

Se varsinainen pointti tulee sitten siinä, että sopimuksessa EI ole kilometrirajoitusta!

Autoliike siis lupaa huoltaa auton vuoden ajan ja lunastaa sen vielä takaisinkin ennalta sovittuun hintaan kilometreistä riippumatta!!!  ;)

Omat auton käyttötarpeeni tulevat syksyllä muuttumaan niin, että mittariin tullee 50-60 tkm ja sitä taustaa vasten tuollainen Ford Fiesta 399,- tai Focus Wagon 1,0-turbokoneella 499,- euron kuukausihintaan tuntuisi melko hyvältä tarjoukselta.

Jos laskee jo kahden silestoneiksi ajetun rengassatsin hintaa, niin niillähän kuittaa jo kahden kuukauden maksut. Edelleen kaksi huoltoa maksanee nekin vähintään kuukauden hintaa vastaavan summan.

#29
Poikkesin eilen ruotsalaisen suuren korjaamo- / varaosaketjun upouudessa Kuopion myymälässä. Kirkuvan keltaisesta väristä huolimatta ei myymälä ollut mitään Motonettiin saati edes Biltemaan verrattuna. Tavalliselta varaosaliikkeltä se vaikutti, eikä niin, että muuta tarvittaisiinkaan.

Surffailin liikkeen nettihinnastoihin, jotka ovat kiitettävät eli automallin perusteella löytyy kattavat hinnastot aivan kuten Motonetissäkin. Tästä suuri kiitos!

Pienellä otoksella hinnat vaan näyttivät olevan täysin kuutamolla. Esim. ketjun omaksi merkiksi ristitty 55 Ah:n akku Volvoon 91 euroa, kun Motonet myy samanlaista puolalaista Stadjneriä alle 50 eurolla. Motonetistä saa Boschin tai muun merkkiakunkin tuohon 90 euroon. Rengassatsi 130 euroa enemmän kuin jopa Vianorin hinnastossa. Ei tule kesää noilla hinnoilla. Valitettavasti, sillä kilpailu olisi tervetullutta.

www.mekonomen.fi
#30
VV-Auto mainostaa varastossa olevia Audeja: http://www.audicenter.fi/vv-auto/carstorage_vv.nsf/(Web_Audi)?openview&count=1000&db=vv3_audi_hki.nsf&DN=025

Mikähän näiden tarina on, kun kyse on kuitenkin paremman luokan premiumautosta, joita ei ainakaan mainosmiesten puheiden mukaan tilata varastoon. Onko Suomen tilauskiintiössä ollut tilaa ja maahantuoja on tilannut myymättä jääneet varastoon vai dumppaako tehdas ylikapasiteettiaan halvalla maahantuojille?

Ylituotantoa on ilmeisesti vähän kaikilla valmistajilla: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saksassa-automyynti-laskee-ja-hintakilpailu-lisaantyy
#31
Olen tällä viikolla ajellut työpaikan upouudella Passatilla reilut 1000 km ja en malta olla ihmettelemättä varustukseen kuuluvaa "väsymysvaroitinta" eli kaffepaussiehdotuksia antavaa laitetta.

Mihin sen toiminta oikein perustuu? En tuollaisilla parin sadan kilometrin taipaleilla onnistunut pääsemään ko. värkin sielunelämästä selville. Väittäisin, että yhdellä kädellä ohjastattessa laite äityi helpommi ehdottelemaan taukoa kuin kymmentä vaille kaksi asennossa.
#32
Seat / Auto-Span sulautuu VV-autoon
30.05.12 - klo:09:17
Seatin maahantuoja Auto-Span Oy sulautetaan osaksi emoyhtiötään eli VV-Autoa. Mahtaako muutoksella olla vaikutusta Seatin asemaan Suomessa, kun erillisorganisaatioakaan ei ole saanut merkkiä menestymään. Tuskin tilanne nyt ainakaan paranee.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/auto-span-sulautetaan-vv-auto-groupiin
#33
Kuluttajariitalautakunta on pähkinyt seuraavaa casea:

Autoilija A oli lähtenyt autoliikkeeseen katsomaan myytävänä ollutta 11 vuotta vanhaa ja 490 tkm ajettua autoa. Auto osoittautui vähemmän priimaksi, joten asiakas vaati myyjäliikkeeltä 300 euron vahingonkorvausta matkakuluista ja ruokailukustannuksista.   :-*

Kuluttajariitalautakunta hylkäsi korvausvaatimuksen.  ;D

Ei ole helppoa automyyjänkään työ..

http://www.kuluttajariita.fi/lautakunnan-ratkaisuja/?action=read&id=820
#34
Tuulilasi otti selvittääkseen 1,4 TSI-koneiden jakoketjuongelmat ja nyt on VV-auto on selvittänyt asiaa Tuularille. Ongelmille on ollut oma koodinumeronsa 1535  0018 FGW, jonka pääte FGW tarkoittanee Finland Goodwill Warrantyä tjsp. Tästä huolimatta merkkiliikkeet ovat laskuttaneet konerikoista hulvattomia summia tyhmänä pitämiltään asiakkailtaan.

Toimittaja Ketonen kirjoitti VV-autoon seuraavan viestin:

LainaaMikä on tuo salainen koodi? Lähetin 28.3.2012 asiasta viestin VV-Auto Groupin tiedotuspäällikkö Riitta Hakkaraiselle:

Terve!

Kukahan vastaisi kyselyyn Volkswagenin ja Audin 1,4- ja ilmeisesti myös 1,2-litraisten TSI-moottorien jakoketjuongelmista?

Asiasta lähetti joku meille jo viime keväänä kysymyksen, mutta minulla ei ollut tietoa asiasta, enkä heti ehtinyt paneutua asiaan tarkemmin. Nyt tuli taas yksi kysely, ja ryhdyin tutkimaan asiaa. Ja tarinaahan näemmä asiasta riittää! Nolottaa, että en tuolloin ryhtynyt tutkimaan asiaa, mutta nyt nostan tämän asian esille.

Mitä  kätkeytyy tämän koodimerkinnän taakse: 1535 0018 FGW ? Erään Tuulilasin palstalle kommentin kirjoittaneen mukaan korjaamon vastaväitteet ja laskuvaatimukset loppuivat heti, kun hän ilmoitti kyseisen koodin.

Kaipaisin asiasta tarkempaa eli varmasti oikeaa tietoa, ettei tarvitse kirjoittaa kaikkia netissä kiertäviä huhupuheita parhaana tietona asiasta.

Alla muutamia asiaa käsitteleviä linkkejä, jotka löysin hakusanoilla VW Steuerkette, VW timing chain.


VV-autosta vastattiin:

LainaaHei Tapsa

Tässä vastauksia jakoketjukysymyksiisi:

Tietyissä Volkswagenin ensimmäisen sukupolven kaksoisahdetuissa 1,4 TSI -moottoreissa on ilmennyt jakoketjun venymistä.
Valmistaja on parantanut jakoketjua, joten uudet jakoketjut ovat kestävämpiä kuin aiemmin käytössä olleet.

Kyseista kaksoisahdettua moottorityyppiä ei ole käytetty Audissa, joten tietojemme mukaan Audin TFSI-moottoreissa ei ole esiintynyt jakoketjuongelmia.

1535 on valmistajan auton osien koodituksen mukainen numerokoodi, joka tarkoittaa jakoketjua.  0018 on vikalajin koodi, 0018 = irronnut, kulunut, löysä. FGW tarkoittaa suomalaista takuuajan jälkeistä korvausta korjauskustannuksiin.

Tietyssä 1,2 TSI-moottorin valmistuserässä on ollut viallinen ketju, josta syystä valmistaja on ohjeistanut vaihtamaan uudet jakoketjut kyseiseen autoerään seuraavan korjaamokäynnin yhteydessä.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat

#35
EU:n tuomioistuin antaa 26.4. tuomion asiassa C-578/10, jossa tultaneen sallimaan ulkomaankilvissä ajaminen kotimaisesta autoverotuksesta riippumatta.

Tapaus sai alkunsa Hollannista, jossa herrat van Putten, Mook ja Frank olivat joutuneet Hollannin veroviranomaisten kynsiin ajaessaan Belgiaan ja Saksaan rekisteröityjä autoja Hollannissa. Hollannissahan on autoissa autovero, joten ulkomaisilla autoilla ajaminen on rajoitettua aivan kuten Suomessakin.

Van Putten ajoi Belgiassa asuvan isänsä autolla ja joutui maksamaan veroja 5 955 euroa. Mook ajeli Saksassa asuvan perheenjäsenensä autolla ja veroja kannettiin 1 859 euroa. Frank käytti Saksassa asuvan tyttärensä autoa ja veroja lätkäistiin 6 709 euroa. Verot olivat siten varsin samaa tasoa kuin Suomessakin. Yhteistä näille tapauksille oli, että kyse ei ollut kaupallisesta autovuokrauksesta tai muusta vastikkeellisesta käyttöoikeudesta.

Lainauksia tuomioistuimen asiakirjasta:

"31.      Näin ollen moottoriajoneuvon rajat ylittävässä vastikkeettomassa lainassa on kyse SEUT 63 artiklassa tarkoitetusta pääomien liikkuvuudesta.

33.      Verotus on kuitenkin omiaan estämään lainatun ajoneuvon saajaa ottamasta vastaan ja käyttämästä etua. Veron suuruus voi nimittäin ylittää moninkertaisesti käytön taloudellisen arvon. Rajat ylittävän vastikkeettoman suorituksen vastaanottamisen estäminen rajoittaa pääomien vapaata liikkuvuutta.(17)

V       Ratkaisuehdotus
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?docid=115761&pageIndex=0&doclang=fi&mode=lst&dir=&occ=first&cid=140494
58.      Edellä esitetyn perusteella ehdotan, että unionin tuomioistuin vastaa ennakkoratkaisupyyntöön seuraavasti:

Vero, jonka jäsenvaltio kantaa, kun jäsenvaltiossa asuva henkilö käyttää sen tieverkossa yksityisiin tarkoituksiinsa henkilöautoa, joka on rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa ja saatu lainaan tuossa toisessa jäsenvaltiossa asuvalta henkilöltä, rajoittaa SEUT 63 artiklassa taattua pääomien vapaata liikkuvuutta.
"

Mikäli julkisasiamiehen ratkaisuehdotus menee läpi (kuten 99 %:ssa tapauksista käy), niin Suomessakin tulee sallituksi ajella esim. Viron kilvissä olevalla autolla ilman mitään veroseuraamuksia.  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy