Leon cupra 4 drive vm 2017-18 harkinnassa

Aloittaja Jarppi_s, 07.06.20 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Jarppi_s

Olisiko kenelläkään kokemuksia kyseisestä kulkineesta ja toimivuidesta? Tällä hetkellä alla vw joka kaipaisi päivitystä astetta ripeämmin liikkuvaan kuljettimeen joten cupra voisi olla mahdollisesti ainakin sen puolelta lupaava ehdokas  :D miten toi nelivedon toimivuus ilmeisesti haldex? Ja sit toi ikuinen dsg ja tsi kysymys uskaltaako sellasen ostaa vaikka taitaa noi uudemmat olla jo vähä parempia  8)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jarppi_s - 07.06.20 - klo:18:37
Olisiko kenelläkään kokemuksia kyseisestä kulkineesta ja toimivuidesta? Tällä hetkellä alla vw joka kaipaisi päivitystä astetta ripeämmin liikkuvaan kuljettimeen joten cupra voisi olla mahdollisesti ainakin sen puolelta lupaava ehdokas  :D miten toi nelivedon toimivuus ilmeisesti haldex? Ja sit toi ikuinen dsg ja tsi kysymys uskaltaako sellasen ostaa vaikka taitaa noi uudemmat olla jo vähä parempia  8)

Ostat sellaisen jolla ajettu alle 100tkm ja on viiden vuoden takuu sekä sitä jäljellä, niin ei mitään ongelmaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jarppi_s

Joo sitä itekkin miettiny jos 2-3 vuotta vanha ja noin 50tkm ajetun sais  ::) toki olisi tarkoitus nyt saada sellainem kulkine mitä pitäis (ainakin yrittäis pitää) useemman vuoden eli vois kuvitella vaihtavansa joskus 150tkm ajettuna seuraavaan. Niin oliskohan ongelmia odotettavissa enne sitä.

Jarppi_s

Sekä onkos noissa jo märkä dsg laatikko

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jarppi_s - 07.06.20 - klo:20:24
Sekä onkos noissa jo märkä dsg laatikko

Ei ole olemassakaan sellaista vaggilaista jossa olisi kuivakytkin-dsg ja neliveto.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jasca

Itsellä allekirjoituksessa mainittava Cupra ollut pari vuotta alla. Nyt mittarissa n. 35 tkm eli varsin vähän. Tekniikan kanssa ei ole ollut ongelmia. 6-portainen DSG märällä kytkimellä - pitäisi kestää normaalikäyttöä. Öljyt siihenkin kannattaa vaihdattaa ja sihti (viimeistään) siinä yhteydessä puhdistuttaa. Olen ollut autoon hyvin tyytyväinen, eikä akuuttia tarvetta vaihtoon ole. Eli hyvää peliä olet ostamassa.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Jarppi_s

Se dsg laatikko taitaakin vaihtua 7 portaiseks jossain vaiheessa? Ajatuksentasolla tuo 7 lovinen voisi olla hieman mukavampi ajella mutta tietääkö kukaan milloin vaihdos tapahtui? Melko huonosti on tuosta 300 cupran tekniikasta tietoa internetin ihmeellisessä maailmassa mutta jatketaan etsimistä / perehtymistä autoon

Jasca

Mallivuodelle 2019 vaihtui 7-portaiseen. Mielestäni tuo 6-portainen on mainettaan parempi, ei ryntäile kun opettelee hieman liikkeellelähtöä, ja vaihtaa nätisti arkiajossa. Moottorissa vääntöä niin paljon, että kuudella vaihteella pärjää vallan mainiosti.

Tekniikkahan on sama kuin Volkswagen Golf R:ssä. Ja taitaa olla sama myös Audi S3:ssa.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Jarppi_s

Ja edelleen VAG käyttää myös tässä cuprassa haldex nelivetoa? Nykyisessa on se huonopuoli että luistonestoa ei saa kokonaan pois ainoastaan sutimisenesto lähtee pois napista painamalla.Jostain muistaakseni luin että tuossa 4drive cuprassa sais kaikki nuo estot pois päältä mikä olisi ihan mukava lisä talvea ajatellen. Niin kuin torsen audeissa, yms muissa peremium merkeissä :D

Jasca

Niin 4Drive Cuprassa, Golf R:ssä kuin Audi S3:kin on Haldex-tekniikalla toteutettu neliveto. Cuprasta saa luistoneston kokonaan pois päältä, ja sillä on silloin varsin hauska vedellä lumisella tiellä. Eli kyllä se Haldexillakin onnistuu.

Arkikäyttöä ajatellen Haldex saattaa olla jopa Torsenia parempi - tässä toki mielipiteet varmasti jakautuvat. Suurin erohan on vedon kytkeytymisessä, eikä se edm. autoissa käytettävässä 5. sukupolven Haldexissa (BorgWarnerissa) ole enää suuri ongelma - jos ongelma ylipäätään.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Daatta

Joo, ei tekniikassa mitään vikaa ole, pl. tuo Haldex-pumpun öljysiivilä. Huonolla tuurilla tulee pistevikoja, kuten ex. Cupran mittaristo ja pakopuolen säätöventtiili. Niistä joutui 400-500â,¬ maksamaan ylimääräistä takuuajan umpeudettua. Eli viiden vuoden takuulla oleva malli, jossa huollot tehty merkkiliikkeessä. Myös ne lisätyöt kuten DSG-Haldex öljynvaihdot. Jos hakee alle 50tkm ajettua niin ei välttämättä ole vielä tehty, niistä tulee lisäpaukku ensimmäiseen huoltoon. Nyt kun on ostajan markkinat niin kannattaa liikkeen kanssa tinkiä huollot mukaan tai ainakin hinnasta pois.

Konsernisisaruksiin lukisin jopa Passat 280 ja Superbin vastaavan version. Kori on noissa toki eri, mutta tekniikka pitkälti yhteistä. Golf-R:stä löytyy varmasti eniten juttua, tuningia yms. tältäkin foorumilta.

Sen mitä olen Haldexilla talvella leikkinyt (iiisolla parkkipaikalla) niin hyvin menee perä edellä ajonvakautus sport-asennossakin. 6 lovinen DSG on tuttu ja turvallinen, 7-lovista tuskin on vielä paljon vaihtoautomarkkinoilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jarppi_s

Paljos tollasen dsg laatikon öljynvaihtoväli on? Vai onko sielläkin nämä "ikuiset" öljyt huoltokirjan mukaan ;D ex mb c 180 vaihtu vasta n 120tkm kohdalla vaihteisto öljy mutta tuskin paljoo yli 60tkm kannattaa ajella noilla dsg:llä ilman öljyn vaihtoo? Miten haldex peräöljy vaihtoväli? Nykysessä kipossa vaihtu kun ostin noin 150tkm ajettuna ekan kerran..

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jarppi_s - 08.06.20 - klo:16:55
Miten haldex peräöljy vaihtoväli?

Niin siis kumpi? Haldexin hydrauliikkaöljylle on huolto-ohjelmassa määritelty vaihtoväli typerästi vuosina, ei kilometreinä. Peräöljylle ei ole vaihtoväliä huolto-ohjelmassa ollenkaan.

Vaihteiston öljynvaihtoväli on 60tkm.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jarppi_s

Jep, hyvä kai ne peräöljytkin ois joskus vaihtaa mikäli sitä ei huolto ohjelmassa olekaan

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.06.20 - klo:12:33
Joo, ei tekniikassa mitään vikaa ole, pl. tuo Haldex-pumpun öljysiivilä. Huonolla tuurilla tulee pistevikoja, kuten ex. Cupran mittaristo ja pakopuolen säätöventtiili. Niistä joutui 400-500â,¬ maksamaan ylimääräistä takuuajan umpeudettua. Eli viiden vuoden takuulla oleva malli, jossa huollot tehty merkkiliikkeessä. Myös ne lisätyöt kuten DSG-Haldex öljynvaihdot. Jos hakee alle 50tkm ajettua niin ei välttämättä ole vielä tehty, niistä tulee lisäpaukku ensimmäiseen huoltoon. Nyt kun on ostajan markkinat niin kannattaa liikkeen kanssa tinkiä huollot mukaan tai ainakin hinnasta pois.

Konsernisisaruksiin lukisin jopa Passat 280 ja Superbin vastaavan version. Kori on noissa toki eri, mutta tekniikka pitkälti yhteistä. Golf-R:stä löytyy varmasti eniten juttua, tuningia yms. tältäkin foorumilta.

Sen mitä olen Haldexilla talvella leikkinyt (iiisolla parkkipaikalla) niin hyvin menee perä edellä ajonvakautus sport-asennossakin. 6 lovinen DSG on tuttu ja turvallinen, 7-lovista tuskin on vielä paljon vaihtoautomarkkinoilla.

Kyllä melkein samassa hinta/teholuokassa pyöritään ja onhan Passat highlinenä ja Superb L&K:na pikkaisen eri auto, kuin Cupra parhailla varusteilla. Kulimalliksi voisi sanoa noiden kahden rinnalla  ;).

https://www.nettiauto.com/skoda/superb/11342003
https://www.nettiauto.com/skoda/superb/11360619
https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11293853
https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11046898
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/11333645
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/11346835
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.06.20 - klo:21:20
Kyllä melkein samassa hinta/teholuokassa pyöritään ja onhan Passat highlinenä ja Superb L&K:na pikkaisen eri auto, kuin Cupra parhailla varusteilla. Kulimalliksi voisi sanoa noiden kahden rinnalla  ;).

https://www.nettiauto.com/skoda/superb/11342003
https://www.nettiauto.com/skoda/superb/11360619
https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11293853
https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11046898
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/11333645
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/11346835

Passat&superb pikkaisen koriltaan/muutenkin "pappa" mallisia, kun vertaa cupraan😒

jamo75

noh mulla ensimmäinen tulee cuprasta mieleen että ei ole varaa ostaa bemaria vaan pitää tyytyä korvikkeeseen mutta jokainen tyylillään...

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 08.06.20 - klo:22:26
Passat&superb pikkaisen koriltaan/muutenkin "pappa" mallisia, kun vertaa cupraan😒
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Jake82

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 08.06.20 - klo:22:45
noh mulla ensimmäinen tulee cuprasta mieleen että ei ole varaa ostaa bemaria vaan pitää tyytyä korvikkeeseen mutta jokainen tyylillään...


Tai sitten ei halua bemaria? Mitä helvetin ihmeellistä niissä on?
Audi RS6 2015

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 08.06.20 - klo:22:26
Passat&superb pikkaisen koriltaan/muutenkin "pappa" mallisia, kun vertaa cupraan😒

Mutta onhan ne kuljettajan sekä matkustajien näkövinkkelistä pikkaisen eri autot. Toki jos se ulkonäkö on prio ykkönen.

Ja joku sanoo, ettei autojen ostaminen perustu tunteisiin  ;). Ja kyllä itsekkin joskus mietin cupraa, mutta jos autoon ei saa edes sähköpenkkejä muistipaikoilla on se melkoinen karvalakkimalli.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Daatta

No tämähän lähti lapasesta. On totta, että Passatissa ja Superbissa on varusteita joita ei nykyiseen Cupraan saa. Cupran erikoisurheilupenkeissä ei ols sähkösäätöjä, tavanomaisiin nahkapenkkeihin ne saa.

Bemarista en edes viitsi puhua samassa lauseessa, hienoja laitteita mutta hinta & huoltokulut... Joo olen köyhä, Cupran tehdastilaushinta oli vaan 57kâ,¬ eikä sillä kummoista Bemaria saa.

En tunne alemmuudentunnetta ajaessani Cupralla, toivottavasti eivät muutkaan minua sen takia surkuttele.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.06.20 - klo:08:03
Bemarista en edes viitsi puhua samassa lauseessa, hienoja laitteita mutta hinta & huoltokulut... Joo olen köyhä, Cupran tehdastilaushinta oli vaan 57kâ,¬ eikä sillä kummoista Bemaria saa.

Otan osaa keskusteluun kun meillä taloudella mk7 Golf GTI ja BMW F31.
Ihmettelen tuota vastakkainasettelua, itse pidän molemmista todella paljon, näistä ei premium vageista ja bemareista. Ei bemari mikään kallis ole huoltaa, ainakaan uudehko. Enemmän saa hintaa vag -huolloille viiden ensimmäisen vuoden aikana, ja löytää kaiken maailman ruosteen alkuja.
Itse en ostaisi bemaria uutena, liian kallis mutta pari vuotta käytettynä 20tkm mittarissa ja hinnasta oli tippunut tinkimisen jälkeen -40% verrattuna uuteen, silloin hintalaatu kohtaa erinomaisesti. Ja onhan se volkkaria ja seattia paljon jämäkämpi maantiellä, hiljainenkin maltillisella rengastuksella.

Nyt kun mietin bemarin päivitystä niin ketjussa mainitut autot on vaihtoehtoina, haluaisin perheautoksi cupra st:n mutta on liian pieni ja golf gti saa tarjota sen kevyen gti:n hauskuuden.
Jatkossakin perheauto tulee olemaan jämäkämpi "premium" -merkki nelivedolla missä viihtyy tilavasti koko perhe, yksi mahdollisuus on Superb.
Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

Jarppi_s

1 bemarin eli ensimmäisen ja viimesen omistaneena vois sanoo että ei ainakaan laadulla voi kehua bemarilla ajavat  ;D

Kasetti

Itselläni kokemusta Leonin Cuprista uudesta asti:

2009 1P 240hv 83tkm
2014 5F 5dr 280 30tkm
2016 5F1 ST 290 32tkm ylläolevat kaikki etuveto ja maniaaliloota

Nykyinen on Seat Leon CUPRA ST 300 4DRIVE 2019 nyt 29400km takana, huomenna menee 30tkm huoltoon. Laatikkoa DSG7 ja toimii oikein mainiosti, vaikken automaatilootien ylin ystävä olekaan. Neliveto on oikein hyvä ollut mm. Lapissa pääsiäisenä, kun yöllä metrisen hangen lisäksi satoi yöllä 20cm lisää lunta.

Huomiona ja merkittävänä erona vm. 2018 ja aiempiin 4drive Cupriin on että 2019 eteenpäin moottori on vaihtunut dual-injectionisesta CJX-sarjasta DNU-sarjaan (tarkka koodi DNUE). Eli tässä uudessa on (kuulemma) taipumusta venttiilien karstoittumiseen ajan myötä. Syynä on Direct injection, jossa suoraan ruiskutetaan polttoaine palotilaan kun aiemmassa ruiskutettiin myös jonnekin venttilien tienoille (viisaammat korjannevat kun kuitenkin tekninen selitys on päin honkia).. Eli käytännössä siis viripotentiaali vähempien suuttimien takia on heikompi 2019-.
Exät:
VW Corrado 1.8l G60 160hv (USA) vm. 1990
Seat Leon CUPRA 240hv vm. 2009 (BWJ)
Seat Leon CUPRA 280 vm. 2014 (CJXA)
Seat Leon CUPRA ST 290 vm. 2016 (CJXH)
Seat Leon ST CUPRA 300 4Drive vm. 2019 (DNUE)

Nykyinen:
VW Golf R Variant Mk8

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Jarppi_s - 09.06.20 - klo:17:31
1 bemarin eli ensimmäisen ja viimesen omistaneena vois sanoo että ei ainakaan laadulla voi kehua bemarilla ajavat  ;D

Sama kakka vain huomattavasti kalliimmassa paketissa, mutta bemarikuski ei valita?  ::)

Jarppi_s

Lainaus käyttäjältä: Kasetti - 09.06.20 - klo:18:59
Itselläni kokemusta Leonin Cuprista uudesta asti:

2009 1P 240hv 83tkm
2014 5F 5dr 280 30tkm
2016 5F1 ST 290 32tkm ylläolevat kaikki etuveto ja maniaaliloota

Nykyinen on Seat Leon CUPRA ST 300 4DRIVE 2019 nyt 29400km takana, huomenna menee 30tkm huoltoon. Laatikkoa DSG7 ja toimii oikein mainiosti, vaikken automaatilootien ylin ystävä olekaan. Neliveto on oikein hyvä ollut mm. Lapissa pääsiäisenä, kun yöllä metrisen hangen lisäksi satoi yöllä 20cm lisää lunta.

Huomiona ja merkittävänä erona vm. 2018 ja aiempiin 4drive Cupriin on että 2019 eteenpäin moottori on vaihtunut dual-injectionisesta CJX-sarjasta DNU-sarjaan (tarkka koodi DNUE). Eli tässä uudessa on (kuulemma) taipumusta venttiilien karstoittumiseen ajan myötä. Syynä on Direct injection, jossa suoraan ruiskutetaan polttoaine palotilaan kun aiemmassa ruiskutettiin myös jonnekin venttilien tienoille (viisaammat korjannevat kun kuitenkin tekninen selitys on päin honkia).. Eli käytännössä siis viripotentiaali vähempien suuttimien takia on heikompi 2019-.
2019 malliin tuskin rahkeet tässävaiheessa riittää joten pitänee mennä sellasela vähemmän karstottuvalla kotterolla :D mutta hyvä tietää!


Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 09.06.20 - klo:19:05
Sama kakka vain huomattavasti kalliimmassa paketissa, mutta bemarikuski ei valita?  ::)
No sanotaanko näin että minun kokemuksella VAG:laiset on vähävikaisia noihin baijerilaisiin varsinkin bensa vehkeisiin verrattuna nimim. enemmän pajalla kuin ajossa...

V60

Tallissa ollut aiemmin mm. Audi S3 ja Cupra. Noissa ei omistuaikana mitään vikoja.
Katsotaan nyt sitten, miten bemarin osalta mennään. Ominaisuuksien puolesta tuntuu kyllä hyvältä paketilta, ns. all in one- ratkaisu.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Jarppi_s - 10.06.20 - klo:07:45
2019 malliin tuskin rahkeet tässävaiheessa riittää joten pitänee mennä sellasela vähemmän karstottuvalla kotterolla :D mutta hyvä tietää!

No sanotaanko näin että minun kokemuksella VAG:laiset on vähävikaisia noihin baijerilaisiin varsinkin bensa vehkeisiin verrattuna nimim. enemmän pajalla kuin ajossa...

Sori off-topicci, mutta paljonkohan on ollut bemareilla ikää ja kilsoja mittarissa? Tarkoitan sitä, että kun rullaillaan vaggiilaisiin 10v ikää ja keskimäärin 250tkm mittariin, niin pajalla nekin on. Mulla on ollut 5 bemaria ja ihan itse harrastamalla kun vaihtoi konehuoneeseen kumiosia uusiksi ja takakelkan pitkittäisen tukivarren puslia, niin kovaa ajoa vaan. Yhdestä diisselistä meni yks suutin, kahteen bensaan uusittiin aika tarkkaan 250 tkm kohdilla startti. Muuten perushuoltoa jarrupaloja ja levyjä yms. Näin siis 120 tkm aikana. Öljyä ne kaikki vuosi venakopan tiivisteestä tai oikeammin tihkui. Ja jos historiaa ajatellaan noitten VAG:laisten 2-litraisten bensojen mäntäsekoilujen kanssa, niin Bemarien omat tyyppiviat on aika pientä.

Oikeastaan mitään millä on ajanut E30 ja E36 jälkeen ei ole tarjonnut hauskuutta samaan rahaan. Paino tappaa herkkyyden mutkissa ja suoraa pääsee kottikärryilläkin.

Nämä kansanautot ja niiden johdannaiset on teeskentelyä, ennnenkuin siirrytään R-Golffiin tai Audin tehomalleihin. Tai porsaaseen. Eilen istuin yhden SMG laatikollisen bemarin kyydissä työmatkalla ja ketutti koko ajan, kun tiesi että kohta pitää hakea se oma Skoda parkista.

Onneksi ahdistusta voi aina purkaa laittamalla youtuben auki ja kuunnella kuinka suora kutonen laulaa iloisesti nyrrellä. Ja onneksi VAG:llakin sentään on moottoripuoli edes potenttiaalin puolesta kunnossa EA211 ja 888:ssa.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Kasetti - 09.06.20 - klo:18:59
Huomiona ja merkittävänä erona vm. 2018 ja aiempiin 4drive Cupriin on että 2019 eteenpäin moottori on vaihtunut dual-injectionisesta CJX-sarjasta DNU-sarjaan (tarkka koodi DNUE). Eli tässä uudessa on (kuulemma) taipumusta venttiilien karstoittumiseen ajan myötä. Syynä on Direct injection, jossa suoraan ruiskutetaan polttoaine palotilaan kun aiemmassa ruiskutettiin myös jonnekin venttilien tienoille (viisaammat korjannevat kun kuitenkin tekninen selitys on päin honkia).. Eli käytännössä siis viripotentiaali vähempien suuttimien takia on heikompi 2019-.

Okei, eli vanhemmissa moottoreissa olevaa imusarjan "huuhtelua" ei enää ole. Käsittääkseni vanhemmassa on kahdet suuttimet, toinen sylinterissä ja toinen imusarjassa, kyse on edelleen suorasuihkutuskoneesta. Tuolla saatiin karstoittuminen poistettua tai ainakin vähennettyä, tiukentuneet päästönormit lienee nuo tupla-suuttimet tappaneet. Sellainen mielenkiintoinen huomio oli 2015 ja 2018 Cuprien välillä, vanhempi nokesi pakoputken päät muutaman päivän ajon jälkeen. Uudemmassa tuollaista ei ilmene, nokeamista on saatu vähennettyä jollain. Kuitenkin ns. sama moottori kyseessä, 2019 tuli vasta nämä muutokset.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 10.06.20 - klo:08:28
Nämä kansanautot ja niiden johdannaiset on teeskentelyä, ennnenkuin siirrytään R-Golffiin tai Audin tehomalleihin. Tai porsaaseen. Eilen istuin yhden SMG laatikollisen bemarin kyydissä työmatkalla ja ketutti koko ajan, kun tiesi että kohta pitää hakea se oma Skoda parkista.

Pakko nyt takertua tähänkin, meinaatko että Cupra ST300 4drive ja Golf-R ovat jotenkin ajossa erilaisia? Sama kori, sama tekniikka, eri merkki ja ennen kaikkea eri hinta? En ole nykykoppaista Golf-R:ää ajanut, mutta sinulle lienee suora vertailukohta.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Kasetti - 09.06.20 - klo:18:59
Huomiona ja merkittävänä erona vm. 2018 ja aiempiin 4drive Cupriin on että 2019 eteenpäin moottori on vaihtunut dual-injectionisesta CJX-sarjasta DNU-sarjaan (tarkka koodi DNUE). Eli tässä uudessa on (kuulemma) taipumusta venttiilien karstoittumiseen ajan myötä. Syynä on Direct injection, jossa suoraan ruiskutetaan polttoaine palotilaan kun aiemmassa ruiskutettiin myös jonnekin venttilien tienoille (viisaammat korjannevat kun kuitenkin tekninen selitys on päin honkia).. Eli käytännössä siis viripotentiaali vähempien suuttimien takia on heikompi 2019-.

Nyt tulee ihan arvaus pohjalta: Onkohan mahdollista, että uudemmassa DNUE moottorissa olisi hiukkassuodatin? Ja jos on niin olisiko EGR toteutettu matalapaineisena samaan tyyliin kuin joissain dieseleissä? Eli EGR on vasta hiukkassuodattimen jälkeen jolloin takaisinkierrätettävät pakokaasut on huomattavasti vähäkarstaisempia ja tämän takia ne imusarjan suuttimet on voitu jättää pois huuhtelemasta imusarjaa ja imuventtiileitä. Ja tämä kuuleman mukainen venttiilien kartoittuminen olisi mahdollisesti pelkkää urbaanilegendaa joka perustuu vanhoihin TSI/TFSI koneisiin ja niiden karstaongelmiin..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy