Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - nemos

#1
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 17.02.13 - klo:18:58
Muistelen lukeneeni jostakin, että Webaston hyötysuhde on jossakin 80-90 %:n välillä, kun diesel- ja bensiinimoottorien hyötysuhteet liikkuvat 30 %:n tienoilla.

Helposti sillä ainakin 3 litraa lisää keskikulutukseen saa niin TM:n viimevuotisen talvitestin kuin käytännön kokemusten mukaan, kun ajetaan lyhyempää matkaa, jolloin automaattitoiminto on käytännössä aina päällä. Puhutaan äkkiä useamman sadan euron polttoainekustannuksista, kun sähkölämmittimin selviää parilla kympillä koko talven.
#2
Lainaus käyttäjältä: pappa - 23.10.12 - klo:11:17
Jos tai kun luovutus on joulukuussa niin säästän ALV:n korotuksen.

Eikös se riitä, että maksu tapahtuu vanhan ALV-prosentin ollessa voimassa.
#3
A6 C7 (11-) / Audi A6 C7 allroad quattro
11.01.12 - klo:17:13
Julkistettu tänään, myyntiin Saksassa keväällä.
#4
AutoZeitung-lehden mukaan 2014 on tulossa välikoko Tiguanin ja Touaregin väliin. Perustuu Tiguan-tekniikkaan, mutta on selvästi pitempi. Saatavana myös 7-paikkaisena. Saa nähdä onko Yetin yläpuolelle samoihin aikoihin tuleva Skoda-maasturi lähempänä tätä vai Tiguania.
#5
A6 C7 (11-) / Audi A6 C7 kokemukset
17.07.11 - klo:21:26
Norjan-reissun jälkeen on 5000 km mittarissa, joten tässä vaiheessa pystyy jo hieman vetämään yhteen kokemuksia.

3.0 TDI 150 kW on hieno moottori. Voimaa en kaipaa enempää ja ääni on eristetty niin hyvin, ettei juuri dieseliksi tunnista. Start-stop toimii hienosti ja sen saa tarvittaessa ohitettua nappia helpommin, kun ei paina jarrua aivan pohjaan. S tronic vaihtaa yhtä huomaamattomasti kuin kilpailijoiden perinteiset automaatit lukuun ottamatta ykköseltä kakkoselle vaihtoa. Keskustelua herättänyttä voimakasta nykäisyä melkein-pysähdyttäessä en ole saanut aikaan kuin kerran aivan alussa. Uutta ohjelmaa selvästi silti kaivattaisiin, jos tuollainen käytös on mahdollista. Norjan serpentiineissä alamäkihidastin oli mainio, kun vauhti pysyi vakaana ilman jarrupoljinta. Moottorin ominaisuuksiin nähden vaihteisto käyttää juuri sopivan alhaisia kierroksia.

Keskikulutus ajotietokoneen mukaan on 5,3 l/100 km. Lukemassa mukana olevasta 4000 km matkasta valtaosa kertyi Norjan-reissulla (joka ei todellakaan ollut tasanopeuksista maantieajoa). Pori-Vaasa -tyyppisellä esteettömällä valtatiellä 99 km/h keskinopeudella kulutus oli sama 5,3 l ja pikkutiellä 75 km/h keskinopeudella 5,0 l. Tasaista 83 nopeutta pääsee parhaimmillaan 4,5 litralla. Tällä hetkellä tuntuisi, että noihin ajotietokoneen lukemiin pitää lisätä todellisuudessa 0,1 litraa. Öljymittarista on min-max välistä kadonnut 10 % 5000 km aikana.

Vakionopeussäädin toimii ongelmitta. Eli nopeus tallentuu juuri napin painamisen hetkellä toisin kuin edeltäjässä ja pysyy vakaana. Jarrutustoiminto toimii alamäessä hienostuneen huomaamattomasti. Vakkarin käyttämistä viiksellä en ole viiden Audi-vuoden aikana oppinut arvostamaan. Ratin napit olisivat aina siinä, missä sormikin. En myöskään ymmärrä logiikkaa miksi esim. 85-(mittari)nopeudesta pitkällä painalluksella nopeutta lisätään 85->90->100. Jos ajan 85:ttä, todennäköisesti olisin hakemassa lisäyksellä lukemaa 105. Vakionopeussäädintä voisi myös täydentää MB-kaltaisella nopeudenrajoittimella.

Ohjauksen kanssa sinuiksi pääsemistä vaikeutti erilainen käyttäytyminen eri ohjelmilla, joten 500 km:n jälkeen olen käyttänyt pelkästään Comfort-ohjelmaa. Ohjaukselle arvosanaksi annan 9+ ja edeltävän mallin hydraulitehosteiselle 10-. Ehkä esim. Dynamic-asennossa saisi lisää täsmällisyyttä, mutta jotenkin Comfortin rauhallinen ohjautuvuus miellytti kokonaisuutena enemmän. Mutkatiellä ohjaus toimii Comfortillakin hienosti, mutta suoraan ajettaessa tunto keskialueen tuntumassa ei ole täydellinen. Ajettavuutta mukavuuden sijasta priorisoivat valitsevat 18" tai 19" pyörät, joilla saanee tapettua loputkin hyvin lievästä huojakkuudesta, jota 17" pyörillä esiintyy esim. kaistanvaihdossa. Suuntavakavuus puolestaan on jopa edellistä parempi ja urat eivät ohjaile autoa lainkaan.

Jousitusmukavuus on selkeästi edeltävää mallia parempi ja 17" pyörillä epäilemättä eräs markkinoiden parhaista. Tärinäraidat tuntuvat hämmästyttävän vähän. Hidastetöyssyyn, jossa monella muulla tavallisella autolla 30 km/h on liikaa, pystyy ajamaan 40 km/h nopeudella ja töyssy ylittyy lähes huomaamatta. Jousituksen liikkeet ovat toisaalta pitempiä ja kimmoisempia kuin edellisessä mallissa - aivan samoin kuin BMW:llä E60->F10. Jousitus toimii täysin äänettömästi.

Melusta olen jo esittänyt palstalla mielipiteeni, joka ei ehkä vastaa kaikkien mielipidettä. Sovitaan, että vika on Suomen teissä, mutta silti Audin pitäisi ottaa rengasmelun eristyksessä myös karkeat pinnat huomioon.

Sisustukseen laitoin rahaa, jotta sain sen sellaiseksi kuin halusin ja se ilahduttaa silmää joka päivä. Sisustuksen muotoilu on tyylikäs, mutta mustalla kangasverhoilulla ja harmailla muovilistoilla lopputulos on säälittävä tämän luokan autoon. Mittaristo ja sen keskellä oleva näyttö on hieno enkä keskinäyttöäkään osaa suuremmin moittia, vaikka sen resoluutio ei yhtä terävää jälkeä mahdollistakaan kuin mittaristossa. Digitaalisesta nopeusmittarista olen aina pitänyt ja tässä saa ilahduttavasti sen rinnalle näkyviin myös yhden tiedon ajotietokoneesta ja esim. polttoaineella jäljellä oleva matka on aina näkyvissä näistä riippumatta.

Ã,,änentoiston vaatimukset minulla eivät ole korkealla. Musiikki kuulostaa vakio-ASS-systeemissä hyvältä ja bassoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi, mutta puhe kuulostaa hieman kolkolta varsinkin ennen kuin laitoin oviin äänieristettä. Muistikorttipaikat ovat asiaa. Aikaisemmin palstalla kritisoimani radion heikko kuuluvuus on tässä yksilössä oleva antennin vika ja odottaa vastausta tehtaalta. Radion pikavalintapainikkeet ovat paljon parempi ratkaisu kuin edeltäjän ratin pyöritettävät rullat. MMI-valikon etenemissuunta suhteessa rullan pyörityssuuntaan ei tule takaraivosta viiden vuoden jälkeenkään, vaan tuntuu epäloogiselta.

Laatuvaikutelma on odotetulla tasolla. Tätäkin tietysti parantaa merkittävästi valitsemani kalliimpi nahka ja upeasti kiiltävät pähkinäpuulistat. Ovet sulkeutuvat jykevällä äänellä. Hallintalaitteiden tuntuma on poikkeuksetta laadukas. Keskikonsolissa on vähemmän säilytystilaa kuin edeltäjässä eikä katossa ole aurinkolasikoteloa.

Varusteita minulla on järjettömien lisähintojen takia vähemmän kuin autoista jotakin ymmärtävät kyselijät olettavat. Esim. uusin turvatekniikka pitäisi olla saatavilla järkevään pakettihintaan (vrt. Volvo). Joidenkien itsestäänselvyyksien, kuten tummentuvan sisäpeilin puuttuminen on pelkkää rahastusta.

Istuimina minulla on siis vakioistuimet enkä Norjan mutkateiden jälkeenkään osaa kaivata enempää sivutukea. Sporttipenkeissä etuna olisi säädettävä istuinosan pituus eikä niissäkään sporttisuutta ainakaan haitaksi asti ole, mutta typerät rajoitteet materiaalien ja värien yhdistelemisessä pudottivat ne pois minun valintalistalta. Tilaa A6:ssa on omiin tarpeisiin nähden liikaakin. Takaistuin ei kuitenkaan ole A6:ssa ollut aivan ykkösprioriteetteja ja keskipaikka on lähes käyttökelvoton jalkatilan puuttumisen takia.

Näkyvyys ei ole olennainen ongelma, kun jo edellisissä autoissa on tottunut heikohkoon takanäkyvyyteen ja molempien päiden parkkiktutkiin. Beige-sisustuksen erityisongelma on vaalea hattuhylly, joka heijastuu häiritsevästi takalasiin. Muu verhoilu hattuhyllyn korkeudella on tumman ruskeaa, mutta jostakin syystä sitä ei ole laitettu hattuhyllyyn.

Eli kokonaisuutena täytyy olla tyytyväinen. Oikeastaan ainoana vaihtoehtona A6:lle näen omista prioriteeteistani BMW F10:n, mutta sellaista en ole päässyt ajamaan ilman run flateja, joten en tiedä, nousisiko ajettavuus ilman niitä kelvolliseksi.
#6
Audi / Pigmenttipulaa Audilla
24.04.11 - klo:20:13
http://www.motor-talk.de/forum/lieferprobleme-a1-t3230094.html

Tämän mukaan Japanin tsunamissa vaurioitunut Merck-konsernin pigmenttitehdas ei pysty toimittamaan Xirallic-nimistä pigmenttiä, joten seuraavien värien toimitukset kesketyvät tämän vuoden 3. kvartaalin loppuun asti: Gletscherweiss, Lavagrau, Daytonagrau, Dakotagrau, Havannaschwarz, Pantherschwarz, Teakbraun, Shirazrot, Tiefseeblau, Mondscheinblau, Scubablau, Misanorot
#7
A6 C7 (11-) / A6 C7 median testit
25.02.11 - klo:17:46
Auto Motor und Sport 6/2011 vertailussa A6 3.0 TDI 180 kW quattro, BMW 530d x-Drive ja MB E 350 CDI 4-Matic. BMW:ssä siis uusimman kehitysversion moottori, joka tulee aluksi vain nelivetomalliin. Kokonaisuutena odotettua selvempi voitto Audille, vaikka A7:n saksalaisvertailujen perusteella voitto oli odotettu.

Sisätilat MB:ssä suurimmat, mutta kori-osiosta kokonaisuutena kaikille 73 pistettä. Viimeistelyn laadusta BMW:lle 15, Audille 14 ja MB:lle 13. Perusteluita ei tältä osin kerrottu, mutta BMW:n sisustuksen laatua kehuttiin erikseen.

Audissa tehokkaimmat jarrut (100-0 km/h 34,4 m) ja lähinnä tämän johdosta Audille turvallisuusosion voitto pistein 86 (MB 83, BMW 80).

MB:n jousitus mukavin. Testivarustuksena Audilla 19" pyörät ja ilmajousitus, BMW:llä Adaptive Drive ja 18" pyörät, MB:llä 17" pyörät. Istuimet BMW:ssä parhaat. Istuimina Audissa sporttipenkit, BMW:ssä mukavuusistuimet ja MB:ssä aktiiviset monisäätöiset istuimet. Melutason mittaustuloksissa Audi ja BMW tasoissa, mutta meluvaikutelmasta Audille paremmat pisteet. MB meluisin. Mukavuusosiosta pisteet Audi 89, BMW 90 ja MB 91.

Suorituskyvystä Audille parhaat pisteet pienimmästä tehosta ja väännöstä huolimatta. Audia sai myös moottorin luonne -pisteet BMW:tä korkeammat. Audin kulutus selvästi pienin, vaikka BMW meni jälleen uudella versiollaan normilukemissa alitse. Testikulutuksessa Audi 0,8 litraa BMW:tä taloudellisempi. Tämän osion pisteet Audi 86, BMW ja MB 81.

Ajo-ominaisuuksista Audille 89, BMW:lle 84 ja MB:lle 83. Audin todettiin olevan entistä paremmin ohjautuva ja tietuntuman parempi. BMW:n sanottiin olevan Audia jäljessä tuntumassa ja ajamisen helppoudessa.

Ympäristöosiosta Audille 30, BMW:lle 29 ja MB:lle 27. Kustannuksista Audi 88, BMW 81 ja MB 83.

Loppupisteet Audi 541, MB 521 ja BMW 518. BMW menetti hintansa takia 4 pistettä Audiin nähden. Suomessahan ne ovat samanhintaisia BMW:n pienemmän ilmoitetun päästölukeman ja Audin runsaamman vakiovarustelun takia.
#8
A6 C7 (11-) / Audi A6 C7 tilaukset
10.02.11 - klo:21:28
Otetaan BMWforumin F10/11-keskustelun tapaan oma ketju tilauksille.

Eli tilauksessa A6 3.0 TDI 150 kW quattro varusteina beige Valcona-nahkaverhoilu, pähkinäpuulistat ja parkkitutkat. Paljon mukavia varusteita jäi ottamatta, lisävarustehinnoittelu kun on mitä on. Onneksi vakiovarustelu on kohtalaisen hyvä. Kesävanteet pitää löytää muualta, Audilla ei mielestäni ole näyttävää tarjontaa, vaikka maksaisi lisääkin. Offset näyttää olevan 30 mm (edellisessä mallissa 42), mikä hieman rajoittaa vanteita, jotka on mahdollisuus laittaa.

Sisustuksen osalta tuli taas esille nämä ihmeelliset kytkennät, joilla rahastetaan lisää. Eli perusnahkaa ei saa vakioistuimiin beigenä, urheiluistuimiin ei saa lainkaan beigeä nahkaa ja mukavuusistuinten hinta on yli 4 000 euroa. Eli piti ottaa kalliimpi nahka, joka toki on selvästi paremman tuntuista. Tämän sisustusvaihtoehdon yhteydessä taas ei saa perusversiota puulistoista, vaan piti ottaa laajempi listoitus.

Ulkoväri on tilauksessa Oolonggrau eli hyvin tumma harmaa. Toinen vaihtoehto on Mondscheinblau. Vielä on aikaa vaihtaa, kun vain tietäisi missä näitä värejä olisi (A7:ssä tai A8:ssa) mahdollista nähdä kokonaisena autona. Varsinkin tuosta tummansinisestä on vaikea päästä käsitykseen mallipalan perusteella.

Valmistusviikoksi vahvistui 19 eli melkoisen pitkillä toimitusajoilla lähdetään liikkeelle. Menee hyvin todennäköisesti kesäkuun puolelle luovutus.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy