Smart ForTwo - kokemuksia, ajatuksia, varoituksia?

Aloittaja Jultsu, 13.07.17 - klo:21:46

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Rouvalle pitäisi hommata pienenpieni polttoainepihi kaupunkikinneri, tuollaista 2001-2006 vuodelta olevaa Smartia olen itse vähän katsellut sillä silmällä, toisena vaihtoehtona samanikäinen Audi A2 1.2TDI:nä mutta tuntuu Audien hinnat karkaavan vähän pitkäksi vrt. Smart, toki autotkin ovat eri kokoluokkaa..

Smarteihin saatavilla vaparibensaa, turbobensaa sekä turbodieseliä. Oletan (dieselmiehenä) että diesel olisi huoltovapaampi vaihtoehto tämän ikäisissä noin 100-200tkm ajetuissa, en tiedä paljonko tuollainen alle litran iskutilavuudeltaan oleva maitopurkki kestää metrejä mutta olettaisin dieselin voittavan näissäkin olosuhteissa. Vaparibensaa en viitsi edes harkita, mutta oletan myös että se turbobensa vaatii enemmän kenkimistä kuin dieselmylly ja vie näin ollen enemmän polttoainetta.

Onko jollakulla ollut tuollaista kinneriä menneisyydessä, tai jopa tälläkin hetkellä?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Moottoremontteja noihin on saanut tehdä melko pienillä kilometreilla. Tiedän ainakin kaksi autoa. Kummatkin taisi olla turbobensoja.

Mitä audin A2:n tulee, niin ovat oikeasti pihejä kulkemaan ja arvon auto pitää ihmeen hyvin. Edes Saksasta noita ei saa edullisesti. Itse näistä kahdesta valitsisin tuon A2:n.

Mites VW lupo?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Ah aivan, Lupojakin sai tuolla maagisella "3L" merkinnällä eli 1.2TDI:n kera jolle luvattiin 3 litran kulutusta sataselle, ja oliko tuo jopa sekakulutus eli maantiellä jotain 2.7l/100km?

Noissa smarteissa puolsi valintaa tuo (puoli)automaattivaihteisto kaupunkikäyttöön, mutta nähtävästi samaa saa myös Lupoihinkin. Ovat vaan nuo 3L Lupotkin aika harvinaista kamaa, jopa harvinaisempia kuin Audit.

Mielellään sitä toki pysyisi saman konsernin parissa kun diagnostiikkavehkeet löytyy ja sielunelämä on tuttuja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Tuo lupo jäänyt mieleen, kun aikoinaan oikeasti meni alle kolmen litran 100km eikä vain esitteissä ja lupauksissa  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

VW:t

Seat Arosaa löytyy kohtuu paljon. Ei taida löytyä automaattina.

Llinded

Tällä ollut käytössä Smart Fortwo vm. 2007 (se uudempi koppa litran moottorilla) noin pari viikkoa. Juurikin kakkosautoksi emännälle. Ihan näppärä kaupunkiauto tuntuu olevan (kääntyy melkein paikallaan) ja litran moottori (52kW ilman turboa) jaksaa hyvin tuota liikuttaa. Automaattivaihteisto on mallia nykivä ja hidas, mutta kyllä siihen tottuu.
Nykyinen: BMW F31 -16
Entinen: Superb Combi 2.0TDI DSG6 -10

junu

Kaverilla oli tuollainen, talviliukkailla tiedossa todellista jännitystä elämään. Ei uskaltanut antaa tyttärelleen ajettavaksi talvella ja myi auton pois keväällä.

Jultsu

#7
Noniin, tämä ketju tuli nyt ajankohtaiseksi kun muutettiin 1500 kilometriä etelämmäksi, Puolaan. Olen katsellut paikallisen nettiauton tarjontaa ja hivenen tyrmistynyt hintatasosta, nuo meidän nettiauton ns. parin tonnin kinnerit ovat täälläkin parin tonnin kinnereitä, hintaeroa suomeen ei siis käytännössä ole, täkäläisissä autoissa toki on jokunen kymppitonni vähemmän mittarissa ja ehkä vähän eksoottisempia värimaisemia valittavana mutta jos autolla on ikää 10-15v niin yksi ja sama onko siellä 220tkm vai 320tkm mittarissa..

Ainakin nuo A2 Audit ovat harvinaisia ja harvinaisen kalliita, tällä hetkellä koko maasta ei löydy kuin yksi 1.2TDI 3L versio myynnistä. 1.4TDI:tä löytyy toki jo runsaammin. VW Lupo olisi myös yksi vaihtoehto mutta 1.2TDI 3L Lupoja ilmastoinnilla ei ole ainuttakaan (ilman klimaa toki löytyisi) ja VW Fox / Seat Arosa 1.4TDI moottorilla ovat lähes yhtä harvassa. Lisäksi kaikilla noilla em. autoilla on mittaa lähemmäs 4 metriä, kun taasen tuo ForTwo olisi sen 2.5 metriä.

ForTwo 1st.gen tarjonta dieseleissä on 200tkm molemmin puolin ajettuja, hintaluokka 2000e +- 500e. Bensa käyttövoimana ei edelleenkään oikein innosta. Iskeekö tässä nyt kätensä paskaan jos tuollaisen 0.8 dieselin koppaa parilla tonnilla murheekseen? Vai kulkeeko se saman verran ajettu ja maksava, 200-300kg painavampi ja 1.4TDI:llä varustettu Audi A2 yhtä vähällä dieselillä sekapyörityksessä?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy