Hätäjarrutustehostin Octavia II

Aloittaja Naxxu, 01.11.23 - klo:16:53

« edellinen - seuraava »

Naxxu

Pystyisikö tuolle ominaisuudelle tekemään jotain muutosta vcds:llä kun tuo aktivoituu ihan liian herkästi, jos esim hidastaa ihan normaalisti ja ajaa vaikka jäätyneen lätäkön yli ja yksi pyörä lukkiutuu hetkeksi jolloin abs aktivoituu mutta auto on täysin hallinnassa, aktivoituu samalla myös hätäjarrutustehostin ja jarruttaa täydellä teholla auton pysähdyksiin asti vaikka päästäisi jarrupolkimen ylös.

Kyseinen ominaisuus on erittäin ärsyttävä ja toisaalta hiukan jopa vaarallinen koska peräänajon riski suurenee kun auto yht'äkkiä pysähtyykin normaalin hidastamisen sijaan.

Saisiko tuon herkkyyttä muutettua vaikka jarrupaineen mukaan siten että se aktivoituisi silloin kun jarrua painetaan ihan kunnon voimalla muttei normaalin hidastamisen voimalla?

Jacce75

Kyllä tuon pitäisi olla mahdollista, tosin hieman varauksella. Ovat maailmalla tehneet paljon S3:iin tuota säätöä
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Naxxu

Tai sitten jos tuon ominaisuuden aktivoitumis viivettä pystyy säätämään pidemmäksi esim vaikka tyyliin että abs on ollut aktivoituneena yli sekunnin tai jopa puolitoista sekuntia jolloin ollaan ihan oikeasti jarruttamassa kunnolla eikä niin että heti välittömästi jos abs aktivoituu niin välittömästi aktivoituu myös tuo hätäjarrutus

Tos®

BAS:n tehtävähän on reagoida, jos jarrua painetaan nopeasti. Eihän toiminnasta ole sitten mitään hyötyä, jos siinä olisi sekunnin viive, jolloin auto voi kulkea kymmeniä metrejä  ;D

Olen kyllä sopeutuksissa nähnyt tuon kohdan, jolla säätöä voi hieman mukauttaa.
Google:
Channel 09 Brake Assist
There are 3 settings for this
0-center (stock setting)
1-small
2-hard

Samat voi löytyä myös jarrujen sopeutuksista.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Naxxu

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 03.11.23 - klo:08:04BAS:n tehtävähän on reagoida, jos jarrua painetaan nopeasti. Eihän toiminnasta ole sitten mitään hyötyä, jos siinä olisi sekunnin viive, jolloin auto voi kulkea kymmeniä metrejä  ;D

Joo ymmärtäisin tuon jos todellakin jarrua painettaisiin nopeasti, mutta kun tällä hetkellä käytös on sellainen että olet tulossa vaikka risteykseen ja jarrutat kokoajan samalla polkimen voimalla ja tiessä onkin liukkaampi kohta jolloin abs rusauttaa hiukankin, jarruttaa auto välittömästi abs:t ruksuttaen täysillä auton pysähdyksiin saakka vaikka tekisit mitä

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Naxxu - 03.11.23 - klo:08:44Joo ymmärtäisin tuon jos todellakin jarrua painettaisiin nopeasti, mutta kun tällä hetkellä käytös on sellainen että olet tulossa vaikka risteykseen ja jarrutat kokoajan samalla polkimen voimalla ja tiessä onkin liukkaampi kohta jolloin abs rusauttaa hiukankin, jarruttaa auto välittömästi abs:t ruksuttaen täysillä auton pysähdyksiin saakka vaikka tekisit mitä

Olisiko jarrujärjestelmässä jotain vikaa, en kyllä tuollaista käytöstä tunnista missään VAG-kulkineessani. Hätä-assistentti vaatii tietääkseni terävän nopean painalluksen aktivoituakseen, ei sen pitäisi tuolla tavalla aktivoitua.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.11.23 - klo:11:04Olisiko jarrujärjestelmässä jotain vikaa, en kyllä tuollaista käytöstä tunnista missään VAG-kulkineessani. Hätä-assistentti vaatii tietääkseni terävän nopean painalluksen aktivoituakseen, ei sen pitäisi tuolla tavalla aktivoitua.
Samaa mietin. 23 vuotta ajanu autoilla jossa tuo toiminto on
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Naxxu

Olisiko mitään ajatusta mistä tuota ongelmaa lähtisi selvittämään, vcds löytyy, mutta käyttökokemusta ei ihan kauheasti ole, mitään vikakoodeja auto ei jarrujärjestelmästä anna, auto hankittiin pari vuoota sitten viallisena ja ostettaessa se herjasi abs-yksikön virheelistä koodausta sekä jarrupaine-anturi vikaa, tämän foorumin avustuksella saatiin sellainen koodaus jonka auto hyväksyi, mutta jarrupaine-anturin vika jäi edelleen, kyseinen autohan on siis lyhyellä 7 merkkiä pitkällä koodilla, autoon vaihdettiin reilu vuosi sitten käytetty abs yksikkö saman vuotisesta autosta ja samalla varaosanumerolla, tämä "uusi" yksikkö alkoi toimia suoraan muuten mutta ensimmäisellä ajokerralla rengaspaine valvonnan valo syttyi ja autossa ei ole tpms set nappia, niin olemassa olevasta koodista vähennettiin tpms pois, ennen tuota yksikön vaihtoa kyseisellä autolla ei ole meillä ajettu talvella joten ei aikaisempaa kokemusta kyseisen yksilön käytöksestä, autohan on my07 2,0tdi bkd manuaali etuveto

Tos®

#8
Tuossa pari octavian skannausta, mitä löytyy koneelta vuosien takaa:

Address 03: ABS Brakes        Labels: 1K0-907-379-MK60-F.lbl
   Part No SW: 1K0 907 379 AC    HW: 1K0 907 379 AC
   Component: ESP FRONT MK60      0101 
   Revision: 00H11001   
   Coding: 0021121
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 73EE293C124E2ED2D0-8026

No fault code found.
--

Address 03: ABS Brakes        Labels: 1K0-907-379-MK60-F.lbl
   Part No SW: 1K0 907 379 AA    HW: 1K0 907 379 AA
   Component: ESP FRONT MK60      0102 
   Revision: 00H13001   
   Coding: 0021122
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 71E2233468521C90DEB

No fault code found.


Tämä mk5 neliveto golffista:

Address 03: ABS Brakes        Labels: 1K0-907-379-MK60-A.lbl
   Part No SW: 1K0 907 379 AB    HW: 1K0 907 379 AB
   Component: ESP 4MOTION MK60    0102 
   Revision: 00H13001   
   Coding: 0006786
   Shop #: WSC 01279 785 00200
   VCID: 72E02C386DB4003

No fault code found.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Naxxu

Tällä hetkellä koodina 0023170 mikä kyllä kai pitäisi olla vcds:n listasta laskemalla ihan oikea, mutta nyt minä sain jotenkin sen sellaiseen tilaan että tuli vikakoodi 01486 - system function test activated ja yritin sen ohjeen mukaan suorittaa testi-ajoa moneen kertaan mutta abs valo vain sitkeästi jää palamaan sekä tulee lisäksi vikakoodi 01487, ohjehan on painetaan reilusti jarrua jolloin testi aktivoituu ajetaan 20km/h hetken suoraan ja käännetään rattia 90-180 astetta jolloin testin pitäisi hyväksyä, mutta ei vaikka pyörii monta rinkiä autolla kunnes testiaika loppuu.

Se sopeutus 09-kanavalta muutettuna soft asentoon ei ainakaan tuottanut toivottua tulosta, 10-kanavalla oli brake boost arvona 1 activated 0 olisi not activated mutta vaikka sen tallentaa muuttuu se takaisin arvoon 1, voisiko tämä nyt liittyä tuohon epätoivoittuun ominaisuuteen

Naxxu

Nyt tuo testi-ajo onnistui, oli ilmeisesti vähän turhan liukasta ja nopeus ei kaiketi ollut riittävä kun oli vähän turhan ahdas paikka missä sitä yritettiin suorittaa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy