MxB koodausta

Aloittaja Jacce75, 28.04.22 - klo:19:57

« edellinen - seuraava »

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: jugih - 13.12.23 - klo:11:10Oliskos mimmoinen projekti päivittää Delphin mib2std firmis mib2.5:een? ???
Laittaisitko vähän lisää infoa laitteesta/autosta? Noita MIB on niin monenlaista olemassa ja eri sukupolvia tämän konsernin merkeissä.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

jugih

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 14.12.23 - klo:15:32Laittaisitko vähän lisää infoa laitteesta/autosta? Noita MIB on niin monenlaista olemassa ja eri sukupolvia tämän konsernin merkeissä.

Auto on 2017 GTE passat ja Discovey Media navilla ilman Dynaudiota tms.

B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Jacce75

P0642 on viimeisin virallinen versio. P0883 on viimeisin mahdollinen versio mutta vaatii kikkailua että laite suostuu ottamaan sen vastaan. Myös riski verkonpainoksi muuttumisesta on iso.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

jugih

Onko sulla tarkempaa tietoa, minkälaista kikkailua se about vaatisi? Olen yrittänyt selvittää, mut yllättävän vähän tuosta mib2 -> mib2.5 päivityksestä on dataa.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Jacce75

Aikasemmin se vaati usb-ethernet sovittimella ja telnetillä kytkeytymistä järjestelmään. Sitten parin tiedoston muokkaamista. Nykyään taitaa onnistua eräällä patchillä suoraan SD-kortilta ainakin joissain versioissa. Jossain mailleissa on eri prossu joten crossflashi ei onnistu niissä.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jacce75

Nyt onnistuneesti koodattu GTX:stä tuttu "ESC Sport"-valikko takavetoiseen ID4.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jacce75

Myös ID.3:een saatavana tuo sama "ESC SPort" -valikko.  ;)

http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jacce75

Vaihdoin tässä muutama päivä sitten erääseen GTE Passattiin käytetyn MIB3:n ja samalla päivitin sen uusimpaan versioon, myös OCU tuli päivitettyä samalla. Hommaa oli pirusti alkoi mutta alkoi lopulta pelittämään. Tämä varmasti miellyttää niitä ihmisiä joilla on tunnettu "Component Protection" ongelma omissa MIB3 autoissaan. Nyt ei enää tarvitse välttämättä mennä merkkarille asti ja kustannukset ovat paljon pienemmät verrattuna uuteen soittimeen.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

jugih

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 15.12.23 - klo:15:16Aikasemmin se vaati usb-ethernet sovittimella ja telnetillä kytkeytymistä järjestelmään. Sitten parin tiedoston muokkaamista. Nykyään taitaa onnistua eräällä patchillä suoraan SD-kortilta ainakin joissain versioissa. Jossain mailleissa on eri prossu joten crossflashi ei onnistu niissä.

Palaan vielä tähän :)
Mistä trainista lähit itse 08xx polulle? Päivititkö varianttimuokatulla installationManagerilla, vai muokatulla metainfo2.txtllä?
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Jacce75

Itselläni on jo tehtaalta mib 2.5 mutta tiedän siis tuon kun kyselyitä on minulle tullut aikasemminkin samasta aiheesta ja aikoinaan otin tehtäväkseni tutustua aiheeseen perin pohjin. Sitten työn tilannut henkilö päättikin vaihtaa autoa ja homma jäi tekemättä.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

jugih



Nyt uskalsin minäkin. Hyvin pellaa 06xx -> 08xx.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Daatta

Tietotekniikka/ATK-puolella on tapana laittaa seikkaperäisiä ohjeita ja lähdeviitteitä siitä, mitä on tehty ja minkä ohjeiden pohjalta. Kokemukseni mukaan tämä ei päde automotive-puolella, vaikuttaa olevan aikamoista salatiedettä eikä opittuja juttuja juuri huudella eteenpäin. Toki moni tekee näitä hommia firabelina ja pystyy tekemään asioita mitä esim. merkkihuolto ei kykene tai pysty tekemään. Kaikki kunnia osaajille, mutta itseni em. salamyhkäisyys on pitänyt poissa autohommista vaikka ATK muuten onkin tuttua.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jugih

Yritän lähettää tänne ympäripyöreitä ohjeita kuvien kera, mutta jostain syystä foorumi estää tämän koko ajan. Sorry siitä.

B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

jugih

#43
Ylläolevassa viestissä yritin osoittaa uuden firmiksen eroja vanhaan.

Päivitin siis 2017 Passat B8 MIB2 MST2_Delphi Discovery Median firmiksen pre-faceliftistä semi-faceliftiin. Eli MIB2 -> MIB2.5. Eli P06xx firmiksestä P08xx firmikseen. Toki MIB2.5 ei periaatteessa ole facelift vaan ihan sama head unit kuin MIB2, mutta siinä varaosanumero muuttuu A:sta tai B:stä C:ksi.

Passateissa todellinen facelift tapahtuukin 2020 -> ja keskusyksikkö onkin sitten jo MIB3. MIB 2.5 onkin tämmöinen välimallin siirtymä, jonka käyttöliittymässä on MIB3:n elementtejä ja fyysisesti erilainen lasinäyttö.
Vanha mattanäyttö ja uusi lasinäyttö ovat siis keskenään vaihdettavissa, joten niin on firmiksetkin (tietyin ehdoin).

Oman MIB2 yksikköni varaosanumero on (oli) 3Q0035874B ja päivityksen jälkeen siitä tuli 3Q0035874C. Lähtöfirmikseni oli MST2_EU_VW_P0624D ja päivityksen jälkeen MST2_EU_VW_P0879D.
Tämä päivitys onnistuu vain jos sinulla on kyllin uusi STD2Nav_EU_VW-laite (esim. variantti 17250 ->). Laite pitää olla siis navi, delphi ja varaosanumero 3Q0035874(A, B, C).

Sivustot, josta löytyy tarvittavat ohjeet ja tiedostot:
https://mibsolution.one/
https://mibwiki.one/
https://mib-helper.com/

Päivitysprosessi menee lyhykäisyydessään seuraavasti:
1. Lataa 'MST2 activator by Congo & Duke (Official Way)' ja aja se laitteeseen SD-kortilta
2. Aktivoi developer menu 5F adaptaatiosta (OBD11, VCDS).
3. Muuta myös long coding 5F -> byte 17 ja 18 -> 00 (skin ja splash screen -> 0. Tämä on pakollista, muuten asennus hyytyy boottiscreeniin)
4. lataa uusin firmis MST2_EU_VW_P0879D_MU0879
5. Kohta 6. ja 7. ei pakollinen, jos tiedät oman laitteesi variantin varmasti.
6. Tee mediaykskkösi tiedostojen varmuuskopio delphi.sh scriptillä (nimeä MST_backup.sh -> delphi.sh)
7. katso muistikortin varmuukopion tiedostoista ja varmista laitteesi variantti (esim EI 17243, 17249 tms.)
8. Valmistele uusin MIB2.5 firmis muistikortille, siten että muistikortin juuressa on metainfo2.txt, johon on lisätty laitteesi variantti ja uuden firmware-filen STD2Nav_EU_VW kansion sisältö. Poista kaikki muut.
9. Varmista että autosi on virrat päällä päivityksen ajan, ettei radio sammu.
10. aloita päivitys developer menun SWDL kautta, jossa raksita 'software manual download'
11. valitse kaikki firmiksen tiedostot, jonka jälkeen poista BT_ALPS. Jos annat firmiksen päivittää tämän, wifi ei toimi.
12. Aloita päivitys, jonka valmistuttua poista VCDS/OBD11 päivityksen jälkeinen DTC-1555 'check software version' vikakoodi (ei pakollinen)
13. Kun kaikki on valmista, tee kohta yksi uudelleen, jotta saat carplayn, Android auton, sport HMIn, puheohjauksen yms maksulliset jutut päälle.

B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.12.23 - klo:12:42Tietotekniikka/ATK-puolella on tapana laittaa seikkaperäisiä ohjeita ja lähdeviitteitä siitä, mitä on tehty ja minkä ohjeiden pohjalta. Kokemukseni mukaan tämä ei päde automotive-puolella, vaikuttaa olevan aikamoista salatiedettä eikä opittuja juttuja juuri huudella eteenpäin. Toki moni tekee näitä hommia firabelina ja pystyy tekemään asioita mitä esim. merkkihuolto ei kykene tai pysty tekemään. Kaikki kunnia osaajille, mutta itseni em. salamyhkäisyys on pitänyt poissa autohommista vaikka ATK muuten onkin tuttua.
Itse en juurikaan ole seikkaperäisiä ohjeita antanut julkisuuteen koska näissä hommissa on aina se rikkoontumisen vaara. Variaatioita ja muuttujia on erittäin paljon vaikkapa esim. tuossa yläpuolella olevassa ohjeessa MIB2 -> MIB2.5 joten kannattaa olla tarkkana.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

jugih

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 30.12.23 - klo:20:30Itse en juurikaan ole seikkaperäisiä ohjeita antanut julkisuuteen koska näissä hommissa on aina se rikkoontumisen vaara. Variaatioita ja muuttujia on erittäin paljon vaikkapa esim. tuossa yläpuolella olevassa ohjeessa MIB2 -> MIB2.5 joten kannattaa olla tarkkana.

Kyllä. Tää on erittäin fiksu kommentti. Aikaisemmassa viestissäni piilee suuri laiterikon vaara. En luonnollisesti ota vastuuta muiden hajonneista värkeistä.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Daatta

Jees, sharing is caring mutta jokainen toki vastaa omista tekemisistään.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.12.23 - klo:12:42Tietotekniikka/ATK-puolella on tapana laittaa seikkaperäisiä ohjeita ja lähdeviitteitä siitä, mitä on tehty ja minkä ohjeiden pohjalta. Kokemukseni mukaan tämä ei päde automotive-puolella, vaikuttaa olevan aikamoista salatiedettä eikä opittuja juttuja juuri huudella eteenpäin. Toki moni tekee näitä hommia firabelina ja pystyy tekemään asioita mitä esim. merkkihuolto ei kykene tai pysty tekemään. Kaikki kunnia osaajille, mutta itseni em. salamyhkäisyys on pitänyt poissa autohommista vaikka ATK muuten onkin tuttua.

Täysin samaa mieltä ja pätee ihan maahantuonnista asti. Pimitetään tietoa, asioista ei juuri tiedoteta ja kaikesta ollaan valmiita ottamaan iso summa rahaa. Maahantuoja/Jälleenmyyjä/Merkkihuolto osaa kyllä pelin ja laskutuksen. Mitä tulee DIY-puoleen (retrofit/päivitykset/koodaukset) niin automotive puolella on paljon opittavaa ATK-puolelta. Miten julkaista ja jakaa tietoa, missä formaatissa, millä alustalla, jne. Tämä SMF ei ehkä ole paras alusta kirjoittaa oppaita ja ohjeita, eikä ole siihen tarkoitettukaan.

Itsekin olen pitkän linjan ATK-mies. On ollut hienoa seurata ja nähdä kuinka Open source on muuttanut maailmaa ATK-puolella. Automotive puolella ollaan ikäänkuin 90-luvun ATK-maailmassa ja sinne pitäisi tuoda/luoda Open source ajatusta, ainakin DIY-hommiin. Automotiven kaupalliset toimijat tuskin ikinä lähtee tähän mukaan vaan pitävät kaiken mahdollisimman suljettuna ja maksullisena.

Otan esimerkkinä ohjelmistojen päivitykset. Ohjelmistoilla tarkoitan auton kaikkia ohjelmia (moottori, vaihteisto, jarrut, keskuselektroniikka, infotainment, ohjainyksiköt, jne.). Nykyajan autoissa on hirveä määrä softaa ja tämä on lisääntynyt entisestään hybridien ja sähköautojen myötä. Auton OTA-päivitykset ovat toki tehneet tuloaan mutta näilläkin päivitetään vain peruskomponentteja (infotainment, maps, ...). Merkkihuolto ja päivitykset on kätevästi naitettu/laskutettu yhteen, en avaa tätä enempää koska tämä on oma tarina. Niin kauan kuin autoa käytetään merkkarilla (~2-5 v) niin auton ohjelmistot ovat ~ ajantasalla. Tämän jälkeen (lukuunottamatta isoja takaisinkutsukampanjoita) olet ikäänkuin "tyhjänpäällä". Joku voi viisastella että käytä autoa aina merkkarilla niin ongelmaa ei ole. No, merkkareidenkin intresseissä on ainoastaan < 5 vuoden autot, tämän jälkeen tarjoavat huokeampaa "oconomy/express huoltoa" halvemmilla varaosilla. Että mitä? 4v 11kk jälkeen auto muuttuu kategoriaan B ja siihen voi "naps" alkaakin tekemään huokeampaa huoltoa - merkkareiden mielestä. Mjoo, tästä olisi myös iso tarina kerrottavana mutta ei kuulu tähän.

Eli, auton ohjelmistojen päivittäminen ja niiden pitäminen ajantasalla koko auton elinkaaren ajan on täysin mahdotonta tai todella työlästä, aikaavievää ja maksullista. Moottoriin, laatikkoon, jne... tehdään koko ajan ohjelmistopäivityksiä (parannuksia ja bugikorjauksia) ja merkkarit päivittävät näitä autoihin huollon yhteydessä. Esim. VW Passat B8 -14 vs. -20 autojen ohjelmistoversiot ovat täysin erilaisia vaikka kyseessä sama auto. Esim. engine/dsg/scr/egr/abs ohjausjärjestelmiin on saattanut tulla hyvinkin kriittisiä päivityksiä auton toiminnan ja turvallisuuden kannalta. Toisella nämä on, toisella ei.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Jacce75

Sen mitä itse ehdin olemaan 6 vuotta merkkarilla töissä niin voin vakuuttaa että yhtäkään softapäivitystä eivät tee huvin vuoksi, tai asiakkaan hyvän mielen takia. Ainoastaan reklamaation tai kampanjan perusteella päivitykset. Eri meininki on Volvolla joka siis päivittää koko auton aina huollon yhteydessä. Päivityksiin liittyy aina riski ohjainlaitteen vikaantumisesta joten meitä aaentajia suorastaan kiellettiin pävittämästä ohjainlaitteita ellei ollut erikseen mainittu työohjeessa tai työmääräyksessä.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 11.01.24 - klo:14:50niin voin vakuuttaa että yhtäkään softapäivitystä eivät tee huvin vuoksi, tai asiakkaan hyvän mielen takia. Ainoastaan reklamaation tai kampanjan perusteella päivitykset. Eri meininki on Volvolla joka siis päivittää koko auton aina huollon yhteydessä. Päivityksiin liittyy aina riski ohjainlaitteen vikaantumisesta joten meitä aaentajia suorastaan kiellettiin pävittämästä ohjainlaitteita ellei ollut erikseen mainittu työohjeessa tai työmääräyksessä.

Jep, VAG-konserni toimii juurikin näin. Merkkihuolloissa laitetaan tosiaan päivitykset reklamaation, kampanjan, TPI (tekninen ongelma) lanketin ja maahantuojan takaisinkutsun perusteella. Aika erikoista että pelätään päivityksiin liittyviä riskejä, eikä luoteta asentajiin. Kertoo sen että kuinka vikaherkkä VAG-järjestelmä on liittyen päivityksiin kun ei uskalleta tai haluta päivittää komponentteja. Ei päivityksiä ja uusia softaversioita huvikseen tehdä, niihin liittyy aina jokin korjaus, parannus tai kokonaan uuden ominaisuuden tuominen mukaan. Kertoo myös testauksesta sen, että uutta versiota ei osata tai testata riittävästi ja sen takia ei päivitetä autoon jos ja kun siinä saattaa ilmetä ongelmia.

Volvot tosiaan laitetaan huollossa letkun nokkaan ja autoon rullaa kaikki mahdolliset päivitykset mitä siihen on saatavilla. Näin sen kuuluisikin olla, koska auton ominaisuuksia, käyttäytymmistä ja turvallisuutta pystytään softalla parantamaan.

Autokoodarit on myös ihmisiä ja tekevät samalla tavalla bugeja ja virheitä kuin esim. kännykkä tai web ohjelmistosuunnittelijat. Näitä virheitä korjataan jatkuvasti eli tuodaan uusia versioita saataville. Auton softavirhe on huomattavasti kriittisempi ja maksaa todella paljon enemmän vs. kännykän softavirhe. Virhe on virhe ja sen korjaaminen sekä päivittäminen pitäisi kuitenkin olla ns. automaattista.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Jacce75

Sen verran vielä sanon että esim. mediajärjestelmän päivitys saattaa kokonaisuudessaan viedä aikaa n.5h voökkariin. Näin ollen ymmärrän ettei merkkari halua välttämättä lähteä päivittämään autoa joka huollon yhteydessä. Sama homma on bemareissa. Volvo päivittää huollossa ja mitä itse olen volvoja päivitellyt niin ovat huomattavasti nopeampia tehdä. Ilmeisesti volvolla on fiksumpi ja nopeampi tiedonsiirto sekä järjestelmät.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy